22 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

22 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

22 Mayıs 1939 AKŞAM © Ankarada gençlik bayramı Sahife 9 Ölülerin gözlerile dirilere aşı yapılıyor Sovyet Rusyada bu husustaki tecrübe- ler muvaffakiyetli neticeler verdi Harp okulu için genç heykletraşlarımızdan Kenan Yontucu'nun hazırladığı Atatürk irşad âbidesi merasimle açıl- Muştar, Heykel kaidesinin yan taraflarından birinde orduya iltihak eden genç bir subay kumanda vaziyetinde, diğer tarafında harpte bir subayın siperden askerinin önünde hücume atılışı tecessüm eitlirilmişlir. Yukarda heykel açılışmdan evvel ve açılıştan sonra görünüyor , diğer bir Son zamanlarda doklorlukta aşı yapıma işi çok ilerlemiştir. Bu aşı her hangi bir hastalıktan korunmak için iğne ile kana bir maddenin zerkedil- mesi di lir. Hasta bir uzvu çıkarıp yerine sağlam bir uzuv koyr 'Tıpkı nebatlarda, ağaçlarda cinsleri ıslah için yapılan aşılar gibi... Göz hastalıklarında, hasta bir gö nü koyma edilmesi kabil danberi taha nun için bir etmişti. Fakat bu- nsanı tedavi edörken sanı kör bırakmak lâzım- geliyordu. Bu sebeple bu usule mü- racaat edilemiyordu. Bir aralık hasta insan gözü yerine bazı bayvanların gözlerini aşılamak düşünülmüştür. Fakat bu hususta yapılan tecrübeler tam muvaffakı- yetle neticelenmemiştir. Bu sırada Sovyet Rusyada ölen insanların gö inden istifade odi- mesi düşünüln.üştür. Bir ölünün gö- zü hemen hayatiyetini kaybetmedi- ginden bu suretle istifade kabil olup olmadığı araştırılmış, yapılan tecri r iyi neticeler vermiştir. Hat- tâ her hangi bir kaza neticesinde ölen ve vücudünde hastalık bulun- mayan bir insandan alınan gözlerin | ratör, bu âletle, gözün çok buz içerisinde uzun müddet muhafa- za edilebileceği ve icabında bir has- taya aşılanabileceği anlaşılmıştır, 'Tas ajansı, Sovyet Rusyada bu ameliyatın çok ilerlediğini haber ver- mektedir. Ajans bir tebliğinde diyor ki; «Tababet, göz aşısı ameliyatını bir asırdan uzun zamlandanberi biliyor. Fakat son zamanlara kadar, bu gibi ameliyatlar çok güçtü. Çünkü bu iş için lâzımgelen maddenin yaşayan bir insandan çıkarılması icap ettiği- ne inanılıyordu. Bu ise bittabi çok güçtü ve bu yüzden âmeliyatlar pek nadirdi, Ukrayna ilim akademisi Azasın- dan Odesa göz hastalıkları enstitü- sü direktörü Filatov, 1931 senesinde, Odesa'daki kliniğinde, bu iş için ka- davralardan alınan ve soğukta mu- hafaza edilen göz maddelerini isti- male başlamış ve bunun muvaffakı- yetle neticelenmesi üzerine bu tarz ameliyatlar için çok geniş ufuklar açılarak o zamandanberi yalnız Ode. sa'da bü tarda 440 ameliyat yapıl mıştır. Odesa tecrübevi oftalmoloji ensti- tüsü ve göz bastalıkları kliniği, bu- gün, bu tarz ameliyatta çok ileri git- miş bulunmaktadır. Akademisyen Filatov, kadavradan alınan göz maddesinin, ekseriyetle, yaşayan bir adamdan alınan madde- den daha çok muvaffakıyetle tuttu- ğunu ve göz hastalığını binnetice iyi ettiğini teknik surette de müşahe- gözler üzerinde müşkül yatları mühim mikda ko- aylaştıran yeni âletler de miştir. Filatov'un Aleti, tabal hı üzerinde hiç korkmadan ameliyat yapabilir, Zira7 âletin keskin hin göz bebeğine bir milimetre dokunmasının. imkânı mevcud. de- gildir. Bu âletle ameliyatlara büyük emniyet gelmekte ve aşı işini her tec- rübeli göz hekimi yapabilmektedir. Filatov wsulile ve âletlerile aşı yapmak, Sovyetler Birliği hekimleri arasında çok taammüm etmiş ve bü- yük muvaffakiyetler vermiştir.» Aydın kır eğlencsinle sürat koşusu Aydın (Akşam) — Aydında tale. belerin yaptıkları kır eğlencesinde yukarıda resimlerini gördüğünüz iki yavru sürat koşusunda birinci gek miştir. Kaçakçılığa karşı Izmirde Yunan heyetile yapılan İzmir (Akşam) — Sabillerimizle Yunanistanın Sisam ve Sakız adala- takip edilmesi ve tamamen önlenmesi için esaslı tedbirler alınması kararlağ| tırılmıştır. Müşterek takip şeklinin İmüzakerelerde mühim kararlar verildi esaslarını tesbit etmek için Sisam ada-&iğ sından İzmire gelen, Sisam müddel- umumisinin reisliğindeki Yunan he- yeti, İzmir gümrük başmüdürlüğün. de alâkadarlarla yaptığı müzakereler- den sonra Kuşadası tarikile Sisama dönmüştür. İki gün süren müzakerelerde karâr- laştırılan esaslar, İzmir vilâyeti tara- fından Dahiliye, Gümrük ve İnhisar. lar vekâletler yeti reisi tarafından da alâkadar Yu. nan makamlarına bildirilecek, neşredi, lecek kararnamelerle tatbik mevkiine konulacaktır. Yunan gümrük heyetini teşkil eden yedi zat, İzmirdeki müzeleri, eski İz- mir hafriyatını ve diğer görülmeğe değer yerleri gezmişler, gördükleri A İzmire gelen Yunan heyeti hünsükabul ve misafirperverlikten çok memnun kalmışlardır.