4 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakıka Varşovada Almanya aleyhinde nümayişler Varşova 4 — Dün Lehistan istiklâlinin yıldönümü olduğu cihetle, Lehis- fanın bütün şehirlerinde askeri merasim yapılmıştır. Varşovada yapılan nü- mpayiş esnasında nümtayişçiler «Yaşasın Leh Danzigi» diye bağıfmışlar, Bitler aleyhinde tezahüratta bulunmuşlardır, Halk nümayişçileri alkışlamış- fir. Alman baş kumandanı Libyada teftişler yapıyor Ribbentrop ile Cia ile Ciano arasındaki mü- lâkat Komo gölünde vuku bulacak | General Weygand Mareşal Balbo Kahireye gidecek Ankaradan geldi Roma 4 — Alman orduları başku- mandanı general fon Brauşiç, İtalyan Harbiye müsteşarı general Parianinin refakatinde evvelki geceyi Berkada ge- girdikten sonra dün Marmarik fırka» sım teftiş etmiş, tayyare ile Tobruka giderek oradâki askeri tesisatı gözden geçirdikten sonra Sirene yolile ve tay» yare ile Bingaziye dönmüştür. Alman generali Trablus şehrine gelecektir. Fon Ribbentrop İtalyada 8 gün kalacak Paris 4 — Berlinden gelen haberle- re Alman Hariciye Nazırı fon Ribben- #rop İtalyada 8 gün kalacaktır. Al man mahafili, bu seyahati, fon Ribben-! tropun tatil müddetini İtalyada geçir- mek maksadına atfetmekle beraber, Kon Ciano İle konuşmalarda buluna- cağını ilâve ediyorlar. İki nazır Komo gölünde görüşecekler Roma 4 — Neşredilen resmi bir teb. Miğde Von Ribbentropun yarın şimali | ! İtalyaya geleceği kaydedilmektedir, Von Ribbentrop, Kont Ciano ile görü- şerek demokrasilerin teşkil etmek is- tedikleri blok karşısında Roma» Berlin mihverinin hattı hareketini mü- zakere ve tesbit edeceklerdir. İki nazır arasındaki mülâkat şimali İtalyada Komo gölünde vuku bulacak- tar. Bir Alman gazetesinin makalesi i Berlin 4 — Doyçe Algemeine Zeitung Ribbentrop - Ciano mülâkatından balh- | sederken bunun fevkalâde ehemmiye. tini tebarüz ettiriyor. Mareşal Balbo Kahireye gidiyor Kahireden Times gâze- r: Garp Trabiusu umu- mi valisi mareşal Balbo, birkaç güne kadar Kahireye gelecek ve İtalyan se» firinin misafiri olacaktır, Mareşal Bal- bonun bu seyahati tamamile hususi bir mahiyeti haizdir. İngiltere Almanya ile yeni bir deniz anlaşması yapmıyacak Lehistana verilmiş olan teminat karşılıklı olmak şartile Almanyaya da verilebilir Londra 3 (4.A.) — Avam Kamara- sında Almanya ile yen! bir deniz anlaş- ması yapmak için Hitlerin teklif etti- ği müzakereleri İngiliz hükümetinin kabul edip etmiyeceğine dair sorulan bir suale cevap veren Chamberlain demiştir ki: «İngiltere hükümeti, Hitler ile yeni bir mukavele yapmak niyetinde oldü- una pek emin değildir. Hükümet şimdi Almanyaya nasıl bir cevap ve- receğini tetkik elimekle meşguldür.» Londra 3 — Bâşvekil B. Chamber. Jai Avam Kamarasında sorulan bir suale cevaben demiştir ki: w— Almanyayı çember içine almak istediğimiz iddiası tamamen €sassi/- haland adaları tahkim ediliyor #ilmanya, İsveç v8 ve Finlândi- yaya yeğiye fakat cevabı verdi Berlin 3 MAR Neşreilen resmi bir tebliğde, Anland Lodası mukavelesi» nin tadili ve bu adalardatı Askeri ted- birlere “tevessül edilmesine dâtir İsveç ve Finlândiyanın tekliflerine yanın muvafakat ettiği bildirilmeli, “te dir, Bu tebliğde, Baltık denizine de şa: * mil olacak bir harp takdirinde, İsveğv ve Finlândiyanın bitaraf kalacaklarık” nın tabii olduğu ve Aaland âdaları üzel: rinde bazı vazifeleri bulunan Millet. | ler Cemiyetine karşı Almanyanın vâ- ziyetinde hiçbir değişiklik olamıyacar | $i tasrih edilmektedir. di x dir, Biz taarruza mani olmak istiyo. ruz. Almanyaya da, karşılıklı olmak şartile, Polonyaya verdiğimiz temi- natı tekrar etmeğe haziriz.» İngilterenin Romanya ve Yu- nanistana verdiği garantiler Londra 3 (A.A.) — Avam Kamara- sında Romanya ve Yunanistana ve- rilen garantileri mütekabiliyet esası- na istinat ettirmek için teşebbüsler olup olmadığı sualine Hariciye müs teşarı Butler menfi cevap vermiştir. «Hükümet Polonyâya verilen ga- rantiyi genişletmek fikrinde midir?o | sualine karşı da keza Buttler, «Ha- yır» demekle iktifa miştir, Türkiye - Finlandiya dostluk maçı Greko - Rumen güreşte 6-1 yenildik. Meisingforstan gelen haberlere göre, dün baka tehir edilmiştir. Sebebi de güreşçile- rimgizden büyük Mustafa ile Celâlin Osloda yapılan maçlarda sakatlanmış olmalarıdır. Buna mukabili dün Helsingforsta Türk ve Yinladiya güreşçileri arasında bir dostluk maçı yapılmıştır. Galip gelen Çoban Meh- med müstesna olmak Üzere grekoromen maçlarında 6 - 1 yenildik. Berbes güreşe gelence, küçük Mustafa tuşla, Ahmed Celâl puan hesabile yenil. misler, Mersinli Ahmede Çoban Mehmed sayı hessbile galip gelmişlerdir. Arnavutluk Jandarma kumandani Arnavutluk fandarma kumandanı bu şmabahki konvansiyonel trenile şehrimize gcimiştir. Mumaileyh de Kral Zogu Ve be- şaber İstanbulda kalacaktır, | şahsiyetlerile ve askeri büyük rüesa Yeni sene bütçesi | Romanya ve Yugoslavya | mihvere girmeyecekler Meclis bütçe encümeni pro- jeyi müzakere ediyor Ankara 3 (Akşam) — Büyük Millet Meclisi bütçe encümeni 939 mali yılı bütçe projesinin müzakeresine devam etmektedir. Encümen, Maliye, Muha- bere ve Münakale, İktisad ve Ticaret Vekâletlerinden maade diğer Vekâlet- lere sit bütçe projelerinin müzakere. sini bitirmiştir. İ Mülhak bütçe ile idare edilen umum müdürlüklerden Beden terbi mum müdürlüğiyle o Hava yolları umum müdürlüğüne «id bütçe proje- leri bugünlerde encümence müzake- rTeye başlanacaktır, Mülhak bütçe ile idare edilen diğer dalrelerin bütçe projeleri encümenin müzakere ve ted- kikinden geçm Öğle vakti tayyare ile Bükreşe gidecek İranda yapılan düğün merasiminde Fransız heyetine riyaset eden ve üç gündenberi Ankarsda bulunan Gene- Tal Weygând bu:sabalı Ankaradan İs tanbula gelmiştir. General, Haydarpa- şa istasyonunda vali muavini B. Hü- dai Karataban, Fransiz konsolosha» nesi arkânı tarafından karşılana- cakatır, General Weygand saat 3 te Rumen hükümetinin kendisine tahsis ettiği bir tayyare ile Yeşilköyden Bükreşe hareket edecektir. General Weygandın beyanatı Pariş 3 (A.A.) — General Weygand I Ankaradan hareket. ederken havas ajansı muhabirine aşağıdaki beyanat» ta bulunmuştur: “Tahrandan dönüşümde Ankarada tevakkuf ederek esasen tanımakla müftehir olduğum Reisicümhur İs- met İnönüyü selâmlamak İstedim. | Reisicümhur hakkımda en lütüfkâr kabulü gösterdi. Ayni zamanda devletin en yüksek ile de temas ettim. Kıymetli bir hatırasını taşıdığım bü-| tün bu komşularım fevkalâde bir sa- | mimiyet ve itimat içinde olmuş ve slâkalı noktai nazar teatilerine im- kân vermiştir, Türkiyede bulunduğum müddetce gösterilen ihtimamdan dolayı da fev- kalâde mütehassisim. Almanya iyi deki cereyan Polonya, Yugoslavya ve Ro- manyada Alman aleyhtarlığı şiddetleniyor Paris 3 — Petit Parislen güzetesi, | Roger Massip'in sulh memleketlerin- de yaptığı seyahata aid İntibalarını neşretmektedir. Polonya ve Yuğoslaryada Cermeri- lere karşı eski Slav kini uyanmıştır. Romanyada, kendisinden dalma kor- kulmuş olan Alman, bugün menfur bir kimse olarak görülmektedir. Bu hissiyatı zimamdarların da paylaştı- gında şüphe yoktur. Alman hududla- nn Kaplıyan Alman düşmanlığı dal - gisi, Avrupada bir harp haritasının ne şeklide olacağı hakkında şüphe bi- yakmaktadır. Yemen sahilleri ve Babül- mandep tahkim ediliyor Kahire 3 (A.A.) — Blimısır gaze tesinin öğtendiğine göre, Yemen sa- hilleri ile Babülmandep tahkim olu- nacaktır. Buraların Oomüdafaasını Iraktan gelecek subaylar idare ede- ceklerdir, Küçük haberler : ———— 4 4 Sirp - Hırvat anlaşması $ maya Kadar tasdik olunacaktır. Talimi ramdhanesi İstanbuldan 5900 imetre mesafede vukubulan şiddeti bir #elyeley! kaydetaniştir. Yugoslavyanın yeni Ankara elçisi B. sile 15 mayısa doğru Ankaraya gele- Belgradda çıkan Pravda gazetesi iki hükümetin ideolojik cephelerden uzak kalacağını yazıyor Belgrad 3 — Romanya Hariciye Nazırı B. Gafenco, Belgrada gelecek- | tir. Pravada gazetesi bu münasebel- le yazdığı bir makalede Romanya ile Yugoslavya arasındaki dostluktan, her iki memleketin ideolojik cephe- ler haricinde bir siyaset takib ettik- lerinden bahisle diyor ki: «Romanya ve Yugoslavya bu poli- tikadan uzaklaşmanın kendileri için | meşum âkibetler vereceğini biliyor- Jar. Esasen bu cihet, Yugoslav ve Ri men devlet adamları tarafından iyi- ce anlaşılmıştır ve bu sebebden do- | layı iki memleketin devlet adamlar tilâflara ve müşkülâta sebebiyet ver- mek suretile memleketlerinin vahde- tini tehdid edecek olan her türlü ha- rel daiyelere karşı milli devletleri- nin müdefaasi için ayni metodları ve âyni yolları takib etmektedirler. Romanya harici siyasetinin daima milletler arasında muslihane müna- sebetler ve kendi menafiini komsu devletlerle büyük devletlerin menafil İle telif esasına istinad ettirmiştir. Buna binaen Romanya, Yugoslav- ya ile olan münasebatını kuvvetlen- dirmeğe gayret etmektedir ve B, Ga- feneo, Berlin'i ziyareti esnasında B. | Hitler ile Alman Hariciye Nazırı B. Von Ribbentrop'un bu noktai nazarı tamamile anlamış olduklarını gör- müştür. B. Gafercu'Bun Belgradı ziyareti ve Yugoslav Hariciye Nâzırı İle yapaca- ği görüşmeler, kizim Romany: 2 olan münasebatımızın dostane ve ha- lisane olduğunu ve ayni zamanda mütemadi surette iktisadi mesaj bir- liğimizi takviye etmekte bulundu: nu bir kere daha isbat edecektir İki dost ileket olan Romanya ile Yugoslavya. ideolojik cephelerin âzası ve mesai arkadaşı olarak ic &hhüde girmekten imtina etmekle kendi hususi menfaatlerine ve em- niyetlerine ve ayni zamanda dünys- nın bu kışmında umumi sulbün menfaatine hizmet etmektedirler» B. Gafenco akşam Romadan ayrıldı Roma $ — Romanya Hariciye Na- zırı B. Gafenco dün sirasile Fransız, İngiliz, Polonya, Türkiye, Yunanistan sefirlerini kabul etmiş, akşam da Ro- madan hareket etmiştir, Kont Ciano - Gafence mülâkutları hakkında neşre- dilen resmi tebliğde, konuşmaların dostane, bir samimiyet içinde cereyan | etmiş olduğu kaydedilmektedir. İngilterede mecburi askerlik B. Chamberlâin mecburi askerliğin Irlandada tatbiki Avam kamarasında Londra 3 (A.A) — Avam Kamara- sı hükümetin teklif ettiği meli ka- nunları kabul etmiştir. Londra 3 (AA) Pretori'adan bildirildiğine yöre, Cenübi Afrika Mili Müdafaa Nezareti neşrettiği bir emirnameğe şimdiye kadar hiç as- kerlik yapmamış olan 17 den 60 ya- şına kadar erkeklerin tedricen talim görmek üzere ihtiyat alaylarına kay- dedilmelerini tebliğ eylemiştir. Londra 3 (A:A.) — Financiel 'Ti- Alman ve iskandinav devletleri Almanya iki taraflı bir ademi tecavüz misakı yapılmasını teklif etti Londra 3 (A.A.) — News Chronic- Ie gazetesi, Kopenhagdaki iyi bir menbadan aldığı bir habere atfen Alman hükümeti, İsveç, Norveç, Fin- Jandiya ve Danimarka ile iki taraf bir ademi tecavüz misakı akdedilmesi teklifinde bulunmuştur. 9 mayısta toplanılacak Stokholm 3 (A.A.) — Dört şimal memleketinin Hariciye Nazırları; Ak manya ile akdolunacak ademi teca- yüz muahedesini görüşmek Üzere 9 mayısta Stokholmda toplanacak- lardır. Prens Paul Romaya gidiyor Londra 3 — Yugoslav Kral naibi Prens Paul ile refikasının gelecek haf ta İtalyaya giderek dört gün İtalyan Kralına misafir olacakları bildiri mektedir, Japon malı Fransaya sokulmayacak Paris 3 (A A.) — Resmi gazetede bugün çıkan bir emirname, hususi bir mezuniyet olmadıkça Japon ma- nin Fransaya ve Fransız müstemle- kelerine girmesini yasak etmektedir, hakkında bu gün bayanatta bulunacak | mes gazetesinin siyasi muhabiri, İ Chamberlain'in askerlik kanununun İ Şimal Irlandasında tatbiki hakkın- da Avam Kamarasında perşembe günü beyanatta bulunacağını bildir- mektedir. Londra 3. (A.A) — Lancashire mensucat endüstrisinin 200 bin işçisi mecburi askerlik hizmetinin tatbikini protesto eden bir karar sureti kabul | eylemiştir. İngilterenin Romanyaya yapacağı İkraz Beş milyon sterlinin miktari artırılacak, faiz de indirilecek Londra 3 (A.A.) — Times gazete- sinin Bükreşten öğrendiğine göre, Bük- teşte bulunmakta olan ve İngiliz - Rumen iktisad müzakerelerini idare eden İngiliz heyetine mühim yeni talimat gelmiştir. Heyete Rumen taleblerini daha geniş bir nis- bette mutalâa etmesi için mezuniyet verilmiştir. Bu cümleden olarak | evvelce, Romanyaya yapılması der- piş edilen beş milyon İngiliz liralık ikrazın miktarı çok daha ziyade ârt- tarılacak ve faiz haddi de yüzde beş bü- çuğa indirilecektir. İstikraz müzakerelerinin bir kaç gü- ne kadar neticelenmesi bekleniyor. B. Daladier 11 mayısta mühim bir nutuk söyliyecek Paris 3 — Relsicümhurun eski inti- hap müddetinin hitamının ertesi gü- nü, yani 1i mayısta parlâmento top- lanacaktır, Resmi mahafilde beyan olunduğu- na göre, parlâmentonun ilk celsesin- de Başvekil Daladier, çok mühim bir nutuk söyliyerek, umumi vaziyeti anlatacak ve tatil devresinde geçen harici hâdiseleri bildirecektir. Paye