17 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

17 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Yeniden bali futbolcular tecziye edildi Fikrete iki ay Geçen ay yapilan Romanya muh- teliti - Fenerbahçe maçında bazı hâ- diseler cereyan etmiş ve bir taç atışı meselesinden dolayı Fenerbahçe ta. kımının kaptanı Fikret ile yan hake- mi arasında bazı münakaşalar olmuş- tu. Bu bâdiseden dolayı keridisinin tahkir edildiğini iddia ederek beden terbiyesi müdürlüğüne şikâyette bu- hınan yan hakeminin bu husustaki raporu umum müdürlükçe tetkik edilmiş ve neticede Fikretin bu mü- nakaşada suçu görüldüğünden iki ay müddetle müsabaka boykotu ile tec. ziyesi kararlaştırılmıştır. Keyfiyet İstanbul beden terbiyesi müdürlüğü ile Fenerbahçe klübüne dün akşam bildirilmiştir. Fikretin cezası ile birlikte lig maç- larmda hakem tarafından oyundan çıkamlan diğer oyuncular hakkında da mühtelif tecziye kararları âlın- » çıkarılan Galatasaraylı Adnana bir ay, Lig maçları Fenerbahçe - Galatasaray bu bu suretle lig şampiyonu belli ola. caktır, Yapılacak karşılaşmalr arasında iki mühim maç vardır. Birisi Taksim stadındaki Çünkü Beşiktaşın Beykozla bera- © bere kalması bile şampiyonluğu sarı - Jâcivertiilerin kapmasına sebep ola- — caktır. * Halbuki Galatasaray «- Fener karşı. — laşmasının lig dereceleri üzerinde hiç bir tesiri yoktur. Çünkü Fenerbahçe © — ile Galatasaray arasında sarı lâcivert- Merin lehine dört puan fark bulun- maktadır. Fenerbahçe mağlüp olsa dahi ikin. Galata gençler - Boğaziçi A takım. ları saat 9,30 hake mŞahap Şişman- oğlu. ; - Davudpaşa A takım. ları saat 11,15 hâkem Refik Osman Top. Vefa . Süleymaniye A takımları sa at 13 hakem Şazi Tezcan, Yan ha- — kemleri Halid Uzer ve Ahmed, Beşiktaş - Beykoz A takımları saat 15 hakem İzzet Muhittin Apak. Yan hakemleri Osman ve Neşed. Samsun İdman yurdu Kayseriye gidiyor Samsun (Akşam) — MH küme haricindeki spor bölgeleri arasında » yapılan “Türkiye birinciliği müsaba- « kalarinda ikineiliği kazanan Samsun İdman yurdu Kayseri Sümerspor - klübünün vaki daveti üzerine önü- - müzüeki hafta Kayseriye gidecek ve > hususi bir müsabaka yapacaktır. boykot verildi Cemtle bir ihtar verilmiştir. İstanbul beden terbiyesi müdürlü- günün bu cezalar hakkında gönder- diği Lebliğ aşağıdadır. Beden terbiyesi İstanbul bölgesi müdürlüğünden: Anadolu klübünden Kadri Ulukal 28 bir ay, Fenerbahçe klübünden Pik- ret Arıcan 236 iki ay, Kasımpaşa klü. bünden İhsan Kilerman 1061 bir ay, Topkapı klübünden Al Zeren 1243 bir ay, Galatasaray klübünden Cemil Gürgen 1387 bir ihtar, Galatasaray klübünden Adnan İncirmen 23 bir ay, Beykoz klübünden Kâzım Arkal 514 bir ay. Yukarda klüpleri ve bölge numara- larile isimleri yazılı idmancılara lig maçlarındaki sui hareketleri dolayı- sile hizalarında yazılı müddetler için müsabaka boykotu cezaları verfimiş- tir. Bu cezalar tebliğ tarihi olan 17/ 2/939 tarihinden itibaren başlamak- tadır, Alâkadar kiüplere hakemlerin bu idmancıları müsabakalara İthal etmemeleri lüzumu tebliğ olunur. İstanbulspor klübü hakkında çıkan asılsız şayialar Beden terbiyesi umum müdürlüğü ile Maarif Vekâletinin mektepliler hak- kındaki son kararını müteakip kuvve- tinden bir hayli kaybeden İstanbul. spotlular için muhtelif şayialar deve. ran etmekte ve bu meyanda klübün tatili faaliyet ettiği bile söylenmek. dir. Takimin kuvvetlenmesini temin ga- yesile Ankara ve Samsundan mühim bazı oyuncuları angaje ettiği haber alınmıştır. Lig maçlarında Güneş klübünden bir evvel oldukları için ikinci kümeye gitmeleri tehlikesi de mevcut olma- dığından önümüzdeki sene lig maç- larında sarı siyahhları eski mevcudi. yetlerile sahada göreceğimizi ümid ediyoruz. : Bulgar takımı bugün şeh- maçını yarın saat 15,30 da Şişli ile “kinci maçını pazar sabahı saat 11 de dir. v Küçükpazarda büyük bir salondan istifade eden klüp civar gençlerini bu vesile ile haftanın muayyen günle. es akalin Manisada yapılan hususi bir maç Manisa (Akşam) — Geçen yıl ye- niden teşekkül etmiş olan Bozkurü klübü verimli çalışmalarına devam etmektedir. Vilâyetimizde spor hare- ketleri gittikçe heyecanını artıtmak- tadır. Bozkurd klübü ile Urla Genç- lerbirliğinin yaptıkları maç çok sa- mimi ve heyecanlı olmuştur. 4 ww i Neticede 4-3 farkla vilâyetimiz Box- kurd klübü galip gelmiştir. Harbe mi, Sulha mı? (Baş barafı 1 inci sahifede) Bugün, dünyanın sıkıntısını kâbus hâline sokan nokta evvelâ, harbe se- bep olacak pürüzlü meselelerin haki- katte bir mi, bin mi ve hangileri ol duğunu sarih olarak kimsenin bil memesi, sonra da harbin hangi dev- letler arasında hangisinin saldırışile başlıyacağını kimsenin tahmin ve tehayyül edememesidir, Dünya işleri hiç bir zaman bu kadar acayib hâle düşmemişti! Bu bin meçhullü politika muadele- sinin bir tek malümu var; Karşılıklı düşman saflar - görünüşte - İngiltere ile Fransa, Almanya ile İtalyadır. Fa- kat bu malümu da ez aydınlık hâle sokan garabet, bu iki cephe arasında” ki çapraz münesebetlerdir. Eğer eski politika ilmine inanarak geçmiş hâ- diselerden ibret çıkarmak istense, akıl ve mantık icabı Almanyanın İn- giltere ile, Fransanın da İtalya ile daha iyi geçinmesi lâzım gelirdi. Fa- kat, İngiliz Başvekili şerefine Roma- datçgün üç gece şenlik yapılıp İtalyan gazeteleri Yransayı yerin dibine batırırken, Almanya hariciye nâzırını Pariste alkışlıyorlar ve Al- man rmafbuatı İngiltereyi göklere çı- karmaktan çök uzak bulunuyordu! Birbirine pek sıkı sadakat gös- termiyen iki çift sevgili hâline ben- ziyen bu vaziyet, harb olup olmiya- | Cağını tahmine en büyük engeldir. Bu nokta çok mühimdir, zira harb veya sulh, İngilterenin Fransaya, Al- manyanın da İlalyaya yardım edip etmiyeceklerine bağlıdır. Eğer İngil- terenin Fransa ile herhangi bir harbe girişeceği inanı kat'i olsaydı Avru- panın siyasi ve coğrafi vaziyeti değiş- mezdi, Şu halde harbin mi, yoksa sulhün mü galebe çalacağı sualine verilecek cevab, İngilterenin ne de- receye kadar Fransa ile birlikte yürü- yeceği kanaatine bağlıdır. Her ne olursa olsun, bugün için malüm ikinci bir nokta daha var; Vaziyet ancak İspanya meselesinin hallinden sonra belli olacaktır. Gene- ral Franko, hükümet kuvvetlerinin elinde bulunan, parçayı da aldıktan ve bütün İspanyaya temamen hâkim olduktan sonra İtalya orada kuvvet bırakıp garbi Akdenizde kendisine hâkimiyet temin etmek istiyecek mi? İtalya, Fransa ile müzakereye giriş mek için İspanya işinin bitmesini bekliyor, Öyle sanılır ki İspanyadan temamile çekilmeyi pazarlık €sasi yapacaktır, İlalyanın İspanyada şu veya bu şekilde yerleşmesi ne İngilte- renin, ne Fransanıh işine gelmediği Için, eğer İspanyadan çekilmeğe mu» kabil Fransa İtalyayı tatmin etmez se, büyük ihtilâf o zaman baş göste- recektir. Bütün bunlar, bir iki aylık mese- ledir, ya harb, ya ciddi ve devamlı bir sulh... Avrupanın bu sürekli ger- ginlik ve harb korkusu havasından çektiği zararlar - gün geçtikçe - har- bin ziyanlarından ez olmadığı için, müsbet veya menfi, iki neticeden bi- rini yakında göreceğiz. Necmeddin Sadak Franko ile Gümhuriyetçi- ler müzakereye başlamışlar (Baş tartı 1 inci sahifede) Bn. Tabouls, Ocuvre gazetesinde Lit- torio adındaki İtalyan fırkası kuman» danı general Gambera ile Frankist- ler arasında ihtilâf çıkmış olduğunu ve Frankistlerin İtalyan askerlerinin Barselona sokaklarında geçid resmi yapmaları için general Gambera ta- rafından yapılan talebi reddettikleri. ni yazmaktadır. Madrid ve Valansiya bom- bardıman edildi Madrid 16 (A.A.) — Dün saat 19,30 da nasyonalist bataryları 15 dakika şehrin merkezini dövmüşlerdir. Bom bardıman gece yarısı tekrar edilmiş» tir. Valansiya 18 (A.A.) — Bugün sa at 15 de Franko tayyareleri Valansiya limanına yüz kadar boinba atmışlar» dır. RR E ingiltere müdhiş müdafa tedbiri alıyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) İngiliz tersanölerinde 139,307 ton hacminde harp gemileri inşa edil yordu. Bu rakam, 1937 senesinde 375 bin tonu bulmuştur. 1939 senesi kânunusanisinde İngi- diz tersanelerinde inşa edilmekte olan harp gemilerinin hacmi 544,000 ton- dur. 1939 senesi martında tersaneler- de inşa halinde bulunan İngiliz harp gemileri 656,000 tonu bulacaktır. Tayyare İnşaatına gelince, İngiliz hava kuvvetleri, geçen senekinin İki misli olacaktır. İngiliz tayyare fab- rikaları şimdi ayda 400 tayyare inşa ediyorlar. 1939 senesi martının son- larına doğru İngilterenin aylık tay- yare İnşaatı 600 ü bulacak ve Alman- yanınkini geçecektir. Bu sene içinde İngiliz hava pilot- larının miktarı 20,000 i bulacaktır. İngiliz Maliye Nazırı sözüne de vamla demiştir ki: «— Silâhlanmamızın tecavüzi hiç- bir gayesi olmadığımı söylemeğe lü- zum yoktur, İngiltere, silâhlanmada bu kadar muazzam paralar sarfına mecbur kaldığından dolayı derin bir surette müteessirdir. Silâhlanmayı tahdid etmek imkânı belirirze, İngil- tere, buna iştirake hazırdır. Fakat İn- giltere, teslihatın tahdid edilmesine intizaren bugünkü vakayiin ışığı al- tında kendi milli müdafaasını ve di- ger taahhüdlerini yerine getirmek için icab eden tedbirleri almağa de- vam ediyor.» Harbiye nezareti için yeni tahsisat Londra 16 (A.A.) — Harbiye Neza- reti için 8.025.000 İngiliz lirası mik- tarında munzam tahsisat talehini mutazammın bir kanun Jâyihası Avam kamarasıns tevdi edilecektir. Kırk bin tonluk iki drenot Londra 16 (A.A) — Deyli Ekspres gazetesi, yeni deniz inşaatı hakkında aşağıdaki malümatı vermektedir; Gelecek sene tezgâha konulacak Filistin konferansı İngiliz kralı dün Yemen baş delegesini kabul etti Hayfa 16 (A.A.) — Merkezi ve şi- mali Filistinin yahudi kolonilerine karşı birçok taarruzlar yapılmış ol. duğnu haber vetmektedir. Bir şimen- difer istasyonu yanmıştır. Londra 16 (A.A4.) — Kral bu sabah Filistin konferansında Yemen baş de- legesi prens Seyfülislâmı kabul etmiş- tir. Londra 16 (A.4.) — Delhiden bil dirildiğine göre. Hind müslümanları- nın Filistin konferansına İngiliz müs- temleke Nazırı tarafından kabul edü- memesi Hind müslüman rücsası atü anda büyük bir infial uyandırmıştır. Delhi müslümanları tarafından ka- bul edilen bir karar suretinde Hind müslümanlarının Fülistinde ve Kudüste büyük alâkaları olduğunu ve Fili# tindeki mukaddes yerlerin müslü. manların elinde bulunacağının İngii. tere tarafından kendilerine vaadedil. miş olduğu kaydedilmektedir. Almanyanın emeli Versailles muahedesi yerine daha sağlam bir şey getirmek Berlin 16 (A.A.) — Alman tarih cemiyeti tarafından neşrolunan vesi» kaların mukaddemesinde, Hariciye Nazırı von Ribbentrop diyor ki: «Versailles muaheğesi galiplerin kö- tü ruhluluğunu isbat eden tarihe ka- rışmış bir vesikadan ibaret bulunu- yor, Alman milletinin imkân dahilin- de olan bütün vasıtalara müracaat ederek bundan kurtulmuş olmasına hayret edilmemelidir. Bununla bera. ber, Almanya, yalmz bu muahedeyi yikmak değil, ayni zamanda bünun yerine daha sağlam bir şey getirmek emelindedir. Siird valiliği Ankara 16 (Telefonla) — Emniyet umum müdürlüğü muavinlerinden B. İzzettin Siird valiliğine tayin edil. olan iki yeni dretnot kırkar bin tonluN olacak ve 14 pus yerine 16 pusluk top- larla mücehhez bulunacaktır. İnşa edilecek yeni muhafız gemiler de şimdikinden daha büyük toplarla mücehhez olacâklır. Okyanoslarda ticaret seyrüseferini himayeye mahsus 60 tayyarelik yeni tayyare gemileri inşa edilecektir. Kara ordusuna gelince, Harbiye Bas kanlığı, hemen bütün 1939 bütçesini kara ordusuna tahsis edecektir, Bir fırka, deniz aşırı hizmeti için her da- kika âmeade bulunmak üzere tama- men seyyer hale konacaktır, Bir Alman gazetesinin neşriyatı Berlin 16 (A.A) — Correspondance Dip- Jomatigue, İngiliz sillhlanması hakkında neşrolunan Beyaz kitabı mevzuubahis ede- yek, esbabı mucibesini müsalt görüyor ve diyor ki: <Havs Nazırı Kingsley Vood'un beyana» ti İngilterenin de silâhlanma programile sulhü korumaktan başka bir gaye takip etmediğin! gösteriyor. Almanya, her mem- leketin kendi emniyetine bakmağa ve kendi emniyeti için lüzumlu göreceği ted- birleri almağa hakkı olduğunu dalma söyliyoğelmiştir. Ancak, silâhlanma zaruretini ve silâh- ların kıymetini İngilizlere anlatmak için yapılan propagandanın mahiyeti göz önlin- de tutulursa, bu propagandanın sulhe ve milletler arasında anlaşmağa dalma yur- dım etmiş olduğu iddia edilemez. Bu pro- paganda ekseriya deniz aşır bir büyük milletin propagandasile müterafik olurak yürümüştür. Ve bu propaganda da, otori- ter devletler tarafından bir taarruz #eh- didi mevcud olduğu (leri sürülerek yapıl- mıştır. Halbuki otoriter devletler böyle bil teşebbüsü akıllarından bile geçirmemiş- Ierâir. ingiliz Hava Narırı, İngilterenin kuv- vetlerinde dünya sulhünün anahtarını gö- Füyor ve bu kuvvetin katiyen suiistimal edilmiyeceğini ve düya yüzünde adaletin, sulhün ve enlermasyonal hakkın tesis olu- nacağını söylüyor. Belki o zaman, İngilte- re, Alman müstemiekeleri meselesi gibi, diğer bazı meseleleri de adslet ve hakka niyetle mütalâr odecektir. İngiliz siihlanmasının hakiki hedefini, bize, İngilterenin diğer devletleri &stik- belde takip edeceği siyaset gösterecektir. O zaman İngiliz silâhlarının dünya sülhü- nün anahtarı mı, yoksa sürgüsü mf olda- Bunu anlıyacağız.» Müşterek hareket Fransız ve İngiliz erkânıhar- biyeleri arasında temas başlıyor Paris 16 — Figaro gazetesinin Lon. dra muhabiri bildiriyor: Fransız hükümeti İngiltereye mü- rTacaatla Fransız ve İngiliz erkânıhar« biyeleri arasında daha etraflı görüş meler yapılmasını teklif etmiştir. İngiltere bu teklifle henüz cevap vermemiştir. Maamafih bu fikre ta» raftar olduğu ve bilhassa Akdenizle Uzak Şarkta müşterek harekete aif muhtelif projelerin mümkün olduğu kadar yakın zamanda tetkik edilme» sini istediği söylenmektedir. Romanyanın Belgrad büyük elçisi itimadnamesini verdi Belgrad 16 (A.A) — Romanyanın Belgrada gönderdiği ilk büyük elçi B, Victor Cadere, dün itimadnamesi- ni naibi hükümet prens Paula tak- dim etmiştir. Merasim, mutantan bin Surette eski sarayda yapılmıştır, Amerikada haydutluk Miamide büyük bir otelden 200 bin dolar alındı Miami 16 (A.A.) — Ruvelver ve mitratyözlerle müsellâh olan beş hay- dud, büyük bir otele girerek kasaları soymuşlar ve mücevher ve para olar rak 200,000 dolar çalmışlardır. Hay- dudlar, otel müstahâemininden beş kişi ile beş müşterinin eilerini, ayak- larını bağlamışlardır, Belçikada Kabine buhrani devam ediyor Brüksel 16 (A.A) — B. Pierlot, yeni Kabineyi teşkil için dün yaptığı görüşmelerde mühim zorluklarla kar. şilaşmıştır. Teşriki mesailerine müş racaat ettiği liberal B. Jansen ve Van der Poorten, Marten işinin muhake. mesi için hususi bir mahkeme teşki. lini istemişlerdir. B. Pierlot bu İsteği reddettiğinden iki liberal de partile rinin teşriki mesaisini reddetmişler. dir,