22 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

22 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

22 Mayıs 1939 amm — Diyarbakır mektupları Diyarbakırda İpekçiliğe büyük ehemmiyet veriliyor Diyarbakır iplikleri çeşit itibarile Bursanınkilerden aşağı değildir Diyarbakırda bir Diyarbakır (Akşam) — Şehrimizde | İpekçilik çok eski zamandanberi baş- Yamıştır. Umumi harb esnasında Müârdinkapı aşağısındaki bahçelerde bulunan dutlukların katı fpekçiliği bir müddet sekteye uğratmış isede Cümhuriyet hükümetimizin bu işe verdiği ehemmiyet dolayısile yeniden canlanmış ve İpekçilik işleri de inki- şafa doğru her sene yeni bir adım atmıştır. Diyarbakır ipeklileri Çakar deni- len el tezgâhlarında yapılmakta. dır, Bu ipekliler her ne kadar Bursa ipeklileri kadar yumuşak değilse de | çeşit itibarile onlardan pek aşağı kalmaz, Bunun içindir ki ipeklileri- miz geçen sene İzmir fuarında Çok büyük bir rağbete mazhar olmuş ve epeyce bir miktar kumaş satılmıştır. Yalnız daha iyi ipekli kumaş yapabil- mek imkânlarını bulmak lâzım geli- yor. Bunun için de Diyarbakırda bir Flâtür fabrikasına çok büyük ihti- yaç vardır. Bu ihtiyaç her sene Ticaret odala- rı umumi kongrelerinde mevzuubahiş olmakta ve hükümetten Diyarbakır- da bir Flâtür fabrikasının kurulma» sı istenilmektedir. Filhakika bu fab- rika kurulduğu takdirde şehrimizin | €n büyük ihtiyaçlarından birisi kar- şılanmış olacaklır, Bu takdirde ipek- MWlerimizin hariç piyasalarda bile müş- teri bulmasına büyük yardımı doku- nacaktır. Yugoslavyada yeni kur'a efradı yemin etti Belgrad 21 (A.A.) — Belgrad gar- nizonunun kura efradı, naip prens Pol, Harbiye ve Bahriye Nazırı gene- | ral Nediç, Belgrad mevki kumandanı general Kosiç ve bir çok yüksek rüt- beli zabitler huzurunda .dün yemin etmişlerdir. Bu münasebetle naip prens Pol, bir nutuk söyliyerek ezcümle demiş- tir ki; «Askerler, Krala ve memleke- te sadakat yemini etmekle bu sndan itibaren zaferden başka bir şey tanı- mamış olan bir ordunun hakiki efra- dı arasına girdiniz.» Yankee Clipper tayyaresinin seyahati Nevyork 21 (A.A.) — Yankee Cilip- per tayyaresi, saat 23,30 da vaziyeti- ni bildirmiştir. Tayyare, Nevyorka 1TI2 kilometre mesafede bulunmak- tadır, Saatte 275 kilometre bir sü- Tatle muntazam uçmaktadır. Bir sarhoş kuyuya düştü, fakat boğulmadan kurtarıldı Penerde oturan Ahmed geçen ak- $am rakıyı biraz bazlaca kaçırmış, €vine gittikten sonra helâyi aramağa başlamıştır. Sarhoşlukla elektrik düğ- mesini de eline geçiremiyen Ahmed karanlıkta yolunu bulamıyarak gün- düzden üzeri kapatılması unutulmuş Olan evin kuyusuna düşmüştür. Gürültüye evin halkı uyanmış ve Ahmed bir kazaya kurban gitmeden tedavi altına alınmıştır. * ipek imalâthanesi İpek böcekçilik mektebi ve faaliyeti İpekçiliğin inkişafı üzerinde büyük tesirleri görülen ve 930 senesinde Elâzıgdan buraya nakledilerek dokuz senedenberi çalışan ipek böcekçilik mektebi bu güne kadar pek çok bö- cekçi talebe yetiştirmiştir. Fenni bir surette böcek yetişiirmek gayesine matuf olan bu çalışmalar ipek işle- rile uğraşanlar üzerinde tesirini gös- termiş ve seneden seneye böcek yö- tiştirenlerin adedi bir kaç misli çoğal- mıştır. İyi ipek istihsaline ehemmiyet ve- ren Ziraat Vekâleti yirmi iki bin lira tahsisat göndermek suretile Urfakapı dışarısında ve istasyona giden bulvar civarında modem bir tarzda yeniden yapılmış olan (İpek böcekçilik) mek- tebine nakledilerek buradakilerle be- raber böcekçilik mıntakası olan Kulp ve Sivan kazalarında böcekçilikle İş- tigal edenlerden idareli hususiye tah- sisatile talebe getirilerek kurslara başlanmıştır. Mektepte bir taraftan kurslara devam edilirken diğer ta raftan da mektepçe böcek yetiştiren evlere kadar gidilerek tedkikat icra edilmekte ve lâzım gelen tarifat ya- pılmak suretile böceklerin fenni bir tarzda meydana gelmesine çalışıl- maktadır, Hükümeti cümhuriyemizin İpekçilik işlefine verdiği ehemmiyetle bu sanat günden güne inkişafa doğru gidiyor. Fransız komünist partisinin l beyannamesi | OParis 21 (A.A.) — Fransız komü- nist partisinin merkezi komitesinin dün ittifakla kabul ettiği Fransız milletine beyanname projesinde par» ti, Sovyetler Birliği ile iş birliği ha- iinde sıkı bir emniyet politikası takib olunmasını, İngütere ile ittifakın sık Jaştırılmasını, bu ittifakın mutlak karşılıklı esaslar dahilinde Sovyet ler Birliğine de teşmil olunmasını ve Fransız halkının büyük ekseriyeti üzerine dayanan Mili -bir hükümet kurulmasını istemektedir. Bir İsveç vapuru karaya oturdu Sotkholm 21 (A.A.) — «Gunu» is- mindeki İsveç yük vapuru, sis yüzün- den Marıcham civarında karaya otur- muştur. Vapurun yüzdürülmesine imkân görülmemektedir. 'Tallinden gelen diğer bir yük va puru da aynı noktada karaya otura- rak batmıştır, Vapurun mürettebatı kurtulmağa muvaffak olmuştur. “Bir Amerikalı generalin mütalâası Nevyork 21 (A.A.) — General Mo- zeley, Amerikan, hayatını altüst et- İ mek tehlikesini arzeden Yahudi ko- münist tehlikeleri gibi son derece va» him dahili meselelerile uğracak yer- de, Amerikanın İtalya, Almanya ve Irlanda gibi (o Giğer devletleri alâka- dar eden ve kendisine taallüku olmı- yan meselelerle meşgul olmasının pe lüng olduğunu söylemiştir, si AKŞAM Sahife 13: Türkiye Hağyeirlayın Postaları DALGA UZUNLU! ii ” aa Kes 120 Kr. 19,4 m. 15108 Kon (20 Ew m. S4 Kex 20 Ew. ANKARA RADYOSU TÜRKİYE SAATİLE TAG TAP, Pazartesi '22/5/939 1240: Program, 12,35: Türk müziği (Pİ), 13: Memleket saat ayarı, ajans ve meteo- roloji haberleri, 13,15 - 14: Müzik (Ope- ret seleksiyonları). Program, 1845: Müzik (Oda mü- .), 19: Konuşma (Doktorun saati), Türk müziği (Halk türküleri ve oyun havaları), 1930: Türk müziği (Fasıl heyeti), 20: Memleket saat ayarı, ajans ve meteoroloji haberleri, 20: Türk müzi- ği (Klasik program) İdare eden: Mesud Cemil, Ankara radyosu küme heyeti, 21: Konuşma, 21,15: Esham, tahrilât, kam- biyo - nukud ve ziraat borsası (flat), 2125: Neşeli plâklar - R., 2150: Folklor Gia- MI Bedi Yönetken tarafından), 21,45: Mü- şik (Küçük orkestra - Şef: Necip Aşkın): 1 - Grunow - Berlin ve Viyana Valsi, 2 - Zishrer - Âşık - Rom. 3 « Ziehver « Karnaral çocukları, 4 mann» Fan- tesi, 5 - Kozmük - Viyana operetinden potpuri, 2245: Müzik (Senfonik - Pİ), 73: Şon ajans haberleri ve yarınki prog- ram, 33,15 - 24: Müzik (Carbanâ » Pl). Prağda eski farmason klübünde bir bomba patladı Prag 21 (A.A.) — Şehrin merkezin- de eski farmason klübünde bir bom- ba patlamıştır. Bina mühim surette hasara uğramış İse de insanca zey'at yoktur. Bu sulkasdın yahudi aleyhta- rı bir hareket olduğu tahmin ediliyor. Prag 21 (A.A.) — Dün şehrin mer- kezinde eskiden mason locasinin mer- kezi olan ve şimdi yahudiler tarafın- dan işgal edilen bir binanın önünde bir kestane fişengi patlamıştır. İnfi- lâk neticesinde kimseye birşey olma» miş yalnız bina hasara uğramıştır. Mütecasirler ele geçirilememiştir. Dünya posta kongresi 942 de Romada toplanacak Buenos - Aires 21 (A.A.) — Dünya posta kongresi, kongrenin hususi iç- timamın 1942 senesinde beynelmilel sergi münasebetile Romada toplan- masına karar vermiştir.ö | İngiliz ticaret heyeti Atinada daha bir kaç gün kalacak Atina 21 (A.A) Lelthross'un başkanlığı altında bu- lunan İngiliz ticaret heyeti, birkaç gün ikametini temdid edecektir Gö- | rüşmeler hakkında şimdiye kadar hiç bir tebliğ heşredilmemiştir. 7, ..... DÜNYA YARMIŞ,.. Kansızlık, sıhhati harap ederek insana dünyasını hâram eder. Bunun en hazin misâlini, bir çokları arasın- İ dirilmemiştir. Sir Frederlek' | | yardım formülü ileri ;sinin haber aldığına göre Sovyet Rus- dan aldığımız, şu tıbbi müşahedede bulacaksınız: İ Bayan L. S. «Bir kaç aydanberi ted- ricen başlıyan zafiyet, derman$ızlık | ile beraber tecessüs eden bir kansız- lıkdan muztariptir. İştihası yok, uy- İ kusu intizamsız ve sıkıntılı, vezni gittikçe dümede, sık sık baş dönme- leri, göz kararması, yürürken çarpıntı ve bir kaç adım merdiven çıkmakla nefes darlığı, kan muayenesinde HEMOĞLOBİNE © 50 ya kırmızı yuvarlaklar 2 Milyona düşmüş. DESCHİENS şurubu ile muntazam ve devamlı tedaviden kı- sa bir zaman sonra HEMOĞLOBİNE $ 75 e kırmızı yuvarlaklar da 4 Mil | yona çıkıyor. Bu tedaviye biraz da- | ha devam edilince HEMOĞLOBİNE #6 90 a, kırmızı yuvarlaklar 5 Mil yon (Sıhhatteki insan) & yükseliyor. Hastanın Kansızlığı tamamen zati olmuş | ve hastaneye sedye ile geldiği halde, şimdi hastaneden neş'eler içinde yürüyerek çık- miştir. DESCHİENS şurubu buna benzer yüz binlerce hastayı kurtarmış ve hayatları birzindan olan bu has- talar bu tedevi sonunda dünyalarına kavuştuklarını itiraf (o etmişlerdir. DESCHİENS şurubu kanın EEMOĞ- LOBİNE gibi en mühim bir unsuru- nu hem mebzül hemde hayattar olarak havidir. Vücudü en fenni mânası ile besler kanı tazeler, Sıhhat ve Neş'eyi iade eder. Görünüşte ba- sit bile olsa, sonunun ne olacağı ev- velden kestirilemiyen her kansızlık alâ- metini görünce, derhal DESCHİENS şurubu ile tedaviye başlamalısınız. kulak uğultusü, | Muhakkak olan parlak netioöyi “VE muvafakıyeti o kadar #kei elde Hi bilirsiniz. DESCHİENS şurubu her cezancde araymız, İngiliz - Sovyet tezlerini birbirine yaklaştıran bir formül bulundu (Baş tarafı 1 inci sahifede) | Paris — 21 Oeuvre gazetesinde ma | dam Tabouis İngiliz.Rus müzakereleri | hakkında diyor ki: «Salâhiyettar Fran-| sız ve İngiliz mahafilinde salı günü Cenevrede bir esas anlaşması olacağı | ve haftanın sonlarına doğru paktın | imza edileceği ümid ediliyor. Berlinden gelen bir habere göre Al- man gizli istihbarat teşkilâtı Fransa- nın, Sovyet Rusyanın muayyen bir plân dahilinde yardımı hakkında Po- lonyâyı ikna ettiğine dair haber al- mıştır.» Havas ajansının bir tebliği Paris 21 (A.A.) — Havas ajansı bil- diriyor: Diplomatik mahfillerdeki ke- tumiyete rağmen, dün gece toplanan umumi intiba, Moskova ile yapılmak- ta olan görüşmeler neticesi hakkında oldukça nikbindir. Bu görüşmelere, Cenevrede devâm edilecek ve Cenevre- de görüşmeler kati değilse bile çok faal | bir safhaya girecektir. | Lord Halifax, Londrayâ döndüğü zaman görüşmeler hakkında, çarşam- | ba günü yapılacak toplantıda, Kabi- neye izahat verecek, Kabine de pek muhtemel olarak kati vaziyetini ala. caktır. Dün öğleden sonra yapılan görüş- meler hakkında iyi haber alan mah- fillerde söylendiğine göre, iki memle- ket mümessilleri, bilhassa, Cenevrede pazartesi ve salı günü yapılacak mü- zakerelere bir esas aramakla uğraş" muşlardır. * Kuvvetle tahmin edildiğine göre, Fransızlar, yardım bahsinde karşılık- lı meselesi üzerinde, B. Daladiernin mebusan meçlisindeki son beyanatı ruhuna uygun olarak, İngiliz ve Soy- yet noktai nazarlarını uyuşdurmak için tekliflerde bulunmuşlardır. Maa- mafih, bu tekliflerin muhteviyatı bil. Dün akşamki görüşmeler haricinde, | bazı mahfillerde, İngiltere, Fransa ve Sovyetler Birliği arasında bir karşılıklı sürülmektedir. Bu fikre göre bu üç memleketten biri, Almanyanın şarkında hemhudud dev. letlerden birine karşı vukua gelecek bir tecavüz takdirinde yardıma koş- mak mecburiyetinde kalırsa diğer iki- si de yardıma gelecektir, İngiliz gazeteleri ne diyor? Londra 21 — Sunday Times gazete Sağlığınızı lerinden yapılmıştır. 'Taklid edilmesi kabil olma- yan bir fen harikasıdır. | muhakkak telâkki olunmaktadır. İNGİLİZ KANZUK ECZANESİ BEYOĞLU - İSTANBUL Akba müesseseleri Ankarada her dilden kitap, gazete, mecmua ve kırtasiyeyi ucuz olarak AKBA müesseseleriide bulabilirsiniz. dilde kitap, mecmua siparişi ka- bul edilir. İstanbul gazeteleri için Hân kabul, abone kaydedilir. Underyodd yazı ve hesab winkinelerinin Ankara ya İle anlaşma için dün Pariste bir formül tedkik edilmiştir. Bu formüle göre İngiltere, Fransa ve Sovyet Rus- yadan birine bir taarruz vuku bulur. sa diğer iki devletin yardımı için üç taraflı bir askeri ittifak imza edilecek tir, Formülde doğrudan doğruya taar- ruz ile bilvasıta taarruz, yani Fransa ve İngilterenin yardım etmeği teahhüd ettikleri devletlere karşı taarruz şık- ları birbirinden ayrılmıştır. İttifak yak niz üç memleketten birine doğrudan doğruya taarruz vukuu hakkındadır. Bilvasıta taarruza geli bunun için şu tarzda bir form bul edile cektir. Üç devletten biri tarafından istiklâli temin edilen bir devlet tâar- Tuza uğrar ve yardım isterse üç dey- let de kendisine yardım edecektir. Bu suretle Sovyet Rusya ile çok sr kı birlikten çekinen memleketlerin en» dişeleri izale edilmiş oluyor. Fransız gazetelerinin mütalâaları Paris 21 — Fransız gazeteleri İngk liz - Sovyet müzakerelerinin metice-, sinden ümidli görünüyorlar. Excelsiot gazetesi diyor ki: «Dün Pariste mühim müzakereler olmuştur. Fransanın teklifi Sovyet Rusyayı memnun edebilecek mahiyet» tedir. Bu sebeple yakında anlaşmanın imzası ümid ediliyor.» Petit Parisien de diyor ki: «Fransa. | 935 anlaşmasile Sovyetlere bağlanmış» tır. Aynı zamanda İngiltereye de bağ- hıdır. İngilterede Türkiye ile bir an- Taşma yapmıştır. Bu anlaşmaların bü- tün güçlükleri ortadan kaldıracak bir formül ile birleştirilmesi pekâlâ müm- kündür.» i Lord Halifax Cenevrede Cenevre 21 (A.A.) — Lord Halifax, B. Maiski ve: refakatlerindeki zevat bu sabah saat 3 de Cenevreye gelmiş lerdir. | Lord Halifax, hiç bir randevü alma» mıştır. Maamafih, daha bugün, B. Maiski ile iIk görüşmesini yapacağı in. giliz heyeti âzaları, İngiliz - Sovyet an» laşmasının yakında akdini mümkün kılacak bir mahiyet arzetmiş bulunan dünkü Paris görüşmelerinden mem- nundur, Maamafih, Cenevrede bir pref sip anlaşmasına varılsa bile, bunun kati mahiyet alabilmesi için, çarşam- ba günü Londrada İngiliz Kabinesi içtimaında: tasvib edilmesi lâzımdır. Dünyaca Mâruf “PEUGEOT,, Bisikletleri $ AYLIK 3 AYLIK 1 AYLIK M0 > 800 » — » Posta ittihadima dahil olmıyan ecnebi memleketler: Seneliği 3600, altı aylığı 1900, Gç aylığı 1000 kuruştur. E 702 9 44 842 Va. 228 4371210 1609 İdarehane: Babıâli civarı Acımusluk #okak No. 13 Dr. FETHİ LABORATUVARI Kan, idrar, balgam, mevadı gal #a tahlilleri ve (İDRAR VASITA. SİLE GEBELİĞİN İLK GÜNLERİN. DE KATİ TEŞHİSİ) yapılır. w» Beyoğlu : Taksime giderken Moşelik #okağı Ferah; apartımanı Tel, 40534