18 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

18 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

POLİTİKA Kont Ciano'nun seyahati İtalya Hariciye Nazırı kont Ciano İspanyayı ziyaretini bitirdi. Bir filo ile Barselonaya gelmiş ve oradan Katalonyanın muhtelif şehirlerini yiyaret ettikten sonra İspanyanın yazlık merkezi Şimali İspanyada Atlas Okyanus sahilinde yeni İspanyanın Devlet reisi generai Franco ile görüşmüştü. Av. dette memleketin ötedenberi payitahtı Madridi de ziyaret etmiştir. Kont Cianonun bu seyahati ve yeni İspanyanın başlıca Devlet adamla- rile yaptığı görüşmeler İngiltere ve Fransa tarafından yakın bir alâka ile takib edilmiştir. Gerek Franco ile Cianonun söyledikleri resmi nutuklarda gerek neşredilen resmi tebliğde İspanyanın İtalya ve Almanya ile askeri bir ittifak akdeylediğine delil olacak bir Jelin daima beraberce yiirüyecekleri ehemmiyetle tebarüz ettirilmiştir. Res- mi tebliğde iki tarafı alâkadar eden bütün meseleler üzerinde görüşüldüğü ve Almanyanın iştiraki ve İtalyanın bertaraf edilmesile bu üç milletin hiç bağlanmış olmalarından neşet eden bir itimad ve hulus ile mevcud mesele- lerin tedikik edildiği ve cümlesi hakkında tesanüd görüldüğü kaydedilmiştir. İspanya, üç sene devam eden çetin dahili harbin yaralarımı temizlemekle meşguldür. İtalya ise İspanyolları maceralara teşvik etmek istiyor. Gelen haberler şimdiki halde bu mesainin akim kaldığını göstermektedir. Seine nehrinde Meşhur Fransız muharrirlerinden Balzac bir taraftan roman yazar, bir taraftan da zengin olmak çarelerini düşünürdü Matbuatın kudretini ve reklâmın | kuvvetini keşfeden de Balzac'dır. 1837 de Rothschild'e bir mektup yazdı: Büyük elmas parçaları Yalnız mas: vda değil, yeryüzün- dede & I biç kadar Bu taşlar ı bazı elmas Brezilyada bir elmas elması Amsterdam'da Geçenlerde bulundu. Bu Yüz sene evvelki 1880 intilâlinden evvel Fransada kari sayısı topu topu 69.000 kişiydi. Ancak güzele sayısı fazla idi: 160 tane. Bu gazetelerden en fazla satış ya- pan gazete «Le Constitution> İle <Le Batan ve çıkan adalar Zeizeleler, heyelânlar kürremizin şeklini arada sırada değiştiriveriyor. Meselâ 1819 da Sicilya adasının ki- | yıları bir metre yükseldi, İndus'ün deltası deniz altında kalıp kayboldu. Pırlanta dişli kadınlar Tabiat bizi öyle yaratmış ki, doğ- duktan sonra değiştirdiğimiz dişler de döküldükten sonra bize üçürcü bir diş takımı daha hediye etmiyor. Dökülen ve çürüyen dişlerimizin rine başka diş taktırmak için diş, lere müracaat elmeğe mecbur kali. | Yöruz. Tabiat bu işte her nedense dişçilere yardım ediyor, onlar da bir az para kazansın diyor. Dişçiler de bizi memnun etmek için ellerinden geldiği kadar çalışıyorlar. * Bir Amerikalı dişçi kadın müste- rilerini memnun elmek için yeni bir şey icat etmiştir. Kadınların ziynete ne kadar milptelâ olduklarını bilen bu kurnaz dişçi, Amerikalı kadınla- AA Etten zehirlendi Dün akşam saat ön yedi oluzda Kırklarelinden gelmekte olan tren. de B. Faizin karısı bayan Şükriye, yediği et yemeğile zehirlenmiş, te- Sadüfen trende bulunan hir doktorun müdahalesile ilk tedavisi yapılarak Sirkeciya kadar getirilmiştir. Bura- dan da zabıta marifetile Hase tanesine yatırılmıştır. Adana 48 havacı genç yetiştirdi Adana (Hususi) — Adana havacı- Yuğımıza bu yıl da 48 genç verdi. Bun- lardan on dokuzu gedikli hazırlama Yuvasına, yirmi beşi İnönü Türkku- şu kampına, on dördü de Ankara mo- törlü uçuş kapmına gitmiştir. Teşrinisanide şehrimizdeki oTürk- kuşu mektebi açılacaktır. Bu mektep için inşa edilen binanın tesisatı ve > İM an öy iliki ig madenlerinde ele | kayıd dercedilmemiştir. Fakat üç Dev- elbirliğile | İspanyadaki dahili harbin bir zaman çözülmiyecek rabıtalarla işleyen vapurlar | — Seine nehrinde gondol servisi | kurmak istiyorum, fevkalâde kârli bir | iştir, bana sermaye verirseniz yararlı | bir iş grmüş olursunuz, İ o Bulişiçin ancak 1867 de sermaye buldular. 1867 Paris sergisinde Scine nehrinde kayıklar işledi, fakat Bal İ zacöleli on yedi sene olmuştu. 700.000 Hollânda fiorinine sattılar, Bizim para İle aşağı yukarı yetmiş beş bin lira ediyor. Böyle bir elma parçasını bulmak kâfi değil; asıl iş yetmiş beş bin lira yı verip alacak zengini bulmakta! Fransiz gazeteleri Joumal des Döbats» idi. İlkinin 18 bin, . ikincisinin 14.000 karii vardı Gündelik gazelelerden başka üç tiyatro mecmuası İle iki adliye mec- muası vardı. Bu iki mecmuânın kari sayısı 6.000 di. 1861 de Japonyanın Nipon limanı kurudu, meydanda adacıklar peyda oldu, bir müddet sonra tekrar limanı i sular bastı, adacıklar yok oldu. | ven ağızlarına alim üzerine pırlan- talar takılmış dişler takmağa başlc- mıştır. Pırlantalar O suretle yonlu. Tuyor ki kadınların dilleri pırlantala. rın uçlarına dokunarak oçizilmiyor. Pırlanta dişli kadınları gülerken scy- etmek pek hoş oluyormuş. Kendile. MANŞ TÜNELİ Bu eski fikir yeniden canlandı, fedkikler yapılmasına başlandı İngiltere şimdiye kadar, askeri sebebler yüzünden bu tünelin inşasına taraftar olmuyordu. Şimdi bu sebebler ortadan kalkmıştır İngiltere ile Fransanın Manş deni- zi altından yapılacak bir tünel ile biri- birine bağlanması ve Büyük Britan- ya adasına gitmek için gemiye bin- meğe hacet kalmaması eski bir mese- ledir. İngilizler böyle bir irtibatın ken. di memleketlerine büyük faldeler te- min edeceğini takdir ettikleri halde bü- yük bir askeri devlet olmadıklarından emniyeti noktasından tehlikeli bulduk- larından bu tasavvurun meydana gel- mesine hiç bir zaman can ve gönülden taraftar olmamışlardı. Fakat şimdi emniyet mahzuru kal- mamıştır. İngiltere son siyasi vaziyet dolayısile Fransanın askeri kudretin- den korkmak şöyle dursun bilâkis bundan memnun olmaktadır. Çünkü Fransız ordusu artık İngilterenin ilk müdafaa seddini teşkil etmektedir, Mahzurun zail olması ile tünel ta- savvuru ciddi surette mevzuu bâhse- dilmektedir. Hattâ Londrada bu haf- ta toplanacak beynelmilel kambiyo ko- itesinde tünele sil proje resmen 'ktir. Manş denizi tünei tasavvurunun babası Baron Emil &Erlanger büyük emelinin tahakkukuna imkân görme- sinden tekrar cesaret almış ve tünel meselesinin geçirdiği safahatı ve ta- hakkuku esbabına dair dikkate şayan bir makale ile tekrar fikirlerini orta- ya atmıştır. Bu zatın projesi son defa 1930 da İngiltere hükümeti tarafından benim- senmişti, Fakat Avam kamarası hü- kümetin teklifini reddetmişti, O za- man Baron, artık kendi sağlığı zama. nında tasavvurunun tahakkuk edece. ğinden ümidini kesmişti. Manş denizi tüneli meselesinde dai- ma ağır basan nokta, sevkulceyş dü. şünceleri olmuştu, Mareşal Foch bu tünelin vaktile yapılmamış olmasın- dan tesessürünü gizlememekte idi. Mareşalin «1914 senesinde böyle bir tünel mevcud olsaydı umumi harp bi- le çıkmazdı. sözü meşhurdur. Umumi harpten sonra İngiliz askeri makamları tünelin İnşası leh ve aley- hinde olarak ikiye ayrılmıştır. Aley- hinde onlar; tünelin ağzı bir baskına uğrayıp Britanya adasının nagihâni hücum ve istilâya maruz kalabileceği. ni düşünmüşlerdir. Fakat Fransanın Almanyaya karşı vücude getirmiş olduğu Majinot müs. tahkem battı şimal denizi sahiline ka- dar temdild edildiği zaman Alman or- rini seven erkekler; Darling, dişlerin ne kadar güzel -pırildıyor'» -sözile | sevgililerinin hislerini okşamağa ça- Uşıyorlarmış. Yalnız pırlantalı diş taşıyan Amerikalı kadınlar bu yeni modanın göngsterleri yeni şekavel- lere sevketmesinden, korkkuyorlarmiş! Amerikada bu yüzden bir «âğiz şeka- veli» peyda olursa ceza müfehassis- | ları imlerine yeni bir fasıl ilâve et. | meğe mcebur kalacaklardır. nane an Makyaj yapan bayanlar- dan vergi mi alınacak? İ | | | Ameriknda dudak ve yanaklarına boya kullanan Bayanlardan vergi alınması düşünülüyormuş. Doğrusu garip bir fikir. Lâkin, nasıl kontrol edilebilir *Yanakları- ! na Paris'in son icadui «Guitarose. allığı sürmüş bir Bayanı makyaj yampış diye kimse itham edemez, zira «Gultaroses © derece tabli bir güzelilk verir ki yanaklara #ürülmüş olduğunu ancak kullanan bilir, Sihramiz terkibi ve gayet kolay Sureti istimali ile piyasada mevcud allıkların hiç birine benzemiyen «Gultarose» tabil güzel )igin sırdır. Büyük © partümörilerden «Guitarose. İsteyiniz ve 16 cazip ve par- lak renklerden gehrenize gideni seçiniz ve tecrübe ediniz. Bu eşsiz Fransız müstah- zarı sureti istimalini gösterir kartlar üze- rinde reklâm #latine satılmaktadır. Tabii güzellik ismini taşıyan «Guitarases allığını ve «Gultars» rujunu Kullanan Ba- yanlar pe, makyaj İ İngütereyi istilâ eylemesi ihtimali azal. vergisinden dusunun birdenbire Manş denizi ve (Kale) boğazı sahiline sarkarak tüne- li ele geçirmesi ve bunun vasıtasile de mış olacaktır, Zaten İngiltere tüne- lin kendi tarafındaki ağzını Jâyıkile muhafaza ve müdafan edebilecek ter- tibatı almağa da muktedir bulunuyor. Halihazırda İngiltere ile Fransa ara- sındaki deniz yolu hava harp usulü. nün tekâmül etmiş olmasından dola- yı çok tehlikeye maruzdür. Bilâkis de- nizaltı yolu olacak (nel hava hücum- larına karşı tamamile emin buluna. caktır. Manş tüneli ayni zamanda İngilte- renin en zayıf noktası olan hariçten erzak getirmek meselesini de emniyet altına alacaktır. İngilterenin deniz aşırı memleketlerden getirteceği erza- kı hamil gemiler denizde ve limanlarda daima Almanların tayyare ve tahtel. bahir hücumlarına maruz kalacaktır. Halbuki tünel yapıldıktan sonra İn- giltere muhtaç olduğu erzakı Fransa. dan yahud Alman hava üslerinden da.| ha uzakta bulunan Fransız limanları vasıtasile temin edebilecektir. Alman tahtelbahirleri İngiltere sa. hillerini abluka etse bile ayni zaman- da Fransız sahilerini de abluka etme- Ee muktedi olmaları çok güç bir me. seledir. Tünel projesinin maddi ve teknik imkânları hakkında Baron elli sene- denberi Fransa ve İngilterenin en ma-| lerde bulunmuştur. Bunların hepsi Fransa ile İngiltere arasında tünelin inşası mümkün olduğu fikrinde bu- Tunmuştur. Lâkin bu mütehassısların hepsi de evvelâ pilot yolu denilen kü- çük ve az masraflı muvakkat bir tü- nel yapılması fikrini ileri sürmüştür. Pilot tüneli asıl büyük tünelin inşa- sından sonra da faydalı olacaktır. Ev- velki tünel kanalizasyon vazifesini gö- recek ve ayni zamanda esas tüneldeki trenlerin çıkaracağı dumanları, kar- bon monoksid gazını harice çıkartma- ğa vasıta olacaktır, Altmış sene evvel tünel için tecrübe hafriyatı yapılmış ve Manş denizinin su geçmez kireç tabakasının içine ka- dar dört kilometrelik bir tünel açıl- mıştı, Yak; amana kadar bu nate- mam tüneli seyyahlar ziyaret ediyor- lardı. Bu hafriyat münâsebetile İngiltere tarafından Folkestone ile Si, Margaret körfezi arasında ve Fransa tarafında Calais ile Wissant arasında on beş ki- Jometreye yakın bir mesafe dahilinde 7000 ne da iskandil yapılmış ve her İki sahilde iki kilometre yakın mesa- fede denize doğru şaftlar yanl bacalar açılmıştır. Hülâsa Manş denizinin ya- tağı ve iki sahili hiç bir açıklık bira. kılmaksızın hiç bir mahzur ve mâni bulunmadığı kali olarak tebeyyün et- miştir, Manş tünelinin inşası için esas plân 1882 de hazırlanmış ve muâhharen Peacock'un riyaseti altındaki komisyon tarafından tadil edilmiştir. Bu plâna göre yâ mevcud şaftlardan istifade edi- lecek yahud 100 ilâ 150 kadem derin- liğinde yeni şaftlar açarak pilot tüne- Mi kazılacaktır, Pilot tüneli 8 ilâ 12 ayak kutrunda olarak su geçmez kireç tabakasından geçerek hattı müstakim üzere yapıla» caktır, Bu muvakkat tünelin uzunlu. ğu 24 imil olacaktır. Komisyon rapo- runda bu inşaatın masarifi 5,000,000 İngiliz lirası tahmin edilmiştir, Pilot tünelinin inşası ikmal edilip kâs fi derecede tecrübe ve neticeler alın- dıktan sonra esas tünelin inşası düşü- nülecektir. İmkân müsaade ettikçe esas tünel pilot tüneli boyunca inşa edilecek ve kutru 18 ayak olacaktır. Pilot tüneli ileride kanalizasyon vazifesini göre- bilmesi için biraz muhaddep ve esas tünel ise biraz muka'ar olarak inşa edilecektir. Esas tünelin uzunluğu 33 mil olacak ve inşası dört buçuk senede ikmal edi- lecektir, Pilol tünelin İnşası iki buçuk sene süreceğine göre bütün tünelin inşası yedi sene sürecektir. nde İngiltere ile Fransa verdikleri £amâün pilot tünelinin inşası masarifi 5,000,000 olarak tesbit edilmişti. Fakat Ingiliz pa ntosunun muhalefeti inşaatın başlamasına mâni olmuştu. | Fakat bugünkü vaziyete göre bu tü- nelin inşası için 50,000,000 İngiliz 1. ralık sermaye tahsis etmek lâzımdır. Bu parayı muhtelif sebeplerden dolayı hususi sermayedarlardan o tederiki mümkün olmadığından İngiltere ile Fransanın hazinelerinden vermeleri lâzım geliyor. Halihazırda İngiltere ile Fransa âra- sında senede iki milyon kişi seyahat etmektedir, Tünelin etmin edeceği ko- laylık seyahat edenlerin miktarını iki ve hattâ üç misline çıkaracaktır. — F. GÜNÜN ANSİKLOPEDİSİ Fransız ordusunun ecnebilerden mürekkeb teşkilâtı Lögion Etrang&öre Fransızların 14 temmuz bayramı. na iştirak için Afrikadan gelen legion ötrangöre Pariste büyük alâka uyan- $ dırdı, Gazeteler hep bundan bahse- diyor, büyük resimler dercediyorlar, Lögion ötrangöre Afrikada bulunan ve mensupları münhasıran on sekiz yaşını geçmiş ecnebilerden toplanan & bir askeri alaydır ki, son haberlere göre elli dört milletten terekküp edi- yormuş. Başına manevi — bir felâket gelmiş, yahut muhtaç kalmış hangi bir insan bu alaya müracaat edebilir, Fransız ordusile kontrat akdeder. Kendisinden hiçbir - resmi her evrak istenmez. Ancak yeni hayatı. f na intisaptan sonra ahdine, namusu» / na, vazifesine vefakârlığı beklenir. Zabitler kısmen Fransızlardan, Kıs- | ecnebi zabitlerden mürekkeptir. ç Fransa, tarihinin bütün imtida- dınca muhtelif isimlerle ecnebi as. kerler kullanmıştır. Lui bu işi bir intizama soktu. Ecne- bileri diğer kıtalardan ayırarak on- Jar için hususi kıtalar tertip etti. On dördüncü | Büyük inkılâpta Consulat devrinde, | sonra Napolyon zamanında Lögion &trangöre'ler faaliyet (o gösterdiler. 1831 ve 1884 de bu ecnebi askerlerin vaziyetleri ıslâh edildi. İki alay ku- ruldu. Biri Sidi Bel Abbes'de, diğeri Saida'da. Bunlar Fransız müstemle- kelerinde fevkalâde yararlıklar gös- İ terdiler. Hatta birincisinin bayrağı- na 1906 da lâgion d'honneur. nişanı takıldı, Sulh zamanında müstemle- ke ihtiyatı vazifesini gören bu ecne- bi teşkilâtın umumi harpte kadrosu genişletildi. Müracaat eden her ec. nebi, harp müddetince kullanılmak üzere kabul edildi. Harp zamanında ecnebiler Fransa için çok iyi, çok fe- Iögion ötrangire'in bayrağını taşıyan ecnebiler kısımları vardır; mevcudunun mik- tarı mütenevvidir. Vasati olarak on beş bin kişidirler, Kaydı hayat şartile bu işte kalıp ihtiyarlayanlar mevcuttur, Göbekle- rine kadar sakal uzatan askerler de vardır, ————— — Yeni Beyoğlu emniyet âmiri Emniyet âmirlerinden B, Mehmed İ Ali, münhal bulunan Beyoğlu Emini- yet âmirliğine layin edilmiş ve dün- | den itibaren yeni vazifesine 4