9 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

9 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

S EYİ Pariste tavyare hücumlarına karşı yen | müdafaa tedbirleri alınmış, her tarafa hücumları haber verecek büyük Aüsükler ve hoparlörler konmustur, Yukanda bunlardan biri görünüyor i podin Köseivanofun seyahati> | lıklı makalesinde diyor ki: | evvel, Sofya meriupıarı B.Köseivanov'un seyahati ve Bulgar gazeteleri beraber anlaşma mevzuubalş olmadığını söylüyorlar Sofya (Akşam) — Bulgar Başve- Kili Gospodin Köseivanofun Berline gitmesi münasebetile Bulgar guzete- leri, Alman - Bulgar dostluğu, eko- nomi anlaşması ve mütekabil işbirli. ği hakkında hararetli neşriyatta bu- Tunuyorlar. Bu meyanda Bulgar ara- zi isteklerinden de bahsedilmektedir. ler. Mir gazetesinde V. 'T. Velçev «Gos- baş- «., Gospodin Köselvanofun seya- hatinden maksad, Bulgaristanın de. İ gişmiyen politikasını ifade ve tenvir etmekten başka bir şey değildir. Bü maksadın ifadesini, Balkanlarda sulh | müahedeleri mucibince meydana ge- tirilenin değişmemesi için bazı kom- şularımız Nazırlarının yabancı hü- kümet merkezlerine bir ve ikişer de. fa dolaşmalardan daha kolaydır, Gospodin Köselvanofun ( Berline gitmesi hiç kimse tarafından sürpriz olarak (O karşılanmamalıdır. Siyasi menfaatlen başka Almanya ile iyi ve dostane münasebatımız olmalıdır. Bu büyük devletle bizim hayati müş- terek ekonomi menfaatlerimiz var. dır, İhracatımızın yarısından fazlası bu memlekete yapılıyor. Fakat bu günkü ziyarette, bir sene evvel Al man Hariciye Nazırı Nöyratın Bul garistana yaptığı ziyaretinin iadesi, gibi nezaket mecburiyeti de vardır. Gospodin; Köseivanofun Almanyaya ve diğer memleketlere seyahati, Bul- garistanın o herhangi bir cephe İle nması maksadile yapılmamak- i Dnes gazetesi de «Almanya garistan» serlevhalı makale- unu yazıyor «Gospodin o Köselvanof, Berlinde üçüncü Relchin ele başılarile şahsi temaslarda bulunmak imkânmı bu- lacak, Şüphesiz bu, her iki devlet münasebatı için büyük ehemmiyeti haizdir. Alman - Bulgar münaseba- tına hiçbir zaman halel gelmiş de- ğildir. Dostluk rabıtaları ve müşte. rek ihtiramları Büyük Harpte kuy- lendi, Almanlarla Bulgarların harpte si- lâh arkadaşlığı ve harpten sonra düştükleri ayni mukadderat, arada- ki dostluğu daha ziyade sağlamlaş- tırdı. Bulgaristanın istiklâlinden daha birçok Bulgarlar tahsillerini Almanyada yaptılar, Harpten sonra ise, pek çok Bulgarlar Alman yük- sek mekteplerini doldurdular ve bun- lar, yüksek bilgilerle ve kuvvetli ruh- la döndüler, Almanya ile Bulgaristan arasında seneden seneye kuvvetlenen ekono- mi bağlılıkları da mevcuttur, İki memleket, ekonomi sahasında bir. birlerinin eksiklerini tamamlamakta. dırlar. Almanya, son zamanlarda zi- rai mahsulâtımızın takriben yüzde seksenini satın alıyor. Mamulâtımı. mn en iyi müşterisi Almanyadır ve Almanya olarak kalacaktır. Alman sanayiinin iyi müşterisi biziz Ağır mali ve döviz tahdidat yanında Bul garistan bugün yalnız Alman sana- yü mamulâtı satın alabilir. Gospodin Köseivanoflun — ziyareti, Avrupada ve dünyada vaziyetin en- dişeli zamanına tesadüf ediyor. Bul- garistan, sulhsever ve loyal bir mem- leket olduğunu isbat etmiştir. Bu sağlam sulhseverlik politikası ve do&- tane işbirliği birakılmayacaklır. Üçüncü Releh, birinci derecede kuvvetli devlet olarak yükseliyor. Büyük Harpten sonra Almanya ağır seneler yaşadı, fakat büyük Adolf Hitlerin ve onun çalışkan ve kuvvef- M milletinin sayesinde bütün güç lükleri yendi ve bugün Almanya, en kuvvetli delevtlerden biridir, Bulgar milleti, Hitlerin yaptığı büyük işlere daima büyük alâka ile bakmıştır. Dahilen ve haricen Al manya, sulhun kuvvetli elemanıdır Gospodin G. Köseivanofun ziyare- ti, Alman ve Bulgar dostluğunu ifa- de eder; Hatayın ilhakı ve Bulgar gazeteleri Mir gazetesi, Hatayın ilhakı mü- nasebetile «Türk politikasının mu- vaffakiyetiş başlığı ile yazdığı maka- lede Türkiyenin harpten sonraki va- ziyeti ile şimdiki halini hatırlatıyor ve işgal zamanında İstanbulun ga Mpler elinde bulunduğu ve memle- ketin diğer kısımlarının da düş: lar tarafından parçalandığı bir sırâ- da memleketin nasıl kurtarıldığını hatırlattıktan sonra diyor ki: «... Şüphesiz bu muvaffakiyet, Türk ordusunun meziyetleri sayesinde el- de edilmiştir. Meharetli Türk diplo- masisi, Rusya ile ebedi düşmanlık yerine dostluk temin etti, Böylelik- le Türkiye, Kafkas ve Karadeniz ta- rafından emin vaziyete girdi, Garp- te Balkan devletlerle muahedeler akdederek ayni emin vaziyeti aldı. Birkaç sene sonra Boğazlarda Türki- yenin hâkimiyetine girdi. Bu andan itibaren Türkiye, Uzak Şark mem- leketleri için de mühim âmil oldu, Üçüncü muvaffakiyet de hiç kan dökülmeden ve dostane bir surette Hatayın ilhakı oldu Başka yerlerde olduğu gibi de bazı insanlar, komşusunu vaffakiyetlerini medhetmekle kendi- lerinin ehemmiyetini küçültecek zan nederler, Bizim fikrimizce b lüğe ve sahtekârlığa sevkede bir düşüncedir. Hakikaten ler biribirlerinden örne) muhtaçtır, Fakat hakika şartile. Balkan antantının öldü; doğru değildir. Balkan itilâfını laşamamızlıklar olabilir, bu ta Bir silede de ihtilâf olur, fakat her ihtilâf o teşekkülün mahvı demek değildir. Biz Bulgarlar, umumiyetle yeni Türk diplomasisinin muvaffakiyetle- rini itiraf etmeliyiz. Bunlar, beynelmi- Jel kıymeti ve ehemmiyeti haiz semer lerdir» Sebze müstahsilleri Mallarıni meyva kooperatifi vasıtasile satacaklar bizde Yeni açılan sebze hâlinde mal sat mak istiyen müstahsillerin müracaaf ve şikâyeti üzerine Belediye iktisad müdürü B, Saffetin işe vazıyed etti. gini yazmıştık. B. Saffetin müdaha- lesi ve tahkikatı neticesinde bir hal şekli bulunmuştur, Vaziyet şudur: Yeni sebze hâli açılmadan evvel müstahsiller, bir hâl ersmi vermek- sizin meydanda mallarını gelişi güzel satıyorlardı. Belediye, müstahsillerin kendi mallarını mı, yoksa başkasının malını mı sattıklarını anlamak üzere bunların behemehal hâlde satış yap- maları mecburiyetini koymuştur. Bu suretle hâl idaresi satışları deftere kaydedecek ve müstahsillerle mü- tevassıtların vaziyelini olayin ede cektir. Sebze müstahsilleri buna Tam olmadıklarından kendilerine serbes» çe satış imkânı verilmemiştir. Ancak son dakikada meyva ve sebe ze hâllerinde satiş yapan meyva ko operatifi, hâlde dükkân kiralamak istemiyen sebze müstahsillerine bir teklif yapmıştır. Bu teklife göre seb- ze müstahsiileri dükkân tutmadan ve kâtip, muhasip maaşları gibi kültef. lere katlanmadan mallarını kooperü» tif vasıtasile hâle arzedecekler ve hâl de buna mukabil kendilerinden küre başına 2 ile 3 kuruş arasında bir üc- ret alacaktır. Belediye de buna müuva fakat ettiğinden müstahsiller bu ko- operatif ile anlaşmışlardır,