2 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Mayıs 1939 Dün Geceki ve Bu Sahbahki Eaberler Son dakika Romanya, Bulgaristana Dobriceyi vermiyor B. Kalinsco, arazi taleblerini kati- yetle reddedeceğini beyan etti İngiliz Başvekili Dobrice ve Akdenizde mahreç meselelerinin alâkadar hükümetlerle müzakere neticesinde halli fikrindedir Bükreş 2 — Romanya Başvekili B. Kâlinesco, dün bir toplantıda irad et- tiği bir nutukta Bulgaristanın Ro- manyaya karşı ileri sürdüğü arâzi ta- Jeplerinden bahsederek demiştir ki: — Hiç bir ecnebi mümessili, Roman- yaya arazi terki için hiç bir teklif ve ya telkinde bulunmamışlır. Romanyâ, Komşularile iktisadi ve kültürel saha- da teşriki mesaiye hazırdır, fakat ken- di tamamiyeti mülkiyesi aleyhine yapılacak herhangi hareket ve teşeb- büse şiddetle mukavemet etmeğe * azmetimşitir.» B. Kâlinesco, Rumen milletini silâh- Janmak için her fedakârlığa katlan- mağa dâvet etmek suretile nutkunu bitirmiştir, Varşova 2 — Polonya Diyet meclisi, tuma günü, içtimaa davet edilmiştir. Folonya Hariciye Nazırı B. Beck o gün B. Hitlerin son nutkuna cevap verecek ve Lehistanın yeni siyasetini izah ede- cektir, B. Beck, Almanyanın Polon- yaya yaptığı tekliflerin şayanı kabul olmadığını beyan edecek ve Danzig şehri üzerindeki Leh hukuku üzerinde israr edecektir. Bütün Polonya gazeteleri, Danzig meselesile meşgul olmakta ve büyük bir Polonya şehri olar Vi ün ağın. B, Gafenco avdetinde Balgrada uğrıyacak İtalya kıralı dün Rumen Hariciye nazırını kabul etti Bükreş 2 — B. Gafenco Romadan dönüşte, Belgradda 24 sâat kalarak Yugoslavya Hariciye nazirile beynel- milel vaziyet hakkında görüşecektir. Roma 1 (A.A.) — Gafenco, bu sa- bah kral tarafından kabul edilmiştir. Mumaileyh bundan sonra Mussolini tarafından kabul edilmiş ve mülâkat- ta kont Ciano hazır bulunmuştur. Gafenco, Romanya sefarethanesin- de verilen öğle yemeğinde hazır bu- Tunmuştur. Ziyarete İtalya Hariciye Nazırı da davet edilmişti. Cezairde büyük bir arbede oldu On biri ağır olmak üzere 100 kadar yaralı var ç oCezairi (A.A.) — Birkaç çocuk iki Senegalli askerin bulunduğu tarafa hava fişekleri attıkları için, askerler, çocukları döv istemişlerse de halk, buna mani olmuştur, Bunun Üzerine iki asker, kışlaları- na giderek, yanlarında iki yüz silâhiz Senegalli bulunduğu halde hâdise mahalline dönmüşlerdir, Derhal bü- yük bir arbede başgöstermiştir. Neti- cede 11 1 ağır olmak üzere 100 kişi kadar yaralanmıştır, Yaralılar arasın» da birçok Avrupalı vardır, * B. Chamberlainin beyanatı Londra 1 (A.A.) — Bugün Avam kamarasında, İngilterenin Balkanları her türlü taarruza karşı himayeye ve Bulgaristan istediği Dobruca ile Ege denizinde bir mahreç meselesile meşgul olup olmuıyacağı sualine ce- vap veren Chamberlain bu meselele- rin alâkadar memleketler arasında müzakere yolile halledilmesi lâzım geleceğini söylemiştir. Bu memleketlerden birinin daba şimdiden İngilterenin . tavassutuna müracaat edip elmiyeceği sunline kar- şı da Chamberlain istizahcıdan bu suali tahriri olarak yapmasını rica etmiştir. B. Beck B.Hitlere Cuma günü cevap verecek Polonva Nazırı nutkunda Danzig'in Lehistanın hayat sahasına dahil olduğunu söyliyecek (da bulunan bu şehrin Polonyanın ha- yat sahasına dahil olduğunu söyliye- Tek Leh hukuk ve menfaatlerinin mü» hafazası hususunda israr etmektedir. Bir Leh gazetesi, Almanyanın Dan- zig üzerinde ileri sürdüğü taleplerden bahsederken diyor ki: «Danzige hücum, umumi bir harbe sebebiyet verecektir. Almanya böyle bir harp ve yahud Polonya ile anlaş- mak şıklarından birini tercih etmek- te serbesttir. Amerika, Hitlerin nutkunu mesaja cevap saymıyor Amerika, Panama kanalında ve Meksika körfezind müda- faa tedbirleri alıyor Vaşington 2 — Amerika Hariciye Nazırı B: Hull Amerika hükümetinin B. Hitlerin son nutkunu B. Rooseveltin mesajına cevap olarak telâkki etmedi- ini beyan etmiştir. Washington 1 (A.A) — Harbiye Nezaretinin bir tebliğine göre, Ame- rika Caraihbe denizinde askeri bir mın- taka tesis edecektir, Bunun merkezi Portoricoda Saint Jeanda bulunacak- tır. Mezkür mıntaka Panama kanalı Ne Golfe devletlerini ik müdafaa hattını teşkil edecektir. Haber alındığına göre Reisicüm- hur B. Roosevelt, Amerika kıtasının yanı başında düşman hava üslerinin teessüsüne mâni olmak için bilhassa bu hattın vücude getirilmesinde is- rar göstermiştir, İtalya, Miğirn dostluk teminatı verdi Roma 1 (A.A.) — Haber alındığı- na göre İtalya kralı Mısır kralına hususi bir mektup göndererek İtal- yanın dostluk hisleri hakkında da te minat vermiştir. Bu mektubu, geçenlerde Romaya gelmiş olan İtalyanın Kahire elçisi vazifesi başına giderken götürmüş- tür. Mektubun gayesi Trablustaki askeri hazırlıkların Mısırda uyandın. | dağı endişeleri izale etmektir, ,Maverayi Erdin Emirinin oğlu geldi Prens Naib dün Reisicimhu- rumuz tarafından kabul edildi Ankaral1(Aâ) Maverayı Erdün Emiri Abdullah hazretlerinin ikinci Oğlu prens Naib bu sabahki Toros ekspresile Ankaraya gelmiş ve İstas- yonda muhafız kılaatı komutanı ai bay İsmail Hakkı, Riyaseticümhur yaverlerinden B. Cahit tarafından karşılanmıştır. Prens Ankarada â5- keri stajını ikmal edecek ve burada- ki ikameti esnasında Reisicümhur İsmet İnönünün yayerliği vazifesini ifa edecektir. Reislcümhur İsmet İnönü, Emir Naib'i köşklerinde kabul ederek aileleri efradı da hazır bulundukları hâlde öğle yemeğini beraber yemiş- lerdir. Emir Naih, Relslcümhur İsmet İnönünün fahri yaverliğini yapacak ve ayni zamanda Muhsfız alayında staj görecektir. Eski Arnavutluk Kralı bu akşam Istanbula geliyor Zogo'nun yanında kraliçe ve 73 kişilik maiyeti vardır Ankara 1 (Telefonla) — Öğrendi. Kime göre, eski Arnavutluk Kıralı Zogo, yetmiş üç kişilik maiyeti İle bir- likte ve mülteci sıfatile memleketi- mizde yerleşmek arzusunu izhar et- miş ve sabik Kıralın bu arzusu İsaf olunmuştur. Kıral Zogo yarın akşam saat 23,30 da hususi bir trenle Selâ- nikten İstanbula gelecek ve Kıraliçe ile birlikte Perapalas oteline, maiyeti de başka otellere inecektir. Zogonun nerede yerleşeceği henüz belli değildir. Atina 1 — Kıral Zogo, yanında kı- raliçe Geraldine veliahd İskender, üç hemşiresi, eski Arnavutluk nazırları ve maiyeti erkânı olduğu halide bugün 10,40 da hususi trenle Lârisadan Se- İâniğe ve oradan da İstanbula hareket etmiştir. Bu hususi trene kıral ile kı- raliçenin ve maiyetlerinin eşyasını ta» şıyan üç yük vagonu raptedilmiştir. Fransız generalı Veygand Ankarada Bugün Mareşalımız tarafın- dan misafir general şerefine bir ziyafet verilecek Ankara li —Bu sabah şehrimize gelmiş Olan general (o Weygand öğleden evvci Çankayada Riyaseti- cümhür köşküne giderek defteri mahsusu imzalamiş, müteakiben Ha- riciye Vekili Şükrü Saracoğlu,nu, Ge- nel Kurmay Beşkanı mareşal Fevzi Çakmağı, Başvekil Dr. Refik Sayda- Yi. öğleden sonra da Milli Müdafaa Vekili general Naci 'Tınazı ziyaret et- miş ve bu ziyaretler iade olunmuş. tur. Misafirimiz .bu akşam yemeğini Fransız büyük elçiliğinde hususi ola- rak yemişlerdir. General Weygandın şerefine Genel Kurmay başkanı mareşal Fevzi Çak. mak tarafından bugün bir öğle ziyafe. tü, Fransız sefiri tarafından bir akşam ziyafeti verilecektir. Güreşçilerimiz yarın Finlân- diyalılarla karşılaşıyorlar Osloda yapılan Avrupa güreş şam- piyonasına iştirak eden milli güreş ta- kımımız, Helsingforsa gitmiştir. Yarın orada Filândiya milli güreş takımile bir maç yapacaktır. Çemberlitaşta dün geceki cerh vakasi Çemberiitağta oturan marangoz Ömer ile seyyar saticı Sakir, dün gece bir ala- cak meselesinden kavga atmişlerdir. Ömer tabancasını çekerek Şakire ataş etmiş ise de isabet ettirememiş, de buna Filistin hakkında muvak- kat anlaşma bekleniyor Mamafih vaziyet henüz karışıktır. suikasd oldu - Pazar günü 4 Kudüs 1 (A.A) — İngiltere hükü- meti, Filistin hükümetine, yakında hâlledilmesi beklenen Filistin mesele- sinin bütün ihtilâflı noktalarının ne suretle halledileceğini bildiren bir be- yazkitap göndermiştir. Beyazkitabın metni, büyük bir ihtimalle yarın neş- redilecektir, Bununla beraber, memleketin va- ziyeti henüz karışıktır. Dün vukua gelen 4 suikast neticesinde İki kişi ölmüş ve iki kişi de ağır surette ya- ralanmıştır. Kudüste Arap Hderi Nasbasibi'nin | akrabasından biri bir suikastten kur- tulmuş ve polis tarafından meydana çıkarılan mütecaviz, ağır surette ya- ralanmıştır, Hazırlanan plân Londra 1 (A.A.) — Londra gazete- lerine göre, Filistin meselesi hakkın- da Kahirede cereyan eden müzakere- ler Filistinin komşuları tarafından kabul edilebilecek bir plân tesisine müncer olmuştur. “Bu hususta sıkı bir ketumiyet mü- hafaza edilmekte olmakla beraber Daily Telegraph gazetesinin Kahive- den aldığı malümata nazaran, plân başlıca dört maddeyi ihtiya etmekte. dir. 1 — Filistinde kargaşalıklar niba- yet bulur bulmaz, müşavirleri İngil olan muvakkat bir hükümet teşkili, 2 Her türlü emlâk ve arazi satı- Şinın kontrolü, 3 — Yahudi muhaceretinin, yahu- di nüfusu hiçbir süretle bütün nüfu- sun üçte birini geçmemek Şartile, önümüzdeki beş yıl içinde 75 bine tahdidi, 4 — Yeni bir kanunu esasi tanzimi için üç sene sonra bir müessesan mec lisinin içtimaa devet edilmesi, 1 Mayıs merasimi Moskovada muazzam bir geç'd resmi yapıldı, merasime 700 tayyare iştirak etti Berlinde B. Hitler söylediği nutukta Alman milletini ittihada davet etti, “İttihad olmazsa mahvoluruz,, dedi Moskova 1 1 Mayıs münasebeti- | le Moskovada müazzam bir askeri | geçid zesmi yapılmıştır. Stalin askeri teftiş etmiştir. Harbiye komiseri Vo- | roşilof bir nutuk irad ederek: «Sov- | yet ordusu kimseyi tehdid-etmemek- le beraber her ihtimale karşı hazır- dır» demiştir. İ Geçid resmine çok mikdarda as ker, toplar, tanklar iştirak etmiştir. İ Bu sırada 700 tayyare uçmuştur. Moskosa 1 — Müdafaa komiseri | mareşal Voroşilof söylediği nutukla | Kızıl ördunun vazifesini tebarüz et- tirmiş ve bu orduyu sulhün hakiki muhafızı olarak tavzif ederek demiş- tir ki: «Kıl ordu, yuvamızın eşiğini zor- la aşmak istiyenlere karşıdır ve on- ları imha edecektir. Kızılordu harbe karşı duran hakiki bir kuvvettir.» B. Hitlerin nutku Berlin 1 — Bitler bugün 1 Mayıs münasebetile iki nutuk irad elimiştir. Olimpiya stadında Hitler gençliğine hitab ederek demiştir ki: «Almanya müsellâh milletlerin &n kuvvellilerinden bizidir. Diğer mem- leketler Almanyaya hayati sahasını vermek istemiyorlar. Ben sulh ada- muyım, sulh için çalışıyorum. De | Macaristan - Slovakya İki hükümet arasında gümrük! ittihadı olacakmış Paris 1 — Bayan Tabauls, Oeuvre gazetesinde B. Hitlerin Macar Baş- vekili ve Hariciye Nazırile mülâka- tından bahsederken diyör ki; «Alman ricali, Macaristan üzerin- de Slovakyadaki himayeye benzer hir Alman himayesi tesisine dair bir Al- man - İtalyan plânı teklif eylemişler- dir. Macar xzimamdarlarma başları dik Budapeşteye dönmelerini temin eylemek için Macar - Slovak Ansch- Tussu diye anılan gümrük ittihadı kararlaştırılmıştır.» Küçük haberler —————— 4k Şehrimizde bulunan Büyük Milet Meclisi reisi ile Mallya Vekili dün eksprös- Is Ankaraya dönmüşlerdir. 4x Dün Peşteden şehrimize gelen Nafia Vekili general AH Fuad Cebesoy bu &k- şamki ekspresle Ankaraya gidecektim | mokratların çenber siyaseti devam ediyor. Dünya bizim aleyhimize yü- rüyor, Bunun için her tehlikeye kar- şı hazir bulunmalıyız.» Hitler öğle zamanı lemiştir. Bu nutukta bütün Ah milletini ittihada davet etmiş: mızda İttihad olmazsa mahvoluruz» demiştir. Hitler eski neslin memnu- İ niyetsizliğe islihza ederek Onlara gençliği misal olarak göstermiş, Alman zimamdarlarının fikri seviye- lerinden takdirle bahsetmiş, diğer zi- mamdarları harbi istemekle ittiham etmiştir. Hiller netice olarak o beynelmilel garantilerden ziyade garb istihkâm- larına güvendiğin! söylemiştir. Berlin | (A.A) — Bitler Münihe gitmek üzere bu akşam Berlinden ayrılmıştır. Fransada her tarafta çalışıldi Paris 1 (A.A.) — Uzun senelerden- beri ilk defa olarak bütün Franseda 1 Mayısta normal surette çalışılmak» tadır. Buna sebeb, beynelmilel vazi- yet dolayısile her türlü - merasim ve tezahüratı ilga için amele sendikala- rı tarafından ittihaz edilmiş olan ka- * Tarâır, Kasımpaşa cinayet Bir genç öldürüldü, katil de yaralandı Dün gece Kasımpaşada bir gencin ölü. mile neticelenen bir cinayet olmuştur, Kasımpaşada oturan Cemal, arkadaşı Şe- refle rakı içmiş, iyice sarhoş olduklan #onra evlerine gitmek Üzere meyhaneden yola çıkmışlardır. İki sarhoş yolda kava gaya tutuşmuşlardır. Şereften daha kuvu vetli olan Cemal arkadaşını döğmüş, bun» dan mugber olan Şeref te yanında taşım dığı tabanca ile Cemale ateş ederek öle dürmüş, Şeref te yaralanmıştır. ny saran m. ie Büyük bir ziya İren bayatımızın en eski ve en kiye metli uzuvlarımdan Galatasaray Usesi eğ» ki müdürü ve mülkiye mektebile askeri Ueöler eski mudlilimlerinden Salih Ariğ Potamos kisa bir hastalığı müteakip bd sabah vefat etmiştir. Cenazesi 3 mayıs çarşamba günü Şişiğ Bıhhat Yurdundan kaldinlarek namazi öğle vakti Teşvikiye 9 kılındıktan sonra Eyüpteki aile detnom Yunacaktır. Kederli ailesine beyanı teziyet ederiz. | mm a em