22 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

2 AKŞAMDAN AKŞAMA “Etin altında tirit!,, Girid fena halde sıkıştırılıyormuş. sarayında bir asabi hava Smekteymiş. Mütemadiyen: — Düşman girdi... Kaleyi aldı. — Hayır tekzip ediyorlar... Henüz mış - der, dururlarmış, Padişah kızmış: — Keyfim kaçıyor... Bir daha kim S bahsi açarsa kafasını keserim Kısa zaman sonra, kale düşmüş. Böyle mühim bir haberi devlet reisi- M€ bildirmemek olur mu ya? Fakat İangi babayiğit cesaret eder?... Kilercibaşı: — Durun... Ben meseleyi hallede- tim... . demiş. Bir ucayip yemek ısmarlayıp or a gelirmiş, Padişah bir lokma ak — Bu nedir böyle? — Etin altında tirit, — Hiç hoşuma gitmedi. — Hoşa gitsin diye değil, kafiyesi İçin yaptırdım. — Kafiyesi mi? — Evet padişahım: «Etin altnda tirit — Gitti elden Girit»... Her nedense bu münasebetsiz an- latış tarzı padişahça daha muvafık görülmüş... Cezameza verilmemiş... * Hayatta bir şey vaki olmayagör- Sün... Olduktan sonra saklımakta We mâna var?.. İnsan, başım kuma *okup vücudü meydanda kalan de Vekuşuna o benziyor. Bilâkis bir derd, bir hastalık varsa meydana Vurmalı, münakaşasını etmeli, elbir- liğile çıkar yol aramalı, bulmah... İn- tihar haberlerinin matbunta aksetti- "İŞ tarzı, setin altında tirite edebi- Yatanı andırmıyor mu? Mektep disiplinine taallük eden ha- Salâh hasıl oldu denemez. Ve niçin ol- tun? Sadece vakalar gazete süğunla- Yna geçmiyor, Amma, ağızdan ağıza ?ü olmayan tarzda aksediyor. Orta- AN bir içtimai hastalık vardır; gizli kalıyor, makul şekille münakâşası #dilmelidir. Tıpkı konudan komşu- dan, eş dosttan saklanan kapalı bir hastalık gibi için için, sinsi sinsi İş n da bulunur! “Artık vakıaları: — Etin altında tirit! Gitti elden Girit! - tuhaflığile zamanın efendisi- Ne (efkârı umumiyeye) o bildirmeğe Ne hacet? Anlamıyorum. Elbette ki etli!» diye yazmak, o talebe Ye şeref mi veriyor ki bunun neşri biri «teşhiri aleni» idi. Soyadı İle, ismile, cismile, resmile bir azgın iyi gazetelere yazarak onun hak- kında bütün matbuatın ateş püskür- Mesi zararlı değil, faydalıdır. Kaldı ki, bu bile azdır. Ben kendi siste- > Asfalt yol tüişüztendei anlamadı. bir nokta var Bay Amca... ŞEHİR HABERLERİ Valinin müracaatı Kömür depoları Kuruçeşmeden kaldırılacak Kuruçeşmedeki kömür depoları bu havalinin sıhhatine muzir tesirler yap- tığından bahisle Kuruçeşme halkı de- poların buradan kaldırılması için bir dava açnuşlar ve davayı kazanmışlar- dı. Fakat liman idaresi henüz kömür deposu ittihaz edilecek bir yer bula- madığından depolar eski vaziyetlerini muhafaza etmektedir. Diğer araftan vali Dr. Lütfi Kırdar da Kuruçeşmedeki kömür depolarının sıhhi mazarratlarını gözönüne alarak Vekâlete müracaat etmiş hem bu mahzurun kaldırılmasını, hem de Bo- | gazı çirkinleştiren bu vaziyete niha- | yet verilmesini İstemiştir. Şehircilik mülehassısı B. Prost kö- mür deposunu müstakbel manın ya> nında tesis etmek istediğinden hükü. metle Belediye arasında bir anlaşma yapıldıktan sonra Kuruçeşme kömür depoları kaldımnlacak ve yeni kömür depoları da tesis edilecektir. Tıraş olurken kavga Taksimde oturan İsmail evvelki sa- bah saat 7 de traş olurken iki sene- denberi beraber yaşadığı metresi Hay- riye ile kavgaya utuşmuştur, Kadın dostunun sinirli hareketle- rine ayni şiddetle mukabele edince İsmail fena hslde kızmış ve elindeki traş bıçağile Hayriyeye hücum etmiş- tir. Boğuşma esnasında düşen kadın baldırından jiletle yaralanmıştır. Hâ- dise zabıtaya aksetmiş, İsmail yaka- lanarak tahkikata başlanmıştır. Gazi köprüsü Belediye iki başındaki mey- danları açmağa başlıyacak Gazi köprüsünün inşaalı nihayet sonbahara kadar tamamlanacağından | Belediye köprünün iki başını tanzime karar vermiştir, B. Prostun hazırladı. il İ ğı proje tasdik edildikten sonra Bele- “yor. Halbuki ihtimal derd söylense | R diye işe başlıyacaktır. Azapkapı taraflarında eski fenerler idaresine ald binanın Belediyeye dev- ri için yapılan teşebbüs neticelendi- ginden bu bina da yakında yıktırıla. caktır. Belediye ilk önce her iki mey- Ganı açacak, bundan sonra Azabkapı ile Taksim ve Uukapanı ile Şehzade. başı arasındaki yolun açılması için is iie Maşiyara ll. Bir kamyon bir tramvaya çarptı, tramvay hasara uğradı 2651 numaralı vatmanın idaresinde- ki 790 sayılı Fatih - Haybiye tramvayı Veznecilerden geçerken ürkadan ge- len bir kamyonun sadmesine maruz kalmıştır. Kamyon tramvayın sol ön tarafını kopardıktan (sonra süratle uzaklaşmış, numarasını zaptelmek mümkün olamamıştır. Kaza etrafında tahkikata başlanmıştır. Meçhul kam- yon her tarafta aranmaktadır. senasanarsasananasesrranar sa sasssası vasuuaasse biki işte böyle neticeler vermiştir. Matbuatın elini kolunu bağlayan © kanun maddesini kaldırsın diye vaz kanundan rica ederken, çocuk yetiştirme tarzımızın yanlışlığı üze- rine de bir kere daha umumi dikkati (Vâ - Nü) Karilerimizin mektupları Ekmek fabrikasının mahzurları Fırınlar yerine büyük bir ekmek fabrikası açılırsa bunun ne gibi mah- zarları olacağını bir karilmiz yazıyor: 1 — Ekmek fabrikası demek, men- sucat fabrikası demek değildir. Çıkan mal birbiri üstüne istif edilerek pi- yasaya arzedilemer. Rumelikavağın- dan Floryaya, Anadolukavağından Pendiğe kadar vâsi bir hinterlandı ihtira eden koca bir şehre bu fabri- kanın çıkaracağı ekmek me suretle tevsi olunacaktır? Fabrikadan çıka- cak ekmekleri bu geniş şehrin şube- lerine sevk etmek için: Sıcak ekmek” leri “birbiri üstüne kamyonlara" dol durmağa kalkarsak erilip hamur pi- desi haline gelecek; kamyonlarda hususi tertibat yapmak İstersek, bu hususi tertibatlı kamyonların kaç ekmek alacağı ve bu nakliye işinin kamyonun yakacağı benzin ücretine tekabül edip etmiyeceği cayi sunldir Deniz nakliyatında ise ayni mütalâa varid deği midir? 2 — Her hangi bir Arıza, kaza, belâ vukuunda şehrin ekmeği nereden te- inin olunacaktır? Şehir halkı günler- 6 ekmekalz yemek yemeğe mahküm olmıyacak midir? 3 — Ekmek işinin bir de içtimat ve hazin cephesi vardır: Ekseriya haf- talıkla çalışan ameleler, ufak maaş sahipleri fırınlardan ekmeklerini def- terle temin ederek haftada veyn ay- dan aya hesaplarını görürler. Fubri- ka bu krediyi verebilecek mi? Tophane 156 numamda: Kemal Erçin Süt fabrikası Müstahsil hayvanını koya- rak sermayeye iştirâk edecek Belediyede süt işlerini tanzime me- mür komisyon bu ay sonuna kadar çalışmasını bititecektir. Komisyon, işe müstahsilden başlamış ve İstanbul süt ihtiyacını karşılamak üzere sütün nasıl istihsal ve hangi ellerden geçe- rek halka tevzi edildiğini tedkik etmiş- tir, Komisyon, müstahsilin vaziyeli 1s- lah edilmeden süt hususunda âlına- cak tali tedbirlerin faydalı olmıyaca- ğı kanaatindedir. Bu itibarla yapılan teşkilâtın başında müstahısilin Beledi- ye ile teşriki mesaisi İşi vardır. Bunun için Belediyenin koyacağı sermayeye müstahsil de hayvanla iştirik edecek- tir.e Süt fabrikası, ancak Belediyenin müstahsille yapacağı teşriki mesaiden sonra tesis olunacakır. Sokakların temizliğine daha fazla itina edilecek 939 Belediye bülçesile Belediye te. mizlik amelesinin mıkdarı artırılaca- ğından Belediye bu sene şehrin temiz- lik işlerine daha ziyade ilina edecek- tir, Şehrin bazı sokaklarına çöp ara. dığı için çöp toplama İşi gecikiyordu. Belediye, bunun önüne “geçecektir. Bundan sonra şehrin en ücra köşe. sinde bile her eve çöpçü uğrayacaktır. Şehrin temizlenmesi için de esaslı ted. birler alınacaktır. Sabah erkenden s0- kaklar süprüldüğü gibi büyük cadde. lerle başlıca sokaklar da birer nmele bulundurulacak ve bu amele sokakları daimi surette temizleyecektir, Taksim meydanı Kışla yıktırılırken meydan yeniden tanzim edilecek Şehircilik mütesassısı B. Prost Bey- oğlunun nâzım plânını hazırlarken bugünkü Taksim stadyomunun bu- Tunduğu Taksim kışlası ile müştemi- lâtının yerinde şehir tiyarrosu, sergi binası, şehir klübü ve gazinosu inşa edilmesini muvafık görmüştü. Tak- Sim kışlası ile müştemilâtının maliye- den şehre devrine karar verildiğine göre Belediye biran evvel bu sahanın tatbikat plânının hazulanmasını İs- temiştir. Büyük şehir tiyatrosu, şehir gazino. su ve klübü burüda yapılacaktır. An- cak büyük sergi binası için hükümet henüz kurar vermediğinden bu hu- susta alâkadar makamların mütalea- sı alınacaktır, Hükümet sergi binası- nı Taksimde inşa etmek fikrinde bu- lunursa B. Prost da tafsilât plânını ona göre yapacaktır, Z Taksim kışlasının müştemilâlından olan ve Taksim Cümhuriyet meyda- nınâ bakan gazino vesaire gibi binâ- lar da yıklırılacağından meydanın ya. niden Lanzimine lüzum görülmektedir, Yeni plânda burasının tanzimi için de bazı esaslar bulunacaktır. Bir otomobil yandı Sarıyerde oturan Şoför Mehmed Ali otomobilinin benzin deposunu ve maâ- kinelerini temizlerken yaktığı mum- dan benzin parlamış ve otomobil yan- mıştır. Mehmed Ali kazayı tehlikesiz atlatmıştır. Deniz banyosu Dün Floryada denize girenler çoktu Adalara ve Anadolu kıyısına yüzde elli tenzilâtlı göç tarifesinin tatbikine dünden itibaren başlanmıştır. Bu iti- barla sayfiye yerlerine göç mevsiminin ilk günü dündü. Şirketi Hayriye eşya- ları ücretsiz taşıdığı için bir çok kim- seler de tatilden istifade ile Boğaz- içine göç etmişlerdir. Henüz mekteb. ler tatil olmadığı için sayfiye yerleri. ne tehacüm çek fazla değildir. Hazi- ran içinde göç faaliyeti artacaktır. Bu sene yaz erken geldiğinden pa- zar günleri sayfiye yerlerine gezmeğe gidenler pek çoktur. Dün de havanın çok güzel olması dolayısille Adalara ve Boğaziçine vapurlar binlerce yolcu taşımışlardır. Şirketi Hayriye bir ay- danberi pazar günleri zuhurat posla- lari kaldırmaktadır. Dün de mutad ilâve seferler yapılmıştır, Akşamları serin olmasına rağmen gündüz hava o kadar sicak olmakta- dır ki, henüz deniz mevsimine bir ây- dan fazla zaman varken bir çok kimse- lerin banyoya başladıkları görülmek- tedir, İki pazar halkın hücumu karşı- sında Devlet Demiryolları dokuzuncu işletme müdürlüğü Sirkeciden Florya ya ve Floryadan Sirkeciye ilâve tren- ier kaldırmış, ayni zamanda yaz tari. iesini de vaktinden evvel tatbika mec- bur kalmıştır. Dün sabah da trenler GÜZELLİK Dünyada en çok değişen şeylerden biri de muhakkak ki insanların gü- zellik telâkkileridir. Geçenlerde kırk yedi sene evvel basılmış bir roman eli- me geçti, Bu romanda güzel bir er. kek şöyle tasvir ediliyordu: Kordonunu kulağının arkasına at tığı mavi gözlükleri, yukarıya doğru kıvrık bıyıkları, alnının altında yekdi- gerile iltihak eden gür kaşları ile Ne- cip hakikaten yakışıklı bir erkekti. Şıktı, üstü podösüet, altı rugan, yan. dan düğmeli fotinleri daima yeni idi, dik ve sert yakasının alt tarafına sk kı bir düğüm halinde bağladığı boyun bağında her zaman bir inci takılmış bulunurdu.» İşte okuduğum romandaki güzel tr. kek böyle bir yakışıklı delikanlı idi. Romanda ne kadar kadın geçiyorsa bu mavi gözlüklü, yukarıya doğru kıv- rık bıyıklı, kaşları burnunun üstünde birleşmiş erkek için yanıp tutuşuyor. lar, uğrunda can vermeği bir saadet addediyorlardı. Kitabı okuduktan son- ra kendi kendime düşündüm. Acabâ bugün dimdik ve kuyu çemberi gibi yüksek yakalı, yukarıya doğru kıvrık kocaman bıyıklı ve mavi gözlüğü ile bir adam ortaya çıksa ne olurdu? Şüp- hesizki romandaki kadınların kendi. si için yanıp tutuşmasına rağmen bu- günkü kadınlar bu erkeğe ancak alay- <ı bir tavırla gülerler.. değişen yalnız güzelliğinin ölçüsü de büsbütün de. Zişti, zivanadan çıktı. Eski güzel ka- dınla, bugünkü güzel kadın arasında. ki fark ne kadar büyüktür? Bugünün güzel telâkki edilen bir çok kadınları, «Bu şene rağbette olan güzel erkek tipi şunlardır: Boyu Garry Cooprin boyu gözler Charles Boyerin gözleri, dişler Robert Taylorun dişleri vesaire vesaire...» Tıpkı her sene çıkan radyo ve ote mobil modeli gibi, güzel erkek veya gü- zel kadın modeli çıkıyor. 1939 güzel erkek modeli, 1939 güzel kadın mode- Ni... Belki bir gün gelecek ki bugün er- kekler arasında dünya güzeli addedi- len meselâ Robert Taylor gibi adam- lara tahammül edilmiyecek... Nitekim bir vakitler Rudolf Valântino zamanı. nın en güzel erkeği addedilirmiş. Ge. çenlerde bu artistin eski bir filmini görenlerden bir çoğu: — Aman 6 zamanki zevk ne garip- miş... bu mu dünya güzeli erkek... di- ye şaştılar, Hikmet Feridun Es Parti Küçükpazar kamnunun Ç l intisi Cümhuriyef Halk Partisi Küçükpa. zar kamunu tarafından 28 mayıs pa- zargünü Çınarcığa bir vapur gezintisi yapılacaktır, Gezinti için Şirketi Hay- riyenin 71 numaralı vapuru tahsis €- dilmiştir. Vapur sekizde Köprüden kalkacak Kadıköyüne, Büyükadaya uğrıyarak Çınarcığa gidecektir. Çi- narcıktan 18 de hareket edilecek on dokuzda Büyükadaya muvasılat edile- cektir. Vapur Büyükndada iki buçuk saat kalacak, bu müddet zarfında mehtap gezintisi yapılacaktır. Bura- dan hareket ettikten sonra 2230 da Kadıköyüne uğrıyacak, 23 de köprüye muvasalat edecektir,