21 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Saniıe 2 ARŞAM Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler 1939 Eski tekaüdlerin tahsisat-| Madride hücum larına zam yapılacağı haberi doğru değil Maliye Vekili, işer şimdilik zamma müsaid olmadığını Ankara 20 (Telefonla) — İstanbul. da çıkan bazı gazetelerde eski tekâüd kanunu ile tekaüd edilmiş olanların fevkalâde tahsisatlarına bir miktar zam edilmesi yolunda haberler görül mektedir. Halbuki Maliye Vekâletince bu hususta yeni hiçbir tetkik yapıl mamıştır. Yeni bütçe hazırlânırken eski te- kaüdlerin tahsisatlarına bir miktar zam yapılmasının mâzarı dikkate alınmasına da imkân yoktur. Çünkü bunufi için her şeyden evvel bir ka- nun yapılması icap eder. Böyle bir kanun Jâyihası da yapıl. mış değildir. Esasen Meclis de kapa. hdır. Tekaüd muameleleri Ankara 20 (Telefonla) — Askeri ve mülki tekaüd kanununun 3 üncü maddesinin hükümlerini değiştiren kanun tatbikatından olarak, tekaüd muamelesinin aşağıdaki sebepler do- leyısile yapılacağı alâkadarlara bildi. rilmiştir. Subaylarla askeri memurlar hak- kında: ığını Mecliste açıkça söylemişti «Tahdidisin kanunu mucibince; ka- nuni şartları tamâmlayanların talep ve istidaları üzerine; malüliyet üze- rine; ahlâk noktasından hükmen ve- ya sicilleri üzerine; askeri mahkeme- lerden verilecek hüküm üzerine; 86 sayılı terfi kanununun 14 üncü mad- desine göre; mesleki kifayetsizlik noktasından sicilleri üzerine; disiplin noktasından sicilleri üzerine; Mülki memurlar hakkında da te- kaüd muamelesi aşağıdaki sebepler- Ie yapılacaktır: 65 yaşını bitirmesi üzerine; malü“ liyet üzerine; 788 sayın memurlar kanununun 84 üncü maddesinde ya» ılı müddetlerden ziyade hastalıkları devam etmesi dolayısile, memurlar kanuntu veya hususi kanunlar muci- bince; kanuni şartları tamamlayan. Jarın talep ve istidaları üzerine; sin- tahdidi mucibince, 'Tekaüd muameslesi subaylarla as- keri memurlar hakkında Cümhurre- isinin ve mülki memurlar hakkında mensup oldukları vekâletin tasdikile yapılacaktır. Bir kalpazan şehrimize kalp paralarla geliyor izmir, Istanbul, Çanakkale, Manisa ve Menemende faaliyette bulunan bir şebeke meydane çıkarıldı İzmir 20 (Telefonla) —. İzmir, İs- tanbul, Çanakkale, Manisa ve Mene- mende faaliyette bulunan bir kalpa san şebekesi meydana çıkarılmıştır. Zabıta bu büyük şebekenin para bas- mağa mahsus kalıp ve âletlerini mü- sadere etmiş, on suçluyu da yâkalıya- rak adliyeye teslim etmiştir. Suçlulardan Musa ağlu Mehmed Çanakkalede kalp para sürerken ya» kalanmıştır, İzmir zabıtası da fnali- yete geçerek burada buluan on suç- Tuyu evlerinde para basarlarken ya- kalamıştır. Suçlulardan İbrahim te- darülden kaldırılan nikel 1 kuruşluk- Yarı fırında eritmeğe çalışmış, mu- ,yaffak olamamıştır. Bundan sonra hazırladıkları alçı kalıplara kalay, kurşun halitası dö- kerek taklit 50 kuruşluk basmağa başlamış, on beş gün içinde muhtelif yerlerde 130 liralık kalp para sür- müşlerdir. Şebekeden Arnavut tebaalı Selim oğlu Halim Erzurum vapurile İstan- bula gitmiştir. Üzerinde epeyce kalp para bulunmaktadır. Şebeke, faaliye- tini genişletmek üzere İstanbula geç- meğe karar vermiş ve bir &v kiralâ- masi için Halimi İstanbula gönder- miştir. Halimin yakalanması için İstanbul zabıtasına talimat verilmiş- tir, Şebekede altmış yaşında Emine adında bir de kadın vardır. Suriyede nümayişler devam ediyor Şam 20 (A.A) — Dr. Şehbender tarafdarı müfritlerle istifa eden Baş- vekil Cemil Mardam tarafdarı olan Mutedil nasyonalistler, dün Kabine- nin istifası dolayısile nümayiş > mışlardır. Nümayiş esnasında mi demeler olmuş ve polis Cemil Mardar inn otomobilinin etrafını alan nü- Mayişçileri dağıtmak mecburiyetin- de kalmıştır. Polis, müfritler birliği- nin binasına nasyonalistler tarafın- dan taarruz edildiği esnada bir kere daha müdahale etmeğe mecbur ol- muştur. Halepte dün birçok dükkânlar ka- pammış ve talebe nümayiş yapmış ise de hiç bir hadise kaydedilmemiş- Air, Hamada çarşılar kapanmıştır, Ce- belidürüzde sükünet hüküm sürmek- tedir. Şehbender, Havas ajansının muha- birine kuvvetli şahsiyetlerden mü- yekkeb bitaraf bir Kabine teşekkül etmesini arzu ettiğini ve bu sayede, vaziyetin istikrarına intizaren, mu- vakkat bir sureti tesviye bulunmuş olacağını beyan etmiştir. Ancak mil- M paktın tatbikina imkân veren bir pe Vr viii Suriye münasebetleri tavazzuh ettik- ten sonra vaziyette bir istikrar hasıl olabilecektir, Almanyada mali güçlük Tesiihatını hafifletmezse iflâs etmek tehlikesi karşısında imiş Londra 20 — (F. İstanbul) — Al- manyadan dönen İngiliz maliye mü- tehassısları, Almanyanın teslihatını Yunduğunu ilâve ediyorlar. Almanyanın tekrar silâhlanması, külliyetli mikdarda ham maddeler ithalini icab ettirmektedir ki bunun için ecnebi dövizi lâzımdır. Mülkiye müfettişlerinin sayısı artırılıyor Ankara 20 (Telefonla) — Dahiliye Vekâleti, mülkiye müfettişlerinin sa- yısım elliye çıkaran bir kanun pro- özet hazrlamesiıs dün başladı Frankocular, ilk | ilk hamlede bazı muvaffakıyetler kazandılar Salamank 21 — Madrid cephesine karşı taarruz başlamıştır. Franko kuvvetleri Goadalajara cephesinde bazı muvaffakıyetler kazanmışlardır. Takas yolsuzluğu mu? Amerikaya Kanada yolile tütün gönderilerek bazı isti- fadeler temin edildiği söyleniyor Son aylarda piyasada bir tütün yolsuzluğundan bahsediliyordu. Güm- rük ve İnhisarlar Vekâleti bu mesele ile yakından alâkadar olarak tahki- kata girişmiştir. Bir buçuk ay evvele ait olan bu meselenin mahiyeti henüz katiyetle bilinmemektedir. Söylendiğine göre, Amerikaya Kanada yolile tütün sevk edilmiş, bunu temini için de Kanada- lı bir firma ile İstanbulda tütün işlerile meşgul olar büyük bir mü- essese anlaşmışlardır. Türkiyeden Amerikaya doğrudan doğruya tütün satişı takas vaziyeti dolayısile müşkül olduğundan Ameri- kaya Kanada yolile satış yapılması temin edilmiştir. Şimdiye kadar bü şekilde gönderi- len tütün 250,000 kiloyu bulmuştur. Fakat yine söylendiğine göre Kanada yelile gönderilen tütünler yüzde 20 nisbetinde ucuza mal olmaktadır. Bu hususta Amerikadan da bir ihbar vaki olmuş, alâkâdarların nazarı dik- kati celbedilmiştir. Bu takas yolsuz- Tuğile, geçenlerde ği gelen Gümrük ve İnhisarlar Vekili B. Ali Rana Tarhan bizzat meşgul olmuş- tur. Bütün bunlar piyasada dolaşan şa- yinlardan ibarettir, Ancak söylenen- Jerin ne dereceye kadar doğru oldu- ğu henüz bilinmemektedir. Bunun bir anlaşamamazlıktan ileri gelmesi de muhtemeldir. Tütün limited şirketi müdürlüğü Münhal bulunan tütün limited çir- keti müdürlüğüne tacirlerden B. Saf- fet Yakup tayin edilmiştir. Vasıtasız vergiler Maliye Vekâletinde bu mevzu üzerinde yeni bir proje mevcut değildir Ankara 20 (Telefonla) — Vasıta sz vergilerin tevhidine aid listelerin kati şeklini aldığı hakkındaki haber 1948 mali senesi başında Maliye Vekâleti tarafından hazırlanarak Büyük Millet Meclisine verilen vası- tasız vergiler kanunu projesinden ga- Jattır. Yoksa Maliye Vekâletinde bu mevzu üzerinde hazırlanmış yeni bir liste ve proje mevcut değildir. Marmara Hasan Dün gece Galatada bir genci keskin bir âletle yaraladı Muhtelif cerh ve tehdid vakaların- dan kırktan fazla geçmişi olan ve po- Jisce Marmara Hasan ismile amlan sabıkalı, dün gece Galatayı altüst et- miştir, Marmara Hasan, muhtelif Birliğe rakı içtikten sonra kendini kaybet. miş ve önüne gelen şahsa ve bilhassa dükkâncılara çatmağa başlamış, son- ra Osman isminde bir gence saldıra- rak keskin bir âletle başından ve vü- cudünün mubtelif yerlerinden tehli. keli surette yaralamış kaçmak ister. ken, zabıta memurları tarafındn yâ» kalanmıştır...,., İtalya sefiri Ankaraya gitti Bir müddettenberi şehrimizde bulu- nan haalyarın m sefiri LA ak- . oSon dakika Avrupada bir buhranın vukuu pek yakın imiş Amerika Gümhurreisi aldığı haberler üzerine Vaşıngtona biran evvel dönüyor Vaşington 21 — Amerika cümhurre-| Londra mahafili hayrette isi B. Roozevelt, Avrupadan gelen son haberlerin Avrupada yakında bir buh- ranın patlak vereceği merkezinde bu- lunduğu cihetle, Vaşingtona biran ey- vel dönmeğe ve gaybubet zamanını kısaltmağa karar verdiğin beyan et- miştir. B. Roozevelt namına dün güzele- cileri kabul eden Hariciye müsteşarı B. Wels, Reisicümhurün bu sözleri hak- kında kendisinden omalümat isteyen matbuat mümessillerine izahat ver- mekten istinkâf etmiştir. Londra 21 — Avrupada bir buhra- nın pallak vermesi pek yakın olduğu endişesile, B. Roozevelti Vaşingtona biran övvel dönmeğe sevkeden sebep- ler, burada izah edilememektedir. Alman gazetelerinin hücumları Berlin 2 — Gazeteler, Amerika Cümhürreisi B. Roozevelte şiddetli hü. cumlarda bulunmakta ve kendisini Avrupadaki gerginliği ovahimleştir- mekle ilham etmektedirler, İngiliz silâhlanma masrafı bir buçuk milyar sterlini çok geçecek Maliye nazırı 400 milyon İngiliz liralık istikrazın 800 milyona çıkarılmasını meclisten istiyecek Londra 20 (A.A.) — Maliye Nazırı John Simon, silâhlanma maâsrafları- nı karşılamak için istikraz yolu ile elde edilecek para mikdarının 400 milyondan sekiz yüz milyon İngiliz lirasına çıkarılması için hükümete mezuniyet veren lâyihayı bugün Avam kamasına tevdi ederek milli müdafaa müzakerelerini Maliye Nazırı söylediği nutukta. bidayette bir milyar beş yüz milyon İngiliz lirası olarak tesbit edilen beş senelik fevkalâde silâhlanma progra- mı için üç sene içinde bir milyar 250 süratle bir iyilik hasıl olmadığı tak- dörde bidayetteki bir milyar beş yüz milyon İngiliz liralık tahsisatın kâfi gelmiyeceğinin tabii bulunduğunu kaydettikten sonra 31 martta bite- cek olan bu sene içinde milli müda- faa masraflarının 408 milyon sterlin tahmin edilebileceğini ve bunun an- câk 274 milyonunun normal vergiler- den aynlabileceğini ve 1939 - 940 masraflarımn da 580 milyona çıka- cağını ve imalâtın emsali görülme- dik derecede artacağını söylemiş ve demiştir ki: «Bu derece muazzam paraların harp levazımı imaline sarfedilmesini cidden teessüfle karşılamak lâzımdır. Ancak, silâhların umumi ve müessir bir tarzda tahdidi ki vaziyeti süratle değiştirebilir. Yalnız şuna kani ola- lum ki, memleketimiz mali kudreti ve bundan daha mühim olan İngiliz seciyesi ve demokrasi imanı sayesin- de Jcap eden her şeyi tahakkuk et- tirmesini bilecektir.» | Italyan tahşidatı için Avam kamarasında bir müzakere İngiliz sefiri dün Ciano ile iki defa mülâkat yaptı Xandra 20 (A.A) — Mariciye müsteşarı Butler, Avam bir suale ver- diği cevapta İtalyanın Prablustaki kıtas- tanı yeniden otuz bin askerle takviye et- tiğini söylemiştir. Muhafazakâr mebus Sandy, Trablusta- Xi kuvvetlerin İtalya tarafından arttıni- masını İngiliz hükümetinin haklı görüp görmediğini sormuştur. “ B. Butler şu cevabi vermekle iktifa et- miştir: Romadaki elçimiz bu malimalı İtal- yan hükümetinden almış ve bize bildir- tinin beyanatını büyük elçimiz kabul ct- di yelsi Attlee, daha fazla iya- hat istemiş ve liberal İlderi Sinelair de söylediği nutukta o Trabtustaki yan Kuvvetlerinin yeniden tuz bin kişiyle takviyesi üzerine İngiliz - İfalyan analş- masının imzasından evvelki mevcuda çık- miş olduğunu kaydeylemiştir. B. Butler, «Evet, vaziyet öyledir. de- miştir, ş Bir günde kont Ciano ile iki mülâkat Roma 21 — İngiliz sefiri Lord Pert, dün öğleden sonra Kont Ciano ile iki defa mülâkat etmiştir. Bu mülâkat, İtalyanın Trablusgarpteki sevkiyatı ile alâkadardır. Gazinoda cerh Sirkecide bir gazinoda garson Ah- med ve Kenan dün gece bir hesap me- selesi yüzünden kavga etmişler, ve bi. ribirlerini bıçakla yaralamışlardır. Zabıta iki ip Cerrahpaşa has Hitler - Mussolini “Franco mü'âkatı mı ? Şimdilik böyle bir mülâkat zaruri görülmüyor Bema 21 (A.A) — İtalyada, emek Ye Hitler ve Franco arasındâ bir kat yapılacağına dair yeniden çi ga başlıyan şayllara Roma mahafilinde verilmemektedir. Mekfeplerde Si spor talimatnamesi Maarif Vekâleti talimat- nameyi tas tasdik etti Ankara 21 — Beden istişare heye- ti bugün Başvekil B. Refik Saydamin riyasetinde toplanacaktır. Beden is- nâme Maarif Vekâleti tarafından e dik edilmiştir. Bu talimatnameye göre her Se te birer spor yurdu kurulacak ve sıh- hi mazereti olmıyan bütün talebe bu yurda girmeğe mecbur bulunacaktır. Eer yurdun kendine mahsus birer fir. ması bulunacaktır. Yüksek spor ka biliyeti gösteren talebelerin temsili maçlara iştiraklerine izin verilecektir. Muhtelit mekteplerde kız talebe de bu spor yurdlarına aza olacak ve kız- lara mahsus spor takımlarına girebi- leceklerdir. Resmi ve hususi bütün mektep talebeleri hariçteki ktüplere