21 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Rumen Kıralı Yugoslav Naibi ile görüşecek Paris 21 — Bükreşten bildiriliyor: Romanya Kıralı Karol Turnoseverine hareket etmiştir. Kıral Karol, Yugoslavya kıral naibi prens Pol ile görüşecek» tir. Bükreş siyasi mahafil, iki devlet gefinin bu mülükatma ehemmiyet at ediyorlar. Bulgaristan ne şartla Balkan antantına girecek B. Köseivanof, Bulgaristana sulh yolile " 1913 hududunu temine çalıştığını söyledi Sofya 20 (A.A) — B. Köseivanof dış vaziyeti hakkında Hariciye komis- yonunda beyanatta bulunarak, Bul- garistanın kati bitaraflık politikası- na devam edeceğini bildirmiş ve Al- manya İle olan ekonomik münasebet- lerinin öhemmiyetini diğer memle- ketlerin Bulgar piyasasına karşı alâ- ka göstermemelerile izah eylemiştir. B, Köseiyanof, Bulgar hükümetinin muslihane anlaşma yolu ile 1913 hu- dutlarını tekrar tesise çalışacağını ve Balkan antantına da ancak bu şart- dar içinde girebileceğini bildirmiştir. Sofya 20 (A.A.) — «Havas» B, Kö- seivanof tarafından dış vaziyet hak- kında bu sabah yapılan beyanat par- Mmento mahfillerinde çok iyi bir in- ba tevlit etmiştir. Hükümetin ya- bancı memleketlere hiçbir taahhütle bağlı olmadığı hakkındaki teminat bilhassa muhalefet üzerinde bir yar tışma hasıl eylemiştir. Muhalefet mahfillerine en ziyade huzur veren şey, hükümete meclise sormadan giz- 4 anlaşmalar akdi salâhiyetini veren 17 nci maddeden istifade edilmiyeceği hakkındaki beyanattır. Filhakika B. yada ve ne de Yunanistanda hiç bir aksülâmel uyandırınamıştır. Amerika, Berlin sefirini göndermiyecek B. Hitlerin vereceği cevap bekleniyor Vaşington 20 (A.A.) — B. Hitler'in Amerika Reisicümhuru -B. Roose- velt'in mesajına ne vakli, cevab vere- ceği hakkında © Berlim'de resmi bir güna malümat yoktur. Diplomasi mahafili, Amerika hü- kümetinin, şimdiki ahval ve şerait dahilinde sefirini Berline göndermi- yeceği mülalâasında bulunmaktadır. Suriyede vaziyet Mülli blokun bir kısım azası bloktan çekildi Şam 20 (A.A.) — Mini Suriye bloku» nun birçok nüfuzlu azası mezkür biokdan çekilmiştir. Bunların arasın- da meclis relsinin kardeşi de vardır. Bunun sebebi belli değilse de Fran. #anım Suriyeye karşı âldığı vaziyetle alâkadar olduğu zannediliyor. İstanbul Türkofis müdürlü- ğüne B. Avni tayin edildi Ankara 20 (Telefonla) — B. Cemal Ziyanın 'Türkofis rets muavinliğine tayini üzerine açılan İstanbul Türk ofis müdürlüğüne İzmir Türkofis müdürü B. Avni, İzmir Türkofis mü. dürlüğüne de Nevyork büyük elçiliği ticaret ataşesi B. Muzaffer tayin edil- mişlerdir. '... 'B. Cemal Ziya, yeni vazifesine baş- Yamak üzere dün akşamki trenle An- karaya gitmiştir. Çalışkanlığı ve dü- rüstlüğile kendini muhitine sevdir- Küçük haberler: 4 Belediye, 20 çöp kamyonlle 10 arazön daha satın alacaktır. Bebek - İstinye yolunun tamirine de- vam edilmektedir. Balta Iimanmda ya- pılacak köprünün inşasma başlanmıştır. * Sinopta kefal balığının kilosu 15 ku- ruş, hamsinin 100 paradır. 4 Vaniköy fabrikasında çalışan İbra- bim kaburga kemiğniden yaralanmıştır. Gördes kaymakamı B. Arif, Devlet Güras birinci sınıf muavinliğine tayin Şimal denizinde Alman harb gemileri Bir tayyareci Şimal denizinde müteaddit harp gemileri gördüğünü söylüyor Londra 20 (A.A) — Bu akşam Croydon tayyare meydanma inen Hollanda nakliye tayyaresinin pilotu binbaşı -Moll, Şimal denizinde Alman filosuna mensub müteaddit harb ge mileri gördüğünü » söylemiştir. Düğün hediyeleri Heyetimiz z İran veliahtı tara- fından kabul edilerek hükü- metimizin hediyesini verdi Tahran 20 (A.A.) — İtalya, Tür. kiye, Mısır, Afganistan, Fransa, Nor. veç ve Finlandiya heyetleri dün sâ- bah majeste Şahinşah tarafından ka- 'bul edilerek itimat mektuplarını tak. dim etmişlerdir. Heyet azası birer birer takdim edilmişir. 'Bu heyetler müteakiben vellaht ta» rafından kabul edilmiş ve hükümet. lerinin gönderdiği düğün hediyeleri» ni vermişlerdir. Papanın mümessili de veliahtı gi- yaret ederek Papanın gönderdiği hes diyeyi takdim m eylemiştir. Maarif Vekili bu sabah şehrimize geldi Maarif Vekili B. Hasan Âli Yücel, bu sabahki ekspresle şehrimize gelmiş. tir, Vekil İstanbulda birkaç gün ka. larak vekilete aid bazı işlerin tedkiki #le meşgul olacaktır, Dahiliye Vekâleti teftiş heyeti reisliği Ankara 20 (Telefonla) — Kırşehir valisi B, Mitatın Dahiliye Vekâleti 'Teftiş heyeti reisliğine tayin edilece- gi haberi tahakkuk etmemiştir. Ve- rilen malümata göre, bu vazife daha bir müddet vekâlet suretile idare edi- lecektir, Devlet Şürası birinci sinif muavinliği Ankara 20 (Telefonla) —. Gördes kaymakamı B. Arif, Devlet Şürası bi- rinci sınıf muavinliğine tayin edik Iki köy kaymak tehlikesine maruz Çanakkale vilâyeti keyfiyeti Dahiliye Vekâletine bildirdi Ankara 20 (Telefonla) Çanakkale vilâyeti, Ayvacığın Kozlu ve Bayra- miçin Pervizler köylerinin Kaymak ve yıkılmak tehlikesine maruz bulun. duklarını ve bir ihtiyat tedbiri ola- rak köy sakinlerinin civar köylere misafireten iskân edildiklerini ve ye ni bir köy kurulmak'için devlet büt- çesinden ve Kınlaydan yardım temin edilmesini Dahiliye Vekâletinden is- temiştir. Mütehassıslarda yapılar tetkikler neticesinde her iki köyün volkanik bir maileye yaslanmış ve yekdiğerin- den irtibatını kaybetmiş bir arazi üzerinde kâin oldukları anlaşılmıştır. Kozlu köyü 274 nüfuslu ve 109 ha- meli, Pervizler köyü de 247 nüfuslu ve 44 hanelldir. Fevzi Çakmak Dün akşam trenle Ankaraya avdet etti Kerimeleri bayan Ayşe Muazzez'in cenaze e bulunmak üze- re şehrimize gelen Genel Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak dün akşam trenle Ankaraya dönmüştür. Ardahanda fırtına Dört dükkân, beş ev, Belediye binasının bir kısmı yıkıldı nağile Belediye binasının bir kısmı, dört dükkân ve beş ev yıkılmıştır. Jandarma dairesinin saçakları uç- müş, askeri kışlanın mühim bir kıs- mı da hasara uğramıştır. İnsanca 20- yiat yoktur. Muşta on saniye: devam eden şid- detli bir zelzele olmuş isede hiç bir hasar olmamıştır. Von Papenin Ankara Büyük elçiliğine tayini münasebetile Bir Alman gazetesi, « Türki- yenin tam ve mutlak istiklâli enternasyonal kanun esasidir.» diyor Berlin 20 (A.A.) tebliğ ediyor: Börsen Zeitung, Von Papenin An. kara büyükelçiliğine tayini hakkın. da şunları yazıyor: Von Papen, son zamanlarda, fevka- lâde enternasyonal ehemmiyet alan bir vazifeye gitmektedir. Von Papen, eski 'Türkiyenin mese lelerini bildiği için eski Türkiye ile genç Türkiye, Atetürkün yarattığı bu mükemmel genç devlet arasındaki farkları kavrayabilecektir. Türkiye bizzat kendi kuvvetinin yarattığı bir eser olduğundan önün tam ve mutlak istiklâli enternasyo. nal kanun esasidir. Dünyanın mü- him bir mevkiinde oturan Türkiye —D.N. B. ajansı büsleri karşısında, bazı esaslı prensip- ler tahmil eder ki bu prensipler ken. disini umumi vaziyetin çerçevesi içinde tutmaktadır. Börsen Zeitung, Türkiyenin ihyası eserinde şahsi meziyetlerinin müte- bariz bulunduğu, Relsicümhur İnö. nünün kıymetli arkadaşlarının, mo. dern Türkiyenin mümtaz mümessil. lerinin Berlinde, Hitlerin ellinci do. gum yıldönümü merasimine iştirak etmekte olduklarını kaydeylemekte. dir. Franco, zafer geçid resmini yine tehir etti Dört Ingiliz harp gemisi, Maltadan dün Cebelüttarık'a hareket ettiler Paris 21 — Roma gazetelerine Bur- gostan bildirildiğine göre general Franco'nun Madridde yapacağı bü- yük zafer geçit resmi, 15 mayıstan 390 mayısa tehir edilmiştir. İspanyada bulunan İtalyan asker. leri, zafer geçid resmine iştirak ettik- ten sonrâ çekileceğine göre biunla- rn İspanyadan ayrılmaları gecike- cektir. İ Londra 2 — Dün İngilterenin Ramellir zırhlısile üç torpido muhri- bi, Maltadan Cebelüttarık'a gitmiş- lerdir. Bu harp gemilerinin manev- ra.için Cebelüttarık'a gittikleri be- yan edilmektedir. İspanya limanlarını ziyaret için Kiel ve Vilhelmishafen'den hareket , etmiş olan Alman filosu Marş deni- zinden geçmiştir. Romanya Hariciye Nazırı Alman ricali ile resmi müzakerelerini bitirdi Alman ricali, Romanyaya karşı yapı- lacak toprak taleplerine müza- haret etmiyeceklerini ihsas etmişler Berlin 20 (A.A.) — B. Gafenko bu akşam Berlinden hareket etmiştir. Berlin 20 (AA) — Havas ajansı Paris, 20 — Berlinden Petit Jour- nal gazetesine bildiriliyor: «Söylendiğine göre, Alman ricali : B. Gafencodan Kral Karola İngiltere Romanya Hariciye Nazırı B. Ga- ile Romanya arasında sıkı bir ittifak fenco, dün Hitler tarafından kabul am ei edildikten sonra, Alman ricali ile olan | r€ târafından verilmiş o taraflı resmi müzakerelerini bitirmiştir. garanti ile iktifa etmeği tavsiye et Gafenco'nun ecnebi memleketler- B. iki pek Smütini davranmış deki Alman ekalliyetleri meselesile | ,, Romariyanın Almanya ile büyük meşgul olan Hess ile de görüşmüş Ol- | ;iktısadi menfaatleri mevcut olduğu- NE nu tasdik etmekle beraber, tam bir Emin bir menbadan temin olundu- | istiklâl muhafaza etmek azminde bu- ğuna göre, Alman ricali, Romanyada- | lunduğunu söylemiştir. ki Alman ekalliyetlerine yapılan iyi Londra 20 (A.A.) — B. Gafenco muameleden dolayı Gafencoya mem- | pazar günü saat 17,20 de Londraya nuniyetlerini bildirmişler ve Roman- | varacak ve Lord Halifaxla görüşme. yaya karşı yapılacak toprak metali- | lerine pazartesi günü saat 11 de baş- batına müzaheret etmiyeceklerini ih- | layacaktır. Nazır çarşamba günü öğ. sas eylemişlerdir. le vakti Parise hareket edecektir. alında ka kalarak öldü Sıva toprağı £ çıkarmak öldikliri'ü erazi birden- bire çöktü. Üç kadın yaralı olarak kurtarıldı Bursa 20 (Akşam) — Buraya ge- | Civarda bulunanlardan birkaç kişi len haberlere göre, İznik'in Boyalıca | çöküntü esnasında taş ve toprağın köyünde beş kadının ölümü, üç kadı- | çıkardığı gürültüyü duymuşlar, kaza nında ağır surette - yaralanması ile -| “mahaline geldikleri zaman toprak- neticelenen çok acıklı bir kaza ol- mler ş tan dışârda kalmış bir iki kol ve ba- Haber verildiiğne nazaran kaza biz | “AKSAN başka, birşey ggörememişlerdir. erazi çökmesinden ileri gelmiştir. Sekiz Kaza derhal o civarda bulunan diğer kadın kanla kazıla tünel haline gelen | Kimselere de haber verilmiş ve kadın- bir yerden sıva toprağı çıkarırlarken lardan ancak üçü ağırı yarah ola- erazi birdenbire çökmüş ve sekiz ka- | Tak kurtarılabilmiştir. Diğer beş ka- dın oldukları yerde toprak altında | dın toprak altında ölmüşlerdir. Facia kalmışlardır. hakkında tahkikata başlanmıştır. Tayyare kaçakçılığı | Amerikan harp filosu B. Ruhi hakkındaki lüzumu | O Filo Büyük rim ag muhakeme kararı katiyet amel) — VELİ : Vaşington 20 ( — Amerikanın kesbetti harp filosunun Pânama tarikile Bü- Ankara 20 (Telefonla) — Devlet | yük Okyanustaki Mn Şürası Mülkiye dairesi, tayyare ka- deti, dün başlamış ve evvelâ üç tam çakçısı Ekrem Köniğin suç ortağı Hamtonroads üssübahrisinden hare- ket etmiştir. Filonun kuvvel külliyesi, Hariciye Vektleti memurlarından Ee | gbtimal bugün hareket edecektir. malden dolayı lüzumu muhakemesi- ne karar vermiştir. Ruhi, bu karara itiraz etmemiş ve bu suretle karar katiyet kesbetmiştir. Bu baptaki lü- zumu muhakeme kararı Cümhuriyet müddetumumiliğine gönderilmek Üze- redir, Hall firarda bulunan Ekrem Kö- niğin ne zaman yakayı ele vereceği belli olmadığından, Ruhinin muha- kemesi, evvelce de bildirdiğim gibi, Vaşington 20 (A.A.) Amerika filosunun kısmı küllisi bu sabah Vir- niadaki Hampton Roadsdan pasifik üslere hareket etmiştir. Filonun Pa- nama kanalı güzergâhmı beş veya altı gün içinde katedeceği zannedil- mektedir. Malüm olduğu üzere, 15 Nisanda Bahriye Nezareti evvelce ilân edilmiş olan programı henüz malüm olmıyan sebeblerle iptal ederek filo- nun son haftalar zarfında büyük ma- nevralardan sonra sergi münasebe- Ekrem König'den ayrı olarak görüle- cektir. tile Nevyork önünde demirlemesinden | vazgeçmiştir.