9 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Tem 1939 AKŞAMDAN AKŞAMA İstanbulun arsaları ve ağaçsızlık Vali Lütfi Kırdar hakkında ilk za» manlar bir eski belediyeci şöyle demiş- ti: — Herşeyi altüst edeceek, zira hiç birşey bilmiyor. Bilmez olur mu?... Adı üstünde; Doktor... Münevver adam... Başka yerlerde de faaliyeti va İmar et- miş... Teşkilâtlandırmış. — Mayir, hayır... O cihetler değil... Bilmediği: Devair kaldeleri... Muame- Iât şekli... — Hay Allah razı olsun... Bilmeme- si, &t etmemesi daha makul ve münasip... Şayed o da kırtasiyeciliğin gayyasma dalarsa, işin içinden çıka- maz... Öyle bilgiler vardır ki, cahili ol- mak mürcccahtır!... Devlet dairelerinin o birçoklarında olduğu gibi şu İstanbul Belediyesinde de mutad teamüllerin tamamile dışı. na çıkmak, nice şeyleri unutmak icap | ediyor, ”.. : | Dün penceremden şu İstadbul şeh- rinin manzarasma bakıyordum: Ne kül rengi, toz rengi şehir... Ağaç kıtlı- ğı her tarafında hissediliyor, Yalniz birkaç noktasında tepeleme doldurul. muş yeşil salata tabağı gibi, duvarlar arasında koruluklar görünüyor, Kuz- guncukta, Beylerbeyinde, Beşiktaş sırtlarında... Demek tabiat müsaid... Bunun böy- le olduğu münakaşa bile kabul etmez. Zira bir asır, yarım asır evvelki İstan» bulun resimlerine bakınca, her yeri ağaç görüyoruz. Biribirini takip eden yangınlar, harpler ve apartıman tarzı mimarisi işte bu canım beldeyi bu- günkü sönmüş mangal haline sokmuş. Mesahamizm yüzde yetmişi, hattâ bazı semtlerde yüzde doksanı arsalar... Bunların ne zaman dolacağını, imâr edileceğini Allah bilir... (Kul da tah- min eder ya... Herhalde bu asırda ola- maz... Behemehal ekser toprakların boş kalması mukadder... Zira nerede her yeri tıklım tıklım New-Yorklaşta. racak vaziyet?...) Öyleyse, hali kalmağa mahküm top- raklarımızı bu pis arsa vaziyetinden kurtaracak tedbirler yök mudur? Bu- lunamaz mı? İstanbulda yetişmesi her cihetçe münasip, ağaçlar nelerdir? Güzellik, iktisad, sıhhat cihetinden hangi ağaç- ları bize zirnatçiler tavsiye ederler? Fakat öyle bir tavsiye ki pratik olsun: Tohumu mudur, fidesi midri, devlet- çe, belediyece kolaylıkla temin edilip arsa sahiplerine dağıtılabilsin; bun ları dikdirtelim, Vali Lütfi Kırdarın «arsaların etrafını kapatm!» tavsiyesi de bu takdirde daha muvafık ve sebep- li olur. «Anadoluda bir kız doğunca yirmi otuz minimini kavak dikerlermiş, Ço- yüyünceye kadar bu ağaçlar da büyür, kesilir, çeyiz teşkil ederlermiş.» Bunu kaç kere yazdım, gene de tek- rarİişyorum, demek, bankaya konul. muş para gibi kendiliğinden hemala- narak, servet teşkil edecek ağaçlar da var, Arsa sahipleri, bunlar sayesinde, boşuna duran topraklarının hiç de- ğilse vergi parasını çıkarırlar. Bina yapılacağı zaman ağaç kesilir, bina yapılmazsa İstanbul baştan aşağı yemyeşil cennet kesilir, suz İtirazları biliyorum: — Bunu yapmak mümkün değil dir... Zira... Fakat hiç birini dinlemem... Müm- kündür: Boş ve münbit bir toprağa herhangi bir agacın dikilmesi neden kabil olmasın?,.. Buna mâni ne usul, ne «nizamı, ne görenek varsa hepsini red ve inkâr etmeli... Yepyeni bir zih- niyet ve gayretle bu işi başarmalı! (V-Nü) Adliye Vekili dün evinde istirahat etti Dünkü sayımızda Londradan şeh- rimize geldiğini bildi Vekili B; Fethi Ok adadaki ev Fethi Ok Ankaj İnkılâp müzesi yarın açılıyor Eski Be açıl. r İnkılâp mü- rmsaat i7de âtfi Kırdar iresesinde Sahife $ Mühim bir düşünce Beyoğlu cihe- tinde tramvaylar kalkacak mı? Tramvay idaresinin Belediyeye dev- ri üzerine Belediye, bir müddetten- beri hazırladığı otobüs rinamesi e, otobüs siparişine teşebbüs at etmiş ve kendi yanın en son sistem bulunduğunu iddia nümünelik söylemiştir. otobüslerin otobüslerinden ile yirmi güne kadar bir araba getireceğini ediye de bu müracaat üzerine şart- ame mâribinre münakasayt açmağı 20 gün müddetle tehir etmiştir. Amerikan firmasının nümuünelik bası da fenni ve mali bakımdan dkik edildikten sonra otobüs şart- namesi kati şeklini alarak ilân edi- lecektir, Diğer taraftan, Belediye Otram- vayın artık dünyada tamamile modası göçmiş bir nakli vasıtası ol- duğunu göz önüne alarak bütün Beyoğlu tarafından tramvayı Kaldır- inağa esas Itibarile karar vermiştir. Ray hem çok masraflı, hem de sık sık tamire ihtiyaç göstermektedir. | Ayni zamanda üzerinde işliyen tramvaylar, bir arıza vukuunda yolu kapatmak mecburiyetinde kalıyorlar. Vali ve Belediye Reisi Dr. Lütfi Kırdar, Beyoğlu tarafından tramvayın kaldı- rılması için fen heyetine etüdler yap- tırmağa başlamıştır. Şişli - Tünel, Şişli - Karaköy, Maçka - Karaköy, Kurtuluş - Karaköy hatlarından tramvay tamamile kaldırılacak, bu sahalarda ya otobüs, yahud da elek- trikli tellere tramvay gibi arş ile bağ lı, fakat ray üzerinde hareket etmi- yerek lenbındn sağa, sola manevra kabiliyeti olan ilecektir. Tramvay »ler derhal asfalta t “Iskele yıkıldı Üzerinde bulunan beş amele düşerek ağır surette yaralandı Nişantaşında Güzelbahçe sokağın- | Imakta olan B. İbrahimin daki da yeni yar apartımanının dördüncü katır ler dün her nedense İmiş, üzerinde bulunan beş amele aşağı düşmüştür. Bunlardan Kiğili Hasan ağır yaralıdır. İnebolulu Satinin beli, Tercanlı Caferin kolu kırılmış, 'Ter- canlı Hasan ve Erzincanlı Hüseyin muhtelif yerlerinden yaralanmışlar- dir. Yaralıların beşi de Beyoğlu Zükür hastanesine hakledilmişlerdir. iskel Süleymaniye şun çal. maktan mazmunen, yakalanarak Ağ- liyeye verilmiştir. Dün Sultanahmed birinci sulh ceza mahkemesinde ya- pılan sorgusunda, suçunu inkâra kal- kışmışsa da, mahkeme, tevkif kararı vererek kendisini Tevkifhaneye gön- dermiş ve şahid çağırılması için mu- hakeme başka günebirakılmıştır, Türk - Alman kliring anlaşması Önümüzdeki 31 ağustosta müddeti icab eden Türk - miştir, Bu Şirket Almanyafa idhal edilecek larin en Ucuz bir H et fiatile alın- masinı dir, Bu şirketin memle- 'ketimizden yün veya yapağı satin ala- sad, Aldığımız mektuplar Kandıra köylerinde bir mektep dırndan aldı bir mektuba dileğinde bir türlü di köylünün talepte Ayaspaşada bir mezarlık Aynapaşa sukihlerindön Yerder, Ayaspışada Gümüşsuyu cad- desi üzerinde bulunan metrük kab- ristanın bir ki park haline ifrağ edilmesine dikkati esibetmektedir, Tashih Tashih — Bir kariimizin dün ayni sütunda çıkan: «Bit boşanma davası ve icra dairesi. serlâvhalı yazısmda İstanbul birinci icra dairesi diye ya- ? sehven ikinci ira dairesi nizin (şikâyetine mevzu olun işe, Ankara dördüncü icra dairesinin talimatile İstanbul birin- ci icra dairesi bakmaktadır. Tashih ederiz. Denizde hir Kaza Bir motörün tayfası başına isabet eden direk yüzünden denize düşerek boğuldu bay Kâzım Kahraman kaptanın idaresindeki bir deniz motörü dün Köprü altından geçerken direği Köprüye çarparak kırılmıştır. Kırılan direk, © si lunan tay yaralamış, bu sırada Hurşit denize de ize düştük- rak boğul- yuvarlanmıştır. Hurşit de n sonra bir daha çü ştur. Cesed ar namamışi ımışssaa da henüz bulu- Eminönü meydanı Hazırlanan plânın tatbikine am Eminönü meydanının kati tatbik plânı hazırlanmış ve hemen tatbikine karar verilmiştir. Bu plâna göre, Yenicami önünde bulunan ve şimdi cephesi tahta perde ile örtülen sedler tanzim edilecek, bu tahta perdelerin yerine taş konacak- tır. Şimdi otomobillerle olöbüs ve ara- baların geçtiği sed Üstündeki yol ta- mamile yayalara Lahsis edilecek, Köp- rüden gelecek nakliye vasıtaları Mısır çarşısının önünden geçeceklerdir. Bu- nun için Misir çarşısının oönündeki dükkânlar da istimlâk edilecektir. Bundan başka biri şimdiki saatin bulunduğu sahada, diğeri de yıktırı- lan eski Eminönü hanının sahasında iki yeşil saha yapılacak, meydan baş- tan başa parke olarak inşa edilecek- tir. Maamafih plânın ileride Bahçekr- pısına doğru tatbiki sırasında meyda- nın şeklinde daha bazı tadilât yapı- lacak, ezeiimle Eminönünde rıhtım üzerinde bulunan antrepo binasi kal. dırılacaktır. Meydanın hazırlanan kati plâna göre derhal tanzimi ka fen heyeti keşif plânını başlamıştır. Mühendislik tahsili için Al manyaya 19 genç gitti ıpada makine ve inş Jan açılan imtihan- şam Romanya tarikile J g miştir. Mütebaki 5 genç de İngiltere- de tahsil etmek Üzere bugünlerde Umumi meclis Yakında fevka- ilâde içtimaa davet edilecek Elektrik, Tramvay, Tünel idsre rinin kadrolarında şimdilik hiç bir klik yapılmıyacaktır. Bu mües. n bütçe ve kadroları Kânunü- sani başlarında hazırlandığından yeni cak bu tarihte tatbik edilecek- iye kadar idarelerin müdü ta, telgraf a Hulki tayin edilmiştir. Nafia ve Münakale Vekâlelleri kadrolarına rde mü- şimdilik v idüre ed Binaenaleyh ş lik bu müesseselere hariçten hiç kim- se alınmıyacaktır. selerin Belediyeye devri hakkındaki k kadrosunun, İşletme, İ hesap mürak sebeble Beledi ği nihayet on beş güne kadar umümi meclisi fevlağ- de içtimaa davet edecektir. Umumi meçliş ayni zamanda Bele- diyeler bankasından pılacak beş milyon liralık istikraz için Belediye hissesi gümrük resminin karşılık gös- | terilmi madı ine dair mukavelenin ini de tasdik edecektir. bir Parti İstanbul müfettişi yarın geliyor Halk Partisi İstanbul müfettişliği- ne tayin edilen eski Adliye Vekili ve Konya mebusu B. Tevfik Fikret Sıl yarın sabahki ek: imi lecektir. Yeni Parti müfettişi, Haydarpaşa istasyonunda Vali B. Lütfi Kırdar, , Parti erkânı tara- ktır. Taksim bahçesi On beş temmuzda açılma- sına karar verildi beri Taksim bahçesi 15 temmuz cumarte- iü açılacaktır. Ayni gün bin ki- nonun da temlatma mera 3ahçe için sipariş edilen kanapeler o güne kadar yerle- rine konacağından halk, bahçenin diğer kısmı ikmal edilinceye kadar bu kısımdan istifade edecektir. Taksim bahçesinde yapılan aptes- hane İle büfe kısmı da bitmiştir. An- cak büfenin bir müteahhide ihalesi lâzım geldiğinden büfe ancak 30 tem- müzda açılacaktır. Bir hırdavatçı gizli ecza satmak suçile mahkemeye verildi Hırdavatçılık yapan Riza adında biri, gizli ecza satmak suçundan mâz- nunen mahkemeye verilmiştir. İddia- ya nazaran, Rizanın dükkânında görülen lüzum üzerine âni bir araş- tırma yapılmış ve dükkânda tibbi ilâç- Jar bulunmuştur. Dün Sultanahmed birinci sulh ce- za mahkemesinde Rizanın muhake- mesine bakılmış, kendisi ifadesinde: .— Dükkânımda ilâçlar bulunduğu doğrudur. Fakat bunlar bana ait de- gildi ve satmiyordum. İdris adında bir arkadaşım bunları emanet olarak dükkâna bırakmıştı. Benim alâkam git- yoktur. Dedi, İdrisin ve ğırlıp başka diğer şahiğlerin dinlenmeleri güne bıra- mahkeme için 1 kıldı. Bir otobüs bir tramvay arabasile çarpıştı imi ndeki 13 n ralı tramvay arabası y çarpışmuşlar, her ikisi de hasara uğ- | manlarla yepyeni bir mahalle nuna göre müessesenin | | den gizlemek için birçok gayret tanzim edilen | İSTANBUL HAYATI Zorla güzellik olmaz! Son sekiz on sene içinde Taksim meydam bir hayli istihale geçirdi. Tam ortasından trâmvay raylarile bölünen çarpık kaldırımlı meydan asfalta kaplandı. Kıymetli bir ziynet olan abidenin etrafı lâtif çiçek tarh- larile süslendi. Kışın kar, yağmur ti- pilerile Tibet çölünü; yazın toz bulut- larile Büyük Sahrayı andıran Talim- hane meydarıı bugün kübik apartı. halini aldı, Caddeden meydana çıkarken her tarafta yenilik, güzellik göze çarpıyor. Gelgelelim; bu kadar yeniliğin, güzel- liğin arasında gözü tırmalıyan çirkin bir manzara, eli sopalı bir acuze gibi hâlâ sırıtıp duruyor. Meydanm en gü- zel yerinde, geniş asfalt kaldırımın baş ucunda bir heyyülâ gibi dikilen asırlık su deposunun çirkinliğini gö- rüp de tiksinmemek kabil mi?... Ko- caman, köhne duvar, karşısındaki ci- cili bicili binalarla ne büyük tezad teş- kil ediyor! Belediye birçok masraflarla bunu da etrafındaki güzelliğe uydurmak için uğraştı durdu. Kapkara, granit du- varları kat kat badanalarla süslemeğe İ çalıştı; olmadı. Asfalt kaldırımın kı- yisına süslü havuzlar kurup yeşil pal miyelerle deponun çirkin suratını göze sar fetti; gene işe yaramadı. Son defa du- varın kıyılarına oymalı sütunlarla iki havuzcuk daha ilâve edildi. Fakat bu da nafile... Mani, yıllarca zevk âlemlerinde, eğ- lenti yerlerinde yıpranmış, avurtları porsumuş, göz kapakları sarkmış, be- | li çarpık, çenesi düşük, yanakları bu- ruş buruş olmuş acuzeler vardır, Bum lardan birini ahp bütün gayretinizle uğraşınz. Suralının pelteleşmiş deri- lerini en güzel pudralarla, kremlerle oğuşturunuz, çapaklı, sönük gözlerini , kırçıl kaşlarına rastik, ne rimel çekiniz; sarkık du. daklarını rujlayıp bir de şık, dekolte rop giydirdikten sonra bu zoraki na- zenini kolunuza alıp lüks bir salonda şen kahkahalarla sohbet eden kıvrak vüculdü, pembe tenli bir sürü körpe genç kızın arasına götürünüz; — Küçük bayanlar, işte, size bir genç arkadaş daha gelirdim. Ondan sonraki vaziyeti tasvire lü. zum yok. Sözün kısası; zorla güzellik olmaz. Bu, birçok güzelliğin, yeniliğin top- landığı şirin meydanda, köhne depo- nun tellenip pullanarak hâlâ sırtı, m gördükçe içim' sızlardı. Geçen gün güzetelerde sevinçli bir haber okudum, Prost plânı mucibince belediye bu de- poyu kaldıracakmış. Hay Allah tazt olsun, Çirkini zorla güzelleştirmeğe uğraşmaktansa, işte böyle kolundan tutup defetmeli vesselâm. Cemal Refik m — —— a Terfi eden P.T. T. memurlari 45 Liradan 55 liraya terfi edenler: Mü- fetiş Rahmi Biricik, Ankara P.T.T, mü- dürlüğü telgraf muavini Cemali Önal, müfettiş Abdünnur Pelin, Ereurum ynua- vini LAUI Yulmaz, 40 Liradan 45 liraya terfi edenler: An- kara P. 'T. T. iüdür muavini Hadi Erk» itiş Rüştü Bengü, metell inlerinden Hakkı Akman, fen müfettişi Rahmi Baydu, Manisa P. 7. T. müdürü Ziya Artuç, Yozgat P. 'T. 7. mü dürü Sabri Gültekin 35 Liradan 40 liraya terfi edenler: Tel- graf işleri relsi şube müdürlerin ri Ulner, Halil İmbat, müdürlerinden Rifat Eryüksel, Çanakkale P. T. T. müdürü Salihaddin Erdal, baş makinist Naim Sezengöz, Hulki 'Tamor. (80) ve (35) liraya terfi edenler: 30 lira maaşlı İzmir telgraf müavini Nazif Ta- nâğar (35) liraya ve 25 lira maaşlı Ba- kanlıklar merkez şefi Himket Tuna, Or- man Çifliği şefi Niyazi, müamelit mü- dürlüğü memurlarından Nadire Nural 30 Uraya terfi etmişlerdir. Doktor muallim Hafız Cemal Doktor muallim Hafız Cemal Avru- pa ve Amerikada mesleki tedkikağ yapmak için azimet etmiştir. Gümrük muhafaza umum kumandanı teftişten döndü Trakya ve Çanakkaledeki teftişler rinden şehrimize dönen gümrük mü aza umum kumandanı general İl- im Lütfi Karapınar, bugün, An karayâ ektir. Belediye Taksim şubesi baş memuruna işten el çektirildi Belediyede çalışan Mülkiye müfet- in gösterdikleri lüzum üzeri-