18 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

18 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

© men Sabiha Gökçenin idaresind; ola-. Satye tahkikatı bitti İddianame yazılmak üzere evrak müddeiumumiliğe tevdi edildi Satye binasi yolsuzluğu etrafında bir müddettenberi dördüncü zorgu hâkimi tarıfından yapılan tahkikat | dün bitmiştir. Mevkuf maznunlar. dan B. Malik Kevkeple avukat Atıf Ödül ifadelerinde Satye şirketinden alman 12500 lira komisyonun £ltı bin lirasının B. Refi Bayara verildi- ğini iddia etmişler, B. Refi Bayar ise bu iddiayı tamamile reddederek böyle bir para almadığını söylemiş tir. Diğer taraftan avukat Atı? Ödül, B. Refi Bayarın kendisine hakk: sü- küt olarak dört bin lira gönderdi. ini iddia etmiş, B. Refi Bayar bu iddiayı da tamamile reddetmişt.. | *Bu birbirini tutmayan ifadeler | karşısmda dördüncü sorgu hâkimi | B, Sami dün maznun Malik ve Atıf Ödülü tevkifhaneden getirterek tek- far ve ayrı ayrı isticvap etmiştir. İs- tlevapta gerek dört bin lira hakkı süküt ve gerekse altı bin Ilralık ko- misyon meseleleri etrafında kendile- rinden daha geniş izahat alınmıştır. Haliç sahilindeki yol İri vocjmipaza edilecek surlar kararlaştırıldı! Karaköy İle Sütlüce arasında açi- Jacak yolun B. Prost tarafından ha- n nâzım plânı evvelce Nafia k edilmişti, Bu yol, binasına Tüektep yol, geçmek suretile ir. Yolun taf: umağa başlanmıştır. neak Halicin İstanbul tarafında, da sahil yolunun âçılması lâzım .gel- mektedir, Bu yol, Unkap dan sonra İştanbulun eski sur kısımları- na tesadüf ediyor, Bu surdan bir Kis- mı tamamile yıktırılsa bile, bir kıs. mı muhafaza edilecektir. Yıkılacak ve muhafaza edilecek gurlar için müze ve Belediys mümes- mektep binasının yine — sillerinder. bir komisyon teşkil edile- wektir, Denizde boğuldu İstinyede Dok fabrikasında çalışan Borlu “Hüseyin oğlu Mehmed Erol fabrika civarında denize yıkanmağa girmiş yüzmek bilmediğinden boğu- larak ölmüştür. Ölüsü denizden çı- karılmış ve müddelumumilike? yapı- lan tahkikat neticesinde cesedin morga kaldırılmasına lüzum görük müşlür. Hatay valisi vazifesine gidiyor Ankara 17 (Telefonla) — Hatay valisi B. Şükrü Sökmensüer bü ak- şamki ekspresle Hataya hareket et miştir. B. Şükrü Sökmensüer, istas- yonda Dahiliye Vekili ve birçok zevat tarafından uğurlanmıştır. Aynı tren- le bu ayın 23 ünde yapılacak Hatay , bayramma iştirak edecek olan heyet i © te hareket etmiştir. Ankara 17 (Telefonla) — Gümrük Ye İnhisralar Vekâleti başmilfettişle- rinden Abdullah Bahtoğlu İskende- Tun gümrüğü başmüdürlüğüne; İs- tanbul gümrüğü baş müdür muavini Cevad, İskenderun ithalât gümrüğü müdürlüğüne, - İnhisarlar Vekâleti tedkix müdürlüğü tedkik âmiri Falk “Üçok da mezkür müdür muaviliğine, İstanbul gümrüğü kimyageri Hâki Tuna da orada kimyagerliğe tayin olunmuşlardı", Bir Türkkuşu filosunun İngiltereye gideceği doğru değil Ankara 17 (A.A) — Deyi Telegraph gazetesinden naklen bir kısırı İstan- br! garetelerinde çıkan ve başöğret- Tak bayan pilotlardan mürekkep bir Peki Manuk ye ziyaret ce) h iç tekzibe İ asliye dördüncü ceza mahkemesine Bazı şahitlerin dinlenmesi için An- karaya gönderilen istinabe evrakının ve bazı müesseselere yazılan müzek- kerelerin cevapları da tamamen yel- miş ve tetkikatı bitirilmiştir. Bu hâdise etrafnda tahkikatın genişletilmesini mucip bir cihet kal- madığı cihetle sorgu hâkimi, iddia- name yazılmak üzere evrakı müddei- umumiliğe vermiştir. Tahkikat dos- yası 90 sahife tutmaktadır. Müddel- umumilik evrakı tetkik ederek iddia. namesini hazırlayıp ağır cezı mah- kemesine verecektir, Mevkuf mamunlardan sabık De- nizbank umum müdürü Yusuf Ziya Öniş, dün avukatı B. Sadi Rıza va- sıtasile bir İstida vererek tahliyesini istemiş, sorgu hâkimi bu telebi red- | detmiştir. İ Haber aldığımıza nazaran Yusuf Ziya Öniş bugün sorgu hükiminin Ted kararına itiraz edecek ve evrak tetkik edilip karar verilmek üzere verilecektir, . Londrada bir : Ya infilâk Bir emanet deposu kısmen harap oldu Londra 17 (A.A.) — Bu sabah Wol. verhampton istasyonunda emanet de. posunda bir yangın bombası infilâk etmiştir. Depo, kısmen harap olmuş ise de yaralı yoktur. Bu suikasdın «Irlanda cümhuriyet ordusu» âzası tarafından yapılmış ol. duğu tahmin edilmektedir. Varşovada iki tiren çarpıştı 17 ölü ve 200 yaralı var Varşoa 17 — Varşovadan bir Belçika kumpanyası tarafından işle- tilmekte olan Varoş şimendifer hatla- rından birinde bir şimendifer kazası ol. muştur, Powin istasyonu şefinin ha- tası yüzünden muhalif taraftan ge- len iki tren aynı yola sevkedilmiş ve bu trenler çarpışmıştır. Bu çarpışma neticesinde 17 kişi öl- müş, 200 kişi yaralanmıştır. Nafia Vekili Trabzon ve Erzuruma gidecek Ankara 17 (Telefonla) — Zongul- dak kömür havzasında bir tedkik seyahati yaparak buraya dönen Nafia Vekili general Ali Fuat Cebesoy bu hafta içinde Trabzona, oradanda işleri de bu arada tedkik olunacaktır. Türkkuşu kamplarında lışmalar Ankara 17 (A-A.) — Aldığımız ma. Iümata göre, Türkkuşu kamplarında son temmuzdanberi, tam mevcutlar. Ja çalışmalara başlanmıştır. Etimesuttaki motörlü tayyare kam. pında bugüne kadar liseli amatör tay- yareci talebeler 3262 uçuş, İnönünde- ki lisesli amatörler ise 6365 talim uçuşu yapmışlardır. Yapılan 9627 uçuşta hiç bir anza yuku bulmadığını Anadolu ajansı memnuniyetle kaydeder. Ticaret odaları kongreleri Ankara 17 (Telefonla) — Ticaret Vekâleti o önümüzdeki teşrinlevvel ayında Ankarada bir ticaret odaları kongresi akdini Kararlaşlırmşıtır. Ti. caret odalarının ıslahı ve odalara ve- rilecek yeni şekiller etrafında görü- şülecektir. Başvekâlet arşiv dairesi müdürlü- ğüne sabık İstanbul polis müdür Haliç sanayi mıntakası olabilir mi? Haliç, şehir plânında sanayi mın- takası olarak gösterilmektedir. Zaten Abdülâziz devrindenberi burası ya- vaş yavaş bir sanayi merkezi haline girmiştir. Tersane, kalafat Oyerleri, mensucat fabrikaları, mezbaha, bü- tün bunlar Halicin manzarasını ta- mamile değiştirmiştir. Fabrikaların ve smai müesseselerin deniz kenarında büyük faydalar ve tasarruflar temin edildiğine şüphe yoktur. Ekseriyetle sahilde rıhtımları olan fabrikalar pek kolaylıkla eşya nakletmeğe imkân bu- Yarlar, Acaba Haliç bu evsafı haiz bir yer midir? Her şeyden evvel Haliç dolmak tehlikesine marüz olan bir yerdir ve temizlenmesi de yarim asırdanberi devam eden bir meseledir. Halicin dol- masına en büyük sebep, Kâğıthane deresinden çamurlu suların bura. ya akmasıdır. İkinci bir sebep te fab- rikaların Halice attığı müzahrafattır. Senelerdenberi Halice yanmış kömür i parçaları, pislikler atılır; eğer bura- smı tamamile bir sanayi mıntakası yaparsak, Halici daha kolaylıkla dol- durmuş oluruz, Bilhassa Yedikulede- ki deri fabrikaları buraya naklolunur- sa... Gazhanenin de Halice nakli dü- şünülüyormuş. Bu fikrin tahakkuku da Halicin dolmasına hizmet edebilir. Bütün bunların neticesinde Haliç bir sanayi merkezi olabilir, fakat ekseri yerlerine vapur, hattâ sandal bile iş- liyemez. O zaman fabrikaları kaldı. rip başka bir yere mi taşıyacağız? 'Halici sanayi mıntakâsı olarak ka- bul ettiğimiz zaman, bu ihtimalleri bir fantezi telâkki etmemek ve bura- sının fabrikalar yüzünden dolacağını hesap etmek lâzımdir. Burada hatıra bir sual gelmekte- dir: «O halde neresini sanayi mınta- kası yapmalı?» Acaba bir sanayi mın- takasına lüzum var mi? İstanbul baş- tan başa müstahsil bir şehir olduğu için, her tarafı bir sanayi mıntaxası- Gir, Şehirdeki endüstri müesseseleri- ni, şehirden tecrid etmek, onlara baş- ka bir yer intihap etmek elimizde mi- dir? Mektepleri, hastaneleri, ticaret. haneleri şehrin dışına çıkarmak ne kadar makul değilse, fabrikalara ayrı bir mıntaka tayin etmek te o kadar makul değildir. Esasen şehri terkip eden unsurlar arasında bu gibi mü- esseseler vardır. Yalnız şehrin havasını bozan, şehir. de gürültü yapan büyük fabrikaları şehirde kurmak doğru değildir. Esa. sen bu gibi müesseselerin de çoğu şehrin dışındadır. Hüseyin Avni Sıvasa yağan yağmurlar Üç kişi sellere kapılarak öldü Sıvas (Akşam) — Son yağan yağ- murlar bu havalide mezruata birçok zararlar vermiş ve bazı facitlara se bep olmuştur. Hafike bağl: Süley- maniye, Demirci, Eldiveş, Kızılviran köyleri zarar gören mıntakalar ara. sındadır, Kayadibi nahiyesinin Sö. ğütcülük köyünde mühim bir arazi ile 15 yaşımda Esmayı sel GÜNE tür. 1 Bundan başka Kayadibi mEbİYEİ nin Kızılova köyünde evlenmeye ha- arlanan bir nişanlı kız da sellere ka- pılarak boğulmuştur. Bu son hâdisenin tafsilâtı şöyle- dir: Yaz gelince bütün köylüler kış- lik ot biçmeğe giderler. Molla Alinin çocukları da bu arada ot biçmeğe gitmişlerdir. O gün hava birdenbire kararmış, arkasından .şiddetli bir yağmur başlayınca, Molla Alinin ni- şanlı kızı Sultan kardeşlerini merak ederek aramaya çıkmış, dere kena- rından giderken kabaran sellere ka- pılarak boğulmuştur. Boliğpin o bir e ci Bu sene 15,400 göçmen gelecek 18 Temmuz 1939 Bunların nakli için münakasa açıldı İstanbul iskân müdürü bay Reşad ı Tanyeri, Tuzlada göçmen karargâ- | hındaki tetkiklerini bitirerek şehri- mize dönmüştür. Hükümet, bu sene, göçmen karar- gâhlarnın her cihetçe mükemmel bir hale mıştır, Öğrendiğimize göre, bu sene kom- şu memleketlerden gelecek olan mu- hacirlerin yekünu 15.400 dür. Bunla- mn 3,400 ü Romanyadan, 12 bini de Bulgaristandan gelecektir, Bunlardan | 3,400 ü, geçen seneden tabilyet mua- meleleri ikmal edildiği halde yurdu- muza getirilemiyen ovatandaşlardır. Romanya kanunu esasisine göre, bir | vatandâşın terki tabiiyet etmesi için : mâhkemeden karar alması “izurdır. ! Bunun ise, uzun zamana mülevak- kıf olacağı meydandadır. Bundan dolayı Romanyadan göçmen nakli getirilmesi için çok çalış. | £ göçmenler, isi hemen her sene uzamaktadır. Her sene olduğu gibi buyılda, 8 seferde getirilecektir. Bir seferin asgari 15 günde yapılabi- i deceğine göre bu rakil işi 4 ay süre cektir. Hükümet, göçmenleri getirt. mek için bir münakasa açmıştır. Temmuzun 24 ünde ihalesi yapıla- caktır. Mümkun olduğu takdirde na- kil işine üç, olmazsa iki vapur tahsis edilecektir. Vekâlet, bu iş için, her sene yüz, rüz elli bin lira sirf vapur navlunu ödemektedir. Deniz yolu ile gelen göçmenler ise, Sirkecideki muhacir kampında misafir. edilmektedir. Bu sene, gelirilecek muhacirler. den Romisnyalılar, Tekirdağ ile Büir. neye, Bulgaristanklar da orla ve şar- ki Anadolu vilâyetlerine yerleşlirile- ceklerdir. Sohbet (Baş tarafı 3 üncü sahifede) Yalnız bizde değil, bütün dünyada | bir milli sanat hevesi var: bu, işin doğ rusunu ararsanız, sadece iktisadi bir rekabet meselesidir: her sanatkâr, kendi mensub olduğu cemiyette bil | hassa kendi eserlerinin rağbet görme- sini istiyor, dışarının rekabetinden korkuyor. Hakkı da vardır, çünkü s&- nat artık bir geçim vasıtası olmuştur. Yerli bir fabrikanın, kendini idare ve inkişaf için, dışarıya karşı himayeye ihtiyacı olduğu gibi sanatkârın da böy- le bir himayeye ihtiyacı vardır. Fran. sada bir zamanlar, Goncourt mükâfa. tı, bir ecnebinin fransızca olarak yaz. dığı bir romana Verilebilir mi, verile. mez mi diye bir münakaşa çıkmıştı; «Verilmemelidir, çünkü onlar Fran. sa'da vergi (o vermeğe mecbur değil. diyenler oldu, Sanatin, fel sefenin milli olması üzerinde israr edenler, bana öyle geliyor ki, kendi. leri farkında “olmasalar da, böyle bir düşünce ile hareket ediyorlar, Sanatim, edebiyatın bir geçim vasıtası olmadı. ğı devirlerde, sanatkârın kosmopolit olmasına kimse ses çıkarmamıştır. Ba- zı hükümdarların, zenginlerin yaban- cı sanatkârları, filosofları, (o âlimleri himayeleri altına almaları da hoş gö- Nurullah ATAÇ Açık teşekkür Kızımın müpteli olduğu ve bir çok mÜ- tehassıs etıbbarın teşhis ve tedayisini ya“ pamadıkları hast ERTUĞRUL SADİ TEK Bu gece Bakırköy Miltyadi tiyatrosunda (KARAMAKARIŞIK CEMAL "samim 19 temmuz çarşamba akşamı Üsküdar İnşirah bahçesinde MEÇHUL SERSERİ 3 perde İ Jerin hazır bulunmaları ehemm iyeği Bu akşam: Cağaloğlu, Çifte Saraylar Sinema ve Bahçesinde İstanbul Kalkının arzusu üzerine; kıymetli sanstkâr MÜNİR NURETTİN ve arkadaşları. Bu akşam fiyatlar müstesnadır. Sinemada: Her program İki büyük filim gösterilmektedir. Hapishane binasının yıkma işi ihale edilemedi İstanbul Adilye sarayının Sultan. âhmedde hapisane binasının yerinde Yapılması kararlaştığından hapishane nin yıktırılması işi müteahhide :ha- le edilmek üzere temmuzun on dör. düncü günü münakasaya konulmuş- tu. Yapılan münakasa netice pisane binası yıkıldıktan öonra çıka- cak toprağın başka bir yere taşınıp dökülmesi işinde müteahhitlerir tek. inde, ha | Mf ettikleri şartlar Nafia tarafından muvafık görülmemiş ve yıkma ihale edilememiştir. Bu Yüzden münskasa' müddeti on gün daha uzatılmıştır. İstanbul — Avcılar Kurumundan: Kurumumuzun İstanbul ZAYN ve mariesi günü saat 14 de Alemdar caddesindeki Alayköşkünde sayı rica olunur. 77 Temmuz 959 Esham ve Tahvilât Yüzde beş 1988 Vk amiyeki W— Sivas - Ergurum Ti 1992 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra, 1 Sterlin 50 Nem-York 100 Dolar 126.6575 Pariş M0 Prank 3355 Milâno 100 Liret, 680 Cenevre 100 İsviçre Pr. o 205825 Amsterdam 100 Florin 6145 Berin 10 Rayşmark © 50826 Brükgez 100 Belga 41515 Atina 100 Diahmi | 10825 Botya, 100 Leva 156 Prag 160 Çokoslovak Kr 43325 Madrid 100 Pezeta 14.005 Varyora 190 Zloti 23045 Budapeşte 100 Pengo 241425 Bükreş 100 Ley 0905 Belgrad 100 Dinar 28025 Yokohama, 100 Yen 463 Stokholm 100 İsveç Pr. 2058125 Moskova 100 Ruble 2090125 Tüzafada Ertuğrul, Pungaltıda Margi leciyan, Kurtuluş caddesinde Kurtu- Iş, Galatada psi caddesinde İsmet, Sarıyer; İstanbul tarafı: vü Hamdi, Kâ- Tağümrük: Fuat, Eminönü: Salih Ne- cati, Bakırköy: 'Terziyan, Aksaray; Yenikapıda Sarım, Fener: Emi Kumkapı: Cemil, Küçükpazar: Samatya: Kocamustafapaşada rai van, Alemdar: a Esad, Şehremini: Ahmed Hamdi. Kadıköy: Pazaryolunda Nâmık, Mo- dada Nejad, Üsküdar: Iskelebaşında Merkez, Heybeliada: Atanaş, Büyük- ada; Halk. Ortaköy, Arnavutköy, Bebek, Bey- koz, Paşabahçe, Anadoluhisarı, Ta- rabya, Yeniköy, Emirgân ve Rumeli- hisarındaki eczaneler her gece açıktır,