4 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

4 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Tayyare kaçakçılığı ““Baştarafı 1 nci sahifede) derim. Ben, Ekrem Köniğin şeriki cürmü olmadığım gibi, bu suçun da , Diyerek söze başlamış ye şunları anlatmıştır; — Ekrem Köniğe bir gün Hariciye Vekâleti koridorlarında raslâdım. Eli- ni sıktım. König, benimle görüşmek istediğini söyledi. İki saat sonra tek- rar Vekâlete geldi. Çalıştığım odada beni gördü. Yanımızda başka kimse yoktu. König: — Sizden mühim birricam var. Lütfen benimle beraber geliniz... Dedi. Saat 12 ye yaklaşmıştı. Ben, söyliyeceklerinizi burada: söyleyin, de- dim. Ekrem König: — Mesele mühimdir. Dişarıda ân- latırım. Cevabını verdi, Beraberce Vekâlet- ten çıktık. Kapıda avukat B, Abdul- lah Necip te vardı. Beraberce Karpiçe gittik. Bahçede oturduk. Ekrem de- di ki; — Biliyorsun ki ben komisyoncu Tukla iştiğal ediyorum. Bir, tayyare siparişi yüzünden çok müşkül bir va- ziyette kaldım. Yaptığım mukavele mucibince, şirket, verdiğim. siparişi Hariciye Vekâletine bildirmekle mü- kelleftir, Hariciye Vekâleti, bu kabil telgrafları teksir ederek Başvekâlete ve diğer Vekâletlere gönderir. Ben metnine vakıf olmadan,' bu telgraf Başvekâlete giderse, işim bozulur. Şir. kete verdiğim 170 bin liralık kefalet yanar. Bu ise benim mahvım demek- tir. Onun için bu telgrafı bana ver- meği senden rica ediyorum. Ben cevaben, bu telgrafların Pro- tokol dairesine söyledim. Ekrem König ısrar etti. Nihayet ısrarı karşısında: — Maamefih, dedim, Evrak müdür muavini Ahmed, benim çok hürmet ettiğim bir zattır ve yakın arkadaşım» dır. Seni onunla tanıştırayım... . Beraberce Vekâlete döndük. Ah- med, hasta olduğu için, 9 gün dalre- "ye gelmemişti. Ertesi gün, Ekrem, apartımanıma geldi. Beraberce B. Ahmedin evine gittik. Ekrem, mese leyi anlattı, Fakat Ahmed, kendisine bu hususta hiçbir yardımda buluna- mıyacağını söyledi. Ben Ekreme acı. mıştım. B. Âhmedin yanından ayrıl dıktan sonra, Ekreme: — Eğer telgraf protokol 'dalresine gelir ise işini gördükten sonra iade etmek şartile telgrafı sana veririm. dedim. Bir iki gün sonra da telgraf geldi. Bir işi takip için Vekâleten çıkmak üzere iken Ekreme rasladım ve iste- diği telgrafı kendisine verdim. Reis — Telgraf muameleye konul-- sa idi, Başvekâlete ve sair alâkadar makamlara verilmiş olsa İdi, bu iş bozulur mu idi? Ruhi — Beri bunu incelemek lüzü- munü hissetmedim, Sonra bu sırf ar- kadaşlık hasebile yapılmış bir iş de- ğüdir. Ekrem bazı milli teşkilâtta kullanılan yüksek bir şahsiyetti, Bü- yüklerimizden birçoğunun canciğer “arkadaşı idi. İsteseydi telgrafı şahsen Hariciye Vekilinden talep edebilecek “bir vaziyette idi, Rels — İstemiş, vermemişler. 'Ruhi — Onlardan hâberdar deği. im. Bu talepler nasıl olmuş'da naza- ri dikkati celbetmemiş?! Rels — İlk ifadelerinizde. ; telgrafı geri almak şartile Ekreme verdiğiniz. den hiç bahsetmemişsiniz, yalnız son ifadenizde Ekrem bu telgrafı bana ia- de edecekti etmedi diyorsunuz? © Ruhi bu suale yazın bir cevap verememiştir. © Ekremi ne, zamandanberi tanıdığı hakkındaki suale de yirmi seneden- “beri tanıdığı cevabını vermiştir. © Reis — Ekrem bu iş hakkında size izahat vermedi mi? Ruhi — Hayır, Bana yalnız sipa- “rişlerden bahsetti, Rels — Şeklini izah etmedi mi? Ruhi — Hayır, hiçbir izahat ver. “medi, Reis — Hariciyeye bü Kabil ihbar “telgraflarının gelmesi müutaf mıdır? Ruhi — Zannederim ki mutatttr. © Reis —O halde neden şüphe etme- “âiniz? © Ruhi — Kendisine fevkalâde emni- yet ediyordum. Namus ve şeref sahibi bir adam telâkki ediyordum. Onun böyle bir sahtekârlık yapabileceği aklımdan geçmemişti. Eğer geçmiş olsa idi, intihar eder, böyle bir işe girişmezdim! İlddin makamını işgal eden B. Zih. ni Bekir Yetil; evrak müdürü B. Ah- medin Ekrem Köniğe telgrafı neden veremiyeceğini anlattığını, Ruhinin bunları duyduğu halde nasil olup da şüphelenmediğinin kendisinden sorulmasını istemiştir. Ruhi bu suale şöyle cevap vermiş. tir: — Ahmed bu işle bir sahtekârlık olduğuna vakıf olsaydı ihbar etmesi lâzım gelirdi. Müddetumumi B. Zihni Bekir Ye. til: vi — Ekrem König telgrafı iade etmiş olsaydı ve Ruhi de bunu muameleye koymuş olsaydı telgrafın neden teah-! hurla muameleye konulduğu yolun. daki suale ne cevap verecekti? dedi. Ruhi — Bendeniz protokolda yal- nızdım. Fazla meşgul olduğumu ve bu yüzden kayıt muamelesinin teah- hur ettiğini söyliyecektim. Ruhinin Vekili B. Hâmid Şevket İnce, Ruhinin bü suçu, Ekrem Köni. gin şahsiyetinin tesiri altında kalarak yapmış olmasının muhtemel bulun duğunu söyliyerek bu cihetin araştı. rılmasını mahkemeden rica etti. Mahkeme bu talebi kabul ederek Ruhiye bazı sualler tevcih etti isede Ruhi müphem cevaplar verdi. B. Hâ- mid Şevket İnce, Ruhiyi dinledikten sonra; — Çekiniyor, kendi bilir! dedi. Reis, ilk tahkikat esnasında ver. diği ifadeleri teyid edip etmediğini Ruhiden sordu. Ruhi bu suale de te- reddütle cevap vererek teyid ettiğini beyan eyledi. Bundan sonra Ekrem König tara fından eski Mili Müdafaa Vekili Kâ- zam Özalp ile Hariciye Vekâleti müs teşarı B. Agülun imzaları taklid edil mek suretile hazırlanan sahte mek- tuplarla diğer bazı evrak okundu. Maznun Vekili B, Hâmid Şevket İnce, sahtekârlık suçundan dolayı duruşmanın açılması hakkında Cüm- huriyet müddelumumisi Baha Arıka- nın birinci asliye mahkemesinde ser- dettiği mütaleaya bu davada iddia makamını işgal eden B. Zihni Bekirin iştirak edip etmediğinin kendisinden sorulmasını istedi, Müddelumumi kendisine böyle bir sual teveccüh edemiyeceğini izah ede- rTek talebin reddedilmesini istedi. B. Hümid Şevket İnce tekrar söz alarak müekkilinin Devlet Şürasınca vazife ve memuriyeti suiistimal cür- miyle mahkemeye sevkolunduğunu, suçun vasfı değişmediğine göre müek- kilinin vazifeyi suiistimal cürmünden dolayı muhakeme edilmesi lâzım ge- leceğini söyledi ve sözlerini şöyle bi- tirdi: — Müekkilim ağir ceza tehdidi al tında takib edilen bir suçlu müdür, değil midir? Evvelâ bu cihet hakkın- da mahkemece bir karar verilmesini rica ederim, Reis, bu talebi müzakere için celse- nin öğleden sonra saat 14 e talik edil diğini bildirdi. Öğleden sonra Öğleden sonra saat 14 de akdedilen ikici celsede, maznun vekili B. Hâmid Şevket İnce tarafından birinci celse- de ileri sürülen ve memurin muha- kemat kanununun 14 üncü maddesi- ne tevfikan, Devlet Şürasının kararı dairesinde, Ruhinin vazife ve memu- riyetini sulistimal suçundan muha- keme edilmesi lâzım geleceği şeklin- de olan talebi hakkında mahkemece verilen karar okundu. Karar, memu- rini muhakemat kanununun 14 üncü maddesinin bu hâdisede kabili tatbik olmadığı ve usulün 262 nci maddesi- ne de mubalif bulunduğu cihetle ta- lebin reddedildiği şeklinde idi. Bundan sonra Amme namına şahid gösterilen Hariciye Vekâleti eski ev- rak müdür muavini ve şimdi Midilli konsolosu Ahmed Nesimin şehadeti- ne taalluk eden hususlar esasen maz“ nunun itirafı altında bulunduğundan duruşmanın uzamamasını temin için Ahmed Nesimin dinlenmesinden vaz- geçilmesine mahkemece karar ve rildi, Müddetumum! iddianamesini serde davet edildi. İddia makamını işgal eden B. Zihni Bekir, Ekrem König'in bu hâdisedeki rolünü Uzun uzadı. Mecliste Vakıflar umum müdürlüğü bütçesinde 16 bin liralık münakale yapılacak Ankara 3 (AA) — B, M. Meclisi bugün döktor Mazhar Germenin baş- kanlığı altında toplanarak Mart. Mayıs 938 aylarına ait divanı muha- sebat raporu ile Vakıflar umum mü- dürlüğü 938 yıı bütçesinde 16 bin liralık münakale yapılması hakkın. daki lâyihaları ve budut sahiller sıh- hat umum müdürlüğünün--939 yılı bütçesini kabul etmiştir. Meclis gelecek içtimamı cuma gü- nü yapacaktır, Ankara 3 — Vakıflar umum mü. dürlüğünün yeni yıl bütçesi varidat ve masrafı denk olarak 2,789,400 lira olarak tahmin edilmiştir. Bütçe projesinin bir maddesine gö- re, umum müdürlük 939 mali yılı zarfında kapatılmak üzere ve Başve- kâletin tensibile 300 bin liraya kısa vadeli avans ve hesabi cariler açma- ğa mezun olacaktır. Meclise verilen lâyihalar Ankara 3 (Telefonla) — hükümet, yeni bazı lâyihalarla beraber, hüküm- süz kalan kanun projelerinden bir kıs- mını daha Meclise vermiştir. Bu pro- jelerin, adlarını ve havale olunduk- ları encümenleri bildiriyorum: 1 — Hatay menşeli ve meyridli mahsu- Jât ve mamulâtın gümrük resimlerinin İn- dirilmesi hakkında kanun lâyihası (İkti- sad, Gümrük ve İnhisarlar, Maliye ve Büt- çe encümenlerine). 2 — Hazinenin taksitle sattı bütün gayrimenkullerin satış bedellerinin tahsil sureti hakkımdaki 3024 kanuna ek kanun lâyihası (Maliye vopsiişa ecümen- lerine), 3 — İstanbul Üniversitesinin müvazenet umumiyeye alınmasına dair olan 2467 sa- yılı kanunun bazı tadilât yapılması hakkında kanun lâyihası (BAât- çe encümenine), 4 — Türkiye- Sovyet Sosyalist Cümhu- riyetleri İttihadı arasında hudud hâdise ve ihtilâflarının sureti tedkik ve haline müteallik mukaveleye bağlı 1 numaralı protokolda viliyetinin merkezi ola- Bk gösterilen Risenin, adı geçen vilâye- tin hâlen merkezi olan Artvinle değiştirii- diğine dair teati olunan notaların, adı gö- çen mukavelenin cüzü mülemmimi olarak tasdiki hakkında kanun lAyihası (Harici ye bayer 5 — Avukatlık katuğlan rinel leri (8) bendinin leke bak“ kında Başvekâlet tezkeresi; ( ü- menine). 6 — Bergamanın Turabey yahatlesinde mukim Karaosmünoğullarından Abdürra- him oğlu Hilmi Sızık ve Talâtpaşa mahal- lesinde mukim Kadir oğlu Dilâver Akşin ölüm cezasına çarptırılmalan hakkında Başvekâlet tezekeresi Gi encüyhenis ne), 7 — Polas nahiyesinin Mirükoğ köyün- | den Rifat oğlu Eyüptaş ve Kadıköyünden İsmalloğlu Musa Doğrukanın ölüm cezası- na çarptırılmaları hakkında . Bişvekâlet tekeresi tAdilye encümenine). 8 — Suşehrinin Aşağı Akviran köyünden Azatoğullarından Yusuf oğlu BAT Salı- nın ölüm cezasına çarptırılması hakkında Başvekâlet tezkeresi (Adliye encümenine), Apartımanlarda her daireye bir su saati verilecek Bazı apartımanlarda bina sahiple- rile kiracılar arasında su sarfiyat be- deli yüzünden çıkan ibtilâflar sebe- bile sular idaresine bir çök mürâcant- ler yapılmaktadır, Sular idaresi, bu şikâyetleri ortadan kaldırmak Üzere apartımanlarda her daireye birer su saati verecek tertibat almıştır, Florya plâjları kiralanıyor Florya plâjlarının mevsimlik olarak 26 bin liraya kiralanmasına karar verilmiştir. 011000088 00000808EAEEEEEERAI ya izah etti. Ruhinin ne suretle ik- na edilerek sahtekârlik suçunu ta- mamladığını anlattı. Ruhinin ifade- lerindeki mübayenetlerden bahsetti; — Ruhi gibi yüksek tahsil görmüş bir kimsenin bahusus Ekrem König"n «Telgraf Başvekâlete giderse İnönü bu işi bozar» demesinden sonra şüb- heye düşmemesi kabul edilemez, Diyerek sözlerini şöyle bitirdi: — Ruhi mücrimane bir zihniyetle hareket etmiştir. Ceza kanununun 342 ve 365 inci maddelerine tevfikan cezalandırılması lâzımdır. Maznun Vekili B. Hâmid Şevket Ruhi hakkında usulü dairesinde verik miş bir tevkif kararı olmadığını iddia ederek Ruhinin netice muhakemeye kadar tahliye edilmesini istedi. Bu tar leb kanuna uygun görülmiyerek reğ- edildi ve muhakeme müdafaa ve karar tefhimi için Cumartesi günü Baat ona talik edildi, . MİZİSİRDİR Askeri liseler Pazar günü Taksim stadında muhtelif spor hareketleri yapılacak, şampiyonluk kaza- nanlara mükâfatlar tevzi edilecek Askeri lise sporcuları geçen Askeri liseler arasında sivil spor klüblerimizi kıskandıracak bir mü. kemmeliyette her sene İcra edilen 8#por müsabakalarının mükâfat da- ğıtma merasimi bu hafta Taksim sta- dında yapılacaktır, Malüm olduğu üzere bu seneki spor karşılaşmaları bundan iki ay mu- kaddem muhtelif stadlarda muhtelif tarihlerde yapılmış ve sporun belli başlı kisımlarında. icra edilen müsa» bakalar neticesinde şampiyonlar ta- ayyün etmişti. Spor şubelerinde bi- rinciliği kazananlara verilmesi icab eden kupa, madalya ve diplomalar bu Pazar günü verilecek ve bu münase- betle büyük spor gösterileri yapıla- caktır. Spor hareketlerine Kuleli, Maltepe, Bursa ve Deniz lisesinin gürbüz tale- beleri iştirak edecektir. Bu haftaki milli küme maçları Ankaragücü cumartesi Beşiktaş, pazar Galatasarayla karşılaşacak Müt Küme fikstürü mucibince bu hafta Ankaragücü şehrimize gelerek Cumartesi günü Beşiktaş, Pazar gü- nü Galatasaray İle karşılaşacaktır, Pnan vaziyeti dolayısile en başta giden Ankaragücünün şehrimizde ya» 'pacağı iki karşılaşmaya büyük ehem- miyet verildiğinden her iki müsaba- kanın da slâka ile takib edileceği tah- min edilmektedir. Bu klübün Anka- rada Galatasaray ve Beşiktaşı mağtüb etmiş olması da karşılaşmanın ehera- miyetimi arttırmaktadır. Ankaragücü şehrimizde yapacağı Şild maçı dömi finali Vefa - Hilâl pazar günü karşılaşıyor Cümhüriyet et Halk k partisi taratın- dan ihdas edilen şild maçlarının dö- mi final karşılaşması bu Pazar günü Fenerbahçe stadında Vefa ile Hilâl arasında yapılacaktır. Fenerbahçe ile Süleymaniye arasın- daki diğer dömi final maçı ise > Mayısta yapılacağından her iki kar- gılaşmanın galibleri önümüzdeki ây içinde şild şampiyonluğunu paylaşa- caklardır. Kırkpınar güreşleri hazırlığı Eâlme (Akşam) — Çocuk Esirge- me Kurumu tarafından tertip edilen büyük Kırkpınar güreşlerine ait ha- zırlıklar sona ermiştir. 5, 6 ve 7 mayıs günlerinde yapıla- |. cak olan bu güreşler için Sarayiçinde mükemmel bir saha hazırlanmış ve güreşlerin gece dahi devam edebil- mesi için her türlü tertibat alınmış- tır, Güreşlerde hakem heyetine riya- set edecek olan Kırklareli mebusu B, Şevket Ödül ile Ankaradan (gelecek heyet ve Beden terbiyesi umum mü. dürü general Cemil Taner bugünler- de beklenmektedir, Apartıman sahipleri Boş dairelerinize hemen iyi kiracı bulmak için «Akşam; fade ediniz. Spor bayrami sene yapılan geçid resminde Sporculuk noktai nazarmdan müs- tesna bir gün olacağı şübhesiz bulu- nân bu Pazar günkü spor hareket- leri için her lise kendi muhitinde ha“ raretle çalışmaktadır. Ayni gün dört liseden Harb okuluna geçmiş olan talebelerden iyl derece almış olanla- ra da muhtelif mükâfat tevzi edile- cektir. Spor hareketleri müzikle ya- pılacak ve bu meyanda gülle kaldır- ma, boks ve jimnaslik yapan sporcu- lar müzik temposile hareket edecek- lerdir. Müsabakalar arasında cirid, disk, güreş, hendbol, hokey ve Japon gü- reşi vardır. Bu karşılaşmalarda bulun- mâk üzere bütün komutanlara, İstan- bul valisine, yüksek mektepler mü- dürlerine, matbuat erkânına ve klüb- lere davetiyeler gönderilmiştir, Müsabakaların ikisini de Şeref sla- dmda oynuyacaktır. Pazar günü Ga- Jatasaray klübü ile yapacağı karşılaş manın Taksim stadında yapılması icab etmektelisedeayni gün askeri Miseler spor bayramı dolâyısile Tak- sim stadı meşgul bulunmaktadır. Beden terbiyesi İstanbul bölgesi bu münasebetle Ankaragücü - Galatasa- ray maçını Şeref stadına nakletmiş- tir. Haber aldığımıza göre Beşiktaş - Ankaragücü maçını Sübhi Batur, Galatasaray - Ankaragücü maçını Ta- rık Özerengin idare edecektir, Haydarpaşa lisesi atletleri Bursada Bursa atletlerile hususi bir müsas baka yapmak üzere Bursaya giden Haydarpaşa lisesi utletleri dün şehri- mize dönmüşlerdir. Bursanın yeni stadında Bursa atletlerile kalabalık bir seyirci önünde yâpılan müsabaka» larda 44 puana karşı 51 puanla Hay- darpaşa atletleri galip gelmişlerdir. Müsbâknlarda alınan neticeler şun- lardır; 100 metre: I Alâeddin Bursa 12 TI Onbay H. P. 200 metre: I Baloğlu H. P. 24 II Alâeddin Bursa 400 metre: I Baloğlu H. P. 569 II Hakkı Bur: 800 metre: I Abdullah H. P.217 U Nihad Bursa 1500 metre; I Abdullah EL P, 42$ TI Cemil Bursa 110 manialı; I Vasfi H. P, 17.3 II Hasan H.P. 4Xx100 bayrak; I Haydarpaşa takımı H Bursa takımı Yüksek; k I Haydar Bursa 197 II Vasfi HP, 'Tek adım; I Baloğlu E. P, 1209 IL Vasfi H.E.