16 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 16 Nisan 1939 Dün Geceki ve Bu Sahbahki Elfaberler Romanya bir kısım askeri| terhis ediyor Hollanda ise terhis zamanı gelenleri silâh altında tutacak Bükreş 15 (A.A.) — Resmen bildiriliyor: 13 Nisanda Macaristan Harici. ye Nazırı kent Csaky'nin hariciye escümeninde beyanatta bulunarak Maca- ristanın Rumen hududlarına riayet edeceğini söylemesi ve bu beyanatın Ma- caristanm Bükreş elçisi tarafından Romanyaya bildirilmesi üzerine Roman- ya hükümeti silâh ME sınıfları terhis etmeğe karar vermiştir, Arsterdam 15 (AA) — Almanyanın şimdilik Polonya ile müzakereye girişmiyeceği bildiriliyor Berlin 15 (A.A.) — Varşovaya git- miş olan Polonya sefiri Lipski, Berti- De avdet etmiştir. Sefir henüz resmi Alman ricalile temas etmemiştir. Von Ribbenirop, Münihte, Hitler, Berch. tesgadende bulunmaktadırlar, Polonya ile hali hazırda müzakere- ler cereyan etmiyecteği selâhiyettar Romanya Nesredilen bir kararnamede bildirildiğine göre hizmet müddetlerini ikınal eden kıtalar, elinde her zaman mühim müdafaa kuvveti bulundurmak için terhis edilmiyerek silâh altında bırakılacaktır. tedir. Alman istihbarat bürosu, bu | tahrikâttan (Polonya makamlarını mesul tutmaktadır. Diğer cihetten Almanyadaki Polon- ya ekalliyeti, Almanların bu ekalliye- te karşı taşkınlıklarda bulundukları- Yi iddia etmektedir. Estonya ordusu şefi Varşovaya geliyor Varşova 15 (A.A.) — Estonya ordu. su şefi general Laidower, 17 nisanda Varşovayı resmen ziyaret edecektir. Başvekili Calinesco'nun beyanatı Yunmuştur: «Romanya, İngiliz Başvekilinin ve İngilterenin icabında memleketimi- ze bütün kuvvetile müzaheret edeceği hakkındaki beyanatım büyük bir memnuniyetle karşılamıştır. Keza dostluğunu İsbata Jalma âmade olan Yransanm da bu suretle beyanatta bulunduğu ayni memnuniyetle haber alınmıştır. Müsmir terakkimizin ve bütün devletlerle. iyi . münasebetlerimizin tâbi bulunduğu barışı takviyeye ma- tuf her türlü hareketi alâka ve sem- pati ile takib ediyoruz, Vekiller heyeti Dün Cümhurreisinin başkan- Tığı altında toplandı Ankara 15 (Telefonla) — Vekiller heyeti bugün öğleden evvel Başvekâlet binasında Reislcümhur İsmet İnönü- nün başkanlığı altında öğleden sonra- ya kadar devam eden bir toplantı ak- deylemiştir. Türkiye - Ingiltere münasebatı Daily Telgraph siyasi muhabirinin bir yazısı mülâhazaları biraz başka türlü ten- vir etmek lâzım gelir. Bu hal, İngilte- renin Türk istiklâli ve mülki tamam- iğile daha az alâkadar olmasından değil, iki memleket arasında bir itti. faka kadar Herleyen sıkı münasebet- ler mevcud bulunmasından ileri geli- yor. - Bundan başka, sulhün ve kendi em» hiyetlerinin muhafazası için birleşmek te alâkadar olan geniş bir milletler grupile idare ettikleri temaslar hak- kında hükümet adamlarının umum! beyanatta bulunmaları beklenmekte- dire ft : Romanyanın politikası matümdür: Hükümetimiz kendilerine birbirlerini tamamlayıcı menfaatlerle bağlı bu- Tuanduğumuz memleketlerle sıkı eko- nomik münasebetleri inkişaf ettirme- ğe çalışmak suretile iyi anlaşma ar- susunu göstermiştir. Keza hüküme- timiz, Romanya milletinin istiklâlinin. ve hududlarının müdafaasına daima hazır bulunduğunu göstermiştir. Fransa ve İngilterenin muslihane gayretlerimize müzaheret edecekleri- ne dair kendiliğinden ve bizi müte- hassis eden dostane ifadelerle vaki beyanatları umumi barışın takviyesi eserine kıymetli bir hizmettir. Bu ka- bil tezahürler, hangi taraftan gelirse gelsin, bütün milletlerin pek ziyade Ahtiyacı olan itimad ve iyi anlaşma hayasını temin eylemektedir.>» Yugoslavya ve Bulgaristan rek bir tebliğ yapacaktır. Yugoslav- yanın Sofya sefiri, Bulgar Başvekil ve Hariciye Nazırı Köseivanofla gö- rüştükten sonra Belgrada hareket etmiştir. £ Bulgar muhalif mebusların tesizi Sofya 15 (A.A) — Bütün muhalif mebuslar hükümetin harici siyaseti hakkında bir istizah takriri imzalıya» Tak parlâmentoya tevdi etmişlerdir. B. Hitlerin ellinci yıldönümü Alman Devlet Reisi B. Hitlerin elinici yıldönümü münasebetile Berlinde ya- pılâacak merasime davet edilen heye. timiz dün akşam İstanbuldan hare- ket etmiştir. Heyet şu zevattan mürekkeptir: Nafla Vekili general Ai Fuad, genel kurmay ikinci başkanı orgeneral Asım Gündüz, mebus general Pertev, B. Hü- seyin Cahid Yalçın, B. Falih Rukı Atay ve B. Necmeddin Sadak, Son dakika B. Rooseveltin mesajı Almanyada iyi karşılanmadı Alman gazeteleri şiddetli tenkidlerde bulunuyorlar, Amerika, Atlantik filosunu üslerine davet etti Ingiltere, Amerikanın sulh mesajını kabul etti Berlin 16 — Bu sabahki Alman gas zeteleri, müttefikan B. Roosevclt'in mesajımı tenkid ediyorlar, Laypziger Rayhış Nafrihten gazetesi diyor ki: «B. Roosevelt, dünyanın kurta nes vaziyetini takınmak istiyor, Fa- kat bunu yapamaz.» Diğer Alman güzeteleri de şimdiye kadar B, Roosevelt tarafından yapıl miş olan bütüri teşâbbüslerin akim kalmış olduğunu kaydederek, «New Deal; ilânını, siyasi sahadaki Mesiha- ne teşebbüslerinin Lima konferansı- nın akametini birer birer sayıyorlar. Paris 16 — Eerlinden bildiriliyor: B. Hitler, Amerika Cümhurreisinin mesajı hâkkında Hariciye Nazırı Fon Ribbentropla görüşmüştür. B. Hitler, karşı vaziyetini B, Mussolini ile görüş- tükten sonra tesbit “ etmesi beklen- Maamafih Alman siyasi mahafilin- de bü mesaj, gayri müsait bir surette karşılanmıştır. Berlin siyasi mahafi- İ linde, B. Rooseveltin kime hitap ede- ceğinde aldandığı, Almanyanın, beys nelmilel konferansların (tecrübesini yaptığı beyan edilmektedir. Bundan başka bu konferansta gö- Tüşülmesi icap eden meseleler, pek çok olacaktır. Bu meseleler arasında ise Doktrin meselesi hâkim bir mevki tutuyor. İtalyadaki intiba Paris 16 — Romadan bildiriliyor: Rooseveltin mesajı hakkında Kont Ciano ve Mareşal Göringle görüşmüş- tür. B. Rooseveltin mesajı hakkında henüz burada hiçbir aksülâmel yok- tur. Roma mahafilinde beyan edildi- ğine göre, İtalya, sulhu kurtarmağa matuf her samimi teşebbüsü müsait bir surette karşılayabilir, Zira, İtak ya sulh istiyor. İngiltere teklifi kabul etti Londra 16 — İngiltere hükümeti, 'B. Rooseveltin teklifini memnuniyet- le kabül etmiştir. Bu hususta neşre- dilen resmi tebliğde, İngiliz hüküme- tinin B. Roosevelt'in bu şayanı tekdir teşebbüsü, Avrupayı tehdid eden müt- hiş felâketin önüne geçebilecek bir ma hiyette telâkki ve ve kabul ettiği be- yan edildikten sonra: «Şimdi Alman- ya ile İtalyanm cevabını beklemek lâzımdır? denilmektedir. Amerika Atlantik filosu hazırlıklar Ispanyaya yeniden 40004! İtalyan askeri gönderildi Tondra 15 (MA) — Daily Te- legraph gazetesinin İtalyadan öğ- rendiğine göre, askeri hazırlıklar faaliyelle devam ediyor. Napolide asker sevkıyatı için bütün hususi otomobillere ciheti askeriyece va- yeğ edilmiştir. Alman kıtaatının İtalyaya giri- # Meşhur Kurtdereli Mehmed pehlivan Bahkesirde ölmüştür. X Ebe Talebe yurdu önümüzdeki ders yündan itibaren kapatılacaktır. 4 Beden terbiyesi umumi müdürlüğüne 1039 bütçesile 301,170 Ura yardım yapıla- caklar. Millet Meclisine verilen yeni tekâlifi harbiye kanununun yarın muhtelii en- - Rusya ile müzakere iyi şekilde ilerliyor Sovyetlerle akdi düşünülen paktın mahiyeti ve şekli nasıl olacak? Paris 16 — Dün B. Bonnet ile Sov- yet Rusya sefiri B. Suriç arasında vu- ku bulan mülâkat neticesinde müza- kerelerin iyi bir safhada bulunduğu öğrenilmiştir. Tecavüzlere karşı akdi düşünülen karşılıklı yardım sistemin. den bazı meseleler şimdiden halledil- Rusya ile akdi mutasavver pakt şu şekilde olacaktır: Londra, Paris ve Moskova arasında akdedilecek anlaş- mada Sovyet hava kuvvetlerinin İn- giltere ile Fransa tarafından garanti edilen memleketlere bir tecavüz vuku- unda İngiliz ve Fransız hava kuvvet- lerile birlikte yardım etmeleri ve bir harp vukuunda Sovyet Rusyanın Pram sa ile İngiltereye harp malzemesi ver» mesidir. Italya Hariciye Nazırı Roma 16 — İtalya Hariciye Nazın Kont İtalya mi esnasında bir mutuk irad etmiş ve ez- cümle demiştir ki: — İngiliz - İtalyan itilâfına bir kıymet veriyoruz. San hadiseler, bu İtilâf boza- cak mahiyette değildir. Badehn Kont Cjano, B. Chamberlain itlâfları — İtalyan lejyonları, hak ettikleri mü- Kâfati aldıktan, yani Madridde yapılacak geçld resmine iştirak ettikten sonra mem- leketlerine döneceklerdir. Kont Clano, Armavutluktaki son hadi- #eler emasında İtalyaya karşı teveceüh- Kür davranmış olan devletiere ve bilhas- #2 Almanyaya teşekkür etmiştir, Kont Clano, kahraman evlâdlarının fe- İspanyadan kont Cianonun nutku Berlin - Roma mihveri Italyan siya- setinin temelidir ve öyle kalacaktı betler idame etmek hususundaki arzu ve niyetini teyid elmiş, İtalyanın Arnavut- luktaki menfaatlerinin inkâr edilemiye- €tk bir mahiyette olduğunu, kıral Zagu- mun istibdadına nihayet vermek için Ar- navatlağu işgal ettiğini söylemiş ve de- miştir ki: — Arnavutluğun işgali, Yugoslavya için etmez. Arnavutluk valii umumiliği Roma 16 — Amavutluktaki vali umu” alliğe, Habeşistan vali umumisi Duc . Aostun ve yahut Duc de Bergamenis isimleri zikredilmektedir. # Dört gündenberi Ankarada bulunan direktörü B. Badreddin Ata bu mbahki ekspresle gehrimize GÖR“, | müştüz. j