17 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

40 - 45 yaşındaki Almanlar kısmen silâh altına çağırıldı ' İhtiyat efradı terhis edilmedi, Alman- - yanın silâh altında 2 milyon askeri var Almanya, mesul Ingiliz ricalile konferansta değil garp sedlerinde karşılaşmak istiyormuş Londra 17 (Radyo) — Berlindeki Times Muhabirinin işaratına göre Almanyanın askeri hazırlıkları hafiflemek şöyle dursun şiddetlenmiştir. Almanyanın silâh altında elyevm 2 milyon askeri vardır, Talim için çağrılmış olan ihti- yat efradının terhis müddeti geldiği halde hiç biri terhis edilmemiştir. Al manyanın bazı yerlerinde 40-45 ya- şındaki ihtiyat efradı ve hattâ daha yaşlıları silâh altına çağrılmışlardır. Roma 17 -— Roma gazeteleri, bir- denbire lisanlarıni değiştirerek Lehis- tana İtalyanın mubabbet beslediğini temin ettikten sonra Varşova hükü- metinin Danzig meselesinde bugünkü inadcı vaziyetinde israr etmesinde hiç bir menfaati bulunmadığı kaydeyle- mekte ve bilâkis Almanya ile açıkça ve samimi bir surette anlaşmaktan birçok şeyler kazanacağını söyliyerek Lehistanı Almanya ile anlaşmağa da- vet etmektedirler. Almanya İngiltere ile garp sedlerinde karşılaşmak istiyormuş Paris 17 (Radyo) — Berlinden bil diriliyor: Alman gazeteleri, ortaya atı. Jan konferans fikri münasebetile Ti- mes gazetesinin neşrettiği makalede Çekoslovakyaya istiklâlinin iadesi lü- zumunu şart - konmasını mevzu it. tihaz ederek İngiltereye çok şiddetli hücumlarda bulunuyor. Alman güze- teleri diyorlar ki: «— Almanyanın Danzig ve Koridoru Üzerindeki hakları katiyen bir müna- kaşa ve müzakere mevzuu olâmaz, Av- rupada sulh ve hakkı tesis eden Al- manya, mesul İngiliz ricalile konfe- ransta değil, garp sedlerinde karşılaş- mak istiyor. Almanya Danzigi alacak Dansig 17 — Danziger Furposten gaze- tesi yazdığı makalede diyor ki: «Almanya Danziği süratle ilhak edecek- tir. Buckhardüin Hitler ile mülâkatından Almanyanın noktai nazarı değiştireceği- Bi zannedenler aldanıyorlar.» ; Hitler Burckardt'a ne demiş? Paris 17 — Buraya geler imalümata gö- göre B. Hitler Milletler Cemiyetinin Dan- zig komiseri ile yaptığı iptlâkat esnasında, Almanyanın Danzig hakkındaki noktai nazarı değişmediğini tekrarladıktan gönra Lehistanın hatı hareketini ve 5 ağustosta Danzig âyan meclisine gönderdiği notayı protesto etmiş, Danzig âyan reisi Greuser ile Forsteri mahalli hâdiseleri hal için Leh komiserile temasa memur ettiğini söyle. miştir. Lehistanın Danzig komiseri, Ayan elsi Greiser ile görüştükten sonra Leh bükü- metine bir rapor vermek için dün Varşo- vaya gitmiştir. Macar ve Alman Hariciye nazırlarıdünde görüştüler Bu mülâkat, Macaristana verilmiş olan Alman projesi etrafında cereyan etti Paris 17 — Berlinden Havas ajansı. na bildiriliyor: Macar Hariciye Nazırı Kont Caky, dün Fusch) şatoşuna gide- rek Alman Hariciye Nazırı Von Rib- bentrop ile tekrar görüşmüştür. Bu, Macar Hariciye Nazırının von Ribben- tropla kısa bir müddet zarfında ikin- ci mülâkatı oluyor. Mevsuk addedile- bilecek malümata göre, Kont Caky ya- rn Alman Hariciye Nazırile tekrar gö- rüşecektir. Alman mahafili, dün vu- Mısırda Kabine buhranı devamda Kahire 16 — Yeni Kabineyi teşkile memur Ali Mahir paşa, buhranı hal için istişarelerine devam etmektedir. İyi malümat alan mahafil, buhra- nın bu kadar uzun sürmesini ekseri- yeti teşkil eden Sadi ve Liberal par. - lerine dayanan bir Kabine teşkili- nin zorluklarına atfeylemektedir. Ali Mahir paşa, mübim nezaretle. | ri kendi noktai nazarında olanlara ve bilhassa Hariciye Nezaretini eski Nazır Yahya paşaya vermek ârzu- sundadır;: Halbuki iki ekseriyet par- tisi bu şerait allında Kabineye gire- miyeceklerine karar vermiştir. Bir Lituanya şehri yaniyor Memel 15 (A.A) — Memelin 18 ki- lometre şarkında bulunan Lituanyaya ait küçük Gardsen şehri ateşler için- dedir. Şehir tamamile mahvolmak teh- Yikesindedir. ii İstanbulda açılacak inşaat usta mektebi Ankara 16 (Akşam) — Haber veril. diğine göre, Maarif Vekâleti, Kayseri, | Afyon ve Sıvasta Kız sanat enstitüle- ri, İstanbul ve Erzurumda inşaat usta okulları, Kastamonu, İzmit, Samsun, Balıkesir, Kars ve Antalyada akşam san, ktepleri açmaktadır. Önü- | Uk bir şebeke meydana çıkarılmış, müzdi rs yılından itibaren bu mektep ve enstitülerde tedrisata baş- nac iş si hdrğe ku bulan ikinci mülâkata çok ehem- miyet veriyorlar. Dünkü mülâkatın, kont Caky'e 9 ağustosta verilmiş olan proje elrafında cereyan ettiği beyan | edilmektedir. Romadan gelen haberlere göre Ma. | car Hariciye Nazırı bugünlerde Romüö- Altı aylık âfet bilânçosu * 63 insan ölmüş, 362 ev yıkıl- mış ve 2862 hayvan telef olmuş | Ankara 16 (Akşam) — Dahiliye Ve- İ kâleti, 1 kânunusani 1939 tarihinden 21 temmuz 1939 tarihine kadar muh- telif mıntakalarda vukua gelen âfet ve hasarları tesbit eden bir cedvel ha- zırlamıştır. Bu cedvele göre, bu müd- det zarfında vukua gelen zelzele, kar fırtınası ve seller yüzünden 63 insan ölmüş, 362 ev tamamen ve 362 ev kıs. men yıkılmış, 2862 hayvan telef olmuş, yada gidecek, Alman - İtalyan - Maca” 2 motör batmış, 84 köprü yıkılmıştır. müzakereleri etrafında Kont Clano ile mülâkatta bulunacaktır. Japon Kabinesi çekilmek üzere ittifak meselesinde çıkan ihtilâf imiş Paris 17 — Tokyodan gelen haber. lere göre Hıranuma Kabinesi istifa et- mek üzeredir. İstifanın sebebi, Japon- yanın Berlin ve Roma ile ittifakı mese- lesinde Kabinesi ââ2s1 ve bilhassa Baş- vekil ile Harbiye Nuzırı arasında çi- kan ihtilâftır. Ulus müessesesi müdürlüğü Ankara 16 — Ulus müessesesi mü. dürlüğüne muharrir ve gazeteci Naşid Uluğ tayin edilmiş ve bugün işe baş» lamıştır. İzmirde yakalanan altı kişilik hırsız çetesi İzmir 16 (Akşam) — Epey zaman- dandri İzmirin - Alsancak, Karşıya- ka, Bormuva, Bayraklı, Selvilimescid semtlerinde hırsızlık yapan 'altı kişi- suçlular (yakalanmıştır. İlk kuru üzüm mahsulü İzmir 16 (A.A.) — Dün Salihli, Ah- metli ve Manisada elli çuvala yakın üzüm satılmıştır. Satış fiatı 6,5 ve 10 kuruş arasındadır. Gazeteler, bu fia- İ Bunlardan başka 12605 şose bozul- muş, 8505 ağaç, 300 bin bağ kütüğü, 2306 dünüm bağ ve bahçe hasara uğ- | rTamıştır. Sıhhiye Vekili Sıvasta Sıvas 16 (A.A.) — Sıhhiye Vektli Dr. Hulüsi Alataş, bugün buraya gelmiş ve merasimle karşılanmıştır. Sıhhiye Vekili, Sıvasta bir Çocuk Bakımevi açılacağını vadetmiş ve akşam Sivas. tan ayrılmıştır. Sahillerimizde dolaşan . Yahudi muhacirler Musevi muhacir dolu sahille- rimizde dolaşan vapur 'Torpen imiş İzmir (Akşam) — İçinde 850 yurd. suz Musevi bulunan Panama bandı- ralı bir vapurun Akdenizde dolaştı- ğı ve içindeki Musevilerin çıkacak bir yer aradıkları yazılmıştı. Ayrıca iki vapür daha, yurdsuz Musevi dolu olarak (Akdenizde dolaşmaktadır. Türkiye sahillerinde dolaştığı söyle- nen 850 museviyi hâmil vapurun 'Törpen adını taşpdığı anlaşılmıştır. Hattâ bu vapurun Kuşadası lima- nmâ geldiği hakkında bir şayla çık- muşsa da alınan malümat, bu şayia- nın asılsız olduğunu meydana çikar- mıştır. Diğer taraftan Torpen vapu- runun Finike lmanına yanaşan Mu- sevi dolu - vapurlardan biri olduğu, tın mahsulün değerime tekabül et- gediğine işaret ediyorlar, ağam GÜ oradan erzak ve su âlârak hareket ettiği de söyleniyor. Dün Geceki ve Bu Sahahki Elfaberler Italya ile Almanya Papa saz 30 günlük bir mütareke teklif ediyorlar Mütareke esnasında Ingiltere, Fransa, Almanya ve Italya bir konferans aktedecekler Resmi Fransız mahafili, Rusyasız ve Lehis” tansız hiç bir müzakere olamaz diyorlar Brüksel 16 (A.A) La Nation ! Belge gazetesinin Londra muhabiri, Almanya ile İtalyanın Vatikana no- talar göndererek Avrupa için 30 gün- | lük bir mütareke teklif etmiş olduk- larını haber vermektedir. Bu gazete, Papalık makamının Vatikandanki Almanya ve İtalya sefaretlerinden birer nota almış olduğunu iyi bir * membâadan öğrenmiş bulunduğunu yazmaktadır. Bu notalarda İtalya ve Almanya hükümetlerinin Avrupaya müteallik ibtilâfları muslihane bir tarzda halletmek arzusunda bulun- dukları ve Garp devletlerine aşağıda- | ki nihal teklifleri serdetmeğe âmüde | oldukları beyan edilmektedir: İ 1 — 30 günlük bir mütareke. Bu mütareke esnasında her devlet, her türlü harekette bulunmaktan içtinab edecek ve mütareke Fransa, İngilte- re, Almanya ve İtalya Hariciye Nazır- larının bir konferans akdetmelerini temine medar olacaktır. 2 — Dört Hariciye Nazırı, Danzig meselesi İçin bir hal sureti bulmağa çalışacaklar ve bu hal sureti icabın- da Polonyanın tasvibine arzedile- cektir. 3 — Danzig meselesi hailedildiği takdirde 30 günlük mütareke konfe- rTansın diğer muallâk meseleleri hal- ledebilmesi için temdit olunacaktır. Almanya ile İtalya, notalarında tekliflerinin kabulü hususunun bey- nelmilel vaziyetteki gerginliği izale edeceği ümidini izhar etmekle ve Va- tikanın Berchtesşgaden görüşmeleri esnasında tertib edilmiş olan İtal- yan - Alman plânına manen müza- heretle bulunacağı kanaatinde bu- Junduklarını ilâve eylemektedir. Londra 16 — «Daily Herald da şöy- Je yazıyor: Mihver devletleri Almanya, İtalya, İngiltere ve Fransa arasında bir sulh konferansı akdini teklife karar ver. İ mişe benziyor. Bunlar, anlaşıldığına göre en mübremi Danzig olmak üzere yeni Avrupa meselelerini de Münih anlaşmasını imza eden devletlerin görüşmesini istiyorlar. Böyle bir kon- feransın toplanmasına imkân vere- cek şartların hasıl olabilmesi için Mussolini ve Hitlerin 30 günlük bir mütareke akdini teklif edecekleri ha- vası vardır. Bittabi bu müddet zar- fında askeri hazırlıklar odurdurula- caktır. Rusyasız ve Lehistansız konferans olamaz Paris 17 — Resmi Fransız mahafi- 1, ortaya atılan dörtler konferansı fikrini reddetmekte ve Sovyet Rusya İle Lehistanı da ihtiva etmiyecek bey- nelmilel herhangi bir müzakereye im- kân bulunmadığını katiyetle beyan et- mektedir. Tientsin İngiliz mıntaka- sında Japon tazyiki arttı Japonlar, Hong-Kong limanını tecrid için askeri harekâta başladılar Hong - Keng 16 (A.A.) — Chekiai ajansı bildiriyor: Tientsin'den alınan haberlere göre şimali Çinde İngiliz aleyhdarlığı şiddetlenmiştir. Tien- tsin'in etrafında bülün gümrük hu- dutlarına ve yolların birleştiği nokta- lara Japon memurları konmuştur. Bunların vazifesi imtiyaz mıntakası- na sokulmak istenilen bütün İngiliz mallarını müsadere etmektir. İngiliz eşyasını ihtiva eden bütün posta paketlerine derhal vazıyed edil- mektedir. Tientsin'deki Japon mai- buatı, İngiliz ticaret müesseselerinin ilânlarını kabul etmemek emrini al- mıştır, Büyük bir kısmı Church of England Mission'a mensub olan bü- tün İngiliz misyonerleri vazifelerini terketmek mecburiyetinde okalmış- lardır. Bunlar, alâkadar Japon servisi nezdinde protestoda bulunmak üzere üç kişilik bir heyet göndermişlerdir. Fakat bu protesto, nazarı İtibara alınmamıştır. Hong - Kong hudud boyunda Japon harekâtı Hong - Kong 16 (A.A.) — Japonlar, Hong - Kong'daki İngiliz ordusuna 48 saatlik bir preavisden sonra Hong - Kong hududları boyunca karadan ve havadan harekâta (başlamışlardır. Hong - Kong'un katiyyen tecridini istihdaf eden bir hareketin mevzuu bahis olduğu zannediliyor. 1000 Ja- pon askeri Namsun'a çikanimış ve Japon tayyareleri de Sumşun'u bom- bardıman etmiştir. Sinema ve tiyatroların dühuliye ücretleri Belediyeler daimi endümenle- ri tarafından tayin ve tesbit edilecek Ankara 17 — Tiyatro, sinema ve kon- #erlerde alınmakta olan damka, tayyare ve belediye resimlerinin bir miktar daha indirilmesine dair olan yeni kanın me- riyete girmiştir. Kanunun en mhütm hu- #usiyetlerinden biri de mevki &ltibarila alınacak dühuliye ücretlerinin Belediyeler dalmi encümenleri tarafından tayin ve tesbit edileceği maddesidir. Ancak Maliye ve Dahiliye Vekâletleri ücretlerin yüksek tayin edildiğine kani olurlarsa fintlerde Yâzım gelen tadilâtı yaptıracaklardır. Belediyelerce tayin edilen flatten fazla para alan eğlence yerlerinden ilk defasın- da yüz lira para cozası alınacak, tekerrü- ründe bu ceza beş misaine çıkarılacaki tar, | Bulgaristana karşı liğe askeri ittifak mı? Yunanistan, Romanya, Tür- kiye arasında esasen bir as- keri anlaşma olduğundan yenisine ihtiyaç yoktur Atina 16 (A.A.) — Atina ajansı bil. diriyor: Yunanistan, Romanya ve Türkiye arasında Bulgaristana karşı askeri bir ittifak ekdedileceğine dair bir yabancı gazetesinde çıkan haber hakkında, sa- lâhiyettar mahfiller, Balkan antantı Azası arasında tedafül bir askeri |tti- fak esasen mevcud olduğunu ve bu se bepten yeni bir askeri anlaşmaya ih. tiyaç bulunmadığını kaydeylemekte. dir, 4 gağankariyl