9 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ğü i > © Biner Polonyalların Son dakika Japonyada İngiltere aleyhinde nümayişler . Zabıta, Ingiliz sefaretini muhafaza altında tutuyor. Nümayişçiler, ellerinde «ingilizler, Asyadan çekiliniz» afişlerile sokaklarda dolaşmışlardır Nümayişçiler ellerinde tuttukları kocaman afişlerde «İngilizler! Asya- dan çekiliniz. Tiyençin İngiliz mın- &i tamamile değiştiriniz; cümleleri pkunuyordu. Berlin $ (A.A) — Alman malbua- bomba düştü Chungking 8 (A.A) — Chungking'i bombardıman eden 27 Japon tayyare- Fransız Hariciye Nazırının Sunday Times'e beyanatı Her sabah cebir ve harp tehdidile uyanılmasına tahammül edilemez. Gayemiz miiletlerin emniyetini ve dünya sulhünü korumaktır Paris $ — Fransız Hariciye Nazırı B. Bonnet, Sunday Times muhabiri- Be, Moskova müzakereleri hakkında fu beyanatta bulunmuştur: — Müzükerelerin muvaffakıyetle peticelenmesi için hiç bir gayreti ve 9 haziranda yaptı: beyanatta Fransanın vaziyetini et ve sarahatle izah ettik. Fran- #a De Polonya, kendi hayati men- faallerine karşı direkt veya endirekt anânevi (o kahramanlığından başka Fransa ile İngilterenin kayıd- 8ız ve şartsız muavenetine güvene İngiltere ile Fransa arasındaki müna- tün milletlerin emniyetini ve sulhü koru- İ mak istiyoruz» Danzis meselesi Almanya bir kuvvet darbesine Paris 8 Danzig (meselesi hakkında tefsirlerde bulunan Excel- sor diyor ki: «Totaliterlerin bütün propaganda gayretleri, dünyayı Danzig'in bir har- “© be değmediğini iknaa çalışmaktadır. Fakat Danzig'in bir harbe değmediği Maalesef doğru değildir, zira Avrupa İçin, birbirini takib eden tecavüzler tikası karşısında bir kere daha eğmek imkânsızdır.» Oeuvre gazetesinde bayan 'Tabouls iyor ki: «Vaziyette en tehlikeli nok- ta, Almanyanın bir harbi göze alma- dan Danzig'i işgal edebileceğine kani bulunmasıdır, Halbuki bütün hükü. > bet meri rinde emin bir surette | M kalkışırsa silâhla mukabele edilecek statüsünde değişiklikleri katiyen ka- bul etmiyeceği ve buna s'lâhla mu- kabeledel bulunacağıdır.» B. Chamberlain'in söyliye- ceği nutuk Londra 8 (A.A.) — Söylendiğine göre, Chamberlain, Danzig meselesi hakkında pazartesi günü Avam ka- marasında yapacağı beyanatta «m Ak manya tarafından geçen hafta Po- lonyaya yapılan teklifleri batırlata- cak ve Polonyanın bu teklifleri niçin kabul etmediğini izah edecektir, Maarif Vekili geldi Maarif Vekili B. Hasan Âli Yücel, 'bu sabahki ekspresle şehrimize gel iştir. Bu Hasan Âli Yücel İstanbul- pe İ ingiliz here ordusunun kuv Bugün birçok bakımdan dün- yanın en kuvvetli hava Suriyede mebusan meclisi feshedildi Fransız komiseri fevkalâde tedbirler aldı İ i | il il | İ | pi i l 7 i i i ş ; i | : ! ve feshedilmiştir. Kont Giano bugün Barselona hareket etti Roma 9 — Üç kruvazör ile yedi muhripten mürekkep olan yedinci İtalyan filosu Gaet limanında top- lanmıştır. Kent Ciano, bugün öğle- den sonra Ojenio de Savoia kruvazö- rüne binerek Barselona hareket ede- cek ve bu filoda kendisine refakat Satye binası tahkikatı Dün Satye şirketi hukuk müşaviri şahit olarak dinlendi Satye binası yolsuzluğu tahkikatı devam ediyor. Dördüncü sorgu hâki- mi B, Sami dün de öğleye kadar B. Re- fi Bayarın sorgu evrakını tedkike ve diğer mamunların Hadelerile karşi laştırmağa devam etmiştir. Henüz tedkikat bitirilemediği için B. Ref Bayarın ifadeleri etrafında mevkuf maznunların yeniden malümatlarına müracaat edilmemiştir. Dünkü tahkikat meyanında Satye şirketi hukuk müşaviri B. Pertev şa- hid olarak dördüncü sorgu hâkimi ta- rafından dinlenmiş, Satye binasının satışı etrafında izahat vermistir. Mevkuf maznunlardan B. Malik Kevkebin son ifadesinde, B, Refi Ba- yarın süküt hakkı olarak kendisine dört bin lira gönderdiğini ve kendisi. nin de bu parayı ortağı avukat Ek- rem İlhamiye gönderdiğini söylediği ve B. Refi Bayarın ise, ifadesinde bu iddiayı redderek, bir kotra tamiri be- deli olarak, Malik Kevkebe öadece iki yüz lira gönderdiğini söylediği şayi olmuştu. Dün bu haber etrafında alâkadar makamlarda tahkikat yaptık. Müd. delumumi B. Hikmet Onat, bir mu. harririmize: — Böyle bir şeyden malümatımız yoktur. Hâdise henüz gizli tahkikat safhasındadır. Tahkikat bitmeden böyle bir ifadenin resmi makamlar. dah çıkmasına kanunen imkân da yoktur, Binaenaleyh bu haberlerin mahiyeti birer şayladan ileri geçemez. B, Refi Bayar hakkında da henüz ye- ni bir safha yoktur. Tahkikat tabii Moskovamüzakeresi İngiliz ve Fransız sefirleri B. Molotofa yeni teklifleri dün tebliğ ettiler Londra 9 — Moskova İngiliz ve Yranma sefirleri dün B. Moletofu 2i- yaret ederek son İngiliz ve Fransız | tekliflerini tevdi eylemişlerdir. Mülâ- kat Kremlin sarayında olmuş ve saat 18 den 20,20 ye kadar devam etmiş ür. Bu mülâkatta Sovyet Hariciye komiser muavini B, Potemkin de ha- ar bulunmuştur, Daily Express Hollandanın Londra 8 (A.A) — «Daily Bapress> gazetesi garantiler meselesi hakkın- da Hollanda hükümetinin ittihaz et- ği tarm hareketi hayretle karşıla- makta ve şöyle demektedir: «Bu tarm hareket garibdir. Çünkü Holandalıların Uzak Şarkta müda- faasından âciz bulundukları birçok müstemlekeleri yardır. Bereket ver- sin, bizim için hiç bir zaman bu üzak Hollanda müstemlekelerini ga- ranti etmek mevzüü bahsolmamıştır. Ne olursa olsun bu bizim için iyi bir derstir. Mağem ki Hollandahların harb zuhurunda bizim garantimize itimadları yoktur. Bizim de yiyecek tedariki hususunda onlara emniyeti- miz olmamalıdır. Bitler, bu yiyeceğin kaçakçılık su- Mir.» Hollandanın İngiltereye yaplığı ie halâtın iki mislinden fazlası nisbetin- de mal sattığını ve Almanyadan ise bu memlekete yaptığı Satışların iki misline yakın mübâyaatia bulundu- gunu ve ithalât yaptığın kaydeden «Daily Express; netice olarak sövle demektedir «Demek oluyor ki, İngiliz çiflik sa- hiplerinin zararına olarak Hollanda- ya ihracatta bulunmak üzere sarlet- tiğimiz paralar Hitlerin harp bütçesi- ni kâbartmaktan başka bir şeye yaramıyor.» Hava yollarının Ankara istasyonu dün açıldı Merasimde Vekiller, mebuslar, bir çok davetliler - bulundu. B. Ali Çetinkaya bir nutuk söyledi Bağdad, Tahran ve Kâbile seferler yapılacak Ankara 8 (Telefonla) — Hava , yolları Devlet işletmesinin yaptırdığı yeni hava istasyonu bügün merasim- le açıldı. Merasimde Başvekil, Hari- riciye, Dahiliye ve Gümrük İnhisar- lar Vekilleri, Parti genel sekreteri, müstakil grup reis vekili, mebuslar ve Münakale Vekâleti erkân hazır bulundular. Devlet hava yolları umum müdü- Tü B. Ferruh bu münasebetle bir nu- tuk söyliyerek 1933 seensinde teşkil edilen Devlet hava yollarının bugü- ne kadar geçirdiği tekâmül safhala- nnı izah etti. Halkın hava yollarına karşı gösterdiği alâkanın şayani şük- ran olduğunu kaydettikten sonra da- vetlileri şükranla selâmlıyarak söz- lerini bitirdi. Münakalât Vekili B. Ali Çetinkaya Münakalât Vekâletinin esas (ovazife- lerinden biri olan hava yolunun mem. leketin inkişafile uygun ve beynel- milel terakki ile hemahenk olarak yürümesi zaruretinden bahsederek ezcümle deği ki: — Hükümet bu esası takdir ede- rek hava yolları işini lâyık olduğu ehemmiyetle ele almıs ve bu büyük iş için icab eden tahsisatı dıriğ etmemiştir. Şimdi göreceğiniz tesisat ve tayyareden başka yeniden bir kaç tayyare daha satın almak ve münâ- kasaya koymak mevkiinde bulunu- yoruz. B. Ali Çetinkaya, bu tesisatla Devlet 2256 İtalyan işçisi Alman- yaya gitti Roma 8 (A.A.) — 2.256 endüstri iş- çisini hâmil dört hususi tren Berlin, Nürenberg ve Stuttgart'a gitmek Üze- re bugün İtalyamn muhtelif şehirle- rinden hareket edecektir. “Arnavutluk kralı Varşovada Varşova 8 (AA) Amavutluk kralı, dün akşam Varşovaya gelmiş. | tir. Kral, burada iki üç gün kaldıktan sonra Gdynla'ya gidecektir. Beyni ih Galatada Hoşkademde 9 numarada oturan 40 yaşlarında Eleni merdi- yk vörlöanölüşeeliş, beya Petkim. hava yolları işletmesinin memleketi gtrek Balkânlara, gerek Şark bava yollarına bağlıyacak vaziyete geldi ğini kaydettikten sonra son 65 sene içinde cihan hava yollarının geçirdi- ği tekâmülü anlattı B. Ali Çetinkaya, şark ve garbin muvasalasını temin eden hava yolla- rnm topraklarımız üzerinden geçti- ğini ehemmiyetle tebarüz ettirdikten sonra Türkiye cümhüriyetinin gerek siyasi ve gerek iktisadi bakımdan memleketin hava yolları Üzerindeki ehemmiyeti ile mütenasip bir faaliyet sarfma mecbur olduğunu söyliyerek beyanatına şöyle devam etti: “— Bu teşebbüsümüzle Bağdad, Tahran, hattâ Kâbile kadar seferler yapmak imkânını bulacağımızdan eminiz. Yeni sipariş edilecek tayya- reler bu seferlere daha elverişli ve İ daha kuvvetli motörlü tiplerden ola- | caktır. Münakalât Vekili sözlerine Devlet hava yolu işletmesinin istikbali açık ve geniş bir münakalenin mebdeinde bulunduğunu kaydederek Meclis re isine, Başvekile ve diğer davetlilere teşekkürle beyanatına nihayet vermiş- tir. Davetliler tayyare ile Ankara üze rinde gezdirildiler. Bu arada güzete- İ ciler de B. Ali Çetinkayanm emrile İ kendilerine tahsis edilen bir tayyare e Ankara üzerinde bir sast kadar | gezmişlerdir. Memurlar barem kanunu Resmi Gazetede çıktı Ankara 8 (Telefonla) — Devlet me murları aylıklarının tevhid ve teadü- Tüne dair olan kanun bugünkü Resmi Fransız bankasının eski üdürü öldü Paris 8 (A.A.) — 1935 senesinde Fransız bankasının müdürlüğünü ifa Bu sabahki cerh Boğazkesende 116 numarada otu- Tan börekçi Kadri sabahleyin dükkâ- nınm kapısını açarken tanımadığı bir serseri tarafından bıçakla ağır suretle yaralanmıştır, Carih vakayı