4 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

4 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

AKŞAM RR al Bahife 13 4 eceki büyük yangın (Baş tarafı 1 inci sahifede) da bir yeni birhan yeni bir ticarethane tutuşuyor. Yangının gittikçe büyümesi karşı- sında İstanbul itfalye grupunun, Ateşi baslıramayacağı anlaşılmış ve Beyoğlu grupu çağrılmıştır. Ata Bek hanının arkasındaki Dilsizzade ve Küçük Ticaret hanları da tutuşunca Bakırköy ve İstinye itfaiye grupları da getirilmiş ve dört grup faaliyete geçmiştir. Ateş evleri tehdit ediyor Ateş biraz sonra Katırcıoğlu hanı- nın yamndaki Kendros hanına geç- erin Yeşildirek Karakolu sarılarak sokakların geceki li, Kucaklarında sokaklara dökü- n evleri bo- kiracı ve ev sahij yandan da mağazala, mal kurtarmağa gelen tü rastlanıyordu. Üç han daha tutuştu Saat bire doğru Ata Bek hanının ri Kasanlopulo (Temel) ha- ım da tutuştuğu görüldü. Diğer taraftan arkadaki Küçük Ticaret hanının üst katlarını da alevler sar- mış bulunuyordu. İtfalye bütün gay- retile çalışıyor. Fakat rüzgâr, itfai- yenin bu gayreti İle mücadele edet- cesine steşli tahta parçalarını di- ğer bir hanın üstüne fırlatıyordu. Az sonra Selânik bankasının bu- Tunduğu henin üst katını da alev- ha- | bazı ticarethaneler bulunmaktadır. İtfalyerin gayreti sayesinde Selâ- İ nik bankasının bulunduğu han, yal nız üst katta çorap ve fanilâ fabrika. sının kısmen yanmasile kurtarilmış- tar, Fakat Ata Bek hanının yanında- ki Kasanfopulo hanında; bulunan Yünipek ve Ebeni biraderler kırtasi- ye mağazaları tamamen yanmıştır. Ata Bek hanı tamamen yandığı için bu handaki B. Fahri Perolun kiracı olduğu Trikotaj fabrikası da kurlarılamamıştır. Yangının sebebi Yangın Atd Bek anından çıkmıştır. Fakat sebebi henüz anlaşılamamıştır. Ya bir elektrik kontanktının, yahud da sobada bırakılan ateşten sıçrıyan bir kıvılcımın yangına sebebiyet verdiği tahmin edilmektedir. Ateş ilk defa Beyand külesinden görülmüştür. Kule itfaiye müdürlü- güne ateşin birdenbire yükseldiğini bildirmiştir. Bu suretle yangının 80- badan sıçrıyan bir kıvılcım netiçesin- de ve içiniçin yanarak birdenbire parladığı sanılmaktadır. Yangının se- bebini tesbit etmek “üzere tahkikata devam olunmaktadır. Alevler arasında kalan bekçi Ata Bek hanının bekçisi Mehmed oğlu Yusuf yangın esnasında handa kalmış ve itfaiye tarafından otomatik merdivenle &levler arasından alına- rak hayatı kurtarılmıştır. Bekçi di- yor ki: — Etrafımı birdenbire alevler sardı. Bir türlü dışarıya çıkmak im- kânını bulamadım. Allah razı olsun itfaiyeden Hızır gibi yetişti... Yengın sabah saat beşe kadar de- ler sarmıştı o Kasanlopulo vam etmiştir. nında Da arı saat deposu ve daha Cemaleddin Bildik Halkevlerinde Berlin Türk konferanslar ticaret odası , ————— Mart ayı içinde kimlerin | Umumi heyet toplantisi ya- konferansı var? | pıldı, çalışmalarına bir re Cümhuriyet sene doçenti Jar üzerinde konferanslar hazırlat- miş, bü konferanslar Halkevlerinde büyük bir alâka ile dinlenmişti. aDümhuriyet Hulk partisi, ilmi mev- Zuların ve terakkilerin halkın anla- yabileceği şekilde neşir ve tamimi maksadile giriştiği bu yerinde hare- keti bir kat daha genişletmiş, kon- ferans teşebbüsüne doçentlerle bera- ber profesörleri de davet ettiği gibi konferanslar Ankara ve İstnabuldan y Halk partisi geçen başka İzmir, Konya, Adana, Samsun | ve Bursa Halkevlerine de teşmil edli- miştir Kânuhusani ayından itibaren baş- yan bü konferanslatdan mart ayı içinde verilecek olanları aşağıya ya- ziyoruz: Ankara Halkevinde İranda dil inkılâbı (Faraça profesörü Besim Atalay) - Ras Şamrada yeni keşfe» dilen eski Fenike çivi yazılarının tarihi ehemmiyeti (Sumeroloji profesörü Lands- bergeri o Giâsye devrinde Asyanın ve bihassn Anadolunun kurak mıntaka göl- deri (cografya profesörü Herbert Lawis) - Bt kültürü Ulütoloji profesörü Göte: back) - Faust, insanlığın trajedisi ( manca doçenti Melâhat Özgü) - İngiliz köyü (İngilizce profesörü O. R. Baker) - Şekspir trajedisi (4 mart - İngilizce dos genti Saffet Dengi) - Makyayelin tarih telâkkisi ve tarihçilikteki mevkti (5 mart - tarih “doçenti Ş- Akkaya) - Tabiat kar- ısmda insan kudreti, Pelemenk polder- leri ve .suya karşı mücadele (cografya doçenti Cemal Alagöz) - Egenin ikti- Sadi coyrafyası (cagrafya doçenti Dan- yal Bediz) - Mesuliyet (profesör M. R. Belgesoy) - Para meseleleri (24 mart - Profesör Şükrü Baban), İzmir Halkevinde Medeni hukukta mezhebin ehemmiyeti (21 mart - profesör Hüseyin Cahid Oğuz- Oğlu) - Egenin iktisadi cografyası (29 mart - Danyal Bediz), Konya Halkevinde Liberalizm ve devletçilik, hüriyet ve İntihab ehliyeti (24 mart - Doçent Yavuz Abadan! - Şeyh Gal'b, hayatı ve şiirleri (25 mart - Dr. Nihad Tarlan). Adana Halkevinde Tabiiyet ihtilâfları “(4 mart - Doçent Kemaleddin Birsen) - Sanat bakımından . mart dım olmak üze- | imize muhtelif mevzu- İ | bu münasebetle bir verildi Berlin (Akşam) — Berlin Türk tlearet odası, senelik umumi heyet içtimaını, büyük bir Âza kitlesi huzu- rile, evvelki . gün akdetmiştir. Oda- nın fahri relsi büyük elçimiz Hamdi Arpağ, mutad olan mörâsim ile öel- seyi açmıştır. Odanın asli relsi, ticaret ataşesi bay Rauf Sarper, davete icabetlerin- den dolayr, âzayı selâmlamış ve te- şekkürlerini beyan ederek, odanın bir senelik icraatı hakkında lâzimge- len malümat ve izahatı vermek Üze- re sözü başkâtip Zeki Torgay'a ver- miştir, Bu faal vatandaş, odanın bir sene- lik icraatı hakkında, rakamlara isti- nad etmek suretile, izahat vermiş ve geçen senenin, her iki memleketin tam bir ticari hoşmudisini mucip ola- cak bir tarzda inkişaf ettiğini arzet- miştir. Üfülile bütün Türkleri dilhun eden Büyük Atamızın o yüksek şah- siyetinin hatırasını tesiden âzayı ayakta olarak bir dakikalık bir sükü- te davet eden başkâtip, Atamızın halefi olmak üzere Millet Meclisinin ittifakı âra İle intihab etmiş olduğu yeni devlet reisimiz, ve büyük şefi- miz İsmet İnönünü selâmlamıştır. Bay Zeki Torgay, iki memleket » arasındaki (Otlcari omünasebetlerin umumi bir bilânçosunu yapmıştır. 'Bu bilânçoya göre 1937 senesinde her iki memleket arasındaki mal müba- delesi yekünunda “6 18 gibi bir faz- lalık müşahede edilmiştir. Hatib, soh söz olarak Türkiye ve Almanya alâkadar mahafilinin, oda- nın muvaffakıyet ve inkişafı hakkın- çay Ziyafeti da gösterdikleri muayenetten dola- yı teşekkürlerini bildirmiş vel celse- yi kapatmıştır. Ayni günün akşamı, odanın muh- teşem salonlarında, iki yüzü müte- caviz davetliye mükellef bir çay ziya- feti verilmiştir. Bu ziyafette, hükü- met, parti âzaları, banka müessesele- ri direktörleri hazır bulunmuşlardır. Ziyafet saat on ikiye kadar ve gayet samimi | Lehistanın müs- temleke isteği «Bilhassa Afrikada kâfi arazi vardır» diyorlar Varşova 3 (AA) — Mili birlik kampının müdürler meclisi, kabul ettiği bir karar sureti ile Polonyanm da diğer büyük Avrupa devletleri gibi müstemleke memleketlerine bir mah- reci bulunması lâzımgeldiğini ileri sürmektedir. Polonyanın müstemleke memleketlerine münasib bir arazi parçasına sahip olması beynelmilel teşriki mesainin inkişafına ve dünya sulhunu tarsinine yardım edecek- tir, Polonyanın iptidai madde menbe- larından uzak kalması yüzünden hali hazırda içinde bulunduğu iktisadi şartlar memleketin normal bir şekil de inkişâfına ve nufusunun çoğal- masına mâni olmaktadır. Polonya, dünyada ve bilhassa Afrikada kâfi miktarda arazi bulunduğu ve bu arâ- zinin işletilmesi ve nufusunun artırık ması ile kültür ve medeniyete büyük hizmetler yapmış olacağına kanidir. Diğer cihellen müstemleke arazisi- nin verilmesine tesadüfe veya İmitiyaz Jara istinad edilmemesi lâzımdır. Ha- kikaten ihtiyacı olan milletlerin müs- temleke sahibi olmağa hakları bulun- duğunun tanınması lâzımdır, Italya - Mısır Altı İtalyan tayyaresi memnu mıntakadan geçmiş Kahireden Temps gazetesine bildi- riliyor: Son günler zarfında Habeşis- tana gitmekle olan 12 İtalyan tay- yaresinin seyahati bir hadiseye sebep olmuştur. İlalya bu tayyarelerin Mi- sır üzerinden geçmesi için.izin iste- miş, Mısır hükümeti de bazı askeri mıntakalar üzerinden geçmemeleri ve gösterilen güzergâhı takib eyle- meleri şartile müsaade etmiştir. Bu filoya mensup 6 tayyare geçen gün Helyopoliste. karaya inmiştir. Fakat Mısır hükümeti verilen tali. mata riayet edilmediğini haber aldı- ğından pilotlarla tayyareci zabitleri alıkoymuş ve bulunan filimleri de ve- 1ope ettirmiştir. Bu araştırmadan son- ra diğer 6 tayyarenin Mısır üzerinden geçmesi müsaadesi geri alınmıştır. Bir İngiliz gazetesi eski Alman müstemlekelerinin iadesini istiyor Londra 3 (A.A.) — «Daily Express» gazetesi neşrettiği bir makalede eski Alman müstemlekelerinin Almanya ya iadesi Hizumunda israr ederek di- yor ki : Bu müstemlekeler bizim malimiz değildir. Ancak bize emanet edilmiş- lir. Bu müstemlekeleri ektmizde tut- mak veya İngiliz imparatorluğuna il- hak etmek emniyeti sulistimal Olur, Almanların bu toprakları idareden üciz oldukları ileri sürülerek bizim idaremiz altına konulmuştu. Madem ki Almanyanın bütün haklarını tarı- yoruz, eski mütsemlekelerini de ona iade etmemiz lâzımdır. . İngiltere Çine yardım edecek mi? Londra 3 (AA) — sonra Avam kamarasında müstakil mebuslardan Bartlett, İngilterenin Çin'e mali yardımda bulunup bu- Junmıyacağını sormuştur. Butler, geçende bü hususta yaptı- ğı beyanata bir şey ilâve edemiyece- ği cevabını vermiştir. İngilterede büyük bir infilâk Londra 3 (A.A) — Müdhiş bir in- filâk, Birmingham kanâlının Be- neatn su bendini hasara tır. Hasarat mühim olmakla beraber bendin esas kısımlarına bir şey ol- mamıştır. Bu teşebbüs, muvaffak ol- saydı, binlerce ton su, civar mınta- kalı det edecekti. Erzincanın imar plânı Erzincan (Akşam) — Şehrin imar plânına esas olacak malümatı tesbit etmek üzere teşkil edilen komisyon çalışmalarını bitirmiştir. İmar plânı- bir hava içinde devam et- | truva esin nın tanzimi için yapılacak masrafa karşılık olmak üzere belediyenin ok- sinden 5 bin ir la pd Türkiye Radyodifüryen Postaları DALGA UZUNLUĞU 1639 m. 189 Ker 120 Kw. T.A G 194m. 15195 Kes 0 K TAP 3170m. 9485 Kes 2 Ke. ANKARA RADYOSU 1330: Program, 1335: Müzik (Dans — PL), 14: Memleket saat ayarı, ajans ve meteoroloji Baberleri, 14,10: 'Türk müzi- Bi (Halk müsikisi - Halk türküleri ve oyun havaları), Badi Yaver Ataman ta- rafından, 1440 - 1530: Müzik (Dans- Pi). 1730: Program, 1735: Müzik (Dans saati - P), 1815: Türk müziği (Sıvası Âşık Veysel ve İfbrahim), 1835: Türk mü- ziği (Pasıl saz heyeti) Tahsin Karakuş, Hakkı Derman, Eşref Kadri, Hasan Gür, Basri Üfler, Hamdi Tokay. 79: Koruşma (Diş politika hadiseleri), 1915: Türk mü- #ği (Masliim Nuri Halil Poyraz) Klâsik repertuarından seçilmiş parçler, Refakat &denler: Refik Persan, Pahire Fersan, Mesud Cemli, 1045: Türk müziği (İki tanburla saz eserleri), Refik Fersan, Me sud Cemli, 20: Ajans, meteoroloji haber- leri, ziraat borsası (flat), 2015: Temsil (Dimyata pirince giderken). Yazan: Georges Menuau. Adapte eden: Ekrem Reşid, 21,15: Memleket saat ayarı, 2115: Esham, tahvilât, kambiyo - nukud bor- sası (fiat), 2125: Folklor Ofalll Bedi Yö- netgen - Aşiret musikisi), 2140: Müzik (Kükşük orkestra - Şef: Necip Aşkını: 1 - Glessmer - Kırlangıçların veda, 2 - Miroslav Shlik - İspanyol dansı, 3 - Naun- dori - Arzu “Vals, 4 - Duhnanyi - Rap- sodi (Rudolf Huruby tertibi), 8 - Sehnei- der - Meşhir Röfrenlerden - Portpari, 22; Haftalık posta kutusu, 2230: Müzik (Senfonik plâklar), 23: Müzik (Cazband - PL), 2345 - 24: Son ajans haberleri ve ya- rinki program. Avrupa istasyonları: Sant de Berlin (20 - 2045) plikla operet parça- Tarı — Frankfurt 2030 plâk neşriyatı — Münih 20 plâk neşriyatı — Ştutigart 20 plâk neşriyatı — Bari (2040 - 2115) Yu- goslavya halk şarkıları — Bordeaux 2030 konseri — Budapeşte 20,45 e kadar çin- gene orkestra — Budapeşte II 2030 konser — Bükreş 20,25 plâkla operet par» çaları — Plarans 2020 Koro — Prag 2025 askeri muzika — Sofya 20 mandelin kon- seri ve 2050 Beethoven'in sanatları — Varşova 20,15 şeri musiki, Sant 21 de Berlin 21410 salon orkestrası - 21,10 orkest akşam musikisi — Hambürg 2110 piâkla meşhur opera, parçalari ve muhtelif par- çalar — Könlgberg 21,10 gilere ve dans havaları — Münih 2110 şen musiki — Ştutlgart 21,10 karışık-musiki ve dans musikisi — Bari 21,15 Yunanca neşriyat, Breslar | ve solist konseri — Belgrad 21 halk şar- kıları — Budapeşte 2120 Macar valsleri — Bükreş 2115 dans havaları — Florans (2130 - 22,15) karışık musiki — Kopen- bag 21 operet musikisi — Miâno 2115 karışık musiki — Nis 210 org konseri — : Beethoven'in sanatlarına devam — Sottens (21,45 - 2830) sarkılar — Varşora 2135 e kadar şen musikiye devam. Saat 22 de Berlin: Salon orkestrası Breslar: Orkestra ve şarkı konseri — Diğer Alman istasyonlar: Programlarına devam — Viyana 22 salon orkestrası — Beromünster 22,15 odan musikisi — Bordeaux ve Paris (Eyfel) (Mozart) ın (La Plate Enchantde) operası — 03 - 38 i i gil p ii 83 s ? # ve şarkı — Dasig 21,10 şen | Sohbe (Bâş tarafı 3 üncü sahifede) Şiirlerini de unutmamalıyız. Bugü- nün çocukları için de pek lâzım oldu- ğu halde yeni harflerle niçin basılma» dığını bir türlü anlımadığım Nas rettin Hodü'yı açın, göreceksiniz ki bizde çocuk şiirlerinin onlardan daha iyisi yazılmamıştır. Yalnız çocukların okuyacağı bir kitap mı? Hayır. Zaten yalnız çocukların zevk alıp da büyük- lerin sevemiyeceği hiç bir sanat eseri yoktur; o kadar ki büyüklerin de beğenmediği k'lapların Hoca'nın bir çok parçalarını herkes lezzetle okuyabilir. Şu tavsire bakım Bütün şehirin canı yanık, Neler Yapfuş bu hilekâr! Dolap düzinüş, fitne kurmuş, Herkesi: kasmış kavurmuş. İşi bütün Yalan düzeri, Her gün gezer çami, tekke; Lâkin bu; mürallikten.. . Görse çarpar boş bir takke, Dilinden düşmez Salâvat» Bilmiyen der: «Mübarek zati» mini şiirleri okuyunca bugün hayli pek çocukçü şeylerdi. Tü'nünkileri, bu yazımı Hi ii Hi | İ: : <E ii £ 8 i ; i —