17 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İngiliz- Japon müzakeresi Mareşal Goering'e bir çıkmaza mı giriyor? Japonya bütün Uzak Şark meselesinin müzakere edilmesini istiyor Tokyo 16 — 'Tiyençin hâdisesi Üze- rine Japon Hariciye Nazırile İngiliz sefiri arasındaki İlk mülâkat dün | vukua gelmiştir, Japon Hariciye Na- garı bütün Uzak Şark vaziyetinin tet- | Kikini istemiş, sefir cevaben aldığı talimatın yalnız Tiyençin meselesi- me dair olduğunu söylemiştir. Sefir 'Tiyençin meselesinin halli iki bükü- met arasındaki münasebatın iyileş- mesine yardım edeceğini de ilâve et- miştir. Mülâkatı müteakip neşredilen teb- Mğde deniliyor ki: «İngiliz sefirile Ha» riciye Nazırı Tiyehçin meselesi hak- kındâ umumi bazi görüşmeler yap-“ mışlardır, Görüşmelere pazartesi gü: nü devam edilecektir.» Mülâkati müteakip Japon Harici- ye Nazırı Nezaret erkânımı davetle Gazeteler mülâkatın neticesi hak- | kında pek nikbin değildir, İngiltere- nin esas meseleyi bir tarafa bırakıp teferruatla uğraştığını iddia ediyor- lar. Şanghay 16 — Japon donanması Çinin cenubu şarkisinde Kuangtung Hingbar ve Fankei vilâyetleri lman- larının Japon kuvvetleri tarafından işgal edileceğini bildirmiş, buralar- daki ecnebi vapurlarile ecnebilerin derhal hareket etmesini İslemiştir. Tien - Tsin'de bir hadise Tien-Tsin 16 — Bir İngiliz askerini meçhul kimseler yaralamıştır. Nefer | hastanede ölmüştür. Japonlar tahki- kata başlamışlardır. Hâdisenin Çinli komünistlerin eseri olduğunu > iddin ediyorlar. Çingtav İngiliz konsolosha- nesine bombalar atıldı Londra 17 — Çingtavdan bildirildiğine göre ora İngiliz konsoloshanesine bom- suikasd Meçhul bir adam ateş etti, mareşal bir kapı içine | sığınarak kurtuldu | Paris 16 — Oeuvre gazetesinin İn- | güiz membalarından haber aldığına göre mareşal Goering çarşamba gü- nü bir sulkasdden güç kurtulmuş- tur. Mareşal otomobilinden inerek Hava Nezareline girerken meçhul! bir adam ateş etmiştir. Mareşal bir kapı içine sığınarak kurtulmuştur. Danziy ordusunda 17 bin Alman var Alman - Leh iktisadi münasebetlerinde bir düzelme kaydedildi Varşova 16 (A, A.) — Havas: Dan. zigdcki selâhiyetli Leh mahfl'eri, Al manyadan gelerek halen Denzig or. dusuna hizmet eden Almanların mik- tarmı 15 ilâ 17 bin tahmin etmekte. dirler. Doğu Prusyası hücum kıtala- rına mensub 400 kişi serbes şehrin hücum kıtalarını takviye için Danzige gelmiştir. Keza Danzig sokaklarında motosiklet üzerinde üniformalı Rayş- ver askerleri de görülmektedir. Varşova 16 (A. A.) Leh matbuati Polonya - Almanya iktisadi münase- betlerinde bir düzelme kaydediyorlar. Almanyadaki donmuş Ieh krsdileri mahsus surette azalmıştır, Bunun s€- bebi Almanyaya yapılan Leh ihraca- tanın zaiflamamasıdır. Bu miktarları seviyelerine İrca için ağustosta ekonomik görüşmeler ya- pilacağı zannedilmektedir. Alman - Leh ticaret anlaşmasile derpiş edilmiş olan bu görüşmelerin hedefi üç ayda bir iki memleket ara- sındaki mübadele plâçnunu tesbit balar atılmıştır. Nüfusça saylat yoktur. Japon bahriye askerleri konsoloshaneyi muhafaza ediyor. İngilterenin Kornval kruvazörü Çingtava varmıştır. İngiliz ataşamiliterinin muhakemesine başlandı Tokyo 17 — 26 mayıstanberi Japonların elinde mevkuf bulunan Çindeki Ingiliz ataşemiliterin albay Spearın, Japon hüsusl mahkemesi Ohuzurunda (o muhakemesine başlanmıştır. Japon ordusu mümessili, İn- giz albayının diplomatik bir memer miatile değil, âdi bir şahıs gibi muhakeme edileceğini beyan etmiştir. Japon donanmasının geçid resmi 'Tekyo 16 — Japon donanması, İn- paratorun önünde büyük bir geçid resmi yapacaktır. Japon gazeteleri nikbin Tokio 16 (A.A.) — Dünkü gazete. ler İngiliz - Japon görüşmelerinde daha ilk dakikadan müşkilât çıktı- ğını bildirdikleri halde bu sabahki Japon gâzeteleriğ daha nikbin görün- mektedirler. Bağı gazeteler İngiliz hatlı hareke. tinde bir değişme mevcudiyetini bil diriyor ve müsait bir netice ümidini bu intibaa istinad ettiriyorlar. Bu hususta Domci ajansının ver- diği bir kaç gazete tefsiri aşağıdadır: Usahi gazetesi yazıyor: Craigie, İngilterenin Tiençin işinin esasını teşkil eden umumi meseleleri müzakereye âmade olduğunu Arita'ya bildirmiştir. Gazete, bu suretle İngiliz hattı ha- reketinde bir değişiklik görüyor ve İngilterenin Japon milletinin azimli kararını hesaba kattığını yazıyor. Asahi gazetesi diyor ki: «Görüşmelerin neticesi ne olursa olsun, Japonya İngiltereyi Çan-Kay- Şek siyasetinden vâzgeçirtmek husu- sundaki azmini gösterecektir.» Prens Paul Londraya gitti Sırp, Hırvat uzlaşması ve yeni hükümet listesi döndükten sonra neşredilecek Belgrad 16 — Kral naibi prens Paul, refikası prenses Olga ile bir. Mkte dün akşam Londraya hareket iştir. Seyahat hususi maliyette- dir. Prens ve prenses, İngilterede tahsilde bulunan çocuklarını görme- ğe gidiyorlar. Fakat bu münasebetle mühim siyasi görüşmeler olacağı şüphesizdir. Prense Yugoslavya Hariciye Neza- reti erkânından biri refakat etmek- tedir, Belgrad 16 (A.A.) — Geçen hafta- Jar zarfında yapılan gizli müzakere- ler üzerine takarrur eden Sırp - Hır- vat kompromisinin ve yeni hükümet Tistesinin prens Paul İngiltereden dön- dükten sonra neşredileceği o bildirii- mektedir. Bu komprominin 27 nisan tarihli anlaşmadan farkı, Hırfat vilâyeti hu- dudunun tesbiti için artık plebisite müraraat edilmemesine karar verik miş olmasıdır. Diğer taraftan yeni hükümet de Maçek'in köylü Hırvat partisi mü- messillerini ihtiva edetektir. Alman Hariciye Nazırının Sofyayı ziyareti hakkında malümat yok Sofya 16 — Alman Hariciye Nazırı Ribbentropun ağustosta Sofyayı ziya- ret edeceği hakkında burada malü- mat yoktur. Siyasi mahfiller, Yugos- lavya Hariciye Nazırı Markoviç'in Sof. yayı ziyaretini daha muhtemel adde- diyor. İzmir - İstanbul hava seferleri İzmir 16 (A.A) — İzmir - İstan. bul arasında doğru haya seferlerine yüne kadar b naci Maarif şürası | Bugün Ankarada toplanarak! müzakereye başlıyor Ankara 16 (A.A.) — Maarif şürası 17 temmuz 1939 pazartesi günü saat on buçukta İsmetpaşa kız enstitüsü konferans salonunda açalışmalarına başlıyacaktır. İlk umumi toplantıyı Maarif Vekili Hasan - Âli Yücel bir nutukla açacak ve şüra Vekillikçe tesbit edilen ihti- sas komisyonlarına ayrılacaktır. Şü- ranın ayrılacağı On iki komisyon şunlardır: Plân komisyonu, ilk öğretim komis- yonu, orta öğretim talimatnsmeler komisyonu, orta öğretim programlar komisyonu, teknik öğretim ticaret okulları komisyonu, teknik öğretim sanat okulları komisyonu, teknik öğ- retim kız enstitüleri komisyonu, yük- sek öğretim esas ve talebe kobul tali- matnameleri komisyonu, yüksek öğ- retim tedrisat ve imtihan talimatna- meleri komisyonu, neşriyat komisyo- nu, beden terbiyesi komisyonu, dilek» ler komisyinu Şüraya memleketin muhtelif yerle. rinden ve müesseselerinden yüz yirmi madrifçi iştirak etmektedir. Çalışmalara tahsis edilen İsmetpa- şa kız enstitüsünde gerek şüranın, ge- rek komisyonların çalışması için ica- beden tertibat alınmıştır. Komisyon- lar öğleden evvel 9-12 ve öğleden sonraları 14,30 - 18 Saatleri arasın- da çalışacaklardır, Komisyonların teğ- kikleri tamamlandıkça hazırlanan râ- porlar umumi toplatılarda müazkere edilerek karara bağlanacaktır. $üra çalışmalarının sekiz on gün süreceği tahmin olunmaktadır. Son dakika Moskova müzakereleri B, Molotof bugün İngiliz ve Fransız sefirlerile görüşecek Paris 17 — Moskovadan bildiriliyor: Sovyet Başvekili ve Hariciye Nazırı B. Molotof bugün saat 18 de Moskovada- ki İngiliz ve Pransız sefirleriile B. trangı kabul edecektir. Bu mülâkat esnasında üç memleket arasında bir pakt akdı müzakerelerine devam edi. lecektir. General İronside bugün Varşovada Paris 17 — İngiliz deniz aşırı kuv- vetleri kumandanı general İrenside, Leh erkânı harbiyesile müzakerede bu- Tunmak üzere bugün tayyare ile Var. şovaya variyor. İlk defa vuku bulan bu askeri temasa büyük bir ehemmi. yet verilmekte ve iki memleket arasın- daki sıkı teşriki mesaiye dell! addedil. mektedir. İngiltere Lehistanın milli müdafaa ihtiyaçları için 12 milyon İn. giliz liralık bir kredi açmiştır. Ayrıca Lehistan İngijterede 600 milyon frank- hk bir istikraz aktedecektir, Bir Ingiliz Nazırının yeni askerlere hitabesi Londra 17 — İngiliz müdafaa işle. rini tanzim nazırı Lord Şatfild bugün İngiliz lejyonuna hitaben söylediği bir nutukta demiştir Ki: — Askerlik davetine icabet eden ef- rad, 1914 senesindeki selefleri gibi ay- ni şevk ve heyecan hamlesile müte- hassis bulunuyorlar ve vazifelerini ay- ni fedakârlıkla ve feragatle yapacak. lard)r. Temenni edelim ki, Almanya, 25 sene evvelki hatayı tekrar etme — Misir askerlik Bütün Üniversite talebesi altı hafta talim yapacak Kahire 16 (A.A.) — Milli Müdafaa Nazırı, bütün Mısır üniversite tale- belerinin yaz tatillerinde alti hafta müddetle askeri talim yapmalarını üömreimiyir. 17 Terimuz 1939 Bütün Amerika gazeteleri B. Rooseveli'in mesajını tasvip ediyor Maamafih bitaraflık kanununun kongrenin bu devresinde değiştirilmesi muhtemel değil Nevyork 18 — B. Rooseveltin me- sajı ve Hariciye Nazırı B. Hull'ün beyanatı Amerikada büyük alâka uyandırmıştır, Reisicümhur, mesajı ile dünyanın bugünkü vaziyeti yü- züünden Amerikaya düşen mesuliyet- leri kongreye yüklemektedir. Bütün Amerika gazeteleri B. Roo- seveltin. mesajını tasvip etmektedir. Maamafih kongre mahafili bu dev- rede bitaraflık kanununun değişti. rilmesine imkân olmadığı kanaatin- dedir. Kongre yakında tatil-yapacak Belçikada nazi propagandası Hükümet tahkikat yapmağa başladı Paris 16 — Fransada nazi propa- gandası hakkında tahkikat yapılır. ken Belçikada da tahkikata başlan- muştır. Bazı nazilerin ve nazi hesâbı- na çalışanların Belçika edebiyatına mensup kimseler, artistler, gençler arasında toplantılar tertip ettikleri ve nazi fasliyeti için çalıştıkları an- laşılmıştır. Bundan başka Belçikâ- nm muhtelif noktalarına risaleler gönderildiği de tahakkuk etmiştir. Körlerden istifade İtalyada körler, ses ile tay- yarelerin mevkiini tayin eden âletlerde kullanılacaklar Roma 16 Askeri o maka matın ittihaz etmiş olduklari mukar- rerata nazaran körler tayyarelere karşı müdafaa işlerinde istihdam edi- leceklerdir. Filhakika işitme kuvvet- leri fevkalâde olan körlerin ses. ile mevki tayin etme işinde kullanılacak fletlerin istimallerinde istihdam edi- lebilecekleri anlaşılmıştır. Nişantaşında feci bir kamyon kazası On dört yaşlarında bir çocuk tekerlekler altında can verdi Dün akşam üzeri Nişantaşında fe- ci bir kamyon kazası olmuş ve 14 yaş- larında bir çocuk tekerlekler öltında san vermiştir. Şoför Hasanın idaresinde ve Bo- monti fabrikasına sid kamyon Nİi- Şantaşı caddesinden süratle İlerlerken üstü başı pejmürde bir halde bulu. nan bir çocuk yolun bir tarafından diğer tarafına geçmek istemiş, bu si- rada kamyon da çocuğu altına almış- tır. Şoför neden sonra kamyonu dur- durmuşsa da ancak çocuğun cesedi- le karşılaşabilmiştir. Çocuğun cesedi, o civarda teşhir edilmişse de bir tanıyan çıkmamıştır. İktisad Vekilinin Zonguldak- taki tedkikleri Zonguldak 16 (A.A) İktisad Vekili Hüsnü Çakır, dün Zonguldak imanını, Kilimli maden mıntakasını tedkik etmiş ve Ereğli kömürleri işlet mesi merkezinde yapılan toplantıda mütehassıslar, maden müesseseleri direktörlerile görüşerek havza hak- kında kendilerinden malümat almış- tır. Bugün de Kozlu mıntakasını ted- kik etmekte bulunan İktisad Vekili- miz, bu akşam Karabüke hareket ede- cektir. Afyonda bir katil asıldı Afyon 16 (A.A.) Behiye isminde bir kızın bikrini izale ettikten sonra suçunu örtmek için kızı zehirliyerek öldüren İshaklı nahiyesinden Remzi Uzun hakkındaki idam hükmü bugün infaz edilmiştir. ve 15 ağustosta tekrar topla tır, B. Rossevelt pazartesi günü mokrat ricalile görüşecektir. | arasında Fransa ve İngiltereye $ verilmesi taraftarları büyük bir ek- seriyet teşkil etmektedir. Arayı umumiye enstitüsü taralm- "dan yapılan reye müracaatlar bunü göstermiştir. Bir defa silâh patlarsa Amerikalılar ittifakla buna taraftar olacaklardır. Çinde tayyare muharebeleri Çin tayyareleri üç Japon tayyar i düşürdüler Chungking 16 (A.A) — Çin tay- yarelerinden mürekkep bir filo, ew velki gün Kanton ve Kongmoondaki düşman mevzilerini bombardıman etmişlerdir, Japonların üç avcı tay» yaresi havalanmış, bunun Üzerine... Kanton şehrinin üstünde bir bava | muharebesi başlamıştır. Bu muhare- benin sonunda üç Japon tayyaresinin üçü de düşürülmüştür. Finlândiyada Bu ayın sonunda büyük ma- nevralar yapıl cak Helsinki 16 (A.A.) — Finlandiya Ordusunun bu ayın sonunda yapa: cağı manevralar, Finladiyada şimdi. ye kadar yapılmış olan as nevralar en mühir inde caktır... Çünkü bu manevralârâ nız ordunun hemen hemen bütün mevcudu iştirak etmekle kalmaya- cak, sivil muhafız ktaatile bütün ihtiyat zabitleri ve zabit vekilleri de iştirak edecektir. B. Hitler ve sanat B. Hitler Nazi totaliter devletinin sanat prensiplerini tesbit etti Münih 16 (A.A.) — B. Mitler, .Al- man sanat günü. münasebetile bura- da söylediği uzun nutukta Nazi totaji- ter devletinin sanat prensiplerini tes- bit eylemiştir. TFührer sanatın heyeti umumiyesin- den bahsederek bu sahada esaslı bir surette müdafaa etmenin bir va zife olduğu prensibini koymuştur. B. Hitler 1870 imparatorluk reji- mini estetik bakıradan siyasi itilâsı ile mütenasib olmamakia muaheze ederek diyor ki: «Sanat veremli esterlerin nasibi olmaktan çıkmıştır» Führer, açılan «Alman sanatı» ser- gisinin seviyesini memnuniyetle kay- dederek artistlerin istikbalde üçüncü Rayh'ın siyasi başarılarından daha ziyade mülhem olacakları ümidini göstermiş ve nihayet Münihte ikinci bir «Alman sanat evi» nin inşa edi- leceğini haber vermiştir. Çankırı güreşçileri galib Çankırı 16 (A. A.) — Tenezzüh tre- nile buraya gelen Ankara güreş ta- kımı ile Çankırı spor takımı arasından ki maçı hâkim biroyunla ve sbra karşı bir sayı ile Çankırıspor kazan. mıştır, Küçüksu plâjında bir boğulma Amavutköyde Firm sokağında oturan ve Beyoğlunda bir terzi yanında çalışan yirmi bir yaşlarında Mazlum isminde bir genç dün akşam geç vakit Küçüksu plâjı- na rmiş, bu sırada kendisinde daima mevcud olan Kalb krizi tekrarladığından denizden çıkmağı muktedir olamamış ve boğulmuştur. Mazlumun cesedi mas denizden. çıkarılmış , ve ailesine teslim edilmiştir.