11 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

11 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

(Baştarafı 1 inci sahifede) ranamayız, fakat onu vazile ve me- | süliyet (ortağı olarak tanımakla İ ehemmiyetini daha güzel ve daha samimi surette ifade etliğimize ina- Bırız. Bunun İçindir ki matbust mün- tesiplerile her temasta bu noktayı dalma ve sarahatle ifade ettim ve ediyorum. Bir daha tekrar edeyim! Memleket ve millet işlerinin mesuliyetini bera- ber ve müştereken taşıyoruz. Sizi de kendimiz kadar vazifeli ve mesuliyet- H biliyoruz. Hür, fakat ciddi ve ve- karlı, memleketin yüksek menfaat- lerine daima dikkat ve hürmet eden matbuat medeni ve dürüst bir idare- nin asla müstağni olmayacağı bir yardımcıdır Samimi irşatlarınızda, doğru ve hüsnüniyete makrun tenkitlerinizde ancak fayda ve kuvvet buluruz, Ha- Teketlerimizle sizi daima bu yolda teşvikten hali kalmamağa çalığıyo- Tuz. Bu kadar mühim ve kuvvetli bir unsurun üzerine aldığı büyük ve ifa- #ı güç hizmeti memleket ve millete | en faydalı bir surette ifa, mesleğin ve onun müntesiplerinin şeref ve ve- karmı ilâ, meşru menfaatlerini mü- dafaa, meslektaşlar arasında muha- denet ve tesanüdü temin ve onlarin hal ve âtisini tanzim edebilmesi el bette çok arzu edilir bir şeydir. Büyük Millet Meclisince kabul edi- Jen 3511 numaralı Basın Birliği ka- nunu bu arzunun tatminini istihdaf etmektedir. Bu kongre de o kanunun" emri icabıdır. Cümhuriyetimizin matbuat hürriyetinin cidden âşıkı olan ebedi şef Atatürkün yüce hatı- rasını. huzurunuzda hürmetle yade- derim. Bu büyük eser de ebedi şefin en yakın arkadaşı ve milletin hakiki göz bebeği olan Mibi Şefimiz ve Refsi- cümhurumuz İsmet .İnönünün her vesile İle matbuat ve onun hürriyeti hakkında bize ne güzel dersler ver- diğini hepiniz bilirsiniz. Matbuat esas prensipleri demek daha doğru olan bu işaretlere uymak hepimiz için milli ve vatani vazife olduğunu hatırlatmak benim için bir borç. tur, Çalışmalarınızda muvaffakiyet ve isabet temenni ederim, Sizleri bir ke- re daha saygı ve sevgi İle selâmlaya- Tak ruzname mucibince işlerimize devam için kongre reisinin intihabı- na davet ederim. Merkezi idare heyeti ve yüksek haysiyet divani Dahiliye Vekilinin sürekli alkışlar. la karşılanan nutkundan sonra, ya- plan teklif kabul olunarak kongre riyasetine Faik Öztrak ve kongre kâtipliklerine de Anadolu ajansı mu- hârrirlerinden Kerami Kurtbay İle Haber gazetesi (o muharrirlerinden Yekta Ragıp seçilmişlerdir. Kongre riyaset divanının böylece teşekkülünü takiben verilen takrir. ler tasvip edilerek merkez idare he- yeti riyasetine Ulus başmuharriri ve Ankara mebusu Falih Rıfkı Atay, merkez idare heyeti yüksek haysiyet divanı aza ve yedek azalıklarına da ye ez murahhaslar (seçilmişler. e Dir Asli aza: 1 - Asım Us (mebus, Va- kit gazetesi başmuharriri), 2 - Ah. med Şükrü Esmer (mebus, muhar. rir), 3 - Abidin Daver (mebus mu. harrir), 4 . Sadri Ertem (mebus, mu- harrir), 5 - İbrahim Alâeddin Gövsa (mebus, muharrir), 6 - Kerami Kurt- bay (Anadolu ajansı müdürlerinden, muharrir), 7 . Selim Ragıp Emeç (San Posta sahiplerinden), 8 - Sedat Simavi (Yedigün ve Karikatür sahi- bi). : Yedek aza: | . Ferid Celâl Güven (mebus, muharrir). 2 - Fazl Ahmed Aykaç (mebus, muharrir), 3 - Kemal Ünal (mebus, muharrir), 4. Şefik Özdemir (mebus, Babalık gazetesi sahibi), 5 - Cemal Âliş (mebus, Bar- tın gazetesi sahibi), 6 - Etem Hida- yet Akımsar (muharrir), 7 - Ali Ek- rem Uşkaligil (Son Posta gazetesi sör Basın Birliği Başvekil ve müstakil grup reis vekili kongrede hiplerinden, $ - Ali Naci Karacan (Ikdam gazetesi sahibi). Yüksek haysiyet divanı: Asli aza: 1 - Nafi Atuf Kansu (me- bus, ülkü genel direktörü), 2 - Necip Ali Küçüka (mebus, muharrir), 3 « Necmeddin Sadak (mebus, Akşam baş- muharriri), 4 - Reşad Nuri Güntekin (mebus, muharrir), 5 - Halil Nihade Boztepe (mebus, muharir), 6 - Hüse- yin Cahid Yalçın (mebus, mubarrir). Yedek aza: 1 - Zeki Mesut Aslan (mebus, muharrir), 2. Muvaffak Menemencioğlu (Ajans umum mü. dürü), 3 - Sabri Baysuğ (Ajans mü- dürlerinden), 4 - Burhan Cahid (Kör, oğlu gazetesi sahibi), 5 - Ahmed İh- san Tokgöz (mebus, Uyanış gazetesi müessisi. ve | sahibi), 6 - Rifat Yüce (İzmitte ga zete sahibi). Merkez idare heyeti ve yüksek haysiyet divanları azalıkları intiha- batını mıntakslar idare heyeti ve haysiyet divanları azalıkları seçimi takib etti. Mıntakalar idare heyeti ve haysiyet divanı seçimi Ankara mınatakası idare heyetine: 1 - Nasuhi Baydar (mebus, mu- harrir), 2 - Kemalettin Kâmi Kamu (mebus, muharrir), 3 - Mümtaz Faik Fenik (Ulus neşriyat müdürü), 4 - Naşld Hakkı Uluğ (muharrir), 5» Meki Sait Esen (muharrir) Ankara mıntakası haysiyet diva- nına asli aza : 1 - Nureddin Artam (Ulus muhar- Tiri), 2 - Hifzırrahman Reşit Öğmen (muharrir), 3 - Fazl Kurtiş (Ajas muharrirlerinden). Yedek aza: 1 - Sabahattin Sönmez (Ulus mu- hârrirlerinden), 2 - Şerif Arzık (Ajans muharrirlerinden), $ Fevziye Abdul- Jah (Ülkü muharrirlerinden). İstanbul mıntakası idare heyetine: 1 - Hakkı Tarık Us (Vakıt gazetesi sahibi), 2 - Etem İzzet Benice (Son Telgarf sahibi), 3 - Orhan Seyfi Or- hon (Akbaba sahiplerinden), 4 - M. Zekeriya Bertel (Tan gazetesi sahi- bi), 5 - Peyami Safa (muherir). İstanbul mumataksı haysiyet diva- nina asli aza; 1 - Enis 'Tahsin 'Ti (Akşam tahrir müdürü), 2 - Ömer Riza Doğrul (mu- harrir), $ - Refik Ahmed Sevengil (mubharir). Yedek aza: 1 - Mithat Cemal (muharrir), 2 - Halit Fahri Ozansoy (Muharrir), 3 - Rasim Us (Haber gazetesi sahibi). İzmir mntakası idare heyetine: 1 - Haydar Rüştü (mebus, Anadolu gâzetesi sahibi), 2 - Rahmi Gökçe XAnadolu gazetesi neşriyat müdürü), 3 - Hakkı Ocakoğlu (Yeni Asır gaze- tesi başmuharriri), 4 - Şevket Bilgin “(Yeni Asır sahibi), 5 - Sırrı Sanlı "(Halkın Besi sahib ve başmuharriri). İzmir mıntakası haysiyet diyanma, asli aza: 1 - Hayrettin Karan (mebus, Türk Dili gazetesi sahibi),2 - Hamdi Nüshet Çançan (Anadolu gazetesi başmuhar. riri), $ - Rahmi Balaban (Fikirler mecmuasi neşriyat müdürü). » Yedek aza: / 1 - Vasfi Büge (Bergama gâzetesi sahibi), 2 - Etem Menderes (Aydın gazetesi sahibi), 3 - Kemalettin Şük- rü (Yeni Asır neşriyat müdürü), kongresi ün Ankarada toplandı Adana mıntakası idare heyetine: 1 - Coşkun Güven (muharrir), 2 « Basri Erkmen (Ege gazeteşi sahibi), 3 - Ahmed Remzi Böreğir (Yeni Ada- na gazetesi sahibi), 4 - Fuat Akbaş (Yeni Mersin güzetesi sahibi), 5» Nuri Genç (İskenderun). Adana mıntakasi haysiyet divanına, asli aza: 1 - Nevzat Güven (Türk Sesi gaze- tesi sahibi), 2 - Rüştü Ata (Halk Dil gazetesi sahibi), 3 Seyret Bayar (Ulus:Sesi gazetesi sahibi). Yedek aza: 1 - Ragıb Yazman (Kilis gazetesi sahibi), 2 - Fehmi Barlaş (Yeni Ada- na muharriri), $ Nihat Tangüner (Türk Sözü neşriyat müdürü). Trabzon mmtakâsı idare heyetine: 1 - Ali Riza Gürsoy (Gür Ses gaze- tesi neşriyat müdürü) , 2 - Bekir Sükütl Kulaksızoğlu- (Yeni Yol gazetesi sa- | hibi), $ - Nuri Eyupoğlu (Olcay gü- zetesi sahibi), 4 . Nuri Ahmed Çem- şt (Yeşi Giresun gazetesi sahibi), 5 - Talât Akyazı (Gür Ses gazetesi sahibi). Trabzon mıntakası haysiyet diva- mına, asli aza: 1 - İsmali Cenani Orla (Ahali ga- zetesi sahibi), 2 - Bilâl Göyük (Güzel ordu gazetesi sahibi), 3 - Şükrü Uy- gur (Halk gazetesi sahi). Yedek aza: 1 - Fuat Kaya (Karadeniz gazete- 8i sahibi), 2 - Veysi Aksan (Karade- niz gazetesi başmuharriri), 3 - Baha- dir Güler (Erzurum Ata yolu neşri | yat müdürü) seçilmişlerdir. Kongre, seçimlerden sonra glkışlar arasında okunan ve Milli Şef İsmet İnönüye, Büyük Millet Meclisi reisi Abdülhalik Rendaya, Başvekil doktor Refik Saydama ve Parti genel sekre- terliğine kongrenin yüksek hürmet ve tazimlerinin ârzına aid takriri ittifakla tasyib eylemiştir. Murahhaslardan o Hilmi Dilmeç, Türk gazeteciliğinin istikbali için bir hareket noktası olan Basın Birliği kongresinin toplanmasını temin eden Hükümet ve Partiye kongrenin min- net ve saygılarının bildirilmesini iş- temiş ve makamı riyasetin teklifi üze rine kongrenin izhar ettiği yüksek tezim hislerine kongre divanının ter- ceman olması yine alkışlarla kabul edilmiştir. Kongre, ruanamesindeki maddele- rin müzakeresini tamamlıyarak kon- gre başkanı Dahiliye Vekili Faik Öztrakın muvaffakiyet — dileklerile mesaisine nihayet vermiştir. Dünkü ziyafetler Ankara 10 (A.A.) —'Türk basın bir. Miği kongresi murahhasları şerefine bugün Ankara Palasta Parti genel sekreter vekili Zonguldak mebusu DB, Halil 'Türkmen tarafından bir öğle zi- yaleti verilmiştir. Bu ziyafette Başvekil Dr. Refik Say» dam ile Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak, Riyaseticümhur umumi kâtibi B. Ke- mal Gedeleç, Münakalât Vekili B. Ali Çetinkaya, Nafia Vekili general Ali Puat Cebesoy, Gümrük ve İnhisarlar Vekili B. Raif Karadeniz, Ziraat Veki. 4 B. Muhlis Erkmen, Parti müstakil grup reis vekili B. Ali Rina Tarhan ile Parti idare heyeti Azaları da hazır bulunmuşlardır. Ankara 10 (A.A) — Dahiliye Ve- Adliye Vekili dün tedkiklerde bulundu “VBaş tarafı 1 inci sahifede) , Diyerek boşanma davalarının çok- Yoğluna işaret etmiştir. B. Fethi Okyar icra dairelerini ge- erken icra reisi B. Hamdi Türeden *sahat almıştır. Üst katta taşra işle- rine bakan birinci icra dairesi me- muru B. Halim de vekile, taşra işle. ri hakkında bazı izahat vermiştir. Adliye Vekili, koridorlarda bulu- nan avukatların hatırlarını sormuş ve B. Fethi Okyarın tedkikleri bir saat kadar devam etmiş ve adliye. de, dar bir binaya sıkıştırılmış! olma- sına rağmen, gördüğü intizamdan memnun kalmıştır. Vekilin beyanatı Adliye Vekili B. Fethi Okyar ted- kiklerini bitirdikten sonra müddelu- mumi B. Hikmet Onatın odasına gelmiş ve burada gazetecileri kabul ederek beyanatta bulunmuştur. B, Fethi Okyar bir adliye binasına şiddetle ihtiyaç görüldüğünden ba- hisle demiştir ki: — İşte siz de gördünüz çok sıkışık bir halde bulunuluyor. Adliye sarayı- nın inşasına dört gözle intizardayız. Çok fazla ehemmiyet verdiğimiz bu işin kısa bir zamanda intaç edilece. ğine emin olunabilir. Esasen para hazırdır. Yalnız plân meselesi var- dır. Evvelce adliye sarayının vilâyet arkasında tomruk sahasında yapıl ması düşünülmüş ve buraya göre bir plân hazırlanmıştı. Sonradan sarayın Sultanahmed meydanında yapılması muvafık görülünce bu plânın bu ye. re uymıyacağı görülmüş ve 'plânın tadiline ihtiyaç hasıl olmuştur. Söy- lediğim gibi, bu iş yakında bitecek- tir, İcra ve iflâs kanunda tadilât Ağliye Vekili B, Fethi Okyar, icra ve iflâs kanununda yapılacak tadilât hakkındaki suale de şu cevabı ver- miştir: — Bu iş üzerindeki çalışmalara de. vam edilmektedir. İcra ve iflâs ka- nununüun bazi maddelerinin tadili Mec- lise teklif olunmadan evvel baronun ve icra reislerinin mütalâaları alın- mıştır. Ayrıca Vekâlette bir komis- yon tarafından de tadilâtın son şek- li tesbit olunmuştur. İsviçreli profe- sörün hazırladığı rapor bir defa da- ha gözden geçirilecek ve bu husus- taki kanun projesi önümüzdeki iç- tima devresinde Meclise takdim edi- lecektir. Münferid hâkim usulü Mahkemelerdeki tehacümü önle- mek ve işleri süratle bitirmek için münferid hâkim usulünün kabul edilmesi etrafında bazı fikir ve mü- talâalar ileri sürülmüştü. Adliye Ve- kili bu noktaya temas ederek de de- miştir ki: $ — Bu hususta Büyük Millet Mec. disi adliye encümeninin fikrini de al- mak icab ediyor. Bu yolda ileri sü- rülen fikir ve mülalâaları encüme- hin fikrini de alarak tedkik edeceğiz. B. Fethi Okyar, adli işlere sürat temin etmenin bir eleman işi olduğu- na işaret ederek: — Hukuk tahsilini ikmal etmiş bir çok gençlerimizin başka mesleklere intisab ettikleri görül. mektedir. Buna sebep olarak maa- gın azlığı ileri sürülmekte idi. Şim- “10000000408 0EEEEEEAEEEEEEEEEAEAAEAEE See kili B. Faik Öztrak tarafından bu ak- şam Şehir lokantasında basın birliği kongresi murahhasları şerefine bir ziyafet verilmiş ve bu ziyafette Ha- rieiye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu, Münakalât Vekili B. Ali Çetinkaya, Nafia Vekili B. Ali Fund Cebesoy, Gümrük ve İnhisarlar Vekili B. Raif Karadeniz, Reisicümhur genel sek- reteri B. Kemal Gedeleç, Parti genel sekreter vekili B. Halli Türkmen ve Parti idare heyeti üyeleri, müstakil grup reis vekili B. Ali Râna Tarhan ve Vekâletler ileri gelenleri hazır bu. Tunmuşlardır. Çok samimi bir hava içinde geçen bu ziyafet sonunda Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak, kurultayın matbuat hayatımızda büyük bir adım teşkil eden toplantısının 'Türk basını için hayırlı neticeler vereceğinden emin bulunduğunu kaydederek murahhas darı selâmlamıştır, di; barem Sayesinde bir çok hukuk tahsili yapmış gençlerin bu mesleğe gireceklerini, bu suretle adliyenin eleman fhtiyacının önleneceğini tah. min etmekteyim. B. Fethi Okyar, münferid hâkim usulüne şahsen tarafdar bulunduğu- Du da söyliyerek demiştir ki; — İyi bir hâkim olmak şartile bu, bence de arzuya şayandır. Boşanma davaları Muharririmiz, boşanmanın güç- Tüğü etrafındaki şikâyetlerden ba- hisle bu hususta ne düşünüldüğünü sormuştur. B. Fethi Okyar, Büyük Millet Meclisindeki beyanatını 'ha- tırlattıktan sonra demiştir ki: — Boşanma davalarında görülü. yor ki, bir çift âralarında ufak bir hadiseyi mesele yaparak boşanmağa kalkışıyor, sonra da ileri sürdükleri ayrılma sebebinin zayıflığını kendi. leri de takdir edrek barışıyorlar. Hü- kimin belki barışırlar diye verdiği muvakkat ayrıbk esnasında da bazı çiflerin bariştıkları görülmüştür. Bo- şanma davalarının geç inltaç olun- duğundan şikâyet edenir, öyle sam- yorum kibu (muvakkat ayrık) sırasında barışmıyan çifirdir. Bu işi ehemmiyetle tedkik ediyorum. Hâki- min muvakkât ayrılma kararından sonra barışan çifler mi daha fazla- dır, yoksa bu karara rağmen barış- muyan çifler mi ekseriyeti teşkil edi- yor? Buna dair bir istatistik hazır. latiyorumı. Elde edilecek neticeye gö- re bir karara varılacağı şüphesizdir.» B. Fethi Okyar, nafaka hususun- daki şikâyetlerin de nazarı dikkate alındığını ve bu işin de boşanma işi- le birlikte tedkik edilmekte bulundu- ğunu söylemiştir. Bazı avukatlar, ziraat, matbuat vesaire kongreleri gibi senede bir de | fa bir adliye kongresi toplanarak adli işler üzerinde ileri sürülecek iş- ler üzerinde ileri sürülecek fikir ve mütalâalar etrafında görüşülmesinin faydalı olacağından bahseetmişlerdi. Adliye Vekili, avukatların arzularına tercüman elan muharrimizin bu hu. sustaki sualine şu cevabı vermiştir: — Adıl işler üzerinde hâkim ve avukatların mütalâalarını almak ar- zusundayım. Fakat bunu bir kongre halinde toplanarak yapmak mı faydali olur! Bu hususta henüz bir kararım yoktur. 'B. Fethi Okyar bu sırada yanında bulunan müddelumumi B. Hikmet Onata dönerek: — Ne dersiniz? Demiş ve B. Hikmet Onatın müla- lâasını sormuştur, Müddelumumi B. Hikmet Onat, esâsen her işte ihtisas sahiplerinin mütalâalarının alındığı. nı söylemiş ve böyle bir kongreden müsbet bir netice elde edilemiyeceği kanaatinde bulunduğunu söylemiştir. Adliye Vekili saat 12,30 da adliye binasından ayrılmıştır. Öğleden sonraki tedkikler B. Fethi Okyar öğleden sonra da müddeijumumi B. Hikmet Onatla be- raber Divanyolundaki oSultanahmed sulh hukuk mahkemelerini ve kalem- lerini gezmiş, muamelâlı gözden ge- çirerek hâkimlerden izahat almıştır. Adliye Vekili refakatinde müddelu- mumi B. Hikmet Onat ve yeni adliye sarayı plânını hazırlıyan mimar B. Asım, hapishane müdürü B. Baha ol- vaziyeti etrafında izahat vermiştir. Bundan sonra tapu dairesi de gezi). miştir. Hapishane binasının yıkılması işi bu ayın 14 üncü günü müteahhide