10 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

10 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

ruru eşkil nist- çırı- rı afil, eder- n tas uha- yan kayı n ve alde kten Ju, ste rka- İs- âkki rma. eb ilte- riste ada ansı ünist dala- hin- alı, j- u? i ve yor vak» olan Slo- 1938 grar AZA tir. yaza mil. etini 10 Mart 1939 AKŞAM © AKŞAMDAN AKŞAMA Beynelmilel temasları azaltmamalı, çoğaltmalı! Gazeteci arkadaşlarımızdan biri. nin ileri sürdüğü bir iddia, matbuafı- mızda muhtelif akisler uyandırdı: «— Almanyaya, Rusyaya, Ameri- kaya tahsil için giden talebe şahsi yetlerini kaybediyorlar» mış. Bu hususta bir anketçi fikrimi sor muşta. Böyle bir içtimai tehlikeye maruz bulunmadığınız kendisine söyledim. Vaktile, talebemizin çoğunu - he men hepsini - Fransaya gü ü gönderirdik. O zaman da «Eyvah!» diyenler, «Göz» müimanaatleri bir tarafa bıralalsın; Ahmed Ilikmet'in «Yeğenim me neloğu, o zamanki zihniyetin komik- leştirilmiş bir nümunesidir! Hangi istihsal fire vermez ki ma- neviler bundan masun kalsın? Nite- kim, Paristen bir miktar. beli kırık züppe avdet etti; fakat umumiyet itibarile Fransada tahsil eden binler. ce ve binlerce münvverimizden bü milet pek çok istifadelere nall oldu. Aksini kim iddia edebilir? Hattâ diyebiliriz ki, «Garp» deyin- ce, bir zamanlar «Fransa» anlamağa başladık. Dört yaşında mıydım, beş yaşında mıydım, iyice hatırlıyamı- yorum, bir gün babama; — Avrupa mı büyük, Paris mi? - diye sordum. Muhitimin ne derece Fransız kül türü tesirinde olduğunu varın, tayin edin! Fakat bu yalnız benim değil, bütün Seçim hazırlığı Sandık yerleri 74 martta ilân edilecek İstanbul şehir hududu dahilinde 1311 müntehibisaninin çıkacağını yazmıştık. İstanbul mülhakatındaki müntehibisanilerin adedi de tesbit edilmiş ve mebusan intihap teftiş ho- yetine bildirilmiştir. Silivri 62, Yalova 36, Kartal 34, Çatalca 94, Şile 33, müntehibisani seçecektir. Şehir hududu dahilindeki münte. hibisaniler de dahil olduğu halde bü- tün İstanbul vilâyeti 1570 müntehibi sani çıkaracaktır. Alınan tedbirlere göre müntehibi- sani intihabatına 15 martta başlana» cak ve her mahalleye konacak san- dıkların yerleri 14 martta belediye tarafından ilân edilecektir, Müntehi. bisani intihabatının kaç gün devam edeceği henüz belli değildir. Fırtınadan sonra Dün sabah İstanbula bir miktar kar yağdı Evvelki gün İstanbulda oldukça sert bir lodos rüzgârı esmiş, termo- metre 12 dereceye kadar çıkmıştı. Ge- ce yarısından sonra lodos şiddetini Türkiyenin intibaıydı. On sekizinci ve on dokuzuncu, hatiâ yirminci asırların bütün medeni melamı Frag- ız kültür komisyoncularının vasıta» sile alıyorduk. Neticede, bütün st Iahlarımız - Dekter Kemal Cenal pek hakkı olarak kızdıran şekilde - beynelmilel Oimlâya göre değil de, Fransız telâffuzuna göre, kulaktan dolma tekarrür etti. Bununla beraber, Fransiz kültü- rünün bütün emsali arasında pek iyi, pek bitaraf, pek insani olduğunu in- kâr edenlerden değilim, Başka mem- baları da yoklamam mümkün oldu- ğu halde, hayatta en fazla ondan is tifade ediyorum. O cihetler ayrı. Fakat bugünkü günde gençleri mizin başka başka mamleketlere da- Zılarak tahsillerini o tamamlamaları niçin pek muvafık olmasın? Evet, ma- lüm: Şu veya bu memleketin mek- tepleri mücerred Him esasına göre değil de fırka propagandaları bakı. mından kurulmuş. Amma, mücerred denilen İlmin de muayyen gayelere âlet olduğu meydana çıkmış bir ha. kikat değil midir? Hem şurası muhakkak ki, çocuk denilen mahlük, kendine her verilen telkini aynile kabul etmez. Onun da muhakemesi vardır. Muvafığı, ma kulü tefrik kabiliyetindedir. Öğrene- necek; neticede, kendi vledamından gelen hükmü verip memleketine dö- necektir. Hind mili hareketini idare edenlerin Kembriçlen mezun olduk. larını unutmamalı. Bu da, genç ruh- larda ne aksülâmeller olduğunu gös- teren güzel bir delildir. Körükörüne yabancı ve kötü tesirde kalanların nisbeti, «Yeğenim» lerin miktarını aşımaz! Onları da cemiyetimiz zaten benimsemiyecektir, Bu sebeple, «Çinde bile ilim taleb artırmış ve müthiş bir fırtına halini almıştır. Fırtına sabaha kadar sür. müştür. Sabah hava birdenbire poyraza çe- virmiş ve kar yağmağa başlamıştır, Kar bir saat kadar yağmış, fakat tuf- mamıştır. Öğleye doğru rüzgür hafif- emiş, yağış durmuştur. Maamafih akşama kadar hava bulutlu geçmiştir. Termometre 6 dere idi, Bir adam dün odasında ölü olarak bulunmuştur. Vaka adiiyeye bildiril. miş, tahkikata başlanmıştır, Şabanın odasında bir mangalda kömür bulunmasına nazaran kendi. sinin kömürden zehirlenerek ölmesi ihtimali varsa da adliye doktoru B. Enver Karan tarafından yapılan mü- ayenede cesedin morga kaldırılması- na lüzum görülmüştür. Otopsi neti- cesinde Şabanın ölümünün hakiki sebebi anlaşılacaktır. Ömerli köyünün iç yollari parke olarak yapılacak Beykozun Ömerli köylünün iç yol- Tarımın parke olarak inşası 15 bin Ji- Taya bir müteahhide ihale edilmiştir. et!» düsturunu mahzurlu görmemek- te devam etmeli! Beynelmilel temas- Karilerimizin mektupları Ebniye kanunu ve belediye mühendisleri nerede ? ve ma sokak genişliği ne olursa olsun bina- Jarın irtifa heğ kat olarak tesbit edil- diği halde, Tuksimde kapısı caddesi bep bir seviyede iken bunların irlifa- andan fazla olarak bir kat daha yük- sek yapılmakta olduğu gibi, bunun n€ bir kat daha ilâvesi suretile Yedi kat yapılmak üzere tertibat siım- Ali Mahir Ketlu AÇIK MUMABEKE; B. Dikele: İstanbul Belediyesi de, bahsettiğiniz şekilde otobüs işletecek tir. Teşebbüse (girişmiştir. “Temenni olunacak gey, bu teşebbüsün çabuk neticelenmesinden ibarettir. B. 8. Endürüs: Şikâyellerinizde haklısınız. Fakat «Bir istidaya ne ka- dar zamanda öevap verilir?» tarzın- da bir yazı gazetemizde tişar et- miştir, Esnafı teftiş Kaba kâğıt kullanan kasaplar idi alimışının noksan tartılı olduğu an- Jaşılmıştır. Bunlar müsadere edilerek Darülâcezeye gönderilmiştir. Bahçekapıda bir sütçünün çok pis olduğu görülmüştür. Bu sütçünün kaplarını yıkayacak yerde çorapları- mi yıkadığı . Sirkecide maruf bir lokantanın da pisliği tes- bit edilmiş ve buna ceza verilmiştir, Şehzadebaşında bir sinemanın izdiha- ma sebebiyet verecek derecede fazla müşteri aldığı görülmüş ve sinemaya da ceza verilmiştir. Bazı kasab dükkânlarının kiloda yüz gram farkedecek derecede etin altına teraziye kaba kâğıd koydukla- n görülmüştür. Bunlar da cezalan- dırılmıştır. Ata Refik hanının duvarlari lacak Bahçekapıda geçenlerde yanan Ata Refik hanı duvarlarının çatladığı Belediye fen heyeti tarafından tes. bit edilmiştir. Belediye, har sahibine tebliğat yapmış ve bir tehlikeye mey- dan verilmemek için duvarların der- hal yıktınimasını bildirmiştir. Han sahibi bu tebligata riayet etmezse Belediye duvarları yıkacak ve para- sını mal sahibinden tahsil edecektir. Hariciye Vekili ile ailesi erkâ teşekkürleri Şükrü Saracoğlu ve refikası Saadet Saracoğlu ve çocukları, Rüştü Sara- çoğlu ve refikası Ültet Sâraçoğlu, Hamid Saraçoğlu ve refikası Nermin Caracoğlu ve çocukları, analarının ölümünden doğan acılarına her şe- Yeni lâkaplar Yeni resim, yeni şiir, yeni mimari tarzı, yeni musiki ile beraber ortaya yeni bir şey daha çıktı: Yeni lar... Gazetede küçük bir polis habe Ti okudum. Emniyet müdürlüğü Sul- ianahmed ve Aksaray civarında bir. çok hırsızlıklar yapan Çarliston Ah. Eminönünde Daha 13 parça emlâk istimlâk edilecek Eminönü istimlâk sahasında yıktı- rlan Valde hanı arsası arkasındaki 13 parça emlâkin istimlâkine başlan- mış, emlâk sahiblerine istimlâk kara- rı dün tebliğ edilmiştir. Bu emlâkin kıymeti 110 bin lira olarak tesbit edilmiştir. Belediyenin elinde istimlâk tahsisatından 130 bin lira kadar bir para kaldığından bu para ile ancak bu binalar istim- lâk edilecektir, Bu arada bir de mes- cid binası yardır. Bundan başka Ye- dilere kadar iş dayanacaktır sanırım... Ne yaparsınz? Her yerde yenilik... Sa- natle yeni ceteyan, hayatta gene ye. ni cereyan... İer tarafta yenilik... nicami kemerine bitişik olan Kâzım Bedava dü eczanesi) le yanındaki dükkünların:is- Geçen hafta İstanbulda iki miigeyi timlâk kararı da mahkemeden çık- gezdim. Bunlard. za e mıştır. birinde benilen Eminünü hanının arkasındaki dört | himen yakl <> 9r0(çi ötekinde,de binanın bugünlerde yıktırılmasına başlanacaktır, müddelumı Diplomasız dişçi Taktığı altın kaplamalar Sirkeci civarında bir garajda çalış- tağını söyliyen Cebbare adında biri sız dişçilik yapan Fatma adında bir kadına on ira mukabilinde dişlerini tedavi ettirdiğini fakat takılan altın kaplamaların tutmadığını “ ve tedavi. Bin tam olmadığını, bu yüzden mad. di ve manevi zarara uğradığını iddia ile Fatma hakkında takibat yapılma” sını istemiştir. Adliye doktoru B. Enver Karan kendisini muayene etmiş ve iddiası. için Cebbarenin bir defada dişçi mektebinde mütehaszıslar tarafından muayene edilmesine lüzum görmüş. tör, edilecek ve iddiası doğru çıkarsa müd. detumumilik kanım takibata girişe- cektir, İki Mehmedi de yaraladı Çemberlitaşta bir kahvede Mehmed kavgaya tutuşmuşlar, Co- Hikmet Feridun Es mal, diğer iki Mehmed br demir pap. | ee emeremamsanserassssemassaanasam çasile başlarından yaralamıştır. Po. | İki kişi birdenbire düşüp öldü lis, yaralıları tedavi altına aldırmış, Aksarayda oturan Mustafa ismin Suçlu yakalanmıştır, de biri, Pazar yerinde bir kahvede Yangın başlangıcı Dün saat 11,5 de Mahmudpaşada Kürkçü hanında kürkçü Beykonun dükkünmda sobanın üzerinde bu- lunan elekirik kabloları sobanın hararetile: tutuşmuş, dükkân için. deki bölmeile bir kaç parça kürk yandıktan sonra ateş itfaiye tarafın- dan söndürülmüştür.