July 11, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

July 11, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

11 Temmuz 1939 bitmezmiş! Danzigle iş (Baştarafı 1 inci sahifede) de mantıksız olmamakla beraber büzi islahat ve tadilât yapılmağa müsait- tir ve vazıh bir hava içinde bu ıslâha- tın müzakeresi mümkündür. Fakat İngiliz hükümeti son hadiselerin ha- len makul tavsiyelerin faydalı olacağı bir hava bulunmasını zorlaştırdığı ka- naatindedir. Bu vaziyet karşısında Polonya hü- kümeti sükünetini muhafaza etmiştir ve İngiliz hükümeti Danzig'in muh- telif milliyetlerin hakiki menfaatleri birleştiği zaman teşriki mesai edebi- leceklerini bir kerre daha isbat ede- ceğini ümld eylemektedir. Bu arada, bütün alâkadarların Danzig'e mü! allik her hangi bir hadisenin bi Avrupa barışı için bir tehlike teşkil edecek bir teşebbüs almasına mani | olmak arzu şe azmini bildirecekleri- ni ve göslereceklerini zannetmek iste- rim Bir İtalyan gazetesinin neşriyatı Roma 10 (A.A.) —«Resto del Cor. bino gazetesi, şöyle demektedir: «Danzig meselesinin Almanyanın ar. zusuna göre halledilmesi halihazırda Avrupayı tehdid eden harbi uzaklaş- tırmağa kâfi değildir.» «Hakiki bir sulh, silâhların tahdi- di, iktisadi işbirliği ve yapıcı uzun bir sulh devresine girilmesi imkânı. nı veren hakiki bir sulh isteniyor mu? O hakiki sulbü tahakkuk ettir- mek-için vaziyeti yeni bir görüşle mütalea etmelidir. Binaenaleyh 'Tu- nus, Cibuti ve Süveyş İtalyaya veril melidir. Malta gihi İtalyan toprakları İtalyaya, Cebelüttarık gibi İspanyol toprakları İspanyaya iade edilmeli- dir. İngilizlerin ancak 6 zâman de- nizlerden serbesçe geçmelerini garan- ti edebiliriz. Danzig ile Polonya Kori- doru, Almanyaya (verilmeli ve bu memlekete eski müstemlekeleri iade edilmelidir.» Lord Rothermirin beyanatı Paris 10 (A.A.) — Havas ajansına beyanatta bulunan İngilterenin bir çok güzelelerinin sahibi lord Rother- mir, ezcümle de: — Danzig mesele nderi bir harp çıkacağım zannetmiyorum. Fakat bu sözlerimdön Fransa ile İngilterenin sllâhlanma yolundaki (faaliyetlerini ağırlaştırmaları lâzımgeldiği mânası çıkarılmamalıdır. İngiltere İle Fransanın müselâh kuvvetleri öyle bir seviyeye erişmek- tedir ki, bu iki devlet şimdi artık ya- tışma siyasetlerini öne sürebilecek vaziyete gelmiş addedilebilirler, İki memleketin tayyare inşaatı ve silâh imalâtı en bedbinleri bile hayrete düşürecek bir mertebeyi bulmuştur.» | Danzigin Polonya için ehemmiyeti Paris 10 (A.A.) — «Petit Journal, gazetesinde Boussard, Danzig hak. kında Bismark, Vergenne' ve Völtaj. re tarafından yapılan beyanatı ha. tırlatmaktadır. Bismark, demiştir ki «Bir Polonya devleti için Danzig hayati bir zarurettir.» Vergenne, şöyle söylemiştir: «Vistül'ün mansabı i MATBAASI Rotatif makinelerinde resimli ve gazete ve mecmuaları, baski adedi yüksek risale, kitab ve her nevi matbuaları en temiz şekildeen ehven şeraitle Pei renkli Devamlı işler zi hususi şeralt tesbit edilir. Fazla tafsllât için matbaa idare- sine müracaat. | mh bir surette ifade edilmiş olup bun- İ madığını bildirmektedirler. elinde bulunduran Polonya hüküme. tinden ziyade Polonyaya hâkim ola- caktır.» Voltaire de Ikinci Frederike hitaben şunları söylemiştir: «Danzig imanını Pire limanma tercih ediyorsunuz. Öyle zannediye- rum ki majestenizin hakkı vardır. Çünkü Avrupanın bulunduğu şu va- ziyette Danzig limanı diğerinden çok daha mühimdir. » Almanya - Polonya arasinda müzakere yokmuş Berlin 10 (A.A) — Yabancı güze telerde çıkan bazı haberlerin tersine olarak, selâhiyettar Berlin mahfilleri Almanya ile Polonya arasında Danzig meselesi hakkında hiç bir müzakere meycut veya mutasavver olmadığını ve Almanyanın bu husustaki noktal nazârının B. Hitler tarafından va- da hiç bir teğişikliğin mevcut bulun- Polonyanın Londra sefiri Londraya döndü Londra 10 — Birkaç gün evvei Var. | şovâya gitmiş olan Polonyanın Lon- dra sefiri kont Ravinski tayyare ile Londrâya dönmüştür. Bugün Harici- ye Nazırı lord Halifax ile görüşecek- tir. Sefir, Polonyanın muhtelif me- seleler hakkındaki düşüncesini bildi. recektir. Polonyada tevkif edilen Almanlar Vaşvova 10 (A.A.) — Şarki Prusya dan Danzig'e giden genç Almanlar- | dan mürekkep bir grup, Polonya top- raklarında Polonya aleyhinde şarkı- lar söylediğinden tevkif edilmiş ve şarki Prusyaya İade olunmuştur. İngilterenin Berlin sefiri Pariste Paris 10 (A.A.) — İngilterenin Ber- lin sefiri Neville Henderson, Londras dan Parise gelmişlir CAFER FAHRİ nin serlerinden YENİ HARFLERLE Savaş ve Polis köpeği Tavuk hastalıkları Tavukları çok yumurtlatmak için ne yedirmeli? Ne zaman civciv çıkarmalı? Tavukçulukta muvaffakiyetin sm ? Tavukçuluktan nasil para kazanılır? Namli tavukçuluk yapılmalıdır? 25 ESKİ HARFLERLE Mufassal yeni tavukçuluk Kaçi beslemek usulü Av ve salon köpekleri Satış yeri: İKBAL kitabevi Telefon :20497 İstanbul sıhhat ve içtimai muavenet müdürlüğünden: Çorum Vilâyet hastani acı için «1286 kalem «1500» lira muham- Bien bedelli ecza ve levazımı tbbiye ihale tarihinden bir ay zarfında Çorum- Öz teslim edilmek ücre temmuzun 19 ncu çarşamba günü saat 15 de Çorum- da daimi encümen riyaset odasında ihalesi o yapılacağından alıcı olanların 112 lira 50 kuruş mba teminat ile Çorumda daimi edeli ve İstan- bulan anat müdürlüğüne AEŞAM GN idi Bahtre MM Mahalle çocukları gibi! (Baş tarafı 1 inci sahifede) edersiniz. Bütün şu herzevekil, ciddi- yetsiz ve nihayet vakarsız vaziyet, gü- rültücü âcizlerle hak tanımıyan mü- tecavizlerde dikkate çarpıyor, Sonra ortadaki manzarada insana karnavalı hatırlatan bir üslüp kıyafeti var! Ne yapmalı?. Bu haklı sualin cevabını bugün biz birinci defa verecek değiliz. Türk camlasının korkması lâzımge- Jen şeyler şunlardır: Zaaf, haksizlik, telâş ve kararsızlık... İftiharla söyliyelim; memleketimiz Siyasi sahada bügün bu şaibelerin hiçbirile malül değildir. Bize öyle ge- Hiyor ki meşbur Şeyh Sadi'nin daha mektep sıralarında iken öğrendiğimiz sözlerini en ciddi muvaffakıyetle tat- bik edecek mevkideyiz. Malüm ya; o büyük adam «edebi, edebi olmuyan- lardan (!) öğrenmek prensipini; tav- siye etmişti. Bizim de yapacağımız şey budur. İptida görüyoruz ki dünyada bütün insanlığın ve hattâ midesini bulandıracak nisbette bir <«bedhali- lık» vardır. Gene gözümüzden kaç- mıyor ki hak ve hakikat kadar, neza- ket ve medeni incelik şimesi de ad ideoloji takip eden camialar sınıfın- dan silinmeğe başladı. Halbuki biz bir takım sarsılmaz kanaatlere bağlıyız: Memleketimizin istiklâli, (o top- Taklarımızın tamamiyeti ve milli hak- larımız, nihayet hürriyetle istiklâl içinde iktisadi kurtuluş ve daimi yük- selme siyaseti. : İnkılâbımızın umdeleri bunlardır. Bu umdelere temiz ve fedakâr bir iman ile bağlı bulunuyoruz ve öyle kalacağız. Demek ki... Evet demek ki bize düşen vazife, etrafımıza biriktirilmek istenilen sis- leri, dumanları yırtarken Oogayemizi unutmamak, sükünetimizi, terbiye. mizi kaybetmemek ve kendimize çiz. | diğimiz terakki yolunda şamatasız, | yaygarasız olarak mütemadiyen iler. lemeğe, kuvvetlenmeğe çalışmaktır, Peki diyeceksiniz; filâince radyo- nun yahut gazetenin iftirasına, ka- balığına lâkayıt mi durâcağız? Aslâ! Ona lâkayıt kalmıyacağız. Ancak kendimize şiar edindiğimiz ciddiyete, nezaket içindeki tok ve doğru sözlü- lüğe sadık kalacağız! Muarızlarımızın harekâtında takli- de değer bir şey yok ki! Bilâkis bizim vaz'imizdeki Yalansiz vakar, kuvveli müvazene ve iedâkâr medenilik baş- kalarına nümune teşkil etmeli, 'Türk matbuatı bugüne kadar bah- settiğimiz esastan ayrılmamıştır, ya- rın bu prensipte daha kuvvetle mevki alacağına şüphe etmeyi Etrafımızı en uyanık hassasiyetle muayene ede- lim; evet! Hakkımızdaki her bühta- | nı en kuvvetli müdafaa duygusu ile dağıtahm; hiç şüphe yok! Fakat bi- rakalım ki bütün ümid ve kudretle- rini yalanla iftiradan alanlar sövüş- meğe devam ededursunlar: Tıpkı ma- halle çocukları gibi! Çünkü bize yakışan ideal bir tane- dir: Kibarlık ve efendilik! Fazl Ahmed Aykaç Selânik Bankası Tesis tarihi: 1888 İdare merkezi; İstanbul (Galata) Türkiye şubeleri : İSTANBUL, (Galata. Yenicamı) MERSİN ADANA Bürosu Yunanistan şubeleri * SELÂNİK, ATİNA Her türlü Banka muamelâtı Kiralık kasalar, Doyçe Örlent Bank Dresdner Bank Şubesi Merkezi: Berlin Türkiyede Şubeleri : İstanbul (Galata) Deposu: Tütün Gümrük İzmir Türkiye Gümhuriyeti Merkez anlasınlar Bankamızın merkezi ve muhtelif şubeleri için tahsil derecelerile müte nasip maaş verilmek suretile müsabaeka e lüzumü kadar memur alınacaktır, I — Müsabakuya girebilmek için aşağıdaki şeraiti haiz olmak lâzımdır, &» Türk olmak, bulaşıcı bir hastalığı veya vazifesini muntazaman ifaya mâni olacak derecede bünyevi zaafa veya ârızaya müptelâ olmamak. , b» İffet ve haysiyet erbabından olduğu ve âmme hidematında istihdam hakkından mahrum edilmemiş bulunduğu yapılacak tahkikata sabit bulun. mak c» Yaşı 18 den aşağı ve 35 den yukarı olmamâk. 5 Ç> Lise tahsili bulunmak. de Fransızca, ingilizce ve almâncadan birine iyi derecede vakıf pulunmakı 2 — Müsabaka imtihanı programı: , do Fransızca veya ingilizce yahut almanca İlsanlarından türkçeye ve türkçeden bu lisanlara tercüme, 3 — İdare merkezimizle İstanbul ve İzmir şubelerimizde yapılacak olan bu imtihana iştirak edeceklerin 29/7/939 tarihine kadar şubelerde şube mü- dürlüklerine ve Ankarada memurin servisine müracaat ederek lüzumlu vesi- kaları tamamlamaları lâzımdır. 4 — İmtihanlara Ankara, İstanbul ve İzmirde 9 Eylül 1939 tarihinde saa 9 da başlanacaktır. 5 — Müsabaka imtihanın. kazanacak talipler, Bankada iktisap eyliyecek- leri haklar ve tâbi olacakları şartlar hakkında şimdiden imtihanın yapılacağı şubelerimizden malâmet alabilirler, (5056) İlk Muhammen Teminat bedeli 8055 1074,00 Bahçeler müdürlüğü için muhtelif cins demir a mübaygası Bahçeler müdürlüğü için muhtelif cins saksı mübayaası, Bahçeler müdürlüğü için muhtelif kanepe ve kanepe levazımı mübayaası. | Yollar şutesi silindirleri için 100 ton Kriple mâden kömürü mübayaası, Belediye motörlü vesaiti için Tüzumu olan 10 ton motör ve 2,5 ton dişli yağı mübayaası, Yollar şubesine ait Şvartskop marka silindirler için malzeme mübayaası, İlk okullar için lüzumu olan 130 adet soba. i İlk okullar için bastırılacak 9 kalem evrakı matbua, İtfaiye âmirlerile efradına yaptırılacak müa kasket takım yazlık elbise. 143,30 1910.64 Davutpaşa çöp iskelesinin dahile doğru temdidi iopasliz 131,64 1755.16 Çubukludeki Belediye malı Köşkün tamiri, Tahmin bedellerile ilk teminat mikdarları yukarıda yazılı işler ayrı âyri açık eksiltmeye konulmuştur. İhzle 13/7/939 perşembe günü saat 14 de daimi encümende yapılacaktır, Şartnameleri zabıt ve muamelât müdürlüğü kale. minde görülebilir. Taliplerin bizalarında gösterilen teminat makbuz veya mektuplarile ihale günü muayyen sastte daimi encümende bulunmaları, (4668) Inşaat ilân Türkiye demir ve çelik fabrikaları müessesesi müdürlüğünden: 1 s- Türkiye Demir ve Çelik fabrikaları sahasında yapılacak müdüriyet, Kantin, Lâboratuvar, Garaj, Kapıcı binaları inşaatı vahidi fiat esasile ve ka- palı zari usulile eksiltmeye konmuştur. 2 — İşbu inşaatın muhammen Xeşif bedeli 270,993,53 liradır. 3 — Eksiltme evrakı 15 lira mukabilinde Karabükte demir ve çelik fab- rikaları müessesesi veya Ankarada Sümerbank muamelât şubesinden alına. bilir. 4 — Eksiltme 24/7/8939 pazartesi günü saat 15 de Karabükte Demir ve Çelik fabrikaları müessesesi müdürlüğünde yapılacaktır. 5 — İstekliler teklif evrakı meyanımda şimdiye kadar yapmış oldukları ve bu kabil işlere bunların bedellerine ve hangi Bankalarla muamelede bu- lunduklarına dair vesikalarını koyâcaklardır. 6 — Muvakkat teminat mikdarı 14.600 liradır. : 7 — 'Teklif mektuplarını havi zarflar kapalı olarak ihale günü saat 15 kadar Karabük Demir ve Çelik fabrikaları müessesesi müdürlüğüne tesl edilecektir. Posta İle gönderilen tekliflerin nihayet ihale saatinden bir saat evveline kâdar gelmiş ve zarfların kanuni şekilde kapatılmış olması lâzımdır. 141,00 189,57 , 1680,00 25217,50 120,00 1600,00 30150 4020,00 236,31 3150,80 136,50 14588 21120 1820,00 1945,00 3696,00 8 — Bu inşaatı müessese taliplerden dilediğine vermek veyahut münaka. sayı hükümsüz saymakta tamamen serbesttir. nşaat ilân Türkiye demir ve çelik fabrikaları müessesesi Müdürlüğünden: 1 — Türkiye Demir ve Çelik fsbrikaları müessesesi memur ve işçileri için yaptınlacak; (2892) (5043) 2 odalı ev 125 4» » 50 6 daireli apartıman 1 Müdür evi i Hastane İnşaatı vahidi fiat esasile ve kapalı zarf e, ekslitmeye konmuştur, 2 — İşbu inşaatın muhammen keşif bedeli 906.948.83 Ilradır. 3 — Eksiltme evrakı 30 lira mukabilinde Karabükte Demir ve Çelik tabı” rikaları müessesesinden veya Sümerbank muamelât şubesinden alınabilir. 4 — Eksiltme 24/7/959 pazartesi günü saat 14 de Karabük Demir ve Çe. $ lik fabrikaları mücssesesinde yapılacaktır. 5 — İstekliler teklif evrakı meyanına şimdiye kadar yapmış oldukları ba kabil işlere, bunların bedellerine ve hangi Bankalarla muamelede bulunduk. Jarma dâir vesikalarını koyacaklardır. 6 — Muvakkat teminat mikdarı 40,000 liradır. ' 7 — Teklif mektuplarını havi zarflar kapalı olarak ihale günü saat 15 e kadar Karabükte Demir ve Çelik fabrikaları müessesesine teslim edilecektir. Posta ile gönderilen tekliflerin nihâyet ihale saatinden bir saat evveline ka. dar gelmiş ve zarfların kanuni şekilde kapatılmış olması lâzımdır, 1 $ — Bu inşası müessese taliplerden dilediğine vermek veyahut müng- kasayı hükümsüz saymakta tamamen serbesttir, (2893) (o (5044) 4 ii Gazi terbiye enstitüsü direktörlüğünden: 1999 - 1940 ders yılı için enstitünün türkçe - edebiyat, pedagoji, tarih « Coğrafya, tabiiye, riyaziye, resim « iş, beden terbiyesi ve muzik şubelerinin birinci sınıflarına talebe alınacaktır. Alikadarlar kayıt şartlarile müsabaka imtihanı geli ve siner kültür öinekeiğündn Kremi ikm Xö0 | 3