3 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Almanya müstemleke- lerinin iadesini istiyor Gazeteler “ Bu yüzden bir harb çıkarsa bundan Almanya mesul tutulamaz ,, diyorlar Berlin 2 (A.A) — «Havas ajansı muhabirinden:> Müstemlekelere mü- $eailik olan Alman mutalebatı, ga Betelerin ilk plânına geçmiştir. Fazla olarak B. Chamberlain'in nutku hakkında mütalcalar serdeden #weâhiyettar mahafil, Almanyanın müstemlekelere müteallik mütale- batı ile umumi bir sureti tesviye ara- sında bir güna irtibat mevcut ol- madığını beyan etmektedirler. Bu mahafli, diyor ki: «Almanya hiç bir ivaz mukabilinde olmaksızın müs- temlekelerinin iadesini istiyor.» Siyasi müşahidler, Pührer'in nut- kundaki «fakat uzun sulha imanım vardır» nutka dercedilmiş olduğunu vebu cümlenin propaganda nazırı tara- fından nutkun irad edildiği akşam gazetecilere tevdi edilmiş olan İngi- lizce ve fransızca mevcut olmadığını görmektedirler, Gazeteler, tatmin edilmiş devlet- lerle tatmin edilmemiş devletler ara- #indâki muarazanın gitgide artmakta olduğunu ehemmiyetle okaydediyor- dikkate şayan cümlesinin son dakikada | tercümelerinde | itham edilen B, Roosevelt aleyhinde şiddetli neşriyat başlamıştır. Gazeteler, Hitlerin İtalyan - Alman tesanüdü hakkında ve İtalya ile Al manyanın meşru taleblerinin is'af edilmemesi yüzünden zuhur edecek | bir harpten mesul tutulamıyacaklar rına İşaret eylemektedirler, Nihayet siyasi müşahitler, Führer'in nutkunun iktisadi -müşküller üzerinde israr eden fıkralarını manidar telâkki etmektedirler, Vaktile (oOAlman zimamdarları, nasyonal sosyalist iktisadiyatının hu- dudlarını göstermek suretiyle Al- man milletini telâşa düşürmekten korkarlardı. Hitlerin bu iftirakı, harici ve dahili cephede bir tebed- düldür, Hariçte, içtinabı gayri ka- bil iktisadi bir buhran, Almanyanın müstemlekelere ve ihracata müteallik metalibini meşru gösterecektir, Dahilde ise mesuliyeti, tatmin edil miş olan memleketlerin anlamamaz- lıklarına ve haşin davranmalarına atfederek millete, tahmil edilmiş olan fedakârlıkları muhik göstere lar, Moskovanın müttefiki olmakla | cektir, Sovvetlerle Japonlar arasında çarpışmalar Sovyetlerin Tokyo maslahat- güzarı keyfiyeti Japonya nez- dinde protesto etti Moskova 2 (A.A.) — Japon ve Man- çukov kıtaatının Sovyet topraklarına taarruzları ve bunun neticesi olârak bu kuvvetlerle Sovyet kuvvetlerinin çarpışması hâdiseleri son zamanisıda sıklaşmıştır. ç Bu müsademelerin en mühimi 31 ikincikânunda Kaylastuevskaya is- tasyonu civarında vukua gelmiştir. Beş kişilik bir Sovyet devriyesi Argun nehri üzerinde kâin Rusyaya ait bir adaya yerleşen 18 kişilik bir Japon kuvvetinin ateşine maruz kalmıştır. Takviye alan Sovyet müfrezesi Ja- ponları şiddetli bir müsademe neti- cesinde oradan atmıştır. Japonlar yaralı olarak yedi arka- daşlarını beraberlerinde götürmüşler. dir. Sovyetler tarafından yalnız müf. reze kumandanı hafifce yaralanmış. tır. Sovyetlerin Tokyo maslahatgüzarı keyfiyeti Japon hükümeti nezdinde protestoya memur edilmiştir. Fransanın ecnebi memleket- lerden tayyare satın alma meselesi Paris 2 (A.A.) — Başvekil ve Mili Müdafaa Nazırı Daladier ile Hariciye Nazırı Bönnet, Maliye Nazırı Reynaut ve Hava Nazırı Lachambre bu akşam Başvekâlette toplanarak Fransa he. Çimento fiati İktısad Vekâleti yeniden tayin etti Ankara 1 (A.A) — İktisad Vekâle- tinden: Endüstriyel mamülâlın ma liyet ve satış fliatlerinin kontrol ve tesbiti hakkındaki 3003 numaralı ka- nunun birinci maddesinin verdiği salâhiyete istinaden memleket ma- mulâtı muhtelif cins çimentoların toplan ve peşin satış fiatleri vergi- ler dahil atide gösterildiği üzere te- | yin ve tesbit edilmiştir. 1 — Fabrikada vesalti nakliye için- de teslim bir ton çimentonun satış fatı; A — Portland çimentosunun 15 li- ra . B — Çabuk sertleşen Portlard çi- mentosunun «Süper simans 18 lira- dır. 2—bBirton asgari toptan satış addedilir, 3 — Bu fiatlar itibaren caridir. 4 — Ticaret maksadiyle kendi he- saplarına fabrikalardan çimento sa- tan alan tüccarlar sattıkları çimento- ya - fabrikadan nakıl vâsıtları içinde ton satış fiatına - mağaza, depo mas- rafı ve kâr olarak azami elli kuruş ve aynca teslim mahallinden satış ma halline kadarki tevsik ve Belediye- lerce kabul edilecek nakil mesraf- Jarını ilâve edebilirler. 1/Şubat/939 dan B. Numan Menemencioğlu iyileşti Berlin 1 (A.A.) — Anadolu ajansi- nın hususi muhabiri bildiriyor: B. Numan Menemencioğlu bugün hastaneden çıkmıştır. Sıhhati çok iyi sabına ecnebi memleketlerden tayyare| dir. satınalma meselesini tetkik etmişler. dir, İtalya Hariciye Nazıri Berline gidiyor Berlin 2 (A.A.) — İyi malümat alan mahafilde öğrenildiğine göre İtalya Hariciye Nazırı Kont Ciano şu- batın ortalarına doğru Berline gele. cektir. Bu haber resmi mahafilde de tekzip olunmamaktadır. İzmit ve Adana belediye inti- habatı yeniden yapılacak Ankara 2 (Telefonla) — İzmit ve Adana (Belediyeleri intihabatının feshi hakkında devlet şürası mülki- ye dairesince verilen kararlar şüra umumi heyetince tasdik edilmiş ol- duğundan bu iki vilâyette Belediye Türkiye - Almanya ticaret anlaş- malarının Südet mmtakalarına teş- mili hakkındaki protokol bugün B. Menemencloğlu ile Hariciye müste- şarı baron von Weiszecker arasında imza edilmiştir. Bulgaristan kralı İtalyadan ayrıldı Roma 2 (A.A.) — On beş günden- beri İtalya kralının misafiri olarak İtalyada bulunmakta olan Bulgaris. tan kralı Boris bugün Romadan ayrıl. yaş ve istasyonda İtalya kralı tarafın. dan selâmlanmıştır. Baltık devletleri Hariciye nazırlarının toplantısı Kaunas 2 (A.A) — Dün açlan Baltık devletleri Hariciye ONazırları konferansı bugün de müzakerelerine HAİER TAPE Egi AKŞAM Hatay pulları Türk pulları üzerine sürşarjli pullar kullanılıyor Antakya 1 (A.A.) — Halkevl müze ve sergi koluna bağlı olarak bir pulcu- Tuk bürosu teşkil edilmiştir, Bu büro Hatay posta pulları hakkında isti- yenlere malümat verecektir. Türk pulları üzerine sürşarj edilen yeni Hatay pulları gelmiş ve posta şube- lerinde kullanılmağa ( başlanılmıştır. Bu püllar meraklılar nezdinde büyük rağbet bulmuştur. Çocuk esirgeme kurumu Antakya 1 (A.A) — Hatay çocuk esirgeme kurumu teşkil edilmek “ize- re Halkevinde bir toplantı yapıl mıştır. Bu toplantıda Meciis Relsi, İcra Vekilleri, mebuslar, muallimler, doktorlar, tüccarlar ve servet sahip- leri hâzır bulunmuşlaidır. Türkiye çocuk esirgeme “kurumunun anayâ- sası okunmuş" ve aynen kabulü mu- vafık görülmüştür, Genel merkez Antakyada buluna- cak mülhakatta şubeler açacaktır. 'Mülhakatta şubeler açılması için bu toplatıya kaza merkezlerinden mu- rahhaslar iştirak etmişlerdir. Anaya- sarın kabulünden sonra genel mer- kez hayetini teşkil etmek üzere do- kuz zat seçilmiştir. Bu heyet genel ) kongrenin içlimama kadar üçay için seçilmiştir. İdare heyeti başkan- ığına sıhhat müsteşarı Sıtkı Esmanı seçilmiştir. Ceza mahkemeleri usulü kanunu Antakya 1 (A.A) — Millet Mecli- si 9 Şubat perşembe günü toplana- caktır, Ceza mahkemeleri usulü ka- nunu adliye encümeninde tedkik ve müzakere olunmaktadır. Bu ka- nun da ceza kanununu gibi Türk ceza muhakemeleri usulü kanunu- nun, aynıdır. Kanun bayram ertesi Mecliste müzakere olunacaktır, Ginde muharebeler Çinliler Kantonun şimalinde bir muvaffakiyet kazandılar Hongkong 1 (A.A.) — Çekini ajansı bildiriyor: Bu sabah Çin kıtaatı Kan- tonun şimâlinde Hoş - Hslen şehrine taarruz etmişlerdir. Japonlar 700 ölü vererek şehrin içine çeklimişler. dir. Hsuçeu şehrinde de muharebeler cereyan etmiştir. Çin kıtaatı Kia - Şan istasyonunu işgal ederek şehre doğru yürümeğe başlamışlardır. Ja- pon zayiatı mühimdir. İsveç kralı Berlinde Berlin 2 (A.A.) — İstirahat etmek üzere Fransanın Akdeniz sahillerine gitmekte olan İsveç kralı Berline gel- miştir. Burada bir gün kalacaktır, Sovyetler Macaristanla münasebatını kesti Moskova 3 — Sovyet Hariciye ko- miseri B. Litvinof, Sovyet Rusyanın, antikominlermm pakta illihaka ka- rar vermesinden dolayı Macaristanla siyasi münasebatını kesmeğe karar verdiğini tebliğ etmiştir. Fransa, Franko nezdine bir delege gönderdi Paris 3 — Âyandan ve sabık nazır. lardan B. Leon Berar, dün akşam Hen. daya hareket etmiştir. B, Leon Berar Burgosa gitmektedir. General Franko nezdinde yarı resmi bir vazife ile mü- kelleftir, Almanya tahtelbahir inşasına hız verdi Berlin 3 — Almanya Hariciye neza- reti, Almanyanın tahtelbahir inşasın- da İngiltere ile müsavi bir dere varmak hususundaki kararı yılbaşın- dan itibaren tatbik mevkiine koymâ- ğa başladığını İngiliz Hariciye nezare- tine resmen tebliğ etmiştir. a Fransaya 45 bin kadın ve çocuk iltica etti Ispanya hükümeti sonuna kadar harbe devam etmeğe karar verdi Paris 2 — Dahiliye Nazırı B. Sar- râut, Fransanın İspanya hududunda yaptığı teftişlerden Perpignan'a dön- müştür, Nazır. kadın ve çocuk 4$ bin İspanyol mültecisinin kabul edil- diğini, bunların Asude bir mıntaka» da nefes almalarının temin edilece- ğini söylemiştir. Nazır demiştir ki: Muhacirler çadırlar o içindedirler. Salgın hastalıkların önüne geçmek için tedbir alınmaktadır. Difteri baş gösterdiğinden aşı yapılmasına baş lanmıştır. Salibiahmer her türlü yar- dımda bulunmaktadır. Bir sıhhiye treni tesis edilmiştir. Hududu her hangi bir suretle giz- lice geçen sağlam erkekler İspanya- ya-iade edilmektedir. Bunlar arasın- da 800 kadâr milis askeri vardı. Bun- Romanya ile Yuy Jar da iade edileceklerdir. İspanya meclisi toplandı Paris 2 — Katalonyada Figucras- tan bildirildiğine göre İspanya me- busan meclisi dün akşam saat 22 de eski Senatonun Oobodtum katında toplanmışlır. "Toplantıda 62 mebus vardı, Diğer 102 mebus ahval dola- yıslle içtiman gelememiştir. kil B. Negrin bir nutuk söy- yerek Katalonyada o mukaw İ devam edildiğini, henüzher şe | kaybolmadığını, maamafih burası İ kâmilen Frankocuların eline geçse bile Madrid ve Ansta mukâveme- te devam edileceğini söylemiştir. Mebuslar hükümetin sonuna ka- dar mukavemet politikasını tasvib etmişlerdir. oslavyayı alâkadar eden bir çok meseleler Iki devlet Hariciye Na zırları görüş- meleri hakkında tebliğ neşredildi Belgrad 2 — Romanya Hariciye Nazırı B, Gafenko buraya gelmiştir. Nazır, Yugoslavya Başvekil ve Hari- ciye Nazırı B. Stoyadinoviçle iki saat görüşmüştür. Bundan sonra kral nalbi prens Pol tarafından kabul edil- miş ve öğle yemeğine alıkonulmuş- tur. Akşam Nazır, Başvekliile ikinci gö- rüşmeyi yapmıştır. B. Stoyadinoviç Romanya Hariciye Nazırı şerefine bir ziyafet vermiştir. Ziyafette Tür- kiye, Yunanistan, Çekoslovakya se- firlerile bazı Nazırlar hazır bulun- muşlardır. Paris 2 — Romanya Hariciye Na- arının Belgradda yaptığı görüşme- lerde, kont Ciananun Yugoslavyayı son ziyareti hakkında mâlümât âl- dığı tahmin edilmektedir. Romanya Kabinesinde tadilât Romanya 2 — Romanya Kabinesi istila etmi; Yeni Kabineyi gene patrik Miron Kristea teşkil etmiştir. Kabinede bazı Nazırlar değişmiştir. Harbiye Nazırı general Ciuperka, tes. Yhat Nazırı general Yakobici yeni Kabineye dahil değillerdir. Bunların yerlerine siviller geçmiştir. Maliye ve Mezahib Nazırları da değişmiştir. Yeni Maliye Nazırı paranın kiymeti- nin indirilmesi hakkında bir karar verecektir. Bazı mali ve ticar! maha- filin bunu istediği söyleniyor. Bükreş 2 (A.A) — Yeni hükümet Romanya efkârı umumiyesini tama- mile tatmin etmiştir. Hadiseyi gaze- teler hususi nüshalarla bildirmişler- dir. Bilhassa, Başvekillikte Kristeanın kalması ve Dahiliye Nazırı Kalines- konun Dahiliye Nasirhğile birlikte Başveklilik muavinliğine ve MU Mü- dafan Nazırlığına tayini büyük bir memnuniyet uyandırmıştır, Resmi tebliğ Belgrad 2 (AA) — Yugoslavya ve Romanya Hariciye Nazırları bu- gün saat 18,30 da gazetecileri kabul etmişlerdir. B. Stoyadinoviç - Gafenko müza kerelerinden sonra aşağıdaki resmi tebliğ neşrolunmuştur: Romanya Hariciye Nazırı Gafen- konun doğrudan doğruya temas et- mek üzere bir ve iki şubat tarihlerin. de Belgradda B. Stoyadinoviçe yap- tığı ziyaret iki devlet adamına Ro- manya ile Yugoslavyayı alâkadar eden bütün meselelerin tedkikine ve- Bu noktai nazar teatileri sırasın- da, iki dost ve müttefik memleket arasında mevcut sıkı münasebetleri idame hususunda karşılıklı olarak âzmetmiş bulunduklarını ve her iki tarafın tam nokta! nazar mutabekâ- tını müşahede eylemişlerdir. Aynı za- manda şu cihet te teyid edilmiştir. ki gerek Romanya gerek Yugoslavya diğer bütün memleketlerle ve evvel- beevvel kendi komşularile sulhçu ve kurucu bir teşriki mesaiye müstenit münasebetler tesis etmek arzusu İle mülhem bulunuyorlar. Romanya Hariciye Nazırı dönüyor Belgrad 2 (A.A) — Romanya Ha- riciye Nazırı Gafenko Bükreşe gitmek üzere bu gece Belgraddan ayrılmış- tar. Karadenizde fırtına Sakarya motörü Karaburun civarında karaya oturdu Bayramın Jkinci günü başlıyan şiddetli fırtına dün sabah biraz sükü- net bulmuş fakat soğuk yine devam etmiştir. Evvelki gün fırtına esnasında Bö- gaz açıklarında bulunan Sakarya motörü şiddetli rüzgüra ve dalgalara dayanamıyarak sahile sürüklenmiş ve Karadeniz boğazının Rumeli sahi- linde Karaburundan ileride karaya oturmuştur. Motör, şiddetle hücum eden dalga- ler arasında parçalanmak Üzere iken tahlisiye idaresi tarafından kurtârl- mıştır. Kazada nüfusça zayiat olma- mıştır. Birdenbire başlıyan fırtına esna” sında Karadenizde bulunan Ankara, Güneysu, Karadeniz, Tarı vapurlm rile, Sinop, Pek, Krom, Pınar, Kur- tuluş, Akar, Suad, Yelkenci şilepleri ve diğer birkaç gemiden bir kısmi Sinob limanına, bir kısmı da Zonguk dak ve Ereğli Ilmanlanna sığınmış” lardı Dün rüzgâr durunca fırtına da hö- fitlemiş ve vapurlar yollarıma devam etmişlerdir, Bu arada Karadenizden gelmesi beklenen Ankara yapurile Akdenizden İzmir vapuru dün Jimâr nımıza gelmişlerdir.