11 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler i Son dakika Italyan Tirolünden ecnebiler çıkarılıyor Bolzano şehrinde bulunan ecnebilere 24 saat zarfında memleketi terketmeleri emredildi Zürih 11 — News Zuricher Zeitung gözetesinin istihbaratına göre İtal Tirolünde Bolzano şehrinde bu- an bütün ecnebilere 24 saat zar- memleketi terk eylemeleri em- İt verilmiştir. Roma ii — Salâhiyetiar İtalyan mahafili Bolzano mıntakasında bu- Bunan eenebilere 24 saat zarfında memleketi terk etmeleri emri verildi- ğini ne teyid ve ne de tekzip ediyor- lar. Yukarı Adige meselesinin elyevm tedkik edilmekte bulunduğunu be- yan ediyorlar. İtalya filosu şarki Akdenizde gezintiye çıktı Laspezia 10 (A.A.) — Otuz kader gemiden mürekkeb ikinci İtalyan fi- losu, şarki Akdenizde bir gezinti yap- mak Üezere buradan hareket etmiştir. B. Chamberlain'in nutku Berlinde fena karşılandı Berlinin moktai nazarı şudur : Danzig şehri Almanyaya ilhak edilmelidir Paris 1l — Berlinden bildiriliyor; B. Chamberisinin Danzig hakkında dün Avam kamarasında yaptığı beya- natın'Berlin siyasi mahafilinde uyan- Bırdığı intiba tamamlle menfidir, Alman «siyasi mahafil) ve gazeteleri, B. Cham- berlainin dünkü beyanatı, İngiliz gazetelerinin neşriyatını tekrardan başka bir şey olmadığını beyan edi- Fakat Alman mahafilinin asıl ade- mi memnuniyetini uyandıran nokta, Danzigdeki Almanların vaziyeti hak- kındaki fıkradır. Alman siyasi maha- fhine ve gazetelerine göre Chamber- Madrid Fransız konso- losuna tecavüz İlk tecavüzü bir zabit yaptı, 50 kişinin h hücumu icumu takip etti Paris 11 — Fransanın ansanın Madrid kon- #olosu, bir lokantada refikası ve iki dostile beraber yemek yerken bir İs- panyol zabitinin tecavüzüne uğrıya- Tak tokatlanmıştır. Konsolos, lokantadan çıkarken elli şahsın tecavüzüne uğranış ve dövül. Müştür, Bu hâdise üzerine İspanya sefiri, Hariciye Nazırı B. Bonnet'yi zi- yaret ederek hükümeti namına özür dilemiş ve mücrimlerin cezalandırıla- cağını vadeylemiştir. Paris 1i — İspanyada tecavüze uğ- Tayan Fransız konsolosunun yüzünde vücudünde birçok yara bere vardır. Doktorlar, konsolosun hayatı tehlike de olduğunu beyan etmişlerdir. Müdhiş bir infilak 200 ölü 450 yaralı var, 1000 ev de yıkıldı Salamanka 11 — Farânde Narenga Mmintakâsında bir barut deposu infi- Mâk etmiştir. Yarı resmi mahafile göre 200 den fazla ölü, 450 yaralı vardır. Kasabada mevcud 1,500 evden 1,000 tanesi ya infilâk ve yahut infilâkı e yangından harap olmuş- ur, Bulgaristanda halka gaz maskesi verilecek Solya 16 (Akşam) — Zehirli gas harbine karşi tedabir alırmak mak- sadile Bulgaristanda halka gaz man kesi dağıtılacaktır. Güz maskesinin fiati 173 leva (bizim paramızla 3 )i- ra kadar) olarak tesbit edilmiştir. Maskeler, gâz ve kimya harbi müdâ- faası cemiyetleri tarafından temin edileceklerdir. mini teşvik etmekten başka bir şeye yaramıyacaktır. Almanyanın Danzig hakkında de- ğişmez noktai nazarı şudur: Danzig serbes şehri ve erazisi Almanyaya ilhak edilmelidir. Başka bir çare tes- viye yoktur. Varşova 11 — B. Chamberlainin dünkü nutku Leh siyasi mahafilinde büyük bir memnuniyetle karşılan- mıştır. Varşova siyasi mahafili, nut- kun Almanyaya karşı yeni bir ihtar teşkil ettiğini ve İngiliz Başvekilinin Danzigin Lehistan için haiz olduğu hayati ehemmiyeti tamamile takdir Ingiltere donanmasına yeni gemiler iltihak ediyor Umumi harp zamanında da görülmemiş büyük bir inşaat faaliyeti va var Londra 10 (AA) — — İngiltere bah. riye inşaatı tezgâhları, bu hafta, umu- mi harb rekorları da dahil olmak Üzere, bütün inşaat rekorlarını kıra- rak Üç kruvazör denize indirecekler- dir. Önümüzdeki aylar içinde de, İngi- Wiz tezgâhları, «Düc of Yorku ve «Ami. | ral Bestiy» isimlerini taşıyacak olan 35 bin tonllâtoluk iki zırhlı, beş ye- | ni kruvazör, bir depo gemisi, mütead- | did torpido muhribi ve denizaltı ge- | mişi ve iki tayyare gemisi çıkaracak- Jardir. Hâlen inşa edilmekte bulunan de- | nizaltı gemilerinden altısının bu se- ne içinde itmam edileceği tasrih edil mektedir. Yedi denizaltı gemisi de 1940 da bitirilmiş olacaktır. Ayrıca yeni model dört denizaltı gemisinin daha inşası derpiş edilmektedir. Millet Meclisi reisi ve İstanbul Parti müfettişi bu sabah geldiler Büyük Millet Meclisi reisi B. Ab- dülhalik Renda bu sabahki ekspresle Ankaradan şehrimize gelmiştir. Ayni trenle İstanbul Parti müfettişliğine tayin edilen eski Adliye Vekili B. Tevfik Fikret Sılay da şehrimize gel- miştir. Romanya Macar hududunda müstahkem bir hat vücude getirecekmiş Londradan telefonla Bulgar Zora gâzetesine (o bildirildiğine göre, Ro. manya, kendisine verilen İngiliz kre. disini silâhlanmağa hasredecektir. Macaristan hudüdunda müstahkem bir bat vücuda getirilecektir. >> | Mili Şef İlkteşrinde Hatayi ziyaret edecekler Ankara 1i — Relsicimbur İnönü dün Cümhurrelsliği köşkünde sabık Hatay devlet relsi ve Antalya mebusu B. Tayfur Sökmeni kabul et- mişlerdir. B. Tayfur Sökmen, bu ka- bul esnasında Hatay devlet relsliğinin bayrağile devlet reisliği binasının anahtarını Mimi Şefe takdim etmiş, Hataylıların minnet ve şükranlarını da Aarzeylemiş ve halkın arzularına ter. cüman olarak Reisicümhuru Hatayı ziyarete davet eylemiştir. Reisicümhur İsmet İnönü bu daveti kabul ederek Hataylılara selâm ve muhabbetlerini beyan eylemişlerdir. İsmet İnönünün önümüzdeki teşrinlevvelde Hatayi zi- yaret etmeleri beklenmktedir. Mareşal Fevzi Çakmağın teşekkürleri Ankara 10 (A.A) — Genel kurmay başkanı mareşal Fevzi Çakmak, Hata- yın anâyurda kavuşması münasebeti. le her taraftan almakta Olduğu tel graflara teftişte bulunduğundan ayrı ayrı cevap vermeğe imkân bulamadı. ğından ordu ve kendisi hakkında gös. terilen sevgilere teşekkürlerini iblâ- ğına Anadolu ajansını memur etmiş- Jerdir. pi -i- Maarif Vekili Dün akşamki trenle Ankaraya gitti Pazar günü şehrimize gelen Maa- rif Vekili B. Hasan'- Âli Yücel, dün, Akşam 19 da hareket eden trenle Ankaraya gitmiştir. Kendisini Hay- darpaşa garında İstanbul maarif mü- dürü B, Tevfik Kut, maarif müdür- lüğü erkânı, arkadaşları ve gazeteci- ler teşyi etmiştir. Maarif Vekili, dün, şehrimize aid muhtelif maarif işleri- 1e meşgul MAREA Moskova müzakereleri B. Cini dün Avam kamarasında beyanatta bulundu Londra 10 (A.A) — Başvekil B. Chamberlain bugün öğleden sonra Avam Kamarasında Moskova müza- kereleri hakkındaki bir suale şu ce- vabı vermiştir: «İngiliz ve Fransiz hükümetleri Moskovadaki mümessillerine umumi talimat vermişlerdir. Bu mümessil. ler Molotofla yeniden iki mülâkat yapmışlardır, Sovyet hükümeti halen tetkik edilmekte olan birkaç yeni teklifte bulunmüştur.» Chamberlain, Baltık devletlerinin toprak bütünlüğüne ve istiklâllerine riayet meselesindeki İngiliz noktaf nazarı hâkkındaki suale Şu cevabı vermiştir: «Finlandiya ile Baltık devletleri iş- tiklâl ve bitaraflıklarını muhafaza ar- zusunda olduklarından İngiliz hükü- metini haberdar etmişlerdir. İngiliz hükümetinin de arzusu bu olduğun- dan, şimdiki müzakerelerde bu mü- lihazaları ehemmiyetle nazarı itiba- re alacağız.» Başvekil, Halifax'ın Moskovaya gön- derilip o gönderilmiyeceği hakkında muhafazakâr mebus Adâms tarafın- dan sorulan suale «Hayır» cevabını vermiştir. Paris 10 (A.A.) — Havas ajansı- nın bu sabah Fransız diplomatik mahfillerinden aldığı malümata gö- Te, Moskovada B. Molotof ile Fran- sa ve İngiltere mümessilleri arasın- da cumartesi ve pazar günleri vukua gelen görüşmüler sonunda İki tez arasında bir yaklaşma keydedilmiş- tir, Fakat, bir taraftan yalnız Fransa ve İnglitereyi değil fakat ayni za. manda diğer bazı devletleri de alâ- kadar eden müzakerelerin mugilliği ve diğer taraftan da” yapılacak anlaş- manın çok sarih hükümleri havi ol- ması icap ettiği için, görüşmelerin birkaç zaman daha devam edeceği pek muhtemel addolunmaktadır. (Bulgaristan w Yugoslavya bitaraf kalacaklarmış B. Köseivanof, Yugoslav ricalile mülâkatında burnu görüşmüş Temps gazetesinden: oBelgraddan Franscontinental Presse bildiriliyor” Salâhiyettar mehfillerden toplanan malümata göre geçen salı günü, Bul | gar Başvekili B, Köseivanofla (Berli- ne giderken) Yugoslavya Hariciye Nazırı B. Markoviç arasında vuku bulan mülfikatın başlıca mevzuunu, iki memleketin müşterek bir bitaraf- lık siyaseti takib etmesine dair olan plânın ariz ve amik tedkik ve tahlili teşkil etmiştir. Sofya ile Belgrad Berlin » Roma mihverine ve Londra - Paris . Varşo. ve müsellesine Karşı sıkı bir bitaraf- lık takib etmek istiyorlar. Temps'in bir makalesi 'Temps - gazetesi, «Bulgaristan ve mihver devletleri» serlâvhasile yazdı. fa bir başmakalede Bulgar Başvekil Köseivanofun Berlin seyahatinden ve Almanya ile İtalyanın Bulgaristâni kendilerine çekmek için serfettikleri gayretlerden bahsederek diyor ki” «B. Köscivanof, kanacak mı? Bul garistanın Alman - İtalyan dostluğu- na Yugoslayya kadar İlimadeızlık bes, demesi ve ihtiyatkârane bir ihtiraz göstermesi için birçok sebepler var- dır. Sofya ile Belgrad arasındaki dostluk münasebetlerinin sıkı oldü. ğu ve totaliterlerin mihverine kapıl- makla bu iki memleket için ciddi tehlikeler mevcud bulunduğu meç- hul değildir. Bulgaristan, dünya har- bi esnasında kendi milletinin arzusu hilâfına olarak merkezi devletlerin yam başında ahzı mevki eden sabik kral Ferdinandın cüretkârane siya- setinin kendilerine neye mal olduğu- nu unutmamışlardır. Bu, tekerrür etmemesi icab eden bir derstir. Bul garlar, bugün Ncuilly muahedesinin araziye müteallik hükümlerinin sulh dairesinde tadili için israr etmekle beraber, Almanyâ ve İtalyarın hare- ketile, - bilhassa Türkiye, Romanya ve Yunanistan muhalif tarafta bu- Junduktan sonra - avantajlar temin edebilmelerinin pek meşkük olduğu» nu bilirler, Moskovadaki (o İngiliz - Fransız - Sovyet müzakerelerinin uzamasının hâlâ Yugoslavya ve Bulgaristar gibi, kati bir vaziyet almakta tereddüd eden ve ahalisi Slav olan Balkan mil Jetleri Üzerinde bazı tesirler yapma- si mümkündür. Fakat diğer taraf- tan totaliter devletlere doğru kayma- Yarma mâni o kadar ahlâki ve siyasi sebepler vardır ki, B, Köselivanolun Berlindeki teşebbüslerinin prens Pol ve Yugoslav ricalinin resmi ziyaret. Jeri gibi bir İtilâf akdine müncer ol. muyacağına hükmedilebilir.» Alman gazetelerinin Bulga- ristanı teşvik eden yazıları Bükreş 10 (AA) — Almanyanın Bükreş elçisi, Romanya Hariciye Ne- zaretine Alman gazetelerinde çıkan bazı makalelerin Rumen halkına bil- Girilmesinden dolayı teessürlerini ifa. ve bu makalelerin Rumen- ler için yazılmadığını ilâve eylemiş. tir, ' Köscivanofun Berlin seyahati mü- nasebetile Alman matbuatında çıkan makalelerin Rumen gazeteleri tara- fından iktibas edilmesi üzerine sefir bu şekilde bir teşebbüste bulunmuş- tur. Rumen matbuatı, (Almanyanın muahedelerin tadilini istiyenleri bir kere daha teşvik etmiş olduğunu kaydeylemektedir. Çinde Japon zayiatı 900 bin ölü ve yaralı Çin Harbiye Nazırı “ 941 senesin- den evvel muzaffer olacağız,, diyor Çungking 10 (A.A) — Çin - Japon anlaşmazlığının başlamasının ikin. ci yldönümü münasebetile bir nutuk söyliyen milli Çin hükümeti Harbiye Nazırı general Hoyingçing, bu nut. kunda ezcümle demiştir ki: Japonlar, ellerinde bulunan 48 fır. kadan şimdiye kadar 31 fırkayı Çine sevketmiş ve geri kalan fırkaları da Mançurya'da tutmağ'a mecbur bulun. muş bir haldedir. Bu sebepten dola- yı Çine yeniden takviye kıtaları gön- dermeleri çok güçtür. Rumen - Maçar hududunda bir hâdise Belediye reisinin evine bir el bombası atıldı Bükreş 10 (A.A) — Eski Rumen Çekoslovak ve yeni Rumen - Macar hududunda küin Halmei kasabası- nın Belediye reisinin evine bir el bombası atılmıştır. Kafatasından ağırca yaralanan Belediye reisinin vaziyeti ümidsizdir. Yapilan ilk tahkikattan, bomba nın Macar ordusunda kullanılan tip- te bir bomba olduğu anlaşılmıştır. Sulkaştin Oo memleketteki (o ekalli- yetler tarafından tertip edildiği zan- nedilmektedir. Von Ribbentrop ile general Brauşiç mezuniyet aldılar Berlin 10 — Hariciye Nazırı Von Ribbentrop ile Alman başkumandanı general Brauşiç birkaç haftalık me- zuniyet, almışlardır Japonların Çin topraklarındaki zayiat, Çin zayiatile ayni hizada, 900,000 ölü ve yaralıyı geçmektedir. Diğer taraftan milli konsey âza- sından Çengçen de ayni münasebet- le bir nutuk irad etmiş ve bilhassa şunları söylemiştir: «Çin, 1941 den evvel muzaffer ola” caktır, zira Çinin ordusu, gün geçtik- çe fazlalaşmakta ve iyileşmektedir. Japonyanın ordusu ise gün gectikçe harb kabiliyetinden kaybetmektedir. Japonya bugün başka bir büytik dev- letle karşılaşamıyacak vazıyettedir.» Filistinde umumi | vaziyet iyileşiyor Tedhiş hareketleri gittikçe azalmaktadır Kudüs 10 (A.A.) — Tedhişçilerin fasliyeti gittikçe azalmakta oldu- ğundan Filistinde umumi vasiyet salâha yüz tutmuştur. Yalnız bugün Samarin yolunda bir tek hâdise cereyan etmiş ve bir A- rap polis, diğer bir Arap polis me- muru tarafından öldürülmüştür. Çete reisleri ile asilerin lideri Ab- dülkadir Hüseyni, ecnebi memleket- lerine gitmişlerdir. Katil boyacı yakalandı Ankara 10 — İki gün evvel İtfaiye meydanında bir kundura tamircisini öldüren boyacı Mehmed, kaçtığı Kay» seride yakalanarak buraya getirilmiş. tir, Katilin e ei —