16 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

16 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Mecidiyeköyündeki oto- büs kazası muhakemesi Şoför ve arabacı kabahatli olmadıklarını söyliyorlar Evvelki gün Taksimden Büyükde- reye giderken Mecidiyeköyü civarın- da idare ettiği otobüsle Hurşit oğlu on beş yaşında Süleymana çarparak ölümüne sebebiyet vermekten maz- nun otobüs şoförü Remzi ile, Büley- mani yük arabasına bindirmek ve ka- Iabalık bir yerde indirmek suretile seyrüsefer nizamatına muhalif haro- ket ederek ölüme sebebiyet suçuna iştirakten maznun sucu Mahmudun Cürmümeşhud kanununa tevfikan muhakemelerine dün asliye ikinci ce- za mahkemesinde başlanmıştır. Müddelumumilik iddianamesinde her iki maznunun da ölüme sebehi- yet suçundan dolayı Ceza kanunu- nun 466 inci maddesine göre cezalar» dırılmaları isteniliyordu. o Bundan sonra kaza yerinde keşif yapan ehli- vukufun raporu okundu. Raporda, kaza esnasında şoför Remzinin seyrü- sefer nizamatına uygun olarak vasati süratle gittiği ve yine nizami şekilde önündeki su arabasının yanından ge- çeceği sırada birdenbire arabadan inen Süleymanın, otobüsün altına düştüğü, şoför Remzinin hatası gö- rülmediği bildiriliyordu. Maznunlar bu rapora karşı bir di- yecekleri olmadığını söylediler. Ölen Süleymanın babası Hurşit de davacı sıfatile muhakemeye kabul edilme- sini ve bu husustaki istidasını sonra vereceğini söyledi. Mahkeme bu İs- lebi de kabul etti, Bunu mütcakib maznunların isticvaplarına geçidi. Evvelâ arabacı Mahmud dinlendi ve vakayı şöyle anlattı: - Süleyman - benim amcamın oğ- ur, Şişlide bana tesadüf etti, Ken- | sini Mecidiyeköyüne kadar götür- | memi söyledi. Arabama aldım. Topal Cemalin kahvesine yaklaştığımız $i- rada arabanın sol tarafından indi. Ben biraz ilerledim, arkamdan bir düdük sesi duyup döndüm. Amcaza- dem Süleymanı otobüsün tekerlekleri altında gördüm, Kazanın nasıl oldu- ğunun farkında değilim, Şoför Remzi şunları anlatmıştır: — Saat on ikide Taksimden kalk- tım. Mecidiyeköyüne geldiğim sırada süratimi azalttım. Ben, on kilometre ile gidiyordum. Mütemadiyen-korne de çalıyordum. Birdenbire karşıdan bir araba gördüm. Yanına yaklaşın- ca arabanın solundan geçecektim. Araba ile otobüsümün arasında bir | | Birlikte Borçlu para verirken alacaklı borç- lunun yazdığı senede meclistekile. rin de kefil olarak imza etmelerini istedi, — Canım, dördümüzün birden ke- fil olarak imza etmemize ne hacet vür, birimizin - veya ikimizin imzası kifayet etmez mi? denildi ise de bu sözleri alacaklıya bir türlü dinlete- mediler, çarnaçar dördü de borçlu- nun İmzalamış olduğu sekiz bin )i- ralık âdi borç senedinin altına kefil olarak imzalarını koydular. Aradan epeyi zâman geçti. Borçlu tecrübesi olmadığı hâlde bir takım ti- cari işlere girişti ve neticede iflâs edip 8000 lira borcunun bir lirasını tahkikata girişti. Aklı sır hangisi en zengin ise onu dava edecekti, Lâkin avukatına danışınca şaşırdı kaldı, çünkü Borçlar Kanununun 487 nci maddesine tevfikan her bir kefilden alacaklının isteyebileceği miktar yal- nız iki bin lira, yani alacağın dört- te biridir. Çaresiz her biri aleyhine takibata girişti. Kefillerden biri müflis çıktı, İkinelsinin Türkiyede ikametgâhı ol. madı gibi zaten Amerikaya gide. Hi epeyt zaman olmuş, üçüncü kefil. den ancak bin lira alınabildi. İ ve hırszlarin teşriki mesai ettiğimi metre kadar mesafe kaldığı sırada i bittir, Kanun Bilgileri ansızın arabadan birinin yere atladı- ğını farkettim. Hemen el ve ayak Otobüste bulunan yolculardan Gü- sin şu ifadeyi verdi: — Ben otobüsün ön stasında otu- Tuyordum. Ağır gidiyorduk. Bir ara- ık önümüzde bir adam gördüm ve tam bu sırada otobüs hendeğe yu- Yarlandı. Şoförün önümüzdeki ada- ma çarpıp çarpmadığının farkına va- ramadım. Diğer şahid Feriha da ayni ifadeyi vermiştir. Otobüste bulunan Sarıyer Jandarma kumandanı da şunları an- latmıştır; — Otobüstmüz ağır gidiyordu. Ben kitap okuyordum ve otobüsün müte- madiyen korne seslerini duyuyordum. Bir aralık birdenbire şiddetle sarsıldık ve otobüs hendeğe yuvarlandı. Ka- zada hiç birimize birşey olmadı. Diğer yolcuları sükünetle otobüsten dışarı- ya çıkardıktan sonra ben de çıktım. Muhakeme akşam geç vakte kadar devam etmiş ve gelmiyen şahitlerin çağrılması için başka güne bırakıl mıştır. Bir tavzih Denizbank eşya anbarındaki hursız- ık hadisesinin muhakeme safahatını yazarken suçlulardan Alinin mahke. metle verdiği ifadede anbar memüru İzzeddinle uyuştuklarını söylediğini kaydetmiştik. İsmi geçen anbar me- muru B. İzzeddin şu tavzihi gönder- miştir: Denizbank Eminönü 4 numaralı ah- barından sirkat edilen eşyaların hır- sızlara benim tarafımdan verildiği ve eşyaların “durduğu mahal gösterildiği güzetenizin 9/4/939 tarihli ve 7355 sayılı nüshasında okudum. Sirkat Denizbank anbar memurla- rınca anlaşıldığı zaman ben zikredilen anbarda memur değildim. Esasen ah- vali sıhhiyemden dolayı on ay rapor- la mezun bulunuyordum. Mezuniyeti. mi müteakib $ numaralı anbara me- mur olup ta geldiğim zaman #irkat vakası alâkadar Denizbank anbar me- murları tarafından tesbit edilmişti. Binaenaleyh benim bu işle hiç bir alâ- kam olmadığı kuyudu resmiye İle sa- kefâlet O zaman gene 487 inci maddeye tevfikan dördüncü kefilden müteba- kr alacağıni, yani 7000 lirasını “ta. mamen aldı. Zira birlikte kefalet hâ- linde kefillerin her biri kendi hisse- leri miktarınca âdi kefil gibi, diğer lerinin hisseleri için kefile kefil sıfa- tile mesuldurlar. Adi kefilin mesuliyet dereecesini bundan evvel öğrenmiştik, Maama- fih, bir kere daha tekrâr edelim: Adi kefil ancak şu hâllerde borcu öde- meye mecbur tutulur: 1) Kefalet akdinden sonra borçlu. iflâs ederse, 7) Borçlu hakkında takibat yapı- hır da bu takibat alacaklının hatası olmaksızın semeresiz kalırsa, yani ele bir şey geçmezse. 3) Borçlu aleyhinde Türkiyede ta- kibat icrası imkânsız hale gelmişse. İşte birlikte kefil olanların herbiri kendi hisseleri miktarınca âdi kefil gibi mesul olduklarından borçlu if. lâs edince herbiri iki bin lira verme- ğe mecburdur. Kefile kefil sıfatı ise Adi kefalet ha Minin aynıdır, yâni yukarda saydığı» miz üç vaziyetten biri hâdis olur da 16 Nisan 1939 Beşiktaş Demirspora 2-0 yenildi Siyahbeyazlılar ağır ve dur- gun oynadılar. Demirspor enerjik bir oyunla galibiyeti hakketti Ankara 15 (Telefonla) — Beşiktaş Demirspora 2-0 mağlüb oldu. Siyah- beyazlıların bugünkü durgun ve hâ- reketsiz oyunu karşısında atılgan ve enerjik bir oyun çıkarani Demir. spor haklı bir galibiyet kazandı. Çok güzel bir havada 19 Mayıs stadında 10 binden fazla seyirci önünde oyna- nan maça takımlar şu şekilde çık- mışlardı: Beşiktaş: o Mehmed Ali - Hüsnü, İbrahim - Hüseyin, Bedii, Feyzi - Hayati, Hakkı, Nazım, Şeref, Eşref. Aynen geçen hafta Fenerbahçeyi 3 - 0 yenen takım. Demirspor: Hilmi - Gazi, Şevket « İbrahim, İbrahim, Kâmi! - Mustafa Arif, Orhan, Orhan, Zeki. Bu takımda eski Çankayalı oyun- cular bulunuyor. Sağhaf eski Beşik- taşlı Maraton namile maruf İbrahim. Hakem Muzaffer, Galatasaraylı eski | futboculardan Mithatın küçük kar- deşi... Seyireller arasında Hariciye Vekili B. Şükrü Saracoğlu da bulunuyordu. Beşiktaş maça çok yavaş başladı. Pek kısa süren bazı anlar müstesna, | Beşiktaş, görmediğimiz,ağır oyununu | maçın sonuna kadar devam ettirdi. | Geçen haftaki galibiyetin verdiği yer- siz emniyet yüzünden Beşiktaş takı- mı tanınmıvacak derecede ağırlaşmış ve oyunu mühimsemez bir vaziyet | almıştı. Pek tabii olarak bunun ce- zasını çekti. İlk on dakikada Demirsportular | ağır bastılar. Yirminci dakikaya ka- dar oyun beralere bir şekilde devam etti. Yirminci dakikadan sonra Be- şiktaşlılar bir müddet hâkimiyeti ele aldılar. BİRİNCİ GOL 28 inci 4rkikada Demirspor sol- açığı Zeki ortadan bir pas aldı. Hüse- yini geçti, yerden ortaladı, Orhan gü- zel Lir ça'ım ile İbrahimin sağından geçerek yerden Köşeye bir şüt çekti. Mehmed Ali zamanında plonjon yap- saydı, bunu kapabilirdi. Beşiktaş ağır basmağa başladı. Ortadan kısa paslarla r.ürafanya geçmeğe çalışi- yorlar, Hakkı ve Nâzimin şütleri ha- | vadan gidiyor. Bu sırada Şerefin şim- şek gibi vole bir'şütü *direğe çarpıp geri döndü. Beraberlik” fırsatını ka- çıran Beşiktaş devreyi 1 - O mağlüb bitirdi. İKİNCİ DEVRE Beşiktaş tahmin hilâfına ikinci devrede daha ağır ve daha lâkayd bir oyun tutturdu. Demirspor forvertleri Kale önünde fazla acele ediyorlar. Yoksa netice alamıyacaklar. İKİNCİ GOL Onunucu düklkadâ Beşiktaş sağhefi Hüseyin korner civarında favl yâptı. Bunu Zeki çekti. Hatalı yer tutan Beşiktaş müdafaasi arasından Arif güzel bir Kâfa ile topu havadan Meh- med Alinin elleri (arasından ağlara | gönderdi. Bu golden sonra İbrahimle Feysi yer değiştisdiler. Beşiktaş ha- rekete geçmek istiyor. Ortadan yapı- lan Kısa paslı akınları enerjik Demir- spor müdafaâsı kesiyor. Beşiktaşın neticesiz hâkimiyeti bir müddet de- l vam etti ve yavaş yavaş takımın oyu- nu büsbütün bozulmağa ve mağlübi- yeti kabul eder bir oyun oynamağa başladı. Maç 2 - 0 Demirspora mağ- Tübiyeti ile neticelendi. NASIL OYNADILAR Beşiktaşın bugünkü oyunla mağ- lübiyeti tabif bir neticedir. Siyahbe- yazlılar çok ağır, kısa paslı, tutuk ve enerjisiz bir oyun oynadılar. İçlerin- de arasıra hırçınlaşan Hüsnüden başka muvaffak olen oyuncu yoktu. Bu oyuna rağmen eğer birinci devre- yi berabere bitirseydiler belki netice değişebilirdi. Demirspor enerjik oyu- nile galibiyeti:hak etti. Kaleci ve bek- ler iyi, haflar çok geyretli idiler, Forvert hatlındf sentrfor Orhan güzel oynadı. Diğerleri de zararsız ça» aştılar. Yalnız solaçık Zeki favullü oynadı. Hakem Muzafferin idaresi vasattı, Ulvi YENAL İnsanlar sel halinde KEŞİFALAYI ERROL FLYNN - OLİVİA de Havilland Bugün: İPEK sinemasında 2 film birden HALKIMIZDAN GÖRDÜĞÜ BÜYÜK RAĞBET we » 2) CAMBAZHANE ÇOCUĞU Fransızca sözlü, son derecede müessir bir Macera Şaheseri Baş Rollerde : Sümer Sinemasında SÜVEYŞ FEDAİLERİ Bugün görülecek, Eğlendirecek ve güldürecek film... Sinema Kraliçesi GABY MORLAY ır gaya tutul L Eye »- giydiren LA Sine lığa bir şeref UMUMİ ÜZERİNE Saat 1 — 4.15 ve 8.10 YALAS BERRY - JAKİ Sant 11, 2,30, 6 — ve 9,45 te KOPER Kahkaha Kralı VE FERNANDEL tarafından fevkalâde bir tarzda yaratılan Büyük bir muvaffakıyetle Trim olan Nükteli, MHMerkül eğlenceli ve neş'eli filmini mutlaka görünüz. Bugün saât 11 ve 1 de tenzilâtlı halk matineleri, İ ne rağmen Muallim İ olahı yapıldı. 7 kişinin “iştirak ettiği Müessir bir Fedakârhk Romanı ON PUSE Emniyet umum müdürlüğü | 15 vilâyette kurs açacak | Ankara 15 (Akşam) — Emniyet iş. | deri umum müdürlüğü polislerin mes. | eki bilgilerini arttırmak için on beş | vilâyet merkezinde kurslar açacaktır. Bu hususta hazırlıklar yapılmaktadır. | Kurslarda çalıştırılacak öğretmenlere beher ders saati için 1 - 3 lira ücret | verilecektir. | Edirnede spor faaliyeti o | Edirne (Akşam) — Mektepler ara- sındaki lig maçlarına başlandı. Okul spor yurdları komitesince hazırlanan programa göre birinci hâfta-Erkek | muallim - Sanatlar A ve B takımları karşılaşacaklardı. Baat 14 te evvelâ bu iki okulun kü- çükleri hakem H. Berkanın idaresin- de oynadılar. İlk devre müsavi bir şe- kilde cereyan etti, ik golü Sanatlar altı. İkinci kısımda buna mukabele eden Erkek muallim B takımı oyun sonlarına doğru ikinci bir golle gali- biyeti temin ederek sahadan bu hetice ile ayrıldı. Saat 16 da bu iki okulun birinci ta- kımları hakem A. Özgirgin idaresinde | karşılaştılar. - Maç iki tarafın canlı | çalışmasile geçti. İkinci kisimda San- | atların hissedilir derecede falkiyeti- | müdafaasının | gayreti takımlarına gol yapılması fır- | satını vermedi. Oyun da böylece bera- berlikle nihayet buldu. İ Bölgemizde biraz geç başlıyan seri bisiklet yarışlarının 40 kilometrelik bu müsabakada Mehmed İpek birin- ci, Mustafa ikinci ve Ekrem üçüncü geldiler. Futbol ve voleybol takımları ile Kırklareline gider Erkek lisesi genç- leri orada Halk sporla futbol ve voley- bol karşılaşması yapmış ve futbolda 6-1, voleybolda da 4-15, 9-15 gibi iyi bir netice ile galib gelmiştir. seli gençler seyahatlerinden çok | memhun kalmışlardır. Gençler ayni gün Bdirmeye avdet etmişlerdir. ÇOCUK BALOSU 23 Nisan çocuk bayramı münasebetile Şişli Halkevi tarafından Çocuk Esirgeme kurumunun iştirakile Dağcılık klübü sa- onunda bir çocuk balosu hazırlanmak” tadır. Bunun için şehrimizin en maruf en yüksek ailelerinden müteşekkil bir komi- te faniiyete geçmiştir. Balonun çok ne- geli ve parlak olması için bütün tedbirler Alınınıştır. Baloya pazar günü saat 15te başlanacak, danalar, temsiller, muhtelif mele haiz biz de gürbüz çocuk yapılacaktır. — Davetiyelerin Tadi Halkeinden tedariki haklar, - HERBERT MARSHALL TARBARA STANWYCK Şafağa Dönüş Çigan müziklerinden ateş alan bir film BUGÜN 11 den itibaren Milli Alemdar a Toplanınız. BÜYÜK Hepiniz: Zır Deliler Operet 3 perde