4 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

4 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

N Eğ MM ae ERA e Sahife 6 MEYVACILIK : Tarlalarda veya ev bahçele- rinde çilek nasıl yetiştirilir? Çilekler; memleketimizde mart niha- yetlerine veya nisan on beşine doğru ke- min lezzeti ve koku- ilibarile, başında gelir. Çileklerir . menşeinin memleketimiz gl- mas) lâzımgelir. Çünkü, memleketimizin iklim şartlarının mutedi! olduğu yerlerin- de, çilekler hüdeyinabit - yabani - bir halde yetişmektedir. Memleketimizin bir gok yerlerinde, dağlarda, hayırlarda, dar vadiler arasında, nemli yerlerde çileklere tesadü? edilmektedir. Memleketimizde çileğin en mebzüi bü- Yunduğu yerler İstanbul vilâyeti, Breğil - Karadenir Ereğlisi - mıntakalarıdır. Münmafih epeyce zamandanberi, diğer vilâyetlerimizde de yetiştirilmeğe kaşlan- MugLar. Çileğin enva. pek çöktur. Şekillerine, renklerine, kokularına göre bir takım gruplara ayrılırlar. çilekler yediveren çilekleri de derler. İstanbul vi- Miyetinde, memleketimizin bir çok yerle- rinde yetiştirilen çilekler hemen ekseri- yetie bu grupa dahlidirler. M — Frenk çileği, daha doğrusu İngiliz gileği namı verilen çilekler de vardır ki || bunların meyvaları oldukça iri ve göste- rişli olmakla beraber, bunların kokusu ve lezzeti de pek ağdır. Bir de bunların yerli çileklerimizle imtizacından basli olma çijekler yardır, Ki, bunlara melez çi- Tekler İsmi verilebilir. Binaenaleyh, yukardaki Oizahatımıza göre, çilek envamı şu şekilde de taksim edebiliriz, ki, ekseriyetle memleketimizde bu isimlerle tanınmıştır. Orman çileği, Şili çileği, Virjini çileği, Ananas çileği ve Alp çileği namile beş mühim grupa bölünebilir. Çilek; ilkbaharda, meyvaların bulunma- dığı ai KE en reketli, mugaddi meyvadır. Çilek mevaddi sükkeriye ve sms da pek zen- gindir. Sofralarımızda çiy olarak, Üzerine toz şeker sam yendiği. gibi, komposto- Su, reçel, şurubu, şekerli pastaları da £idden pek makbul olur ve çök. Erte Çilekler nası yetiştirilir? Çileğin sevdiği toprak: Çilek hemen her toprakta yetişebilir. Fakat kabil nü- çürümüş çiftlik gübresile, bolca, gübrelenmesi, biraz , kibpitiyeti po- taslı, kibri Çilek tarlasına her sene sonbaharda kaplama bir halde verilen çifWik göbresi em örtü makamına kaim olarak, çilek- lerin, soğuklardan, müthiş danlardan mü- teesiir olmalarına mâni olur ve hem de Çeklerin yetiştirilmesi, teksiri; çilek- Mart ziraat takvimi UMUMİ ZİRAAT İŞLERİ — Yazlık hububat, geçen ay ekilememiş ise, bu ayda, şimdi, hemen ekilmesi ve bu ayın on beşine kadar ikmal ve itmam olunması matlüptur. Bunun gibi; nohud, mercimek, tarla fasulyesi, kır bezelyesi, patates fih gibi yaz- tikların - geç kalmasına rağmen « şimei de ekilerek Ikmal edilmelidir. MEYVA BAHÇESİ İŞLERİ — Bu ayda meyvalı ve meyvasız bir çok ağaçların, velee tarif ettiğimiz şekillerde 'dikilmesine, evvelce dikilmiş olan ağaçların faziz larının. ayıklanmasına, budanmâsına devam. edilir. Bu ayda bütün ağaçların tımar edilmesi, topraklarının bellenmezi, gübrelenmesi ameliyatlarının da ikmal edilmesi Mamdir. Meyva ağaçlarına musallat olarak zarar veren, bir çok muzır haşerelerin ağaçlar Üzerindeki yumurtaların, sürfe ve krizalltlerini imha için ağaçlara ilâçlan- ması lâzımdır. İliç olarak yüzde 8 10 nisbetinde karbolineum veya gene yüzde 6 - 7 nisbetinde Vinter Vaş - Şel fabrikası mamulâtından -JMçlarla ağaçlar güzelce pülverize edilir ve bundan on beş gün sonra, İlâçlanmış olan bu akaçların yüzde 3 nisbetinde ya- pılmış Bordo bulamacı iie de ilâçlanması çok faydalı olur ve bu suretle mantari has- İalıkların İsporları da imha edilmiş olur. Yaşlı, kart ağaçların gövdeleri de, içerisine yüzde 2 göztaşı konan kireç badana- sile badanalanmalıdır, ki ağaçların gövdelerindeki sarı, yeşil yosun ve mantarlar te- mamile mahvedilmiş olsun. Geçen veya eveiki seneler dikilmiş olan ağaçların da gövdelerinin etran, ya- ni kökleri, bellenerek, boğaz açılarak bir mikdar gübre verilmesi ve bilâhare tekrar kapatılması çok faydalı olur. Bu ayın beşinden itibaren, ay nihayetine kadar meyva ağaçlarına kalem aşısı da yapılabilir. BAĞ İŞLERİ — Yeniden bağ ihdas olunacsk erazinin kirizma edilmesine, bağ- İarın bellenmesine, asma çubuklarının kirizma edilmiş yerlere; dikilmesine, bağların da bu ay nihayeline kadar budanmasına devam ve itina edilmesi lâzımdır. SEBZE İŞLERİ — Sicak veya ılık yastıklara, bir çok yazlık sebzelerin tohumlarının ekilmesi lâzımdır. Bundan evvel sırak camlı kazalara ekilen tahumilar- dan çıkan fideler, diğer daha ılık yastıklara şaşırtır - hükledilir - kuşkonmaz, san turfanda ıspanak, pstates, nane, maydanoz, turp, marul, salatalık gibi sebzelerin İl kümesine, dikümesine bu ayda artık nihayet verilmiş olması matluptur. İ ÇİÇEK BAHÇESİ İŞLERİ — Bahçelerde Yazlik çiçeklerin dikilecekleri yerlerin hüzirlanmam, toprağının bellenerek yeniden tarh ve tanzim edilmesi, toprağının güb- AKŞAM 'ın tefrikası larının keza bu aylarda si lâzımdır. rek fideleri elde KÜMES murtlama kı rinden alın Telenmesi, muntazam şekiller verilmesi lâzımdır. Gül, yasemin, hanymeli, mor salkım, leylâk, Ligüstrum, akasya, kokulu süs ağaçlarının lezyinat bahçelerine tohumlarının bu uylarda ekilmesi fidan- dikime: gül ibrişim gibi Kokulu menekşe, hercai menekşe fideleri de bu ayda parsellere dikilebilir. Bundan başka dahi bir çok çiçeklerin tohumları, ılık veya sıcak yastıklara ekile- edilebilir. İŞLERİ — Tavuklar artık bu aylarda yumurtalarını tezyid etmeğe, yu- arlırmağa başlarlar. Binâenaleyh bü aydan itibaren bazi tavuklarla hindilerin cebri, bir şekilde kuluçka yapılması ve altlarına tavuk yumur- İalarının - elveiy çıkarılmak üzere - konulması faydah olur. Bu aylarda çıkarılacak piliçler — makbuldür ve bu gibi mart piliçleri sonbahara doğru, hattâ kışın yumurtlamağa bile e e ne Çünkü bunlar pek kuvvetli olur. Cins tavukların yumurtalarına tarih ve işaretler konarak bunlar hemen folluklardan alınarak muhafaza edilir ve ilk ağız- İl da bu yumurtalar taze olarak kuluçkalar altına konur. Ayi beslenmelidir. Kümesler bu aylarda esaslı bir şekilde temizlenir, badanalanır, dezenfekte edilir. Kuluçka makinelerine bu ayda da yumurta konur, mskineden çıkan civcivler de bu aylarda mmm emen laa we üç tarzda yetiştirilir, teksir edilir: — Tobumlarile, TE — 'Tarindaki kolia- n rinde teşekkül eden köklenmiş piş- ierile, XI — Demet halinde sık teşekkül etmiş köklerinin ayrılarak bunların aynı ayn Gikümelerile teksir edilirler. Bu 4ç usulden en münasib ve muvafık olanı kollar üzerindeki köklenmiş köklü piçleriledir, ki, buna İabii bir ge- kilde “daldirma dü denebilir Tohum ile teksir usulü — Çileklerden elde edilen tohumlar ilkbaharda bu mev- simlerde, hususi Yapılmış ve üzerleri camlaris” örtülmüş — yastıklara ekilir. Tohumlar intaş edip iki veya üç yaprak mi buntar diğer bir mutedil yastığı neklâdilir, buralarda fideler biraz daha büyüdükten sonra, sonbaharda doğ- rTudan doğruya buradan alınarak asil tarlalarma nakleğilirler. Resmimizde görüldüğü gibi, eğer çilek- ler Köklü sürgün piçlerden yetiştir Şayet, kökleri ayırmak suretile dikile- eeklerse, ilkbaharda, bu mevsimlerde ves 'Tefrika No. 28 AŞKIN KURBANI — Büyük macera romanı — Senelerdenberi Kadri Memduh pa- şadan hiç haber alınmadığına bakılır. s8 paşanın sağ olması pek şüpheli bir. şeydi. Memurların da fikri bu merkez. de idi, > “ Umumi kanaatin karşısında yapı- Yacak yegâne iş biran evvel alle mecli- sini toplayıp kararı vermekti, 'Nezaketen fikirleri sorulacak zeva- ın hepsi bu izdiyacın lehinde hüküm vereceklerini. Perihan pek âlâ tahmin ediyordu. Bu işin olmaması için yegi- ne diyor? Hemen zarfı yırttı, içinden nasebetini bildirmekti. Eğer büşka çi- kar yol bulmazsa ne yapalım O reza- lete de katlanacaktı. O sene yaz gelmeden çok evvel Pe- rihan Boğaziçindeki evine çekildi. Ten. du halasını kandırarak ablasının pek yakınında bir yalı tutturdu. Şimdi her sabah iki hemşire uzun uzun gezinti. Nükleden: (VA-N0) ru yürürlerken Tendu gülerek abla- sına: — Allah aşkına şu şaşkın şaşkın dolaşan adama bak... Başında da mö- lon şapka var... Sinemadaki komikle- re benziyor, acaba buralarda ne ari- yor? - dedi. Perihan hemşiresinin gösterdiği ta- rafa bakarak: — A! - deği. 3 Şevki bey«. Matbaa- da işlerime bakan bir adamcağız... Mutlak beni arıyor... Buraların pek bilmiyorsa evin yolunu bulamamış olacak! Filhakika şişman adam genç kadını görür görmez âlnının terini silerek yaklaştı.. Hürmetle selâmladıktan son- ra: Di — Matbaaya aid bazı işler için fik- rinizi almağa geldim... Bir de efen- dim bir mektup var, onu getirdim. Bir zarf uzattı. Üstünde çizilmiş, ya- zılmış birçok adres vardı. Belli ki uzun zaman postalarda, şurada burada do- laşmış sahibini buluncaya kadar epey zahmet çekmiş. ya sonbaharda, çilek tarlasındaki fazla doğrudan sene sonbaharda fldanbğa nakledilirler. Eğer plç alınmak veya köklerden syril- mak suretile çileklik tesisi matiup ise, G takdirde çileklerin yeni ve genç olmala- Çileklerin yetiştirilmesinde, tohum el- de edilmesinde dikkat edilmesi lâzimge- len diğer hususüt hakkında, ikinci bir yanınızla izahat verilecektir. 'Resmimizde, ana çilek köklerinden, sür- günlerin, nasıl köklendiğini ve köklü piçlerin nasl ve hel kesil diği siyah çizgilerle gösterilmiştir. Bunun - gibi, pek kıymetli ve nefis çi“ 1eklerden, -süksı “içerisinde köklü bir fide nasl temin edildiğini de göstermekledir. Perihan pul ve damgâya bakınca he yecanla kalbinin darlandığını hisset ti. Babasından geliyordu. Paşa acaba ne diyor Hemen zarfı yırttı içinden çıkardığı kâğıda telâşla göz atlı. İş hakkında konuşmalar Tendu'yu âlâkadar etmediği için, genç kız Şev- ki beyi selâmladıktan sonra ayrılmış, önden yürüyordu. Ablasının renginin uçtuğunu görmedi bile! Zaten Peri- han da kendini hemen topladı. Yal- nız kaldığı zaman rahat rahat oku- mak üzere mektubu katlayıp cebine soktu. Öğle yemeğini hep birlikte yediler. Kahveleri içer içmez Şevki bey vapı- Ta yetişmek üzere hemen müsaade is- teyip gitti, Periman da iş bahanesile derhal dairesine çekildi. Odasına ka- pandı ve kimsenin kendisini rahatsız etmiyeceğine emiri olarak Kadri Mem- duh paşanın mektubunu okumağa başladı. «Sevgili kızım, Sana bu mektubu Suriyenin küçük bir şehrindeki hastaneden yaztyorum. Sefalet ve mezellet beni bu hale sok- tu... Beni Allah rizası için kabul etii- ler... Paşa olduğumu bile gizliyorum... Bana «Kadri efendi diyorlar. Acaba bu yazılarım eline vasıl ola- cak mi? Allah bilir... Zira tahmini bir adres yazıyorum. Fakat şayed şu sa- tırları okursan sana vaktile yaptıkla- nn Gİ yene ale e 4 Mari 1939 — e OKUYUCULARIMIZIN SORGULARINA CEVAPLAR al Yeniden bağ tesisi hakkkında Küğıdhane köyü, B. Zühdü; Mektubu- nuzu alâka ile okuduk, cevabı aşağıda verilmiştir: 1 — Çubukların dikileceği çukurlara su dolmasında beis yoktur. Yalnız, çubukları değil, havaların biraz açılmasına dirde de beş on gün sonra çubukları âi- kebilirsiniz. , Çubukların diplerinde kesme tap pm iyi olmamakla beraber, rın kökleri, bilâhare çoğalınca, Şalarını, köklerinden İfraz ettikleri mayi ile, bunları parçalâyabilir. Binaenaleyh bundan da Korkulmaz, MX — Çubukların dikileceği erazmin “ bağın - etrafına, erken yetişen ağaçlar. dan skasya, at kestanesi, mazı ve saire gibi ağaçlardan ikişer sım dikerseniz, —— bunlar sayesinde, rüzgârların te- siri azaltılmış olur. Maamafih bunda da fazla bir tehlike yoktur. Şu halde tavsiyelerimiz: Üç dönmülük mahallin, bu sene bir kısmını, bir kısmı- nida gelecek veya üçüncü sene bağ ola- Tak tesis etmeniz daha muvafık olabilir. TV — Çubukları Erenköy asma fidanlı- ğından tedarik etmeniz muvafktır. Yel- nız, kehdilerine bağ yapacağınız erazinin muhtelif mahallerinden. ye. muhtelif de- Tinlikte toprak mümuünesi alarak, bun- ları güzelce birbirlerile harman ettikten sonra, bundan az mikdarda toprak nümu- nelerini fidanlığa göndermeniz ve Ame- rikan anacı üzerinde hangi üzüm cinsleri- min bulunması İizimgeldiğini müdüriyetine bildirmeniz izımdır. Meyva ağaçlarını ayıklama, aşı macunu Üsküdar, B. Ali Rıza: I — Meyva ağaç- ları, yapraklarını döktükten sonra, yani sonbaharda, zedelenmiş olan dallarını ke- serek bir ayıklama ameliyatı yapılacağı gibi, bu ayda da bunu yapmak kabildir. Bu ameliyaı ilkbahardan evvel, ağaçlara sw yürümezden önce, yeni şimdi yapmak daha muvafık olabilir. Muhtelif meseleler Gerede, İsmail Ural: Mektubunuzu al- dık, sorgularmızın aşağıda cevabı veril miştir: HU — Fenni kovanlar için kullanlarak Petek makinelerini İstanbulda Perşembe- yüzmeyi a ei. tedarik ede- Oradan Kataloğunu talep ede- rek eki Şekillerini, fiatini, ve diğer hususatı hakkıride izahat alabilirsiniz. TN — Alacağınız Makineleri, diğer ko- yanlara da istimal etmek Koranlarınızın inst we ismi hakkında İza- hat vermeniz lâzimdir. Tundax dolayı kalbimin nasıl derin bir medemetle dolu olduğunu Dil. Çektir- dim acılardan. dolayı. beni affet K3- YO a m ler çektim! Şimdi âlem tarafından unutulmuş, herkes indinde hakir bir adam vazi- yelinde, ölmek üzereyim, Sen ne raziyetlesin, acaba, yav- rum? İkinci karımın tesirile seni hak- 812 yere koğduğum gündenberi ne ol- dun? Beni mahveden sefalet seni de kadar geldim amma gene talih yar ok madı, Karım öldü, son kalan çiflik de uçtu. İstanbula dönmek istedim, ya- pamadım. Velhasıl her işim ters gitti. Günden güne farketmeden adım adım sefalete indim. Nihayet ekmeği- mi kazanmak için amelelik bile yap- tım.. Sonra daha, daha da düştüm... Şimdi bu hükümet hastanesinde ya- #yorum, Sana resmimi yolluyorum. Bak, gör, nasıl değiştim, Çekliğim acı- nun, ıztırabın izleri yüzümün çizgile- rini öyle başkalaştırdı ki, tanmmaz, bir adam, oldum. Küçük hemşiren acaba ne âlem- de? Onu gördün mü? Hayatta ras- laştınız ma? Uzak akrabamızdan Lüt- Jiye hanımefendi onu yanına olmiştı. Kima kurtları Galata, B. Atıf Yaman: Anadoluda rakımı 730, rütubet (derecesi - kışın - 10 - 40 arsında olan şehrin ismi zikre- dilmedikçe sorduğunuz busumta cevab Yermek imkfini yoktur. Bü izmin zikredi- mesi matlüptur. Biz de ona göre orada elmalara, ârız olan belli başlı haşereler, elma güvesi, elma kurdu (EKarpsokapsa Pomchella) hakkımda izahat veririz. Yazlar ve izahat vardır. Bir lira mukabilinde satılmakta olan bu Kitabı Ankara caddesinde Hilmi Kitape- vinden tedarik edebilirsiniz. On, on beş sual sorarak, zarf içe- risine bir de pul leffederek mektup- İn cevap istiyen o okuyucularımıza, tabiren cevap vermek imkân hari- cinde olduğu gibi, gazetemiz mari- fetile de sorulacak zirai meselelerin, azami 2-3 den fazla olmamasına dikkat edilmesini rica ederiz. Ziraat sahitetniz Okuyucularımız her hafta bu sütunlarda ziraale gil müteaddit yazılar ve mülehassısımıza Sor dukları meselelerin cevaplarını Adres tebdili için yirmi beg kuruşluk pul göndermek lzımdır. 8. İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatı B. 1041 1277 641 938 1200 isi Va, 483 6291226 1538 1803 194 Tanrekane: Babılli civarı Acımaslık | sokak No, 13 KÜÇÜK İLÂN mız arasında okuyucuları! EN SERİ, EN EMİN , EN UCUZ vasıtadır. Alım satım, Kira işlerin- deri ve işçi bulmak için İstifade Herhalde eminim ki iyi bakmıştır. En sefil zamanlarımda bile onlara mek- tup yazarak iltica etmek istemedim. Ztra, düştüğüm vaziyetten utanıyor- dum. Ne hale girdiğimi küçük kızımın ğini isemiyordı Umarım ki onların hepsi beni ölmüş tahmin ediyorlardır. Sana da kızım, Du mektubu maksa- dım, son bir deja olarak af dilemek- tir. — Babanın hakkını helâl et! - demek içindir. Yaptığım bütün fenalıklara rağmen, yavrum, bana acı! Ve beni müsama- ha ile yadet.. Baban: Kadri Memduh Altında, iki satırla hastanenin adre. si kaydedilmişti. Bu yazıları okurken, Perihanın göz- lerinden iri iri yaş damlaları akıyor- du. Ne olsa bu adam babasiydi. Onu çocukken ne kadar severdi! Kolları arasına sokularak boynuna sarılmaktan ne zevk duyardı! Fakat sonraları öteki kadın, ve bilhassa Ten- du zubur edince... Genç kadın birdenbire resmi elin- den düşürdü. Âlemin ölmüş sandığı bu adam, iş- te sağdı... Perihan ufak bir işaretile onu diriltebilecekti! Bu adam gelse, 'Tendu ile Ratibin izdivatına tamami. Je mâni olabilirdi, (Arkası var)