21 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

21 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

” DAL 1948 alkan antantı konse (Baş tarafı 1 inci sahifede) Bugün sabahtan itibaren akşamın 15 ine kadar olan bütün müddet res- mi delegasyonlar için muhtelif ziya- retlerle ve bazı vazifelerin ifasile geç- miştir. Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlu evvelâ kral sarayına giderek hususi deftere imzasını koyduktan sonra sıra ile Başvekil Patrik Miron Kriste- ayı ve Hariciye Nazırı B. Gafenkoyu makamlarında ziyaret etmiş ve ken- dilerinin ziyaretlerini Atene palasta kabul etmiştir, Diğer heyeti murahhasalar reisleri ayni ziyaretleri yapmışlardır. Saat 13,30 da Hariciye Nazırı Gâ- fenko ve refikaları tarafından Bal- kan anfantı devletleri Hariciye Na- xırı ve refikaları şereflerine hariciye köşkünde bir öğle yemeği verilmiş. tir. Ayni zamanda Hariciye umumi kâ- bi tarafından delegasyonun diğer azası şerefine Atene palasta kırk ki- şilik bir ziyafet ve propaganda ve Matbuat Nazırı tarafindan da Kapka otelinde Balkan matbuat mümessille. ri şerefine öğle yemeği verilmiştir. Bu ziyafette Matbuat Nazırmdan başka Yunanistan matbuatı namına B. Seferyadis, Yugoslavya namina B. Yovanoviç ve Türkiye namına B. Yu- nus Nadi tarafından hararetli nutuk. Jar söylenmiş ve Balkan matbuatının müşterek gayeye vusul için sarfettiği emekler ve yaptığı hizmetler birer bi- rer tetkikten geçirilmiştir. © Meçhul asker âbidesine çelenk Bükreş 20 (AA) — Hariciye Ve- kiline refakat eden Anadolu ajansı- nın hususi muhabirinden: Hariciye Vekili B. Şükrü Saracoğlu refakatinde Türk delegâsyonu aza- Jarı olduğu halde bugün saat 17 de meçhul askerin kabrine giderek Tür- Kiye namına bir çelenk koymuştur. . sallerine başlamışlardır. Bir karacanın hazin akibeti Mecidiyeköyünde bir otomo- bil kazası geçirdikten sonra Bebekte denize atıldı Zabıta; yapılan müracaal üzerine bir karacanın başından geçen kanlı bir maceranın ftahkikatına el koy- muştur. Bu garip hâdise şudur: Mecidiyeköyünde oturan bay Tev- fik Âlinin köşkünde bir karaca bes- lenmektledir. Bu karaca. bundan bir kaç gece evvel, her nasılsa köşkten sokağa çıkmağa muvaffak olmuştur. Sabahleyin, karacaya bakmağa ge- len bahçıvan hayvanı göremeyince eiendisine haber vermiş, bay Tevfik Ali de karacanın akibetini öğrenmek ümidile polise baş vurmuştur. Zabıta, tahkikata girişmiş, kısa bir zamanda İşin içyüzünü meydana çi- karmıştır. Karaca, gece bahçe kapısını açık bularak şoseye çıkmış, bir müddet yol üzerinde şaşkın şaşkın dolaşmış. tar. Bu sırada Şişli tarafından Jirâ- yer isminde birinin idaresinde bir otomobil çıkmış bu otomobilin ön fenerlerinin ışığını gören karaca, fe- na halde ürkmüş, yolun bir tarafın- dan diğer tarafına sıçramak üzere iken otomobil ani bir sadme ile bu güzel hayvani tekerleklerinin altına alarak öldürmüştür. Jirayer, otomobili durdurmuş, €z- diği hayvana bakmışsa da bir türlü ne olduğunu anlayamamıştır. Jira- yer hayvanı otomobilin arkasına bağ- Iiyarak Bebeğe inmiştir. Sahile inince Ölü hayvanı bulunduğu yerden ala- Tak denize atmıştır. İşte, Jirayerin zabıtaya verdiği malümat bu şekildedir. Keyfiyet B. Tevfik Âliye de bildirilmiştir. Diğer bu anlatılan vaziyetin doğ- Fu olup olmadığı da ayrıca tahkik tedir, Kasketinin altında heroih bulundu Halil isminde birinin üzerinde po- Misçe arama yapılmış kasketinin as- tarı içinde dört paket heroin bülu- narak müsadere edilmiştir. Hali em- niyet direktörlüğü kaçakçılık büro- suna getirilmiştir. Hakkındaki tahki- kat derinlentirilmeltadin. Merasimde Türkiye Hariciye Vekili- ni bir askeri müfreze ve askeri muzika selâmlamıştır. Diğer heyeti murahhasa reisleri de muhtelif saatlerde meçhul asker kab- rine ayni merasimle çelenk koymuş. lardır, Ziyafet Bükreş 20 (A.A.) — Hariciye Ve- kiline refakat eden Anadolu ajansı- nın hususi muhabirinden: Bu akşam saat 20,30 da Romanya Hariciye Nazırı B. Gafenko Balkan antantı konseyi şerefine büyük bir ziyafet vermiştir. Ziyafette hükümet erkânı, Balkan antantı heyeti murahhasa reis ve aza, ları, elçileri ve elçilik erkânı bulun- muş ve ziyafeti bin kadar davetlinin iştirak ettiği parlak bir kabul resmi takib etmiştir. Balkan matbuat kongresi Bükreş 20 (A.A.) — Hariciye Ve- kiline refakat eden Anadolu ajansı muhabirinden: Balkan matbuatı konferansı bügün saat 12 de ticaret odası salonlarında açılmıştır. Celseye matbuat ve pro- paganda müsteşarı B. Jorj Titeanu riyaset etmiştir. B. Jorj Titeanu'nun nutkunda €be- di Şefimiz Atatürke taalluk eden ki- sımlar bütün konferans tarafından ayakla ve büyük bir ihtiramla din- lenmiştir. Ondan sonra sırasile Yugoslavya matbuat müdürü Lukoviç, Yunanis- tan mili matbust müdürü Seferiya- dis ve Türk mili matbuat komitesi | relsi Yunus Nadi tarafından nutuk- | lar söylenmiş ve Türkiye murahhası nutkunun sonunda riyaseti bu sene için Romanya matbuat komitesi re- isine tevdi ettiğini bildirmiştir. Bundan sonra intihab edilen siyasi teknik ve kültürel kömisyonlar me- Peru'da isyan teşebbüsü Motörlü kuvvetler asileri da- | gıttı, sükün teessüs etti Lima 20 (Peru Cümhuriyeti) — | Başvekil general Montan pazar gü- | nü sabahı, bir isyan teşebbüsü yapıl- | dığını bildirmiştir. Bu isyan hareke- tinin başında Dahiliye Nazırı emekli general Rodrigez ile emekli general Hortena bulunuyorlardı. Bu isyan hareketi, Gerhal askeri kuvvetler tarafından bastırılmış ve İ Rodrigez, hükümet sarayında motör- lü kuvvetler kumandanı binbaşı Ri- zapatron tarafından ( öldürülmüş- tür, Asiler, hükümet sarayına girmişler di. General Rodrigez hükümet sara- yından gazetelere gönderdiği bir be- yannamede, rejimin değiştiğini bil diriyor ve muhtelif kolordu küman- danlarını kendisine iltihaka davet ediyordu. Bunu haber âlan binbaşı Rizapat- ron, motörlü kuvvetlerle hükümet sa- rayına yürümüş, birkaç dakika içinde sarayı. zaptederek, Rodrigezin bulun- duğu odaya girmiş ve göğsüne bir İ Ayazma 21 kurşun sıkarak öldürmüştür, Asiler, reislerinin ölümünü haber âlır almaz derhal dağılmışlardır. Memlekette sükün hüküm sürmektedir. Lima 20 (A.A.) — Dün tertib ettiği bir isyan hareketi esnasında ölen Da- hiliye Nazırının yerine dahiliye işleri. ni tedvire Adliye Nazırı Arlas Schreiher memur edilmiştir. er Babıâli caddesinin kaldırımları Dün bir gazete, Divanyolundan Kapalıfırına kadar uzanan PBabıâli caddesindeki yaya kaldırımların fena yapıldığı iddia edilerek Belediyece mü- teahhide şiddetli bir protesto yapıldı- ğını yazıyordu. Belediyenin selâhiyettar o makam- larından aldığımız majümata göre, bu haber doğru değildir. Müteahhid, yaya kaldırımların bazı noktalarında su birikintileri görmüş ve bunları kendiliğinden tashih etmiştir. Yolun inşası Belediye fen heyeti tarafından safha safha takib edilmekte ve şert- nameye tamamile uygun olarak inşa edildiği görülmektedir, Yolun Türbe köşesinden Kapalıfırın önüne kadar İ uzanan kısmın asfalt inşasına baş- Hediye kazananlar 10 Lira kazanan Ali Türküy No, 724 İstanbul erkek İlsesi 5 Lira kazanan Makbule Yılmaz: Beyoğlu 44 üncü tik okul Ko, 611. Eş bir dolma kalemle kurşun kalem kazanan Nevin Akkaya: konservatuar mektebi. İstanbul belediyesi Kravat kazananlar teş: İst, Bölge sanat okulu No. 482 — Kemal Barışkın: Hayriye lise si No. 8 — Muharrem Tanyeri: Ankara Bay Pınar sokak No. 16 — Nermin Kara- Koyul Hisar merkez okul sınıf 5 — Devdet Gönenç: Zonguldak Namık Kemal ilk okul No. 238 — Nevzat Atasayar: Vefa lisesi No. 752 .— Nureddin Koray: Gelen- bevi orta okul No. 413 — Mehmed Plâtin: Robert Kolej prep MI B — M. Tosun. Sanat okulu No. 359 Ankara — Cemal Kis zltuğ: Zafer harp gemisi erbaşlarından. Cemal Kolonya kazananlar Ofhan Engin; İstanbul erkek Jisesi No, 85I — Muammer Sağnak: Boğaziçi lisesi No. 173 — Ali Rıza: Fatih 13 üncü lik okul — Müveddet Eserer: Cağaloğlu kız orta okulu — M. Akgün: İstanbul kız lisesi No. 597 — Tevfik Ünaydın: Galata- | saray lisesi Ortaköy şubesi Nermin Tüzün: 43 üncü ik okul — Ayhan 'Ti- mural: Beşiktaş Kız orta okulu No. 248 — Selma Yetkin: Nişanlaş kız orta okulu — Yıldız Dumlu: İlstaribul 64 üncü Sik okul No, GAL Çorap kazananlar Etha Sürel: Erkek terzilik okulu — $aim Tunalı; İstanbul erkek lisesi No. 1821 — Sacit Tunalı: Cağaloğlu orta oku» lı — Fasıl Ülgür: Büyükada Jik okul No. 138 Metin ; Başbug: Vefr lisesi No. 343 — Atilla Yurdakul: İtfaiye mey- danı Mehmed Özbayrak apartımanı No. 1 Ankara — Salm Türkeş: Kağınman Tur- la caddesi No. 410 — Muzaffer Bağcağız: Ankaru Necatibey ilk okulu No, 606 — Hikmet İnet: Maliye T. kontrölörü Halis Anda kızı, Samsun Bayan Nuriye Er- canh: Hacıdoğan mahallesi Çetiner sokak No, 3 Ankara Bir düzine kalem kazananlar Zafer Denizger: Üsküdar orta okul No, 645 Mülgün Mutluel: Üsküdar ilk okulu — Süleyman Aksu: Kabataş erkek lisesi No, 1195 — Turhan Tumay: Haydarpaşa İlsesi No. SB — Yılmaz Değdelen: Üsküdar 22 nci ilk okul No. 336 — Feyyaz Erkiner; Heybeli orta okul — Mahmud Karadeniz: İstan- İ bul erkek Tisesi No. 785 — Kayhan Ziyal Haydar İstanbul erkek lisesi No. 560 — a 44 üncü İlk okul No. 360 — Nevsad demir: 48 inci ilk okul Mendil kazananlar Jülide Menteşe: İsmet Paşa kız ensti- düsü No, 1225 — Turhan Levend: Tarsus Amerikan koleji No. 320 — Meral Eran: Ankara, Dikmen cad Hümü Saraçoğlu apt. No. 3 — İ, Hakkı Zırh: Vefa erkek Msesi No, 320 — Lâmi Doyuran: Haydar- paşa lisesi 4 F. No. 1064 — Mehmed Ku- | ray: Mimar Kemal okulu No, 681 Anka- ra — Muallâ Gençtürk: İkinci orta okul No, 390 Ankara — Selçuk Bilgin: 29 uncu ilk okul, Beyoğlu Muammer Barlas: Yaydarpaşa lisesi No. 276 - Ayşe Salihoğ- Tu: İst, Kur İmes, Muhtelif hediye kazananlar Abdi İpekçi: Nişanlaş Tşik sesi sı- nıf 4 — Rauf Akün: Galatasaray Tisesi No. 607 — Suzan Unan: Eskişehir Gazi okul No, 38 — Sevda Eren: İzmir Zerbank müdürü kızı — Yılmaz Çakıroğlu: Ak- şehir — Belkis Tutkuner: Kırıkkale ik okul sınıf 3 — Gülen Şenol: İsmet paşa kız enstitüsü No. 1168 Ankara — Seniha Günenç: İzmit Koyluk Istanbul cad. No. 289 —Yüksel Nureddin Besin: İzmit D. D. yolları Mehmed Sayer: Ankara Bölge sanat okulu No. 357 — Argun Mutlu: An- kara orta okul No. 449 — Mitat Çolpan Elâzığ orta okul No. 1168 — Orhan Zırh; İst, E lisesi No. 822 — Emine Kür'Fen fakültesi — Peridun Baysal: Pertevniyal sesi No, 583 — Süheyli Harman: Selçuk kız ertik okulu — Necati Tarhan: Bey: Iu orta okul No. 377 — Nusret Ak: z Vefa Yisesi No. 636 — Yaşar Ayper: İst, Sen Benua lisesi No, 49 — Nihad Özcan: İst, erkek bisesi No. 808 — Sabahat Tar- kan: Üsküdar kız enstitüsü No. 88 — Hilmi Dinç” İst erkek lisesi No, 1313 — Nuran Bingönül: Beşiktaş kız orta okul — E. Apak: Halâskârgazi cad. Nuri paşa âpt, No, 5 — Handan İlhan: Hayriye lise. si No. 633 — Mümin Alap: Vefa erkek İl sesi No, 82 Dana eti diye manda eti satan bir kasap yakalandı İsmail adında bir kasab dana eli diye manda eti sattığı iddiasile adli- yeye verilmiştir. Dördüncü sorgu hâ- kimi tarafından İsmail istlevab edil- miş ve evrak asliye İkinci ceza mah- kemesine verilmiştir. (Baş tarafı 1 inci sahifede) İngiltereye ısmarlanan vapurlar İngiltereye 1smarlanan 11 vapurun sipariş tarzı üzerinde amiral Vasıfın riyasetinde bir komisyon tarafından yapılan tahkikat bitmiştir. Komisyonun mesaisine Denizbank müşavirlerinden doktor Kaip ile De- niz ticareti müdürlüğü mütehassısla- nndan mühendis Wahe de iştirak et- miştir. Komisyon şu ihbarlar Üzerine top- lanmıştır: 1 — On bir gemi siparişi için açi- Tan münakasaya birçok firmalar iş- tirak ettirilmemiştir. 2 — Teklif yapan firmaların şert- name ve projeleri fen heyetince mu- kayese edilmeden inşaat Swan - Hun- ter firmasına ihale edilmiştir. 3 — Mümakasa açılırken iştirak edecek firmalardan çift uskur üzeri. ne teklif istenmiş, Swan - Hunter fir. masına âyni fiyattan tek uskur üze- rine ihale edilmiştir. Komisyon bu noktalar üzerinde tahkikat yapmış ve hazırladığı rapo- Tu İklısad Vekâletine göndermiştir. İktisad Vekâleti tetkikatını bitir. dikten sonra bütün bu meseleler et- rafında efkârıumumiyeyi tenvir ede. cektir, Diğer taraftan dün bir gazete Mar- mara tipi vapurların da süratlerinden kaybettiklerini yazıyordu. Dün bu hususta Denizbanktan şu malümât verilmiştir: «Yeni gemiler, hiç bir zaman Mudan- ya - İstanbul arasındaki mesafeyi 2 sant 15 dakikada katetmemişlerdir ve edemez- ler. Bu mesafeyi 2 saat 15 dakikada ka- tetmek için saatta 22 mil sürat İster. Halbuki, gemilerin sürat gayesi 18 mildir. Muhtelif bakımdan bu gemiler için ka- bul edilen sörat kış işin sanita 15, yaz için 16 mildir. İstanbul - Mudanya arası 43 mil oldu- ğuna göre saatia 15 mil süratle bu mesafe 2 saat 52 dakikada katedilmek icab eder. Ilman manevrasında zayi olan 10 dakika yi | ÇOÇUK DÜNYASI | Etrüsk vapuru tahkikatı i akınlının kazancı olan 10 dakika ile telâfi olunur. Mudanya İskelesine inişte yol kes- mekten mütevelbd kaybolan 3 dakikayı Ga Düve ettiğimiz takdirde İstanbul - Mu- danya seyahat müddeti 2 saat 5 dakika- ya inhisar eder. Fakat Armadluya uğri- yarak Mudanyaya giden vapurlar 15 da- kika Armudluda tövakkuf ve Armada tasının kaybeliirdiği bir buçuk mile kın mesafe de hesab edilirse, seyahat mi deti 20 dakika fazlasile 3 saat 15 dakikaya çıkar, Mudanya - İstanbul ve Mudanya - mudin - İstanbul mesafelerine 10 dakika akıntı kayıbı, 10 dakika liman seyir ve manevra kayıbi Olarak yirmi dakika ilâ- vesi enb eder; Bu suretle İstanbudan Mudanyaya 2 saat 50 dakikada giden va- pur, dönüşte 20 dakika fazlasile Mudan- yadan, İstanbula 3 saat 15 dakikada gelir. Trak, Sus, Marakaz vaputlarının sürüt- lerini kaybettikleri iddiası doğru değildir. Vapurlar program sürati dairesinde s8- ferler yapmaktadırlar.» Fabrika ve havuzlar idare- sinde açığa çıkarılan amele Denizbankın fabrika ve bavuzlar idaresinden 240 amele kadro harici edilmiştir. Amele, açığa çıkanlacak. larının 15 gün evvel kendilerine bildi- rilmediği iddiasile alâkadar makam- lara müracaatta bulunmuşlardır. Etrüsk vapuru hakkındaki tahkikat raporu Vekâlette Ankara 20 (Telefonla) — Etrüsk vapuru hakkında yapılan tahkikata aid rapor İktisad Vekâletine verilmiş- tir. Vekâlet raporun tedkikine baş- Yamıştır. Denizbank kontrol memur- larına verilen ikramiyeler Ankara 20 (Telefonla) -— Deniz- bankın yeni bütçe ve kadrolarının tedkikine devam olunmaktadır. Bu- gün kendisile görüştüğüm Denizdank umum müdürü B. Yusuf Ziya Erzin tedkikatın henüz tekemmül etmedi- ğini söyledi. Umum müdür, Deniz- bank kontrol memurlarına verilmiş olan ikramiyelerin geri alınması hak- kındaki emirden malümatı olmadığı- ni beyan etti, İngilterede tedhiş! Nazi toplantısı Üstlerinde patlayıcı madde bulunan iki kişi yakalandı Londra 20 (A.A.) — Londranın Şi- malinde bir evde tevkif edilen iki adam bugün Bowstreet mahkemesi huzuru- na çıkacaktır. Bunlar üstlerinde pat- layıcı maddeler bulundurmakin zan- altına alınmışlardır. B. Hudson Moskovaya gidiyor Londra 20 — Başvekil berlain B. Hudsonun Moskovaya gi- deceğini söylemiştir. B. Hudson mart sonlarında diğer şimal memleketleri hükümet merkezlerine de gidecektir. İngilterenin Saint Sebastien konsolosu ve zevcesi serbes bırakıldılar Burgos 20 (A.A.) — Diplomat çan- tası meselesi dolayısile Ondaretta'da mevkuf bulunan İngilterenin Saint - Sebastien konsolosu ile refikası evle- rinde nezaret altında buldndurülmak suretile serbes bir rejime tabi tutul. muşlardır. Eski İrak Başvekili Londraya gitti Londra 20 (A.A.) — Eski Irak Baş- vekili ve Hariciye Nazırı Tevfik Sü- veydi, şimdiki Başvekil Nuri paşa Es- said ile birlikte Filistin konferansına iştirak etmek üzere dün akşam Bağ- dattan Londraya gitmiştir, Mume- ileyh istasyonda Makdonald namına amiral Bromley tarafından karşılan. mıştır. Çatalağzında mı, Ereğlide mi? Ankara 20 (Telefonla) — Yeni ya- pilacak limanın Çatalağzında mı, yoksa Ereğlide mi yapılması hakkın- da mütehassıs komisyonca hazırlar nan rapor tedkik edilmek üzere Baş- vekâlete verilmiştir. General Weygand dün . İstanbuldan geçti Sabık Fransız Büyük Erkânıhar- biye reisi general Weygand refikasile beraber, dün sabah Teofil Gotye va- purile Suriyeden şehrimize gelmiş ve Fransız konsoloshanesi erkânı tara- fından karşılanmıştır, General Wey- gand dün akşam ayni vapurla Mar- silyaya hareket etmiştir. | B. Cham- Nevyorktaki toplantıya gide- cekleri 1300 polis muhafaza edecek Nevyork 20 (A.A.) — Nevyork valisi Laguarda bu akşam Germaner Bund cemiyeti azasından birkaç bin Nazinin Madison Sguare Garden'de tertip edeceği içtima 1300 polis memuru tarafından muhafaza edile- ceğini beyan etmiştir. Gönderilen bazı tehdit mektupları- na bakılacak olursa Nazi düşmanla- rı içtimaın vuku bulacağı binaya bir kaç bomba '#aklamışlardır. Zabıta memurları binayı iyice aramışlarsa da bir şey bülamamışlardır. Nazi aleyhtarı sosyalistler dağıttıkları ri- #alelerle bütün Nazi ve Paşist aley- tarlarını içtimaın yapılacağı binaya giden yollara gözcüler koymağa da- vet etmektedirler, Ankara, Samsun ve Mersin gümrüklerinde tecrübe Ankara 20 (A.A.) — Muasır ileri memleketlerdeki omümasillerine ve gümrüklerimizin ihtiyaçlarına göre Gümrük ve İnhisarlar oVekâletince yeniden bazırlanan gümrük ithalât beyannamesi bir müddet için Anka- ra, Samsun ve Mersin gümrüklerin- de tecrübe edilecektir. İşlerde kolaylığı ve sürati temin edecek bir şekilde hazırlanan yeni örneğin tecrübesinden alınacak ne- ticeler üzerinde yapılacak son ted- kiklerle beyannameye kati şekli ve- rilecek ve tatbikatı bütün gümrük- lere teşmil edilecektir. İngiliz endüstri fuarı Londra 20 (A.A.) — 70,000 i mü- tecaviz amele yarın kral tarafından küşad resmi yapılacak olan Olympia İngiliz endüstrileri fuarının son ha- zırlıklarını yapmakla meşguldür. Bu seneki serginin karakteristik noktası, hava müdafaası için vücuda getirilen son terlibata tahsis edilen mahaldir. Burada münferit şahıslar ve aileler için Sığınaklar gaz maske. leri, gazların bulaşmasına mani ol mak üzere ihdas edilen servislerde çalışacak olanlara mahsus elbiseler, ilfalye efradına alevler arasında do- Yaşmak imkânını veren başlıklar ve- sâlre bulunmakadır.