17 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

17 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA Herkes kendi hesabını! Karısını alıp bir çalgılı lokantaya, bir plâj gazinosuna, bir baloya git- mek âdeti bizde yeni taammüm etti: Kadınların umumi hayata atıldıkla. rı ne kadarcık zamandır? Keza, dans yerleri plâj gibi kurullar yeni... Es kiden kafe şantanlar vardı amma, oralara yalnız hovardalar ceplerine para doldurabildikleri zaman devam ederlerdi. Şimdi ise, içtimai hayatı. miz ortasında, kalabalık bir eğlence yerine gitmek âdeta ihtiyaç. Çünkü o büyük evlerde hısım akraba, cavıl cuvul hep beraber oturmak usulü kalmadı. Küçük apartımanlarda in- san sağa dönemiyor, sola dönemiyor; tabiatile; — Haydi bir yere çıkalım! - ğe mecbur oluyor. İşte höylelikle eğlence yerlerinin «İçtimai bir mevzu» oluşu ile karşı- laşıyoruz, Belediyenin bü son zaman- larda oFiatleri ucuzlatahm!. diye gayret edişi yerinde bir endişedir. Bir taraftan böyle şehir mikyasın- da uğraşıla dursun; âlâ... Fakat bir de âdetler bakımından ıslahat lâzim. ai — Haydi biraz çıkalım. — Paramız olmadığını unullun galiba... Ayın sonundayız! — Bende beş lira var... Bir viski içeceğim. Sen de ne istersen ısmarlar- sın... yeter, artar bile... Meselâ Almanyada cari usuller bizde de olsa, İstanbullu bir karı ko- ca arasında böyle bir muhavere cere- yan edebilirdi. İnsan, evdeki hesabı, santimi santimine çarşıya uydurabi- lirdi. İzzet, itibar ve haysiyetinden zerresini kaybetmeksizin eve döner- di. Hattâ cebinde beş liranın üstü kalmış olarak, Bizim (şimdiki cari | usullerimize gör? katiyen bu böyle değildir. Vis- ki istediği kadar ucuzlasın, dondur- ma yarım liradan Devlet zorile yir- mi beş kuruşa İndirilsin, âzami şah- si masrafınızın dört beş mislini cüz- danınızda bulundurmadan ve hep- sini sarfederek ayın sonuna kadar birçok açıklara katlanmağı göze al- madan kımıldanamazsınız. Harita üzerinde istediği kadar ko- caman bir yuvarlak teşkil etsin; İs- tanbul hakikatte kasabadır. Hemşe- rilerimizden biri Ada, Moda, Taksim, Maksim nereye giderse gitsin: — Ovo,.. Maşallah... Safageldiniz... Bir ahbaba, beş ahbaba raslar. — Buyrun. Bu, beylik, bolluk, hesapsız mas raflar ve hududsuz imkânlar zama- nından kalma bir davettir. Söyleyen samimiyetle ve asırlık ananelerin sevkile söyler. Gönül ister ki, uzun uzun sofra açtırsın, yedirsin, içirsin. Fakat bugünkü hayatın şersitine göre bu, mümkün müdür? Olmadı. ğını bilirsiniz ve bir mazeret beyan ederek dostunuzun sofrasına çullan- mazsınız. Kendiniz bir tarafta otu rursunuz. Bu sefer tamamile aksi başınıza gelebilir ve masanızın ya. nıma bir, hattâ iki masa ilâve edil mesi ihtimali vardır, Yiğitliğe © yediremezsiniz. Dayan cüzdana. Küçük düşecek değilsiniz ya. Neymiş?... 22 lira 16 kuruş... Böyle kalabalık bir mecliste, kadın. Jar huzurunda garsonla mümükaşa edilmez... Bayıl öbürgün vadesi biten elekirik faturasının bedelini... Sonra bir yerden tedarik eder, yerine koyar. sın, Umumi vaziyet budur, Peki, ne olsun? Herkes masasında — Hayat pahalılığı hakkında bü- yük bir anket yaptım bay Amca, üç Hayat pahalılığı Belediye et ve ekmek hakkında rapor hazırlıyor Dahiliye Vekili B, Faik Öztrak ge- çenlerde şehrimizde bulunduğu sıra- da Belediye reis muavinlerinden B. Rifat Yenal ile İklisad müdürü B. Saf- feti nezdine çağırmış ve şehrin ek- mek ve et işleri etrafında bazı talimat vermişti. Dahiliye Vekili, bilhassa buğ- day fiatile ekmek fiati arasında meş- ru haddi aşmıyacak bir fark bulun- masını istemişti, Belediye, Vekilin verdiği talimat da- iresinde ekmek ve et işleri etrafında şimdiye kadar alınmış ve alınmasınâ lüzum görülmüş tedbirlerden bahis bir rapor hazırlamağa başlamıştır. Bu rapor, yakında Dahiliye Vekâletine gönderilecektir. Bir tarmvay bir çocuğa çar- parak yaraladı Küuruçeşmede oturan on üç yaşla rında Zehra, dün caddedeki bir bak- kaldan çıkarak evine gitmekte iken vatman Mustafanın idaresindeki 235 numaralı tramvay arabasının sad- mesine uğramış ve muhlelif yerlerin- den yaralanmıştır. 7 Zehra, pilis tarafından tedavi al tına - aldırılmış, vatman yakalan muştar, Taksim bahçesi Arkasındaki bostan da bah- çeye ilâv edildi Evvelki gün açılma merasimi yapı- ları Taksim bahçesinin arkasında Dol. mabahçe Gazhansine doğru uzanan bostan - Belediye tarafından istimlâk edilmiştir, Bahçe, Taksim bahçesinin bir mütemmimi olmakla beraber sed- lerden mürekkep olarak aşağıya kadar uzanacak, burada lünapark ve çocuk- lara mahsus kısım bulunacaktır, Bah- çenin bu sedli kısmına inmek için Tak- &im bahçesinden merdiven yapıla. caktır, Seyrüsefer memurları yazın miğfer giymiyecekler Poliste bazı hizmetlerde kullanılan miğferlerin yazın, başa pek fazla &- caklık geçirdiği görüldüğünden 88y- rü sefer noktalarında beklemeğe mec- bur olan zabıta memurlarının bâa- dema bu miğferleri giymemeleri ka- rarlaştarılmıştır. EEE EEE yalnız başına mi otursun? Böyle de, eğlence yerlerinde kaynaşma olamı- yor. Onun için, kiminle birlikte otu- rulursa oturulsun, «herkes kendinin- kini» usulü, memileketimizde, Alman. yadaki gibi, teessüs etmelidir, Bizzat müesseseler, herkesin hesa- bını behemehal ayrı ayrı yazmak ve vermek usulünü kabul etmelidir. Bel. ki bizzat Belediye bile, pusula yaz. manın böyle olmasını kabul ettirme. lidir. Eğlence yerlerinin çok İş yap- maları ve daha canlı olmaları bu sa” yede mümkündür, Ancak o zaman, cebine konsomasyon parasını koyan; «Haydi, gidelim!» diyebilecektir. (VA - Nü) Bay Amcaya göre!... Karilerimizin mektupları Otomobillerin kırık camları Dün Feriköyden eve gelmek için bir taksiye bindik. Gecenin aya- nda otomobilin silratinden ür- pererek camı kapamak istedim. Meğerse cam yokmuş. Şoföre «Şunu yaptırsanız, olmaz Mm?» dedim. «Aman efendim, üşünecek hava mı? Ben gömlekle terliyo. rum!» diye cevap verdi, O üşüme. Vvebilir, fakat benim bu sabah bo- ğazım ağrıyor ve öksürüyorum. Belediye otomobülerin. motör ve numaralarını tedkik ediyor, yine de elsin, Bununla beraber cam, açılmıyan. pencereler gibi arızala- rin da nazarı dikkate alınması ahalinin sıhhati için lâzınıdır. S.F.M. Pazarlıksız satış Kanuna yeni bir şekil vermek için tedkikler yapıldığı haber veriliyor Pazarlıksız satış kanununa yeni bir şekil vermek için hükümet tara- fından tetkikler yapıldığı haber ve- rilmektedir. Filhakika bu kanun ar- zu edilen neticeyi vermemiştir. Kanun tanzim edilirken tüccarın maktu fiyat dolayısile birbirile reka- bet yaparak fiyatları indirecekleri düşünülmüştü. Halbuki tatbikatta bunun aksi çıkmıştır. Birçok ticaret. haneler fiyatları indirmek şöyle dur- sun zam yapmışlardır. Kanunun halk lehine netice ver- mesi için hükümelin ve Belediye- nin her maddenin satış fiyatını kon- trol etmesi ve fazla fiyatla satışın önüne geçmesi lâzımdır, Buna imkân yoksa kanunun bugünkü şeklile kal. ması hiçbir fayda temin edemez. Bir kamyon bir çocuğa çarparak yaraladı Aksatayda oturan Zarif isminde biri, Küçükpazarda Keresteciler cad- desinden geçmekte İken şoför Abdul- lahin idaresindeki kamyonun sad- mesine uğrıyarak muhtelif yerlerin- den yaralanmıştır. Polis, yaralıyı tedavi altına almış, şoför hakkında takibata girişilmiştir. Caddelerdeki kalabalığı azaltacak tedbir aranıyor Belediye Reis muavinlerinden B, Rifat Yenalın reisliği altında yeni bir komisyon teşkil edilmiştir. İnşa edi. len asfalt caddeler, öküz, at atabası gibi nakliye vasıtalarile tahrip edil. diğinden, komisyon bu caddelerden bu gibi vesaltin geçmesini menedecek, bunların geçecekleri yolları kararlaş- tıracaktır, Komisyon, şehrin sıkışık olan cad- delerindeki izdihamı da hafifletecek tedbirler arıyacaktır, Bilhassa Şişhane yokuşu. İstiklâl caddesi gibi otomo- billerie tramvayların tikadıkları yol larda izdihamı hafifletecek tedbir ala- caktır, Büyük iktisatçıları.., Memba suları Hamidiye suyu şişelerle satılacak Umumi meclis, memba suları etra- fında bir talimatname kabul etmişti. Talimatname tasdik eğilmek üzere Sıhhiye Vekâletine gönderilmiştir. Ta- limatname, memba sularında yapıla. cak fenni ve sıhhi tedbirlerin, memba sularının sahipleri tarafından yapıl- masını mecburi Kılmaktadır.. z Bu arada doğrudan doğruya Bele- diyenin elinde bulunan Hamidiye su- yu da esaslı surette ıslah edilecektir. Talimatname tasdik edilip gönderil dikten sonra biri Şişilde, diğeri Be- şiktaşta olmak üzere, iki su istasyonu yapılacaktır. Hamidiye suyu bu İstas- yonlarda şişelere makineler vasıtasile doldurulduktan sonra satılacaktır. Bu suretle saka usulile tevzie nihayet ve» rilecektir. Maamafih halkın bu sudan bedava istifade edebilmesi için, yalnız halkın su doldurmasına mahsus çeşmeler İp. ka edilecektir... İli hamal arasında kavga Galatada hamal Ahmed ile İbra- him arasında yolcu salonunda yük taşımak meselesinden kavga çıkmış, her ikisi de birbirlerini döğmüşlerdir. Polis, ikisini de yakalıyarak mahke- meye vermiştir. Yeni hastane Mimar, plânları hazırlamağa başladı Mecidiyeköyü arkasında inşası ka- rarlaşan bin yataklı hastanenin plâ- mını hâzırlıyacak mimar Valter işe başlamıştır. Hastanenin plânı teşrini. evvele kadar Belediyeye gönderilecek. tir, Belediye, plânı alir almaz, Nafia ve Sıhhiye Vekâlellerine tasdik ettiredek ve hastanenin inşasını derhal müna- kasaya koyacaktır. Hastane iki sene. de ikmal edilecektir, Tapu ve Kadastro umum müdürlüğü Adliye Vekâletine bağlanan tapu ve kadastro umum müdürlüğüne Da- hiliye Vekâleti Belediyeler imar mü- dürü mühendis B. Halid Ziya Türk- kanın tayin edildiğini yazmıştık. Adliye Vekili B. Fethi Okyar, mem- leketimizde senelerdenberi hal ve fa- sıl edilemiyen birçok arazi ihtilâfla- rının ancak kadastronun yurdun her tarafında tatbikile ortadan kalkaca- ğını nazarı dikkate almış; ve mem- leketimizde kadastro usulünü tesis edenlerin başında olarak senelerden- beri kadastro fen heyeti müdürü, fen başmüşariri sıfatile bu hususta çok kıymetli hizmetleri görülen B. Halid Ziyayı bu vazifenin başına ge- tlrmekle büyük bir isabet göstermiş- tir. B. Halid Ziya Türkkan şimdiye ka- dar Avrupada toplanan muhtelif beynelmilel kadastro kongrs ve kon- feranslarında hükümetimizi temsil etmiştir. Kendisini tebrik eder. ve muvaffakiyetler temenni ederiz bulup #lrlerni sordum. Neticede ha- Sahife 3 MUHABİR MEKTUPLARI Söke temiz suya kavuştu, elektrik tesisatı satın alındı Söke belediye parkı ve parktaki havuz Söke (Akşam) — Söke belediyesi, takdire şayan mesai sarfederek halkı memnun etmektedir. Geçen sene 50,000 lira tahmin olunan, fakat 35,000 lira hasılat temin eden bütçe nazarı itibare alınarak yeni yıl bütçe. si 64,000 liraya çıkarılmıştır. Beledi. ye, 70,000 lira sarfile Sökeye sıhhi ve temiz içme suyu getirtmişti. Öleden- beri borçsuz yaşıyan Söke belediyesi, Belediyeler bankasına son borç taksi- tini de ödemiştir. Şehirdeki su şebekesi, senelere tak- sim edilen bir program dahilinde vü- cude gelirilmekledir. Her yerde umu- mi çeşmeler vücude getirilmiştir. Be- lediye suyunun hâlâ 430 abonesi var- dır. Bunların bir yıllık hasılatı 3000 liradır, Şebeke tevsi edilince abonman sayısının 509 e ve senelik su varidatının da 5000 liraya çıkacağı anlaşılmakta» dır. Şimdiye kadar müteahhid tarafın. dan idare edilen Söke elektrik tesisatı da 13,000 liraya satın alınmıştır. Ya. kında bütün halkın ve şehrin ihtiya» tını tam mânasile karşılıyacak mü. kemmeliyetle elektrik tesisatı yapıla- cak, mevcud tesisat da ıslah edilecek- tir. Belediye, istasyon civarında geniş bir saha üzerinde güzel bir park vü- Cude getirmiştir. Halk, bu güzel eser- den istifade elmektedir. Zahire pazarında bir hâl yaptıran belediye, kasap, sebzeci, meyvacı, yağ ve yoğurtçuları buraya toplamıştır. Hâl üzerinde inşa edilen binayada belediye yerleşmiştir, Adanada geçen sene yıkılan bir köprü yeniden yaptırılıyor Adana (Akşam) — Geçen yılki sel. lerden yıkılan Çakıt köprüsünün bu yıl yeniden İnşasına karar verilmiştir. Hazırlanan projeyi vekâlet tetkik ve tasdik ederek inşadta başlanılması için emir vermiştir. B.A.— ği zahmet etmişsin bed bunun çeki küçük bir