17 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sakhahki Eabherler B.Leon Berard yeniden | Hariciye Vekili bu Burgos'a hareket ediyor Bu defa bizzat general Franko ile görüşecek,| Bükreşe hareket edecek avdetinden sonra Franko hükümetini tanımak hakkında kati karar verilecek Paris 16 — Fransız âyanından B. Leon Berard, Burgostaki resmi vazife» sine dâir Hariciye Nazırı B. Bonnet'- ten talimat almıştır, bu akşam Bur- gosa müteveccihen hareket edecek- tir. B. Leon Berard kendisile. görüşen güzetecilere bugün öğleden sonra Baş- vekili göreceğini ve ağlebi ihtimal bu akşam Burgosa hareket edeceğini söy- lemekle iktifa etmiştir. B. Leon Be- rârda birkaç kişi refakat edecektir, B, Berârdın Burgosta ne kadar müddet kalacağı tahmin edilmektedir. Fransız mümessili bizzat general Pranko ile görüşmek niyetindedir. Londradan gelen haberlere göre İn- giliz Kabinesi, Franko hükümetini ta- nımağa prensip itibarile karar vermiş- tir. Fakat bu tanınmanın pek yakın bir zamanda resmen vuku bulacağı zannedilmemektedir. İngiltere müş- tereken hareket etmek üzere Fransa bhükümetile siki bir temastadır. Bu husustaki nibai karar B. Leon Be- rardın Bugostan dönüşünden evvel ittihaz edilmiyecektir. Londra 16 (A.A.) — Revter ajansı. nın parlâmento muhabiri, İngillere ve Fransanın Franko hükümetini he- men tanımağı düşünmediklerini yaz- | Sümer Bankta | Başvekil ile İktısad Vekili dün bankada meşgul oldular Ankara 16 ((Telefonla) — Baş- vekil B, Refik Saydam, İktisad Ve- kili B. Hüsnü Çe: kte bugün | saat 15 te Sümer Bar itmişler ve | saat 17,30 a kadar ba: olmuşlardır. Tırhan vapuru tesellüm edilmedi A yada İnşa ettirilmekte olan vap r için orada bulunan Deniz- bank tesellüm heyeti, Etrüsk tipinde inşaatı biten 3500 tonluk 'Tırhan va- purunun tecrübelerinde bulunmuş, ge- mide muvazenesizlik gördüğü cihetle tesellümden imtina etmiştir. İktisad vekâleti, Denizbankın tek- nik işlerini tedkik için altı komisyon teşkil etmiştir. Hariciye Vekilimizle Yugos- lavya Hariciye Nazırı a sında telgraflar Ankara 16 — B. Dincar Markoviçin Yugoslavya Hariciye Nazırlığına ta- yini münasebetile, B. Cincar Marko- viç ile Hariciye Vekilimiz B. Şükrü Saracoğlu arasında samimi telgraflar teati edilmiştir. Uyuşturucu maddeler Müptelâların hayırsız ada- lardan birine tecrid edileceği! doğru « değil i Ankara 16 (A.A.) — Sıhhat ve İçti- mal Muavenet Vekâletinden tebliğ edilmiştir: Uyuşturucu maddeler mübtelâsı- Yun memleketimizde - gittikçe çoğal- makta olmasından naşi bunlardan yakalananların alâkalı makamlarca bayırsız adalardan birinde tecrid €dileceklerine dair bazı gazetelerde haberler neşredildiği görülmektedir. Memleketimizde uyuşturucu mad- deler iptilâsı öteden beri hükümetçe alınmış olan kanuni “tedbirler hari- cinde her hangi bir fevkalâde karar alınmasına lüzum gösterecek dere cede yayılmış değildir. Bu itibarla bu maddeler üzerinde sıhhi ve ahdi ba- kımdan murakabe icrasına memur olan Vekâletimizce bu hususta yeni- maktadır. Bilinen bir şey varsa a da, Paris ve Londranın katiyen müşterek olarak hareket edecekleridir. Bugün mevcut tereddüdün başlıca sebebi İs- panyada bütün evsafını cami bir cüm- huriyetçi hükümetin mevcut olup ol. madığı keyfiyetidir. Madridin bombardımanı Madrid 16 (A.A.) — Şehir, dün iki defa Frankişllerin bataryaları tara- fından bombardıman edilmiştir. Te- lefat yoktur. Romada neşrolunan yarı resmi bir tebliğ Roma 16 (A.A.) — İnformazione Diplimaticas da bu akşam neşrolunan yarı resmi bir tebliğe göre, Burgos hükümetinin tanınması meselesinin sözde büyük demokrat devletler ara- sında çıkardığı gürültülü nümayişle- ri Roma mesul mahafili tam bir sü- künetle takip eylemektedir. Fransız ve İngilizlerin galibi niha- yet tanımaya karar vermiş olmaları bâdiselerin makul seyrine tamamile uygundur. Fakat riyakârlıktan teh- dide kadar varan hareket tarzı onla. rın fikirlerindeki karışıklığı ve İspan. yol milletinin psikolojisini hiç de ta- rımadıklarını gösteriyor. Ankara radyosu | Dün akşam asa | dalgadan Amerikaya bir tecrübe neşriyatı yapıldı Ankara 16 (Telefonla) — Ankara radyosu bu akşam saat 20,30 dâ Ame- rikaya 10 dakikalık bir tecrübe neşri- yatı yapmıştır. Bu tecrübe neşriyatı- nı yapan kısa dalya 31 metre 70 tir. Râdyomuzun spikeri Amerikaya hi- tap ederek, Türkiyenin selâmlarını bildirmiş, Amerikada açılacak olan «Yarının dünyası» sergisine memle- ketimizin de iştirak ettiğini ve bunun için famliyette bulunulduğunu kısaca anlatmıştır. Spikerimiz, Amerikalılardan bu tec- rübe neşriyatımızın neticelerini bil- âirmelerini rica etmiştir. Bunu müte- akip milli zeybek havâsının armoni ze edilmiş bir şekli piyano İle çalın mıştır. İstanbuldan müstakil bir mebus namzedi 'Topkapıda oturan eski hukuk mu- allimlerinden avukat B. Ali Sacid, mebusan intihap heyeti teftişiyesine bir istida vererek İstanbuldan müs. takilen mebusluğa namzedliğini pe muştur, | Almanya - Çakostovakya Yahudi iinlzni. halletme- dikçe Almanya Çekoslovak hududunu garanti etmiyor Prag 16 (AA) — Havas ajansı muhabirinden: Alman resmi mümes- silleri ve yarı resmi Alman ajanları Çeköslovakyanın dahli hayatımda bllhassa yahudi meselesi münasebe- tile mütemadiyen tazyiklerde bulün- makta ve bu tazyiklerin şiddeti gitgi- de artmaktadır. B. Hitlerin yahudi meselesi tasfiye edilinciye kadar Çekoslovak hudutla- rını garanti edemiyeciğini bildirmiş olduğu söylenmektedir. Satie şirketinin iki binasi Elektrik idaresi, istimlâk etmek Üzere Satie şirketinin Beyazıddaki Elektrik evile Gümüşsuyundaki bina için menfaati umumiye kararı almış- tır. Denizbank ta Fındıklıdaki binanın —i emine Aa ölsieb alashina sa sabah geldi Yarın akşam trenle Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu, Bâlkan antantı konseyinin toplanaca- ğı Bükreşe gitmek için bu sabahki eks- presiç İstanbula gelmiş, Haydarpaşa istasyonunda vali, İstanbul komuta- nı, parti, belediye ve adliye erkânı ta- rafından karşılanmış, 8,45 vapurile köprüye gelerek Perapalas oteline in- miştir. Haber aldığıma göre, Hariciye Ve- kilimiz, İstanbulda bir gün kalacek ve cumartesi akşamı trenle İstanbul- dan Bükreşe müteveccihen hareket edecektir, Hariciye Vekiline, Hariciye tuüdür- lerinden -B: Sedad Zeki Örs, Kalemi mahsus müdürü B, Abdullah Zeki Polar, Hususi kalemden B. İrfan Sabit Akça refakat etmektedirler. Şirketi Hayriyenin 48 numaralı vapuru Kaloriferi yanmıyor, yolcu- lar soğuktan hastalanıyor Şirketihayriyenin 5,40 da Beykoz dan kalkan 48 numaralı vapuru ilk postayı yapmaktadır, Halbuki vapu- run kaloriferi iyi yanmadığı cihetle, birinci mevki kamarasında hararet 10 - 12 derece arasında temevvüç et- mektedir, Yolcular, bu halden şirkete bir çok defalar şikâyet eylemişler, soğuktan hastalandıklarını bildirmişler, kalo- riferi iyi işliyen başka küçük bir va- purun bu postaya tahsisini rica et mişlerdir. Fakat > aldırmamıştır. Şirketihayriyenin, sıhhati ile oynam ortasında kalorii eri iyi matlüp harareti temin etmez bir va- puru, bilhassa sa Beykoz gibi uzak bir hatta işletmesi ve yolcuların hastalanmasına sebe- biyet vermesi doğru değildir. Halkın hâyst ve sıhhati İle alâkn- dar olan bu mesel iy ticaret omüdüriyeli kam alâkadar olacak ise ehemmiyet- le dikatini çekeriz. Reisicümhur B. Azananın bir beyannamesi B. Azana, Cümhuriyetçilere Franko ile anlaşmalarını tavsiye edecek Londra 17 — İspanyada dahili har- bin yakında biteceği ümidleri kuv- vetlenmektedir. Deyli Telgrafın Paris- ten aldığı haberlere göre İspanya reisicümhuru B. Azana artık İspan- yaya dönmiyecektir. Mumaileyh ha» urlayp yakında neşredeceği bir be- yannamede cümhuriyetçilere Fran- kö ile anlaşmalarını tavsiye edecek- tir. İngiltere, Franko hükümetini ta- mmak için dahili harb bittikten son- ra kanlı mukabelebilmisillere teves- sül etmiyeceğine dair Frankonun te- minat vermesini bekliyor, Japonlar cenubi Ginde harekâta başladılar Ticaret vapurları, Hainanin 30 mil açığından geçecekler Tokyo 17 — Japon donanması ce nubi Çinde geniş askeri harekâta başlıyacaktır. Bu harekât için Hainan adasını üssülhareke olarak kulla. racaktır. Şanghaydaki Japon konsolosu, ti- taret gemilerinin Hainan adasının 30 mil açığından geçmeleri lâzımgel- Atina dnir 607 ayazında İl Amerikada bitraflık kanunu değiştiriliyor | Amerikanın ilk müdafaa hatlarının Fransa ve İngilterede olduğu fikri kuvvetleniyor Vaşington 16 (A.A.) — Havas ajan. sı muhabirinden: Selâhiyettar maha- fil, hava kuvvetlerinin arttırılmasına müteallik olan programı, B. Roosevel- tin umumi siyasetini teyid eder ma- hiyette addetmektedir. Bu mahafil, İngiltere ve Fransaya yapılan tayya- re satışlarına müteallik müzakereler neticesinde bizzat Amerikanın emni. yeti namına Fransız - İngiliz silâh. Janmasına müzaheretin zaruri oldu- gunun parlâmento ekseriyeti tarafın- dan Kabul edildiğini beyan etmekte dir. Cürihuriyetçi mebuslardan Pace, şöyle demiştir: «Şuna kaniim ki, Reisicümhur, şa- yed bizim hududumuzun Rhin üzerin- de olduğunu söylememiş ise fikrimce bizim ilk müdafaa hatlarımızın Fran- sa ve İngilterede olduğunu pekâlâ söyliyebilirdi. Fransa ile İngiltere, mağlüp olurlarsa derhal tehlikeye ma- Tuz kalırız.» Ayni hatip, «Almanya'nın bir Av- rupa ihtilâfında muzaffer olması, me- selâ Bermudeslerin Almanyaya ter- ki manasını ifade edebilir.» demiştir, Muhalefet hatipleri, tayyare satış- larını «Pransa ile vaktinden evvel ya- pılmış bir ittifakı addile tenkid et- mektedirler, Fakat bu fikirde olanlar ehemmiyetsiz bir ekalliyettir, Verilen reylerin miktarı, Amerikâ- Trahlusa asker sevki devam ediyor Maamafih h İtalyada halkın ekseriyeti harbe aleyhtar Londra 16 İngiliz gazeteleri, İtalyanın Trablusgarbe asker gönder- meğe devam ettiğini yazıyor. Bu as- | kerler, bilhassa Tunus hududu civa- | rında toplanmaktadır. İtalyanlar, Trablusgarp sahillerine harp gemileri ve tahtelbahirler de göndermişlerdir. 'Times gazetesinin salâhiyettar bir menbadan aldığını iddia ettiği bir ha» bere göre büyük faşist meclisi bir an- ket raporu almıştır. Bu raporda tahkikat yapmağa me- mur olanlar, İtalyan halkının harici gergüzeştler istemediğini beyan et- mektedir. gi Muallimlerin mesken bede- linden hangi vergiler kesilecek Ankara 16 (Telefonla) — Muallim- lere verilen mesken bedellerinden vergi kesilip kesilmiyeceği hususun- da tereddüde düşüldüğü Maliye Ve- kâletine yapılan müracaatlerden an- laşılmaktadır. Vekâletçe alikadarla- ra yapılan bir tamime göre, muallim- lere verilen mesken bedellerinden Ka» zanç ve Müvazene vergisi kesilmiye- cek, yalrız Buhran vergisi ile Hava kuvvetlerine yardım vergisi alına- caktır. zi Ordu, mektep ve resmi mü- esseselerin buğday ihtiyaçları Ankara 16 (Telefonla) —, Ordu, mektep ve resmi müesseselerin buğ- day ihtiyaçlarım, 'Toprak mahsulleri ofisinden tedarik edecekleri yâzılmış- tı. Ofis, resmi müesseselerin hangi merkezlerden mübayaa yapacakları- nı tesbit etmiştir. Bu merkezler şun- lardır: Ankara, Afyon, Ağrı, Akşehir, Balıkesir, Bor, Beylikahırı, Burdur, Bozyük, İzmir, İstanbul, Karaman, Karabiga, Konya, Kütahya, Lülebur- gaz, Muradlı, Samsun, Sıvas, San- dıklı, Sarayköy, Soruç, Şefaatli, Te- kirdağ, Yozgad, Zile, İki yangın Sütlücede Mahmudağa mahallesin. de bayan Hamylenin evile, Sarıyerde hallaç Tevfiğin dükkânında atılan bi. rer sigaradan yangın çıkmış ev ile dük- "kongrenin tasvibini elde etmesi »ın Avrupa veya Asyada vukua gele- cek bir harbin tesiratından azade ka- lamiyacağı mütalâasında bulunan- lann kuvvetini göstermektedir. Bundan başka siyasi mahafil, de- mokrat âyandan Thomasın «Bitaraflık kanun» nun mutaamızla taarruza uğrıyan, arasında bir fark gözetilme- sine medar olacak şekilde tadil edil- mesi lehindeki takriri üzerine çıkan münakaşalara büyük bir ehemmiyet atfelmektedir. Bitaralık kanununda yapılacak tadilât ile relsicümhura mu- hariplerden Amerika tarafından imzâ edilmiş herhangi bir muahede ahkâ- uni ihlâl eden tarafa gönderilecek es; Mihaya ve iptidai maddelere ambargo koymak salâhiyeti verilecektir. Filhakika B. Thomasın teklifi, Re. isicümhura her türlü ahvalde (ark gö- zetmek salâhiyetini vermektedir. Çün. kü Amerika da dahil olduğu halde bü- tün milletler, Kellog misakını imza- Jamışlardır. Maamafih Reisclümhurun mutaarmızı tâyin etmek hususunda lâ zımdır. Siyasi mahafil, bu teklifin idare- nin arzu ettiği derecede ileri gitme- miş olduğunu, yalnız bitaraflık kanu- nuna müteallik olarak halihazırda ce- reyan eden ve müphem olan müzake- releri tenvir edeceğini beyan etmekte. dirler, Avrupaya otuz talehe gönderiliyor | Talebeler Avrupada derici- i lik, yünlü ve pamuklu men- sucat tahsili yapacaklâr Ankara 16 (A.A.) — Bilgili, teknik elemanların milli sanayiimizin ink şafındaki ehemmiyetli tesirlerini zarı itibara alan İktisad Vekâleti, 3293 sayılı mütahassıs yetiştirme kanunu hükümlerine İstinaden bu sene, İlk olarak Avrupaya 30 talebe gönderecektir, Bu talebeler Avrupada dericilik, yünlü ve pamuklu mensucat tahsili yapacaklardır. 'Tahsile gönderilecek talebe 15,3/ 939 tarihinde, Ankara, İstanbol, İzmir ve Bursa gibi büyük şehirleri- mizdeki bölge sanat okullarında aç lacak müsabaka imtihanlarında seçi- lecektir. Askerliğini yapmış olmak ve bölge sanat okulu mezunu bulun- mak imtihana kabul şartlarının baş- hcalarıdır. İktisad Vekâleti bu yol- daki müracaatları tedkike başlamıştır. Dolmabahçe önündeki müessif hadise tahkikatı Ankara 16 — Dolmabahçe önünde 11 vatandaşın ölümü ile neticelenmiş olan müessif hâdise münasebetile sabık vali B. Muhiddin ile B. Salih Kılıç âleyhinde yapılmış olan tahkikat ev- rakı, bazı noksanların ikmâli için Dev- let Şürası tarafından Dahiliye Vekâ- letine iade konma. Aydından bir lke yedi mebus çıkacak Aydın 16 (A.A.) — Bugün valinin reisliği altında toplanan vilâyet ida“ re heyeti ile heyeti teftişiye, vilâyet, nüfusunun 258319 kişi olduğunu ve bil intihapta yedi mebus çıkarılacağmni tayin ve tesbit etmiştir. 934 intiha- bında nüfusu 241319 olarak tesbit edilmiş ve altı mebus çıkarılmış idi, Denizbank kadrosu Ankara 16 (Telefonla) — Deniz bank umum müdürü B. Yusuf Ziya bu sabah İstanbuldan geldi; istasyon” dan doğruca Denizbanka giderek ak“ şama kadar meşgul oldu. B. Yusuf Ziya yarın İktisad Vekilini ii k n hak“