17 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

17 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

| İ - Müvazenei umumiyeden ma- Sahife 4 “nan tedbirler , Hava hücumuna karşı alı- tamamlandı Şehrin muhtelif yerlerine konulan suni tayyare bombaları pasif koruma tedbirleri, dün vilâyet- te toplanan komisyon tarafından tekrar gözden geçirilmiş, şimdiye ka- dar alınan tedbirlerin teferruatı gö- rüşülmüştür. Alınan tedbirlerin en küçük teferrüatına kadar mükemme- liyeti temin edilmiştir. Dün de yazdığımız gibi İstanbula tayyarelerin gelmekte olduğuna dair vilâyete gelecek malümat akabinde tehlike işaretini vermek üzere evve- lâ Beyamt yangın kuleşindeki cana- var düdüğü ötecek ve bunu şehrin diğer mevkilerindeki düdüklerin ses- leri takip edecektir. İşte bu andan itibaren bütün halk, şehrin muhtelif yerlerinde tayin edil- miş sığınaklara İltica edeceklerdir. Sığınaklar için bâzı camiler, mescit- ler, kiliseler, hamamlar, mahzeni olan büyük binalar, sinemalar, Gala- tadaki Yersltı camisi, Mısır çarşısı, Ye- rebatan mahzeni ve saire ayrılmıştır. Halk her sığınağa, muayyen olan isti. abı derecesinde iltica edecektir. Bu itibarla sığınakların kapıların- da bulunacak bekçi ve memurlar her sığınağa istiabından fazla halk girme- sine müsaade etmiyecekler ve izdihama imkân bırakmayacaklardır. Büyük sığınaklardan biri de tü- neldir. Tayyarelerin İstanbul sema- sına yaklaştığını bildiren canavar düdüklerinin sesleri işitilince diğer nakliye vasıtaları gibi tünel de se- ferlerini tatil edecek ve tünelin her iki methalinde bulunan tünel ara baları geriye çekilmek suretile tüne- Un methmileri halk için sığınak va- zifesini görecektir. Vapurların vaziyeti de bilhassa dü- şünülmüştür, Vapurdan çıkan yolcu- lar, en yakın sığınaklara iltica ede- ceklerdir, Taarruz esnasında polis ve diğer in- zibat kuvvetleri sıkı tedbirler alacaklar ve tehlikenin zail olduğu işareti veril. mezden evvel halkın sığınaklardan dışarı çikmamasına nezaret edecek- aş alan Vilâyet memurları da zam istiyorlar Belediye memurlarına yeni Barem kanununa göre, zam yapılmağa ka- rar verildiğini, gören müvazenel umu- miyeden maaş alan vilâyet memur- ları, kendilerinin de ayni haktan is- tifade etmeleri için alâkadar ma- 'kamlara müracaat etmeğe karar ver- mişlerdir. Basra vapurundan bir yolcu denize düştü Dün köprüden kalkan Basra va- puru yolcularından henüz hüviyeti anlaşılamayan birisi, Ahırkapı açık larında denize düşmüş, kurtarılarak Moda iskelesine çıkarılmıştır. İnşaatı biten mektepler Aksaraydaki 45 inci ilkmektep ile Karagümrükteki ortamektep, ve Ci- balideki 65 inci ilkmektep inşaatı bitmiştir. Önümüzdeki ders yılı ba ber on müstakilen tedrise; halka gösteriliyor Eminönünde Yenicami önündeki arsaya 1000 kilo sıkletinde suni bir tahrip bombası halka teşhir edilmiş- tir, Aynl zamanda Eminönü, Fatih, Beyazıt, 'Taksim meydanlarında da 300 kiloluk suni tahrip bombaları halka teşhir edilmektedir. Hakiki bombaların şeklini ve mahiyetini halka göstermek maksadile konulan bu sun! bombalar dün birçok kimse- ler tarafından seyir ve tetkik edil- miştir. Pasif müdafaa tedbirleri alâkadar her müessese tarafından alınmıştır. Neşredilen talimatname bükümleri ve etrafında mütemmim malümat etrafında mütemmim malümat istiyen- ler, Vilâyet Seferberlik müdürlüğüne müracaatla tafsilât almışlardır. Vilâ- yetin aldığı tedbirler tamamlandığı gibi İstanbul üzerine yapılacak hava taarruzu sırasında ciheti askeriye de | icap eden bütün tedbirleri almıştır. | Bu maksadla şehrin muhtelif mevki- lerine konan top, ve makineli tüfek- ler havai taarruza hartuç ve manev- ra fişeklerile mukabele edeceklerdir. Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak dün vilâyete gelerek vilâyetçe alınan pa- sif tedbirleri gözden geçirmiş ve icap eden bazı emirler vermiştir. Yapılacak taarruzun hakiki değil, mefruz olduğu halk tarafından an- Maşıldığından evvelki gün ekmek te- dariki için fırınlara vaki olan teha- cüm dün vaki olmamıştır. Adliyede alınan tertibat Hava taarruzu tehlikesi işareti ve- rildiği zaman adliyede alınacak ted- birler için müddelumumilik hazirlı- ğını ikmal etmiştir. Müddelumumi B. Hikmet Onat dün bir muharririmize, hava taarru- zu tatbikatı adliyenin faaliyet saat- lerine tesadüf ettiği takdirde tatbi- kat esnasında mahkemelerin yine faaliyetlerine devam edeceklerini ve adliyede hiçbir işin kısa bir zaman için dahi sekteye uğramamasını te- min için tertibat alındığını söyle- miştir, Kasaplar pazar tatili istiyorlar Şehrimizdeki bazı kasaplar Bele. diyeye müracaat ederek pazar tati- inden kendilerinin de istifade etme. lerinin temini etrafında ricada bu- Tunmuşlardır. Kasaplar, bu olmadığı takdirde pazar günleri öğleye kadar çalışmak usulünün ihdasını istemektedirler, Nüfus tezkeresini tahrif etmiş 'Türk tebaasından Kefalo adında bir Rum nüfus tezkeresini kendi kendine tahrif ederek bir Türk ismi yazmış ve bu uydurma nüfus tezke- resile dolaşırken yakalanmıştır. Ke- falo dün adliyeye teslim edilmiş, müddeiumumilik tahkikata başla mıştır. AKŞAM Biranın ucuz fiatle salışına başlandı Ankara Belediyesi çalgılı ve çalgısız yerlerde satı- lacak duble ve şişe fiatlerini tesbit etti Dün sabahtan itibaren, Türkiyenin her tarafında biralar, yeni inbisar fatleri Üzerinden satışa çıkarılmış- tır. Henüz duble biralar için maktu bir fiat konmamıştır. Buna, daha ziyade, mahalli belediyeler karar ve- recektir. Ankara birasının 50 santi- Mtreliklerinin o16 kuruşa satılığa çikaniması, halk arasında memnuni- yet uyandırmıştır. Ankara 16 (Telefonla) — Ankara Belediyesi perakende bira satış flat- lerini aşağıdaki miktarlar üzerinden tesbit etmiştir: 30 santilitrelik bardak çalgılı yerde 10, çalgısız yerde 9, ayakta 8 kuruş- tur. 25 santilitrelik bardak: Çalgılıda 9, çalgısızda 8, ayakta 7, 20 santilit- relik bardak: Çalgıhda 7, çâlgısızda 8, ayakta 6 kuruştur. 50 santilitrelik şişe çalgılı yerde amine — 22,5, çalgısızda 18, 62 santimetrelik şişe: Çalgılda 28, çalgısızda 22 ku- Tuştur. Kocasının arkadaşı Sarayı yaralamış Tepebaşında oturan Sara adında bir kadın evvelki gün Beyoğlunda bir erkekle konuşurken kocasının ar- kadaşlarından Ahmed tesadüf etmiş: — Sen benim arkadaşımın karısı- sın. Başka erkeklerle niçin konuşu- yorsun? Diye kavga çıkararak bıçakla Sa- rayı baldırından yaralamıştır. Yaralı Sara hastaneye kaldırılmış, Ahmed yakalanarak tahkikata başlanmış. tır. — Bir mavna battı Şaban kaptanın idaresindeki rö- morkör dün akşam çöp yüklü iki mavnayı götürürken limanda Sula. rm cereyanına kapılmış, . bunlardan İbrahimin Omavnası şamandıraya çarparak parçalanıp batmıştır. Nü. iusca zayiat olmamıştır. Bir zorbanın tecavüzü 'Tahtakalede aşçılık yapan Fatma adındaki kadın evvelki akşam geç vakit evine gitmek üzere dükkânını kapatırken seyyar basmacılık yapan Mustafa gelmiş, cebinden Sustalı bi- çağını çıkararak birdenbire kadının Üzerine atılıp tasallut etmeğe kal- kışmıştır. Çarşı içinde bu şekilde taarruza uğ- Tayan kadın bağırmağa başlamış, po- Misler yetişerek zorba Müstafayı ya- kalamışlardır. Dün asliye dördüncü ceza mahke- mesinde sorguya çekilen Mustafa sü- çunu inkâr etmişse de tahkikat ev- rakı ve şahitlerin İfadelerile suçu sabit görüldüğünden tevkifine karar verilmiştir. Bir çocuk duvardan düştü, yaralandı Süleymaniyede Siyavuş paşa soka- ğında 30 numaralı evde oturan Hü- seyinin 5 yaşındaki kızı İlhan, dün öğleden sonra ayni sokakta duvar üstünde oynarken yere düşmüş, vü- cuğunun muhtelif yerlerinden yara- landığından Şişli Etfal hastanesine Halkın şikâyetleri Belediyede bu işle meşgul olacak bir büro kurulacak Halkın şehre ait şikâyet ve dilekle- rini tesbit etmek üzere İstanbu! Bele- diyesi bir şikâyet bürosu teşkiline ka- rar vermiştir. Halkın Belediye işleri etrafında tesadüf ettikleri şikâyetler, müracaatler bu büroya bildirilecek- tir. Büro, vaki şikâyetler üzerine der- hal şikâyetin ehemmiyet ve mevzuuna göre tedkikat yapacak ve icab eden cevaplar müştekiye bildirilecektir, İngiltereye ısmarlanacak ticaret vapurları İngiltereye ısmarlanacak 11 gemi- nin şartnameleri, 20 ağustostan iti- baren taliplere verilecektir. Bu şartnameyi hazırlamak ve tet- kik etmek maksadile Ankaradan şeh- rimize bir heyet gelmiştir. Bu gemi- lerin dört tanesi Karadeniz tipinde 4800 tonluk, yedi tanesi de 1800 ton- luk olacaktır. Suların cereyanına kapılarak yolcularını Çanakkaleye gö- türen bir sandal Maltepede oturan Muammer İs- minde bir çocuk, bir arkadaşı ile bir- likte dört gün evvel Maltepe iskele- sinde 6445 numaralı sandala binmiş- tir. Sandal bir müddet sonra suların cereyanına kapılmış, çocuklar istim- dada başlamıştır. Muammer ile âr- kadaşının bütün gayretine rağmen sandalı akıntıdan kurtarmak müm- kün olmamıştır. İki arkadaş evvelki akşam, Çanak- kâleden Umanımıza getirilmişlerdir. Dövizlerin vasati fiyatları listesi Ağustos ayında borsada kote olan dövizlerin vasati fiyatlarını gösterir Mste Gümrük ve İnhisarlar Vekâle- tinden gümrüklere bildirilmiştir. ,Karihi mezarlar tesbit ediliyor İstanbuldaki mezarlıklarda bulu- nan tarihi mezarların tesbitine de vam edilmektedir. Kaymakamlar, kendi mıntakalarımda bulunan me- zarlıklardaki tarihi şahsiyetlere ait mezarları tesbit etmişlerdir. Yalnız Fatih ve Eyüp mmtakalarındaki me. zarların tesbit muamelesi henüz ik- mal edilmemiştir. Bütün tarihi mezarlar tesbit edil. dikten sonra müzeden gönderilecek bir murahhasın iştirakile mezar taş- ları tetkik edilecek ve bunlar Edir. nekapı şehitliğinde tefrik edilecek bir sahada toplanilacaktır. Yeni fındık mahsulünün ilk partisi vapura yükletildi "Trabzon 16 (A.A.) — Dün, ilk parti olarak yeni mahsul 60,400 kilo iç fın- dığın Aksu vapuruna yükletilmesi mü- nasebelile burada büyük tezahürat yapılmıştır. Bu fındıklar Yugoslavya, Fransa ve İngiltereye gönderilmekte- 'Türk borcu TI peşin 1930 Türk borcu ITI peşin 10335 Erxani 1930 Sıvas - Erzurum TT 2040 Aslan PARA ve ÇEKLER (Kapanış datleri) Londra i Sterlin 5 New-York 160 Dolar 126.075 Paris — Prank 3355 Milâno Liret 6.00125 Cenevre 109 İsviçre Pr. 28615 Amsterdam 100 Florin 6— Berlin 100 Rayşmark 80.835 Brüksel 100 Belg, 215175 Atina 100 Drahml 10825 Bofya 100 Leva 186 Prag 100 Çokoslavak Kr 4335 Madrid 100 Pezeta, 14035 Varşova 100 Zioli 23.045 Budapeşte 100 Pengo 244029 Bükreş 100 Ley 0.008 Belgrad 100 Dinar 20025 Yokohama, 100 Yen 402 Btokholm 100 İsveç Pr. 305415 Moskova 100 Ruble 2300 Gağaloğlunda Çifte saraylar sinema bahçesinde Her akşam sinema programına ilâveten saat 9-10 da (Mısır yıldızı KİKİ ve arkadaşları ) sinemada Çelik kale 17 Ağustos 1939 Piyasa vaziyeti 50 sandık kuru barsak satıldı Dün Almanya için 50 sandık kuru barsak satılmıştır. Ham barsak taki- mi 27, 28 kuruştan müşteri bulmakta» dır. Piyasada pamuklu stoku Avrupadan, bilhassa Almanya ve İtalyadan külliyetli miktarda pamuk» Tu mensucat ithal edilmiş olduğun- dan ve yerli fabrikalarımız da müte- madiyen imalâtia bulunduğundan, piyasada ehemmiyetli pamuklu stok- ları birikmiştir. Bu yüzden fabrika- lar, işlerini azaltmağ'a mecbur kalmış- lardır, Şimdiki halde iki senelik pa- muklu ihtiyacımızı karşılıyacak stok vardır. Bu yüzden fiatlerde düşüklük kaydedilmiştir. Deri satışları Romanya ve İtalyaya koyun, keçi ve oğlak derisi satışları olmuştur. Ke- çi derisi çilti 205, oğlak derisi çifti 140 kuruştan verilmiştir. Satılan derilerin iki günlük miktarı 15 bin çifttir. Dün Romanyaya 5 vagon yer fıstı- ğı, Hicaza 10 bin kilo zeytin satılmış. tır. Pamuk satışları Adanada yeni mahsul pamukların alivre satışları başlamıştır. Bir ay sonra teslim şartile 500 bin kilo pa- muk satıldığı Mber alınmıştır. Fiat- ler 41, 42 kuruş arasındadır. Büyükadada eğlenceli bir gece Evvelce de baber verdiğimiz gibi Kızılayın yazlık balosu bu sene de Bü- yükadâda Anadolu Klübü salon ve bah- gelerinde, muhterem Vali ve Belediye reisimiz bay Lütfi Kırdarın himayesi altında 19 ağustos önümüzdeği cumar- tesi akşamı verilecektir. Balonun mükemmel olması ve davet- Mlerin âzami derecede eğlenmelerini te- bir heyet düşünmüşler: Şehir Main kome- di Jasmı tarafından geçen kış çok bü- yük rağbete marhar olan (Bir Muhase- esses'ye hem de ga“ yet eğlen ve neşeli bir gece geçirmek hususunda halkımızın tehalük güstere- ceğine şüphe yoktur, Nöbetçi eczaneler Beyoklu tarafı: Galatasarayda Kan- zuk, Dairede Güneş, Tarlabaşında Ni- had, Osmanbeyde Pertev, Necatibey caddesinde Viçopulo, Sarıyer: Asaf, İstanbul tarafı: Fatih: Hamdi, Ka- ragümrük: Arif, Eminönü; Salih Ne- cati, Balorköy: Tersiyan, Aksaray! Ziya Nuri, Pener: Emilyadi, Kumka- pi; Lâlelide Haydar, leke. Yorsl, Samatya: Kocamı Rıdvan, Alemdar: Divanyolunda Esad, Şehremini: Ahmed Hamdi Kadiköy: Pazaryolunda Namık, Mo- dada Nejad, Üsküdar; İskelebaşında Merkez, Heybeliada: Halk, Büyükada: Şinasi Rıza, Ortaköy, Arnavutköy, Bebek, Bey- koz, Paşabahçe, Anadoluhisarı, Ta- râbya, Yeniköy, Emirkân ve Rumeli. hisarındaki eczaneler her gece açıktır, TEŞEKKÜR Hazin gaybubetile bizi derin keder- de bırakan sevgili annemizin ve kain validemin gerek cenaze merasiminde bulunmak ve gerekse mektup ve tel grafla ve bizzat ziyaret suretile beya- nı taziyet eden akraba, ehibba ve ». dostlarımıza ayrı ayri teşekkür etme- ye büyük teessürümüz mani oldu- İundan cümlesine derin teşekkürle. rimizi sayın güzeleniz vasıtasile arz& Oğulları: Şakir, Abdürrahim, Selim Süter Damadı; Faik Barışlıncı TİYATROLAR: Buşece Beykoz İskele tiyatrosunda, ŞEYH AHMED 3 perde