3 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 15

3 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 15

pan 1939 4EŞAM O MAZON MEYVA TUZU | Hazımsızlık, şişkinlik, sancı, mide bozukluğu, barsak ataleti Sanlık, safra karaciğer bulantı gaz, INKIBA MiDE ekşilik ve yan- malarında ve bütün MİDE, BARSAK bozukluklarında kullanınız. HE O R. O Z markasına dikkat. Son derece teksif edilmiş bir tuz olup yerini tutamıyan mümasil müstahzarlardan daha çabuk, daha kolay, daha kat'i bir tesir icra eder. Yalnız toptan satış yeri: Mazon ve Boton ecza deposu. Yeni Postane arkası No. 31 İstanbul ESKİN KAŞELERİ; Kırıklık, Nezle, Grip, Romatizma, baş ve diş ağrılarına birebirdir. Scandinavian Near | Bast Agency Gulata Tahir han 8'üncü kat Tel: 4991 - 2.3 Bvenska Örlent Linien Gothenbuzg ği nbur, Stokholm, Oslo, A Copenhag Abo Reval ve bütün ie Hmahları şark ve Karadeniz başlı” Kmanları arasında 15 gönde bir azimet in et için muntazam postalar. yaln - Danizig - Gothenburg ve Os- m beklenen vapurlar: alana Yapuru 10 Hazirana doğru. ambör vapuru 11 Hazirana doğru bu Vapuru 16 Hazirana doğru. p nda İstanbuldan Hamburg Roler- vi 'openhag, Gdynia Gothenberg, E- ve Oslo imanları hareket edecek vapurlar, e Md vapuru 10 Hazirana doğru. e vapuru 11 Hazirana doğru mâ vapuru 16 Hazirana doğru. in tata İçin Galata'da Tahir han ela iin acentalığına müracast, Msan 1999 tarihinde toplanan / Umumiye içtimanda verilen icibince 4 Haziran 1939 pa- nü at İ5 de Modada kâin fevkalâde olarak ımı muhte- evet! Rüznamel Müzakerat: ” #ambamemizin tal; “e Danizig, | Istanbul | Yapı ve yollar kanunu izahnamesi umumi mecliste tadil ve talimatname | olarak tatbikına karar verilmiş ve aşağıya dercolunmuşlur. İlân olunur. (9915) Yapı ve yollar kanunun tatbikatı hakkında talimatname 1 — Yapı ve yollar kanununun 4 üncü maddesinin E fıkrası mucibince beld> içinde geçen şimendiler hatlarının her iki tarafı mlâk hudutla- rındân itibaren on beşer metreden otuz metre bir sahi nde inşaata mü- saade edilmez: 2 — Mezkür kanunun 4 üncü maddesinin G fıkrasına tevfikan âbidat ve mabetlerin her tarafında en az on metre saha dahilinde İnşaat memnu olup bu gibi eserlerin hududunun hangi noktadan itibar edileceğini tayin ve esere göre en az on metrelik mesafenin tesbiti, fen heyeti tarafından verilecek ra- porun Belediye reisliği tarafından tasdikile yapılır. 3 — Şehir ileri plâmı yapılıncıya kadar bina yükseklikleri yapılacak sokaklarda aşağıdaki şekilde olacaktır. A — Bitişik bina yapılan sokaklar: bitişik bina Bina cephesinin en yüksek nok- tası olan parapet üst çizgisinin tro- tuvar üstünden Sokak arm: olan irtifa, Kat adedi Gm.ye müsavi veya 6m.den ziyade ye 9m.den az ise 3,00—d--0,80 ibod --Ikat Şm,ye müsavi veya 9m,den ziyade ve 9.5m.ye müsavi 6,00--0--0,801» 4-2kat 9,5m.den ziyade ve 12m.den az veya 12m. ye müsavi 9,00--4--0,80 1» 3 kat 12m. den ziyade ve 15m. ye kadar (Jöm.dahil) 12.00--d--0,80 1 » —4 kat 15m. den ziyade ise 15.00--d4--0,80 1 » -5 kat Bu cetveldeki d mikdan yol seviyesinden itibaren zemin kat döşemesinin Üstüne kadar olan irtifa olup haddi âzamı 2 metrodur. Katların yüksekliğini ziyadeleştirmek için binanın üstünde verilmiş olan B0 santimetrenin 50 santimetresini kat irtifalarına ilâve edebilirler, Katların irtifalarmı bundan fazla yükseltmek isteyenler d mikdarını tenkis etmek su- retile kazanılacak mikdar ile temin edebilirler. Bu cetvelde verilmiş olan kat adetleri gabariden istifade şeklini mevzuu» bahs etmek veya başka bir kombinezon düşünmek suretile tezyit edilmez. Yukanda gösterilen cetveldeki 0,80 mikdarı binanın üstünde parapetle- rin bir hizada olmasını temin etmek için yapılması mecbur! olan atik duvarıdır. İ 4 — Meyli ziyade olan yollarda d mikdarı meylin yüksek tarafında bina zemine 0,50 metre girdiği halde bu hizada tesis olunacak kat sev binanın münhat tarafından kanun ile tayin olunmuş olan 2 metroyu tecavüz ettiği takdirde bu iki metroluk irtifa haricinde yani yan tarafında kalan yüksek kısmında zemine âncak 0,50 metre girecek veçhile tanzim etmek suretile en iszla bir kat tesisine müsaade olunur. Bu ilâvenin altında kalan kısım ne ir- İ tifada olursa olsun bodrum olarak kullanılır. Kat tesis edilemez. Beş katlı binalarda bu hale tesadüf edildiği takdirde münhat cihette altı katı bulacağından ve halbuki Heyeti Vekile kararnamesine göre altı kata izin verilemiyeceğinden son beşinci katın kademeli olarak tesis edilmesi ve kade- meli kısmın ister çatı ile kapanması ister tarasa olarak açık bırakılması ve bu İ suretle de binânın gerek münhat ve gerek mürtefi kısımlarında kat adedinin beşi tecavüz etmemesi lâzımdır. 5 — Bitişik binularda saçak yapılmaz ve cephe tarafındaki dereler gizli olur, 6 — Binanın yol cephesinden başka diğer cephelerinde başka taraftan siya almıyan bir oda mevcut İse bodrum katının haricinde kalan bina irtifa. nın rısıf kadar binaya amut istikamete bir boşluk bırakılmak mecburidir. Ve bu da asgari üç metrodur. Bu boşluğun arzı pencere mihverinden itibaren İki tarafından asgari birer buçuk metro olur. Pencereye âmut istikamette ve binanın her hangi katında olursa olsun diğer bir bina ile kapanması mümkün olmıyan yetlerde kapanmıyan kısım- ların önünde zemin katından itibaren bu kismın Üstüne kadarolan irtifa kadar boşluk mevcüd olduğu takdirde bu kısımlar bu ahkâma tâbi değildir. , Matbahlar için boşluklar cephelerinde pencere mihverinden itibaren iki tarafında birer büçuk metreden arzen üç metro olmak üzere iki katı bina İ larda cepheyee amut istikamette 3 metro üç katlı binalara 3,54 katlı binalar. da 4 beş katlı binalarda 4,50 metro olur. , 7 — Binalarda yukarıda gösterilen boşluklar birakılmış olmak şartile bu saha dahilinde arka cephelerinde açık balkonlar tesis edilebilir. Bunların arzı €n fazla bir metro 20 santimetre olmalıdır. Bu balkonlar cephenin tulü kâmi- lince yapıldığı takdirde yan taraflarının en az iki metro irtifamda kâğir du- varla örülmesi şarttır. Bu şekilde örmek istemiyenler bina cephelerinde bira- kılan komşu paylarını birakmağa mecburdur. 8 — Arsada 6 ıncı maddedeki asgari boşluk şeraiti temini mürokün değil İ ise şehir haritası yapılıncıya kadar ancak bir kat için izin verilir. 9 — Bitişik binalarda çatıların meyli ister kalkan duvarlı olsun ister beşik örtülü olsun en çok her sathında “© 33 olur. 10 — Esas bina üstü tarasa birakılmak ve yalnız önden ve arkadan yapi- iacnk kat irtifsi kadar geri çekilmek şartile bir kat fazla yapmak iiçn izin ve- rilir. Bu gibi inşaatta merdiven mahalli nereye gelirse gelsin üzeri ilâve katı irtifaı hizasına kadar kapatılır. Bu katın İlâvesi halinde arka bahçedeki boş- Tok mikdarı 6 mcı maddede gösterilen formülü temin eylediği takdirde arka dan geri çekilmek mecburiyeti yoktur, Bu ilâve katları beş katlı ve daha fazla katlı binalara şamil değildir. 11 — Binanın üzeri kâmilen tarasa birakılırsa buraya çıkacak medivenin Üzeri kezalik kapatılır gabari müsait değlise ancak merdivenin son basama- ğının önünde en ziyade 1,00 metre genişliğinde bir sahanlık birakılarak du- varla örülür. Yani burada bir oda tesisine müsait kapalı yer birakılmaz. 13 — Bitişik bina yapılan yerlerde köşe başına tesadüf eden arsada ya pılacak binaya verilecek yükseklik geniş sokak cephesindeki irtifaa tâbidir. Bina dar sokaktaki binaya yapışacak olursa bu binaya doğru pencere açil. müz. Pencere açmak isteyen binasını bu binadan üç metro geri çekmeğe mec- burdur. Köşe başında yapılacak binr arka sokağa kadar devam ettiği takdi | bu arka sokak daha dar ise sokak srz kadar clün kısmı bu dokak eN vi iyi . vi « İstanbul Bahçekapı SALİH NECATİ Belediyesi ilânları tâbi olmak üzere irtifa alır. Geniş mkağa göre irtifa alan bina arkası dar sokağa kadar devam ettiği ! takdirde budar sokak cephesi yine yukardaki şeralte göre irtifa ahır. 13 — Bitişik bina yapılan yerlerde arsa sahipleri ayrı bina yapmak ister. lerse hangi taraftan ayrılırsa o tarafta kendi arsası dahilinde en az 3 metro | armnda boşluk bırakmağa ve buraya bahçe duvarı yapmağa mecburdur. 14 -- Sehl! kenarlarında boş birakılması kanuna göre mecbur! olan on metrodan sonra 20 metro dahilinde istikbal haritasının tanzimine kadar mev- Cut zemini tabi üzerine ancak bir kat bina inşasına izin verilir. Yine sahil- den itibaren 100 metro dahilinde yapılacak binalarda İse mütehassısca şekil ve yükseklikleri tayin olunacak bir proje Belediye riyasetince tasdik olunduk- tan sonra inşaata izin verilir, 15 — Münferit ev yapılacak yerlerde binanın cephe hizası mevkli Bele- diyece tesbit olunur. Ve bu gibi binalara verilecek irtifa dört tarafında boş bırakılacak kısmın en küçüğünün arzının üç misli olur, fakat bu irtifa ber halde 4 kat irtifamı tecavüz edemez. Bu irtifa binanın yapıldığı noktadaki tabii zeminden itibar edilir. Bu gibi münferit binalarda talimatname veçhile verilmiş olan gabari dahilinde kal- mak şartile mal sahibi üst kata arzu ettiği eşkâli verebilir. Böyle münferit binalarda çatıda saçak yapmak caizdir. Ve bu saçak ister ahşap ister kâğir olabilir. 16 — istanbul cihetinde 40 rakımından yüksek olen mahallerde yalnız üç kata müsaade olunur. Bu gibi yerlerde geri çekilmek şartile bir kat yapılması hakkındaki hüküm cari değildir. 40 rakımından münhât olan arsalarda da binaları verilecek irtifa 40 rakımındaki irtifa katiyyen tecavüz etmez. 17 — Binalara bu talimatname mucibince verilen irtifalar her hangi bir Âbideyi veya muhafazası icab eden tarihi ve mimari eserleri ve şehrin güzel manzaralarını kapatacak olursa bu cihet mütehasssca tetkik edilerek veri. lecek irtifalar Belediye riyasetinin muvafakatini almak suretile tayin olunur. 18 — Bu talimatnamede verilen irtifaların her hangi bir sebeble bir ma. ha'de tadiline lüzum hasıl olursa o mevki için Belediye fen heyetince yapıla- cak mücbir sebebleri gösteren ve daimi encümen tarafından kabul) edilen bir | sapor ile değiştirilebilir, 19 — Belediye hududu dahilinde ve ayrıca sahillerde yapılacak fabrika- Yarın meykileri ve yükseklikleri merkez fen heyetince tayin ve tesbit olunur, 20 — Mevcut binalara kat ilâvesi halinde alt katlarda bu talimatnamede gösterilen şerait ve kanun ahkâmı tatbik edilmek şartile ilâve katlara İzin verilir. 21 — 6 metrodan daha az genişlikte olan sokaklarda yol 6 metroya iblâğ edilmek şartile ancak bir kat için bina yapmağa müsaade olunur. 6 metrodan ziyade ve 9,50 metrodan az olan sokaklarda da (9,50) metroya iblâğ edilirse 9,5J metroya ald irtifa verilir. Bu bırakılacak yerler mal sahibleri tarafından behçe olarak kullanılır. 22 — Bodrumdan başka üç katlan fazla olan binalarda asgari eb'adı 0,80 Olmak üzere bir metro murabbal sahasında bir asansör yeri birakmak mec buridir. 43 — Yamndaki binadan daha yüksek yapılan veyahud yanında henüz boş arsa bulunan binaların bu görülen cephelerinin syanması şarttır, Ve pis suları zemine indiren borular bu gibi vaziyetlerde gizli 24 — Muhtelif yerlerde ve müteferrik surette yapılmı etmiş olan ve imar plânına bağlanması icabeden ileri plâ kayıtlar mevcut olmadığı takdirde bu gibi mahallerde yapılaca! İalimatnaine hükümlerine tâbidir. * Ootobüs imtiyazının kısa bir zaman zarfında Belediyece doğrudan doğ- ruya icrasma kadar devam etmek üzere Taksim - Yenimahalle arasında İşlii- yen otobüslerin noksanını telâfi etmek ve ruhsatla işletmek üzere altı adet otobüse ihtiyaç vardır. Burada otobüs işletmek irteyen ve her hangi bir hatla çalışma ruhsatı bulunmuyan otobüs sahipleri Haziranın onuna müsadif Cumartesi günü akşamına kadar tasarruf vesikaları bağlı olduğu halde bir istida ile Belediye Reisliğine müracaat etsinler. (3872) Belediye Sular İdaresinden: Yapılması icab eden bazı ameliyattan dolayı 4 6,939 pazar günü saat 14 den ertesi günü saat 12 ye kadar Terkos sularını kesmek mecburiyeti hasıl olacaktır. Bu saatlerde şehrin münhat noktalarında suların hafif akacağı ve yüksek noktalarda su bulunmıyacağı sayın halka ilân olunur, (3914) Sinop Cumhuriyet Müddeiumumiliğinden: Sinop umumi ceza evindeki mahküm ve mevkufların 939 mali yıl içinde verilecek 255000 ilâ 365000 aded Ekmek 28/5/,939 gününden itibaren on beş gün müddetle ve kapalı zari usulile eksiltmeye çıkarılmıştır. Yevmiye 700 ilâ 1000 ekmek verilecektir. Bedel! muhammen 28082 lira olup teminatı muvak. kata 2103 liradır. İhale günü 14/6/939 çarşamba günü saat 15 de Sinop C. Müddelumumi- liği dairesinde yapılacaktır. Şartname tatıl günlerinden maada. her gün Sinop C. Müddelumumiliği kaleminde görülebileceği ilân olunur. 3787» Baş ateşçi aranıyor Büyük bir Müessesenin Anadolunun muhtelif yerlerindeki Fab- rikalarından birinde çalışmak üzere, Devvar İskaralı ve su borulu mo- dern buhar kazanlarında baş ateşcilik etmiş bir Türke ihtiyaç vardır. Talip olanların, bütün şartlarını fotoğraflarile birlikte İstanbul Posta kutusu 84 adresine göndermeleri, Kusumi geşriyat müdürü: Şevket Rada