4 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

4 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Bahife 10 Otobüs ve asri mezarlık davaları 16 marta kaldı Mülkiye müfettişlerinin 750 sahife tutan fezlekesini okumak bir saattan fazla sürdü Müddeilumumi dosyayı tedkik edecek. B. Hâmid Oskay ile B. vali dünkü celsede bulunamadılar| akşam saat 21 de Haydarpaşaya gel B. Muhiddin Üstünnğ mildalaasını yapıyor. ze Ankara 3 (Telefonla) — ei tun eski valisi B. Muhiddin Bugünkü celsede mülkiye teftiş heyetinin otobüs yolsuzluğuna âit tahkikat fezlekesi okundu. 750 sahi- feden ibaret olan fezlekenin okjunma- ai bir saatten fazla sürdü. Bunu mü- #eakip mahkeme EB. Mühiddin Üs tündağa bazı sualler sordu. Müddei- umum Arif Cankabâ bu meseleye alt dosyayı istedi ve mâhkeme martın on altısına bırakıldı. Asri mezarlık davası Temyiz dördüncü'teğa mahkemeşi Asri mezarlık meselesinden dolayı b$- raetlerine karar verilmiş ilan B, Mu- hiddin Üstündağ ile belediye daimi encümen azaları hakkındaki muhako- menin nakzen rüyetine de bugün başladı. Suçlulardan «ski İstanbul belediye rels muavini ve hâlen Kü. takya valisi B. Hamid Oskay ile İs tanbul belediye meclisi azasından B, Şerafeddin mahkemede isbatı sie B. Muhiddin Üstündağin vekili ne diyor? nuna ve adalete ne dereceye kadar uygun olduğunu ârzetmeden evvel bu nakz karari ve hâdis olan büyük bir usulü batayı mevzubahs vdece ğim. Dedi ve memurin muhakemat ka- nunun sekizinci maddesinden bahsi. 1. Mahkeme, iddia makamının mü- taleasını sordu, Müddelumuml!: — Suçlulardan ikisinin mahkeme. de hazır bulunmaktan variste tutul. duğuna göre muhakeme teşekkül et- miş ise cevap vereyim... dedi ve-müdas| faa vekili tarafından ileri sürülen noktaları cevap verdi. Mahkeme he yeti karar için müzakere salonuna çekildi. Yarım saat müzakereden sonra murafaaya devam olunması hakkındaki kararını bildirdi. B. Muhiddin Üstündağın vekili B, Kenan Ömer tekrar söz alarak yapı- lan işin, İstanbulun mahrum oldu. ğu mezarlığa kavuşması için arazi tedarik ve temini olduğundan bahs- etti. — Memleketi asri bir mezarlığa sahip kılmakta kasdı ticari olamaz. dı dedi ve menafli umumiyeye mü. teallik arazi ve emlâkin temininde istimlâk yoluna gidilmeksizin pazar. ık suretile de mübayaanın caiz ola. bileceğine dair kanuni mevzuatı tek. rar etti. EB. Kenan Ömer bozma ka. rarının yerinde olmadığını, evvelce ceza mahkemesince verilmiş olan ka- rTarın adaletin hulâsası olduğunu söyledi. B. Muhiddin Üstündağ, B. Kenan Ömerin sözlerine ilâve edecek sözü olmadığını söyledi, B. Avni Yağızın sözleri 'B.. Avni Yağız ezcümle dedi ki: — Muhterem heyetinizden evveleo sadir olan karar şekil ve ruhu hâdise itibarile doğrudur. Âmme “menfaati namına âmme hizmeti için bir şey almak lâzum gelirken bu yolu tut. meklığımız hukukun külü kaideleri icabındandır. Binaenaleyh cebri ta- sarrufların ademi rızuya mukarin ol- ması şeklinde yapılacak muameleler kanuna uygun olamaz. Âmme men- iaati bahsinde bir noktada arkada. şımdan ayrılmış olmak için değil, Şunu ilâve edeceğim ki, belediyeler mutlak olarak âmme hizmetini gö- rürler. Bu hususte takdir hakkı da. imi encümene aittir. Mezarlık yap- mak da âmme hizmetidir. Heyeti muhteremenin kararı minküllvücuh yerindedir. B. Avni Yağızdan sonra diğer cuç- lular söz aldılar. Mahkeme, temyiz umumi heyeti kararma ittiba edilip edilmiyeceğini | eş aç mms mam mmm AKŞAM 4 Mart 1939 Ankara muhteliti dün akşam geldi İlk maçını bugün Taksim stadında yapıyor İstanbul muhtelit takımile iki maç yapacak olan Ankura futbolcüleri dün. mişlerdir. İstasyonda İstanbul Beden terbiyesi müdiriyeti erkânı ile klüp mümessillerinden mürekkeb bir ka- labalık tarafından karşılanarak ken- dilerine bir buket verilmiştir. Ankara sporcuları 16 fulbolcül antrenör 3 idareci olmak üzere 20 kişidir, Kafile Bristol oteline misafir edilmiştir. Kendilerile görüştüğümüz Ankara- 4 futbolcüler takımlarının bu karşi- laşma için hazırlıklı olduğu cihetle maçların o neticelerinden ümidvar olduklarını söylemişlerdir. Ankara muhteliti şu oyunculardan teşkil edi- lecektir. (Güneş) Keyfer (Ankaragücü) Müdafiler: “Kadri (Demirspor) All Riza (Ankaragücü) Haflar: Keşfi (Gençlerbirliği) Har san (Gençlerbirliği) Nusret (Anka- ragücü) Abdül (Ankaragücü) Muhacimler: Fikret (Ankaragücü) Habib (Harbiye) Gündüz (Galatasa- ray) Hâşim (Galatasaray) Arif (De- mirspor) Orhan (Demirspor) Zeki (Demirspor) Hamdi (Ankaragücü) Takımın bütün teknik idaresi" an- trenör Hırlandere tevdi edilmiştir. İlk karşılaşma bugün saat 15 te Tak- sim stadında yapılacaktır. Bu müsa- bakaya İstanbul mubtelitinin şu şe- kilde çıkacağı tahmin edilmektedir; Hüsameddin - Hüsnü , LÜtfi - Mu- sa, Aytan, M. Reşağ - Naci, Esad, Ali Rıza, Basri, Diran. Matbuat takımını davet Matbünt “takımı kaptanlığından: Martın Heşinci'pazar günü Taksimi stadyomuhüa “Para klübünün müte- kaid futbol talemile bir maç yapıla cağından arkadaşların saat on birde #utbol levazımâtile beraber Taksim stadında bulunmaları rica olunur, Askeri Tiseler boks ve güreş müsabakaları bu hafta başlıyor Askeri liseler arasında boks ve gü Teş müsabakaları bu hafta Cumartesi ve Pazar günleri yapılacaktır. Cumar- tesi günü saat on üçte güreş, Pazar günü gene saat on üçte boks müsaba- kaları başlıyacaktır. Bir gün boks, bir gün güreş olmak üzere bu müsabaka- Jar bir hafta devam -edecektir. Tartı- lar saat onda yapılacaktır. Hakemler şehrimizin en tanınmış sporcuları arasından seçilmiştir. Bu müsabaka» lara Deniz okulu ve disesi, Maltepe, Kuleli ve Bursa askeri liseleri iştirak etmektedir. 5/3/939 pazar günü Barut- gücü sahasında yapılacak maçlar 1 —Hihswoju Spar - Barutirücü A ta- kumları sunt 1530 da: 2 — Halıcıoğlu Spor - Bartugücü B ta- kımları saat 1340 da, Şileliler 13 köy mektebi yaptıracaklar Kaleci: Necdet lüğüne müracaat ederek yapılacak mektebler için Maarif müdürlüğünün birer plân yapmasını rica etmişler- dir. Maarif müdüdüğünden gönderi- len mimar Şemseddin, bu plânları yapmıştır. Halk, bu mekteblerin te- mel ve duvarlarını , binaların ikmali için Maarif müdürüğü her mektep için sekiz yüzer Hra bir para tahsis edecektir. Eminönünde Kızılay şubesi- nin bulunduğu han yıktırılıyor Eminönü istimlâk sahasında, Emin- önü hanınm arkasındaki Kızılay şu- besinin bulunduğu hanın da yıktın. ması bir mütaslhide ihale edilmiş- tir. Binanın etrafı tahta perdelerle çevrilmiştir. Bugünlerde yıktırılma- ğa başlanacaktır. Bir iki güne kadar da Yenicami kemerine bitişik olan e eee Sevdiği kızı öldüren Rahimin muhakemesine dün başlandı Dün maktulün kız kardeşi ve bazı şahitler dinlendi, Rahimin Tıbbı adliye sevkine ve müdafaa şahitlerinin dinlenmesine karar verildi Beyoğlunda Hüseyinağa mahalle- sinde 20 numaralı evde Gülizarın kızı Sabahati tabanca ile öldüren Rahi- min muhakemesine dün cürmü meş- hud kanununa tevfikan öğleden son- ra ağırceza mahkemesinde başlan- muştar, Son tahkikat açılmasına dair müd-. di Rahimizi bu cinayetinden dolayı ceza kanunu- nun 448 inci maddesine göre cezir landırılması isteniyordu. Evrak okunduktan sonra hüviyeti tesbit edilen Rahim, 1325 doğumlu, exli, beş çocuk babası olduğunu, as- len Voğdineli olup halen Orhangazi- nin Yeniköyünde ziraat yaplığını söyledi. Bundan sonra maznun istiç- vab edildi, vakayı şöyle anlattı: — Sabahatle dört buçuk ay berar Maraamağinn. KON KEM een ve çocuklarımdan çok seviyordum, Va ka akşamı Taksimde Maviköşede iki düble bira ve bir şişe Takı içip evleri- ne gittim. Acıkmıştım. Ekmek İste- dim, Kızın anası beni azarladı. Ben de hediyelerimi geriye istedim, Kadına verilen hediye geriye alınmaz, dedi- ler. Sonra hep beraber üzerime sal- dırdılar, Beni boğacaklardı. Onları korkulmak maksadile havaya bir kur- Şun sıktım, Kurşunun Sabahate na- sıl isabet ettiğinin farkında değilim. Beni yakamdan tutmuştu, O sırada kurşun kendisine rastgelmiş. Ben esa- sen kendimi kaybetmiştim. Şimdi de aklım başımda değil. İstiçvabı müteakib morg raporu okundu. Raporda Sabahatin kolun- Gan, memesinden ve sırtından üç 'kurşun yarası aldığı ve memesile $ir- tındaki yaraların tesirile öldüğü bil- diriliyordu. Maun Râhimin mua yenesine dair adliye doktoru B. En- ver Karan tarafından verilen raporda da Rahimin, cezai ehliyetini röfede- cek şekilde akli malüliyeti olmadığı bildirilmişti Raporlardan sonra, ölen Sabahatin - annesi Gülizarın verdiği istida ted- kik edildi. Gülizar istidasında maz nun Rahimin o cezalandırılmasını, tazminata mahküm edilmesini ve kendisinin de davacı sıfatile mahke- meye kabulünü istiyordu. Mahkeme bu talebi kabul ederek Gülizar davar cı yerine geçirildi ve şahidilerin din- lenmesine başlandı. İlk olarak dinle- nen şahid, ölen Sabahatin kız karde- şi Melâhat şunları anlattı: — Rahim evimize geldi. Kız karde. şim Sabahata; «Benimle beraber bi- zim memlekete gelecek misin, gelmi- yecek misin?» dedi, Ablam da; «Gele- mem. Çünkü sen hem evlisin, hem de beş çocuğun var.» diye cevap ver- di, Bunun üzerine Rahim; «Öyle ise şimdiye kadar verdiğim hediyelerimi Ödemişte yarım kalan bir kız kaçırma teşebbüsü İzmir (Akşam) — Ödemişin Boz cayaka köyünde kız kaçırmak yü- zünden bir vaka olmuştur. Ali adın- da biri ayni köyden 18 yaşında Mer- yem adında bir kızı kaçırmağa kar rar vermiş, yanma Şevketi alarak gece yansındâan sonra Meryemin oturduğu eve girmiştir. Meryemin anası Hatice, ellemide siâhlar bulu- nan namus düşmanlarına yalvar- mağa başlamış, onlar da işi zora bin- .dirmişlerdir. Tam o sırada Haticenin kardeşi Halil eve gelmiş ve mütecasirleri gö- rünce üzerlerine atılmıştır. Ali Avcı, İzmir (Akşam) — Çeşme kazasının “Alaçatı nahiyesi civarında harp zâ- manından kalma patlamamış 7,5 luk iki sahra topu mermisi bulunmuştur. Mermiler, bir kazaya meydan veril meden açtırılan bir metre derinliğin- deki iki çukura zabıtaca gömülmüş” tür, iade et.» diye haykırdı. Ablam, bu he- diyelerin eskidiğini, icab ederse bun- ların parasını kendisine vereceğini bildirdi. Esasen verdiği hediyeler da iskarpin, entari vesaire idi. Bu münakaşadan sonra Rahim ab- lamı dışarıya çağırdı ve taşlığa çıka- rıp kapıyı kapadı. Biraz sonra silâh sesleri duyduk. Odadan çıkınca abla- mı kanlar içinde yerde bulduk. Ra- him de sokağa çıkmış kaçıyordu. Bunun üzerine masnun Rahimle vekili mahkemeye, üzerinde bir kalb resmi bulunan bir mektup vererek: — Sabahatin, Rahimi reddettiği ya- landır. İşte bu, Rahime gönderdiği Aşk mektubudur, Böylelikle Rahimi seviyormuş gibi görünerek aldatmış we binlerce lirasını mahvetmiştir, de- di, Şahid Melâhat buna karşı: — Ablam okuyup yazmak bilmez- di. İmza yerine parmak basardı, Bu mektubu kendisinin yazmasına im- kân yoktur. Başkasına yazdırıp yaz- dırmadığını da bilmem, Cevabını verdi, Maznun Rahim de Sabahate bir çok paralar verdiğini ve evlerine büyük masraflar yaptığını söyledi. Bundan sonra dinlenen şa- hfâ Hatice, Sabahatle ayni evde otur- duğunu söyliyerek vakayi diğer şa- hidler gibi anlattıktan sonra: — Rahim her zaman eve gelir, Sa- bahati alıp beraber gezmeğe çıkarlar- dı, Fakat kendisi gece evde kalmaz- dı. Rahimin bu eve eşya vesaire gön- derdiğini görmedim. Sabahate para verip vermediğini de bilmiyorum. Dedi. Dinlenen diğer üç şahid Ra- himi evden çıkıp kaçarken sokakta gördüklerini söylediler. Bundan sonra Rahimin vekili söz alarak: — Müekkilim aşki melânkoli has- talığna mübtelâdır. Bu da şuuru üzerine mütssirdir. Kendisinin tibbi adli heyetince ve ayrıca mütehassıs doktorlara muayene ettirilmesini 1s- terim. ” Dedi ve Rahimin, Sabahatin evine sarfettiği paralarm, yaptığı fedakâr- lıkların ispatı için müdafaa şahidle- rinin dinlenmesini istiyerek on dört şahid ismi bildirdi. Majikeme, Sabahatin ahlâk zabi- tasında kaydı olup olmadığının ve ahlâki vaziyetinin zabıta marifetile tesbit ettirilmesi için müddeiumumi- liğe müzekkere yazılmasına, maznun Rahimin cezai ehliyetini (azaltacak veya tamamen kaldıracak mahiyette hastalığı olup olmadığının tesbiti için tabbı adliye sevkine ve gösterilen mü dafaa şahidlerinin dinlenmesine ka- Tar vererek muhakemeyi başka güne bıraktı. İşçilerle patronlar arasındaki ihtilâflar nasıl halledilecek? İşçilerle patronlar arasındaki ibti- lâfları halledecek olan nizamname- Bin hazırlıkları bitirilmiştir. İş kânu- nunun talbikatın kolaylaştıran ni- zamnamelerden birini teşkil eden bu talimatname pek yakında iş dairesi mıntaka âmirliklerine tebliğ edile *cektir. Patronlarla işçiler arasında baş- gösteren ihtilâfı önce iş dairesi mın- taka âmirlikleri halle çalışacaklar, bir netice elde edilmediği takdirde en büyük #nülkiye memurunun riya setinde bir komisyon kurulacak ve ih» #ilâfı bu komisyon halle çalışacaktır, Şayet ihtilâf bu komisyonun da hal ledemiyeceği kadar büyük ve şumullü ise Ankarada yüksek hâkem heyeti teşkil edilecektir. İzmir vilâyetinde göçmen evleri yapılacak İzmir (Akşam) — Vilâyet iskân müdürü B. Ziya Fuad Sıhhat ve İçti- mal muâvenet Vekâletinin daveti üze- rine Ankaraya gitmiştir. Vilâyetimizde bu senede bir çok göçmen evleri inşa edilecek ve göş- menlere verilcektir. . İRİ aş -