25 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

25 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Türk - Fransız itildfı sulh ir teminattır için kuvvetli (Baş tarafı 1 inci sahifede) çilmesi için akdi elzem olan İngiliz « Fransız - Sovyet paktı müzakereleri üzerinde çok iyi bir tesir yapacağı” fikrinde bulunmaktadırlar, Varşova 24 — Polonya siyasi ma- hafili, Türk - Fransız itilâfının imza» lanmasından çok sevinmişlerdir. Po- lonya mahafili, bu itilâfın Akdeniz- deki statükonun muhafazası için £U) bir garanti teşkil eylediğini ve bir Türk - Mısır itilâfının akdini kolay- laştıran Türk - ngi itilâfının mü- temmimi olduğunu söylüyorlar. Fransız Kabinesinin toplantisi Paris 24 (A.A.) — Hariciye Nazırı Bonnet, bugün Reisicümhurun riya- setinde toplanan Kabine içtimaıda evvelâ Fransız - Türk anlaşmalarını izah etmiştir Bonnet'nin izahatına nazaran ak. dolunan anlaşmalarla, Türk - Fransız münasebetleri tarihinin o kadar mesud olmıyan anları kapanmışlır. Bu anlaş- malar, iki memleket arasında karşı. lıklı yeni bir itimad devresi açmakta. dır. İki devlet (o Balkanların ve şarki Akdenizin sulhunda işbirliği edecek» lerdir, Müteakiben Bonnet Moskova müza- kei ne dair izahat vermiştir, Son Fransız - İngiliz tekliflerine Molotof tarafından verilen ve İngiliz hariciye nezaretine gelen cevabı ve bu hususta Paris ile Londra arasında ya- pılmakta olan noktai nazar teatileri- hi bildiren Bonnet, mevcud müşkilâtı af etmemekle beraber meselele- rin fevkalâde girift ve düzeltilmesinin pek güç olduğunu da unutmamak lâ- idiğini söylemiş ve fakat Fran. sa ilfingiltetenin bir heticeye varmak' için hiç bir gayretten geri durmıya- caklarını söy Fransız Hariciye Nazırının mühim beyanatı “Paris 24 (A.A) — Türk - Pranss dek- Mrasyonunun imzasından smra B. Bonnet'nin radyo ile de verilen beyanatı nın metni şudur: Fransız - Türk karşıl lârasyonu 12 Mayıs İngil yardım dek- > Türk deklâ- i ele kam dır. Bu deklârasyon, Fransayı İngiltereye bağlıyan taahhütlerle Büyük Britanyayı Türkiyeye bağlıyan taahhütlerin tamamile müruz! kilinmasını istihdaf eylemekteğir, Filhakika Türk - Pransız deklârasyonu, Evvelâ, Akdenizde bir harbe müncer olarak bir taarruz takdirinde Fransız ve Türk hükümetlerinin birbirlerine ellerin- den gelen her türlü yardım ve müzahe- refte bulunacaklarını Saniyen, işbu taahi da emniyetin temin olan kati anlaşmada derpiş eyl İşte dek bunlardır. Esasen bu bususta şunu da kaydetmek gerektir ki, anlaşma, açıkça tasrih edilmiş olduğu özere, hiç bir memleket aleyhine müteveccih değildir. Bu, İngiliz - Türk deklârasyonunun aynidir ve Paris, Londra ve Ankarayı teşrik eden ve muvaffakiyeti | sulhün idamesi hususunda esaslı tesanöd- | lerini göcteren müzakereler sirasinda tan- | zim edilr üdün, Balkanlarda ni istihdaf edecek tasrih olunacağını esaslı iki noktası olduğu gibi umumi siyasetin Yi adate-| zahür eden bu siki anlaşman; aradaki bağları daha ziyade sıklaştırmış olduğu- | nu gördüğümden dolayı bilhassa bahii- yarn.» B. Bennet'den sonra Türkiye bi çisi B. Suad Davaz da demiştir «Dostum oHarieiye Nağırı B. Bonnet | yapmakta olduğumuz şeyler hakkında icab eden malimatı vermiştir. Buna an- | cak şunu ilâve edeyim birleşmesinin mütevej ük el bugün | t büyük etmek . İki mem. anlaşmaları sulbü tarsin Bu anlaşmalar kim- kten leket, bugün için imzalamıştır. r ve bu suretle edi- Türkiye ve İngiltere bü- tün beşeriyet için sziz olan sulhü karu- mak için ellerin -apacaklardır.» Türk Fransız itilâfının sevkulceyş faydaları Paris 24 (A.A) — Eski Bahriye Nazırı B. Pietri, Pransıx - Türk anlaşması hak- kında Jowr gazetesinde yazdığı bir maka» lede diyor ki: «Veni ittir, teferruatına giriş miye iki nokta var ki çok barizdir cabında OR k yoruz. Fransa, irtibat tes niş olduğu gi müdafaası temin olunmuştur. Nihayet şunu da tebarüz ettirmek lâzım- dır ki, Sietiya - Pantellaria - Libya üçke- nini kabul dahi etsek Akdenizin gerek garb gerek şark havzası İngiltere ve Fran- İtilâf imzalandıktan sonra Türk » Fransız dostluğu şerefine kadeh kaldırılırken B. Şükrü Saraçoğlu, Fransız büyük elçisi B. Massigli ile imza merasiminden sonra görüşüyor sanın tefevvuku altında bulunmaktadır. Türk ittifakının bütün islâm aleminde yapacağı derin tesiri de kaydetmek lâzım- dir: Alman ve İlalyan emelleri ve propa- gandalarının ölüm çanı çalmış Fransız gazetelerinin hararetli neşriyatı Paris 24 (A.A) — Fransız - Türk anlaş- ması hakkında Matin gazetesi diyor ki: «Öteden beri söylenegelmi, Her türlü ittifak ve anlaşmada bunları aktedenlerin vasıflarıdır ki hesaba katılır. İmzalanan kâğıdın mahiyeti sonra gelir. Her şeyde alduğu gibi bir ittifakta da manevi cihet her şeye üstündür. İşte bu bakımdadır ki Türk - Fransiz ittifakının çok yüksek bir kıymeti vardır.» Oeuvre şöyle yazıyor: «Fransa Suriyede deruhte ettiği vazi- feden başka bir devlet lehine vazgeçme- meği taahhüd ediyor, Bu suretle eğer İtal- | ya Suriye ve Lübnan © Cümhuriyetler üzerinde istikbal için bazı emeller besli- yorsa bütün emelleri suya düşmüş olu- yora Humanite şöyle yazıyor” «Fransız - Türk muahede den dolayı hiç bir kimse bizim memnun olamaz. Türkiye Cilmhi ber türlü emniyet sisteminin #aruri bir unsurudur. Ankara o hükümeti mihver devletlerinin rica ve tazyiklerine mukave- met göstermek ve sulh cephesine litikak et mek gibi büyük bir kiyaset göstermiştir.» Temps gazetesinin bir makalesi Temps gazetesi Türk - Fransiz anlaş- masının İmzalanması arifesinde: «Türki- ye ve demokrasi devletleri. serlâvhasile yazdığı bir baş makalede ezcümle diyor ki: «Türkiyenin kendi ini temin ve birinci sınıf bir rol oynadığı dünyanın bu kıtasında müvazenenin gusile demokrasi devletleri saflarına İ hakkı, İngiltere ile Fransanın Lehistarla akdettikleri ittifaklarla beraber - beynel- milel vaziyetin ve sulh siyasetinin inkişafı için biç şüphesizdir kİ, en mühim bir va- , Kın teşkil eder, Bu hal, muhakkak to F devletlerin diplomasisini hayrete düşürmüştür. Tota- iter devletler, şarka doğru cebir ve kuv- nin akdin- kadar yeti rdır, Almar korkutma (siyasetine cephelerde harb et- mek mecburiy İtalya da Balkanlarda sistematik tevessüün kendi- #in! bir çıkmaza sevkedebileceğini ve Şarki Akdenizde hâl eti elinden lamağa mecbur artık biliyor ki vamı ederse, bir çok muhafazası kay- | kaçırmış olduğu mıştır. Türkiye ile Lehistanın vaziyeti hâkimdir. Totaliter devletler, artık bunlan kendi oyunlarına celbedemezler. Bu hel, Berlin ve Roma hükümetlerini ciddi surette dü- şündürecek bir mahiyettedir.» Müteakiben Temps gazetesi, devletlerin Türk - totaliter | liz ve Türk - Pran- | az anlaşmalarının Belgrad hükümetini Balkan paktı ile kabil telif olmadığına inandırmak için sarfelmiş oldukları gay- retleri kaydediyor ve böyle bir iddianın katiyen varid olamıyacağına İşaret ederek | diyor ki «Balkan antantı pakt, olan devletleri, kendi menfaatlerine uye | gun telâkki ettikleri münferid anlaşma- lar akdeylemekten hiç bir zaman menet- miyor. Bizzat Yugoslavya daha evvel kü- çük itilâfa ve Balkan atantına danışmak- sizin İtalya ile siyasi ve | malar âkdetmek suretile, bu saline ön ayak olmuştur. Yine herkes bilir ki Türkiye Rusya ve Türkiye ile Yunanistan urusi da sarih itilâflar mevcuddur. Binaer, Türk * İngiliz ve Türk - Fransız anlaş- masını Balkan âr a aykırı göster» | meğe matuf olan bu manevra, mahiyeti itibarile akamete mahkümdur. Her halde Romanya Harlelye Nazırı B, Gafenco Ankara ve Atina seyahatlerinde Balkan antantı devletleri arasında tesa- nüdü muvaffakiyetle kullanmış ve Türki- yenin yeni itilifleri yüründen Ankara ile Belgrad arasında doğabilecek sul tefeh- hümü izale etmiştir Balkan attantını ayırmak spekülüsyon yapmak isti bassa kendi menfastleri cak bir hala İşli run Balkan antai muyacağını | ve Avrupanın çenubi şarkistandaki dost devletlerle tesanüdünü bozamıyacı lamak için ha: mak Zira Yugoslavyanın Balkan & kalması, Alman - İtalya tahakkümün- den kurtulmak ve müteveffa Kral Alek- sandrın siyasetini takib etmek için bula» leceği e z Mevlüdu şerif Vefatımm 40 ıcı gününe raslıyar 26 Haziran Pazartesi, Beyazıd cami- inde öğle namazından sonra: ANNEMİZ EMİNENİN ruhuna ithafen mavlüdü şerif ve ha tim duası kıraat edileceğinden, arzu eden zevatın teşrifleri rica olunur. Oğulları: Teğmen Cihad Akçakayalı- oğlu, Nihad Oktay Akçakayalıoğlu Piyasada vaziyet Geçen hafta zarfında hara- retli muameleler oldu Bon hafta zarfında ihracat piyasa- muzda kararetli alış verişler olmuş, yerli mevaddı iptidalye ve mamul eşyadan mü- him bir mikdar dış piyasalara sevkedil- miştir, Bir haftalık hububat, buğday, tif- Mik, yapak, yün, deri ve balmumu piyasa- Mini şöylece hülâsa edebiliriz Hububat ARPA — Arpa, Anadolu H. P. teslimi dök- me 43016 432 kuruş arasında; arpa Marmara Trakya çuvallı iskele teslimi 437 ile 503 kuruş arasinda; Çavdar, Anâ- dolu H. P, teslimi dökme 477 ile 430 ku- Tüş arasında; mısır sari Bandırma, Kara- biga fob 4,30 e 4,37 kuruş arasında; mi- mr sarı Adapazarı 4,28 ile 4.30 kuruş ara- ında; beyaz mısır çuvallı H. P. 4,10 ile 4,12 kuruş arasında; kuşyemi, 535, 537 kuruş arasında; keten tohumu, Marmara, iske- le teslimi 9,20 ile 9,25 kuruş arasında; su- sam, yeni çift çuvallı iskele teslimi 1925 Me 20,20 kuruş arasında; nohut, Bandırma Karabiga dökme fob 7,05 ile 735 kuruş arasında; Obakla, Bandırma, Karabiga dökme fob 4 ile 4,02 kuruş arasında kıy- met bulmuştur. Haber aldığımıza göre Alman permi da- | iresi, ahiren kendi ithalâtçılarma verdiği bir emir ile Türkiyeden istedikleri mik- darda arpa alabileceklerini, derhal yükle- me şartile beker tonuna sif Hamburg 5 lira ve bir buçuk ay zarfında yapılacak tes- Uunsta ise yine ton başina 49 lira flat ver- melerini bildirmiştir. Bundan dolayı, s?- çen hafta işinde arpa piyasasında bariz | bir hareket göze çarpımışlır. PİRİNÇ — Fiatlerde hiç bir tahavvül kaydedilmemiştir Orhangazi menşeli aks- ten mallar 30, Tosya makineli mallar 25,30 ile 26 kuruş arasında; Mersin ayarı mallar kilo başına 22 ile 725 kuruş ara- sında kıymet bulmuştur. SUSAM — Geçen haftalarda olduğu gi- bi bu defa da Sovyet Rusyanın piyasamız- dan mal satın alması flat yükselmesin- de âmil olmuşsa da son olarak Antalya malı susam 30 pardan verilmiştir, BUĞDAY — 1-2 çavdarlı ekstra eksira Polatlı 7 ile 7,10 kuruş arasında; 4-5 çav- darlı Ankara Yerküyü, Şefaatlı, Yahşihan 5/40 ile 5,35 kuruş arasında; 9-10 çavdarlı Konya, Kadınhanı, Ilgın, Akşehir 5,25 ile 540 kuruş arasında; 15-14 çavdarlı Eski- şehir, Beylikahır 5,20 ile 5,22 kuruş ara- sında; 20-21 çardarlı Külahya, Tavşanlı, Şarkışla 5,15 ile 8,18 kuruş arasında; 1-2 | çavdarlı ekstm Anadolu sert 5,35 ile 6 ku- | ruş arasında; 6-7 çavdar sira Anadolu | sertleri 5,19 ile 5.20 kuruş arasında; 9-10 çavdarlı Trakya 5,12 ie 5,15 kuruş ara- sında; 14-15 çavdarlı Kızılca Anadolu ve Trakya 532 ile 535 Kuruş arasında fiat bulmuştur, Rukumlardan da anlaşıldığı veçhile bu hafta buğday piyasasında biç bir ta vül vaki olmamış ve tüccarlar namına pi- yasaya mal gelmemiştir. Mal, yalnız top- rak mahsulleri ofisinin Anadoludaki #tl6- lardan şehrin ihtiyacına göre mal gel- | mektedir. Sert buğdaylarımıza Almanya- | Gan talebler vardır. Hülüsn son bir hafta garfında hububat piyasasına 4604 ton buğday, 147 ton arpa, 227 ton mısır, 106 ton çavdar gelmiştir. Tiftik, yapak ve yünler — Son bir hafta içinde Almanya ve İngiitereye sevkedilmek üzere 850 balye mikdarında tiftik satal- mıştır. Piyasaya ise muhtelif mahreçler- den 129 ton tiftik, 171 tonda yapak gel- miştir. Bu haftaki tiftik satışlarında fiat- ler 72 ile 128, yapak satışlarında ise 39 65 kuruş arasında tahalüf etmiştir. İngi- liz takasımın yükselmesi, önümüzdeki haf- talarda İgiltere İle tifük alış verişinin daha farla bir yeküna baliğ olacağı zan- ını vermektedir. Yapak ticaretine £e- linee, burada alıcı, ihracatçı, yerli fabrika» lardır. Son bir hafta içinde 685 balya ya- pak satılmıştır. Deriler Mevsim dolayısile av derileri üzerinde satış kaydedilmemiştir. Diğer deriler şu fiatlerle müşteri bulmuştur: Keçi derisi (çifti) 185 ile 210 kuruş arasında; oğlak derisi (çifti) 135 ile 145 kuruş arasında; Kuzu derisi (çifü) 140 ile 159 kuruş ara- sında; sığır derli (kuru, kilosu) 56 ile 62 kuruş arasında; sığır derisi (salamura, ki- 1osu) 40 İle 43 arasında; koyun derisi 65 ie 66 kuruş arasında; koyun derisi tuzlu $7 ile 58 kuruş arasında satılmıştır. BALMUMU — Balmumu flatleri, geçen hafta içinde 70, 72 kuruş arasında İdi. Geçen haftaya kadar balmumlarımızın yegâne müşterisi Bulgaristan iken bu haf- ta Almanyadan da kuvvetli talebler gel- miştir. Bu vüzden balmumu #latleri 80 kuruşa kadar yüksetmiştir. Yukarıki satırları okuyanlar, bu hafta zarfında ihracat piyasamızla en fazla Almanyanın bali temasta bulunduğunu, arkasından Sovyet Rusyanın, İngiltere ve Fransanın geldiğini göreceklerdir. Al- manyanın önümüzdeki hafta zarfında da piyasamızdan meraddı iptidaiye almakta devam edeceği anlaşılmakta dı: Çocuğa çarptı Şoför Osmanın idaresindeki hususi bir otomobil, Fener caddesinde beş yaşlarında İsmail isminde bir çocuğa çarparak muhtelif yerlerinden yara- lanmasına sebep olmuştur, Şoför ya- kalanmış, çocuk tedavi altına aldırıl. muştur. 25 Haziran 1931 Hataylılar (Baş tarafı 1 inci sahifede) O günkü merasimde bulunmak üze Ankaradan müteaddid heyetlerin g9 leceği anlaşılmaktadır. 5 temmuz kahraman ordumuzu Hataya girdiğinin yıldönümü olmasi münasebetile, bu mesud gün de pa” lak merasimle kutlanacaktır, Hatay şehirleri bayramlar münas& betile fevkalâde surette donanmaktâ” dır. Halkın sevinci görülmemiş der# cededir. Mebuslarımız Hatayda İskenderun 24 (A.A) — Anadol ajansının hususi muhabiri bildiriyor” Mebuslarımızdan B. Rahmi Apak, Cevdet Kerim İncedayı, Ali Münif bugün Hataya gelmişlerdir. Payas tasyonunda Parti erkânı, mebuslar v€ dahiliye müsteşarı, emniyet umum! müdürü tarafından karşılanmışlardır. Misafirler, İskenderun Halkevinde kar“ şılayıcılar ile haspihalden sonra Av“ takyaya gitmişlerdir. Antakta 24 (A.A) — Hatay anli$ masının imzası haberi büyük bir sürat Je Hatayın her tarafına yayılmış vö emsalsiz bir sevinç ve heyecan uya” dırmıştır. Halk tarifi imkânsız bir n& şe İçindedir. Büyüklerimize minnet ve şükran ifade eden mütenddid tel flar çekilmiştir. Hatay daha şim diden kurtuluş bayramını kutlamağf hazırlanmaktadır, Rize 24 (A.A.) — Güzel Hatayı? anavatana kavuşturulması haberi Ri“ zede büyük bir sevinç üyandırmış ve bütün şehir ve çarşı bayraklarin do» nanmıştır. Vilâyet ve Belediye tarafın dan Milli Şefimize ve büyüklerimiz€ tebrik telgrafları çekilerek bütün RF 26 halkının ve Parti mensuplarının bağlılıkları ve sevinç şükranları ar2& dilmiştir. Samsun 24 (A.A.) — Hatayın ana“ vatana kavuşması haberi şehrimizde coşkun tezahürata vesile oldu. Şehif baştan başa bayraklarla ve elektrik” lerle donatıldı. Bu güzel vesile ile halk sevinç içinde hakiki bir bayram günü yaşadı. Ve Mili Şefimize Hüyük Mil let Meclisimize karşı derin ve sarstls maz bağlılıklarını bir kere daha fzhaf etti. am Bugün gece ve gündüz Nöbetçi eczaneler Beyoğlu ciheti: Galatada Topçular caddesinde Merkez, Fındıklıda Musta- İn Nail, Posta 30 da Garih, Daire“ İde Güneş, Galatasarayda Galatasaray Taksimde Nizameddin, Kürkeüyan Şişlide Asım, Sarıyer: Osman İstanbul tarafı: Fatih: İsmail Mak“ ki, Karagümrük: Suad, Eminönü: S: kecide Beşir Kemal - Mahmud Cevad, Bakırköy: Hilâl, Aksaray: Etem Per tev, Fener: Balatta o Hüsameddin. Kumkapı: Belkis, Küçükpazar: Hasan Hulüsi, Samatya: Erofilos Çula, Alem- dar: Çemberiilaşta Sırrı Rasim, Şeh- Yemini: Topkapıda Nâzım, W: Eski İskele caddesinde Büyük eczane, Yeldeğirmeninde Çula, Üsküdar: Çarşıboyunda Ömer Kenan Heybellada: Atanaş, Büyükada: Halk. Ortaköy, Arnavutköy, Bebek, Bey- koz, Paşabahçe, Anadoluhisarı, Ta- Pabya, Yeniköy, Emirgân ve Rumeli- hisarındaki eczaneler her gece açıktır. TİYATROLAR. EGE TİYATROSU Nureddin Genç ve arkadaşları, bu gec YENİŞEHİR CÜMHURİYET Bahçesinde İKİ SÜNGÜ ARASINDA HALK TİYATROSU Kenan Güler ve arkadaşları, bugün gündüf Üsküdar Baler Bahçesinde. Gece Kadıküğ Yeldeğirmeni Lâle Bahçesinde AMCA BEY 3 perde. Getl varyetesi, NAŞİD ÖZCAN, ERTUĞRUL SADİ TEK Birlikte. Bu gece: Ortaköy Afle Bahçesindi HAYRET EFENDİ Wedvii $ perde. Okuyucu Aysel HALK OPERETİ Pazartesi gününden itibaren her akşamâ BEBEK BELEDİYE BAHÇESİNDE Öperet, revü, skoç ” TÜRK KEVÜ OPERETİ «EFENİN AŞKI. Yazan ve besteliyen Muhlis Sabahaddi- 40 kişilik heyet 16 kişilik «Görlan ve «Boy 8. Atillanın idaresinde pek yakında yaf temsillerine baştıyacaktır. Askerlik işleri #ih askerlik şubesinden: Orta € nameli kısa hizmetliler 1 Temmuz 999 d# hazırlık kıtasına sevkedileceklerdir. Muh” B. Prost çarşamba günü şehrimize gelecek Mahallindeki inşaatı tedkik etmek Üzere Karabüke giden B. Prost çar- şamba günü şehrimize dönecektir, telif doğumlulardan ve kısa hizmet hakki” xı haiz olanlardan oris ebhliyetnamm olanların 1 Temmuz 480 da «hazırlık kıta” sında: bazır bulunabilmeleri için heme şubeye müracantin askerlik muameleler” ni yaptırmaları ilân olunur.