18 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 18 Mart 1939 Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Alman istihbarat ajansının bir tebliği Almanya kendisini dünyada nizamı muhafaza mükellef görüyormuş elmek vazifesi Berlin 17 (A.A.) — Alman İstihba- İ rat ajansı bildiriyor: Alman gazete- leri, daima Bohemya ve Moravyada vukua gelen tarihi hâdiselerin tesiri altındadır. Bohemya ve Moravyada himaye idaresinin tesisi ile, Führer, bu sene içinde üçüncü defa olarak imparatorluğun azametine lâyik bir yükseklikte bulunduğunu isbat et- miştir. Dünya imparatorluk fikrinin Ak manlar için ehemmiyetini anlarsa, büyük bir terakki göstermiş ola- caklır. İmparatorluk fikri, Almanlar için, bir mili efsane, maziden “gelen, halde kendisini gösteren ve istikbalde de kendisini gösterecek olan bir ener- Jidir, Biz, bütün Almanlar, bu impara- torluk fikri ile meşbuuz, Bu impara- torluk fikri, bizim için, bir Alman, bir Avrupa, bir Garp misyonudur. Ak manya, bu misyondan, nizamı muha- faza etmek ve himayesini vermek va- zifesini istihraç eylemektedir. Bu gös- teriyor ki Alman misyonu, dünyayı ortadan kaldırmak ve dünyaya hâ- > olmak değildir, nizamı muhafa- E kıtaları Karpat- laraltı Ukraynasında Macar Naibi orduya ileri emrini verdi. Kıtalar Leh hududuna vardı Bükreş 17 (A.A.) — Havas; Rumen kıtaları, Karpatlaraltı Ukraynası- nın Rumenlerle meskün aşağıda gös- | terilen kasabalarını işgal etmek üze. re harekete geçmişlerdir; Biserlen « Alba 3200 nüfuslu Apsa de Jos 840 » Apsa de Mijlos 6000 » Blatina Den 300 > Rumen kıtaları daha bazı ufak ka- sabaları da işgal edeceklerdir. Öğrenildiğine göre, Romanya, bu muntakada karışıklıklar çıktığına dair! gelen haberler üzerine bu kararı ver- miştir. Bu muntakada tedhişçiler, Rumen halkının hayatını tehlikeye koy- maktadırlar, Bükreş 17 (A.A) — Karpat Uk- rTâynasında bir taraftan Ukrayna asi- Jeri ve diğer taraftan memleketi işga- Je çalışan Macar kıtaatı arasında ka- lan Macar ekalliyetinin vaziyeti, Ro- manya hükümetini bu ekalliyetle meskün olan köylerin derhal işgali imkânını tasavvura sevketmiştir. Bu- nunla beraber salâhiyettar mahfiller- de böyle bir hareketin derhal vuku. bulmayacağı bildirilmektedir. Bu mıntaka halen Ukraynalılarla Macarlar arasında muharebeye sah- ne olduğundan, Romariyanin esasen nazik olan vaziyeti daha ziyade muğl lâk bir şekle sokmamak için elinden geleni yapacağı zannedilmektedir. Macar ordusuna ileri emri verildi Budapeşte 17 — Nalp-Horty ordu- yâ bir emri yevmi göndermiştir. Londrada mühim konuşmalar olacak Fransız Başvekili de gidecek .) — Daily Telegraph gazetesinin bildirdiğine göre Fransız Cümhurreisi Lebrun'ün londra se- yahati esnasinda mühim diplomatik görüşmeler yapılması muhtemeldir, Daladier'nin Reisicümhura refakat etmesi veya mumaileyhten biraz son- ya hareket Gi ihtimali de mev- Bizim için eski Çekoslovakya ara- zisinde nizam, hayati bir menfaati haizdir. Alman olmuyan milf grup- ların bu yeni hayat şersitine intibak etmek ve kendilerine tamamile yeni bir mantalite vücuda getirmek için oldukça güclükler çekeceğini biliyo- fuz, Fakat Almanyanın niyeti, bu dinkilâbin; lüzumlu olduğunu isbat etmektedir. Wölkiseher Beobachter, Pührenin Bohemya ve Moravyada himaye ida- resi tesisi hakkındaki beyannamesini tefsir ederek diyor ki: «Bu mesele, polilik realilelere ve Alman ve Çek milletleri arasındaki ta- rihi münasebetlerin mahiyetine uy- gun bir tarzda halledilmiş bulunu- yor. Bundan yirmi sene evvel bu me- #eleyi başka bir tarzda halletmek bir akılsızlıktan başka bir şey değildi. Prag, vaktile, Rayh'ın paytahtı idi, tarihin seyrini, Masaryklerin, Beneş- değiştirememiştir, Bunda ezcümle deniyor ki: Askerler, sizi Rüten milletinin, yir- mi senedenberi zulum gören sadık Rüten ve Macar kardeşlerimizin kur- tarılması için gönderiyorum. Bu va- zifeyi de yapacağınıza ve Rüten kar- deşlerinizi bin yıl birlikte yaşadığı- miz ve iyi fena günlerde birlikte mü- cadele ettiğimiz Senletyen impara- torluğuna iade edeceğinize katiyen eminim, Askerler, ileri. Arkadaşlarımıza el- lerimizi uzatmak için bin yılık hu. dutlarımıza Karpatlara kadar ileri, Bütün dünya size bakıyor, Allah yar- dımcınız olsun. Budapeşte 17 (A.A.) — Macar ge nel kurmay başkanı bu akşam aşağı- daki tebliği neşretmiştir: Macar Kıtaatının sağ'cenahı Dol- hayı işgal etmiştir. Sol cenah Voloo yakınında Leh hududuna varmış. tır. — m — Asılsız bir haber Ankara 17 (A.A.) — 16 Mart 1939 tarihli (Tan) gazetesinde Amerika dan 1939 senesinden itibaren yapıl- miş ithalâtın faturalarını ödemek için henüz verilmiş bir karar olmar dığı hakkında İntişar eden haber asılsızdır. Anadolu ajansının öğrendiğine gö- Te Amerikadan 1939 senesinden iti- baren gelen malların da müracaat sırasile dövizlerinin peyderpey öden- mesi hakkında - Maliye - Vekâletince kambiyo idarelerine tallmat verilmiş» isviçrenin İstiklâli es vine olursa harp deriz» iz» diyorlar Bile 17 MA) — A) lena öpün manı federal meclis fzasından B. Obreeht, söylediği bir nutukta bil hassa şöyle demiştir: Bir taraftan bize bir taarruz ya. pıldığı veyahud istiklâlimize ve mül- ki tamamiyetimize dokunulmak is tenildiği takdirde bunun bir muha- Küçük Menderes ve Gediz nehirlerile Bakırçay taştı Ödemiş, Tire, Manisa, Me- nemen ve Bergama ovalarını kâmilen su bastı İzmir 17 (Telefonla) — Fırtına bü- gün şiddetli lodosa çevirmiş, denizde bazı zararlara sebebiyet vermiş, Ji- manda demirli Tarı vapuru fırtına. dan pasaport iskelesi üzerine düşmüş ve saatlerce okurtarılamamıştır. Bu yüzden Karşıyaka. vapur seferleri in- kıtaa uğramışlır. Tarı vapuru epey bir müddet sonra arızasız olarak kur- tarılmıştır. Buraya gelen haberlere göre fırtına Ege mıntakasının her tarafında tekrar başlamıştır. Dağlara kar düşmekte- dir. Geceleyin şiddetli yağmur ve do- Judan meyvalar ve mahsüller mühim zarar görmüşlerdir. Küçük Menderes ve Gediz Rehirleri Bakırçay taşmış Ödemiş; Tire, Ma- nisa, Menemen ve Bergama ovaların da araziyi kâmileh sü basmıştar. Şoseler bozulmuştur. Bir çok yer. derde mahsul su altında kalmıştır. Menemeniri Güzelhisar köyü civarın- da Gediz suları büyük betonarme köp-| Türün üzerinden aşmağa başlamıştır. Manisa vilâyelinde Irlamaz çayı taşmış ve şoseyi tahrib etmiştir. Bu- rada münakale münkatidir, Torbalının. Çıplak köyünde Mehmed Akkuşun evine yıldrım isabet etmiş, Mehmedin kanısı 55 yaşında Emine ve oğlu 18 yaşında, Hüseyin ağır yaralı olarak hastaneye kaldırılmışlardır. İzmirde de bazı sokakları kâmilen su basmıştır. İkiçeşmelik ocadde- sinde evkaf idaresine aid bir ey yıkıl- miş fakat nüfusca zaylat olmamıştır. Memelin istiklâli isteniyor Mikiği hükümetine bir nota verildi Kaunas Yi (A.A.) — Henüz teey- yüd etmemiş olan bir habere naza- Tan Memel Almanları lideri B. New- mann, Litvanya hükümetine bir no- ta göndererek Memelin istiklâlini ta- leb etmiştir. Bu notanın bir ültima- tom mahiyetinde olup olmadığı ma- Tüm değildir. Filistin konferansı akim kaldı İki taraf z İngiliz tekliflerini kabul etmedi Landra 17 (A.A.) — Arapların ve Yahudilerin İngilterenin tekliflerini Teddetmeleri üzerine Filistin konfe- ransının tamamile akim kaldığı ha- ber verilmektedir. Londra 18 — Filistin konferansın» daki İngiliz heyeti murahhasası memleketine hareket etmiştir. Hü- kümet, Filistin hakkında yeni bir proje verecektir. Hükümet, Filistindeki İngiliz kuv - vetlerine her ihtimale karşı hazır bulunmak emrini vermiştir. Mavera- Erdünde şiddetli muharebeler ol- maktadır, İzmir rıhtımının belediyeye devri isteniyor İzmir 17 (Telefonla) — Belediye reisliği İktisad Vekâletine müracaat ederek İzmir rıhtımının senelik 75 bin Hrâlk varidatile birlikte Beledi- yeye devrini istemiştir. Bunun sebe bi son zamanlarda kısmen bozulan rıhtımın Denizbank tarafından ta- mir edilmemiş olmasıdır. Karaca oğlan Yazan: Refik Halld Yedinci sahifemizde Son dakika Mussolini 26 martta mü him bir nutuk söyliyecek Rayhştag meclisi, 21 martta içtimaa çağırıldı, Berlinde büyük şenlikler yapılacak Roma 18 — B. Mussolini, 26 mart ta, emekdar faşistlerin yıldönümü münascbetile Mussolini stadında mü- him bir nutuk irad edecektir. Bu mutukta İtalyanların taleplerinden bahsetmesi müstebad değildir. Bu nutuk, radyolar İle neşredilecek ve halk, İtalyan şehirlerinin meydanla- rında toplanarak nutku radyo ho- parlörlerinden dinliyeceklerdir. B. Gayda, Telegrafö gâzetesinde İtalyanın Fransaya karşı taleplerin- den bahsederken diyor ki: « — İtalyanın Fransaya karşı talep- Jeri, Almanya İle akdedilmiş her han- gi bir pakta müstenid değildir. Bu talepler, siyasi rerlitelere dayanıyor. Münasip bir zamanda sarih bir su- rette ileri şürülecektir, Rayiştag meclisi içtimaa davet edildi Berlin 18 — Burada dolaşan riva- yetlere göre Rüyhiştag meclisi 21 mârtta içlimaa davet edilmiştir. Vİ- yanayı ziyaret ettiklen sonra buraya dönecek olan B. Iitlerin parlak bir sürelte karşılanması için * Berlinde büyük hazırlıklar yapılmaktadır. Alman erkânı harhiyek umumiye binasında ve Nazi partisi merkezinde Tesmikabuller tertip edilecektir. Almanyanın Londra sefiri de Berline çağırılacak Londra 18 — İngilterenin Berlin seliri B. Hendersonu davet etmesi Üzerine, Almanyanın da Londra sefi- rini geri çağırması beklenmektedir. Berlindeki İngiliz sefiri, B. Henderso- nun bü akşam Londraya hareket et- mesi muhtemeldir, Sefir, hareketin den evvel Von Ribbentropa vekâlet eden hariciye müsteşarile görüşe cektir. Bükreşte kralın riyaseti altında mühim bir içtima Paris 18 — Bükreşten bildiriliyor: Eral Karolun riyasetinde bütün na- zarlar, erkâru harbiyei umumiye relsi, ordu kumandanları ve diğer generak- lerin iştirakile mühim bir içtima akte- dilmiştir. Bu içtimada Romanyanın milli müdafaası için icap eden bütün tedbirlerin alınmasına karar verilmiş. tir. Karpat Ukraynasında Macar ordu- sile Ukraynalılar arasında muharebe. ler devam eylemektedir. Amerika ilhakı tanımıyacak Amerika, Çek milletinin istiklâl mücadelesine yardım etmek niyetinde Vaşington 18 — Amerika ne bilva- | sıta, ne de bilâvasıta Çekoslovakya- nın Almanyaya ilhakını tanımak ni- yetinde değildir. Bilâkis, Çek mille- tinin isliklâli mücadelesine yardım etmek emelindedir. Orta Avrupa hadiseleri, Amerika- da derin bir tesir uyandırmıştır, Reisi- cümhur B. Roosevelt, hariciye müs- teşanı B. Welsin bugün Avrupa vazi- yeti hakkında. beyânatta bulunaca- ğını gazetecilere beyan etmiştir. Slovakyada bazı hâdiseler oldu Prağda halk keder içinde. Şimdi- ye kadar beş bin kişi tevkif edildi Prag İT — Havas: Tisso, Al manyanın himayesini istemiş ve Hit- ler, Slovakyanın şimdiki hududları- nın himayesini kabul etmiştir. Bazı yerlerde, bilhassa Malncky'de ufak tefek bazı hadiseler cereyan et- miştir, Bu şehirde Slovak makamlar rile Alman askeri şefleri arasında bir Mhtilâ? çıkmış ise de bu hadise, halk ledilmiştir. Pragda halk keder içinde Prağ Vi (AA.) — Prağ halki, ke der, bütün yüzlerde okunmaktadır. Halk, sakin sakin meçhul asker me- zarının önünden geçmekte ve kadın. lar süküt içinde mezarın taşları üz“ rine küçlik çiçekler koymaktadır. Bu- radan geçenlerin bir çoğunun gözle ri yaşlıdır. Şehir, Alman ve Çek bayraklarile donanmıştır. Alman tayyareleri, şeh- rin üzerinde uçmaktadır. B. Hitler Viyanada Viyana 17 (A.A) —'B. Hitler saat Brunndan buraya gelmişti Pragda tevkifler Londra 1T (A.A) — Prağda yapı- lan tevkiflerin adedi beş bini bulmuş- tur. Prağ 17 (AA) — Bohemyada en ziyade okunmakta olan «A, Z> gâz€- tesi tatil edilmiştir. Sovyet Rusyanın vaziyeti Moskova 17 — Siyasi Sovyet ma» hefili, Çekoslovakyayı meydana ge tirmiş olan Fransa İle İngilterenin harekete geçmeğe lüzum görmemiş olmalarına binaen Sovyet Rusyanın müdahalesi için hiç bir sebeb mev- cud olmadığını beyan etmektedirler, İngiliz"bankasındaki çek altınları Zondra 17 (AA) — Çekoslovak milli bankasının Londrada mühim mikdarda altın stoku vardır. Maliye Nazırı bu stok hakkında sorulan bir &üale cevaben bu altının İngiltere hükümeti ile istişare etmeksizin, bâş- ka bir yere nakledilmemesini bankar ya bildirdiğini söylemiştir, ç E BERE EF 9472” no 25'ZURE 6 eSEçEme7 Erg EK Aaa:0X LI SE adese A2 ASURAREEN 7