21 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

21 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

ği Sahife 10 Hitlerin ellinci yılı “Baştarafı 1 net sahifede) tik resmigeçidi yapılmıştır. Muhafaza alayını muhafız polisin geçidi takip etmiştir. Bunu güteakip tebrik me- raslmi başlamıştır. Evvelâ saat 9,25 te Papanın veki- li monsenyör Cesare Orsonico B. Hit- lere kor diplomatiğin temennilerini Arzeylemiştir. Müteekiben Almanya iarafından himaye edilen halk namı- na Bohemya ve Moravya umumi vâ- Jisi von Neurath'la Başvekil Hacha ve bir dakika sonra da Slovakya Baş- vekili monsenyör Tisso tebrikte bu- Tunmuştur. Saat 9,45 te Alman hükümet âzası ve saat 10 da B. Göringin başkanlı- Eında ordu mümessilleri gelmişlerdir. Müteakiben Berlin Belediye reisi Dr. Lipper, Berlin halkının tebrikle- rini arzetmiş ve saat 11,15 te Alman ordusunun geçidi başlamıştır. Berlin 20 (A.A.) — B. Hitler müte- addid defalar şansölüri balkona çıka- rak halk tarafından hararetle alkış- Berlin 20 (A.A.) — Askeri geçid saat 15 de ağır topçunun geçmesile nihayet bulmuş ve B, Hitler halkın alkışları arasında saraya dönmüştür. Saat 17,15 de B. Hitler Macar ve Bulgar heyetlerini kabul ederek Ma- car naibi ve Bulgar Kralı tarafından gönderilen hediyeleri almıştır. Saat 11,30 da verilen çayda B, Hit- ler yabancı heyetleri kabul eylemiştir. Fahri vatandaşlık B. Hitler geçit- Tİ vatandaşlık diplomunu takdim ederek, bunun Danzig şehrinin büyük minnettarlığının arzı için olduğu- nu geçen yirmi yıl zarfında Vistül mansabırın ön karakolu vazifesi gö- ren ve Alman mahiyetlerini, ay za etmiş bulunan rerin bu vatandaşlık sıfatım sü etmesile bahtiyar olduklarını bildir. miştir. Berlin 20 (A.A.) — Yabancı misa- firler, bu sabahki askeri geçidi iki ge- niş tribünden seyretmişlerdir. Geçitle birlikte, birçok askeri tayyareler şe hir üzerinde uçmağa başlamışlardır. Berlin 20 (A,A.) — Berlin operası bu akşam Führerin davetlilerine «Şendul» temsilini vermiştir. Prağda askeri geçidde halk- tan hiç kimse bulunmadı Prag 20 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: B. Hitlerin yıldönümü Pragda sü- künetle tesld edilmiştir. kalabalık bir halk kütlesi, 15 inci asır da Almanları Prag üniversitesinden koğmuş olan Jean Huss âbidesine gi- derek Abideyi çiçekle doldurmuştur. Ekseri kimseler, tatil günü olmasın- dan istifade ederek, şehri terketmiş- ler ve bu suretle askeri geçidde halk- tan hemen hiçbir seyirei bulunma- mış gibidir. Berline giden heyetler Berlin 20 (A.A.) — B. Hitler'in do- ğumunun 50 nei yıldönümü münase- betile Berlin'e gelmiş olan ve en azı > imemleketi temsi) eden resmi misa- yesi reisi General Russo, sabık Macar Nazırlarından B. Daranyi ve B. İmre- di, Bulgar Mili Müdafaa rüesesası, başkumanda. İngiltere kralının tebriki Londra 20 (A.A.) — Kral doğumu. nun 50 nci yıldönümü münasebetile B. Hitlere bir tebrik telgrafı gönder. miştir. Von Neurath'ın bir Berlin 20 (A.A.) — Nacht Ausgabe Hitlerin bayramı dolayıstle Von Ney. rathın, Hitler tarafından takip edilen harici siyaset hakkmda bir mülâkata. nı neşretmektedir. Von Neurath, Hitlerin altı seneden- beri mütemadiyen çember siyasetine karşı muvaffakıyetle mücadele ettiği. ni söyliyerek diyor kk «Daha 1933 de, Litvinof Londrada bir çok devletlerle demokrasileri Al- manyaya taarruza icbar için müzake- relerde bulunmuştur. Almanya buna Milletler Cemiyetinden çekilmekle mu- kabele etmiştir.» Von Neurath Polonya ile 1934 de akdedilen dostluk muahedesi hakkın- da şöyle demektedir: «Eğer başkaları kör olmamış olsa- Jardı bu hâdise Hitlerin niyetlerini an- latmak için onlara kâfi gelirdi. Mus- hedeye halk hiç de taraftar değildi ve 'muahede Almanyaya ağır fedakârlık. | Jar yüklüyordu, 1914 denberi ilk defa olarak Versallles muahedesinin ektiği ebedi kin ile tezat teşkil eden bir hâ. dise vukubuluyordu. Edenin 1934 de Berline yaptığı zi- yaret bu İngiliz devlet adamının daha | © zamanlarda bile iyi niyetler besleme. | diğini isbat eylemişti. İngilterenin hakikatte istediği bizi çember içine almak için birçok taraflı muahedeler akdi idi. Hitler buna 19$5 martında Alman- yanın askeri hürriyetini ilân etmekle mukabele eyledi ve bu suretle de Al. manyanın diplomatik vaziyetini kur- tardı,» Müteakiben von Neurath, 1935 martında Hitlerin Rayhştagda ileri sürdüğü 13 prensipi hatırlatarak şöy- le demektedir: «Eğer diğer devletler Hitlerin bu tekliflerini kabul etmiş olsalardı dün- yayı bir çok endişelerden, sıkıntılar. dan kurtarmış olurlardı. Halbuki ak- si yapıldı ve Fransa Moskova ve Prag'la ittifak eyledi. Şimdi Hitler harici siyesetini kati olarak çizmiş bulunuyor: Her tarafta ve bütün vasıtalarla komünistliğe karşı mücadele etmek ve binaenaleyh İspanya veİtalya ile müşterek ve müstekar bir siyaset takib eylemek. 21 Mayısta Almanyaya karşı mu- arızları tarafından tevcih olunan hü- cumlardır ki, B. Hitleri Bohemya ve Morayyanın işgaline ve burada bir himaye idaresi tesisine mcebur et- miştir. Sovyet Rusya kati kararını vermek üzere (Baştarafı 1 nel sahifede) | maları, Macaristanın mibvere kati | surette girdiğini, demokrasilerin si- yasetine ve B. Rooseyelt'in mesajına | mukavemet ettiğini isbat eder mahi- | yette telâkki ediyorlar. Zannedildiğine göre, İtalyanın Ma- caristan ile Yugoslavya arasında ts min etmeğe uğraştığı mukarenetin husulü şimdi daha yakındır. Roma 20 — İtalyan - Macâr müzake- releri, Macaristan - Yugoslavya mu- karenetini temin edecbk gibi görünü yör. İtalyan gazeteleri, Macar Başvo- kilini, Yugoslavya ile Macaristan hiçbir şeyin ayırmaması lâzımgeldi- | diğini ima etmiş olmasından dolayı! tebrik ediyorlar, İ İtalyanın bir teşviki a Times gazelesi yazı- “öğrenildiğine gör, İtalya hükü- meti, son günlerde Belgrad hüküme- Markoviç - Ciano mülâkati Venedik 20 (A.A.) — Cumartesi sa- bahı Venediğe gelecek olan Yugoslar- ya Hariciye Nazırı B. Markoviteh'e Roma elçisi ile Kale- mi mahsus müdürü ve İtalyanın Bej- grad elçisi refakat edecektir. Nazır, Venedik'e ihtimal tayyare İle gelecek olan Ciano tarafından İstasyonda karşılanacaktır. İki gün devam edecek olan görüş- meler, prefektörlük dairesi olan Cor. ner sarayında yapılacaktır. | Gecemiz, 7 - Üsküdarlı Ziya beyin - Ta- Eminönü askerlik şubesinden Dr. Hafız Gi Cemal KKŞAM Türkiye Kadyodifüzyon Postaları DALGA UZUNLUĞU 189 m. 153 Kos 120 Kw. raga 10MM m. 15196 Ken 29 Kw. YAP iiTom 985 Kes 2 Kw. ANKARA KADYOSU Cuma 11/4/939 TÜRKİYE SAATİLE 1230 Program, 1235: Türk müziği -Pİ, 18: Memleket sanb ayarı, ajans ve meteo- Foloji haberleri, 18,15 - 14: Müzik (Kari- şak program - PL). 1730: Konuşma (İnkılâp tarihi dersle- ri - Halkevinden naklen), 18,30: Program, 1835: Müzik (Operet müziği - P1), 19: Konuşma, 19,15: Türk müziği (Fasıl he- heyeti) Tahsin Karakuş ve arkadaşları, Hakkı Derman, Eşref Kadri, Hasan Gür, Hamdi Tokay, Basri Üfler, 20: Ajan, me- teoroloji haberleri, ziraat borsası (flat), 20,15: Türk müziği. Çalanlar: Zühtü Bar- dak oğlu, Cevdet Çağın, Kemal Niyasi Seyhun. Okuyanlar: Halük Recai, Melek Tokgöz: 1 Şemseddin Ziya - Hicaz şarkı - Kim görse seni, 2 - Rıfat beyin - Hicaz şarkı - Sislendi hava, 3 - Rahmi be- yin - Hicaz şarkı - Akşam erdi yine sular, 4 - Zühtü Bürdakoğlu - Santur taksimi, $ - Dedenin - Şetaraban şarkı - Gözüm- den göynümden, 68 - Şetaraban şarkı - hirbuselik şarkı - Nim nigâha kali oldum, 2045: Türk müziği (Saz eserleri) Çalan- lar: Fahire Fersan, Refik Fersan, 2İ: Memleket saat ayarı, 21: Konuşma, 21.15: Esham, tahvilât, kambiyo - nukud bor- sas (fiat), 2123: Neşeli plâklar - R., 2130: Müzik (Riyaseticimhur Filarmo- nik orkestrası) Şef: Praetorlus 1 - R. Heuberger - Opera balosu: Opernbali ope- retinden uvertür, 2 - 7. Strauss - «Viya- mA ormanında masallar», 3 - F. 1âhar - tAltın ve gümüş», 4 - 1. Strauss - «Gece kuşu» operetinden uvertür, 5 - 1. Strauss- «Güzel mavi Tuna», 2230: Müzik arya- | ları - PL), 23: Müzik | (Cazband - ), 23,45 - 24: Son ajans haberleri ve yarınki program. Avrupa istasyonları Saat 20 de Berlin 20 danslar ve marşlar — Breslau | 2015 hafif muzika — Ktlonya 20115 kon- ser — Lelpzig 2010 halk muzikası — Münih 20 operet ve filim havaları — | Stutte. 20 dans — Sebttish Rez. 2045 Traviata operası — Sofya 20,15 halk mu- | zikası — Bükreş 2035 opera. Sant 21 de Berlin 2115 orkestra — Frankfurt 2115 orkestra — Hiçlonya 2130 karışık muzi- ka — Königsberg 21,15 orkestra — Leipsig 2115 orkestra ve solistler — Münih 2115 balo» operası — Grenoble, Marsilya 2130 - 2330 hafif muzika Londra 21,15 hafıf muzika — Paris P.P.T, Nis ve Rennes 2130 - 2330 orkestra — Sofya 21 viyolonsel — Stokholm 31 Puccini'nin «Madame Butterfly. operası. Saat 22 de Stuttgart 22 senfon, konser — Viyana 32 orkestra — Londra 23 hafif musika — Milâno 32 şenfon, konser — Sofya 2730 - 2430 opera — Vi 22.20 asri muzika. de Münih 2330 - Li orkestra — Stuttg. 2320 hafif muzika ve dans — Viyana 2380 -1 hafif muzika — Diğer Alman istasyonları Lelpaigden naklen 2330 - 1 eğlence ve dans — Milversum II 2325 konser — Natlonal 23,56 dans — Milâno 23 konser — Roma 13 askeri muzika — Stokholm 2325 | orkesten — Rad. Toulouse 23,25 hafif mu- | zika, Saat Yi den itibaren l Alman istasyonları | e kadar evvelki programlarına devam — Budap. 2335 | cazband — Floraps 24 dans — Londra 24,10 - 1 dans — Berlin ve Stuttgart 1 - $ gece konseri, 384 doğumlu ve bunlarla muameleye tâbi ve daha evvelki doğumlulardan her hâhel bir s#beble henüz sevkedilmemiş kı- sa hizmetli ve askeri ehilyetsizler 1-5-999 da hazırlık kıtasında bülunmak üzere 29 nisan 939 da nüfus cüzdanlarile birlik- | te şubeye müracaatları ilân olunur. FATİH Kiri ŞUBESİNDEN: Yedek subay şeraitini haiz muhte- if doğumlu ehliyetnamesiz kısa' hiz- metlilerin 1 Mayıs 939 tarihinde ha- zırlık kıtasında bulunmak mecburi- tindedir, Şubemize mensup bu gibi kı- sa hizmetlilerin sevkleri yapılmak üzere 30 Nisan 939 sabahı saat Oda şubede hazır bulunmaları ilân olunur. Dökülen saçların en iyi ilâcı DR. İHSAN SAMİ Gonokok aşısı Belsoğukluğu ve ihtilâtlarına karşı pek tesirli ve taze aşıdır. Divanyolu Mahmut türbesi No, 113. * Amerikada bita- raflık kanunu Âyan Hariciye encümeni ye- niden bazı kimseleri dinledi Vaşington 20 (A. sında Amerikanın Roma öefirliğinde bulunmuş olan B. Breckinridge Long, bitaraflık kanununun yeniden göz den geçirilmesi hakkında tedkikat yapmakta olan âyan meclisi hariciye encümeninde beyanatta bulunarak Amerika için harb veya sulhü ihti- yar etmenin âyan tarafından kabul edilecek siyasete bağlı o olduğunu söylemiştir. mumaileyh, harici siya- setin sevk ve idaresinin Reisicümhü- ra bırakılması lâzım olduğunu ilâve etmşitir. Hatib, harb esnasında am- bargo konulması lehindeki teklifleri tenkid etmiş ve bunun hasmane de. gilse de dostluğa münafi bir hareket, bir abloka olacağını söylemiştir. Ayni encümende B. Maxwell ste. wart, bitaraflık kanunun Japonyaya muzır olacak şekilde tadil edilmesini tavsiye etmiştir. Diğer taraftan encümen reisi B. Bloom, aşağıdaki beyanatta bulun- muştur: <Her ne kadar Lindbergh, prensip itibarile encümen huzurunda şeha- dette bulunmağı kabul etmiş ise de harbiye dairesi tarafından mumailey- he tevdi edilmiş olan vazife dolayısi- le kendisinin dinlenilmesinin tehiri münasib olacağı mütaleasındayım.» Fransız nazırlarının mühim bir top'antısı Maliye Nazırı da toplantıyı müteakip mühim bir nutuk irad edecek Paris 20 (A.A.) — Yarın saat 16 da Elize'de mühim bir Nazırlar konseyi toplanacak ve mühim kararlar Cüm- hür reisinin imzasına arzedilecektir. Alınacak'mali ve ekonomik tedbir- , lerin şimdiye kadar alınanlardan çok daha “geniş ve ehemmiyetli olacağı zannedilmektedir. Salâhiyettar mah- filler haleğ ç bu hususta büyük bir ketumiyet göstermektedirler, Bunun- la beraber şurası bilinmelidir ki, bu tedbirler Fransaya vaziyetin icab et- tirdiği teslihat masraflarını karşıla- mak imkânını verecek ehemmiyetle olacaktır. Konseyden sonra Maliye Nazırı rad- yoda bir nutuk söyliyerek, milletin kendi müdafaası için muvafakatine mecbur olduğu fedakârlıkların ehem- miyetini anlatacak ve bütün Fransız- ların vatan ve vazife hislerine müra- |, caat edecektir. Yeni kararnameler cumartesi günü | Resmi Gazetede intişar edecektir. ! Dahiliye Vekâleti ile, Nafia Vekâleti arasında bir noktai nazar ihtilâfı Ankara 20 (Telefonla) — Belediye | Su idarelerince abonelerden alınan paralar mukabilinde verilen makbuz- lara “yapıştırılan pullar. bedelinin halka mi, yoksa Belediyelere mi aid olması lğzımgeleceği hakkında Dahiliye Vekâletile Nafia Vekâleti ara- sında bir noktai nazar ihtilâfı hasıl olmuştur. Dahiliye Vekâleti bu pullar bedellerinin halka, Nafia Vekâleti ise Belediyelere aid olduğu reyindedir. İhtilâfın halli için Devlet Şürasına müracaat edileceği anlaşılmaktadır. Geyveden 32 talebe İzmite gidiyor Taraklı (Akşam) -— Geyvenin Kâ- zımpaşa ilkokulunun beşinci sınıfın- dan 32 talebe, öğretmenleri B. Atıfla birlikte İzmite gitmiştir. Oradan Göl- 21 Nisan 1939 Romeo ve Juliette- nin şatoları İtalyan turism enstitüsü iki şatoyu tamiri düşünüyor Vicence 20 (A.A) — Turism ens ttüsü, eyalet şubesinin himmetile ve sanayi erbabından bir zatın alicena- bane yardımı ile meşhur Capuletâ'ler şatosunun imar ve ihyası işine baş- lanılmıştır. Bu şato, Montalgus'ler şatosu harabesinin yakinindedir. Bu şatolardan birincisi ailelerinin kin lerine kurban gitmiş olan iki kahra- man âşıktan Juliette'in, ikincisi de Romeo,nun şatosu olarak maruftur. İki şatoyu biribirine rabteden tah- telarz bir koridor mevcud olduğu #u- retindeki iddiayı tevsik ve bu mese leyi halletmek maksadile inşaat işle- ri yeraltına da teşmil edilmektedir. Maamafih böyle bir koridorun mev- cudiyetinden şüphe edilmektedir, zi- Ta İki âşık, bu koridorun mevcudiye- tine agâh olmüş olsalardı facla vu- kua gelmezdi. Bilâhare Montaigus'ler şatosunun da imar ve ihyası muhtemeldir. Bu suretle bu şatonun çok daha geniş olan dahili avlusunda Şekspir'in dra- mını mahallinde oynamak imkânı hasıl olacaktır. Gözlükçüler sıhhi muraka- beye tabi tutulacaklar Ankara 20 (Telefonla) — Büyük Millet Meclisi Sıhhat ve İçtimai mua venet encümeni bugün öğleden sonra toplanarak gözlükçülerin sıhhi mü- rakabeye tabi tutulması ve müsaade alınmadan gözlük ticareti yapılma ması hakkındaki kanun projesini mü- zekere etmiştir. , Mühimmat Nezareti İngilterede yeni bir Nezaret ihdası kararlaştı Londra 20 (A.A.) — B. Chamberlain Avam kamarasında beyanatta buluna rak hükümetin bir mühimmat nezareti, ihdasına karar verdiğini bildirmiştir. Bu Nezaret ordunun mühimmat iti- barile takviyesini alâkadar eden tek- mil meselelerle meşgul olacak ve si- lâhlanma programının tatbiki için lâzım olan ham maddelerin tedariki ve muhafazası işine bâkacaktır, Bu Nezaret keza devlet tarafından hususi sanayile yapılacak siparişlerin tercih sırasını da tesbit eyliyecektir. 942 Roma sergisine iştirak ecgiz Roma 20 (A.A.) — 1942 de açılacak olan beynelmilel Roma sergisine ahi- ren iştirak etmeği kabul etmiş olan hükümetler meyanında Yugoslavya, 'Türkiye, Portekiz ve Arjantin hükü- metleri zikredilmektedir. İngilterenin Çin ile Japonya arasında tavassutta buluna- cağı tekzip ediliyor Londra 20 (A.A.) — İngilterenin Çin ile Japonya arasında tavassut te- şebbüsleri yaptığı hakkındaki şayia resmen tekzip olunmaktadır. Çunking 20 (A.A.) — İnglitere bü- yük elçisi Kerr tayyare ile dün bura- ya gelmiştir. Mareşal Çan Kay Şekle önümüzdeki günlerde mühim müza- kerelerde bulunacağı tahmin edik mektedir. Sakaryada bir kayık battı, içindekiler kurtuldular 'Taraklı (Akşam) — Geyve kereste tüccarından Şevki oğlu Mustafa bir kayıkla Sakarya üzerinde giderken Bozviran köyü ile Çardak köyü arasın: da kayık delinmiştir. Mustafa ve ka- yıkçı Sakaryaya atlamışlar ve nehrin coşkun olan şu zamanında 25 dakika su ile boğuşduktan sonra kurtulabil. mişlerdir. CİLDİNE KIYMAYAN POKER TRAŞ BIÇAĞINI Kullanır. i