25 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İngilizler, Tientsinde tabaalarının çırıl çıplak soyulmasını protesto ettiler İngiliz Başvekil “İngiltere kendi harici siyasetini tesbit için başka hükümetlerin emrine tâbi olamaz, diyor Japonlar, İngiliz ticaret gemilerine Svatov limanına. girmeğe müsaade ettiler Tientsin 24 (A A.) — İngilere kon- #olosu imtiyazlı mıntakadaki İngiliz- erin çırılçıplak osoyulmalarını tah- riri olarak şiddetle protesto etmiştir. İngiltere okonsolosluğundan öğre- nildiğine göre, Tientsin'in Çin Bele- diye reisi muvakkat Pekin hüküme- ti tarafından İngiltere ve Fransa se- firlerine gönderilen aynı maalde iki mektubun birer suretini İngiltere ve Fransa konsolosluklarına tevdi etmiş. tir. ç Bu mektuplarda ihtilâfın halini mümkün kılacak bazı şartlar ileri sürülmekte ve Fransız - İngiliz mâ- kamatı bu şartların tamamını kabul etmedikleri takdirde Pekin hüküme- tinin esaslı bir tasfiye işine ve vazi- yetin icab ettirdiği tedbirlere mürâ- câat mecburiyetinde kalacağı bildi. caat mecburyetinde kalacağı bildi. Swatow limanına girmeğe müsaade edildi Hongkong 24 (A.A.) — Swatow'da- ki Japon makamları, bugün öğleden itibaren İngiliz vapurlarının Swetow İmanina girebileceklerini o bildirmiş- lerdir. Japon nümayişi geri kaldı Tientsin 24 (A.A) — Dün Tientsin. de Japonların kontrolü altında bu- İunarak Amoydaki Amerika mümes- de yapılması kararlaştırılan nüma- yişlerden vazgeçilmiştir. B. Hullün beyanatı Vaşington 24 (A.A.) Hariciye Nazırı Hull, matbuata beyanatta bu- lunarak Amoy'daki Ameriak mümes- silinin Kulangsu'da hüküm süren yiyecek kıtlığı hakkında Japon ma- kamları nezdinde teşebbüslerde bu- Yunduğunu söylemiştir. Japonlar, bu itirazı tedkik edecek- lerini vadetmişlerdir. Hull, Tientsin'de ayni şekilde te- şebbüslerde bulunulduğunu, fakat yiyecek getiren vapurların Tientsinin medhalinde daima Japon makamları tarafından durdurulmakta olduğunu teyld etmiştir. İngiltere, İspanya ile mü- zakereye girişmeğe hazır Lord Halifax, “Ispanyayı iktisadi abloka altına almak niyetinde değiliz,, diyor Londra 24 (A.A.) — Lord Halifax, İspanya Dahiliye Nazırı Suner'in «Demokrasilerin İspanyayı çember İçine almak O teşebbüslerine» telmih eden nutku hakkında sorulan bir suale verdiği cevapta gerek bu nut- kun gerek Franco tarafından 5 ve 20 haziranda söylenen nutukların Üzerine İspanya hükümetinin nazarı dikkati celbedilmiş olduğunu beyan ettikten sonra demiştir ki: — Büyük Britanya hükümeti, iki memleketin karşılıklı ticaretini alâ Kadar eden ve bu meyanda iki mem- leket mübadelelerine istikbalde eski inkişafı temin edecek olan hususat. ta dahil olmak üzere bütün meselele- rin her iki taraf için memnuniyet Sovyetler - Almanya Ticari müzakere haberi tekzip ediliyor Moskova 24 (A.A.) — (Havas): Bu- güne kadar mevcut intibaa göre, 7 Alman mütehassısının Moskovaya ge- lerek Sovyetler Birliğine 750 milyon marklık bir kredi teklif edeceğine dair Berlinden çıkan haberler hakikate uygun değildir. Kayseri piyade alayı sanca- ğına İstiklâl madalyası talik edildi Mayseri 24 (A.A.) — Piyade alayı sancağına İstiklâl madalyası talik tö- Yeni bütün alayın, memurların teşek. küllerin ve biğlerce halkın iştirakile dün yapıldı. Korgeneral Muzaffer Er- guderin söylevinden sonra bütün alay sancağını ve yurdu son nefeslerine ka- dar koruyacaklarına ve sancaklarını gafer madalyalarile o süsliyeceklerine and içmişlerdir. Ayasofya müzesi hakkında Ressam B. Ali Sami Boyar, gazetemize 8 mektubu göndermiştir: «Tun gazetesinin 23/6/935 tarihli nüs- basında Ayasofya müzesine dair bir yazı , Bu yazıda izmim de geçiyor. Müze- fümuruna dair beyanatia bulunmak âhiyetinde olmadığımdan hiç bir gaye- a bulunmadığımı arzeder ve un muhterem gazctenizde tekzibini İrlca ederimu Ki öğinier Giri e İs ailen verici bir surette hallini temenni eder. Büyük Britanya hükümeti, İspanya hükümeti istediği anda bu müzake- relere girişmeğe hâzır olduğunu bil dirmiştir.» Londra 24 (AA) — Lordlar ka- marasında Sorulan bir suale cevab veren lord Halifax, demiştir ki: — İngiltere, İspanyayı iktisadi ab- loka altına almak ve İngiliz - İspan- yol menfaatlerine uygun olmıyan bir harekette bulunmak O tasavvurunda değildir. İngiliz - İBpanyol ticaretinin eski normal vaziyete gelmesini şiddetle arzu “eden İngilere hükümeti, bu maksada varmak için müzakereye girişmek arzusunda bulunduğunu Madride bildirmiştir. Ingiliz - Polonya askeri anlaşması Müzakere bitmek üneködir; anlaşma yakında imzalanacak Varşova 24 (A.A.) — Çok emin kay- naklardan öğrenildiğine göre, general Râisi'nin riyaseti altındaki Polonya askeri heyetinin Londrada Ingiliz or- dusu mümessillerile yapmakta olduğu müzakereler nihayet bulmak üzere- dir, Polonya Hariciye Nazırı Beck'in Londrayı ziyareti esnasında 6 nisan- da akdolunan karşılıklı garanti anlaş- masının tatbikatını tesbit eden aske- Tİ anlaşma pek yakında Londrada im- zalanacaktır, Mareşal Çakmak köyü Ankara 24 (Telefonla) — Ovacık kazasının merkezi olan Beled köyü adının (Mareşal Çakmak) olarak de. ğiştirilmesine Vekiller Heyetince karar verilmiştir. Teşkilâtı esasiye encümeni riyaseti Ankara 24 (Telefonla) — B. Fethi Okyarın Adliye Vekâletine tayini ile açılan Büyük Millet Meclisi teşkilâtı esasiye encümeni riyasetins Kütahya mebusu B. Receb Peker seçilmiştir. Son dakika Bulgar kralı Romaya gidiyor Kendisine Başvekil B. Köseivanof refakat edecek Paris 25 — Romadan bildiriliyor; Bura siyasi mahafilinde söylendiğine Bulgar kralı Botis yakında Romaya gelecektir. Kendisine Başvekil B. Köseivanof refakat edecektir. B. Hitler 27 temmuzda yeni bir nutuk söyliyecek Berlin 25 — B. Hitler, Tanenberg muharebesinin yıldönümü münase- betile 27 temmuzda Alman - Leh hu- dudunda bir nutuk söyliyecektir. Al man siyasi mahafili bu nutka büyük ehemmiyet veriyor, Berlin 25 — Alman mahafili Chamberlain'in 'nutkunu iyi karşıla” mamıştır, Bu mahafil, İngüterenin bir anlaşma politikası takip ettiğine Almanyayı inandırmak için sarfetti- ği gayretin beyhude olduğu mütalâ- asındadır. Türk - Fransız anlaşması B. Daladier büyük memnuniyetle bahsetti Paris 25 Başvekil B. Daladier bu- gün mebuslarla harici vaziyet hak- kında görüşmüştür. Başvekil Türk - Fransız anlaşmasının imzasından bü- yük memnuniyetle bahsetmişlir. B. Daladier, Sovyet Rusya ile müzake- renin henüz İlerlememesinden mü- teveilid endişesini beyan etmiş, Dan- ziğde vaziyetin henüz aydınlanmadır ğını söylemiştir. B. Ghamberlain'in nutku İngiliz donanması ve hava kuvveti dünyanın en kuvvetli donanma ve hava kuvvetidir Londra 25 — İngiliz Başvekili B. Chamberlain dün mühim bir nutuk söylemiştir. Başvekil bu nutkunda İngilterenin Almanyaya karşı hiç bir husumet hissi beslemediğini, İngil- terenin yalnız sulhü korumak için çalıştığını söylemiş ve demiştir ki: ...sİngiliz donanması ve hava kuv- veti dünyanın en kuvvetli donanma sı ve hava kuvvetidir. Diğer devlet- lerle son zamanlarda yapilan ahlaş- malar sulhü kuvvetlendirmek için- dir.» Bir otobüs ağaca çarplı İçindeki yolculardan ikisi yaralandı Dün gece, Zincirlikuyuda Sutera- zisi civarında İki kişinin yuralanma- sile neticelenen bir otobüs devrilme hâdisesi olmuştur. Şoför Hasanın idaresindeki Yeni- mahalle - Taksim otobüsü gece saat ona doğru, Taksime gelmekte iken Suterazisi yakınlarında, direksiyona birdenbire arız olan bir sakatlık ne- ticesi, otobüs bir ağaca çarpmış ve kısmen devrilmiştir. Bu çarpış esnasında otobüs yol- cuları arasında bulunan Nedim ve Mehmed Ali isimlerinde iki kişi baş ve kollarından ehemmiyetli surette yaralanmışlardır. Vakayı müteakip, jandarma tahki- “kata el koymuş, yaralılar can kurta- ranla hastaneye naâkledilmişlerdir. Şoför Hasan sorguya çekilmiş olup bugün mahkemeye verilecektir. Vali Yalovaya gitti Vali ve Belediye relsi doktor Lütfi Kırdar, dün sâbah şehirde bazı teftiş- ler yaptıktan sonra Belediyeye gelmiş ve burada biraz meşgul olmuştur. Doktor Lütfi Kırdar, öğleden sonra Yalovaya gitmiştir. B. | Fener Demirspor maçı 1-1 berabere bitti Zabıta, hakemi muhafaza etmemiş olsaydı Ankara stadı şimdiye kadar görülmemiş bir hadiseye sahne olacaktı Oyun çok fena idare edildi Ankara 24 (Telefonla) — Milli kü- me maçlarını oynamak üzere şehri- mize gelen Fenerbahçe bugün 19 Ma- yıs stadyomunda otuz bine yakın bir seyirci kütlesi önünde Ankara şem- piyonu Demirsporla karşılaştı nin Fener kalesine kadar bin müşki- Mât içerisinde getirebildikleri top, Lebibin uzaklaştırmak maksadile yap- tığı uzun bir vuruşla İbrahime geldi. İbrahim, demarke vaziyette yakala- dığı bu topu sıkı bir şütle Fener kale- sine havale etti. Fakat top, gölpostun üst direğinin alt köşesine çarparak tam kale çizgisi üzerine düştü. Fakat hakem, bunu mahallinde tedkik ede- rek kale içine düşmüş gibi addederek gol saydı ve topun ortaya getirilme- sini ihtar etti, Bu gol Fenerli oyuncu- ları biraz asabileştirdi. Demirsporlu- lar Fenerin bu asabiyelinden İstifa- de ederek, oyunun merkezi sikletini sarı lâciverd sahaya nakletmiş bulu- nuyorlardı. Fenerliler hakikaten kor- kulu dakikalar yaşıyorlar. Fakat, Hü- Macar futbol takımı Futbol federasyonu Macaris- tandan bir takım davet etti Ankara 24 (Telefonla) — Futbol federasyonu (o Macaristanın meşhur Frençvaruş futbol (o takımını Türki. yeye getirmek Üzere teşebbüste bulun- muştur. Macar profesyonerleri fede- rasyonun şartlarını kabul ettiği tak- dirde 11 ve 13 temmuzda İstanbulda Galatasaray. ve Fenerbahçe ile 15 ve 16 temmuzda Ankarada Demirspor Samettinin çok mahirane müdahal? ve plonjonları Demirspor muhacin” lerine gol yapmak imkânı vermiyord” İkinci haftayım, temastan içtinap edeceğimiz bir setlik ve mücadele ile, | fakat Fenerin üstünlüğü altında ge€“ Ankara şampiyonu muhacimleri- | ti. İki taraf oyuncuları da topun değil hasımlarının . üzerine (atılıyorlardı. Hakem Ömer her iki taraf için de p©” naltı cezasını müstelzim bir çok hare” ketleri teeziye etmediği halde - oyu" nun son dakikalarında birdenbir: mirspor aleyhine bir penaltı verdi V9 maçı aradaki fasılaları hesaba kaf mak$izin vaktinden evvel tatil etti v€ maç da bu suretle Fenerin penaltıda? yaptığı bir sayı ile 1-1 beraberliki€ bitti, Hülâsa, hakem Ömerin oyunu gaye fena denebilecek bir şekilde Ankaralıları güzel bir oyun seyre” mek zevkinden mahrum etti. Oyundan sonra, zabıta tedbir al*” Tak hakemi muhafaza etmemiş olsa)” dı Ankara stadı şimdiye kadar görür meyen bir hadiseye sahne olacaktı. Hava hadisesi Rasadhane, dünkü kesif bulutların bir siklon veyâ hortum olmadığını söylüyo” Dün öğleden sonra saat 1530'0€ 16 arasında Şişli, Nişantaşı, Maçk$ halkı, Okmeydanından doğru Şişi ve havalisi sırtlarını kesif bulutları” kapladığını görmüşler ve bu hav hadisesini merak ve heyecanla s€Y” retmişlerdir. Havadaki bu kesif bulutlar, bir ay8” ve Ankaragücü ile karşılaşacaklardır. | Yık bir yılan şeklinde hareket edertX Ankaradan dönüşte de İstanbul Fe- nerbahiçe - Galatasaray omuhtelitile bir maç daha yapacaktır. Pamuklu mensucat yere inmeğe başlamış ve bu bulut kü” meleri küçüle küçüle dağılmıştır. BW” Totların bu hareketleri sırasında şi” şekler çakmış, arkasından kısme” şiddetli, kısmen hafif yağmur ve yağ” murla beraber dolu da yağmıştır. H# Sanayiin tâbi olacağı şartlar | diseyi seyredenler, bunun bir sike” hakkında yeni bir kararname| veya bir hortum zannetinişlerdir. a Ankara 24 (Telefonla) — Pamuk ip- diği ve pamuklu mensucat sanayiinin tâbi olacağı şartlar hakkında yeni bir kararname kabul edilmiştir. Bu karar- name ile hususi müteşebbisler tarâ- fından kurulacak iplik ve mensucat fabrikaları için getirilecek makineler hakkında geçen sene konulmuş olan Türkkuşu Filo dün ilinidi Kayseriye gitti Kayseri 24 (A.A.) — Buğabah sasf 745 de Adanadan kalkan Türk” şu filosu 9,30 da Kayseriye inmiştif» tekayyüdat kaldırılmaktadır. Bu sU- | 'Tayyareciler meydamia kolordu KO" retle memleketin sanayileşmesi saha- sında hususi teşebbüs sahiplerine da- ha geniş imkânlar bahşedilmektedir. Sirkeci - Haydarpaşa feribot hattı Ankara 24 (Telefonla) — Sirkeri ile Haydarpaşa arasında feribot tesisi ve işletilmesi hakkındaki kanun lâyi- hası bugün Büyük Millet Merlisine verildi. Hükümet bunun için Meclis- ten 2,5 milyon Jiraık tahsisat iste- mektedir. Ama bir kadın yanıyordu Kumkapıda Kadirgada Cömert. ler çıkmazında oturan, İki gözü âma yetmiş beş yaşlarında Sabriye ismin- deki kadın, dün gece bir mangal ya- karak yatağının yanıma koymuş, ge- ce sıçrayan kıvılcımlarla yatak ve döşeme tutuşmuş, döşeme ve yatak yanıp, ateş vücuduna sirayet ettiği bir sırada feryat ve istimdada başla- mıştır, yetişen komşuları bu âma ka- dını diri diri yanmaktan kurtarmış- lar ve itfaiyeyi haberdar etmişlerdir. Az sonra gelen iifaiye ateşi söndür. müş, Sabriye tedavi altına aldın mutanı general Muzaffer, Vali B. Ş€ fik, emniyet müdürü, Belediye reisi. jandarma kumandanı, gazeteciler, t8$* yareciler ve bütün Kayser! halkı t rafından candan tezahüratla kar” Janmışlar ve kendilerine buket veri” miştir. Seyahat havanın çek bulutlü olmasına rağmen çok güzel geçmiştir” Tayyare fabrikasının kanteninde (9 rika tarafından tayyarecilerimiz şet€“ fine bir öğle yemeği verilmiştir. Sovyet büyük elçilik bahçe“ sinde dün akşam bir gardenparti verildi Ankara 24 (AA) — Sovyet büyü” elçisi ve Bayan Terentlev, bu akşaı? büyük elçilik bahçesinde bir garde” parti, tertib etmiştir. Çok samimi! havâ içinde geç vakte kadar deva “eden bu gardenpartide, ezcümle Nafi? Vekili general Ali Fuat Cebesoy, MW habere ve Münakalât Vekili Ali Ç€ tinkaya, E. Ali Râna Tarhan, bir ÇÖ mebuslar, başta kâtibi umumi B. N* man Menemencioğlu olduğu baldf Hariciye erkânı, kor diplomatik Türk gazetecileri bulunmuştur, a e a