10 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Bahife 2 AKŞAM 10 Mart 1939 Dün Geceki ve Bu Sahbahki Haberler İ Sarayburnu önünde meçhul bir kayık battı Iki kişi boğuldu, üçüncü adam da boğulurken kurtarıldı Bu sabah yediye doğru Sarayburnu Bnlerinde denizde bir facia olmuştur. Sabahın saat altısında, deniz yolla. ma idaresine aid Seyyit Tömerkörü, Haydarpaşaya bazı malzeme geçirmiş, grada yükünü boşalttıktan sonra tek- Tar Sirkeciye dönmek üzere yola ko- Römorkör kaptanı derhal bu adamım üzerine doğru yol vermiş, ona yaklaş- tığı zaman kendisini tamamile kay- betmiş bir halde bularak römorköre almıştır. Bu adam fazla su yuttuğu için hiç bir söz söylemeğe muvaffak olamamış, yalnız elile yaptığı işaret- te üç kişi olduklarını gösterebilmiştir. 'Römorkör, deniz üzerinde tekrar araş- tırma yapmışsa da boğulanların €e- sedlerini bulamamıştır. Kurtarıldığı halde sıhhi vaziyeti tehlikeli olan adam derhal hastaneye yatırılmış, hâdiseden zabıta haberdar edilmiştir. Kayığın hangi iskeleye aid olduğu, Tim bitaraflık kanunu değiştiriliyor Bundan maksad Amerikanın Ingiltere ve Fransaya yardım etmesini temin eylemektir Vaşington 9 — Demokrat âyandan B. Lewis bitaraflık kanunile bu ka- huna müzeyyel maddelerin lâğvine dair bir kanun projesi teklif etmiş- Bir. Proje mucibince Amerika - Cüm- hurreisi bitaraflık hükümlerini idari bir takım emimamelerie tatbik ede- bilecektir, Projenin mukaddemesinde bu ka- muni teklifin hedefi «Bitaraflığın memleketin müdafassile mükellef derai makamın neşredeceği emirna- Melerle tatbik edileceğine dair olan Amerika siyasi ananesinin ihyasına» matuf bulunduğu kaydedilmektedir. | Vaşingten 9 —- Bitaraflık - kanu- nunda tâdilât yapılması günün me- gelesi olmuştu. Kanunda yapılması teklif edilen tadil Amerikanın açık- Han açığa demokrasiler lehine vaziyet Almasını istiyen B. Stimsonun arzu- #uns tamamile uymaktadır, Maama- $ih icra makamının diktatörlüklerle bir harp vuku takdirinde Fransa ie İngiltereye fili yardımda bulun- mak hususundaki arzusu tamamile tatmin edilecektir. Denizlerin hâkimiyeti iki demok- rasinin elinde bulunacağı cihetle bu devletler Amerikadan istediklerini ele geçireceklerdir. - Bitaraflık kanunu- nun meriyet müdeit I mayısta bite- ceğine göre Amerika Hariciye neza- retile Beyaz sarây mahafili, bu hu susta kongrede cereyan edecek olan münakaşaları müsald surette karşı- Jâyacaklardır. B. Roosevelt gazeteci- lerin suallerine karşı bitaraflık ka- nununun sulh davasına hizmet et- mediğini söylemişti Bunu bir çok beyanat takib etmiştir. Birelşik Ame- rika hükümetinin yalnız Amerikanın emniyetini değil, fakat cihan sulhu- nu da koruması lâzım geldiğini söy- liyen B. Barkleyin beyönatı muha- letet mahafilinde çok iyi karşılanmıştır. Silâhlanma projesinin büyük bir ekseriyetle kabul edilmesi, ekser âyan azasının Amerikanın müsbet bir si- yeset takib etmesi lâzım geldiği hak- kındaki arzularını da göstermekte- dir. Bu müsbet siaysetin takibi ise bitaraflık kanununun tadilini icab ettirir. Yugoslavyanın dış politikası Eski dostlukları muhafaza, yeni dostluklar aramak Belgrad 9 (A.A.) — Havas ajansın- dan: 1939 senesi hariciye bütçesinin. müzakeresi münasebetile nazır B. Markovich, mebusan meclisinde bir putuk söylemiş ve dört buçuk sene denberi Yugoslavyanın harici siyase- tinin değişmemiş olduğunu beyan etmiştir. Nazir demiştir Ki: «Bu harici siyaset, eski dostluklar rn muhafazasından ve sulhü temin maksadile yeni dostluklar taharrisin- den ibarettir. Fransa ile olan münasebata gelin- ce, en esaslı emellerimizden biri, bu eski ve mücerreb dostluğu muhafaza etmektir.» Hatib, büyük Britanya ile olan dos- tane münasebetlerin bundan böyle «Yugoslavyanın hayatında bir kanun» 'teşkil edeceğini söylemiştir. Hatib, sözüne şöyle devam etmiştir: «Almanya ile dostane ve geniş mü- nasebetlerde bulunmak bizim. harici #iyasetimizin en mühim tasavvurla rından biridir. Yugoslavyanın diğer bir gayesi de halihazırda İtalya ile mevcud olan tam ltimada müstenid münasebetlerin muhafazasıdır.» Hatib, netice olarak, Yugoslavya- »ın sulhü arzu etmekte, başkalarına > Trablustaki Italyan kuvveti Londra 9 (A-A.) — Avam kamara sında bir mebus Tarablüstaki İtalyan &skerleri mikdarının arttırılması hak- kında hükümete bir sual sormuştur, Hariciye müsteşan B. Butler, demiş- tir ki: «Hariciye Nazırının aldığı ma- Yümata göre İtalya, Tarablusa yeni- den 30 bin asker göndermek kararı- nı tatbik mevkiine 'Tarablustaki İtalyan kuvveti, bu 30 bin kişi ile İngiliz - İtalyan itilâfının. 'bir cinayet olmuştur, Amele Kadri, Abdüş oğullarından Ali oğlu Yusufu 40 lira parasına tama ederek iple boğmak suretile öldürmüştür. Suçlu vakadan sonra Ödemişte tutulmuş, üzerinde 18 lira buulnmuştur. Katil tevkif edilmiş, suçunu itiraf etmşitir. aid hiç bir şeyi istememekte olduğu- Talebe sayısının artması karşısında Maarif Vekâleti ihtiyacı kar- şılayacak yeni bir. kanun lâyihası hazırladı Ankara 9 (Telefonla) — Maarif Vekâleti, mektep kadroları hakkın- daki kanuna bağlı bir numaral: ced- Yelin değiştirilmesi hakkında yeni bir kanun projesi hazırlamıştir. Bu projenin esbabı mucibesinde, Vekâ- Jete bağlı lise ve öğretmen ökullarile orta okullarının talebe sayısının her yıl asgari 1200 âzami 1800 nisbetin- de artmakta olduğundan bahsedil- mekte ve önümüzdeki beş sene içinde talebe sayısının bugünkü mevcuda göre asgari 75000 artacağı zikredil- metedir. Vekâlet, bu talebe artışını karşıla” mak için önümüzdeki ders yılı içinde dershane sayılarının 1500 kadar art- tırılmasına ve ayrıca orta mektepler açılmasına lüzum göstermektedir. Bu- nun tabii neticesi olarak mektepleri- mizin idare ve talim unsurlarıda artırılmak icab etmektedir. Mevzuu bahis kadro ile maarif müdürleri sa. yısının dokuz fazlasile 70 e maarif müdür muavinleri, muallim ve sita- jiyerler sayısının 1907 fazlasile 6275 e dahiliye şefi, sekreter ve memur sayı- larının da 350 fazlasile 750 ye çıkarıl- ması teklif edilmektedir. İktısad Vekili dün Sümer- bankta meşgul oldu Ankara 9 (Telefonla) — İktısad ya B. Hüsnü Tepiğmreri bugün m ve en lar müddet bankada dei ima ol. muştur. |. Atlı mis müsabakalar Zabitlerimiz Nis m Nis müsabaka- larına bü sehe de iştirak edecekler Her sene olduğu gibi bu sene de Niste büyük binicilik müsabakaları yapılacaktır. Müsabakalara iştirak edecek zabitlerimiz ayrılmışlardır. Bunlar yakında yola çıkacaklardır. Geçen sene binicilerimiz gerek Niste, gerek Mussolini Altın kupasını ka- zanmak suretile, Romada büyük mus vaffakıyetler kazanmışlardı, Bu sene de mühim muvaffakıyetler kazana” cakları kuvvetle ümid ediliyor. Ni$ binicilik müsabakalarına işti- Tak edecek zabitlerimiz için 19 mart pazar günü saat 14 te Sipahi ocağı alanında atlı müsabakalar tertib edil- miştir. Aynı gün siviller için de bir müsabaka tertib edilmiştir. Halkımı- mn bu müsabakalara çok rağbet ede- z istira- hatlerini temin için yeniden tribün» Jer yapılmıştır. İngiltere tayyare imalâtına hız verdi Londra 9 (AA.) — Hava Nazri Kingaley Wood, bugün Avam kama- rasına 1999 hava bütçesini tevdi et- miştir. Bu münasebetle söylediği nutukta bütçenin 250 milyon sterlin gibi mü- hinrtir yeküna vardığını ve bugüne kadar Hava Nezarelinin böyle yüksek bir bütçeyi asla parlâmentoya tevdi | etmemiş olduğunu kaydeylemiştir. Nazır, beyanatta bulunarak, tayya- 1e imalâtına hız verildiğini, şimdiki halde tayyare imalât için her gün 250 bin sterlin sarfedildiğini söyle miştir. ... Reisicümhur (Baş tarafı 1 inci sahifede) rin bizat kendileri tarafından yapıl- masını temin ve kolaylaştırmak için tedbirler alınmasını istemiştir. Vekâ- let tamiminde maâhalli ihtiyaçlara e tesbitini ve el tezgâhlarının Kemane: giy hususunda daha fazla itina gösteril. mesi için direktiflerde bulunmakta- dır, “ Son dakika Ispanyol sahilinin abluka- sında İngilterenin vaziyeti Lord Halifaks- ablukanın- karasuları haricine teşmili Ingiliz filosunun derhal müdahalesini intaç edeceğini beyan etti Londra 10— İngiliz Hariciye Na- arı Lord Halifaks, İspanyanın Akde- niz sahillerinde Franko tarafından Müteakiben Lord. Halifaks, İspan- yol topraklarının tamamiyet ve istiklâ- li muhafaza edileceğine dair general Franko tarafından yapılan beyanata nakli kelâm ederek demiştir ki: — İspanyolların ananevi gururu 'bu hüsusta en iyi bir teminat teşkil eder. Lord Halifaks, İspanyol komünist. lerinin İngiliz harp gemilerile kaçırı- Jacağı şaylalartnı tekzip etmiştir. Burgosun noktai nazarı Burgos 10 — Nasyonalist mahafil, “Lord Halifaksın beyanatını tefsir eder- ken Franco hükümetinin hukukan ta- nınmasını, bizzarure kendisine muha- rİplik hakkını da bahşettiğini beyan ediyor vediyorlar ki; İspanya, ablukayı — Nasyonalist İ ilân etmekle başka memleketlerin ve bilhassa İngilterenin bu gibi ahvalde baş vurdukları bir tedbiri tatbikten başka birşey yapmamıştır. Komünistler madridden Valansiyaya yürüyorlar Komünistlerin Madriddeki karargâhı teslim oldu, fakat bazı yerlerde mukavemet devam ediyor Paris 10 — Valânsiyadan gelen ha- berlere göre Madrid ile Valânsiya kolu Valânsiya üzerine yürümekte- dir, Şehrin civarı askerler ve tanklar tarafından muhafaza edilmektedir. Valansiyada general Miaja âleyhtarı 19 komünist şefi kurşuna dizilmiştir. Komünist karargâhı teslim oldu Madrid 10 — Dün sabah komünist- ler ile milli müdafaa hükümeti kuv- vetleri arasında muharebeler devâm etmiştir. Taşradan celbedilen kuf- vetler, komünistleri ihata etmeğe mu- vaffak olmuşlardır. Saat on dörtie komünist umumi karargâhı teslim olmuştur. Bütün komünist şefleri tev- kif edilmişlerdir. Mamafih şehrin bazı noktalarında komünistler hâlâ mukavemet ediyorlar. Şimali Afrika Fransız Cümhurreisi bir nutuk söyledi Paris 9 — Dün akşam Reisicümur imparatorluğun bu kısmına vaktile yapmış olduğu seyahatleri hatırlat mış ve bugünkü ahval ve şeraitin Rel- sicmhurun ananeyi seyahatini yap- masına müsaade etmemiş olmasın- dan dolayı müteessir olduğunu söy- Faşist milislerinin 20 nci yıldönümü merasimi Roma 10 (A.A.) — Faşist milis kuv. yetlerinin teşkilinin 20 nci yıldönümü münasebetile 22 martta yapılması mukarrer merasimi Mussolini 26 mar- ;İ ta bırakmıştır. İspanyol mültecileri Pariste oturamıyacaklar Paris 10 — Fransa hükümeti, İs- pânyadaki beynelmilel gönüllü fırka- sı kumandanı miralay Lister ile İs- panyol komünistlerinin anası telâkki edilen Passionariaya Pariste oturma. larının memnu olduğunu tebliğ et- miştir, Paris ve civarında İspanyol mülte- dsi oturamıyacaktır. Hâlâ Pariste oturmakta olan - sabık Başvekil B. Negrin ile B. Delvâyo hakkındada bügün bir karar verilecektir. Başka yerlerde de isyan sıkmış Burgos 9 — Reuler ajansı muhabirinden: Madriddeki komünist isyanını müteakip Murice, Guadala- jara ve Ameria'da dn Miaja - Casa- do- Besterio askeri komitesi aleyhin- de isyanlar zuhur etmiştir. Halk, . Madridden kaçmaktadır. Slovaklar Prag hükü- metinden ayrılıyor mu? S'ovak hükümeti siyasi ve askeri muhtariyet istiyor Prag 10 (A.A.) — Çekler ile Slovak- venski Pravdan gazetesi diyor ki: «Slovakya hükümeti, 6 ilkteşrin 1938 beyannamesile ve hükümetin progra- mile tesbit edilmiş olan noktai naza- rını Prag hükümetine izah etmiştir. Slovakya hükümeti, bu noktai naza- ra, tamemile sadıktır ve Slovak mil. © letinin mubtariyetini ve hürriyetini temin için sonuna kadar gitmeye â7- metmiş bulunuyor. Mevzuu bahis olan mali meseleler değil, siyasi ve askeri meselelerdir.» Ankarada dünküfırtına | Ankara 9 — Bugün Ankarada fırtı- a. uum.a BALEYI YOLU EEŞSERSEEME İlssisnrrzinersez