21 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

21 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

reisliği lağvediliyor Sergiler ve turizm işi yeniden ihdas olunacak bir müdürlükçe idare edilecek - Muhabere, İktisad ve Nafia Vekâletlerinin teşkilât kanunları hazırlanarak Başvekâlete verildi Ticaret, Münakale Ankara 20 (Telefonla) — Ticaret Vekâleti teşkilât kanunundan sonra İktısad Vekâleti ile Nafia ve Müna- kale ve Muhabere Vekâletlerinin teş- kilât kanunları da Başvekâlete veril | miştir. İktasad Vekâletinin teşkilât kanun projesile İktısad Vekâletinde Sanayi umum müdürlüğü, maadin umum müdürlüğü, iş dairesi relsliği, maden tetkik ve arama enstitüsü, elektrik işleri etüd idaresi, teftiş heyeti relsli ği, hukuk müşavirliği, hususi kalem, zat işleri, levazım ve evrak müdür. Jükleri bulunmaktadır. Etibank ile Bümerbank da İktsad OVekâletine bağlı olarak kalmaktadır. Muhabere ve Münakale Vekâleti teşkilâtı Muhabere ve Münakale Vekâleti. nin teşkilât kanun prejesile posta, telgraf ve telefon, radyo, devlet demir- yolla, karayollarında nakliyat işle- Tİ, deniz nakliyatı, seyrüsefer işleri, bunlara ait vazife ve hesaplar, liman ve teçhizat işleri, deniz mahsulleri ve avcılık işleri, hava yolları Muhabe- Te ve Münakale Vekâletinin vazifele. ri cümlesinden bulunmaktadır. Bu işlerle meşgul olan ve evvelce İktısad Vekâleti ile Nafia Vekâletine bağlı olan bütün daireler Muhabere ve Münakale Vekâletinr bağlanmak. ta ve aynca, hususi kalem, zat işleri, Jevazım, evrak müdürlükleri ile teftiş heyeti reisliği, hukuk müşavirliği ih- das olunmaktadır. Denizyolları ve li- yanları ile sair dairelerin tekaüt ve mümasili sandıkları da gene bu Ve- kâletin kadrosu içine girmiş bulun- maktadır. Nafia Vekâleti teşkilâtı Muhabere ve Münakale Vekâleti- min teşkilâtı dışında kalan Naflanın muhabare ve mürasele müşavirliği ile tarife müşavirliği müstesna olmak üzere diğer Nafia Vekâleti daireleri Nafia Vekâletinin yeni teşkilât kanu- nunu teşkil etmektedir. Ticaret Vekâleti teşkilâtı Teşkilât projelerine göre Ticaret Vekâletinde iç ticaret umum müdür- Yüğü, dış ticaret umum müdürlüğü ve teşkilâtlandırma umum müdürlü- ğü olmak üzere üç umum müdürlük bulunacaktır. Ticaret Vekâletinde ayrıca (teftiş heyeti relsliği, hukuk müşavirliği, hususi kalem, standardizasyon, tu- ı: konjonktör ve neşri- azım, seferberlik, i . bulunacaktır. Ölçüler ve ayarlar müdürlüğü iç tiea- ret umum müdürlüğünde bir şube müdürlüğü haline kalbolunmakta- dır. Mevcut teşkilâtta değişiklikler Türkofis- relsliği | lâğvolunmakta onun yerine dış ilcaret umum mü- dürlüğü ihdas olunmaktadır. . Sergi işleri Türkofisten alınarak turizm bü» rosiyle birlikte turizm ve sergiler mü- dürlüğü haline gelmektedir. Gene 'Türkofislen neşriyat işleri alınmakta ve konjonktör servisile birlikte kon- jonktör ve neşriyat müdürlüğü hali- me gelmektedir, Zat işleri ve levazım da bir müdürlük halinde tespit edil- miştir. İcra Vekilleri Heyeti kararna- meleriyle idare edilen kadroların hep si yeni teşkilâta dahil olmuştur. Yeni teşkilât projesinde ücretli memuri- yetlerin bir kısmı da bareme alinmiş- tur. Yeni proje Ticaret Vekâletinin taşra teşkilâtını mmtaka ticaret mü- dürlüğü ünvanı altında bir müdürün emrinde tevhit etmekte ve 12 yerde mıntaka ticaret müdürlükleri ihdas etmektedir, Gene proje ile kullanıla- cak ticaret ataşeleri sayısı 14 de çıka- nlmaktadır, Yeni teşkilâtta bilhassa turizm ve sergilere ehemmiyet verilmiş kon- Jonktör müdürlüğü ile sergilerin tak- viyesi esası gözetilmşitir. Yeni teşki- Utla döviz getiren memleketlerden İ yapmak suretile Belediyeye aid 1741 li- AKŞAM 21 Nisan 1939 seyyah celbetmek mesaisine bir kat daha hız verileceği gibi, ihracat mal- Jarımızın belli başlı Avrupa sergile- rinde daha iyi bir şekilde tanıtılması- na da ehemmiyet verilecektir. Ayrıca, iktisadi hayatın tezahürle- rini takibe yarıyacak anketler tertib etmek, endeksler tanzim eylemek ve memleket iktisadiyatının devamlı tahlilleri ile resmi konjonktör etütle- rini yapmak işine ihtimamia devam olunacaktır, Toprak mahsuleri ofisi ve Ziraat bankası da yeni teşkilât ka- nunu ile Ticaret Vekâletine bağlan- maktadır. Ticaret ve İktısad Vekâlet- lerinin yeni bütçeleri İktisad ve Ticaret Vekâletleri 1939 bütçelerinin hazırlığını da bitirerek bütçelerini Başvekâlete vermişlerdir. Bütçeler Maliye Vekâletine havale edilmiş ve mezkür Vekâlet tedkikle- rine başlamıştır. Ticaret Vekâletinin 1939 bütçesi - 1,667,800 lira, İktisad | Vekâletinin bütçesi ise 1,554,304 lira- dır. Bütçe kanun projesiyle teklif olu- nan İktisad Vekâleti bütçesine naza- Tan her iki Vekâletin bütçeleri beş yüz bin lira noksandır, Bu noksanlık, İktisad Vekâleti dairelerinden bir kıs- mının Muhabere ve Münakale Vekâ- Jetine bağlanacak olmasından ileri gelmektedir. Nafıa Vekâleti ile Muhabere ve Mü- nakale Vekâletleri henüz 1939 büt- çe projelerini hazırlamakla mesgul- | dürler, | 17Al ire bilen oan bemesi| .. Tahsilât makbuzlarında tahrifat ra 82 kuruşihtilâs etmekten maznun Sarıyer Belediye muhasebecisi Enver- le varidat kâtibi Eminin muhakeme- lerine'dün ağır ceza mahkemesinde bakılmıştır. Bu celsede Enverin ve- kili müdafaasını yaparak Enverin suçu ancak vazifeyi İhmal mahiyetin- | de kalacağını İleri sürmüş, Enver hakkında beraet kararı verilmediği takdirde cezâsının ihmal suçu üzerin- den kesilmesini ve muhakemesinin | gayri mevkuf devamını istemiştir. | Mahkeme, tahliye talebini reddede- | rek, diğer maznun Eminin vekilinin | müdafaasını hazırlaması için muha- kemeyi başka güne bırakmıştır. Vali konağı 'karşısindaki çocuk bahçesi Vali konağı caddesinde Emek apar- tımanı ile Harbiye yemekhanesi ara- | sında yapilacak çocuk bahçesi müna- | sebetile icab eden istimlâki mahallin- de tedkik etmeküzere Belediye Rels Muavini B. Rifâtla yollar müdürü B. Galib dün buraya gitmişler ve çocuk bahçesinin sahasını tayini et- mişlerdir. Bir çocuk çakı ile oynarken düştü, yaralandı Cibalide oturan on üç yaşlarında Mustafa isminde bir çoruk m 'ken düşerek çakı vüct ne saplanmış, polis tarafından Etfal hastanesine yatırılmıştır. : Bu akşam Nöbetçi eczaneler mıntakası: Kalyoncukul- lukkta Zafiropulos, Galatada Hayred- din Tav, Taksimde Nizameddin, Kur- tuluşta Necdet Ekrem, Şişlide Feyzi, Yndıkıda Mustafa Nail, Fatih: İsmali Hakkı, Karagümrük: Fuat, Bakırköy: Merkez, Sarıyer: Nuri, Aksaray: Ye- İ Tayyare mühendisi süsü ve- nikapıda Sarım, Fener Hayım Berk, Kumkapı: Cemil, Küçükpazar: Hasan Hulüsi, Samatya: Yedikniede Teofiles, Alemdar: Çenberlitaşta Sırrı Rasim, Şehremini: Ahmed Hamdi, Üsküdar: Çarşıboyunda (İttihad, : Heybeliada Alanas, Büyükada: Halk, oy Arnavutköy, Bebek, Bey- Anadoluhisarı, Ta- eş Yeniköy, Emirgân ve Rumeli- hisarındaki eczaneler her gece nöbet- muhakemesi Müddiumumilik suçluların cezalandırılmalarını istedi İş bankasından pp sekiz bin üra | sulistimali suçundan maznun İş ban- kası Beyoğlu şubesi hesabı cari me- muru Müşfik ve arkadaşı Necdetin mevkufen muhakemeleri dün asliye birinci ceza mahkemesinde yapılmış, müddeitumumi iddianamesini oku- muştur. Müddeiumumi, maznunlara isnad olunan suç sabit olduğundan, her | ikisinin de Türk Ceza kanununun 64 üncü maddesi delâletile 345 inci maddesine göre cezalandırılmalarını ve bu para bankadan müteaddid de- falarda çekildiği cihetle, cürmün te- kerrürünün cezayı şiddetlendirici s€- bep olarak kabulünü istemiştir. Maznunlar tahliye istemişlerse de mahkeme bu talebi reddederek, mü- dafaa için muhakemeyi başka güne ! bırakmıştır. A amk hakkında tatbikini istediği kanun | maddesi, bir seneden üç seneye kadar | hapis cezasını emi emreder. Mahkümiyet müddeti Adliye Vekâleti müddeiumu- miliklere bir tamim gönderdi Ankara 19 (Akşam) — Ceza kanu- | nunun 13 üncü maddesinde iş esası | üzerine kurulmuş yeni Cezaevlerinde mahkümların orduda geçirdikleri her üç günün dört gün mahkümiyete ve Adliye Vekâletinin teşkil edeceği yol, inşaat ve mâden ekiplerinde ça- liştıkları her bir günün iki günlük mahkümiyete karşılık olarak sayıla- cağı yazılıdır. Adliye Vekâleti kanunun bu hü- kümlerini izaha müddelumumilik- | lere şu tamimi göndermiştir: «Kanunun çalışmağı şart htihaz etmiş olmasına göre bir günlük mahkümiyetin | iki günlük mahkümiyete sayılabilmesi için mahkümun mevzubahis ekiplerde bilgi çalışması icab etmektedir. Teşkit olunan ekipe dahil olan mahkümun meşru bir mazeret ve hatlâ bir kazaya uğramak | dolayısile de olsa, ekipte çalışmadığı gü ler iki günlük mahkümiyete karşılık tu- | tulamaz. Şukadar ki mehkümun ekipte çalıştığı müddete dahli olan tatil günleri ekipte çalıştığı günler mahiyetinde sayılmak lâ- Zamgelir. Mahkümların omeşruan tahliyelerinde | müddetlerini bitirip bitirmedikleri hesab | edilirken bu esasın nazari itibare alınarak tebii ti edilmesi lüzumu O tamimen olunur.» rerek dolandırıcılık yapanın muhakemesi Kendisine tayyare mühendisi süsü vererek dolandırıcılık yapmağa kal kışmaktan maznun Horst Franke'nin gayri mevkuf olarak muhakemesine dün asliye birinel ceza mahkemesin- de bakılmıştır. Bu celsede, maznün tarafından dolandırıldıklarını iddia eden Ustiş tayyare şirketinin müdürü, mazmun Horst Fianke'nin kendileri- tayyare plânlarını mahke ş ederek izahat vermiş ve bu plânlarn maznun tarafından ya- | pılmayıp, Macar tayyare plânların- dan kopye edilmiş olduğunu söyle- miştir. Maznun Horst Franke, bu Iddiayı | reddetmiştir. Mahkeme, plânların bir ehlivukuf heyeti marifetile tedkik ettirilmesine ve bulunamıyan şahid Nesip Erzarın araştırılarak mahkemeye çağırılma- sına karar vererek muhakemeyi baş- ka güne bırakmıştı İçki içerken kavga çıktı Şişlide Hürriyettepesinde bir gazi- noda oturan Hakkı ve Nadide isim- lerinde kadınla erkek içki içmekteler iken Nadide Harkının yüzüne bira dökmüş, Hakkı da buna kızarak bira bardağile Nadideyi gözünden yarala- mıştır. Polis Hakkıyı yakalamıştır. Dört kişi arasında kavga Gedikpaşada oturan Artin ve Agop isimlerinde iki kişi ile Hamid ve Kir- kor adında diğer iki arkadaş kavga etmişler, Hamidle Kirkor, bir olarak Artinle “Agobu dövmüşlerdir. Polis hepsini yakalıyarak mahkemeye ver- miştir, Meni teşkilâtta Türkofis | 18 bin lira suiistimal m a — Ticaret gemilerinin zehirli i gazlara karşı korunması Bu husustaki nizamname bu- günden itibaren meriyete girdi Ankara 20 (Telefonla) — 'Ticaret gemilerinin zehirli gazlara karşı ko- runması hakkındaki nizamname Ve- killer Heyetinin tasdikinden geçmiş- tir. Yarından (bugünden) itibaren meriyet mevkiine girecektir. Nizam- nameye göre, bütün şehir ve kasaba- larda hava taarruzlarına karşı ko- runma bakımından vücude getirile- cek teşekküllerden başka olarak, ge- milerin barınma yeri ve ihracat mer- kerzi olan limanlarda gemilerin 2e- hirli gazlardan temizlenmesi işleri ile meşgul olacak hususi teşekküller Yücude getirilecektir. Bu cümleden olarak limanlarda, büyüklüklerine ve ehemmiyeti dere- celerirp göre, bir Liman gaz memuru veya birkaç Liman gaz mıntaka me- muru tayin edilecektir. Liman gaz memur ve mıntaka me- murlarının emrinde, ihtiyaca yetişe- cek derecede temizleme memurları bulunacaktır. Müteaddid Liman gaz mıntaka memurlarının bulunacağı yerlerde ayrıca bir Liman gaz müdür« lüğü teşkil edilecektir. Liman reisleri; Liman gaz müdür- leri, Liman gaz memurları, Limen | gaz mıntaka memurları Gaz genel komutanlığınea açılacak kurslara devama mecbur olacaklardır, Bu kus- larda talim ve tatbikat müddeti se- nede 30 saati geçmiyecektir. Kurslar ve kurslara hariçten gele- ceklerin masrafları, mahalli hususi idarelerince temin olunacaktır, Nizamnamenin bir maddesine göre her gemide kaptanın mesuliyet ve ne- zareti altında temizleme takımları vücude getirilecektir. Yolcu taşıyan gemilerde yolcular da temizleme ta- kımlarında vazife almağa mecbur olacaklardır. Nizamnamede, - bunlardan başka gemilerin zehirli gazlardan ne suret- le temizlenecekleri, harp zamanında gemilerde alınacak tedbirler hakkın- İ da etraflı hükümler vardır. i i Belediye avukatlarının sayısı! Hukuk ve İktisad fakülteleri yediye indirilecek Belediye hukuk işleri müdürlüğü, umuru hukukiye müdürlüğü ve mu- hakemat âmirliği unvanını haizdi. Yeni bütçe ile her iki teşekkül birleş- tirilecek ve müdürün maaş 400 lira- ya iblâğ edilecektir. Yeni avukatlar kanunu resmi dâirelerde çalışan avu- İ ktaların hususi surette çalışmalarına mani olduğundan Belediye avukatla- rının ücretleri artırılarak kadrosu 10 kişiden yediye indirilecektir. Edebiyat fakültesi profesör- | lerinin gezintisi 23 nisan bayramı münasebetile E- debiyat fakültesi profesör ve doçeni- leri pazar günü Büyükadaya bir ge- zinti yapacaklardır. Bir tramvayla bir otomobil çarpıştı Aksaraydan geçmekte olan şoför Şükrünün idaresindeki otomobil ile vatman Halilin idaresindeki tramvay çarpışmışlar otomobilin camları kı- rılmış, tramvay da kısmen hasara uğramıştır. Polis şoförle vatmanı yakalıyarak haklarında tahkikata başlamıştır. Daima Muhterem müşterilerini İ talebesinden bir grup Bur- i saya, bir grup da Edirneye gidecek Üniversite Hukuk ve İktisad fakül- teleri talebesinden 600 kişilik bir grup 23 nisan bayramı münasebetile Bur- saya gidecektir. Bu grup için Sus va- puru tahsis edilmiştir. Talebe şerefi- ne © gün Çelik palasta bir ziyafet ve- | rilecektir, Talebe, bayram münasebe- tile yapılacak geçid resmine iştirak edecektir, Vapur o gün saat yedi bu- | çukta Galata rıhtımından kalkacak- tır. Talebe o akşam şehrimize döne- cektir. Aynca yüz elli kişilik bir grüp da Edirneye gideceklir. Takas yolile deniz motörleri de getirilebilecek Genel ithalât rejimi kararnamesi- nin 2 numaralı listesine deniz motör- leri de ilâve edilmiştir. Bu listeye da- hil maddeler takas yolile ve müstem- lekelerden ithal edilmektedir. Bu su- retle deniz motörleri de takas yolile müstemlekelerden £getirilebilecektir. Keytiyel dün alâkadarlara tamim edilmiştir. memnun etmek emelinde bulunan TAKSIMeSLNEMAŞI Bugün Matinelerden itibaren: DOUGLAS FAIRBANKS ve ERROL FLYNN'ın Rakibi HARRY P“PE L 1938-39 da çevrilen en mükemmel bir zabıta maceraları filmi olan Iki yüzlü adam emsalsiz Şaheserinde takdim edecektir. Barselonun esrarengi. haydudu... Milyoner katil... Macera, Sergüzeşt.. 1 1 numaralı Gangster... 001 Heyecan.. Lüks.. Aşk İlâveten: Ekler Jurnal'da Arnavutluk hâdiseleri vesaire. Yarın gündüz ve gece TURAN Tiyatrosunda Z0Z0 DALMAS - HALK OPERETİ tekmil kad- rosu birlikte; (ZIR DELİLER) operet — KA MODERN KAZLAR) operet öpen e Fransız yıldızlarının en güzeli... Fransız artistlerinin en kudretlisi: DANİELLE DARİEUX Senenin en büyük Fransız filmi ŞAFAGA DÖNÜŞ BUGÜN LALE Sinemasında TURAN TİYATROSU Bu gece (GELİŞİ GÜZEL) büyük yeni vodvil 3 perde Atilla Seraç ve Mişel varyele gurupları, KAPOÇELLİ orkestrasının iştiraki- le: Cumarlesi gündüz talebeye ber yer 15 kuraş 3 perde, akşamı (ENAYİ- LER) 3 perde Pazar günü gündüz ve gece (MODERN KIZLAR) operet 3 perde