27 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

27 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

© Bahife 17 i.e Kandırada Keten ıslah | Twros ormanları istasyonu açılıyor Köylüler .bir Keten fabrikasının açılması İizumunda ısrar ediyorlar Kandırada yetiştirilen ketenlerden bir kaç nümune Kandıra (Akşam) — Mıntakamuz- da kelen ziraati günden güne terak- ki etmektedir. Ziraat Vekâleti, keten giraatinin ıslahı bakımından büyük bir alâka ile keten mıntakalarını tes- bit etmekle meşguldür. Bu maksadia Kandıradabir 1$- lah deneme istasyonu açılmasına ka- rar verilmiştir. İstasyon, yapılan ted- | kikat neticesinde «Gâğpler» köyünde tesisi münasip görülmüş ve muktezi erazi istimlâk edilmiş ve derhal haf riyal ameliyesine başlanmıştır. Mez- kür istasyonda denemeler, etüdler icra edilecek ve bu istasyondan alı. nacak müsbet ve müsmir neticeler köylümüze öğretilecektir. İstasyonda mevsim geriyatı: Yerli ve yabancı tohumların ıslah ve tecrü- beleri, islah edilen tomuhlardan köy- lüye meccanen tevzi edilecek ve bu suretle mevcud ketenler keyfiyet ve kemmiyet itibarile yükseltilmiş ola- caktır. Keten sanayiile meşgul olmak Üze- re Kandıraya gelen Ziraat Vekâleti mütehassıslarından B, Tevfik, mer- kez ziraat muallimi B, Nüzhet, kazâ- mız ziraat muallimi B. Mustafa, ke- ten ziraatile iştiğal eden köylerde ted- kikat ve incelemeler yaparak köylü- Köylüler, keten mahsullerinin tek. nik bir şekilde işletilmesi için burada bir keten fabrikası tesisi hususunda ısrar ediyorlar. Kazamızın keten zeriyalı fabrika idare edecek kadar mebzuldür. Zonguldak Halkevinin Detek gezintisi Gezintiye kadın erkek 100 kişi iştirâk etti, tedkikat yapıldı Gezintiye iştirak eden Zonguldak Halkevi azasından bir grup Zonguldak (Akşam) — 100 kiğilik bir Hatkevi aile grupu, Devrek Halke- vini ziyaret etmiştir. Bu geziye vali B. Halid Aksoy ve Parti vilâyet idare heyeti reisi B. Akın Karâuğuz da Iş- tirâk etmişlerdir. Zonguldaktan saat 9 da otomobil ve otobüslerle hareket eden kafile Sant 12 de Devrek'e varmış, Devrek halkı ta ıdan tszahüratla karşı- Millet bah içesinde iki Halkevlilerin Ye gençliğin birbirlerile tanışması ve içten kaynaşması çok samimi olmuş tur. Bir arala neşe İle yemek yen- miş, hararetli nutuklar söylenmiştir, Bu ziyaret esnasında Devrek'in umumi ihtiyaçları üzerinde hasbi haller yapılmış, çarşı dolaşılmış, hall la temas edilmiştir. Halkevindeki toplantıda binanın ihtiyaca kâfi gelmediği anlaşılmış ve sayın valimiz B. Halld Aksoy önü- müzdeki yılda Halkevi çalışmalarını karşılıyacak bir binanın kurulması için vilâyet bütçesinden 4,000 Jlira yardım tahsisata verileceği ve proje- lerinin şimdiden hazırlanacağını vadetmişlerdir, Halkın azami istifadsi için tedbirler alınıyor Adana (Hususi) — Toroslardaki ormânlardan Çukurova halkının âza- mi istifadesi için teşebbüsler yapıl maktadır, Seyhan bölgesi dahilindeki devlet de te. ormanları kısmen serbes satışla ida- Tİ şekilde işletilmekle berber, kısmen de devlet İşletmesine ayrılmış bulun- maktadır. Bunların başında daimi işletmeye açılan «Pos ormanairı» gelmektedri. Orman umum müdürlüğünce tayin edilen hususi memurlar yakında ge- lerek vazifelerine obaşlıyacaklardır. Bu sahada faaliyete geçilmkle dahii- den bri çok istekler daha ucuz ve ser- bes temin edilmiş olacaktır. Pos ormanlarından bu yu âzami istifadenin ne şekilde temin edilece- ği hakkında etüdler yapmak üzere muntaka orman müdürü B. Fuad Ev- ren, orman mıntakalarında dolaş- maktadır. Nazilli kombinası memurları Nazli (Akşam) — Nazilli basma kombinası memurlarından bir kafile, civardaki Karacasu harabelerine gi- derek faydalı bir gezinti yapmış, tarihi | | tedkiklerde bulunmuştur. Yukarıda. lerine ait iki intibadır. Burdur saat kulesi yapılıyor Burdur (Akşam) — Dört sınıfı Burdur Cümhuriyet ik okuluna bir amıf daha ilâve edilmiştir. Tamamen halkın teşebbüsile mektepte yaptırı- lan bir oda ile şimdiye kadar noksan Diyarbakırda dilenciler bele- diye tarafından toplattırıldı Diyarbakır (Akşam) — Şehir iço- risinde halkı Izaç eden yüze yakın dilenci toplattırılarak tedarik edilen bir yere konulmuş ve Belediye tara- fından iaşeleri temin edilmiştir. Bun- lardan tahsil çağında olan çocukla- nn tahsillerine çalışılacak, iş görebi- lecek kadar kuvvetli olanlarına İş bulunacak ve İş göremiyecek derece- de malül loanlar da Belediye tara- fından iaşe odilecektir, İzmir mebusları halkın dileklerini ... öğrendiler Mebuslar, alâkadar vekâletler nezdin- gi İzmir (Akşam) — İzmir mebusla- nı, vilâyetin bütün kaza ve köylerini dolaşarak halkın dilekleriçi dinle- mekte, tesbit etmektedir. Mebuslarımızdan Bn, Şehime Yu- nus, Benal Arıman, B. Rahmi Köken, Mahmud Esad Bozkurt, Kâmli Dur- sun, Mehmed Aldemir, Reşad Mi. maroğlu, Nazmi İlter ve Sadeddin Enikmen, bilhassa köylülerle yaptık- ları temaslarda şu dilekleri tesbit etmişlerdir: 1 — Emvali metrükeden bedeli tak- sitle ödenmek üzere mal satın âlmış olanların borç taksitlerinin uzun va- delerie alınması. 2 — Çifçi borçlarının geniş ve uzun taksitlerle ödenmesi, 3 — Üzüm fiatlerinin son sene için- de biraz düşmüş olmasına rağmen yükselmiş olan potas, kükürt, sergi kâğıdı flatlerinin indirilmesi, 4 — Tarım salış kooperatifleri bir- iiğile İnhisarlar idaresinin yaptığı üzüm ve incir mübayaasını - bilhassa şebbüste bulunmağı vadettiler İzmir mebuslarından bir grup teğkikat esnasında üzüm - her kazaya teşmil etmesi ve üzümü müstahslilerden almasi 5 — Ziraat bankası, çifçiye yirmi sene vade İle para ikraz etmiyecek olursa bu müessesenin vücudünden hakkile istifade edilemez. (Köylüler bu mütalâadadırlar.) Ziraat bankası kanununun sekizinci maddesinin tat- bikini kolaylaştıracak komisyonun bir an evvel faaliyete geçirilmesi Ege mıntakasmda müstahsili sıkıntıdan kurtaracaktır, 6 — İnhisar idaresi, geçen sene Çeşme havalisinden kilosu beş ku- rTuştan tütün satın almıştır, İleride gene tütün için fena yıllar olursa ida- re, hiç olmazsa maliyet fiati üzerin. den tütün almalıdır. İzmir mebusları, köylünün kazalar. da iİntacı mümkün işlerini süratle intaç etmiş ve diğerleri için alâkadar Vekâletler nezdinde teşebbilsatta bu- Tunmağa karar vermişlerdir. Perşembe günü saat 18 de İzmir Halkevinde, İzmir halkile temas ede. cek ve ihtiyaçlarını öğreneceklerdir. Giresun Fındık satış kooperatifinin içtima Giresunda yeni fındık mahsulünün yükleme merasimi Giresun (Akşam) — Karadeniz bölgesi fındık tarım satış kooperatit- leri birliğinin senelik toplantısı, bir- Uğe dahil kooperatif ortaklarının mü- messilleri ve valimiz B. Feyyâz Bo- | sut'un iştirakile geçen çarşamba gü- | nü yapılmıştır. Başkanlığa C. H. P. başkanı B. İh- san Âli Gürak intihap edildi. Ruznameye önce Ebedi Şef Atatürk için bir dakika süküttan sonra meclisi idarenin diğer kolla rın raporları, bilânço okunarak kabul edildi. Geçen sene mevsim iptidalarında İaaliyete geçen birliğin az zamanda gösterdiği faaliyet şayanı memnuni- yettir. Başardığı işler arasında misir tevzli işi köylüyü pek sevindirmiştir. | Köylüyt fahiş fiatle almakta olduğu Kooperatif geçen sene işe başla- dığı halde 50000 lira kâr etti EE musırdan kurtarmıştır. Birliğin bir sene içinde (masraf amortismanlar hariç) yapmış olduğu kâr 50,000 liradır. Bilhassa fındığın &z olân bir senesinde bu vaziyet köy- lü ve memleket için bir sevinç teşkil etmektedir. Öğleden sonra ikinci celse âçıla- rak mümessiller raporlar hakkında ve bazı dileklerde bulundu. Bu sene kurulan Ünye, Fatsa, Tirebolu Vak- fıkebir, Beşikdüzü, Viçe satış koope- ratiflerinin birliğe ithali ittifakla kabul edilerek meclisi idarenin inti- habına geçildi. Şeçimde meclisi ida re asli âzalıklarına B. Hüsnü Akyol (Ordu), B. Halid Kâmi (Trabzon), B. Hakkı Mahir (Keşap), B. All Arif Larçin (Giresun), kontrollüklere de B. İhsan Âli Gürak ve B. Eşref Diz- dar seçilmislerdir.