25 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

25 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Haftalık radyo proğrdmı | Radyodifüzyon 19,15: Türk müsiği (Karışık program), Dalga, uzunluğu 1945: Türk müriği (Halk türküleri ve 1848 m. 152Kc/5.120Kw.| oyun havalarıy, 20: Memleket saat ayarı, Türkiye Ajans ve meteoroloji haberleri, 2013: Ko- TAÇ. 19,74 m. 15195 Ke/s. 20 Kw. | nuşma, 2030: Türk müziği (Klâsik prog- Ankara Radyosu Tam), eden: Mesud Cemil, Ankara Radyosu Küme heyeti: 1 - Suzidil peş- Trevi, 2 - Tanburi Ali - Suzidil birinci bes- Pazar 25/6/919 iktnel beste - Bilmedik yari ki, 4 - 1230: Programi, 1238: Türk müziği | Tanburi Ali - Suzidil ağır semai - Kani (Klüsik program). İdare eden: Mesud Ce- | Yâdı lebinle, 5 - Ney taksimi, 6 - Nikoğos mil. Küme ses ve saz heyeti, 13: Memleket | &öx - Suzldil şarkı - Bir nigâh eyle dürü- mat ayarı, ajans ve meteroloji haberleri, | ba, 7 - Ali ET. - Sazidil şarkı - Yandıkça a a İk ve de me bl BE Da “ip Aşkın): 1 - Ludwig Sied - Sevgilim neşe - (İntermezsn), 2 - Berger - Manon CVais | büri Ali EE. - Suztdl yürük semai - Cey- Boston), 3 - Hans Sehneider - Meşhur | hum arayan, 10 - Suzldil saz semaisi, 21.10: (Potpturi), 4 - Pal Holmer - | Konuşma, 2115: Neşeli plâklar - PL, 2130: dansları, 5 - Nieman - | Orkestra takdimi, 2148: Zenei dansı, 6 - Bruno Hartmann - Par- | Müzik - Gef: Hasan lak güneş ığında dans (Entermesso), | Ferid Alnar): 1 - N. Rimsky- : 4,5 - 1430: Müzik (Melodileş - PL), Şehrüzad, senfonik sült, op: 35. a) Largo ; Program, 1838: Müzik (Şen oda | © maestösw - Allegro non troppo, b) An- müziği - İbrahim Özgür ve ateş böcekle | dantino - Aalleşro molto, ci Andante, r), 19: Çocuk sati, 1915: Türk müziği | gzesi Allegretto, çi Allegro molto, 210: (İnce saz faslı), 20: Memleket saat ayarı, | Müzik (Opera aryaları - P1), 28: Son ajans ve meteoroloji haberleri, 20,10: | ajans haberleri, ziraat, esham, kambiyo - Neşeli plâklan - R., 20,5: 'Türk müziği: | nukud borsası (flat), 1370: Müzik (Caz- 1 - Hicaz peşrevi, 2 - Hafiz Yusuf - Hicaz | band - Pİ), 2355 - 24: Yarınki program. şarkı - Sevdayı ruhun aşk eline, 8 - Arif bey - Hicaz şarkı - Benim halim firakın- 28/0/959 la, 4 - Kemençe taksimi, 5 — Bimen 1230: Program, 1235: Türk müziği-Pl, gen - Hicaz şarkı - Yillar ne çabuk geçti, | 13: Memleket saat ayarı, ajans ve meteo- 6 - Hicaz şarkı - Gülşeni hüsnüne, 7 - | Foloji haberleri, 1315 - 14: Müzik (Riya- Hicaz saz semaisi, 8 - Artaki - Kürdili hi- | seticümhun Bandosu - Şef: İhan cazkâr şarkı - Yetmez mi tükenmez mi, | Küneçri: 1 - R. Reeves - Höbomoko: Hint 9 - Faize - Nikriz şarkı - Gönül ne için Ateşlere yansın, 10 - Nevres bey - Muhay- yer şarkı - Gün kavuştu, 21: Konuşma, 3115: Müzik (Violo solo - Zeki Berküren şarkısı, 2 - 7. Pucik - Kış yüzgürları «Vala», $ - G. Par&s - Konser uvertürü, senet - «Le eld, balet parçaları. 19: Program, 19,05: Müzik (Valsler- Pİ), 19,15: Türk müziği (Fasj heyet), 20: Memleket sant ayarı, ajans ve meteoroloji haberleri, 2015: Konuşma, 2030: Türk müziği (Müşterek ve solo togann?): 1 -Ni- havend peşrevi, 2 - İsmail Hakkı bey - operasının anirakfı ve ajans ve meteoroloji haberleri, 19,15 - 14: 2340 -1 bafif muzika ve dans — Viyana | Müzik (Karışık program - P1). 3330 dans — Melnik 23,20 dans — Prag 19: Program, 1905; Müzik (Senfonik. 220 hafif mika — Poşte 23 dans — | parça - PL), 1915: “Türk müziği (Fasıl Milâno 2510 salon muzikası — Stokholm | Heyetb, 20: Memleket saat ayarı, ajans 2330 mlon muzikasi, ve me 20,15: Konuşma Saat 24 den sonra Memleket saat ayarı, ajans ve metep Suzinâk şarkı - Günden güne haberleri, 13,15 - 14: Müzik (Kari- - Mustafa Nafiz - Süzinük - PL) run saati), 2930: Türk müziği (Kadın küme söz ve saz heyeti): 1 - Hicazkâş Peşrevi, 3 - Sadullah afz - Hicazkir şar. 3 - L. Yan Becihoven - «Fidrlios opera- Ki - Hiramet gülşme, 3 - Hiedzkâr şarkı - | amdan «Roccoc nun «Para 4» Müâni oluyor halimi takrire, 4 - Şevki bey- | Pr. Schubert - Genç kız ve ölüm (Lied), Bicazkür şarki - Gönlümü düçür eden bu | 5 - G. Verdi - «Simon Boccanegra. opdra- selim , Tuna J valsi, 6 - Pepi Müller - Lapaloma şarki | goloji haberleri, 13,15 - 14: Müzik (Karı- Üzerine fantezi, 7 - İtalo Azsoni - Sabah | çık - PU). şarkısı, 29: Son ejans hâberleri, ziraat, 19: Program, 1905: Müzik (Melodiler - e#ham, tabviât, kambiyo - mukud borsü- | pı), 19,15: Türk müziği (Fasl heyeti, 20: Memlekot saat ayarı, ajans ve metso- 55 - roloji haberleri, 20.15: Konuşma (Hafta- “lik spor servisi), 2030: Türk müziği (Saz Salı 271/699 eserleri beste, semai ve şarkılar, 21,10: 1230: Program, 1235: Türk müyiği; | Konuşma, 2125: Neşeli pilklar - R, 2140; Orkestra programının takdimi - R. Strauss ve eserleri hakkında, 21,45: Mü- sik (Radyo orkestrası « Şef: Praetorlus): 1 - Riehard Strauss - Serenad 13 nefesli saz için, op, 7, 3 - Richard Strauss - «Lo Bourgeols Gentilhomme», süit, Orkestra Açin, op. 60, 8) I inci perde uvertürü, b) Menust, e) Eskrim hocası, 5) Terzilerin sahneye çikiş ve dansı, d) Luliy'nin Me- nueti, 6) Courante; f) Kizonte'nin sah- neye çıkışı, g) Z2ncl perde uvertörü (İn- 1 - Muhayyer peşrevi, 2 - Arif bey - Mu- hayyeğ şarkı - İltimas etmeğe yare vâris Diz, 3 - Refik Fersan - Muhayyer şarkı - Her güzel bağından, 4 - Keman taksimi, $ - Muhayyer türkü - Ay doğdu batmadi &ü, 6 » Hüseyni türkü - Ayrılık yıldönü- mü, 7 - Hüseyni sas semaisi, 13: Memlo- 4 - Techaikoweky - Hazin şarkı, 5 - Mns- | 5 — El çorabı - Flat rümuzu. 8 — Tilkinin başı - Füruht edemem. T — Sonunu «Es gelirse çocuk doğur- tandır - Bir nevi mobilys boyum. 8 — Muhakemesi henüz kapanmamış, 9 — Ana baba. 10 — Bağırması - Bir çift, Yukardan aşağı: 1 — İşmar yapan. 2 — Aksarayd bir cami Nk ON Gk SD 4 — Slovakyada bir şehir. 5 — Alâturka musiki makamlarından - Bada, 6 — Muhacirlik - Başına gelirse sabit demektir. T — Osrire « İnleyen. 8 — Dans - Futbol müsabakası, 9 — Ufukları. 10 — İçinde mercimek olan. Geçen bulmacamızın halli Soldan sağa: 1 — Akdeniz 2 — Orta, Basit, 3 — Dostluk, Ye, 4 — Otl, Bican, 5 — Saniye, Ere, 8 — Ee, Kepek, 7 — Dağa, İl, Te, 8 — Adiibrik, © — Si, Zi, Şefi, 19 — Tik, Zalka, K. Yukardan aşağı: 1 — Rodosadası, 2 — Rota, Adil, Atsineği, 4 — Katlicaiz $ — Biz, Ebubekir, 7 — Naki, Elişi, 8 — İs, Cep, Kek, 9 — Ziyaret, Fa, 10 — Tenekeci. İzmirde eğlence yerlerinin kapanış saatleri İzmir (Akşam) — İzmir Belediyesi daimi eneimeni, şehir hududu dahi- lindeki kahve, gazino, bar ve sinema ların gece kapanış süstlerini temdid etmiştir. Alelumüm kahve ve gazinö- lar saat birde, alafranga müzik bulu- nan kahve ve gazinolar saat İkiye, barlar üçe kadar açık bulundurula- caktır. Sinamalar da saat 12 ye kadar Açık bulundurlacaktır. Dami encüme- nin bu kararı, vilâyetçe de tasdik edil- miştir. Tütün eksperini öldüren us- tabaşı 12 sene hapse mahküm oldu İzmir (Akşam) — Birinci Kordonda termezz0),. h) Ziyafet (Ziyafet müziği ve ahçı yamığmın dansın, 2200: Müzik (Operu şarkıları - PL), 25: Son ajana ha- berleri, ziraat, esham, tahvilât, kambiyo - nukud borsası (flat), 2320: Müzik (Caz- band - PL), 23,53 - 4: Yarınkt program, Cumartesi 1V7/839 1340: Program, 1325: Türk müziği; 1 - Rast peşrevi, 2 - Nüri Bey - Rast şar- Ki - Mailim bir nazlı yane, 3 - Sadi Hoş- se - Rast şarkı - Elâ gönlüm, 4 » Rast şarkı - Çalıma bak efede, 5 - Kâzım Uz - Bayatlarabın şarkı - Ayrılık ne Kadar ayarı, ajans ve metsoroloji haberleri, 14,10 - 15: Müzik (Dans müziği - Pİ), 150: Program, 1835: Müzik (Bir wvor- tür - PL), 1845: Müzik (Küçük orkestra - Şef: Necip Aşkın): İ - Emmerich Kalman - Hollandalı kadın öperetinden (polpuri), 3 - 3. Strauss - Şark biküyeleri (Vals), 19,15: Türk müziği Cİncesaz faslı), 30: Memleket, saab ayarı, ajans ve meteoroloji haberleri, 20,10; Neşeli plâklar - R., 20,16: Türk müziği: 1 - Hicaz peşrevi, 2 - Refik Fersan - Hicaz şarkı - Mahmur ufuklar. da batan gün, 3 - Melek Hiç - Hicas garkı - Çıkmadın bir lâhza kalbimden, 4 - Lemi - Hicaz şarkı - Severim her gü- geli senden eserdir, $ - Şemseddin Ziya - Ne bahtımdır ne yari bi amandır, 2015: 'Türk müziği (Halk öürküleri), 20,50: Ko- nuşma (bış politika hadiseleri), 2108: “Temsil, 22: Haftalık posta kutusu (ecnebi dillerde), 22,30: Müzik (Opotet seleksyon- ları - PL), 28: Bou ujuns haberleri, zi- rant, osham, tahvilii, kambiyo - mukud borsası (flat), 2970: Müzik (Cazband « PU), 2855 - M: Yarınki program, a N poz ölü 25 Haziran 1991. MEŞRUTİYETTE SARAY ve BABIALİ | Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur. 'Tefrika No, 55 Italya, Trablusa 40 bin asker sevki için tertibat alıyor Ancak halin cereyanından onun İtalyanın Trablusgarp ihtilâfını har- be kadar ileri götüreceğine ihtimsi vermediği ve bunda pek esaslı suret- te aldandığı anlaşılıyor. Hakkı paşa harp ilânı notasını alın- ca başmabeyinci Lütfi Simavi beyi konağına davet etti; istifa edeceğini söyledi. Devletin bu müşkül anında âyan reisi Said paşanın iş başına gel- mesi müsip olacağının hatıra kabi- İlinden padişaha arzını tavsiye etti. (1) Ertesi günü 1329 senesi Ramazan bayramının ilk günü idi. Sabahleyin Dolmabahçe sarayında mutad tören icra olunuyordu. Hükümet ricalinde, âyan ve me- busanda büyük ve hazin Bir durgun- luk görülüyordu. Anlaşılıyordu ki, siyasi ufku saran fırtına kalblere haşyet veriyordu. Fena haberler bekle. niyordu. Devletin bir vilâyeti, Afrikada doğ- rudan doğruya idaresinde kalmış ko- ca bir kıta düşman istilâsına maruz bulunuyordu; bunu durduracak kuy- vet yoktur. Hakikatin iç yüzünü herkesten iyi bilen bu zatlar bayram törenini derin bir vehamet gösteren vaziyetin Ağır mesuliyeti yükü ile ezilmiş bir halde geçirdiler. Sadrazamm gösterdiği Jü- zum üzerine © günün akşamı Dolma. bahçe sarayının birinci katında kapi. dan girince soldaki büyük odada top- landılar. Sabaha kadar bütün gece bura da elim müzakerelerde bulundular. Hakkı paşa İtalya ile aradaki siyasi münasebetleri uzun, uzun anlattı; son vaklanın artık önüne geçilmez neticelerinden de bahsetti. Vükelâ İtalyan Hariciye Nazırının Roma elçisi Nabi beye kati bir lisanla: — İtalya için açılan yeni tarihin ta- hakkuku saati çalmıştır. Dediğini de Hakkı paşanın alıştık- ları elis ifadesi yerine şimdi gittikçe zayıflayan sadasının titrek edası ile dinlediler. İstifanamesini olan Hakkı paşa sözlerini: - — Talihin zamanıma tesadüf ettir. diği bu elim hâdise karşısında sada- ret vazifesinin daha muktedir bir ele tevdiini ve istifamın kabulünü padi- şahtan dilerim! Diyerek bitirdi. Vükelâ meclisinde cereyan eden müzakerelerden padişaha malttmat ve- riliyordu. Hakkı paşa huzura çağrıl- dı. İstifanamesini takdim ve kendisi. ne halef olarak âyan reisi Sald paşa- nm getirilmesini şifahen tavsiye et. ti. Sonra gene vükelâ odasına döndü. Hakkı paşanın hali bu anda rikkat uyandırıyordu; kuvvei maneviyesini tamamen kaybetmişti. Arkadaşları tarafından sorulan sualleri cevapsız bırakıyor, duyduğu ıztırap İle: — Bu hâdisenin ne gibi sebepler altında ve devletler arasında ne yol- da itilâfların tesirile vuku bulduğu- nu ileride tarih kayd ve münakaşa ede« cektir. Ancak bunun bugünkü mesulü Denim. Eski zamanlarda padişahların binek taşlarında idam ettirdikleri sadrazamların mevkiine düşmüş bulu- nuyorum. (2) Nazırlar aralarında Ayan ve mebü- san reislerinin de müzakerelere işti. rak etmelerini muvafık gördükleri için Said paşa ile Ahmed Riza beye haber gönderildi. Onlar da geldiler, Bahriye Nazırı Mahmud Muhtar bey vükelâ arasında pek az kaldıktan sonra baş- mabeyinci Lütfi Simâvl beyin yanma giderek orada Hakkı paşaya karşı bir istifaname yazdı; bu istilaname hü- kümetin ieraatıma dair uzun bir muh. tıra şeklinde Kaleme alınmıştı, Bü 'kâğıd okununca her tenkid ve mugha- zaya karşı teslimiyet gösteren Hakkı paşa, mesuliyeti kabul etmiş olduğu. nu tekrar ile münakaşaya girişmek İ* temedi, Fakat Nazırlardan bazılâ” arasında bu muhtıra şiddetli bir MÜ nakaşa mevzuu oldu. i Hakkı paşa zaten istifa etmiş, SÜ” fası da kabul olunmuş bulunduğu için vükelâ heyeti umumen mü sayılıyordu. Bahriye Nazırının şalıst0 ve münferiden istifasında artık sebe? ve hikmet kalmadığı müttefikan ii sürüldü. Muhtar bey Hakkı paşaya takdim € muş olduğu muhtırayı abp yırttı. Hakkı paşa ilk beyannamesini ken mebuslara: — Eğer vazitemizi yapmazsak bii süpürge sopasile kovarsınız! demişti İtalya buraya otuz senedenberi göt dikmişti. Osmanlı hükümetine düş vazife buna karşı hazırlanmaktı. Abdülhamidin ihmal ettiği bu nok tada meşrutiyet Kabineleri de yarsi ve faaliyet göstermemişlerdi. te mevcud olup zattf miktarı ihtiyaca hiç tekabül etmiye” askerin bir kısmını Yemene sevketmek Mahmud Şevket paşa için Balkan hi” binden evvel Nazım paşanın Rumeli" deki muallim askeri terhis etmesin? benziyen bir hareketten başka birşef sayılabilir mi? Trablusgarpte kalan bir avuç TÜ askerinin İtalyanlara ne kadar müj det sahilden içeriye adım attırmadıX ları görüldüğüne göre bu asker evvel ce oradan çekilmemiş olsaydı netioö acaba nereye varırdı? Genç Türkler Hakkı paşaya büyü“ ümidler bağlamışlardı. Babıâlide sadaret dairesinin merd” venini koltuklarında ikişer adam ancak çıkabilecek kadar ihtiyarlami? olan Said ve Kâmil paşalar hiç bir # man bir Genç Türk hükümetini mümessili olamazlardı. Genç Türklef Hakkı paşadan yaşça, fikirce büyü hizmetler beklemekle haksız deği” lerdi. Vakıa kimseyi beğenmek şanında olmıyan Kâmil paşa bir gün göz önü” de bulunan siyasi ricali teraziye v& rurcasınu: — Ahmed Riza bey emsali nadif bir vatanperverdir. Ancak siyasiyatiğ, hatavullahtır. İbrahim Hakkı paşa İ mi hukukta değerli bir muallimdi” Ancak siyasiyatta tıflı ebecdhândif. Demiş, yalnız Mahmud Şevket pi” şa, hakkında bir mülalâa dermeyâ etmekten ise sükütu ihtiyar eylemğ tercih eylemişti. (3) Hakkı paşa bütün irfan ve diray€” tile beraber kayıtsız ve mübalâtsızd” Gençliğin kendisinden beklediği ümi” leri tahakkuk etliremedi. 'Trablüsgarp ile ana vafan arası daki rabıtanın kesilmesine mani ol# mayışı, kendisile beraber İttihai W Terakkiyi de millet efradının netic& ye bakan gözlerinden düşürmeğe s& bep oldu. Padişah tarafından teklif olunan sadareti kabul etmiş olan Salg paş Hakkı paşa kabinesinde dahil vük nın - Bariye Nazırı Mahmud Muhtâf Paşa hariç; olmak üzere - hepsini kef” di kabinesinde bulundurmak (iste yordu. Yeni adamlar intihap etmekten v9 onlaria uzun müzakerelere ve anlaf malara girişmekten içtinab ediyordü Eski kabine âzasından birkaçı da 88 İd paşanın birlikte çalışmak teklifini kabule mütemayii idiler: Mahmof Şevket paşa gibi, Said paştda hatarlı icraat mesul” yetini deruhte etmek azmi ötede beri kuvvetli değildi. Şimdi bir taraf tan yaşının ziyade ilerlemiş bulun” an, diğer tarafta hastalık bu azmi bi kat daha zayıflatmıştı. a bu zaafı olmasaydi bile böyle durumda yapılacak şey, düşmani karşı asker, donanma kuvvetini Kul Janmaktı. Halbuki İtalyaya karşı bU iki kuvveti de lâyıkile kullanmağ? imkân olâmıyacaktı, (Arkası var) ——— a. Di