16 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

16 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

| e. POLİTİKA İngilterenin asıl endişesi İngiliz Başvekili san beyanatınâş &Aynavutluğun uğradığı âkibete ve bundan dolayı Akdenizin bir kotu olan #ma pek ehemmiyet vermemiş ve Âznvut tik statükosunun bozulma- istiklâlinin devam önir İtalya Hariciye Nazırının vermiş olduğu sözü sened. ittihaz iktifa etmiştir. malümdur! B. Ohamberlain daha riyade İtalyan zaman İspanyada kalmalarından ve alsyh İngiliz - Armavutluğun bundan sonra nasi müstakli olacağı gayrı mabdud bir bu yüzden statükonun ve binasa. İtalyan muahedesinin bozulmasından endişe etmiştir. İngiliz Başvekili, Madrid düştükten sonra - İtalyan gönüllüleri, tayya- Feleri ve plotlarının çekileceklerine dair - İtalya hükümeti namına evvelce verilen teminatım yerine getirilmesi tzerinde israr etmiştir. İngütere, İspanyada İtalyan fırkaları ve hava kuvvetleri mevcud bu- lundukça Cebelüttarık'ı emniyette fık'ı İtalyaya rapteden berrahın üyor, Şon zamanlarda Cebeltitta- leki La Linea beldesi civarındaki hâ- kim tepelere mtltemadiyen toplar yerleştirilmesi | İngüizleri çok endişeye düşürmüştür. Almanya, açık denir donanmasının bir Z müddetle İspanya açıkla rında manevralar yapacağını İngiltereye bi İspanyanın Atlas Okyanusuna bakan şimal limanları fki senedenberi Almanların elinde idi, Burada ve bahusus Ferriol harb limanında Almanların babri ve havai ts. ler tesis ettikleri malümdur, İngiltere Yunanistana bir taraflı teminat ve- rerk Akdenizin şark havzasına ehemmiyet verdiğini anlatmıştır. Pakat kiymet verdiği İspanyadaki vaziyettir. ) SENEEENEEEAEAAAEERPEAEARDENSENENABAERAEEA NARA Fakat Çekoslovakyanın âkıbetin- AKŞAM Arnavutlukta çete harbi Çeteler bir Italyan tayyarasii yara idirmişler? 'Tirandan Times gazetesine bildi. rildiğine göre, İtalyan askerleri halka karşı kati bir nezaket göstermektedir. Bütün kahveler, oteller ve lokantalar İtalyan askerile doludur. İtalyanlara karşı gösterilen mukavemet cidöiye- ; tini kaybetmiştir. Çünkü firar eden * çeteler kâfi miktarda cephane alama mıştır. İtalyanlar şimdi en zor ve ge- gilmez yolları kendilerine açmağa ça lışmaktadırlar. En ziyade mukavemet eden kuvvet kıral Zogo'nun hassa alayı kumanda» nı Hisn'in idaresindeki askerlerdir. Babık Maarif Nazırı B. Dibra'nın 500 © gönüllüsü de mukavemete devam et» mektedir. Çetelerin mati nehri sahil. lerinde bir İtalyan tayyaresini yere in- Ğirdikleri söylenmektedir. Arnavulluğun şimalindeki Mirdit- y İtalyan istilâsı başlamadan evvel ogoya karşı isyan etmişlerdir. Bu is- anın başında Arnavutluğun en zen- & gn adamı olan Begverlazsi vardır. undan on sene evvel kıral Zogo, Onun kızını almayı vadetmiş, fakaf #onra bu va'dinde durmamıştı. Bu- bun Üzerine Begverlazzi bu hakare- fin intikamını alacağını söyliyerek İtalyaya kaçmıştı. Arnavutluğun Londra sefirinin bir cevabı Londra 15 (A.A.) — Armavutluğun Londra sefareti tebliğ ediyor: Tiran Hariciye Nazırı, 13 nisanda Arnavutluk sefaretine bir telgraf çe- kerek, Tirandaki sözde Millet mecii- sinde ittihaz edilen kararları bildir miş ve bir hükümet kurulduğunu ha- ber vermiştir. 15 nisanda Londraya gelen bu telgrafa Arnavutluk sefiri Kral Zogonun yeğeni, çete harbini idare eden Saint Cyr mezunlarından prens Ali Cemci Trakya i İzmir ir fuarına geniş mikyasta le meeii Trakya fuar komitesi umumi müfettişle beraber Bdirne (Akşam) — 939 beynelmille İzmir fuarına geçen yıllardan Kont Ciano ve Stoyadinoviç bir av partisinde Balkan hari- tasını değiştirmek istemişler Paris Soir'ın Belgrada gönderdiği muharrir bu hususta Sırp Ahali partisi reisi Yuvanoviçle görüşmüş, o da bunu teyid etmiştir Paris - Soir gazetesini muhabiri, Fransız akademisi âzasından Jeröme 'Tharaud Bolgraddan yazıyor: Yugoslav hükümeti, di Wiş ızhar etmiyor. Bu da pek tabildir. Dahilde ciddi maşguliyetleri bulun cuğu kimsenin meçhulü değildir. Türvatistan muhtariyet istiyor. Arsa- su Yugoslav devleti kadrosu dahilin- dp kendine mahsus bir parlâmento ve Mare sahibi olmüktır. Hattâ Kral Alek- gen ders alan Hırvatlar mütenebbih dimuşlardır. Bugünlerde iki kardeşi yaklaştıracak müzükerelere başlan- mıştır. Harici tehlike tehdidi altın ds Belgrad ile Zağreb arasında mü- Bhsebetler iyileşmektedir. Fakat ittihadın tamamlanması için lacak daha birçok şeyler vardır. kana boyayan son hâdi- serde heden daha kati bir vaziyet âlmadıkları Yügoslaylara sorulduğu zatıan size haritayı göstererek: — Buraya bakınız diyorlar ve size düşman Almanya, Macaristan, Bul- İtalya o milletlerile etrafı memleketlerini gösteriyor. » İşte, o zaman Yugoslarların gös- terdikleri ihtiyat ve tereddüdün se- bebleri anlaşılıyor. 1014 senesinde Rusya ile Fransa- nın müdafaası için harbe giren eki küçük Sırtistan bugünkünden Sırbistan büyümekle daha çok ya- ralanabilir bir hale girmiştir. Biyaset adamları böyle düşünüyor- lar, fakat halin düşüncesi başkadır. Yugoslavlar, d'ndar bir millet olduk. ları cihetle, paskalyeye tekaddüm eden mukaddes cuma günü başlı- yan Arnavutluk taarruzu, kendile- rinde nefret tiyandırıyor, o günün in- tihabında şeytani bir fikir bulmak. ta ve bu günü intihab edene saadet getirmiyeceğini ganneylemektedir. Ahali partisi şefi ne diyor? Ahali partisi şefi B. Yuvanoviç ile im. Yuvanoviç altınış yaşında ve hakiki bir Sırp tipidir. Tabii Amavutluk meselesinden konuştuk. Muhatabım bana dedi ki: — Zenneder misiniz ki, İtalyanlar, Arnavut Kralı Zogonun ve bedbaht zevcssinin akıllarını başlarına getir mek için oraya bu kadar asker, top ve mitralyöz gönderiyorlar, hayır... İtalyanlar, #'eride daha geniş bir ha- Tekete girişmek için Arnavutlukta bir üssülhareke tesis ediyorlar. İtalyan- lar, bizim memleketimizin içinden Roma imparatorluğu zamanında ta kib edilen İgnatia yolundan Adalar denizine inmek istiyorlar. Eğer bu projelerinde (muvaffak olurlarsa, Şarki Akdenize hâkim olacaklardır. Alr.anlar da Romanya üzerinde bes- ledikleri emelleri tahakkuk ettirirler se Karadenizin hâkimi kesilecekler. dir, Arnavutluğun işgali, bu büyük 8e- naryonun ilk perdesidir. Hükümeti mizin hiç olınazsa cereyan eden hâ- disatın mahiyetini ve bizim istiklâl- mizi yıkacak bir hareketi kabul ede- miyeceğimizi gösterecek sembolik bir harekette bulunmadığına müteessi- fim. Bütün tarihimiz, istiklAlimizi ka- zanmağa matuf mücadelelerle dolu- dur. Kanımızla ödediğimiz bu hürri- yetten feragat etmiyeceğiz. Emin olu- nuz, memleketin müttehid hissi ve düşüncesi budur. —Ohalde bir kaç senedenberi Yugoslavyanın Almanya ve İtalya ile takfb ettiği dostluk siyaseti nasl isah edilebilir? müyor ve köylülerimize, zahirelerini kolayca ve iyi flatle satmalarını te. bis kendisine şeftali, domuz ve mısıy satıyoruz, Herşey yolunda gider gö- rüuüyordu. Çekoslovakya meselesi haritasını yeniden tanzim ediyon min etmekle herşeyin yolunda gide- | lardı. Elli yaşına girmesi münasebetile ADOLF HITLER ketimizden de bir heyet dün Alman yaya, büyük merasime İştirak etmek aero, davetli mintil, hareket etti. Milli sosyalist fırkasının lideri ola İd tedise de akademi Imtihanlarında kür daha parlak surette iştirak edecek olan Trakyanın hasırlık komitesi bugün | zanamadığı için alınmadı, Beneral Kâzım Diriğin başkanlığında toplanmıştır. Kadınlar kolu da bu hafta toplanacak ve ince el işlerini hazırlıyacaktır, Vilâyetlere talimat verilmiştir. Komite her on beş günde bir toplanacak ve hazırlanan işleri tedkik edecektir. hilde Yahudi aleyhtarlığı). Alman ka nından olanlar en yüksek kandandır. (Binaenaleyh cihanda Alman hâki- miyeti). Bütün Almanların mesud ol- ması için de, devlet sermayedarlığı... İçtimel sınıfları, aralarında mücade- le ettirmeyip imtizaç ettirmek fikri da İtalyan faşistliğinden mülhemdir, de- nebilir, (Sınıf mücadelesini kaldırmaği için komünistiikle mücadele, Bir mik let, bir devlet halinde bir şefe itaati)