18 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

18 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

yl Başvekilimizle Bulgar Başvekili arasında mühim nutuklar söylendi Dost devletin Başvekili Ankarada parlak merasimle karşılandı Ekselâns Köseivanof nutkunda dedi ki «Bulgar milleti gayretlerini, bütün Balkan milletleri arasında mümkün dağ inler Bin Bir sensimiliği, itimadın teessüsünü istilzam eden bu beynelmilel gerginlik zamanında barışın muhafaza ve tarsinine sarfedilecektir.» Hariciye Vekili, bayan Saraçoğlu, An- kara valisi, mevki kumandanı ve dar ba bazı zevat tarafından merasimle karşılanmıştır. Bir kıta asker selâm resmini ifa etmiştir, Bayan Köseiva- nofa müteaddid buketler verilmiştir, Kıymelli misafirimiz Başvekil B. Re- fik Saydamla bir olomobile binerek alkışlar arasında Ankara Palas oteli- ne gitmişlerdir. Gerek istasyon binası, gerekse An- kara Palasa kadar uzanan caddenin Iki tarafı Türk ve Bulgar bayraklar rile donatılmıştı. İstasyonun içini ve dışını ve yolları dolduran binlerce halk misafirimiz! alkışlamıştır. 'Ekselâns Köseivanof 11,15 de Cüm- hur köşküne giderek defteri mahsu- Su imzalamışlar, müteakiben Harici- ye Vekili, Başvekili ve Meclis reisini ziyaret elmişlerdir. Bu, ziyaretler ia- de Bulgar elçisi ve ataşemiliteri “ve selaret erkânı ile Sofya elçimiz oldu- ğu halde Etnografya müzesine gide- rek Atatürkün tabutu önünde eğil- miş ve bir çelenk koymuştur. Bu me- rasimde bir polis ihtiram müfrezesi de hazır bulunmakta idi. Bunu müteakib, Köseivanof refa- katindeki zevat ile birlikte İsmet İnö- nü enstitüsüne gidetök enstitüyü gezmekte bulunan bayan Köseivano- fa iltihak etmiş ve berberce ensti- tüyü gezmişlerdir. Ziyafette nutuklar Ankara 17 (A.A) — Başvekil Dr, Refik Baydam bu akşam Ankara palasta ekse- âna Köselvanof şerefine bir ziyafet ver- miştir. (Baş tarafı 1 inci sahifede) erazi talebinde bulunmuyacağına dair te- pulnat yermiş, sonradan kendisi irad etöi- gi mutukta, bir tek Çek bile ilhak etmek istemediğini alenen “#öylemişd. Etler, kendi imzasını taşıyan“ Münih, İngiliz — Alman beyannameğile bu teminatı tekrür- lamıştı. Bu teminata güvenerek umumi anlaşma siyasetine devam etmek müm- kün olacağı ümld edilmekle beraber, si- lâhlanma Progrümimızı da huzlaştırdım. Münihten son bükün İngilizler benim gibi ayni ümidi besliyorlardı. Bugün bü- tün Tagilizlerin duyduğu inflali ben de duyuyorum. Zirs bütün ümidler suya düş- müştür. Son hadiseler, deruhde edilen resi ta- ahhüdlere muhaliftir. Münih itilâfı mu- kadar hiç bir şey tesirli olamaz. Ekselâns Köseivanofun cevabı Bu nutka, ekselâne Köseivanaf aşağıda- ki nutukla mukabele etmiştir: Ray Başkan, Söylediğiniz güzel sözler ve huduttan dost Cümhi Füzel merkezine kadar rik olan iki millet arasmda çok mesut bir surette esasen mevcut dostlutunu da- ba itimatâver ve daha samimi bir hale getirmek arzusu ilo samimi bir surette suretle Bi müsavat hakkını tamdıkları son Selinik anlaşmasının akdine pek ehemmiyeti bir surette hadim olmuştur. Mete biri li Hi ili i İ i İ FE ve ilâsına ve Baş, Diş, Nezle, Grip, Romatizma Nevralji, kırıklık ve bütün ağrilarınızı derhal keser, Maga BERR İcabında günde 3 kaşe alınabilir. ŞANAŞA HAAN nın sonu mu, yoksa bir yenisinin başlan- gıcı mı? Bunu neler takip edecek? Bütün dünyaya cebir ve kuvvetle hâkim olmak Fransız Başvekilinin nutku Paris 18 — Kabine dün sabah Elize sarâyında Relsicüümhur B. Löbrönün riyasetinde toplanmış ve orta ve şarki Avrupa hâdiselerini tedkik — etmiştir. Hükümet, vaziyetin icap ettirdiği ted- birleri almak için parlâmentodan bu- günkü içtimaındâ vâsi bir salâhiyet istemeğe karar vermiştir. Fransız mebusan meclisi öğleden sonra Çekoslovak hâdiseleri hakkım- da hükümetten vuku bulan istizah tak- yirlerini müzakere elmiştir. İlk söz alan mebus Perye Münih an- laşmasını tenkid etmiş, Almanyanın kuvveti bu derece arttıktan sonra sini istemiştir. B. Leon Blum söz alarak demiştir Yarın Mussolini Laleplerini ileri süre- cektir. Orta Avrupa hâdiseleri, Fran- sayı ve Akdeniz vaziyetini doğrudan doğruya alâkadar ediyor. Almanların ileri hareketine mâni olmalıyız. Bunun üzerine Başvekil B. Dalâdier kürsüye gelerek kısaca demiştir ki: — Lüzumsuz münakaşalar ile vakıt Mebusan bütçe encümeni fevkalâ- de salâhiyet lâyihasını 17 reye karşı 26 Teyle kabul etmiştir, Berlindeki İngiliz ve Fransız sefirleri geri çağrıldı Londra 18 — İngiltere hükümeti, Berlindeki sefiri Sir Nevil Hendersunu; orta Avrupa hâdiseleri hakkında ken- Gisile müşaverede bulunmak için der« hal Londraya davet etmiştir. Fransa da Berlin sefiri B. Külondru Parise çağırmıştır. İki sefirin çağrılması, Çe. koslovak hâdiselerini bir protesto mR- hiyetinde telâkki edilmektedir. Deyli Herald gâzetesi, İngiliz sefi- rinin artık Befline dönmiyeceğini yaz- maktadır. Amerika bitaraflık kanununu! Vaşington 18 — B. Ruzveltin riyase- tinde aktedilen matbuat içtimaınde söz alan Hariciye Nazırı demiştir ki: — Avrupadaki hâdiselerin inkişafı karşısında, parlâmentoda bitaraflık kanununun tadili mevzuu bahsedile- cektir. Fransız. ve İngiliz erkânıhar- biyeleri arasında yeni görüşme Iondra 17 — Parlâmento mahafi- Ji, son hadiselerin neticesi olarak Fransız ve İngiliz erkânıharbiyeleri arasmda yeni bir müşavere olacağını tahmin ediyor ve Fransız Reisicüm- huru B. ebrunun Londraya ziyare- tinin evvelce düşünülmemiş siyasi bir tezahür şeklini alacağı söyleniyor. İsviçre ve Hollandaya bir tecavüz vuku bulduğu takdirde İngiltere ile Fransanın takib edecekleri hattı ha Teket hakkında müşterek bir beyan- name neşreditmesi düşünülecektir. Dün akşam muhafazakâr fırkâsına, mensup 200 mebusun yaptığı toplan- tıda major Knox mecburi askerliğin Mhdasını istemiştir. Hariciye Nazırı lord Halifax'ım bu fikre tarafdar ol. duğu söyleniyor. Macaristanda endişe Budapeşte 17 (A.A.) — «Havas ajansından»; nin siyasi mahafili endişe İçindedir. Bu mahafil, Almanya tarafından ye- 'niden yapılan ilhakın birçok mahafil- de uyandırdığı hayreti gizlememek- tedir. İyi malâmat alan mahafil, B. Hit- lerin Macaristan hakkındaki uzak veya yakın İasavvurları hakkında bir güna hayale kapılmamaktadır. Bu mahafil, Almanyanın kendi hi- mayesi altında olan Slovakyayı bir «hudut garnizonu. muhafazası için kullanmak tasavvurunda olmasından ve bu garnizonun Almanların arzu- suna göre intihap edilen anda bir taz- Londra 17 — Nevyork Taymis ga- zetesi son vekayi üzerine bugün «Al- Inh Macaristanı korusun!» başlıklı bir makale yazmışlar. 18 Mart 1939 İngiliz ve Fransız Başvekillerinin nutukları Almanyanın Macaristana karşı vaziyeti Berlin 17 — Havas muhabiri bik diriyor: Alman gâzeteleri, Macar as- kerinin Karpatlaraltı Ukraynasını iş- gal etmesi hakkında vaziyet almakta mütereddit görünüyor. Alman mah. filleri hattı hareketini Macaristanın muvaffak olup olmamasına göre ka- rarlaştıracaktır, Almanyanın Kar. patlaraltı Ukraynasından ordularını geçirmek için Macaristana ultimatom verdiği haberi ifitiyatla telâkki edil. mektedir. B. er, Macar kral naibini görüşmeğe davet etti mi? Budapeşte 17 (A.A.) — Salâhiyet- tar mahafll, B. Hitlerin naibi hükü- met amiral Horiy'yi davet etmiş ol- duğuna dair olan haberi tekzip et. mektedir. Çarpışma devam ediyor Bratislava 17 (A.A) — «Havası: Burada öğrenildiğine güre, Macarlar. Ja Ukraynalılar arasında bilhassa İr- sava mıntakasında mücadele devâm etmektedir. Ukraynalı general Prşala, umumi seferberlik ilân etmiştir. Bu sabah cereyan eden bir muharebede 60 Uk- raynalı ölmüştür. .Chust ile Bratislava arasında mu- vasala kesilmiştir. Evvelki geceki yangın (Baş tarafı 7 nci sahifede) gortalıdır. Ancak bu para hasar nis- betinde tazmin edilecektir. '... Evvelki günkü yangında kâmilen yanan Hasan ecza deposunun sahibi B. Hasan, İstanbul piyasasında öte- .denberi müteşebbis ve çok çalışkan bir ticaret adamı olarak tanınmış bir simadır. Senelerle evvel gayet ehem- miyetsiz bir sermaye ile ve pek müte- vazi bir şekilde başladığı işini seneler geçtikçe inkişaf ettirmiş ve sırf kendi gayreti sayesinde “son zamanlarda gördüğümüz dereceye“ yükseltmeğe muvaffak olmuştur. B. Hasanın, sigortaya rağmen mad- di büyük zararı olduğuna şüphe yok- tur. Fakat kendisinin iş kabiliyeti, gayreti ve çalışkanlığı sayesinde bu zararı az zamanda telâfi edebileceği- ne şüphe yoktur. Bay Hasan'a geçmiş olsun deriz. Yangın başlangıçları Abanozda Gülizarın unumi evin- de, Sarıyerde Kegamın aparlımanm- da, Kınalındada Nikolinin fırınmda dün birer yangın başlanğıcı olmuş, derhal yetişen itfaiye tarafından sön- dürülmüştür. Sarıyerde B. Refiğe aid evin bacası tutuşmuş derhal söndürülmüştür. Üsküdarda mütekaid Cevadın eri- nin bacası dün gece tutuşmuşsa da söndürülmüştür. (AKŞAM ) ın yeni müsabakası 30 arkadaş 300000 lira kazandı! Bir müessesede 30 arkadaşbir olupbir çalışan piyango bileti aldılar. Talih bu ya, biletlerine (300,000) İira çıktı. Ve ber biri (10;000) lira hisse aldı. Zenginin malı züğürdün çenesini yorar.sa da bu otuz zenginin akibet- merakla deri herhâlde merak edilmeğe değer!.. Biz de' verenler arasında bir seçim yapılarak (50) kişiye muhtelif ve değerli hedi- yeler verilecektir. Baştanbaşa sürpriz olan hediyeler ayrıca ilân edilecektir. m —— my m, pm Amma a -... snsa sa ww» m duam o