27 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Bahife 2 N : AK 5 AM Zi a 31 Temmuz Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler Son dakika Rumen veliahdı Romanya kralı Yunan kralı Jorj ve Milli Şef ismet Inönü ile görüşecek Teyzesi Yunan prensesi İrenin Spo- leto duku ile izdivaç merasiminde bu- Yunmak için İtalyaya gitmiş olan Ro manya veliahdı prens Mişel, bu sabah- ki Semplon ekspresile İstanbula gel- miş, istasyonda veli ve belediye reisi B. Lütfi Kırdar, Rumen general kon- 8olosu ce konsoloshane erkânı tarafın- dan karşılanmıştır. Prens Mişel, oto- mobille doğruca Rumen sefarethane- sine gitmiştir. İngiliz-Fransız -Sovyet g Adalar denizinde bir tenezzüh seya- hatine çıkacağını yazdığımız Roman- ya kralı Karolun bügün hususi yatı ile! saat onbirde İstanbula gelmesi bekle- niyor. Kral, Tophane rıbtımında ka | raya çıkacak ve vali tarafından kar. şılanacaktır. Romanya kralı, oğlu prens Mişel ile görüştükten sonra akşama doğru ya- tile Adalar denizine doğru seyahatine devam etmesi muhtemeldir. | örüşmelerinin Londra 27 (Rağyo) — Bükreşten Ti- mes gazetesine bildiriliyor: Kral Ka- Tol, dün akşam Lucleful yatile Kös tenceden hareket etmiştir. Romanya krah, Boğaziçinde, Çanakkale ve Ada- lar denizi sahillerinde bir tenezzüh seyahatı yapacaktır. Kral Karol bu se yahatı esnasında Yunanistan kral Jorj ve Türkiye Reisledmhuru İsyet İnönü ile görüşecektir. un neticelenmesi muhtemel Itilâf için kati talimat alan Ingiliz ve Fransız > Sefirleri bugün B. Molotofla görüşecekler Londra 77 — Bâşvekil B. Chamber. Min Moskova müzakereleri hakkında dün Avam Kamarasında sorulan suale cevaben şu beyanatta bulunmuştur: — Bugün Moskovadaki İngiliz se- firine talimat gönderilmşitir. Gelecek hafta zarfında Moskova müzakereleri hakkında Avam Kamarasında beya- natta bulunacak bir vaziyette bulu- nâcağımı ümid ederim. Mebusiardan biri, Moskovada baş- Uyacak olan İngiliz - Fransız Sovyet erkânı harbiye görüşmeleri hakkında izahat istemiş, B. Chamberlâin şu ce- vabı vermiştir: Gek erkekleri toplu bir halde nakledilecekler Almanya seferberlik ilân ederse Çek erkekleri nerelere sevkedilecekler? Paris 77 (A.A) — Petit Joumal gaze- tesine Pragdan bildiriliyor: Ordu ve Gestapo mümesslilerinin müza- haretile Çek erkeklerinin toplu bir halde Bakilleri için bir plân hazırismaktadır. Şimdilik ahhati yerinde 1/70,000 kişi mev- suubahistir. Gazete aşağıdaki tafsilâtı ilâve ediyor: «Umumi seferberlik iin edilir edilmez, Mik mıntaka olan Prag - Pilzeh - Moravska Ostrava - Kömür Silezyası 16 gün zarfında 750 bin ve diğer dört muntaka 1,000000 Kişi vermeğe mecbur olacaktır. 500000 Çek Ruhr kömür madenlerinde, 260000 Çek yol inşaatında ve 200000 kişide ziraat Bilezyamnda kullanılacaktır. Daha şimdi- den Almanyanın ihtiyacına göre, peyder- pey binlerce Çek işçisi sevkedilmiş ve baş- ka yere ayrılmak hakkı kendilerinden nez- edilerek kullanılmakta bulunmuştur» Almanyadan gıdasızlıktan kaçanlar Varşova 26 (A.A.) — (Havas): Leh matbuatı Wielun civarından bir müd- det evvel Almanyaya kaçmış olen Almanlardan mürekkep bir grupun döndüğünü yazıyor. Bu Almanlar 'Almanyada daha fazla kalmağa im- kân göremediklerini, zira orada, gün- de 12 saat, o da lüzumu veçhile gıda yerilmeksizin o çalıştırıldıklarını söy- Jemişlerdir. z .|z. Yılanla feci bir - boğuşma İzmir 26 (Akşam) — Hüseyin ismin- de bir bağcı, Çeşme kazasında bir bağ kulesinde çalışırken büyük bir yılan görmüş, öldürmek: için kamasını çek» miştir. Yılan, Hüseyinin üzerine fırlamış, 17 yaşındaki bağcı, bü vaziyetten ürkerek elindeki kamayı yanlışlıkla kalbine saplamıştır. Zavallı Hüseyin, derhal öl i ın yetişen — Moskova elçimize talimat gön- derilmiştir. Bu hususta fazla izahat, veremem. İngiltere, Fransa İle daimi temas ve müşavere halindedir, Paris 27 (Radyo) — İngiliz . Fran- İ sız - Sovyet paktının aktolunmak üzere | | anı te- | rikah bulunduğu teeyyüd ediyor. B. Cham- beriâin bu hususta pazartesi günü Avam Kamarasında beyanatta bulu- nacaktır. Bugün Moskovadaki İngiliz ve Fransız sefirleri, B. Molotofla gö- rüşeceklerdir. Bu mülâkatın kati bir mahiyette olması kuvvetle muhtergel- dir, Londra ile Paris, dün bütün gün Ingiliz ve Alman hava manevraları Londra 27 (Radyo) — Dünkü gün ve gece Berlinde muhtemel hava hü- cumlarına karşı büyük müdafaa ma- nevralârı yapılmıştır. £ Manevralar, bugün sabah bitecektir. İngilterede de 23 kontlukta ve şim- diye kadar yapılmış olanlardan daha geniş bir sahada hava müdafaası ma. nevraları yapılması tekarrür etmiştir. Bu manevralar, tayyare hücumlarına karşi koymak için İngilterede yapılmış olan bütün müdafaa tesisatı harekete geçecek ve bunların müessiriyeti tec- rübe edilecektir. Berlin 26 (AA) — Hava hücum- larına karşı müdafaa tecrübesi bü- gün Berlinde verilen tehlike işareti ile başlamıştır. Sokaklar bir kaç dakika içinde boşalmış ve halk mahzenlere girmiştir. Bütün münakalât durmuş- tur. Berlinin üzerinde derhal tayya- reler görülmüş ve hava topları faali- yete geçmiştir. Tehlike çanı saat 20 de nihayet bulmuştur. Fransız askeri heyeti Ankaradan geldi Bir müddettenberi Ankarada bulu- nan orgeneral Hutzigerin Triyasetin- deki Fransiz askeri heyeti, bu sabah Ankara ekspresile İstanbula gelmiş, Haydarpaşa garında askeri merasim İle karşılanmıştır. Fransız askeri he- i yeti, motörle İstanbula geçerek Pera- palas otelinde hazırlanan daireye mi- safir edilmiştir. Türk - Amerikan ticaret an- laşmasının tatbikatı Ankara 26 (Akşam) — Yeni Türk - Amerikan ticaret anlaşmasının tatbi- katında bazı güçlükler görüldüğü ya- | gılmıştı, Öğrendiğime göre bu güç- Jükleri karşııyacak yeni bir for- mül en ie kemetinişe Ame ve m temas ve muhaberede bulunmuşlar ve Moskovadaki sefirlerine siyasi müza- kereleri neticelendirecek mahiyette kati talimat göndermişlerdir. Bu mülâkattan sonra siyasi müza- kerelerin neticelendiğini ve erkânı har- biye müzakerelerine o başlanacağını dair bugün resmi bir tebliğ neşredi. leceği söylenmektedir. Moskovaya askeri müzakereler için gidecek olan İngiliz askeri heyetine ge- neral İronsidin riyaset edeceği tahak- kuk ediyor. İngiliz ve Fransız askeri heyetleri ayni zkmanda Moskovaya hareket edeceklerdir. Şamda suikasd hazırlıkları , Hükümet himaye tedbirleri aldı ve bazı kimseleri tevkif etti Şam 28 (A.A.) — Direktörler kon- seyinin başkanı ile bazı idari ve si- yasi şahsiyetlere karşı bir sulkasd hazırlandığını haber alan hükümet himaye tedbirleri almıştır. Polis memurları, dün Direktörler konseyi başkanının ikamet ettiği evin civarında İlk suikasde hazırlan- makta olan beş kişilik bir çete yaka- lamışlardır. Çeteden üç kişi tevkif edilmiş, diğer ikisi kaçmıştır. Yaka- lananlar tam itirafta bulunmuşlar ve bu sayede nafiz gazetecilerden Ne- cip Rayes ile suçluların müşevvik olarak gösterdikleri bir ziraat memu- Tu yakalanmıştır. Şam 26 (AA) — Tahrikâtçılar- dan müteşekkil bir cemiyet keşfedil. mesi ve bu cemiyet merkezinde araş- | tırmalar yapılması üzerine 9 kişi tevkif edilmiştir. Bunlar arasında mili blokun nafiz gazetecilerinden Necip Rayes de vardır. .. . Türkiye - Mısır Mısırdan bir askeri heyet ge- lecek, Mısıra da bir Türk heyeti gidecek Kahire 26 (Fransızca İstanbul) — Salâhiyettar bir membadan öğrenil. diğine göre, Mısır hükümeti, gelecek ay zarfında Türkiyeye 15 yüksek za- bitten mürekkep askeri bir heyet gön- dermeğe karar vermiştir. Ziyaret pro- gramında Çanakkale ve Karadeniz 15 thkâmlarının ziyareti vardır, Bu ziyareti, bir Türk askeri heye- tinin ziyareti takip edecektir. Türk askeri heyeti, Mısır ordusunun büyük manevralarında bulunacak ve Mısırın garbindeki istihkâmatı ziyaret ede- iİrlânda cümhuriyetçileri Londrada parlâ- prens Mişel bu sabahi mento binasını berhava etmek istemişler geldi, kral Karol da öğleyin geliyor | r | Scotland Yard yeniden mühim mühim vesikalar ele geçirdi, tevkifler yapıldı Londra 26 (A.A.) — Scotland Yard tarafından yapılmış olan netayicine göre, cümhuriyetçi Irlan- da ordusunun, 5-7 ağustos arasındaki bankalar bayramı esnasında parlâ- mentoyu berhava etmek niyetinde olduğu anlaşılmaktadır. Salâhiyettar makamlar, ecnebi te- şekküller tarafından müzaheret edil- mekte olan cümhuriyetçi Irlanda or- dusunun faaliyetini isbat eden ve- salk ile ihticac etmektedirler. Diğer taraftan, cümhuriyetçi Ir. landa ordusu, B. Chamberlaina ve ayni zamanda Ulster Başvekili ile Irlanda Başvekiline, Vatikana, B. Lebrune, B. Roosevelte ve B. Musso- Eniye bir mektup göndermiştir. Bir ultimatom şeklinde kaleme alınmış olan bu mektüp, İngilterenin Irlandâ arazisini tamamen tahliye etmesini talep etmektedir. Scotland Yard şefi Canning, dün yüksek zabıta erkânından Sir Philip Gane ve Sir Noman Kendal ile gö- Yüksek mektep mezunu bayanlar Memuriyte ilk tayinlerinde 30 lira asli maaş verilmesi zaruri görülüyor Ankara 26 (Telefonla) — Yeni ba rTem kanununa göre yüksek mektep | mezunlarına devlet memuriyetine ilk girşlerinde otuz lira asli maaş verilir. Şu kadar ki askerliğini bitirmemiş olar vüksek mektep mezu 25 lira asli maaşla tayin edilirler. Barem kanununda yüksek mektep mezunu bayanlar hakkında bir sara» hat yoktur. Bundan dolayı bazı dai- reler bu hükmün mutlak olduğunu ileri sürerek yüksek mektep mezunu bayanları askerliğini yapmamış yük- sek mektep mezunu baylar gibi 25 Bra asli maaşla memuriyete tayin ci- hetine gitmektedirler. Bu şekilde vazifeye tayin edilen ba- zı bayanlar alâkadar makamlara mü- Tacâat ederek şikâyette bulunmuş- lardır. Bu hususta kendisi ile görüştüğüm Maliye Vekâleti erkânından bir zat dedi ki Bay ve bayanlara 30lira asli maaş ile memuriyete tayin olunmak hakkını veren askerlik değil, yüksek tahsildir, Bu itibarla esasen askerlik- le mükellef olmıyan yüksek mektep mezunu bayanlara memuriyete ilk girişlerinde 30 lira asli maaş verilme- si zaruridir. Aksine hareket kanunun ruhuna münafi olur. Inhisarlar Vekili B. Raif Karadeniz bugün İzmirden şehrimize gelecek İzmir 26 (Akşam) — Gümrük ve İ B. Ralf Karadeniz| İnhisarlar Vekili bugün İstanbula hare- ket etmiştir. İzmir 77 (Akşam) — İnhisar Vekili bura- dan hareketinden evvel manlfaturacıları kabul ederek Almanyadan getirtiikleri İpekli kumaşlar arasında suni ipek çıktı- Hını, kendilerinin biç bir sun'u taksiri ol- madığı halde gümrük idaresince cezalan- dırıldıklarını bildirmişler Ye cezaların affını rica etmişlerdir. a Başvekilin dünkü ziyaretleri Evvelki gün Yalovadan şehrimize gelen Başvekil Dr. Refik Saydam dün sabah Vilâyet, Halk Partisi ve Beledi- ye dairelerini ziyaret ederek bir müd- det meşgul olmuş, vilâyet, şehir ve parti işleri etrafından malümat al- mıştır. Başvekil, bundan sonra İstan- bul komutanlığına giderek İstanbul Komutanı General Hlis Bıyıktay ile bir müddet görüşmüştür. Kara sularımızda avlanan yabancı balıkçılar İzmir 26 Aaa, — Çeşme sularında balık ge Yunanlı bahkçı tütula LZ m ii tahkikat | rüşmüş ve onlardan cümhuriyeiçi Irlanda ordusunun © faaliyetlerini tenkil için bu zevattan vasi salâhi- yetler almıştır. Bankalar bayramı için zabıta murlarına verilmiş olan bütün zuniyetler geri alınmıştır. Polis ha şimdiden milyonlarca İngiliz rası hasara baliğ olacak mühim ım tarda inrilâk edici maddeler yakala- mış ve birçok tevkifat icra etmiştir. İki infilâk Londra 26 (A.A) — Bugün öğle den sonra Londranın Kingöcrose ga rında iki infilâk vuku bulmuştur. Ha- sarat çok mühim olduğu ve iki kişi- nin yaralandığı bildirilmektedir. Svi- kastleri de İrlanda tedhişçilerinin yaptıkları zannediliyor. Londra 26 (A.A.) — Saat 1730da verilen malümata göre Kingscross garmdaki inflâkta 16 Kişi yaralan- miş ve yaralılardan biri hastanede ö- müştür. . Maarif şürası Okullar iiibat ve talimatna- mesi müzakere ve kabul edildi Ankara 26 (A.A.) — Maarif Şürası umumi heyeti 26/7/939 çarşamba gü- nü saat 10 da Maarif Vekilliği müste- garı İhsan Sungu'nun riyasetinde top- lanmıştır. «Lise ve ortaokullar, öğretmen okulları, meslek ve teknik okulları in- zibat talimatnamesi» nin müzakeresk ne devam ederek kabul etmiştir, İkinci celse, Maarif Vekili bay Ha- n - Âli Yücel'in reisliğinde toplana- rak «Basma yazı ve resimleri derleme talimatnamesi» ile «Orta derecedeki okullarda tahriri vezifeler talimatna- mesini ve «İlk tedrisat müfettişleri ta- Hmatnamesinin yenilenmesi hakkım daki teklif» i müzakere ve kabul et- miştir. Şüra umumi heyeti yarın saat 10 da toplanmak üzere celseye nihayet ver- miştir. Öğleden sonra muhtelif komisyon» lar çalışmalarına devam etmişlerdir. me me- da- Atatürk için yapılacak Anıt - Kabır Ankara 26 — İcra Vekilleri heyeti Ebedi Şef Atatürk için yapılacak ami kabır sahası hakkında hazırlanan plânı kabul etmiştir. Başvekâlet müs- teşarlığı anıt-kabrın yapılacağı saha- nın istimlâki ilçn Ankara belediyesi- ne emir vermiştir. Italyan manevraları Bir Alman heyeti İtalyaya gidiyor İ Berlin 26 (AA) — Kara ordusu umumi erkânıharbiye reisi general Halder'in Tiyasetindeki bir askeri heyet, İtalyan ordusunun Po vadi- sindeki manevrâlarında hazır bulun- mak üzere İtalyaya gidecek, 1 ağus- tostan 9 ağustosa kadar İtalyada ka- lacaktır, Askeri mahafilde bir İtalyan aske- Tİ heyetinin de tarihi henüz tesbit edilmemiş olan Alman manevralar rında hazır bulunacağı söylenmekte- dir. Nafia Vekili şehrimizde Nafıa Vekili general Ali Fuad dün Güneysu vapurile Karadeniz seyaha- tından İstanbula gelmiştir. Muğlada zelzele Muğla 26 (A.A.) — Dün gece saat 24 de olduğu gibi, bu gece de saat 8,20 de şiddetlice bir yer sarsıntı vukua gelmiştir. e. ve seriat ein nedi Li & —— —y