17 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

17 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

İstanbul su sporları ajanının ter- tib ettiği kürek müsabakaları bu 86 ne intizam ve mükemmeliyet altında cereyan etmekte ve yarışlarda klü bünün rengini müdafaa için çalışs- Tak iyi yetişmiş genç istidadların mu» . vaffakiyetini görmek ve nezih bir şe - kilde geçen spor mücadelesini takib etmek-bizlere büyük bir zevk vermek- tedir. 150 yi aşan kalabalık bir spor- cu kütlesinin iştirakile yapılan ilin- ci kürek teşvik yarışlarını şimdiye kadar icra edilen müsabakaların en mühimmi olarak gösterebiliriz. Büyük bir heyecan altında geçen bu müsabakalar hakkında düşünce lerimizi sırasile bildiriyoruz. Bayanlar Bayan yarışlarında da büyük bir İlerleme olduğu bu müsabakalarda meydana çıktı. Güneş, Galatasaray ve Fenerbahçeli kürekçi bayanların çe- kişmeleri zevkle takip edilmektedir. Tek çiftelerde İki senedir görmedi. ğimiz Nimet rakibini büyük bir fark- la geçti. Galatasaraylı Naciye raki- binin üstün olan kuvvet ve bilgisine mağlüp oldu. Nimet çalıştığı takdir. de dalma muvaffak olacak bir kü- rekçidir. Bu yarışta Naciyenin ma- neviyalı bozuktu, uzun bir mesafe dahilinde başbaşa yarışacak kadar çlışması ve yarışın bin metrede bitti- ğini bilmesi lâzımdır. İki çiftelerde Güneşli Nimet kar- deşi Hikmetle beraber birinci geldi. Uzun muntazam ve rahat bir kürek çektiler. Maamafih Hikmetin hiç an- trenman yapmadığı belli oluyordu. .Bu takım şampiyonaya kadar çalı » şırsa dahâ fazla muvaffak olur, Gü- neş dümencisi Pıtnat, erkek müsaba- © kaları da dahil günün en muvaffak dümencisidir. Soğukkanlılığı, tecrü- besi, takımını iyi idare etmesi ve azâ- mi derecede düz dümen tutması gibi bir dümencide aramları bütün hassa- lara malikti. Galatasarayın iki çifte- , Si daha deparda oturağının çıkması gibi bir şanssızığa maruz kaldı. Bu gibi arızaların evvelden kontrol edil- mesi icap eder. Hamlede çeken Nazlı iyi olmakla beraber arkadaşı kendi- sine uyamadı, Galatasarayın dümen- cisi de iyi değil, Fıtasını çök gezdiri. yor. Dört tek bayanlarda Galatasaray rakipsiz kaldı, Behiye, Nazlı, Azize ve Naciye takımı birbirine uygun çok muntazam kürek çekiyor. Behiye hamlede çok muvaffak oluyor. Müptediler Tek çifte müptedilerde Turgut gü- ması hata idi. Bilgisi, muntazam çalışmasile en doğru bir surette kürek çeken bu genç ve kıymetli at- lelin iki çifte kıdemli yarışlarında da sıvıryada kürek çektiğini gördük. Bu tek çifte müptedilere girmesin den daha hatalıdır. Ayni hata geçen sene başlı başına bir kuvvet olan Gal şim. diye kadar yetiştirdiği en iyi kürek- parda ise daha sakin olması ve çok © adele etmemesi lâzım. Sağ kolla faz- e, la asılıyor ve dalma bir tarafa kaçı- yor. İki çifte müptedilerde Güneşli Rı- za yarışının en iyi hamlecilerinden ola. caktır. Tek kürekte daha muvaffak ölüyor. Arkadaşı Abdi de küreğe bu sene başlamış olmasına rağmen Ri zaya uydu ve muvaffak olüu. Bey- kozun hamlesi çok iyi-idi. Dümenci orta. Sıvıryaya çalışmamış, Galata- Dört tek kik yarışı başlarken sarayın dümencisi her zaman oldu- ğu gibi müsait su aramakla vakit geçirdi. Fıtasını çok gezdiriyor. Ga- latasarayın hamlecisi Mehmed günün en iyi kürekçilerindendir. Çalışması- na devam ederse kürekte çok muvai- fak olacaktır. Sıvırya ise o derecede fena idi. Mehmedle beraber çok ça- lışması lâzım, Dört tek müptledi yarışlarında Beykozun bu sene yetiştirdiği genç dörtlüsünü ilk defa yarışta gördük. Kaptan Cihadın idaresinde Olarak teşkil edilen bu takım yarışta çok muvaffak oldu. Hamlede tek çifte Güneş deparda başladığı kürekle ya- Tışı bitirmek istedi. Bin metreden son- ra ise bu depar küreğini devam etti- remiyecek mağlübiyeti kabul etmek mecburiyetinde kaldı, Hamlede çe- ken Nejadın iki senedir bu kadar fena kürek çektiğini (görmemiştik. Fenâ kürek çekmesine o günkü has- tahığı mani ise de bu gibi vakalarda yarışmaması ve istirahat etmesi da- ha doğrudur. Dursun ve Yaşar çok iyi idiler, Kıdemsizler Bir çifte kıdemsizlerde Galatasa- raylı Burhan iki bin metrede iki kü- rek çekti. Bu gencin küreği kuvvetli olmakla beraber stil itibarile bozuk: Jüzumsuz hareketleri var. Gürura kapılmaması lâzım. Şimdiye Kadar ciddi bir rakiple karşılaşmadığını na- zarı ilibare alması lâzım. Öne atla- tılar, İzmit bu yarışta iyi kürek çek. 4 ve ikinci oldu. koz ve Galatasaray tek çifteleri ayas rında bir fıta temin edebilirse tek çifte yarışları» heyecanlı olacaktır. göremedik. Galatasaraylı Satı kendi. sinden ümid edilmiyen büyük biz Kürek yarışlarının umumi kritiği - Su sporlarının bu şubesinde büyük . inkişaf güze gayi e müvaffakiyet göstererek Beykozlu Ağanı ve Fenerli şampiyon Seyfiyi geride bırakarak ikinci geldi, bunun- la beraber bu kiymetli ve genç kü- rekçinin ilk defa kıdemli yarışlarında tecrübe edilmesi doğru değildi. Bey- kozlu Ağan üçüncü oldu. Yukarıda da söylediğim gibi Ağanın iki çiftelerdeki muvaffakiyeti daha fazladır. İki çifte kıdemli yarışların. da muntazam bir çıkışla ileriye fır. layan beş tekne uzun müddet baş- başa gittiler. Sekiz yüz metreden sonra Galatasaray öne geçti. Reha ve Turguttan müteşekkil olan bu takım oldukça İyi bir kürek çekerek birin. ciliği kolaylıkla aldı. Yalnız takım itibarile yanlış teşkil edilmişti. Tur. gut - Reha şekli yüzde yüz daha fazla muvaffak olur. Turgudun mükemmel stili atletik kabiliyetine nazaran Re- ha yavaştır. Turgudun Rehaya değil Rehanın 'Turguda uyması * lâzım. Beykoz bu yarışta ikinci oldu. Çalış- mamışlar. Beykozluların iki çiftelerini Meh- med - Ağan, Mehmed - leto veya Mehmed . İbrahim şeklinde tertip etmek istediklerini haber aldım. Ben- ce her üçü arasından yapılacak bir seçme Mehmedin sıvıryacısını tayin edecektir. İbrahim çalışmış ise her. halde en münasibidir. Dört tek kıdemlilerde Güneş şim- diye kadar olduğu gibi güzel kuvvet- li bir körekle birinciliği almakta zorluk çekmedi. Galatasaray bu ya- rışa girmedi. Güneş dörtlüsü bu sene geçen seneden her hususta kuvvetli ve bilgilidir. Yalnız Ahilya ve Nejad kürek kaçırmaktadırlar, Şampiyona- ya kadar bu hatalarını düzeltmeleri lâzımdır. Yaşar ve Dursun takıma bu sene girmelerine rağmen çok iyi kürek çekiyorlar, Bu takım bundan sonraki çalışmalarına çok dikkat et. melidir. En doğru kürek çeken bu takımdır. Şampiyonaya da en ku. vetli namzeddir. Beykozun dört tek; ten ziyade tek çifte ve İki çifteye ehemmiyet vermesi lâzımdır. Fitala- rı Güreş ve Galatasaraya hemayar İzmit kürekçileri umumiyet itiba- rile her yarışta muvaffak Oldular, İstanbulda yapılan bu yarışlardan çök istifade ettikleri muhakkaktır. Usta bir kürekçi veya antrenör ida- resinde çalıştıkları takdirde çok iyi netiesler alacaklardır. Bu yarışlarda kuvvet ve enerji ile bu dereceyi aldı- lar, Kendilerini tebrik etmek bir va- zifedir. Bekir Macür İş bulmak Için Uzun, uzun düşünmeğe hacet yok! «Akşamsa bir KÜÇÜK İLAN vermek kâfidir. Yugoslav ittihadını temin eylemeği tecrübe eden prens Mişel Obrenoviç ölü- münden az evvel Yunanlılar, Rumen- ler, Karadağlılar ile daha «Türk bö- kurtulmamış Bulga- lı devletine karşı müşterek bir ihtilâl hazırlığını müzakereye başlamıştı. 1868 de bu Mişel beyin mezar taşı- na (Fikrin ölmiyecektir) kitabesi hâk- kedilmişti. Vakıâ bu fikir ölmedi, anima girit ve müşevveş bir hal aldı. 1870 de idealist bazı Balkanlı genç- ler müstakil İslâv demokrasilerinden bir federasyon teşkilini tasavvur eyle» mişlerdi, Ancak İslâv ailesinde tak- simsiz ittifak noktasında ittihad yok- tu. Nazari olarak Balkanların Balkan- lara aidiyeti esası umumen kabul olunuyordu. «Hasta adamın» mirası üzerine ku- rülan ümidler - bir büyük Sırbistan, bir büyük Yunanistan, bir büyük Bulgaristan teşkili emelleri- bu küçük Balkanlı hükümetleri müşterek hedef- lerinde birleştirmeğe mâni otuyordu. Makedonyadaki karışıklığın en tabil hal çaresi bir muhtar veya müstakil makedonya teşkil etmek, Sırbistan, Yunanistan, Bulgaristan, Karadağ arasına bir de Makedonyayı katmak görünüyordu. Fakat Yunanistanın, Sırbistanın, Bulgaristanmn araların. daki zıddiyet ve rekabet dolayısile bu- na yanaşılamıyordu. «Makedonya hiristiyanlarının halle- rini ıslah» için Makedonya muhtari- yeti olamayınca Makedonyanın par- çalanmasını, aralarında (taksimini düşünmek lâzım geliyordu. Üç kom- şunun üçü de Makedonyadan birer bü- yük parça mirasa konmağı gözetliyor. Jardı, Ancak bu miras üzerinde hiç bir parça yok İdi ki bu Balkanlı hükü- metlerden hiç olmazsa İkisi orada hak iddia etmesin! Lehistanın taksiminden iştihası ka- baran Prusya kralı Frederik müttefik- leri Rusya ve Avusturyaya Osmanlı ülkesinin de paylaşılmasını teklif et- miş, fakat arada anlaşma olamamış-" tı, Lord Palmerston 1853 de Şark mese- lesinin halli için ancak iki ihtimal bu- lunduğunu söylemişti: — Balkan yarımadası ya Osmanlı devletinin elinde kalacaktı; ya Rusya- nın hükmü altına girecekti? O birinci ihtimalin tahakkukunu is. tiyordu. Prens Meternih de Şark siyasetinde Osmanlı devletine dost ve hayırhah görünüyordu. Kont Andraşinin iktidar mevkiinde bulunduğu sıralarda (1872- 1874 senelerinde) İstanbuldan Avus- turya ataşemiliterinden her ay mün- tazaman Viyana Hariciye Nezaretine -Baliplatz- hasta adamın ölümü yakın olduğuna dair mufassal ve müdellel raporlar geliyordu. Biribirine pek ben- ziyen bu raporları okumaktan bikan Andraşi Nezaretin arşivlerinden yıllan» mış, tozlanmış bir takım evrak çıkart- mış, hepsini bir paket halinde ataşemi. litere göndermişti! cudünden kendilerine paylar ayırmış- lardı. Fakat kesip biçme işleri bunun- la hitama ermiş değildi. Rusya ve Avusturya bir taraftan Os- manlı devleti üzerinde nüfuzlarını ida- me etmeğe, Osmanlı devletine eld işler de en hâkim rey sahibi olmağa çalışır. yunduruğundan ristanın ihtilâlci havarileri» ile Osman- | MEŞRUTİYETTE SARAY ve BABİL Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur. Tefrika N. 84 Küçük Balkan devletlerinin ittifakına tekaddüm eden teşebbüs ve teklifler Sırbistanın hegemonyası altında biz | larken diğer taraftan da Balkan hükör metlerini kendi siyasi gayelerinin bi- rer hâdimi haline gelirmeği düşünü- yorlardı. Milli istiklâllerini elde eden Balkan devletleri ise şimdi Rumelide kalan hemirklarile vahdeti temin eylemek istiyorlardı. Bu sebeple Makedonyanın taksimi işinde Rusyayı ve Avusturya- yı hariç bulundurmak emelini takip ediyorlardı. Ancak fiiliyatta onlarsız harekek kabil olamıyordu. Balkan devletlerin- den her biri Rusyaya yahud Avustur- yaya, bazen ikisine birden yahud nö- betle okur yapıyor» du. Bunda takip ettikleri maksad da Bülkan komşula- rını mağlüp etmek ve Makedonyada kendi hegemonyalarını temin eylemek» ti. Küçük Balkan devletlerinin büyük komşuları hakkında düşündükleri doğ- rü idi Rusya ve Avusturya Balkan- larda ancak kendi menfaatlerini takip ediyorlardı; bu menfaatler de biribiri. ne zd idi, Siyaset Balkanlarda iki nüfuz mun- takası peyda eylemişti: 1 — Avusturya mıntakası; şimalden cenuba Alman tazyiki ve ilerlemesi. Buna siyaset âleminde Drang nach Osten deniliyordu. 2 — Rusya mıntakası; Şarktan Gar. be İslav tazyik ve ilerlemesi. Bütün İslâvları Rusya hegemonyası altına toplamak panslavizmin büyük umdesi idi. Fakat cenup İslâvlarını birden bu hegemonya altına almak kabil olamı- yacağı için Osmanlı devletinin Rume- lideki arazisinden garp tarafını mu- vakkaten Avusturya nüfuzuna birâk- mak Rusya nazarında zaruri bir siya- set aâmeliyesi idi. Rusya Balkanlarda kendi nüfuz mıntakasmı Ayastafanos muahedesile tayin etmişti: Büyük ve tam Bulgaristan (Çelokupna Bulga- riya). Avusturya İse Sırp kralı Miiân ile gizlice imzaladığı 1881 ve sonra 1889 mushedelerile Rusyayın Bal. kanlardaki nüfuzunu karşılamıştı. Sırs bistanın Adriyatik denizi sahilleri hak- kıntlaki emellerinden, panserb yani Yenipazar sancağı İle Bosna-Hersek'in Sırbistana ilhakı arzularından vaz geç- mesi şartile Avusturya kral Milâna Vardar ovasını ve Makedonyanın garp yarısını vadetmişti. (3) Rumelide tak- sim olunacak yerler daraldıkça hırslar keskinleşiyordu. Ayastafanos muahedesinin teşkil et. tiği büyük Bulgaristanı Berlin kongre. si üçe ayırmıştı. Bundan Şarki Rume. inin Bulgaristana ilhakı meselesi ve Bulgar - Sırp muharebesi çıkmıştı. Bundan sonra Makedonyada reka- betlerin, propagandaların şiddetlen- diği görülür. 1897 de Yunanistanın Osmanlı dev- letine karşı yalnız birakılması Bdi kanlıların ittifakı fikrinden ne kadar uzaklaşılmış olduğunun açık bir de. Milidir. Büyük devletlerin entrikalarile her gün tadillere tâbi tutulan statüko heyti. lâsı, Makedonyada büyük devletlerce tecrübe edilen ıslahatın bir türlü mu- vaffakıyete erememesi, araya giren Jön Türk Meşrutiyet inkılâbının kud. retsizlik içinde halledilmezi hallet- mekte tabil olarak âciz kalması üze. Bu ittifakta artık ateşin genç İslâv. ların tahayyül ettikleri (Balkan de. mokrasilerinin hür federasyonunu) teşkil fikri yoktur. Nasyonalist asyonalist pans- lavistlerin siyasi merkezi İstanbul ol. mak üzere Rusyanın yası ta- hegemaon; savruru da ittifakın husulünde #aik olmuş değildir. Balkan devletleri ara. sındaki rekabet birinci fikri, Balkan milletlerinin istiklâl emelleri de Ikin- ci tasavvuru öldürmüştür, (Arkası var) (1) Maresi Fresnenux: L'Orlent, (2) Marcel Fresmeaux: 1Orlent, (3) Enguöle dans les Balkans. (Bu eseğ milyarder Carneggles tarafında tesis edi- len (Milletlerarası sulh) heyetince Bak kan muharebesinden sönra Rumeliye gön- #örllen tahkik komiayonunun satışa çıka rılmiyan matbu büyük raporudur.)