22 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Italyan üttifak paktının esas maddeleri , Pakt7 maddedir ve mütekabil yardımı Alman muhtevidir, m üddeti 10 seneliktir Başkumandanlık bir Alman generaline verilecek Paris 22 — Exchange Telegraphe ajansı bildiriyor: Bu sabah Başvekâ- Yeti dairesinde süfera salonunda Von Ribentropla Kont Ciano arasında bugün saat on bir 45 de imza edilecek eskeri ittifak paktı 7 maddeden mü- rehkeptir. Bu maddelerin muhtevi- yatı hulâsaten şunlardır: 1 — ittifakın müddeti on senedir, 2 — Pakt, akdinden yedi gün sonra mevkii meriyete girecektir. 3 — Bir harp vukuunda iki taraf yekdigerine kayıdsız ve şartsız muavenet ve yar- dım edeceklerdir. 4 — İki taraf ara- sındaki müşavere, ancak askeri hu- susata inhisar edecektir. 5 — Bir har- bin vukuu sebebiyet ve mesuliyeti münakaşa edilmiyecektir. 6 — İki taraf, münferid sulh aktedemiyecek- lerdir. 7 — 10 sene sonra feshedik mediği takdirde pakt olomatik bir surette temdid edilecektir. İki tarafın askeri, bahri ve havai taeşriki mesaileri için mütemmim iti Mâfnameler aktedilecektir. Alman ve İtalyan ordularının başkumandanlı- ğı Almanlara verilmektedir. Berlin 21 (A.A) — B. Hitler, bu- gün öğleden sonra koni Clanoyu ka- bul etmiş ve kendisile B. Von Ribben- trop da hazır olduğu halde uzun müd. det görüşmüştür. Japonya, ittifaka girmiyor Paris 21 — Japonya, Alman - İtal yan askeri ittifakına girmeği kabul Lord Halifaxla B. Maiski Genevrede dün bir saat görüştüler B. Bonnet, Paristeki konuşmaların neticelerinden çok memnun olduğunu söyledi Cenevre 22 — Burâya gelen İngi- Uz Harlciye Nazırı Lord Halifax, dün Sovyet sefiri B, Maiski ile bir saat sü- 7en bir mülâkat yapmıştır. Bu mülâ- kat esnasında, Lord Halifax, B. Maiski'ye Pariste Fransız Başvekil ve Hariciye Nazırı ile yaptığı konuşma- Jar hakkında izahat vermiştir. B. Maiski bu malümatı Moskova- ya bildirecektir. Pek yakında bir İn- giliz - Sovyet 'itilâfına varılması bek- leniyor. Fakat bü itilâfın mahiyeti “| çarşambadan evvel Fransız filosu emre hazır bir vaziyette Filonun kadrosu, izinler kal- dırılmak ve bazı ihtiyatlar çağrılmak O suretile kuvvetlendirildi Paris 22 — Neşredilen kârarnameler arasında bahriyeden izinler kaldırı. mak ve bazı ihtiyatlar çağrılmak süs setile dönanmamın hazır bir vaziyet. $e bulundurulması kararnamesi de vardır. Bu tedbirle donanma efrad kağ- xosu, kaydedilecek bir miktarda art- tırılmıştır. Bu tedbirler hâdiselerin $enbi olarak ittihâz edilmiştir. Gafence - Markoviç mülâkatı İki Hariciye Nazırı dün görüştü Bükreş 21 (A A) — Rador ajansı bildiriyor: Romanya Hariciye Nazırı B. Gafenco dün akşam Turnuseverine bareket etmiştir. B. Gafenco, burada, Yugoslavya Hariciye Nazirı B. Marko. viç İle görüşecektir. B, Markoviç Tuna yolile Belgraddan Turnuseverine gel- mektedir. İki Hariciye Nazırının bu tane haberleşme mü“ z bulu tar. öğrenilmiyecek- Yeni İspanya sefiri » yeni Atıkara sefiri B, Karlo | er tefikası bu sabahki | ekspresle sehrimize gelmişlerdir. Sefir, bu | a akşam Ankaraya gidecektir. a Kğ, 1 ri tir. Zira evvelemirde İngiliz kabinesi tarafından tasvip edilmek lâzımdır. Paris 22 — Hariciye Nami B. Bonnet, Cenevreye hareketinden ev- vel gazetecilere derişitir ki: — Dünkü gün bende çek iyi bir intiba bırakmıştır. Lord Halifar'la yaptığımız konuşmalar, ymemnuüni- yetbahş neticeler vermiştir. Sovyet » İngiliz müzakerelerine gelince, iki tarafta hüsnüniyet mevcud oldukça dalma bir itilâfa varılabilir. Afyon konferansı toplandı B. Necmeddin Sadak'ın reisliği altında bir heyetimiz müzakereye iştirak ediyor Cenevre 21 (A.A.) — 24 üncü af yon ve muzur maddeler ticareti isti” gari konferansı bugün müzakereleri ne başlamıştır. Riyasete İngiliz mu- rahhası Mr, Wh. Coles ve ikinci re- #sliğe de Uruguay murahhasi Mr, de Castro intihap edilmiştir. Konferans, müstahsii, müstehlik olmak üzere Belçika, İngiltere, Çin, Mısır, Fransa, Yunanistan, Macaris- tan, Hindistan, Meksika, Hdlanda, Polonya, Siyam, İspanya, İsviçre, “Türkiye, Amerika ve Yugoslavya İş- tirak etmektedir. Bu konferansta heyeti murahhasâ» mua, daimi delegemiz B. Necmeddin Badakın riyasetinde Afyon saylavı B, Hamza Erkan, İktisad Vekâleti teşki- latlandırma şubesi müdürü Servet Berkin ve Toprak mahsulleri ofisin- den B. Selmandan mürekkeptir. Konferans Milletler Cemiyetinin hazırladığı raporu müzakereye baş- Tamıştır. Neşriyat sergisi 29 mayısa kadar açık kalıyor Ankara 21 (Telefonla) —, Maarif Vekâleti Neşriyat sergisinin gördüğü rağbeti nazarı dikkate alarak sergiy' 29 mayıs pazartesiye kadar açık bu- Jundurmayı kararlaştırmıştır. etmemiştir. Japonya, Uzak şarktaki vasiyetin hiç değilse şimdilik bu ft tifaka girmesine imkân bırakmadığı kanaatindedir. Alman - Japon ittifakı mevcut bir vaziyetin tesbiti olmakla beraber Ber- Mn ve Romadz büyük ehemmiyeti haiz yeni bir hadise gibi gösterilmek- te ve gazeteler bu hususta uzun neş- riyatta bulunmaktadırlar. Alman gazeteleri ne diyor? Berlin 21 — Alman gazeteleri Ak man - İtalyan ittifakının oymetin- den bahsetmekte, bunun harp tehli- kelerine karşı olduğunu söylemekte, demokrasileri, Alman - İtalyan 2r- hına hücum etmek istiyen anlara benzetmektedir, Büyük Millet Meclisi Bugünden itibaren bütçe müzakerelerine başlıyor Ankara 21 (Telefonla) — Büyük Millet Meclisi yanın (bugün) yeni bütçenin müzakeresine başlıyacaktır. Bu münasebetle Maliye Vekili Fuad Ağralı yeni bütçenin ana hatlarını izah yolunda bir nutuk irad edecek- tir. Bütçe müzakerelerinin önümüz- deki cuma gününe kadar devam ede ceği anlaşılmaktadır. Hamidiye mekteb gemisi Genakkalede Denizcilerimiz Atatürk anıtı önünde bir geçid resmi yaptılar. Çanakkale 21 (Akşam) — Hami- diye mektep gemisi Berk gemisile dün limanımıza gelmiş, bugün Ge ge- milerdeki talebeler muntazam kıta- Jar halinde karaya çıkarak Cümhu- Tiyet âbidesini ziyaret etmişlerdir. Burada İstiklâl marşiyle başlıyan bir merasimden sonra fbideye çelenk konmuş ve Atatürk anıtı önünde ge çid resmi yapılmıştır. Kahraman de nizeilerimiz halk tarafından çok ak Denizeilerimiz Nara'daki deniz âbi- desine de bir çelenk vazetmişlerdir. Burada yapılan merasimde Hamidiye mektep gemisi komutanı kısa bir hi- tabede bulunarak kahraman şehitle. rimizin hatırasını hürmetle yadetmiş, şehitlerimiz selâmilandıktan sonra mu- sikanın çaldığı matem havasile mera- s#ime nihayet verilmiştir. Denizcilerimiz Zafer #bidesine de bir çelenk koymuşlardır. Sergi hazırlığı On birinci yerli mallar sergisi ko- mitesi bugün saat 16,30 da vali ve Be- Jediye Reisi B. Lütfi Kırdarın riyase. tinde ilk toplantısını yapacaktır. Bugün yapılacak toplantıda sergi nin ağustos içinde açılacağı günün kararlaştınlması muhtemeldir, Arnavutköyünde feci bir kaza On yedi yaşlarında Eftim isminde biz çocuk dün Armavutköyde tramvay yolun« da oynamakta iken şoför Muhlisin idare- sindeki taksinin sadmesine uğramış, po” is tarafından hastaneye kaldırılmak üzes re İken ölmüştür. Floryada bir genç boğuldu Dün Floryaya yüzmek üzere giden on altı yaşlarında Yako isminde bir Musevi genci boğulmuştur. Polise, Yakenun cesedini denizden Şi- Kalthof'taki kanlı hâdise Danzig Âyan meclisi Lehistana nota verdi Lehistan da şiddetli tahkikat yapılmasını ve tazminat verilmesini Danzig'den İstiyor Mütecavizler Leh gümrük binasına girdiler komiserin odasına tecavüz edenlerden biri Berlin 22 — Danzig âyan meclisi, komiserine şiddetli bir nota vere- zek Kalthof'daki gibi hâdiselerin vu. kuuw, Danzig ile Lehistan arasındaki münasebetler üzerinde iyi bir tesir ya- pamıyacağını bildirmekte, hâdiseden dolayı Lehistanın tarziye vermesini, hâdise fallinin Danzig hükümetine teslimini talep eylemektedir. Mukabil Leh protestosu Varşova 22 — Leh hükümeti, Kalt- hof'daki hâdise münasebetile Danzig Ayan meclisine şiddetli bir nota vere- Tek hâdise hakkında ciddi tahkikat yapılmasını, Leh binasında yapılan ahribatın tazmini ve teminat veril. mesini istemiştir. Hâdise nasıl oldu? Varşova 2f (A.A.) — Pat ajansı bik diriyor: Dün akşam Danzig ile Şar- ki Prusya arasındaki hududda kâin Kaltho'da bir Alman - Leh hudud hâdisesi olmuştur, Bu noktada ateş teati edildikten sonra, naziler Leh gümrük binasını istilâ ve tahrip et- mişlerdir. Saat 20 ye doğru naziler Leh güm- Yük müfettişlerinin oturduğu binanın önünde toplnmışlar ve birkaç et Ma ederek binayı istilâ etmişlerdir. Po- Tonya müfettişleri mukabele etmemiş- lerdir. Saat 23 te Danzigli bir polis öldürüldü komiseri, Polonyalı müfettişleri, bin yı tahliye etmeğe davet etmiş, aksi takdirde mesuliyet kabul etmiyeceği- ni söylemiştir. Polonyalı müfettişler o zaman Si- monsdorf'a hareket etmişler ve hc hücum ederek gümrük binasını tah- Tip etmiştir. Danzigdeki Leh komiseri Marian Şodaki, vaka mahalline muavini Per- kovski ile iki memur göndermiştir. Âyan meclisi bunlara bir polis memur Tu terfik etmek istememiştir. Komi” ser muavini ile iki memur otomobille Kalthoaya geldikleri zaman, beş kişi şoföre taarruz etmiştir. Şoför kendini müdafaa etmek mecburiyetinde kak mıştır, Memurlar mütecavizlerden bi” rini öldürmüşlerdir. Polonya tahrik addediyor Varşova 21 (A.A.) — Pat ajansım. neşrettiği bir tebliğde ezcümle şöyl€ deniliyor: Polonya makamlarının yaptıkları tahkikat Kalthof tecavüz hadisesinin tabrikçi wahiyeti üzerinde hiç bir şüphe bırakmamaktadır. Bilgassa şü“ rası şayanı kayıttır ki Polonyal umum, komiserin otomobiline hücum edenler, hadise mahalline, doğrudan doğruya Rayh arazisi dahilinde kâm Parlemburg mevkünden gelmişlerdir.” Fransız Hariciye Nazırı bir nutuk söyledi Fransa cebir ve kuvvet darbelerinin| birbirini takib etmesini istemiyor Arachon 21 — Bugün mubabirler birliği kongresinde Fransız Hariciye Nazırı B. Bonnet, büyük bir siyasi nu- tuk söylemiştir. B. Bönnet, evvelâ B. Daladier'nin büyük meziyelerini tebarüz ettirmiş, bundan sonra, kollektif emniyet bah- sinde ümidlerin nasıl kırılmış oldu- ğunu anlatmış ve Fransanın bunun Üzerine başka türlü yardım ve işbir. Miği tecrübelerine koyulduğunu hatır- Jatmıştar. «Vaktile, demiştir. Avrupadaki ha- yatı tehdid eden tehlikeleri sarih su- rette göremiyen milletler, bir sene- denberi, yavaş yavaş, Fransiz hükü- metinin daima müdafaa ettiği noktai nazarlara yaklaşmıştır. İngilterenin almiş olduğu tedbir. ler, hakiki bir Avrupa siyasetinin esas unsurlarını teşkli etmektedir. Bundan bir sene evvel vadettiği yardımların yükünü yalnız başına çekmeye mahküm bir halde bulunan Fransa, bu süretle, bugün, büyük bir emniyetle yeni yardımlara güvenebi- lecektir, Fransanın, emniyet hislerine bağlı dostları olan Avrupa milletleri ile râbıtaları, git- tikçe daha sıkı ve daha kuvvetli bir hale gelmiştir. Fransanın, daimi sulh azmi sarsılmış değildir. Fransa, hiç bir milleti çenber altına almak iste. miyor, Fransa, hiç bir millete düşmân değildir. Fransa, herkesle, her türlü gizli niyetlerden Ari işbirliği arzusun- dadır. Fransa bütün Avrupa meseleleri- nin sulh içinde halledilebileceğine kanidir. Fakat Fransanın katiyen ar- zu etmediği bir şey varsa, oda, bü- İ tön milletlerde gittikçe daha fazla İ olarak yarın için endişeler doğuran kendisi gibi şeref ve | | cebir ve kuvvet darbelerinin durma- dan birbirini takip etmesidir. Kabul etmiyeceğimiz bir şey varsa, o dn t€- cavüz, cebir ve şiddetin adat “e Aklıselim üzerine zaferidir. B. Bonnet, nihayet Fransanın ve Fransız imparatorluğunun hududis- rından bahsederek, bunların katiyen değişmez mahiyetini bir kere daha tebarüz ellirerek (sözlerine nihayet vermiştir.» B. Bonnet Cenevrede temaslarına başladı Cenevre 21 (A.A.) — B. Bonnei, bugün saat 20,40 da otomobille bü- raya gelmiştir. B. Bonnet, daha bü akşam, Aland adalarının yeniden âskerileştirilmesi meselesi hakkında konseydeki Finlândiya ve İsveç mü- messillerile görüşmüştür. 3 milyar k kron Alsiamyakis Di her sene Bohemya ve Moravyadan istediği para Londra 2i — Observer gazetesi Ak man gazetelerinin bir çok mühim var kalardan bahsetmediklerini kaydedi- yor. Bu cümleden olarak Japonyanın Çinde Kulang Lou beynelmilel mınta- kasına çıkardıği âskeri geri çektiğin den, Şiliden bir çok Almanların tar dından, Arjantinde Almanlara kar alınan tedbirlerden bahsetmemiş! erdi! Almanyanın Bohemya ve Mora” ya, yani Çekyanın, himayesi için bü Yundurâcağı işgal kuvvetlerine mukâ- bil istediği paradan da bahsedilme miştir. Bu para 3 milyar kron yani eski Çekoslovakya bütçesinin yekünü