12 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

12 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

e Şubat 1939 Japonlar, İtalyan ve Almanlarla AKŞAM beraber mi yürüyecek? Italyan mahafili Hainan adasının Japonlar tarafından işgalini bu şekilde tefsir ediyorlar Roma 11 (A.A.) muhabirinden: İtalyan gazeteleri, Hainan adasının işgalini Çindeki harbin bundan son- raki inkişafı üzerinde kati ehemmi- yeti olacak bir hâdise addetmektedir- ler, Bu gazeleler, adanın sevkülceyş ba- kımından Japonya için haiz olduğu ehemmiyeti tebarüz ettirmekte ve Ja- ponların bundan böyle Çin denizine girmeği menetmeğe ve İngilizlerin Hoöng-Kong ve Fransızların Kouang- tehou üssübahrilerini nötralize eyle- meğe muktedir olacaklarını ilâve ey- Jemektedirler. Ayni gazeteler, İtalyan ve Alman hükümetlerinin Japonya turafından Hainana asker çıkarılacağı hakkın- da malümat verilmiş olduğunu yâ- Zzıyorlar, Gene mezkür mahafilde kaydedildi. ğine göre cenubi Çinde yapılmakta olan askeri harekât, Şan-Kay-Şeke yardım etmekle itliham olunan Frân ve Amerikan imtiyaz mun- takalarında cereyan etmekte ve Man- çuko hududunda da harekete hazır bir Japon ordusu durmaktadır. Bu or. du anli komintern devletlerinin Av. rupa ve Asyada kominteme ki müşterek bir hareketi mümkün gö dükleri anda hareket etmek üzere ih tiyat olarak elde tululmakta nun ne zaman yapılacağı bit edilmemiş olduğundan bu ordu bugün müdafaa vaziyetinde durmak- tadır. Fakat Italya ve Almanya şarka döndükleri gün Japon ordusu da ön lara bütün kuvveti İle yardım edecek tir. Binaenaleyh Japonya, Italya ve Almanya Avrupanın şarkında veya ce- nubunda harekete geçtiklerine naza- rün da nin şimalinde üx hatekete geçecektir. İngiltere ile Fransanın Tokyoda teşebbüsleri Püris 11 (A.A) — Fransız hükü- meti Hainan adasının işgal edilme sinin sebebleri, mahiyeti ve işgalin devamı müddeti hakkında Japon hü. kümetinden izahat taleb etmesi için Tokyo sefirine emir vermiştir. Öğrenildiğine göre, İngiltere hükü- meti, Tokyo hükümeti nezdinde mü. masil bir teşebbüste bulunmağa ka- rar vermiştir. Japon mahafili ne diyor? Tokya (A.A) — Havas; Mesul Japon makamatı Hainan a dasının işgalini münhasıran Çin mu- kavemetini kırmak gayesine atfedi- yorlarsa da nasyonalist mahafil, mez- kür işgalin çok daha büyük bir mânâ- yı tazammun ettiğini (o ehemmiyetle kâydediyorlar ve Hainan adasının iş. galinin Roma-Berlin mihveri tarafın. dan Akdenizde faaliyet göstermek te- mayüllerile ayni zamana isabelinin bir tesadüf eseri olmadığını söylemek» te tereddüd etmiyorlar. Vaşington mahafilinin fikri Vaşington 11 (A.A.) — Salâhiyet- tar mahafll, Hainan adasının Japon- Jar tarafından işgalini (o İngiltere ve Fransanın kuvvet veya zaafını mey. dana çıkarmağa matuf siyasi bir ha- reket telâkki etmektedir. Bu mahiafil, kominterm aleyhindeki misakta imzası bulunan Japonyarın Fransız - İngiliz anlaşmasının en ax mukavemetli olan tarafını bulmak ü zere zemini yoklainakta olduğunu ilâ. ve eylemektedir. Buradaki salâhiyettar mabafil, dip. lomasi tarikile her hangi bir teşebbü; yapılması veya her hangi bir hareket- te bulunulması ihtimalini derpiş etme. mektedir. Çünkü Hainan, Çin arazisin. dendir. Londrada hayret Londra 11 (A.A.) Salâhiyettar mahafil, Hainan adasının Japonlar tarafından işgalini Kayretle karşıla. mıştır. Bu malısfil, bu münasebetle B. Eu. ler tarafından geçen ikinci kâ; 27 sinde yapılmış olan ve bütün kıymetini muhafaza olduğu söylenen beys maktadırlar. Bu beyanat, şu Şekilde e — Havas ajansı yun iu de İngiltere hükümeti ile Fransa hü kümeti, Hainan adasının her hangi bir maksadla işgalini ç te arzu cdil. miyen bir takim ihtilâta sebebiyel ves receğini Japon hükümetine açıkça b! dirmişlerdir. Eğer böyle bir işgal vaki olacak olur ise İngiltere hükümeti ? Fransa hükümeti, yek erine ahı lin icab ettiği her türlü yardımı yi caklardır. Salâhiyettar bir menbadan öğrenii- diğine göre, bugün Hainan meselesi hakkında Pa Londra arası hoktai nazar teati edilecektir. Mag. mafih İngiltere ile anm doğr dan doğruya bajri bi: da bulunmaları ? el di Bazı mahafilde Japonya; tisadi mukabele! bilmisi! alınacağından bahsedilmekicdir. Fransız gazetelerinin mütaleaları Paris 11 (A.A.) — Fran ri Hainan adasının Japo i mevzuu bahis etr Jour gazetesinde, eski Babriye Na- zırı Pietri, diyor Bu adayı işgal iç ponların ileri sürdükleri sebebler hiç bir suretle muteber değildir. Bu Japon hareke- tinden Almanya ve İtalya evvelce hü- berdar edilmiş oldukları hâlde asil doğrudan doğruya alâkadar bulunan Fransaya hiç bir haber verilmemişt Tokyo hükümeti nezdinde çok şi detli bir protestoda bulunulacağı mu- hakkaktır. Bü protestoyu yapacak devlet de yalnız Fransa değildir. nal gazetesinde Saint Brice şöyle yazıyor: Gerek Fransaya gerek İngiltereye büyük bir teyakkuz ve ihtiyatla h ket etmek zamanı gelmiştir. İngiliz Fransız tesanüdü, Japon emperyaliz- minin inkişaf gösterdiği Uzak Şarkta olduğu kşdar hiç bir yerde güze çar- pamaz. Liberte gazetesi, şu mütaleada bu- Tunuyor: Bazı mesul Japon mahalilinin az çok kapalı tehdidlerinden sonra Ja- ponlar «emrivakie yi yapmışlardır. Fakat Fransa bunun karşısında seyir. ci kalamaz. Maarif Vekili (Baş tarafı 1 inci sahifede) münhasıran yeni harflerle : basılan neşriyatı ihtiva eden kütüphaneler tasisine karar vermiştir. Bu suretle şimdilik şehrimizde sekiz kütüphane açılacaktır. Bunlardan bir kısmının yerleri tesbit edilmiştir. 1 Fatihte mimar Sinan olan Taphâne medresesi, Bu eseri bina Belediyenin nal deposu olarak kul | İ üzası, Janılmakla idi, Maarif idaresi, Vali doktor Lülfi Kırdara müracaat ede- rek binanın kütüphane ittihaz edil mek üzere Maarif Vekâletine terkini rica etmiş ve Vali de bu müracaatı memnuniyetle kabul ederek binanın derhal tahliyesi emrini vermiştir. 2 — Şehzadehaşında Nevşehirli İb- rahim paşa medresesi. Bu bina, on sekizinci asrın en güzel eserlerinden- dir. Vaklile şair Nedim bu binada mevcut bulunan kütüphanenin ha- fızı kütüplüğünü yapmıştı. 3 — Üsküdarda Ahmediye camiine bitişik Ahmediye medresesi, 4 — Evkaf idaresi tarafından mo- bilye deposu olarak. kiraya verilen Nuruosmaniye medresesi. Bu bina- nın terki için Evkaf idaresine müra- caat edilmiştir. Bu kütüphanelerden başka şehrin diğer dört semtinde açılacak kütüp- hanelerin Y ri de tesbit edilecek. kadar açık bu- Bundan başka Maarif İstanbul, diğeri Anka- rada olmak Üzere iki büy şehir kü- tüphanesi daha tesis edecektir. Şeh kütüphanelerinde en modem tesisat vücuda getirilecek, yerli, ecnebi bü- tür n İHindde nümayiş 20,000 kişinin tehdidkâr nümayişi zabıtaca dağıtıldı Mandalay (Birmanya) 11 (AA.) — 20,000 kişinin y oldukları tehdidkâr bir nüma; zabıta tara- fından dağıtılmıştır. Zabıta silâh istimaline mecbur ok muştur. Aralarında bazı Birman ra hibleri de bulunan 20 Kişi yaralan- mıştar. Nümayişçiler, her türlü toplantıyı meneden emirnameyi protesto & Jardı, Amerikadan Ingiltere- ve Fransaya yardım | Eg , Kaç milyon dolarlık tayyare | satıldı? l Vaşington 1 (AA) nezareti İngiltereye 1939 Iki 4471471 tayyareler neler dir İkincikânum esnasında İngiiterede yapılan tayyare w harb malze | Mesi sevkiyatı yekünu, 1.443 200 do- lara baliğ olmuştur. Fransaya. satış yapılması için ve- | rilmiş olan .ruhsatiyeler yekünu 569 bin 366 dolara ve Fransaya yapılan | sevkıyat yekünu da 1.289.746 dolara baliğ olmuştur. B. Edenin nutku Londra 11 (A.A.) — Milletler Ce- miyeline müzaharet birliğinin Liver- satılması için vermiş. olduğunu bil- | de asker ruhsaina Gir İ poolda yaptığı toplantıda, bir nutuk söyliyen eski Ha zırı B. Eden demiştir ki: «Endişeli bir devre y nur beraber yüreklerimize ferahlı verebilecek iki alâmet belirmiştir: İngilterenin Fransa hakkındaki hatt | hareketini tesbit yolunda B, Cham- berlainin Avam kamarasında yaptığı beyanat ve İngiliz müdafaasının mü- lemadiyen kuyyetlenmesiğir.» ruz. B Üniversiteliler. Atinadan dönüyorlar , Burada bulunan Türk iversitelileri şerefine King Jorj otelinde büyük bir ziyafet : verilmiş, ve bu ziyafette Türk elçisi B, Ruşen Eşerf, Atina üniversite rektörü ve daha bazı zevat hazır bulunmuşlar- dır. 'Türk üniversitelileri Romanys vapurile İstanbula hareket etmişler- Gir, Atina gazeteleri, bu ziyaret müha- | sebetile iki millet arasındaki sıkı dost- | luğu tebarüz ettiriyor İ Yugoslavya Hariciye Nazırı Berlinden hareket etti Berlin 11 (A.A) B. Sintsar Mar. koviç, bu akşam Belgrada hareket etmiştir. Yügoslavyanın yeni Harici ye Nazirı, istasyonda B, Hitler adına devlet nazırı Meissner. tarafından uğurlanmıştır. İstasyonda mareşal Göring ile B. von Ribbentropun mü- messilleri ve kor diplomatikin birçok ezcümle Balkan Antantı dev letleri mümessilleri ve Yugoslavya €- çiliği erkânı hazır bulunmuştur. Trakya hududunda “Hava yasak,, bölgesi Ankara 11 (Tejcfonla) — Trakya hududundaki gayri askeri sahanın igası dolayısile Kırklareli memnu mıntakası şimal kısmının hududa | Kadar tevsil ve bu mıntakanın (hava | yasak) bölgesi yapılması hakkındaki Vekiller heyeti kararı bugünkü Res- mi gazete ile neşredilmiştir, B. İvalo Paris sefareti müsteşarlığına tayin edil Şehrimizdeki Finlândiya sefareti müsteşarı ve ticarel şubesi müdürü B. Asko İvalo, 1 mart tarihinden iti baren Finlândiyanın Paris sefareti müsteşarlığına tayin edilmiştir, Ha- defi, henüz tayin edilmemiştir. Bay ve bayan İvalo, 15 gün sonra Türkiyeden | aynlacaklardır, | Alman başkonsolosu refikasi için âyin yapıldı Şehrimiz Alman başkonsolosunun re- fikasının vefat ettiği yazılmıştı, Va- li muavini B. Hüdai Karalaban dün | rımızım çokluğu | içine al İ sa müddet içinde her mükellef şubeye konsoloshaneye giderek .taziyetlerini bildirmiş, yapılan âyinde hazır bulun- muştur. İtalyanın Fransaya karşı hazırladığı hareket plânı nedir? (Baş tarafı 1 inei sahifede) Mussolininin talebleri Oo yüzünden Fransanın İtalyaya karşı harb ilân etmekte tereddüd göstereceği Bir İtalyan gazetesinin tehdidkâr makalesi Paris 11 (A.A.) — Romadan bildi- riliyor; Haftalık ve yarı resmi Relazioni İnternationali mecmuası: «Fransa, 'Tunus, Cibuti, Korsika ve Nis'i İtal- yaya terketmeli ve İtalyanın Süveyş kanalına müteallik metalibini tatmin etmelidir. Aksi takdirde İtalya, har- be hazırdır.» Demekte ve şunları ilâve ötmekte- | dir; «İtalyanlar, Fransız siyasetini mü- rakabe etmek için İspanyada kalı- yorlar. İ 'e Almanyanın meta- lel âdalet esasına İs- Demokrasilerin hattâ B. | savurduğu tehdidler tar- zndaki tehdidleri bizi kararımızdan rücu ettiremez. İtalya, Avrupayı kurtarmıştır ve İtalyanlar general Frankonun muzafferiyeti re- sanet kesbedinceye kadar İspanyadâ kalacaktır. Hattâ İtalyanlar, Fransa» nın siyaseti tamamile vuzuh kesbe- dinceye kadar İspanyada kalabilirler, Eğer İspanyada her hargi bir ecnebi müdahalesi yapılmaması Fransanın hayati menfaatı iktizasından iso İtal ya için de hal böyledir, Binnelice İtalyanın Fransa siyasetinin inkişaf- larına nezaret etmek üzere İspanya- da kalması iyi birşeydir. Fransanın İtalyanın tabii emellerini tarımak- tan imtinası, bizzat Fransa ve Avn pa için meş'um olacaktır. Eğer İtal- yanın emelleri müzakerat yolile taf- min edilmiyecek olursa bu iş silâh kuvvetile yapılacaktır. Fransa hü- kümeli, iki, şıktan birini ibtiyar et- melidir.» Bu güzetö; bundan sonra İtalya nın - yükatida zikri geçen - metali. batını tadad elmekte ve İtalyanın tarihi olarak kendisine ald olan şey- lerden ne fazla, ne de eksik hiçbir şey istemediğini ilâve eylemektedir. Memleketimizin bir çok yerinde yeniden hastaneler açılacak (Baş tarafı 1 inci sahifede) ! | olmakla beraber memleketimizin coğ- | İ İ | rafi ve Içtimal vaziyeti ve ihtiyaçla- bakımından bütün elerin çoğaltılıp kuvvet- lendirilmesi m görülmektedir. Bu maksatla Vekâlet on senelik yeni bir iş programı yapmıştır. Yeni program Yeni iş programında bir taraftan vilâyet hastanelerinin devlet bütçesi ması düşünülmekte ve #1 vilâyette yeniden 500 yataklı birer hastane açılması tesbit edilmiş bu- lunmaktadır, 25 kaza merkezinde yeniden birer | sıhhat merkezi kurulacaktır. Heybeliden başka iki yerde beheri 500 yataklı iki sanatoryom, !ki yer- bu mües | de 500 er yataklı verem hastaneleri, iki yerde 250 şer yataklı cerrahi ve- rem sanatoryomu, 200 er yataklı iki | prevanloryom ve 30 vilâyelte de ayrıca birer veremle mücadele dispanseri , İzmir has- ASKERLİK YOKLAMASI Fatih askerlik şubesinden: 1 — Bu yl askerlik çağına giren Fatih | ve Eyüp kazalariyie bu kazaları bağlı nahiyelerin değ. ilk yoklamalarına | $ şubat 939 ünden Itibaren Fatih a2s- | kerlik o şubesi binasında başlanmıştır. 2 — Mer yün sabah saat 9 dan öğle itye kadar bu doğumluların yoklamaları ya- pılacak ve 15 mart 939 çarşamba günü öğleye kadar devam edecekiir, 3 — Bu kı- müracaatla yoklamasını yaptırması ve yaptırmıyanların askerlik kananunum (17) maddesi mucibince cezalandırılacağı Din olunur. * Beyoğlu yerli askerlik şubesinden: Beyoğlu yerli askerlik şubesinde ka- yıllı yedek kimyagerler yedek eczacı ve tabiplerden kimyager olanların üç gün içinde ihtisas vesikalariyle şubeye müra- caatları ilân olun İstanbul asliye birinci hukuk mahkemesinden : Mehmed Behiç vekili avukat Celâl En- seri oğlu tarafından İstanbul ikinci iflâs memurluğu ile Nişantaşında Şafak 80- Kak 30 No.da mükim Hamdi aleyhine açı- lan 940 lira alacağın tahsili davasından dolayı Mi. aleyh Hamdiye gönderilen da- | va istidası suretinin tebliğini havi ilmü- habere wübaşir tarafından verilen meş- ruhatta M. aleyh Hamdinin 30/4/9397 ta- rihinde oturduğu evi terk Ile İzmire git- tığı ve adresini dahi bilen olmadığı şerhile İ bilâ B iade eğilmiş olduğundan M. | aleyhe davaya karşı yirmi gün zarfında ab vermesi ve muhakeme için tayin eâllen 20/3/939 günü mat 14 de mahke- meye gelmesi veya tarafından bir vekli göndermesi ında arzuhal suretiyle mahkeme divanhanesine ta- kine ve gazetelerle de inat icrasına karar verilmiş olduğundan mezkür günde mahkemeye gelmesi lüzumu tebliğ maka- mina kalm olmak ürere ilân olunur. (44809) İl di | bu tşnelerinde veremüiler için 300 yatake lu pavyonların inşasına başlanmak üzeredir, Akıl ve sinir hastalıkları müessese- lerinin yatak sayısı 4000 e çıkanlar caktır. 16 yerde beheri 30 - 50 yatak- Mı doğumevleri, müzmin ve şifasız hasa talıklar için beş yerde 250 şer yatak- hn melce, ihtiyar ve düşkünler için ) 100 er yataklı Iki darülaceze, beş yer« de yeniden çocuk hastaneleri, İstan- ve İzmürdekilerden başka bulaşı- cı hastalıklar için beheri 50 ilâ 100 yataklı beş hastane, Elâzığda yapıl- makta olan 100 yataklı cüzam has- tanesinden başka iki yerde 250 şer yataklı cüzamlılar hastanesi yapıla- caktır. Köy ebe mekteplerinin sayısı arttırılacaklır. İçtimai yardım işleri arasında mü- him yer tutan ve işçiler arasında ya- püacak olan içtimai sigorta teşkilâtı İktisad Vekâleti tarafından hazırlan- maktadır. Bunun Sıhhi ve içtimal cihetleri iki. Vekâletin müşterek me- saisile ikmam olunacaktır, Muhasip aranıyor Fransiczâ ' veya Almanca bilen tecrübeli bir TÜRK muhasip mtu- ayini aranıyor. Mektupla ve «MU- HASİP» rümuziyle 176 No. lı posta Sama kutusuna müracaatları, MUHASİP ARANIYOR Bursada çalışmak üzere tecrübeli bir muhâsib aranmaktadır. İstek- Werin kısaca hal tercümesile pos- ta kutusu Beyoğlu 254 e müra- MATBAASI Rotatif makinelerinde resimli ve i gazete ve , baskı ade. di yüksek risale, kitab ve her nevi matbuaları en temiz şekilde en ehven şeraitle di Devamlı işler için hususi şerait tesbit edilir. Fazla tafsilât için matbaa idaresine müracaat, Telefon: 20497 Dr. IRFAN KAYRA Röntgen mütehassısı dn cik bd Yar kak 6 İK Öğleden sonra Slm 1ye kadr wi