18 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

18 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

(Baştarafı 1 inci sahifede) yarlığın sahibi olan İhsan Sungu, sayın Vekil ile, (Maarif şürası) nın faaliyetine nazım gacaktır sanırız. Bu açılan irfan mitinginde “Türkiye. nin yeni eski, genç ve ihtiyar, fakat hepsi seçkin nice zekâ ve marifet un- suru toplanmış. Bunlar çalışacaklar ve yarın nasıl çalışırsak mili terbi- yemiz daha verimli olabilir; bunu ta- Yin edecekler. Esefie sövliyelim; resmi faaliyetler hakkında güzete sütunlarında söyle- nen takdirkârane sözlerine temiz maksadlarla söylenildiğine inanama- mak gibi kirli bir İtiyad mevcuttur. Fakat hakikat sevgisini herşeyin üs- iünde tutmalıyız. Ve bugün Maarif şürusı içinde faaliyet sarfeden arka- duşlara, muvaffakıyet dileklerimizle beraber saygılarımızı sunmektan zevk almalıyız. i Memleketimiz böyle bir toplantıya çok zamandanberi muhtaçtı. Herkes maariften bahis ve hele ondan şikâyet etmekte kendini haklı görüyor; ancak p,mefhumun bütün icablarını kavra- mak için lâzım gelen sabırlı ve feda- kâr faaliyete razı olanlar daima a7- Yıktır. Niçin saklamalı? Falan sine. madâki aktris ilâm umumi dikkatte memleket irfanı meselesinden çok fazla yer (ulur. Yalnız bizde değil, az çok bütün dünyada vaziyet böyle- dir. Vaktile milletlerarası bir top- lantıda işaret ettiğimiz gibi yine söy- leriz; bugün küre üzerinde meselâ filân tuvalet sabunlle tırnak boyası- nın reklâmı, cihanın umumi suihü ve emniyeti meselesinden ziyade mevki İşgal etmektedir. Mesele böyle olunca, yurd maarifi ve milletin umtuni terbiyesi için uğ- Taşanların vazifesi büsbülün büyür. Ve kendilerinin yüksek ideallere fe- da olmaktaki tatlı acılığı duymak kabiliyeti daha ziyade inkişaf eder. Ötedenberi söyleriz; Türkiye bir Balina avı “Almanyanın da iştirakile “ Londrada bir konferans toplandı Londra 17 (A.A) — Bu sabah baş- hca alâkadar memleketlerin iştiraki- le Ticaret Nezaretinde açılan balina avcılığı konferansının küşadı müna- sebetile B. Wohltat, Almanvayı temsil etmek üzere buraya gelmiştir, Konferansa İştirak eden başlıca | devletler, İngiltere, Amerika, Alman | ya ve Norveçtir. Hatırlarda olduğu veçhile B. Whol- tat, geçenlerde İspanya hükümeti ile yapılan ticari müzakereleri idare et- miş idi. İngiliz Harbiye Nazırının | teftiş seyahati Tonüra 17 (A.A) — Harbiye Nazı- r Höare Belisha, Yorkshire hava üs Terini teftiş etmek üzere bu sabah | Hendondam ayrılmıştır. Prens Pol Londra 17 (44) — Yugoslavya »aibi prens Paul ve prenses Olgu saat 13,440 da Dowres'a varmışlar ve ken- dilerine Londraya kadar refakat öde- cek olan Yugoslav orta ciçisi tara fından karşilanmışlardır. Calais 17 (A.A) — Prens Pol ve zl Olga Semplon ekspresle saat 11,30 da buraya gelmiş ve «Cote #"Azur» yapurile Dowres'a hareekt etmişler dir. İngiliz - Leh erkânıharbiye zamla Tondra 17 (AA.) — Sir Edmond İrenside bu sabah Croydon'dan tay. | yare ile Varşovaya hareket etmiştir. Saat 17 de Varşovada olacaktır. İron. side Örada mareşal Smigiy Rydz Leh erkânıharbiyesile & görüşecektir. Bir siyonist reisi eisi Londraya gitti Londra YI (A.A) — Yahndı ajan- gınım siyasi departmanı şefi Shertok, Filistine yapılmakta olan yahudi mu- haceretine nihsyet verilmesi yüzün- den tahaddüs eden Yâzivet hakkında İnghliz siyonistler! rürsası İle görüş mek Üzere tayyare ile Kudüsten gel- kete 2 arif şürası terbiye e ez muhtaçtır. Yani mii- lelimiz, kendi bedeni, fikri ve ruhi kabiliyetlerini, hem kemiyet, hem keyfiyet bakımından çok ilerletmek xe semerelendirmek için bir çok me- seleleri muadeleye koymak ve meç- hüllere cevap bulmak mecburiyetin- de bulunuyor. Bu iş milli müdafaanın da büyük Jâzimesidir. Evet milli müda- İaanın! Çünkü yarın o sahadaki mu- vaffakıyet, bugün kendi irfan techiza- tımızın alacağı kuvvetle alâkalı ola- caktır. Bedii, edebi, fenni, iktisadi ve Sair inkişaflarımızda, bu mevzular üzerine milli irfan rahmeti yağdıkça artacaktır. Zaten yurdumuzda kültür muayyen bir potansiyelden aşağıya düşerse yeni fikirlerle karşılaşma ve onları inkılâp ruhu içinde eritme ka- biliyetimiz azalır. Zira en tehlikeli dinamit, geri kafaya konulmuş ileri fikirdir! Çünkü meselâ Rübensin tablosu mükemmel bir salona asıhr; kömürlük duvarına değin Maarif şürası programı adâm akıllı yüklüdür. Zira Türkiyede günden güne daha rasyonel bir terbiye orga nizasyonu vücuda getirmek için ora- da bahis mevzuu olan meselelerin hepsine cevap vermek ikliza eder. İncelemek üzere şüra azasına &r- zedilen bahislere birer birer temas edemiyeceğiz. Maalesef buna ne yer, ne vakıt müsaittir. Ancak bunların ne kadar isabetli bir intihapln seçil- diği dikkatimizden kaçmadığını söy- leriz. Sözün hülâsası: Türkiyede Maarif şürasını, mületimizin terbiyevi şuw- zumda yeni bir devir başlangıcı say- maktayız. Şu vesile ile 'Türk basımı- nın dikkatini, bu verimli saha üzerine celbetmeği kendimize vazife bildik. Şürayı kuranlara da, orada çal şanlara da yeniden muvaffakiyet di- Jeriz. Fazıl Ahmed Aykaç Gekyada teşkilât Yeni bir himaye ofisi kuruldu Prag 17 (A A.) — Neuetag gazetesi Bohemya ve Moravyada Alman idare. sinin teşkilât şemasını neşretmekte- dir, Bu teşkilâtın başında Vali - Hami von Neurath ve valinin idaresinde bütün faaliyet sahalarını ihtiva eden bir himaye ofisi bulunmaktadır. Bu ofise, Almanların menfaatlerini müdafaaya ve her biri 3 ve yahud 4 Çek departmanını ihtiva eden Çek maiyet idarelerinin faaliyetini kon- trola memur 19 yüksek vilâyet kon- seyi bağlıdır. Kırşehir Parti müfettişi çalışmalarına başladı Kırşehir (Akşam) — Vilâyetimize tayin olunan C. TI. P. bölge müfettişi Kastamonu mebusu B, Hilmı Çeruh Ankâradan gelmiş ve Yerköy istas- yonunda vali B. Baranile C.H.P. başkan vekili Ahmed Baytek tara- fından karşılanmıştır. B. Hilmi Ço- ruh geldiği günden itibaren çalışma- larına devam etmektedir. Fransadan bir İtalyan gazeteci daha çıkarılıyor Paris 17 (A.A.) — Fransız gazete- elsi Jean Devan'ın İlalyadan huâud harici edilmesine mukabele olmak ümre Fransız makamatı, Giomale & İtala'nn Paris muhabiri Luisi Romeyi hudud harici edeceklerdir. Brükselde motosiklet yarışı Brüksel 17 (A-A.) — Senior motosik- Jet büyük mükâfatı dün saatte 90-06 mil süratle Meler adındaki Alman tarafından kazanılmıştır. Hafif motosikletler sınıfında İngiliz Meliors santte 88 mil katederek birin- ci olmüştur. Bir Çek gazetesi kapatıldı Prağ 17 (AA) — Polis Narodni Listi gazetesini üç gün için kapatmış- tır. Bunun sebebi gözetenin «Çekce konuşalım» başlıklı ve «Bizi küçülten almanca konuşmak itiyadından vaz geçelim» cümlesini ihtiva eden bir nini b ade Sevgilisi yüz çevirince İki kardeş bir olup rakibi: 4 döverek yaraladılar Dün gece Yüksekkaldırımda kanlı bir kavga oldu. Miksil ve Onnik ad- larında iki kardeş, Said isminde bir genci #cna halde döverek yüzünün muhtelif yerlerinden yaraladılar ve dişlerini kırdılar, Said, Yüksekkaldırımda Tekirdağ otelinde oturmakta ve Galatada Mil- let hanmdea kunduracılık yapmakta- dır. Dün akşam işinden çıkarak ote- line gitmekte iken Bikail ve Onnik taraflarından yolu kesilmiş ve iki kardeş birdenbire Saldin üzerine atı- larak dövmüşler; yukarıda kaydet- tiğimiz veçhile yaralamışlardır. Öğrenildiğine göre, kavgaya sebeb şudur; Mikailin bir sevgilisi varmış, fakat son günlerde kendisinden yüz çevirerek Saidle tanışmıştır, Mikail buna tahammül edememiş ve sevgili- sini elinden aldı diye Saide karşi kin bağlamıştır. Nihayet dün akşam kar- deşile bir olarak Saidi döymüşlerdir. Mütecavizler yakalanmıştır. Tahki- kata devam ediliyor. Mülkiye müfettişleri Belediyedeki Lp Belediyenin on senelik muamele lerini teftiş eden mülkiye müfettişle- ri Belediye fen müdürlüğü muame- lelerinde tesadüf ettikleri bazı nokta- lar etrafında izahat almak lüzumunu hissetmişler ve Belediye İen işleri müdürlüğünden on beş sual sormuş- Jardır. Bu süsller bilhassa makine ve seyrüsefer muamelelerine aittir. Ekmek meselesi hakkında Pırıncıların Belediye iktısad istişa- re heyeti tarsfından konulan imali- yısile ekmeğe on para ilâve ettirmez için yaptıkları müracaat üzerine ek- mekçiler dün yine Belediye iktısad müdürlüğü odasında istişare heyeti- le tmasta bulunmuşlardır. Bundan sonra istişare heyeli aza- sı, iklisad müdürü ve fırıncılar ce miyeti reisi Vali tarafından kabul edilmişlerdir. Tuğlacılar bugün toplanacaklar Şehrimizdeki tuğlacılar, bugün “Ti- caret odasında bir toplantı yapacak- lardır. Toplantıda, temmuzun 24 tn- de Ankarada toplanacak olan tğla- cılar kongresine gönderilecek mu- rahhas heyeti seçilecektir, Kongrede tuğlaların bir norm'a tabi tutulması için bir karar verilecektir. “Halk arasında tuğlaların sağlam olmadığı hakkında dolaşan şayinlar, tuğlacıları müteessir (o #imekletir Ankarada toplanacak olan köngre- de, bu mevzuun konuşulacağı haber alınmıştır. Yerli Mallar sergisi hazırlığı 22 temmuzda açılacak olan 11 in- ci yerli mallar sergisi Komltesi, Gala- tasaraydaki faaliyetine devam et- mektedir. Buradaki inşa işleri de sü. ratle ilerliyor. Mmtaka iktısad mü- dürü bay Haluk, dün, Galatasarâya giderek inşaatı tetkik etmiştir. Sergi, 6 üğustosta aş kapanacaktır, Çatalca a elektrik tesisatı i tadil edilecek Vali muavini B. Muzefferin vilâyet kazalarında tetkikler yaptığını yaz- maiştık, Çatalcaya verilecek elektrik için hazırlanan Şartnameye göre iki dela münakasa ilân edilmiş, fakat hiçbir talip çıkmamıştı. Yapılan tetkikat neticesinde şart- namenin tadiline lüzum görülmüş tür, Şariname tadi) edildikten sonra yeniden münakasa açılacaktır. İsviçre İstanbulda bir baş konsolosluk açıyor İsviçre hükümeti Ankaradaki kon» solosluğunu lâğvetmiş, buna muka- bil İstanbulda bir başkonsolosluk te- sine karar vermiştir. Bu vazife, yeni bir konsolos tayin edilinceye ka- dar, konsolos muavini B, Jan Marting tarafından görülecektir. ye ücretini az bularak artırmak, dola- Bir harp çıkarsa... (Baş tarafı 1 inci sahifede) İngiliz - Leh askeri ittifakını teyide matuf olduğu anlaşılmaktadır. Hava plânlarının telif ve tanzimi işi şimdi- den oldukça Werlemiştir, Hatta Leh mahfillerinde bildirildiğine göre, ha- len İngiliz - Leh hava kuvvetlerinin tek kumanda altına konulması hak- kındaki proje tetkik edilmektedir, Buna binaen Sir Edmund İronsi- de'in ziyaretile istihdaf edilen zaye- lerden biri hiç şüphesiz İngiliz - Leh hava teşriki mesaisinin kati surette vesbiti olacaktır, Bundan başka, Leh subaylarının İngiliz ordusunda ve İngiliz subaylarının da Leh ördusun- ds bir müddet çalışmaları için de bir proje hazırlanması düşünülü. yor.» Petit Journal gazetesi yaziyor: <Heyetin Leh ordu şeflerile ve bil- Hasan mareşal Smigiy Ryozile ya pacağı görüşmeler İngiltere tarafın- dan Polonyaya vaadedilen yardımın , ameli bir surette tatbikini hazırla- mak içindir. İngiliz - Fransız - Leh ittifakı icraata çevrilmektedir ve fi. hakika Almanyaya yapılan bu ihtar (Başlarafı 1 inci sahijede) General Huntziger ve refakatinde. ki zavata kurmay albay Halim ve kurmay yüzbaşı Talât mihaasnde. lık etmektedir, Fransız, heyeti Ankara SR ay- ran hususi dairelere misafir eğil miştir, Ankara 17 (A.A) — Bu sabah şeh- rimize gelmiş olan Orgeneral Hunt- ziger maiyetile birlikte saat 10,30 da Çankayadaki Riyaseticümhu: köşkü- ne giderek defteri mahsusu imza et- miştir. ş Ankara 17 (A.A.) — Bu sabah şeh- rimize gelmiş olan Orgeneral Hunt ziger, öğleden evvel genel kurmay başkanı mareşal Fevzi Çakmak'ı, ge- nel kurmay ikinci reisi Orgeneral Asım Gündüzü ve Milli Müdafaa Ve- Gümrük ve İnhisarlar Vekilinin tedkikleri Gümrük ve İnhisarlar Vekil bay Raif Karadeniz, şimdilik İzmire git- mekten vazgeçmiştir. Vekil, dün de şehrimizdeki tetkikatına devam et- miş, sabahleyin Ömer Abid hanım- daki umumi müdürlük makamına gelerek öğleye kadar burada, öğleden sonra da Cibalideki tütün iabrikala- rında Meni olmuştur, RiyaaMi yeni beiğdaş mahsulü gelmeğe başladı Yeni buğday rekoltesi idrak edil miş, ve piyasamıza getirilerek satıl- mağa başlanmıştır. Toprak mahsul- leri ofisinin müdahelesi haricinde yapılan bu satışların, nisbelen Ucuz olacağı, dolayısile un ve ekmek fiyat- larının da ucuzlayacağı tahmin edil- mektedir, Dün, bir sabah gazetesinin una narh konacağı etrafındaki haberi asılsızdır. yeti anlaşıldı Evvelki gece Nişantaşı caddesinden geçen bir fabrikaya aid kamyon, on üç yaşlarında bir çocuğu çiğniyerek ölümüne sebeb olmuştu. Dünkü nüshamızda kaydettiğimiz bu feci kazanın kurbanı olan çocu- ğun hüviyeti dün öğleden sonraya kadar tesbit edilememişti. Nihayet, cesedi görenlerden biri, bunun Feri- köyde oturan Osman isminde biri ol- duğunu tanımış, bunun üzerine cesed ailesine teslim edilmiştir. Kamyon $0- förü Hasan hakkında tahkikat devam etmektedir. Sundlalı dövireiler, bir çocuk boğuluyordu | bundan daha iyi bir zamanda yapı- lamazdı.3 Pobers,. Londradan Jour - Ecbo de Paris gazetesine yazıyor: «Londra siyasi mahfillerinde, İn- giliz - Leh askeri istişarelerinin Fran- sız ve Türk eksperleri arasında mü- masil müzakerelerle ayni zamana tesadülü bilhassa kaydedilmektedir. Filhakika dün İstanbula varan ge- neral Huniziger heyetinin vazifesi son Türk - Yransız anlaşmalarını ta- mamen ameli bir mukavele ile ta- mamlamak olacaktır. Bu suretle ga- rantiler si resanet obulmakta- dır, Mukavemet cephesi Milletler Ce- miyeti gibi vecibesiz ve zecri tedbir- se basit bir Manevi kod olmuyacak- İngiliz gazetelerinin “mütalâaları Londra Yi (AA,) — İronsidein Polonya seyahati hakkında gazete. ler müsajt mütalâalar serdedilmekte- dir. Daily Mail, bu seyahati demok- rasilerin tesadüfi mahiyetteki faali- yetlerinin bir nişanesi addetmekie dir. Fransız askeri heyeti kili Naci Tinazı ve Hariciye Vekile- ti umumi kâtibi Numan Menemenci- oğluyu ziyaret etmiş ve vilâyete gi- derek kart bırakmıştır. Misafirleri- miz öğle yemeğini Ankara palasta kendilerine tahsis edilen salonda hu- susi olarak yemişlerdir. Ankara Vi (A.A) — Orgeneral Huniziger bugün saat 15 de Fransız büyük elçisi Masigli ile birlikte refa- katinde heyetin diğer azalarile Fransız büyük elçiliği ataşemiliter. leri olduğu halde etnografyı müzesi- ne giderek ebedi Şef Atatürkün mu- vakkat kabrini ziyaret eylemiş ve bir çelenk koymuştur. Bu merasimde polis müdürü Şina- si Tugay da bulunmuş xe bir pwis müfrezesi rasimel ibtiramı ifa eyle miştir, Belediye daire müdürü — tekaüd edildi Belediye daire müdürü. 5. Abdür- rahman tekaüde sevkedilmiş ve yeri- ne zat işleri memurlarından B. Sa- dettin tayin edilmiştir. Evinin damından düşe; yaralandı Eyüple oturan Tevfik İsminde biri, evinin damında tamirat yapmakta iken muvazenesini kaybederek düş- müş, ağır suretle yaralandığından Balat hastanesine yatırılmıştır. Silivriye içme suyu getirtilecek Silivride halkın içeceği ivi su bu- Tunmadığından halkın su ihtiyacının izalesi için vilâyetçe tetkikat yapıla- çaktır,'Vilâyet, Silivrinin içme süyu- nu behemehal bu sene temin ederrk- tir. Bebek - Dolmabahçe yolunun plânını Nafia Vekâleti tasdik etti Belediye (tarafından hazırlanan Bebek - Dolmabahçe yolunun plânı Nafia Vekâletince tasdik erlilerek ia- de edilmiştir. Bu yolun istimlâk de dahil olduğu halde açılması için 25 milyon liraya ihtiyaç vardır. Nafia Vekâleti, geçen sene bu masrafın Ve- kâlet bütçesinden temin edileceğini vaadetmişti, Belediye şimdi Vekâlete müracaat ederek bu paranın ne Sw- retle temin editeceğini soracaktır. İki kişi merdivenden düşerek yaralandı Yıldız apartımanında Oturan Abdullah oğlu Ahmed stad. yomda telleri tamir ederken merdi- venden düşmüş, sol kalçasından ağır. surette yaralanmıştır. Tedavi için Al man hastanesine kaldırılmıştır. Parkotelinin çamaşırhanesinde ça- : hşan Arna, merdivenden düşerrk muhtelif yerlerinden yaralandığı"- dan berayi tedavi Beyoğlu hastaneri- ratırılmıştar, i