27 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

27 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

me KE 71 Temmüz 1939 Totaliter deletlerin Akdenizde vaziyetleri — Baştarafı beşinci sahifede— bir kitapta şöyle diyor: «İtalya ile Yunanistan arasında bir ittifak, mü- dafaa bakımından İtalya için 1ay- dalı olcaktır. Diğer taraftan İngilte- re ile Fransaya Yunan üssülhareke- İngilterenin şarki Akdenizde düzel- miş olan vaziyeti, Türkiye İle imza- ladığı itilâla kuvvetlenmiştir. Bu itilâf; İngiltereye Türk üssülhareke- lerinden istifade etmek imkânını ver- dikten sonra Boğazlardan da mürur serbestisini veriyor ve bilhassa İtal- yanın on iki adada vaziyeti durulmaz bir hale giriyor. ş Kızıldenize giden deniz yolları İtalyanın Akdenizde taarruz kudre- tini, küçük görmek mânasızdır. Zira İtalya kuvvetini yalnız donanmasın- dan ve hava kuvvetlerinden değil, fa- kat bu dahili denizde, Afrika sahili ile Sicilya arasında dar bir geçid yeri bi- Takan coğrafi vaziyetinden de alıyor. Fakat bu vaziyetin öldürücü bir zaafı yardır. İngiterenin Akdenizde Süveyş kanalını, Bahriahmerin de anahtarını teşkil eden Adeni elinde bulundurma- $i, İtalyanın Şarki Afrikadaki impara- torluğu ile bütün muvasala yollarını keseceği gibi İtalyanın Trablusgarp ile muvasalası, garbi cihetten Bizertedeki Yransız üssülbahrisinin daimi tehdidi altında bulunacaktır. Halihazırda İngiliz ve Fransız filo- larının gemi ve top ateşi bakımından İtalyan filosuna büyük bir faikiyetleri vardır. İtalyanın bilhassa kuvveti se- ri ve modem kruvazörlerinde ve tah- telbahirlerindedir. Denizden umumi , bir harekette demokrasi filolarına kar. şi dürabilecek bir safh harp filosu yoktur. Binaenaleyh Akdenizdeki hâ- kimiyet, nakliye kafilelerini tahtelba- hirlerin süratli harp gemilerinin ve tayyarelerin hücumlarına karşı koru. mağa inhisar edecektir. Buna mukabil, en belli başlı deniz ticaret yollarını kullanmaktan mahrum kalacaktır. Harp gemilerine kârşı tayyarelerin hücumları hakkında büyük tecrübe- miz yoktur. İspanya harbi tarihi, iyi tahkim edilmiş ve iyi müdafaa edilen şehirlere karşı tayyarelerin müessir bir silâh teşkil etmediğini göstermiş- tir, Adriyatik denizinde Adriyatik denizine ve buradaki İtal. yan üssülharekelerine büyük bir ehem- miyet atfetmeğe lüzum yoktur. İtal ya, Arnavutluğa sahip olmakla Adri- yatikte İtalyan tefevvuku tamdır. Fa- kat nisbeten küçük ve kapalı olan bu denizin Akdenizde hâkimiyet için ce- rTeyan edecek olan bir mücadelenin ne. ticesi üzerine büyük bir tesiri olamaz. Bilâkis, İngiliz ve Fransız filolarının, Yunan llmanlarından istifade ede- ceklerine bakılırsa Adriyatik denizin. deki bu hâkimiyetin müdafaası pek müşkül olacaktır. Zira asker ve erzak nakliyat kafileleri, müttefik gemilerin, tahtelbahirlerinin ve tayyârelerinin daimi hücüm ve taarruzlarına hedef olacaklardır. Mevzuubahis meselelerin" mahiyeti tedkik edilirse açıkça görü- lür ki, İngilterenin ve Fransanın Ak- denizde tefevvuku bakidir, vaziyet, bâ- 21 müşküller ârzetmekle beraber, de- mokratik devletlerin lehinedir. Maa- mafih öyle bir devirde yaşıyoruz ki, mazinin hata ve ihmallerinden istifa. de etmek lâzımdır. Akdenizdeki bu vaziyetimizi daha kuvvetli kılmak, ka- rada, denizde, havada daha kuvvetli müdaafa ve tecavüz vasıtalarına malik olmak ve hasaratı mahallinde tamir edecek üssülbahrileri daha iyi bir su- yette techiz etmek kabildir. Ölçülemi- yecek derece büyük bir stratejik ehem- miyeti haiz olan Kıbrıs adası gerek de- niz ve gerek hava Üssü bakımından mütehassıslarının daha fazla dikkat ve itinasını celbetmeliydi. Diğer taraf- tan totaliter devletlerin “İtalyanın'coğ. rafi avantajlarına rağmen, Akdenizde yaziyetleri, müşkül, kararsız, ve muh. telif istikametlerden gelecek öldürücü tehlikelere maruzdur. » Devlet Hava yolları umum müdürlüğünden Hatlarımıza ilâveten 77 Ağustos 1939 Pazartesi gününden itibaren İstan- bul - İzmir arasında «doğrus seferler başlıyacaktır. ; Hava Hatları Ankara - İzmir «İstanbul üzerinden» İstanbul - İzmir «doğru; hat 1 Ağustoslan itibaren hareket saatleri Ankaradan hareket Saat Dakika 4 0 İstanbuldan hareket Saat Dakika 9 30 Ankaradan hareket Saat Dakika 15 15 Adanadan hareket Bilet fiatları İstanbula muvasalat Saat Dakika 16 00 Ankaraya muvasalat Saat Dakika u 30 Adanaya muvasalet Saat (Dakika 17 25 Ankaraya muvâsulat Saat Dakika Saat Dakika 7 10 9 20 İstanbuldan hareket İzmire muvasalat Saat Dakika Saat Dakika 16 20 13 10 İzmirden hareket İstanbula muvasalat Saat Dakika Saat Dakika 7 10 00 Ankaradan hareket İzmire muvasalat Saat Dakika Saat Dakika 15 00 17 45 İzmirden hareket Ankaraya muvasalat Saat Dakika Saat Dakika 9 00 nı 45 RL... eş e e Fazla tafsilât için Meydan Müdürlüklerile Acentalara o müracaat edil. mesi, gr (3326) (5577) inşaat ilânı Esi Bank genel direktörlüğünden müdürlüğünden alabilirle? Divrik civarında bankamızın demir mâdenlerinde yapılacak 300.000 Era kıymetinde bina inşastı münaknasaya çikarılmıştır. Talipler, evrakı Ankarnda Bankamız İnşaat şubesinden, Divrikte demir madeni işletmesi Teklifler 7 ağustos 935 Pazartesi günü saat 15 e kadar kabul edile- — AKŞAM Perşeme müsahabeleri (Baş tarafı. 8'inci sahifede) sol yan üzerinde yüzmek lâzımdır. 2 (Brasse indienne) denilen hind usulünün yân yüzmeden farkı yal- nız bacakların hareketindedir. Sürat yüzmelerinde mariniğre de- nilen babriye usulü, âdi kulaç, hind kulacı, münavebe kulacı tatbik edi- lir. Dipten yüzmek, suyun altında iler- lemek veya derine doğru dalmaktar ibarettir. Bittebi teneffüs filli dalınca münkati olur. Dipten yüzmek boğul- maktan kurtulmak veya boğulma teh- Mikesinde olan birinin imdadına ye- tişmek için öğrenilmesi lâzımdır. Elbise İle yüzmeğe gelince; bu çok zor ve yorucudur. Bunda iradeye hâ- kim olmak, ilidali kaybetmemek ve bilhassa acele etmemek lâzımdır. 1914 te yani tam yirmi beş yıl ev- vel eski harflerle «Yüzme mümarese- leri» adlı bir eserimin 118 inci sahi- fesinde aynen şu sözler vardır: «Gönül İster ki yüzme Avrupada olduğu gibi bizim de bütün mektep- lerimizde cimnastik dersi gibi mec- buri olsun. Yedi yaşından itibaren kız ve erkek çocuğu yaz ve kış hafta- da bir kere yüzme müesseselerine sevkedilsinler ve bütün Türk gençle- rine program dahilinde yüzme öğre- tilsin. Bugün bunu yapmağa imkân yoksa yazım Modada, Kabataşta, Ahır- kapıda mekteplere mahsus banyolar vücude getirilsin. Orada muallim mektebi gençlerine ve lise talebeleri. ne yüzme öğretilsin.» Aradan yirmi beş sene geçtikten sonra benim o zamanki temennileri- min bugün tahakkukuna doğru gi- dildiğini işitmek, bütün emeli mü- kemmel bir Türk gençliği görmek olan bir emekdar muallim için ne bü- yük teselli değil mi? Selim Sırrı Tarcan Çocuğunu sünnet ettireceklere C.E. K. Eminönü kazasından sünnet ameliyatı yapılacaktır. Çocuğunu sünnet ettirmek istiyen ler Divanyolunda Çocuk kütüphane si sekrelerliğine ve Ç. E. K. Eminö- nü, Alemdar, Kumkapı, Beyand, Kü- çükpazar nahiye idare heyetlerine müracaat etmelidir. Soldan sağa: 1 — Müşirlik. 3 — Boyu artmak - Bayağı. 3 — Bir cins balık - İnsan. 4 — Güzel sanat - Hubub eder. 5 — Otomobil sürati - Kaygulanma, 6 — Raci - Bacanın alt yarısı. 7 — Büyük balık. 8 — Sonuna «As gelirse bir meyva olur < Aya mensup. 9 — Tersi okumağa uğraşma olur, 10 — Tekdir - Sarhoşun bağırması. Yukardan aşağı: 1 — Dayanma. 2 — Azerbaycanlı - Kırmızı, 3 — Terek - Kabahat, 4 — Cilâh maden » Su. 5 — Bir cins kumaş — Salihin başı - Bütün. 6 — Beyaz - Meylet, Karpit. 8 — Kırış tutuşma - Hindistan emiri, 9 — İdare edenler. 10 — Bir sual - Ölülerin ruhuna okunur. Geçen bulmacamızın balli ” Soldan sağa: 1 — Çalışmak, 2 — Adese, Kari, 3 — Vaktalar, 4 — Ermenice, 5 — Ah, Meh, Nik, $ — Rahatça, 7 Uzak, Emine, 8 — Nil, Abam, 9 — Unutan, Ane, 10 — Ekinekmek, Yukardan aşağı: 1 — Çavdarunu, 2 — Adn, Hazine, 3 — Leke, Haluk, 4 — Isırmak, 'T, 5 — Şea- nini Sahire 19 Ankara Devlet Konservatuvarının, muzik ve temsil kısımlarının muhtelif şubelerine imtihanla parasız yatılı ve paralı yatisız kız ve erkek talebe alınıyor İstenen vesikalar; ,1 — Hangi şubeye görmek edin iri vi leke, 2 — Tahsil derecesini gösterir vesika, 3 — Nüfus teskeresi, yahut tasdikli sureti Buda ayatılılar için Türk tay bliyetinde olmak şarttır.» 4 — Aşı kâğıdı ve sıhhat raporu, ii 5 — Hüsnühal e Elia, > i 6—4,5 X 6 boyunda 6 1— kiri tasdikli taahhütname ve kefaletname «Yatısız talebe. den istehilmez.» «Kefaletname ve taahhütname suretleri Konservatuvar Grek den istenilecektir.» i Muhtelif şubeletin kabul şartları: Muzik kısmı; ai : R Pi ve bütün orkestra sazları Ra meka mam olak atma alebe ih ais lee meden de kabul edilir.» p 2 — Müzikal bir kulağa sahip olmak, 3 2 Çalacağı sazın icab ettirdiği üzel hususiyeklere malik olmak, 4 — İlk sınıf yaş hadleri: , Piyano ve yaylı sazlardan en âZ 9, en çok 14, Z Kontrabas için, nefesli ve vurma sazlar için e naz on iki, en çok 18, Korapozisyon: , Armoni sınufı: << desin ği > zi 1 — En az ort aokul mezunu olmak, İğ mea ei vok here idi Eleni ül Gy) i 3 — Her hangi bir müzik enstrümanını, tercihan piyanoyu yeter derece de çalmak, 4 -- Kompozisyon kabiliyeti olduğunu isbat etmek, Şar kısmı: «Opera muganniliği, koro mugannluğ), konser muganniliği «Sonuncu yatısızdır.»: 1 — En az orta okulu bitirmiş olmak, iz SE NOT: Lİ Doğrudan doğruya koro muagun!liği mesleğine talip olanların ilk mek» tep mezunu olmaları kâfidir. 2 — Müzikal bir kulağa sahip olmak, 1 3 — Sesi güzel olmak, hn 4 — Yaş haddi: Kızlar için en az 16, en çok 20, erkekler için en az 17,en çok 21. ği NOT: , Yevkalide bir ses ve müzik istidadna sahip olamın.en çok yaş haddinin üstünde, yahut en küçük yaş haddinin bir altında olması caiz ve en az ilk mektep mezunu olması kâfi görülebilir. 5 — Konuşma, işitme, görme uzuvlarında ve vücutlarının teşkilâtında hiç bir ârıza olmamak, i Temsil şubesi: 1 — En az orta kul mezunu olmak, N 2 — Yaş haddi: En az 16, en çok 21 dir, «Fevkalâde bir temsil kabiliye- tine malik bulunânlar en çök yaş haddinin üstünde de olsalar kabul edilebi- dirler. 3 — Konuşma, işitme. görme uzuvlarında ve vücut teşkilâtında bir âna olmamak. 4 — Seçim sınavı: Aranılan belli başlı vasıflar: A» Düzgün ve serbes konuşma, gördüğü veya okuduğu bir şeyi anlatma kudreti, B» Okuduğu veya gördüğü bir tiyatro piyesi içerisinden seçilecek bir ro. © lü yapabilmek, C» Sınav komisyonunca verilecek bir rolü yapabilmek. UMUMİ NOT: Ankara Devlet konservatuvarı, lise yüksek ve ihtisas devrelerine mıştır. Mezunlar devlet artisti olarak Bareme dahil olacaklardır. Devlet Konservatuvarına girmek istiyenlerden yukardaki şartları haiz olanlar, 1 Eylül 1939 tarihine kadar bütün vesikalarını noksansız olarak Kon- servatuvar direktörlüğüne vermelidirler, Kabul imtihanları, 1 Eylül 1939 tarihinden 8 Eylül 1939 tarihine kadar Ankarada Devlet Konservatuvarında ve 15 Eylül 1939 dan 23 Eylül 1939 tari bine kadar İstanbulda Galatasaray lisesinde yapılacaktır. Taliplerin verecekleri dilekçede bu iki yerden bangisinde imtihana gir. mek istediklerini âçıkça yazmaları lâzımdır. Konservatuvarın bütün şubelerinin ihzari birinci sınıf talebeleri Şubat ve Haziran aylarının ilk haftalarında eleme imtihanına tabi tutulurlar, Bu im- tihanların her hangi birinde muvaffak olmayanların Konservatuvarlarla derhal alâkaları kesilir. (3261) (5546) İnhisarlar U. Müdürlüğünden 1 — Keşif, şartname ve projesi mucibince idaremizin Paşabahçe mi müdürevi tamiratı açık eksiltmeye konmuştur. II — Keşif bedeli 2954.06 lira muvakkat teminatı 221,55 liradır. 1 — Eksiltme 2/V111/939 çarşamba günü saat 14 te Kabataşta Tevek ve Mübayaat çubesindeki Alım komisyonunda yapılacaktır. IV — Şartnameler her gün Levazım Şubesi veznesinden 15 kuruş muka» V — İsteklilerin bu işe girmeleri için İnhisarlar umum müdürlüğü e şubesi müdürlüğünderi fenni ehliyet vesikası almaları lâzımdır. ayrıl. VI — İstekliler S6 DE girin varil ve $ böl endiledeiyenik vesziği Şi birlikte eksiltme için tayin edilen gün ve saatte yukarıda adı geçen komisyona gelmeleri. (5307) İstanbul Belediyesi ilânları İlk Senelik ; teminat (o kirası 5 i 22,50 300'ü0 o Hocapaşa Tramvay caddesinde Mehmetpaşa sebiini kiraya verilmesi, Muhammen N | bedeli Pa 13,43 179,00 (Fatih yangın yerinde Sırımcılar sokağında 17,90 metre murabbal arsanın Satışı, : Tahmin bedelleri ile ilk teminat miktarları yukarıda yazılı işler 2490 numaralı kanunun 43 üncü müddesine göre temdiden açık arttırmaya çıkâs * rılmıştır, İhal 7/8/930 Puzartesi günü saat 14 te Da encümende yapıla. zem adar Zain Li Munmolât dürlüğ de — görülebilir.