4 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

4 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

İstanbula gelen kıral Zogu kıraliçe Jeraldin Romanya Başvekili B. Gafenco tayyareye binmeğe hazırlanıyor HAFTANIN VAKALARI En zevkli spor BİSİKLET Yazan: Selim Sırrı Tarcan Mühendishane harbiyesinin son si- nıflarında idim, Bu iki tekerlekli şey- tan arabası (!) memleketimizde he- nüz daha taammüm etmemişti, An- nemi kandırıp bir bisiklet aldırasıya kadar neler çektiğimi ben bilirim. Düşe kalka bir hafta içinde zenetimi bulup üzerinde durabilme yi öğrendikten sonra artık iki ayağı- ma sanki birer kanat takılmıştı. İzinli çıktıkça Üsküdardaki evi- mizden Haydarpaşaya, dağına bile gittiğim olurdu. iken İzmirde bu iki tekerlek bana uzun zaman gene arkadaşlık etti. Bizim gençliğimizde yollar hiç mü- said olmadığı halde gene biz sürat zevki ile bu makineye gönül bağla» | mıştık, Vakıa otomobilin icadı insan» ların sürat zevkini daha çok tatmin ettiği için bu molörlü araba daha çok rağbet kazandı amma otomobil hiç bir vakit bisikletin yerini tuta- madı, O bir spordan ziyade nakil va- sılasıdır. Bu tıpkı saatte kırk mil ya. pan motorbotlarla, altı kürekli iskip- er arasındaki fark gibidir. Birinde işleyen makine diğerinde ise adale- dir, f Bisikletin öyle büyük bir iddiası yok, onun sahibinin kudretile müte- nasib bir sürati vardır. Ona bir fıka- Ta beygiri nazarile bakmak da hiç doğru değildir. Bacaklarımıza ilâve ettiğimiz iki pedal bizi daha çevik, daha seri bir hale koyar. Kar üzerin- de kullandığımız kayak gibi. Hele yol asfalt olursa Insana buz üstünde ka- yıyor hissini verir. Yazın kadınlı er- kekli bir kafile halinde dağarcıklar omuzda civar köylere gitmek ne eğ- lenceli bir seyahattir, i Bazı genç bayanlar benden soru- yorlar: i — Bisiklet oylukları ve baldırları irileştirip sertleştirmez mi? Ben de kendilerine cevab veririm: — Sujistimal eğilmez ve çok yo- kuşlu bozuk yollarda gezilmezse bilâ- kis bacakları biçime sokar. Şimdiki bisikletler bizim vaktile kullandıkla- rımızdan daha çok tekemmül etmiş- tir. Pedallar gayet hafif işlediği için fazla cehd sarfına lüzum yoktur. Bisiklette en çok kalçalar işlediğin- den oralarda biriken fazla yağların erimesine çok yardım eder, Hafif meyilli yokuşlara çıkarken bütün kuvveti ayaklara verip dizleri gererek eğerek üzerine yükselirseniz karın adeleleriniz faaliyete gelir ki bu da o havalide bulunan yağların yanmasına hizmet eder. Bisikletin bel kuşağı etrafında biriken yağların erimesine o kadar yardımı vardır ki, ekseriya şişmanlara arkaüstü yatıp ayakları havada bisiklet çevirir gibi bir hareket yapmalarını tavsiye eder- der. İyi binmesini öğrendiklen sonra kalçaları küçültmek için düz asfalt- ta ara sıra elleri birakip bütün bel kemiğini işleterek hem pedalları çe- virmeli hem de geniş nefesler almâ- lıdır. Bisikletin yegâne mahzuru dai- ma öne meyal ve kanbur bir vaziyet- *e mütemadiyen kalmaktır. Buna bis raz dikkat edilirse vücudün biçimi - bozulmaz. Bisiklet fazla yağlanmış olan şiş- manlar için tehlikelidir. Çünkü bir- den ifrata gidilirse kalbi yormak ihtimali vardır. İnsan biraz da ken- dinin hekimi olmalıdır. Ve zayıflamak derdile bir rahatsızlığa uğramaktan sakınmalıdır. Şişmanlar için aynı tehlike ata binmekte de vardır. Faz- la yağlı kimselerin zayıflamak der- dile uzun saatler at gezintisi yapma- ları elbetteki doğru değildir. Bir dok- tora danışmadan şişmanlar ne ata, ne bisiklete binmemelidirler, Bir de büluğdan evvel çocukların bisiklete binmesi de tehlikelidir. On yaşında yavrularının bu ka o ei muva» Tenerbahçe- g£ ye derken, Kayışdağına, hattâ Alem. © Zabit # Kir gezintisinde hemahenk bir çift ketler Belçika, İngiltere ve Danimar ka olduğunu seyahatlerimde görmüş- tüm. Bilhassa Kopenhağda bisikletin bacaktan farkı yok, o kadar sühulet- le kullanırlar. Fakat Hollânda için derler ki: Her Hollândalının - zengin fakir - mutlak bir bisikleti varmış. Hattâ daha kundakta olan çocuklar için Noel hediyesi olarak anneleri bir bisiklet almayı düşünürlermiş (0) Ben bu kadarını istemiyoru. kat genç bay ve bayanların bi e heves etmelerini ve bu faydalı ve zevkli sporu sevmelerini candan te menni ediyörüm. Selim Sırrı Tarcan Ayancık Çocuk Esirgeme kurumunun yardımları Ü TAYA 1 SPÜR Ayancık (Akşam) — Ayancık Ço cuk Esirgeme'kurumu her seneki ça- luşmalarına yeni yeni yardımlar ek- lemek suretile yoksullara pek büyük hizmetlerde bulunmaktadır. Bu seneki tedrisat devresi başlan- gicındanberi merkez İlk okul talebe lerinden (85) çocuğa sıcak öğle ye meği vermekte olanı kurum 23 Nisan çocuk bayramı münasebetile (80) çocuğa İç çamaşırı, gömlek, mektep göğüslüğü, ayakkabı ve çorap dağıt- miştar. Bu yardımın mühim bir kısmı yardımseverler kolunu teşkil edem güzide bayanların Ayancık halkın. dan temin ettikleri yardımla meyda» na getirilmiştir. Çocuk Esirgeme kurumu idare h$- yetinin, bu faaliyeti Ayancığın peğ fakir olan köylüsünün ihtiyaç dola» yısile mektebe göndermediği vey mektep levazımını temin köy okulları yoksul talebelerine de teşmil etmesi temenni edilmektedir. Yukarıkl resim yedirilen ve giy- dirilen talebeleri, kurum idare heyeti