July 17, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

July 17, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 AKŞAM — amm Burüher ırdur mektupları Demiryolu Burdura umran, refah getirdi Vali B. Abdülhalik Savaşın umran ve kalkınma hareketleri hakkında beyanatı Burdurda Yükümet ve İstasyon caddeleri Burdur (Akşam) — Demiryolunun girdiği her yerde olduğu gibi Bur- dura da ümran, refah getirmiş, şeh- rin çehresi şimdiden değişmiş, hal- kın yaşamasında bile bir değişiklik yapmıştır. Levlet demiryolları, Burdurda çok Şık ve şimendifercilik tekniğinin son tekâmüllerine uygun tesisatı ihtiva eden bir istasyon binası yaptırdığı gibi istasyondan şehre kadar birde bulvar inşa ettirmiştir. Bulvarın yâ ya kaldırımları asfalt, orta kısmı dâ pârke döşenmiştir. Bulvarın iki tara» findaki bağlara ayni neviden demir parmaklıklar yaptırılmış ve bu gü- zel cadde üzerinde şimdiden bir çok binalar yükselmeğe başlamıştır. Yal- mz bu binalar, ayni sistem plâna gö- re yapılmadıkları için caddenin man- zarağına tesir etmektedirler, Beledi- ye relsliğinin bu noktaya ehemmiyet vermesini istemek bir vazifedir. Burdurun imar hareketleri şehre münhasır değildir. Değerli vali B. Abdülhalik Savaş, vilâyetin umumi ümran ve kalkınma hareketleri hak- kında gazetemize şu beyanatta bu- YTunmuştur: — eVilâyetin 938 senesi bütçesi 277 bin lira idi Bu yl umumi meclis, 300 bin liralık bir bütçe kabul et- miştir. Tefenni ve Yeşilova kazalarında yeni hükümet konakları inşasına baş- lanmıştır. Bucak kazasında yapıl maktu olan Parti ve Halkevi binası bitirilmek üzeredir. Yeşilova Parti binasına da başlanmıştır. Burdur merkezi ile Tefenni kazası Parti ve Halkevi binaları ise iki yıl evvel biti: rilmişti. Burdur şehrinin medhalin- deki mezarlıklar kaldırılarak yerinde Burdur - İsparta şosesi üzerinde kar- şılıklı memleket hastanesi ve orta mektep binsları kurulmuştur. 45,000 Mogol - Sovyet tayyareleri Dün Harbin civarındaki bir | şehri bombardıman ettiler Hsingking 16 (A.A) — Dome: Mo- gol - Sovyet Cünihuriyetinin bazı tay- yareleri geceleyin Harbin'in 300 kilo- metre batı şimalindeki Fularki şehri- ni.bombardıman etmişlerdir. Dokuz Kişi ağır surette yaralanmıştır. Man- çuko Hariciye Nazırı dış Moğolistan hükümeti nezdinde şiddetli teşebbüs- te bulunmuştur. Kont Cianonuli İspanyadaki | gezintileri Toledo 16 (A.A) bu sabah Alkazar kslesini ziyaret et- miş, müteakiben Kaledralde yapılan “âyinde hazır bulunmuştur. İspanyol - İtalyan dostluğunu se- nâ ettikten sonra «Salibi, Lâtin denizinde İspanyol ve İtalyanların omuzları üstünde yükselteceğiz.» Demiştir. Kont Ciano, saat 16,30 da tayyare ği Ve dayi hareket etmiştir. b lll atik lm, Kont Ciano | liraya yaptınlan hâstanenin tefriş ve dahili tesisatı Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâletinden temin edece- gimiz yardımla ve 1939 bütçesinden ayrılan tahsisatla temin olunacaktır. Bunlardan başka şehir içinde bugü- nün ihtiyaçlarına cevap verecek bir ilk okul binası daha inşa edilmiştir.» Orta okul binası yanında vücude getirilen yepyeni fidanlık için her ta- raftan tohum ve ağaç temin ve te- darik olunarak günden güne inkişa- fına çalışılmaktadır. Bu yıl vilâyetimizin zirai vaziyeti çok iyidir. Ekim her cins ve sahada geçen seneden fazla olmuştur. Vilâ- yette hayvan hastalığı yoktur. Or- man kanununun neşrinden sonra Burdurda inkişaf eden kereste tica- reli görülmüştür, Yol faaliyeti 30 - 40 yıldır yapılmayan Burdur - Tefenni şosesi üzerinde faaliyet de- yam etmektedir. Yeşilova kazasına 20 kilometrelik bir yol yaptırılmış ve halkın istifadesine açılmıştır. Bur- dur - Antalya şosesinin Bucak - An- talya hududu arasındaki bozuk olan mühim kısmı yaptırılmaktadır. Bur dur - İsparta arasındaki yolun top- rak tesviyesi yaptırılmıştır. Bir çok yerlerde daha köprüler ve yollar yap- tırılmaktadır. Vilâyetin kültür işleri çok iyidir. Vilâyette okuma çağında 12,121 kız, 12,150 erkek olmak üzere 24,800 çocuk vardır. 938 yılına nazar ran okuyanların nisbeti yüzde 50 ârtmişlir, Vilâyetleki mektep sayısı 57, öğretmen sayısı 116 dır. 5 tane yatılı okulun 327 talebesi vardır. Bur- dur orta okulu 330 zelzelesinde yi- kılmıştı., şimdi yeni orta okul yaptı- rılmıştar. Burdur halkı, vali ve belediye ref- sinden çok memnundur, Filistine yahudi muhacereti İngiliz hükümetinin muvak- katen meni kararı protesto edildi Londra 16 (A.A.) — Büyük Britan- ya ve Irlanda siyonist federasyonunun bugün Londrada toplanan delegeleri, Filistine muhaceretin muvakkaten meni hakkında İngiliz hükümeti tara- fından verilen kararı protesto eden bir karar sureti kabul etmişlerdir. Yahudi ajansının reisi Weizeman çektiği bir telgrafta bu protestoya iş- tirak etmekte ve şöyle demektedir: «Bütün Yahudi mlileti İngiliz hü- kümetinin bu zalim kararma karşı koymak için birleşecektir ve mücade. lemizde muvaffak olacağız.» Almanlar Çek ordusunu tasfiye ediyorlar Prağ 16 (AA.) — Alman makam- ları, muhtelif Çek ordusu teşekkülle. rinin temmuz nihayetile 1939 kânu- Japon büyük elçi General Ironside'in Polonya seyahati General, Polonya genelkur- mayı ile görüşecek Londra 16 (A. A.) — Eski Cebeli- tarık valisi general İronside bugün yahud yarın Varşovaya gidecektir. Yanında bir subayla Polonyanın Lon- dra elçiliği ataşemiliteri bulunacak- tır. General, halen yeni ihdas edilen «Deniz aşırı müdafaa şefliği. vazife- sini yapmaktadır, Londradaki Leh mahfillerinden verilen malümata göre, İronside Var- şovada dört gün kalarık mareşal Smigiy Rydz ve Polonya genel kur- mayı ile görüşecektir. Mezkür mahfiller, bu seyyahatin ve alâkadar memleketler arasında a&te- dilen karşılıklı garantiler anlaşması- nın tabii bir neticesi olan bu götüş- melerin ehemmiyetini kayitten müs- tagni olduğunu bildiriyorlar. Moskovayı protesto etti Moskova 16 (A.A.) — Japonya bü- yük elçisi, Sahalin petrol kumpan- yası aleyhine mukavelesini bozdu- ğundan dolayı hükmedilen 374,000 ruble cezayı teyid eden kararı harici. ye komiseri nezdinde şiddetle protes- to etmiştir. Keza sefir, bu para 19 temmuza | kadar tediye edilmediği takdirde kumpanya emvâlinin müsadere edi- leceği hakkındaki tebliğe de şiddetle itiraz eylemiş ve Japonyanın tebea- sının hukukunu müdalaa için daha azimli bir hattı hareket ittihazına mecbur kalacağını bildirmiştir. Atlantiği sadalla geçti Londra 16 (A.A) Sunday -Dis- pateh gazetesi yazıyor: 55 yaşında Edward Clark, dokuz metrelik bir san- dalla Atlas denizini geçmiştir. Clark bu mesafeyi bir ay üç günde kalet- miştir. Bir vapurda yangın çıktı Londraa 16 (A.A.) — Colomba'da bulunan Narkuda vâpurunun mensup olduğu kumpanyaya gelen telgrafa göre, vapurda yangın çıkmış ve tay- fadan üç kişi yanmıştır. 23 yaralı vardır, Vapur 150 yolcu #e Londradan Avustralyaya gitmekte idi. Yolculara bir şey olmamıştır. Nöbetçi eczaneler Beyoğlu ciheti: Tünelbaşında Maf- koviç, da İtimad, Estiklâl caddesinde Kemal - Rebul, Pangaltıda Halâşkürgari caddesinde Halk, Kara- Hüseyin Hüsnü, Sarıyer: Nuri, bul tarafı: Fatih: Vezmeciler- de Üniversite, Karagümrük: All Ke- mal, Eminönü: Bahçekapıda Agop Minasyan, Bakirköy: Merkez, Aksa- saray: Cerrahpaşada Şeref, Pener: Hayim Berk, Kumkapı: Asadoryan, Küçükpazar: Necati, Samatya: Yedi- kulede Teofilos, Alemdar: Ali Riza, Şehremini: Topkapıda Nâzım. Kadıköy: Moda önddesinde Alâad- din, Pazaryolunda Rıfat Muhtar, Üz- küdar: Selimiye, Heybelada: Halk, Büyükada: Şinasi Rıza. Ortaköy, Arnavutköy, Bebek, Bey- koz, Paşabahçe, Anadoluhisarı, Ta- rabya, Yeniköy, #mirgin ve Rumeli. hisarındaki eczaneler her ge08 açıklar. Taşra gazete bayilerinin nazarı dikkatine Bazı taşra bayilerinden aldığı. miz mektuplardan «AKŞAMşı mutlake şu veya bu mutavassıt- lardan tedarik etmek hususunda kendilerini mecbur addettikleri anlaşılmaktadır. Bu zehab hakikate uygun de. ğildir. Binaenaleyh taşra bayile. rinden arzu edenler her zaman «AKŞAM, idarehanesins müra- caatla doğrudan doğruya muâ&- meleye girişebilirler. Bu hususta «AKŞAM» idaresine mektup ya- sarak bayi şartlarını öğrenebi- lirler. Apartıman sahipleri Boş dalrelerinize hemen iyi kiracı bulmak <Akşam» KÜÇÜK İLANLARIMA fade ediniz. sağlam İRMLŞİŞLMİMSK iman ön adil ai İzmir Parti müfettiş 17 m emmuz 109. vazifesine başladı e — B. Galib Bahtiyar Göker mesai odasında İzmir (Akşam) Cümhuriyet Halk Partisi İzmir müfettişliğine ta- yin edilen İstanbul mebusu B. Galib Bahtiyar Göker, vazifesine başlamış- tır. B. Galib Bahtiyar Göker, gazete- cilere mesaisi hakkında şu beyanat- ta bulunmuştur. — Vazifemin ağırlığını müdrikim. Partimizin, memleketin tealisi uğ- runda büyük vazifeleri ve târihi rol- leri vârdır. Müfettişlikler, Partimizin | bütün faaliyetini (Halkevleri ve en küçük Parti teşekküllerine varıncıya kadar mazbut ve #henkli bir surette | tanzim etmeğe çalışacaklardır. Şunu bilhassa tebarüz ettirmek isterim ki * ingiliz ordusunun meveu- du gelecek sene | milyon olacak (Baştarafı 1 inci sahifede) giymiştir. Mütebaki efradda yarın kışlalarına müracaat edecektir. As- kere giden gençler çok neşeli idiler. Hepsi şarkılar söylüyordu. Gençleri ShorneWit kışlasında vali- de kraliçe Mari karşılamış, onların yerleşmesile alâkâdar olmuştur. Guilford kışlasında Harbiye Nazırı | B. Hore Belisha efradı cedideyi karşı- lamış, bunlara hitaben bir nutuk söylemiştir. Etrad kışla haricinde hükümet ta- rafından verilen sivil elbise giyecek- | lerdir. Bunlar lâciverd ceket, kurşu- ni fanilâ pantalon, hâki gömlek ve kravattır. Zengin ve fakir olanlar arasında ayrılık olmaması için bu tarzda bir elbise kabul edilmiştir. Bir taraftan yeni kura efradı as- kere giderken diğer taraftan gönül- lü kaydi için şimdiye kadar görülme- miş bir tehacüm vardır. İngiliz or- dusunun mevcudu gelecek sene bir milyonu bulacaktır. Tayyarelerin uçuşları Londra 16 — 12 tayyare filosunun Fransa üzerinde yaptıkları uçuş çok iyi neticeler vermiştir. Bunun üzerine daha uzun uçuşlar yapılması karar- laştırılmıştır. Tayyare filoları bu defa Cezair ve Tunusa kadar uzanacaklar- dır, Diğer taraftan Fransız tayyareleri de salı veya çarşamba günü İngiltere üzerinde uçuşlar yapacaklır. Dün bir Fransız askeri heyeti geldi (Baştarafı 1 inci sahifede) ve “ polis karşılamış ve selâm resmi ifa edilmiştir. Heyet, doğruca misafir edildiği Perapalas oteline gitmişlerdir. Heyet reisi orgeneral oHuntiziger, öğleden sonra İstanbul kumandanı ile mer kez kumandanını ziyaret etmiştir, Heyet reisi, kendisile görüşen gaze- tecilere: «— Türkiyeye bu üçüncü gelişim- dir. Dünyanın en kuvvetli ve mü- kemmel âskerlerinden olan kahraman Türk ordusunun erkânile tekrar gö- rüşeceğimden çok memnun ve müte- haasisim, Derhal bu akşam Ankaraya hareket ediyoruz. Orada ne kadar kalacağımızı bilemem!..» demiştir. Fransız askeri heyeti, dün akşam saat 19 da Ankaraya hareket eden trene bağlanan hususi bir vâyonla şehrimizden ayrılmışlardır. | j Kate alarak bu meseleyi milletin bünyesinden doğan Parti hükümet otoritesine büyük bir değer vermektedir ve Parti, hükümetin bü- tün faaliyetinde onun mütemmimi. dir, Bu esas nokta dahilinde Parti teşkilâlımızın, Halkevlerinin ve bü- tün vatandaşların yardımlarına gü- veniyorum.» Parti vilâyet idare heyeti riyaseti zmir 15 (A.A) Cümhuriyet Halk Partisi vilâyet idare heyeti dün Parti muntaka müfettişi Galip Bahti- yarin iştirakile bir toplantı yapmış ve reisliğe ittifakla Esnaf ve Ahali bankası müdürü Atıf İnam 5: iştir. Dolmabahçe gazhanesi (Baş tarafı 1 inci sahifede) yetile mütenasip görülmemektedir. Evvelâ, gazhane, neşrettiği dumanla, yakınlarına kadar gelen aparlıman- larda oturanları iz'aç etmekte, bü- tün bir semtin havasını bozmakta- dır. Saniyen Vali konağından deni- ze kadar uzanan yesil sahanın önü- nü kapamaktadır, Diğer taraftan ya- pılacak yeni stadyomun tamam ya- nı başında gazhane bulunması bir çok noktalardan mahzurlu görül mektedir. Şehircilik omütehassısı B, Prost, şehrin güzelliğini bozan gazhanenin buradan kaldırılması mütalâasında bulunmuştu. Henüz kati bir karar verilmemekle beraber (o zazhanenin Halice nakledilmesi (o muhtemeldir. Silâhtarağada elektrik fabrikası yahut Sütlüce civarında bir yer bü- lanması mühtemeldir. Ancak yapılan hesaplara göre gaz- hanenin Dolmabahçeden Halicin mü- nasip bir yerine nakli için bir milyon İlraya ibtiyaç vardır. Bu mali feda- kârlığı kim yapacaktır? Eski şehremini operatör general Cemil Topuzlu, geçende bir muhar- ririmizle yaptığı mülâkatta kendi şehreminliği zamanında o gâzhane şimdiki şirkete satılırken, burasının şehir haricinde münasip bir yere pa- rasız olarak nakledileceğine dair satış mukavelesine bir madde koydurdu. gunu söylemiştir, Halbuki bilâhare mükavelede yapılan tadilât ile Bele- diye menfaatine çok uygun olan bu kayıt kaldırılmış ve ne hikmetse- şirket bu mecburiyetten kurtarılmış- tır. Bu takdirde şirkete nakil masrafı yükletmek için Belediyenin elinde İ bir müeyyide yoktur. Ancak, Belediye gazetemizde çıkan prolesbr Cemil Topuzlunun sözlerini nazarı dik- tedkik etmeğe karar vermiştir. Ne gibi te- sirlerle veya mecburiyetlerle Belediye lehinde olan bu kaydın kaldırıldığı araştırılacaktır. Bu mesele tetkik edildikten sonra Belediye bu husus- taki kati hattı hareketini tesbiş ede- cektir. Herhalde Belediye gazhaneyi uzun müddet burada birakmak fikrinde değildir. Mısır Kredi Fonsiye tahvil. leri keşidesi Kahire 16 (A.A.) — Yürde üç faiz. li ve ikramiyeli Mısır Kredi Fonsiye tahvillerinin 15 temmuz 939 tarihli keşiğerinde: 1903 senesi tahvillerinden 440,885 numara 50,000 1911 senesi tahvillerinden 176,773 numara 100,000 frank kazanmışlar- dır, <