12 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

12 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

EŞ AKŞAM Kanun Bilcileri Hâkimi red Hukuk usülü muhakemeleri ka. | nunumuz 29 uncu maddesinde de- vacı veya dava olunan tarafından | hangi hallerde hâkimin reddi taleb olunabileceğini saymıştır: 1 — Davada iki taraftan birine nasihat etmiş veya yol göslermiş Ol- ması, 2 — Davada iki taraftan biri veya | Üçüncü şahıs muvacehesinde kanu- nen icab etmeden reyini beyan et- â şahit veya ehli hibre veya hakem vey âkim sıfatile din- lenmiş veya hareket etmiş olması. im dördüncü eye davası bu e hâkimin bita- | bulununcaya kadar davaya İ tarafından biri- nde selâhiyeti ensub ol- ği arzuhal br ve sebebleri ihtiya eden bu arzuhâl diğer tarafa tebliğ etti- rilir. Diğer taraf cevap verirse, bu cevapla birlikte, cevap V yalnız red talebi mahkeme bi tarafından hâkime bil ki i taraf esbabı reddi kabul yliyet dava zaptına der- colunur ve hâkim davaya bakmak- tan istinkâf eder. Aksi takdirde hâ- terafından nur, başkâlip takdim ol Sulh hi mi reddedildiği takdir- refiki varsa onun turafından yoksa mensub olduğu asliye mahke- mesi tarafından red hakkında ted- kiket yapılır. Tek hâkimli asliye mahkemesinde usül böyledir. Yani, reddedilen asliye mahkemesi hâki- minin refiki varsa tedkikat onun tarafından, yoksa en yakın asliye mahkemesi tarafından yapılır. İki & bir m teşekkül eden as- ise yeddedi- len hâkimin ademi İş âkinden do- teşekkül edemediği red arzuhâli mafevk mah. tedkik olunur red telebi her türlü itiraz ve müdafaadan evvel beyan edilmek Ancak taraflardan biri yahkemey müteallik yeni bir muan sından evvel derhal bu talebi beyan etmesi lâzımdır. Aksi takdirde hö- kimi red talebi sakıt olur. Reddi taleb edilen hâki lepten sonra o davarın ne tahki! de ve ne de muhakemesinde hâzır bulunmaz. Ancak tehirinde mâzâr rat melhuz olan ahvalde muhake rakle müstâcel olan kararı verebilir. Meselâ borçlu aleyhine alacaklı dava açmış, fakat borçlu sudan bir sebeple reddi hâkim tale- binde bulunuyor, diğer taraftan mallarını kaçırıyı İşte bu halde hakkında red talebinde bulunan hâ- kim, müstacel olduğu için ve gecik- mesi zararlı olacağı için, borçlunun malları üzerine haczi ihtiyati ko- nulmasına karar verebilir. Avukat Emcet Ağış Fakir çocuklara yardım birliği dün Halkevinde toplandı Yardım heyeti Âzası İlkmekteblerde . yoksul çocuklara yardım birliği dün Parti ilyönkurul Azasından B. Hâmidin reisliği altında Eminönü Halkevinde bir toplantı yapmıştır. Bu toplantıda şehrimizde- ki mali müesseselerin mümessilleri de hazır bulunmuştur. B. Hâmid, Parti- nin himaye ve müzaheretile ilkmek- teblerdeki fakir çocukların iaşelerinia temini, kitab ve ders levazımı gibi ih- tiyaçlarının karşılanması için şimdi. ye kadar yapılan yardımları izah et- miş, yardımdan istifade edemiyen da. ha sekiz bin çocuğun mevcud olduğu- nu söylemiştir. Okmeydanı ciyaneti faili | ağırcezaya verildi. | Bir müddet e Okmeydanında | İhsan adında bir genci dere içinde öldürmekten maznun Arap Murad İ hakkında dördüncü öorgu | tarafından yapılmakta olan tahkikat ikmal edilmiştir. Arap Murad tehev- vüren adem öldürmek s do- hâkimi ndan Yayı Türk ceza kanununun 448 inci maddesine tevfikan mül ne edil- pek üzere evrakile birlikte ağır ceza Mahkemesine verilmiştir. Yakında ağır cezada muhakemeye başlana- caktır. içtima halinde | İ pilacak beynelmilel bisiklet müsabs- Verilen izahata göre bazı semtlerde | temin edilen varidat ihtiyacı tamami- le karşıladığı halde, bazı semtlerde himaye heyetlerinin topladıkları pa- ra kâfi gelmemektedir. Birlik merkez heyeti, her semt için ayrı ayrı bütçe tanzimini doğru bul. mamış, bütçelerin birleştirilmesi ile semtlerin ihtiyacına göre masraf ya- pilmasına Karar vermiştir. Bu ted- birler sayesinde on beş bin çocuğun Serbest sütun Merhum Salih Münir paşa Paris sefiri Salih Münir paşanın biraderi tarafından eski Moskova s6 firi B. Galip Kemali Söylemezoğlu'ya hitaben yazılmış aşağıki mektubu aldık, Çok muhterem efendim, Biraderim, eski Paris büyük elçisi mer- hum Salih Münir paşa hakkındaki çok kıymetli yazınızı 7 şubat tarihli Yedigün mecmuasında okudum. Sizi çok seven €s- ki bir dostunuzu medhü sena eden yazı xm bir fıkrasına cevab vermek mecburi- yetinde kaldım. Diyorsunuz ki: «Abdülhamidin son derece itimadımı kazanmış olmasına rağmen doğrudan doğ- ruya © deşrin fenalıklarına âlet olmamış, yalnız yolunu bulup padişahtan bel bol Maâş ve harcırah alarak ihsanlar almıştı. Ühdesinde üç sefaret olduğu halde ay- da üç yüz altın maaş aldığını merhumdan öğrenmiştim. Eski devirlerde devlet me- murları her ay muntazaman maaş alma- dıklarını pek İyi bilirsinir. Merhum bira- derimin çok mühim bir yekün teşkil eden müterakim maaşları kalmış olap müra- caatlarına rağmen işbu matlâbatını hazi- nci devletten almağa muvaffak olama- musti Sefirliği esnasında para biriktirmek ba yalinden geçmemiş ve devletin şan ve şerefine lâyık resmi kabuller ve müsame: reler tertib etmek suretile Pariste nam bırakmıştır. Sofrası açık olup, her gün bütün sefa- ret memurları ve destlari bulunurlardı. Vazifesinden ayrıldığı zaman bankada hiç mevcudu olmadığından bir müddet istikraz ederek yaşadı ve sonra da malik olduğu tek bir aparlımanmı satarak wzon seneler bu para ileyaşadı. Yazdığınız gi- bi padişahtan ne bol bol maaş ve ne de barcırah aldı. İhsan olarak Abdülhamid kendisine Nişantaşında lahta bir konak almış ve bu konak yine yaşamasını temin işin evvelâ terhin edilmiş ve sanra da yok pahasına elinden çıkmıştır. Öldüğü gün çantasında bir lirası bile yoktu. Millet ve devletin bu eski hizmelkâ zahur eden bir çok fırsatlara rağmen na- mus ve İstikametinden hiç bir zaman ay- rıtmamıştı. Hürmetlerimin kabulünü rica ederim. Aziz Çorlu Bisiklet şampiyonumuz Beynelmilel bisiklet müsaba- kalarına girmek için Parise gitti Bisiklet önü- e yâ İ Ankara 11 (Akşam) şampiyonu B; Talât Tunçalp müzdeki mayıs ayı içinde Pa kalarına iştirake hazırlanmak üzere Parise gitmiş ve Fransanın dünyaca tanınmış bisiklet klüplerinden «Velo clube de Valois» ya girmiştir. «Velo chibe de Vâlois» ötedenberi Fransanın en meşhur, bisikletçileri; yetiştirmekle şöhret kazanmış bir klüptür, Klübün Parise 25 kilometre mesafede mödem bir bisiklet kampı vardır, Bisikle şampiyonumuz müsa- ın obaşlıyacağı tarihe kadar ıpta çalışacaktır. Klüp idaresi B. Talât Tunçalpın Fransaya şahsen geldiğini nazarı dikkate alarak, kamp masraflarına mukabil, kendisinden cüzi bir meb- lâğ almağı kararlaştırmıştır. Fransiz klübünün bisiklet şampi- yonumuza karşı gösterdiği bu cemile- kârlık bisikletçilerimiz arasında mem-! nuniyet uyandırmıştır. | Hatırlarda olduğu üzere, B. Talât Tunçalp 936 Berlin olimpiyadlarında | dünyaca tanınmış 116 bisikletçinin girdiği yüz kilometrelik mukavemet İ yarışında müsabakayı İlk bitirmeğe iaşesi ve mekteb ihtiyaçları karşılana- | cak, bundan başka mali müesseselerin yardımı da temin edilecektir. Muallimlere konferans Köy mekteblerindeki muallimlerin mesleki müktesebatını artırmak üze. re her sene tertib ediler konferansla- ra dünden itibaren başlanmıştır. Kon- feranslar Çatalca, silivri, Yalova, ve Istanbul erkek lisesinde verilecektir. Bu konferanslar üç hafta di tir. Kaza meriyzlerine gel limlerin yatacaki, yer temin edi cektir. Boğulurken “kurtarıldı Üsküdarda otur çocuk, Şemsipaşa narında oynamakta iken akıntıya kapılarak boğuln bulunduğu bir sırada kayı rafından kurlarılmışlır. muvaffak olan on yar şçıdan biriydi. Mezarlık parmaklıklarını çalarken Eyüp polis merkezi mürettebatın- dan B, Hakkı, evvelki gece Defterdar civarında devriyo gezmekteyken bir adamın mezarlık parmaklıklarını sökmekte olduğunu görmüş ve az sön- Ta kendisini, söktüğü bir demir par- maklıkla birlikte yakalamıştır. Bu tahkik edilince, ol. ş ve mahkemeye veril- | adamin hüviyeti uğu anlaşılm miştir. Maarif şurasına hazırlık rasında müzakere edilecek | ber ders zümresi selerin ve ortamekteble- ı müdürleri ayrı âyrı toplantılar pmaktadırlar. Bu toplantıların ne. | ticesi 20 marta kadar Maarif Vekâle- tine bildirilecektir. *Tapanak yaklarını kullanılan hlet. İşaretle anlatma - Dar gepd Seslenme - Bir nevi kısa cebken Bilgi, gömmek 4 süz. Bir opera ismi - Bir emir. Del > Beraber. Hayret edatı - Rus- 10 — Avadanlıkla Yukardan aşağı: 1 — Kilenin sekizde biri - Meşhur Yukarıdan aşağı: 1 — Şapırtı, Ah, 2 — Etir, Nif, İm, 4 — Payanda, 5 - El, 4 — Ledi, Ma, 7 — Araz Ala, Ezava, 9 — Celil Be: 11/2/939 Cumartesi günü İstanbul Halinde toptan satılan meyva ve sebye fiatleri: yaş En Aşağı Kr.B, Kr.8. En Ek İ Yerelması Şalgam ... Pemet 3 Adet 10» Karnabahar Yeşil salata Marul Pancar Maydanoz Dereotu Kane Kırması turp Bayır turpu 'Taze soğan Sarmısak Elma, Amasya > Ferik » İnebolu > Gümüşhane » Lâz Ayva Kestane Yerli muz Eenebi muz Balkabağı Kestane kabağı , Yerli limon o 100 Adet 200 — Kenebi ilmen (o 100 » 180 Ağaç kavunu 4 Portakal Dörtyol o 38 Paket250 » ». 20 ». #0 200 » 100 100 » 115 Alanya © 100 - » 20 » 1 100 Fenike © 160 450 » 200 450 Rize 20 — », 210 > 160 Mersin Yafası 850 ; 100 180 — 5 30 u.ölav Demet 2 11 Mandalina Bedrin 100 Adet 700 — Fatih Halkevinden: i — Evimizde 15 şubat $80 çarşamba günü saat 2030 da İstanbul atletizm mo- nitörü ve Evimiz spor şubesi komite üyesi Nafli Moran tarafından (Seyahatlerim) adlı bir konferans verilecektir. 2 — Bu konferansa herkes gelebilir. Bugüne kadar memleketimizde yapılan İs İ Mülno İ Bükreş yukan 112/939 Esham ve Tahvilât 1938 ikramiyeli 1955 1965 1010 iryolu 1 ve 0.10 Mümessil peşi 3730 Ana 80 peşin o 2355 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 1 Sterlin 593 New-York 100 Dolar 126 4079 Paris 100 Frank 335 Liret 5 İsviçre Pr. © 286675 Florin 8.0625 Rayhşmark (o 5017375 Beiga 2133 Drahmi 10828 Leva 156 Çekoslovak Kr. 43775 Pezreta, 598 Zu 238125 Pengo 240015 Ley 0905 Dinar 282 Yen İsveç Kr. Ruble TI peşin 109 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 Cenevre Amsterdam Berlin Brüksel Atina Sofya Prag Madrid Varşova Budapeşte Belgrad Yokohama S*ökholm Moskova RAMON NOVARRO MYRNA LOY Türkçe - Türk musikisi Çöllerin bedevi hayatı- nım, hare n esrarlı ALEMDAR Saat 11 den itibaren Devamlı matineler Bu akşam PARK OTELİNDE Enternasyonal Caz Şantözü LYDIA DIMAS başlıyor, Bugün 17,30 da Metine Tepebaşı Dram kısmı Gündüz saat 150 da Akşam saat 20,40 da BİR MİSAFİR GELDİ İstiklâl cad. Komedi kısmı düz saat 1530da Gece saat 2030 de Yanlışlıklar Komedisi 4 perde TURAN TİYATROSU Bugün gündüz ve gece umuma Ertuğrul Sadi Tek ve arkadaşları KARMAKARIŞIK Wodvt 3 P, ” Bugün gündüz 16 da akşam #da ESKi HAMAM ESKi TAS Operet 3 perde Köpek isteniyor Base ve Foksteriye cinslerinden gayet iyi cins 7 erkek yavru köpek isteniyor, Akşam ilân memurlu- ğuna müracaat, Telefon: 20681, * en muvaffak TÜRK FİLMİ TE 1 TEMENAN Eer CELAL iPEK Snemesind ei il el. saat 11 ye ri te tenzilâtı ,Matinleer e ii